Uudestisyntyminen Teosofiassa..

teosofinenliike

Uudestisyntymisestä
Taivas on alati ihmisessä. Mutta taivas ihmisessä ei ole avoin, ja ihminen jää seisomaan sen eteen, ja niin pysyy hän turhamaisuudessa ja synnissä ja maailman helvetissä.
Kaikki on olemassa tahdossa; ulkoisen tahdon täytyy kohota sisäiseen tahtoon, ihmisen täytyy tunnustaa itselleen, että ulkomaailma sellaisenaan olisi kuollut ja ettei sillä olisi itsessään mitään elämää. Ihmisen täytyy omalla sielullaan olla sisimmässään ja tahdossa tulla uudestisyntyneeksi.
Jokainen ihminen kantaa tässä maailmassa taivasta ja helvettiä sisässään. Mitkä ominaisuudet hän herättää, ne samat ominaisuudet palavat hänessä siinä tulessa, johon sielu on kykenevä. Jos vakavan tahtomme panemme — emme maailmaan — vaan Jumalaan, otamme vastaan Jumalan omassa tahdossamme.
Ihmisen tahdosta täytyy Jumalan Hengen syntyä, hänen täytyy itse tulla Jumalaksi tahdonhengessä; muutoin ei hän saavuta jumalallista olemusta, siis viisautta.
Nyt on meidän tiedettävä, mistä uudestisyntymisemme syntyy; se tapahtuu näet imaginaatiossa, kuvittelussa, että me tahtomme kanssa yhdymme Jumalan tahtoon, omistaudumme hänelle ja pyhitämme hänelle elämämme, missä uskon olemus syntyy. Tämä usko ei ole totena pitämistä, vaan Jumalan olemuksen ottamista, Jumalan olemuksen syömistä, Jumalan olemuksen johtamista imaginaatiolla omaan sieluntuleemme, nälkämme hiljentämistä sillä ja siten Jumalan olemuksen pukemista päällemme, ei niin kuin puvun, vaan niin kuin sielun ruumiin. Sielulla täytyy olla Jumalan olemusta omassa tulessaan, jos sielu tahtoo olla hänen lapsensa. Kristillinen uudestisyntyminen Jumalasta ja meidän olemuksestamme on meidän uudestisyntymisemme; hänen voimansa, elämänsä ja henkensä on kaikki meidän; eikä meidän ole lisättävä siihen mitään muuta, kuin että omalla tahdollamme hänen kauttaan yhdymme Jumalan olemukseen; niin tulee meidän tahtomme Jumalan tahdossa uudestisyntyneeksi ja vastaanottaa jumalallisen voiman ja jumalallisen olemuksen. Kristus on Jumala, mutta meistä syntynyt sen tähden, että hän tekisi meidät eläviksi kuolemasta, ei jonkun vieraan elämän, vaan meidän oman elämämme eläväksi.
Sen tähden ei kellään ole se puolustus, että hän ei muka voisi tahtoa. Joka itsekkyyteen turvautuu, minä-haluun, hän ei voi. Mutta jos hän mielensä keskustan kääntää ja Jumalan tahtoon suuntaa, niin hän voi. Kun sielu ei enää puhu omalle tahdolleen, hänessä tulee ääretön tahto, yhden tahto, puhuvaksi ja Jumalan rakkaudenvoima tulee hänessä selväksi. Missä luonto on hiljaa, siinä vaikuttaa Jumala.
Mutta mikä hiljaa seisoo, se seisoo ikuisen yhden kanssa hiljaa ja tulee yhden kanssa samaiseksi, sillä se astuu hänen valoonsa sisälle. Se saavuttaa suuren hiljaisuuden ja Jumalan rakkauden lähteen, niin että se Jumalan pyhässä olemuksessa lakkaamatta kylpee. Niin ihmisen sielu yhtyy siihen, niin tapaa sielu voimassaan, vallassaan ja ihmeissään kaikki enkelit.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaatietä

      Siinäpä se oli tiivistetysti.

    • herätkää

      Tiivistetty kertomus budhalaisuudesta, zarathustralaisuudesta, kabbalasta, hindulaisuudesta, ruusuristiläisyydestä, Raamatusta, talmudista ja ties mistä sekasotkusta.

      • toinenpohdiskelija

        Aloittaja pitkästi jaaritteli ja monet tietävät pitkästi jaarittelevat jotta asia tulisi mahdollisimman selväksi.

        Buddhalaisuudessa tuo ”Jumala” on sama kuin ”Mielen perimmäinen luonto”. Tällöin mieli on yhtynyt Jumalaan, jolloin tuota voidaan sanoa oman mielen luonnoksi. Buddhalaisuudessa ei ajatella Jumalaa olevaksi, vaikkakin Jumalaan yhdytään. Lopputulos on tärkein, ei se millä nimellä me sitä nimitämme.


      • ettäsilleesti
        toinenpohdiskelija kirjoitti:

        Aloittaja pitkästi jaaritteli ja monet tietävät pitkästi jaarittelevat jotta asia tulisi mahdollisimman selväksi.

        Buddhalaisuudessa tuo ”Jumala” on sama kuin ”Mielen perimmäinen luonto”. Tällöin mieli on yhtynyt Jumalaan, jolloin tuota voidaan sanoa oman mielen luonnoksi. Buddhalaisuudessa ei ajatella Jumalaa olevaksi, vaikkakin Jumalaan yhdytään. Lopputulos on tärkein, ei se millä nimellä me sitä nimitämme.

        Buddhalaisuus on oikeastaan filosofia eikä uskonto. Sehän ei edellytä uskoa jumaliin tai palvontamenoja. Buddha itse opetti olevansa tavallinen ihminen, ei jumala tai profeetta.

        Jotkut pitävät Buddhaa jumalankaltaisessa asemassa. Toiset buddhalaiset uskovat jumalaan ja jopa loukkaantuvat, jos joku sanoo heidän palvovan Buddhaa. Länsimaissa sekoitetaan kumartaminen palvomiseen. Aasiassa se on kunnioittamista.

        Teosofian mukaan kaikkien uskontojen taustalla on muinainen maailmanlaajuinen esoteerinen oppi. Sen piiristä löytyy okkulttis-gnostilaista ajattelua. Jotkut teosofiset ajatukset löytyvät lähes sellaisenaan tai hieman muuntuneina buddhalaisista ja hindulaisista opetuksista. Eli tämä "salainen viiisaus" aika lähellä sitä pelättyä "maailmanuskontoa". Kannattajia vaan on vähän.:)


    • Kylpeminen turvassa ja säteilevässä valossa , ehkä jopa hiukan lämpöä ja vahvaa yhteyttä kaikkeen varsinkin tunteviin olentoihin , se oli ensimmäinen kokemukseni uusin "silmin" ja sitä ylitsevuotavaa pulppuamista saattoi jatkua muutaman kuukauden vaimeten pikkuhiljaa.
      Vaimeneminen jatkui syvään masennukseen jota kutsun kiirastuleksi.

      • Ja siellä pimeyden reunamilla (syvällä omassa alitajunnassani) tapasin persoonan joka ei itseään esitellyt , tunsin hänen läsnäolonsa ja hänen persoonansa piirtyi sieluuni....Hän tempaisi minut pimeyden reunalta kohti valoa ja vauhti oli hirmuinen.
        Kypärä päässä sai sohvalla istua ja käsitellä asioitaan turvana se valo jonka tapasin.
        Myöhemmin aloittaessani raamatun luvun ja Jeesuksen tullessa vastaan pystyin vain toteamaan: Tuttu persoona , onko siis nimesi Jeesus?


      • herätkää

        Oletko varma ettei ollut Zarathustra?


      • herätkää kirjoitti:

        Oletko varma ettei ollut Zarathustra?

        Samoja juttuja siellä kans


      • herätkää

        Ahura Mazda ei ole automerkki vaan epäjumala. Kyllä kait olet ymmärtänyt että teosofian ja gnostilaisuuden sekä muun mystiikan sekoittaminen kristinuskoon on todellisuudessa saatananpalvontaa?


      • herätkää kirjoitti:

        Ahura Mazda ei ole automerkki vaan epäjumala. Kyllä kait olet ymmärtänyt että teosofian ja gnostilaisuuden sekä muun mystiikan sekoittaminen kristinuskoon on todellisuudessa saatananpalvontaa?

        Itsehän sinä sekoitat asiat toisiinsa.


      • herätkää

        Tiesin että vastaisit 00:00 Siksi jäin odottamaan. Nyt voin mennä hyvillä mielin nukkumaan.


      • ettäsilleesti
        herätkää kirjoitti:

        Ahura Mazda ei ole automerkki vaan epäjumala. Kyllä kait olet ymmärtänyt että teosofian ja gnostilaisuuden sekä muun mystiikan sekoittaminen kristinuskoon on todellisuudessa saatananpalvontaa?

        Pakko tunnustaa, että saat minut nauramaan. Nämä Ahura Mazdat ja Pumhart von Steyrit ovat näissä keskusteluissa piristäviä heittoja.


    • Samaatietä

      Kuin scifi sarjakuvaa lukisi.

    • FilosohviJumalanarmosta

      Myöhemmin syntyneet kuljettajat ovat nuorempia kuin aikaisemmin syntyneet kuljettajat

    • Savis

      Sanot että et lisä mitään ja kumminkin lisäsit oman tahdon >> hänen voimansa, elämänsä ja henkensä on kaikki meidän; eikä meidän ole lisättävä siihen mitään muuta, kuin että omalla tahdollamme hänen kauttaan yhdymme Jumalan olemukseen; niin tulee meidän tahtomme Jumalan tahdossa uudestisyntyneeksi ja vastaanottaa jumalallisen voiman ja jumalallisen olemuksen. Kristus on Jumala <<

      Kuulosta hyvältä tuo sun oppi ja miehen oma tie, Mutta saatanasta.

      Aikajännä että molemmat alkaa samalla viisiin teosofisessa ,, teologisessa. Aika lähellä toisiaan koska opettaa käyttää omia aivoilla eikä Pyhän Hengen viisautta.

      • Pyhä Raamattu ei sano että oma kautta vaan Jeesuksen Kristuksen kautta Pelastutaan.


    • sivusta.seuraaja

      Aloitus on aivopieru Teosofiasta. Melkoista mongerrusta. Olisi parempi jos tämän palstan jumalkäsitystä ei yrittäisi sekoittaa tai verrata millään tavalla Teosofiaan, jos siitä ei mitään ymmärrä.

    • Kauanuskossa

      Tosiaan aloutus on nee age ja teosofian sekaista sylttyä, jota lopunaikana tarkotaan Raamatusta luopuneelle ihmiskunnalle. Helvettiin tuo vie.

    • höpsisteidänkanssa

      Tesosofisedän aloitushan on niin selkeää puhetta että lapsikin sen oivaltaa. Keisari ilman vaatteita ei. Vaikutat juuri sellaiselta mieheltä jolta ostaisin käytetyn auton ja saattaisin äänestääkin.

      " Nyt on meidän tiedettävä, mistä uudestisyntymisemme syntyy; se tapahtuu näet imaginaatiossa, kuvittelussa, että me tahtomme kanssa yhdymme Jumalan tahtoon, omistaudumme hänelle ja pyhitämme hänelle elämämme, missä uskon olemus syntyy. Tämä usko ei ole totena pitämistä, vaan Jumalan olemuksen ottamista, Jumalan olemuksen syömistä, Jumalan olemuksen johtamista imaginaatiolla omaan sieluntuleemme, nälkämme hiljentämistä sillä ja siten Jumalan olemuksen pukemista päällemme, ei niin kuin puvun, vaan niin kuin sielun ruumiin. Sielulla täytyy olla Jumalan olemusta omassa tulessaan, jos sielu tahtoo olla hänen lapsensa "

      Oliko muka joku joka ei ymmärtänyt?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      338
      3999
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2277
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      119
      1592
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      95
      1415
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1393
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1257
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1228
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      50
      1089
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1064
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      336
      984
    Aihe