Terve! Elikkä 453 natikan ruiskutuspumppu "jakajatyyppinen"pitäisi ilmata. Ohje kirjasta jostakin syystä puuttuu kyseisen homman tekeminen nii jos joku osaisi kertoa. Kiitos etu käteen!
Natikan ruiskutuspumpun ilmaus
20
4433
Vastaukset
- Keputraktor
Ilmaruuvi auki ja lutkutusta?
- Näinhänseon
Niinhän se olis mutta mikä niistä on se ilmaruuvi?
Hei
Kaksi asiaa ensin
Onko polttoaineen siirtopumppua. Kaikissa Natikoissa ei ole. paljon eri malleja. Silloin on tehtävä muutostoimenpiteitä.
Ja sitten se pumpun tyyppi Bosch jakajapumppu vai Cav DPA pumppu.
Tyyppinumerot kilvestä.- Näinhänseon
Ei ole siirtopumppua. Bosch jakajapumppu EP/VA3/100H/1100BR9
Just joo
Bosch jakajapumput vaatii puhtaan polttoaineen tulolinjassa kaikissa tilanteissa käynnin aikana noin 0.2-0.6 baarin paineen.
Koska siirtopumppua ei ole se ei voi toteutua.
Siitä seuraa myös ongelmia ilmaukseen.
Ratkaisu on sähköisen siirtopumpun asennus.
Onko virtalukossa virta päälle asento.
Palataan asiaan illalla tai huomenna.Oletko paikalla.
Onko siinä toisella puolella traktoria kahden polttoainesuodattimen kotelo Bosch.
Onko niissä lasikupit alla. Millaiset suodattimet paikallaan nyt.
Onko suodattimien alla minkäverran tilaa.
Millainen polttoaineputki menee etummaisesta kotelosta pumpulle.
Minne menee pumpun päältä lähtevä polttoaineen paluuletku- Anonyymi
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Oletko paikalla.
Onko siinä toisella puolella traktoria kahden polttoainesuodattimen kotelo Bosch.
Onko niissä lasikupit alla. Millaiset suodattimet paikallaan nyt.
Onko suodattimien alla minkäverran tilaa.
Millainen polttoaineputki menee etummaisesta kotelosta pumpulle.
Minne menee pumpun päältä lähtevä polttoaineen paluuletkuKotelo on ja lasikupit on ja cav296 suodattimet kuukausi sitten vaihdetut. Suodattimien tai siis lasikuppien alla ei juuri tilaa ole moottorin lämmitys letkua ja sähkö johtoa alla.
Suodattimelta pumpulle vaihdettu perjantaina uusi topflex letku kun entinen vanha korppu ja jos en ihan väärässä ole sen paluuletkun kanssa niin tankkiin menee? - Anonyymi
No itse asiassa tilanne on mennyt ohi ja kone ollut jo useita kertoja käynnissä. Piti vain vähä pidempi startti antaa mutta tuonki startin suhteen olen kuullut ettei hirveästi kannattaisi ilman polttoaineita starttailla kun se polttoaine toimii pumpun öljynä
Noinhan se menee kun siirtopumppua käsivipuineen ei ole. ??
Ruiskutuspumppuuun ei saa osia enää.
Hieman väljä nestepään täytös esipainepumppu ei jaksa imeä kunnolla suodattimien läpi tavaraa.
Bosch jakajapumput vaatii puhtaan polttoaineen tulolinjassa kaikissa tilanteissa käynnin aikana noin 0.2-0.6 baarin paineen.
Koska siirtopumppua ei ole se ei voi toteutua.
- Anonyymi
Siirtopumppu on taidettu jättää säästösyistä pois?
Näin näkyy olevan myös Opeleissa. Merkkipalstoilla neuvovat illmaamaan käyttämällä starttipilottia ja hinaamista!
Tosi sairasta!
Jakajapumpussa on siipipumppu joka tuottaa polttoaineeseen esipaineen, mutta vasta suodattimen jälkeen.
Tästä seuraa että kun suodattimen virtausvastus lisääntyy polttoaineen jäähtymisen tai suodatinpanoksen tukkeentumisen seurauksena ilmavuotojen mahdollisuus lisääntyy.
Normaalisti siirtopumppu pumppaa polttoaineen suodattimen läpi, ei suinkaan ime.
Normaalin siirtopumpun kanssa ilmaaminen onnistuu helposti.Jahas kirjoitetaan taas tästä aiheesta hieman lisää.
Aivan oikein Bosch jakajapumppu joutuu imemään tässä polttoaineen suodattimen läpi kun siirtopumppua ei ole.
Myös käynnin aikana täysillä kierroksilla ja täydellä kuormalla täytyy puhtaan polttoaineen
paine olla ruiskutuspumpun tulolinjassa 0.2-0.6 baarin välillä,siis tässä tapauksessa.
Sitä ei vippaskonsteilla saada aikaiseksi. Vain näin Bosch pumppu toimii suunnitellusti tältä osin.
Koska mekaaniselle siirtopumpulle ei ole paikkaa on oikeanlainen ja oikein sijoitettu ja asennettu sähköpumppu paras vaihtoehto tällaisiin tapauksiin. Huomattava esimerkiksi polttoainesuodatinasennelman paineenkesto.
Käynnistettäessä tulee lisäksi se huomattava etu että kun koneeseen laitetaan virta päälle
pumppu käynnistyy ja puhtaan polttoaineen paine on valmiina odottamassa pumpulla sisääntulossa vaikka kampiakseli ei ole pyörähtänyt vielä ollenkaan. Se on myös siinä arvossa startin aikana.
Verratkaa sitä tilanteeseen että ruiskutuspumppu alkaa normaalisti imemään vasta kun startataan. Ja kaikissa käyttötilanteissa puhtaan polttoaineen linjassa on eriasteista imua kun samaan aikaan pitäis olla painetta.
Myös esim suodattimen vaihdon yhteydessä tai muuten ilmattaessa ei tartte kun virta päälle ja avataan oikeita ilmaruuveja.
Huom
Dieselmoottorien polttoainesuodattimia ei koskaan eikä missään(hätätila pois lukien) saa täyttää jostain kannusta ja kiertää sitten valmiiksi paikalleen että käynnistyis paremmin.
Sitä ei voi tehdä riittävän puhtaasti, aina menee puhtaalle puolelle suodattamatonta polttoainetta.
Kyseessä on aina järjestelmän suunnitteluvika jos tätä tarvitaan.
Dieselerikoiskorjaamot voi ainakin auttaa asiassa jos joku haluaa parantaa tilannetta.- Anonyymi
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Jahas kirjoitetaan taas tästä aiheesta hieman lisää.
Aivan oikein Bosch jakajapumppu joutuu imemään tässä polttoaineen suodattimen läpi kun siirtopumppua ei ole.
Myös käynnin aikana täysillä kierroksilla ja täydellä kuormalla täytyy puhtaan polttoaineen
paine olla ruiskutuspumpun tulolinjassa 0.2-0.6 baarin välillä,siis tässä tapauksessa.
Sitä ei vippaskonsteilla saada aikaiseksi. Vain näin Bosch pumppu toimii suunnitellusti tältä osin.
Koska mekaaniselle siirtopumpulle ei ole paikkaa on oikeanlainen ja oikein sijoitettu ja asennettu sähköpumppu paras vaihtoehto tällaisiin tapauksiin. Huomattava esimerkiksi polttoainesuodatinasennelman paineenkesto.
Käynnistettäessä tulee lisäksi se huomattava etu että kun koneeseen laitetaan virta päälle
pumppu käynnistyy ja puhtaan polttoaineen paine on valmiina odottamassa pumpulla sisääntulossa vaikka kampiakseli ei ole pyörähtänyt vielä ollenkaan. Se on myös siinä arvossa startin aikana.
Verratkaa sitä tilanteeseen että ruiskutuspumppu alkaa normaalisti imemään vasta kun startataan. Ja kaikissa käyttötilanteissa puhtaan polttoaineen linjassa on eriasteista imua kun samaan aikaan pitäis olla painetta.
Myös esim suodattimen vaihdon yhteydessä tai muuten ilmattaessa ei tartte kun virta päälle ja avataan oikeita ilmaruuveja.
Huom
Dieselmoottorien polttoainesuodattimia ei koskaan eikä missään(hätätila pois lukien) saa täyttää jostain kannusta ja kiertää sitten valmiiksi paikalleen että käynnistyis paremmin.
Sitä ei voi tehdä riittävän puhtaasti, aina menee puhtaalle puolelle suodattamatonta polttoainetta.
Kyseessä on aina järjestelmän suunnitteluvika jos tätä tarvitaan.
Dieselerikoiskorjaamot voi ainakin auttaa asiassa jos joku haluaa parantaa tilannetta.Tuollaista temppua käytti joskus...etevä asentaja. Kannusta kaatoi naftaa suodattimeen...ei tarvinnut rivipumppu konetta ilmata.
- Anonyymi
Muistaakseni CAV :lla on sellainen käsipumppu, jonka voi yhdistää suodattimen kantaan...tai se on sellainen kokonaisuus. Aikoinaa jenkki dieselistä puuttui siirtopumppu...suosittelivat pilottia käyttämään startatessa, kun pö suodatin oli vaihdettu...ja siitähän Roosamasterin surkea jakajapumppu tykkäsi, joka oli vikaherkkä ja kallis korjata. Cav jakajapumpun siipipumppu on ns. välipainepumppu.
- Anonyymi
Olen ilmannut aina suodattimen vaihdon jälkeen veneen, auton ja traktorin diiselit imaisemalla suodattimen jälkeen alipainepumpulla muutaman desin polttoainetta läpi, mahdolliset pienetkin asennusroskat ja ilma poistuu puhtaasti järjestelmästä. Tarvittaessa vielä löysäys liittimestä ennen ruiskusuutinta, niin ei tarvitse startilla sahata, varsinkin vanhemmat starttimoottorit saattaa hajota sellaisesta.
- Anonyymi
Asennusroskia en salli, esim suodattimia vaihtaessa. Usealle ilmaus taitaa tuottaa vaikeuksia siirtopumpun ollessakin käytettävissä...startaten jopa akun tyhjäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asennusroskia en salli, esim suodattimia vaihtaessa. Usealle ilmaus taitaa tuottaa vaikeuksia siirtopumpun ollessakin käytettävissä...startaten jopa akun tyhjäksi.
Ei niitä asennusroskia kukaan salli, mutta pitäisi olla laboratorio-olosuhteet, valkoiset käsineet ja takki, ja traktori pesty huolellisesti, jotta niiltä voisi välttyä 99,5% varmuudella.
Ruiskusuutimissa on niin pirun pienet reijät, ettei se paljoa tarvii, kun tulee ongelmia. Uusissa suodattimissa voi olla myös jotakin putua, joskus oli uudessa öljynsuodattimessa metallilastuja, niitä voi irrota myös kierteistä.
Polttoaineen imaisu suodattimien läpi vaihdon jälkeen on paras keino pyrittäessä puhtauteen ja ilman poistoon. Suodatinkoteloissa voi olla ylimmässä kohdassa ylivuotoputki nipalla, yms, aina löytyy kohta mistä saa ilmat ja mahdolliset roskat imettyä pois ja on nopein ja helpoinkin.
Öljyn imutyhjentäjä on näppärä laite moneen hommaan, alkaa olemaan peruskampe joka pojan autotallissakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä asennusroskia kukaan salli, mutta pitäisi olla laboratorio-olosuhteet, valkoiset käsineet ja takki, ja traktori pesty huolellisesti, jotta niiltä voisi välttyä 99,5% varmuudella.
Ruiskusuutimissa on niin pirun pienet reijät, ettei se paljoa tarvii, kun tulee ongelmia. Uusissa suodattimissa voi olla myös jotakin putua, joskus oli uudessa öljynsuodattimessa metallilastuja, niitä voi irrota myös kierteistä.
Polttoaineen imaisu suodattimien läpi vaihdon jälkeen on paras keino pyrittäessä puhtauteen ja ilman poistoon. Suodatinkoteloissa voi olla ylimmässä kohdassa ylivuotoputki nipalla, yms, aina löytyy kohta mistä saa ilmat ja mahdolliset roskat imettyä pois ja on nopein ja helpoinkin.
Öljyn imutyhjentäjä on näppärä laite moneen hommaan, alkaa olemaan peruskampe joka pojan autotallissakin.Aina kun irroitatte polttoainesuodattimen puhtaalta puolen jotain suodattimen vaihdon yhteydessä ei asia mene oikein.
Alipainepumppujen virittely on vaan ongelman siirtämistä.
Aina on järjestelmän suunnitteluvirheestä kyse tällaisissa tapauksissa.
Valitettavasti esim nykyautoissa ( diesel ) ei ole ajateltu pätkääkään mitä tapahtuu
jos polttoaine sattuu loppumaan. Ei auta mitään vaikka varapolttoainetta on löntti mukana.
Taatusti tulee hinuri paikalle.
Sama monissa traktoreissa, huoltomies saapuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina kun irroitatte polttoainesuodattimen puhtaalta puolen jotain suodattimen vaihdon yhteydessä ei asia mene oikein.
Alipainepumppujen virittely on vaan ongelman siirtämistä.
Aina on järjestelmän suunnitteluvirheestä kyse tällaisissa tapauksissa.
Valitettavasti esim nykyautoissa ( diesel ) ei ole ajateltu pätkääkään mitä tapahtuu
jos polttoaine sattuu loppumaan. Ei auta mitään vaikka varapolttoainetta on löntti mukana.
Taatusti tulee hinuri paikalle.
Sama monissa traktoreissa, huoltomies saapuu.Pistäpä esimerkki mille traktorille saapuu huoltomies, kun polttoaine pääsee loppumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistäpä esimerkki mille traktorille saapuu huoltomies, kun polttoaine pääsee loppumaan.
En ala tälläkään pastalla mitään traktorityyppiä suoraan osoittamaan.
Kerron kuitenkin pari esimerkkiä monista.
Moottoreissa ei ole minkäänlaista mekaanista tai sähköistä polttoaineen siirtopumppua joka vois riittävää polttoaineen painetta kehittää jos moottori ei pyöri.
Samanaikaisesti polttoaineen paluulinjassa on venttiili joka pitää ruiskutuspumpuilla
useiden baarien elementtien täytöspainetta moottorin käynnin aikana.
Toisessa tapauksessa on kalvosiirtopumppu jolla ei saada riittävää painetta.
Toisessa ei mitään siirtopumppua .
Pahin tilanne tulee aina eteen silloin kun polttoaine on loppunut ja moottori sammunut siitä syystä.
Kyllä asentajat ja näppärät omistajatkin aina jonkun keinon keksii että tilanne saadaan hoidettua.
Kyse on siitä että valmistajat ei ole asiasta paljonkaan huolta kantaneet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278