Akkulaturista kyse

OnkoVarmaaTietoa

https://www.tuontitukku.fi/tuote/alylaturi-einhell-cc-bc-4-m-3-120ah-sopii-kaikille-akkutyypeille/4006825614275/

Voiko tuolla ladata siis ihan mopon akuista traktorin akkuihin, jos ladattavan 12 V akun Ah-määrä on välillä 3-120 Ah? Mitä akkutyyppejä ei voi ladata ja voiko tuon jättää vaikka talvisäilytyksessä akkuun kytketyksi talven yli? Mopossa on joku kuiva-akku ja autosa, ruohinleikkurissa, traktorissa nesteakut. Mitä muita akkutyyppejä niitä nyt sitten ajoneuvoissa voikaan olla? Vaikka latausvirta on pieni, eikö latausaika kompensoi sen?

15

1255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_syytä_epäillä

Varmaankin voi ladata kaikkia lueteltuja akkutyyppejä.

• Meikä-

Joo voi ladata kaikkia noita sinun akkujasi. Tuo Ah-haarukka on suuntaa antava ja käytännössä toimii laajemmallakin alueella molempiin suuntiin mutta latausaika vain muuttuu. Mulla on esim. vastaava laturi 560Ah akkupaketin ylläpitolaturina ja hyvin toimii.

Voi jättää talven yli akkuun kiinni mutta jos olet noin skeptinen laturin laadusta ja ominaisuuksista niin suosittelisin laittamaan mielenrauhan ja harrastuksen nimissä pari kymppiä lisää rahaa, jolloin saat Ctek -automaattilaturien lippulaivan.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/455589/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-12V5A

• Sarjakomppa

Voi ladata myös isoja akkuja jos laittaa 10F konkan zarjaan piiriin.

• olkir5ty

Tiedoista ei taida selvitä että onko laitteessa muisti -eli osaako enää jatkaa latausta sähkökatkon jälkeen. Tuolla asialla on merkitystä jos jättää ylläpitolaturiksi paikkaan jossa ei kovin usein käy tarkistamassa asiaa ja jossa sähkökatkoja esiintyy.

• Onsiellä

Kyllä siellä luki että on ylläpitovaraus. Silloin varaaja lähtee tarvittaessa varaamaan kun akun varaus on alle ylläpidon käynnistymisen.

• akku_ohjaa

Eipä tuolla ole merkitystä jos on automaattilaturi. Lopputulemana on kuitenkin sama sykli hyvin pikaisesti, kun sähköt ovat palanneet.

• olkir5ty
        Onsiellä kirjoitti:

Kyllä siellä luki että on ylläpitovaraus. Silloin varaaja lähtee tarvittaessa varaamaan kun akun varaus on alle ylläpidon käynnistymisen.

Kylläpä vaan on olemassa moniakin eri latureita joissa on ylläpito ominaisuus, mutta kun tuleekin sähkökatko syötön puolelle niin mitään ei tapahdu ennenkuin nappia taas painelee haluttuun moodiin -joten kannattaa tämä homma varmistaa jos tällä omassa käytössä merkitystä.
        -asiasta kyllä löytyy kvg:lla jos ette minua usko.

• gfhgf
        olkir5ty kirjoitti:

Kylläpä vaan on olemassa moniakin eri latureita joissa on ylläpito ominaisuus, mutta kun tuleekin sähkökatko syötön puolelle niin mitään ei tapahdu ennenkuin nappia taas painelee haluttuun moodiin -joten kannattaa tämä homma varmistaa jos tällä omassa käytössä merkitystä.
        -asiasta kyllä löytyy kvg:lla jos ette minua usko.

Olleet rikkinäisiä latureita.

• OnkoVarmaaTietoa

Sepä ei sitten selviä kuin kokeilemalla, miten Einhell sähkökatkon jälkeen toimii. Oli tilattuna jo avausta tehdessäni.

• Joakim1
        OnkoVarmaaTietoa kirjoitti:

Sepä ei sitten selviä kuin kokeilemalla, miten Einhell sähkökatkon jälkeen toimii. Oli tilattuna jo avausta tehdessäni.

Tuossa kai on kolme vaihtoehtoa.

1. Aloittaa latauksen alusta eli lataa maksimivirralla säädettyyn jännitteeseen (~14,5 V) saakka ja siirtyy sitten jollain kriteerillä ylläpitolataukseen. Näin toimii varmaankin 99% kaikista jatkuvaan lataukseen tarkoitetuista laitteista.

2. Jatkaa siitä mihin jäi eli muistaa tilansa.

3. Vaatii käyttäjältä jonkun toiminpiteen ennen latauksen käynnistystä. Näin toimivat eivät ole normaaleita jatkuvaan lataukseen tarkoitettuja laitteita.

1 ja 2 ovat eivät kumpikaan aiheuta ongelmia sähökatkoksissa. Periaatteessa 1 voi olla ongelma tiheästi toistuvissa sähkökatkoissa keittäen akkua turhan paljon, mutta missä nyt sitten olisi ongelmallisen usein katkoksia. Minulla olleet automaattilaturit ovat olleet tapauksia 1. Veneessä kiinteästi asennettu laturi nostaa jännitteen tuonne 14,5 V paikkeille aina pariksi tunniksi, kun virrat katkaisee hetkeksi. Siinä siis taitaa olla aikaraja maksimijännitettä, jonka jälkeen siirtyy ylläpitoon.

Nopeasti manuaalista katsottuna vaikuttaa siltä, että käyttäjän ei tarvitse Einhellissä valita mitään. Toisin sanoen tuo kuulunee ryhmään 1 (tai 2).

• OnkoVarmaaTietoa
        Joakim1 kirjoitti:

Tuossa kai on kolme vaihtoehtoa.

1. Aloittaa latauksen alusta eli lataa maksimivirralla säädettyyn jännitteeseen (~14,5 V) saakka ja siirtyy sitten jollain kriteerillä ylläpitolataukseen. Näin toimii varmaankin 99% kaikista jatkuvaan lataukseen tarkoitetuista laitteista.

2. Jatkaa siitä mihin jäi eli muistaa tilansa.

3. Vaatii käyttäjältä jonkun toiminpiteen ennen latauksen käynnistystä. Näin toimivat eivät ole normaaleita jatkuvaan lataukseen tarkoitettuja laitteita.

1 ja 2 ovat eivät kumpikaan aiheuta ongelmia sähökatkoksissa. Periaatteessa 1 voi olla ongelma tiheästi toistuvissa sähkökatkoissa keittäen akkua turhan paljon, mutta missä nyt sitten olisi ongelmallisen usein katkoksia. Minulla olleet automaattilaturit ovat olleet tapauksia 1. Veneessä kiinteästi asennettu laturi nostaa jännitteen tuonne 14,5 V paikkeille aina pariksi tunniksi, kun virrat katkaisee hetkeksi. Siinä siis taitaa olla aikaraja maksimijännitettä, jonka jälkeen siirtyy ylläpitoon.

Nopeasti manuaalista katsottuna vaikuttaa siltä, että käyttäjän ei tarvitse Einhellissä valita mitään. Toisin sanoen tuo kuulunee ryhmään 1 (tai 2).

Jos laitan 7 Ah kuiva-akun laturiin ja asetan modenapista moottoripyöräsymbolin, sen pitäisi ladata 2 ampeerin virralla. Mutta se menee itsestään heti henkilöautosymbolille ja lataa 4 ampeerin virralla.
        Samoin käy 10Ah akulla, joka on nesteakku.
        Aiemmin minulla oli Bosch C3, jossa asetettiin mode-napista nuo symbolit. Manuaali tuossakin minun käsittääkseni kehottaa tekemään niin, mutta aina se vaan pomppaa tuohon henkilöautosymboliin.

• laturi_kukkoilee
        OnkoVarmaaTietoa kirjoitti:

Jos laitan 7 Ah kuiva-akun laturiin ja asetan modenapista moottoripyöräsymbolin, sen pitäisi ladata 2 ampeerin virralla. Mutta se menee itsestään heti henkilöautosymbolille ja lataa 4 ampeerin virralla.
        Samoin käy 10Ah akulla, joka on nesteakku.
        Aiemmin minulla oli Bosch C3, jossa asetettiin mode-napista nuo symbolit. Manuaali tuossakin minun käsittääkseni kehottaa tekemään niin, mutta aina se vaan pomppaa tuohon henkilöautosymboliin.

Laturi on viisaampi kuin sinä, se tietää millä virralla pitää ladata.
        Hanki tyhmä laturi.

• OnkoVarmaaTietoa
        laturi_kukkoilee kirjoitti:

Laturi on viisaampi kuin sinä, se tietää millä virralla pitää ladata.
        Hanki tyhmä laturi.

Saattaa se olla niinkin.

• Meikä-

Joo. Kaikki Ctekit jatkaa automaattisesti latausta sähkökatkon jälkeen, samoin joku Wurth mikä on jostain tullut.

Paskin automaattilaturi kautta aikojen tuli ostettua Liiteristä, joku Ultimate speed. Sähkökatkon jälkeen ei aloita itse uudelleen ja sitten kun jännite on kohonnut 4A virralla johonkin 13.8V niin laturi tiputtaa latausvirran 1.2A. Joku viikko menee ladata 60Ah akku täyteen tuolla paskalla ja vieläkin kauemmin jos viikon aikana on sähkökatko.

• Muistaase

Joo, cetekissä jää se moodi päälle kikä on ollut käytössä. Mulla on tuollainen missä on normaalivaraus, virtalähde ja elvytystoiminto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      175
      1209
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      47
      644
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      305
      562
    7. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      231
      551
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      529
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      510
    Aihe