https://www.tuontitukku.fi/tuote/alylaturi-einhell-cc-bc-4-m-3-120ah-sopii-kaikille-akkutyypeille/4006825614275/
Voiko tuolla ladata siis ihan mopon akuista traktorin akkuihin, jos ladattavan 12 V akun Ah-määrä on välillä 3-120 Ah? Mitä akkutyyppejä ei voi ladata ja voiko tuon jättää vaikka talvisäilytyksessä akkuun kytketyksi talven yli? Mopossa on joku kuiva-akku ja autosa, ruohinleikkurissa, traktorissa nesteakut. Mitä muita akkutyyppejä niitä nyt sitten ajoneuvoissa voikaan olla? Vaikka latausvirta on pieni, eikö latausaika kompensoi sen?
Akkulaturista kyse
15
1255
Vastaukset
- ei_syytä_epäillä
Varmaankin voi ladata kaikkia lueteltuja akkutyyppejä.
- Meikä-
Joo voi ladata kaikkia noita sinun akkujasi. Tuo Ah-haarukka on suuntaa antava ja käytännössä toimii laajemmallakin alueella molempiin suuntiin mutta latausaika vain muuttuu. Mulla on esim. vastaava laturi 560Ah akkupaketin ylläpitolaturina ja hyvin toimii.
Voi jättää talven yli akkuun kiinni mutta jos olet noin skeptinen laturin laadusta ja ominaisuuksista niin suosittelisin laittamaan mielenrauhan ja harrastuksen nimissä pari kymppiä lisää rahaa, jolloin saat Ctek -automaattilaturien lippulaivan.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/455589/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-12V5A - Sarjakomppa
Voi ladata myös isoja akkuja jos laittaa 10F konkan zarjaan piiriin.
- olkir5ty
Tiedoista ei taida selvitä että onko laitteessa muisti -eli osaako enää jatkaa latausta sähkökatkon jälkeen. Tuolla asialla on merkitystä jos jättää ylläpitolaturiksi paikkaan jossa ei kovin usein käy tarkistamassa asiaa ja jossa sähkökatkoja esiintyy.
- Onsiellä
Kyllä siellä luki että on ylläpitovaraus. Silloin varaaja lähtee tarvittaessa varaamaan kun akun varaus on alle ylläpidon käynnistymisen.
- akku_ohjaa
Eipä tuolla ole merkitystä jos on automaattilaturi. Lopputulemana on kuitenkin sama sykli hyvin pikaisesti, kun sähköt ovat palanneet.
- olkir5ty
Onsiellä kirjoitti:
Kyllä siellä luki että on ylläpitovaraus. Silloin varaaja lähtee tarvittaessa varaamaan kun akun varaus on alle ylläpidon käynnistymisen.
Kylläpä vaan on olemassa moniakin eri latureita joissa on ylläpito ominaisuus, mutta kun tuleekin sähkökatko syötön puolelle niin mitään ei tapahdu ennenkuin nappia taas painelee haluttuun moodiin -joten kannattaa tämä homma varmistaa jos tällä omassa käytössä merkitystä.
-asiasta kyllä löytyy kvg:lla jos ette minua usko. - gfhgf
olkir5ty kirjoitti:
Kylläpä vaan on olemassa moniakin eri latureita joissa on ylläpito ominaisuus, mutta kun tuleekin sähkökatko syötön puolelle niin mitään ei tapahdu ennenkuin nappia taas painelee haluttuun moodiin -joten kannattaa tämä homma varmistaa jos tällä omassa käytössä merkitystä.
-asiasta kyllä löytyy kvg:lla jos ette minua usko.Olleet rikkinäisiä latureita.
- OnkoVarmaaTietoa
Sepä ei sitten selviä kuin kokeilemalla, miten Einhell sähkökatkon jälkeen toimii. Oli tilattuna jo avausta tehdessäni.
- Joakim1
OnkoVarmaaTietoa kirjoitti:
Sepä ei sitten selviä kuin kokeilemalla, miten Einhell sähkökatkon jälkeen toimii. Oli tilattuna jo avausta tehdessäni.
Tuossa kai on kolme vaihtoehtoa.
1. Aloittaa latauksen alusta eli lataa maksimivirralla säädettyyn jännitteeseen (~14,5 V) saakka ja siirtyy sitten jollain kriteerillä ylläpitolataukseen. Näin toimii varmaankin 99% kaikista jatkuvaan lataukseen tarkoitetuista laitteista.
2. Jatkaa siitä mihin jäi eli muistaa tilansa.
3. Vaatii käyttäjältä jonkun toiminpiteen ennen latauksen käynnistystä. Näin toimivat eivät ole normaaleita jatkuvaan lataukseen tarkoitettuja laitteita.
1 ja 2 ovat eivät kumpikaan aiheuta ongelmia sähökatkoksissa. Periaatteessa 1 voi olla ongelma tiheästi toistuvissa sähkökatkoissa keittäen akkua turhan paljon, mutta missä nyt sitten olisi ongelmallisen usein katkoksia. Minulla olleet automaattilaturit ovat olleet tapauksia 1. Veneessä kiinteästi asennettu laturi nostaa jännitteen tuonne 14,5 V paikkeille aina pariksi tunniksi, kun virrat katkaisee hetkeksi. Siinä siis taitaa olla aikaraja maksimijännitettä, jonka jälkeen siirtyy ylläpitoon.
Nopeasti manuaalista katsottuna vaikuttaa siltä, että käyttäjän ei tarvitse Einhellissä valita mitään. Toisin sanoen tuo kuulunee ryhmään 1 (tai 2). - OnkoVarmaaTietoa
Joakim1 kirjoitti:
Tuossa kai on kolme vaihtoehtoa.
1. Aloittaa latauksen alusta eli lataa maksimivirralla säädettyyn jännitteeseen (~14,5 V) saakka ja siirtyy sitten jollain kriteerillä ylläpitolataukseen. Näin toimii varmaankin 99% kaikista jatkuvaan lataukseen tarkoitetuista laitteista.
2. Jatkaa siitä mihin jäi eli muistaa tilansa.
3. Vaatii käyttäjältä jonkun toiminpiteen ennen latauksen käynnistystä. Näin toimivat eivät ole normaaleita jatkuvaan lataukseen tarkoitettuja laitteita.
1 ja 2 ovat eivät kumpikaan aiheuta ongelmia sähökatkoksissa. Periaatteessa 1 voi olla ongelma tiheästi toistuvissa sähkökatkoissa keittäen akkua turhan paljon, mutta missä nyt sitten olisi ongelmallisen usein katkoksia. Minulla olleet automaattilaturit ovat olleet tapauksia 1. Veneessä kiinteästi asennettu laturi nostaa jännitteen tuonne 14,5 V paikkeille aina pariksi tunniksi, kun virrat katkaisee hetkeksi. Siinä siis taitaa olla aikaraja maksimijännitettä, jonka jälkeen siirtyy ylläpitoon.
Nopeasti manuaalista katsottuna vaikuttaa siltä, että käyttäjän ei tarvitse Einhellissä valita mitään. Toisin sanoen tuo kuulunee ryhmään 1 (tai 2).Jos laitan 7 Ah kuiva-akun laturiin ja asetan modenapista moottoripyöräsymbolin, sen pitäisi ladata 2 ampeerin virralla. Mutta se menee itsestään heti henkilöautosymbolille ja lataa 4 ampeerin virralla.
Samoin käy 10Ah akulla, joka on nesteakku.
Aiemmin minulla oli Bosch C3, jossa asetettiin mode-napista nuo symbolit. Manuaali tuossakin minun käsittääkseni kehottaa tekemään niin, mutta aina se vaan pomppaa tuohon henkilöautosymboliin. - laturi_kukkoilee
OnkoVarmaaTietoa kirjoitti:
Jos laitan 7 Ah kuiva-akun laturiin ja asetan modenapista moottoripyöräsymbolin, sen pitäisi ladata 2 ampeerin virralla. Mutta se menee itsestään heti henkilöautosymbolille ja lataa 4 ampeerin virralla.
Samoin käy 10Ah akulla, joka on nesteakku.
Aiemmin minulla oli Bosch C3, jossa asetettiin mode-napista nuo symbolit. Manuaali tuossakin minun käsittääkseni kehottaa tekemään niin, mutta aina se vaan pomppaa tuohon henkilöautosymboliin.Laturi on viisaampi kuin sinä, se tietää millä virralla pitää ladata.
Hanki tyhmä laturi. - OnkoVarmaaTietoa
laturi_kukkoilee kirjoitti:
Laturi on viisaampi kuin sinä, se tietää millä virralla pitää ladata.
Hanki tyhmä laturi.Saattaa se olla niinkin.
- Meikä-
Joo. Kaikki Ctekit jatkaa automaattisesti latausta sähkökatkon jälkeen, samoin joku Wurth mikä on jostain tullut.
Paskin automaattilaturi kautta aikojen tuli ostettua Liiteristä, joku Ultimate speed. Sähkökatkon jälkeen ei aloita itse uudelleen ja sitten kun jännite on kohonnut 4A virralla johonkin 13.8V niin laturi tiputtaa latausvirran 1.2A. Joku viikko menee ladata 60Ah akku täyteen tuolla paskalla ja vieläkin kauemmin jos viikon aikana on sähkökatko.- Muistaase
Joo, cetekissä jää se moodi päälle kikä on ollut käytössä. Mulla on tuollainen missä on normaalivaraus, virtalähde ja elvytystoiminto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1751209
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?47644Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä305562Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t231551- 51529
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7510