Ahdistaa mennä rippikoululle.

Hanukani

Terve, minulla on siis rippikoulu parin kuukauden päästä.

En ole käynnyt yhtään missään ripariin liittyvässä tapahtumussa ja minulta puuttuu kaikki merkinnät.

En ole edes nähnyt ketään rippi-ryhmäni jäsentä.

Minua ahdistaa riparille meno, ja olen hiljaisempi ihminen.
Sen lisäksi tiedän yhden tyypin meidän ryhmästä, mutta kaverin kanssa on tapahtunut vähän negatiivisempia asioita enkä viittisi edes nähdä häntä.

Vanhempani eivät tiedä tästä.

Kuulin kavereilta että riparilla on jotain leikkejä ja ryhmä- keskustelua/työskentelyä mihin en millään haluaisi osallistua.

3

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isonen_Pohjanmaalta

      Hei!
      Olin itsekin pari vuotta sitten menossa rippileirille ja kieltämättä tuleva jännitti, mutta kesästä jäi oikein mukava muisto ja nyt olenkin sitten menossa sitten isoseksi leirille.

      Aluksi suosittelen, että katsot vaikkapa paikallisen seurakuntasi nettisivuilta muutaman jumalanpalveluksen ajankohdan ja kävisit niissä vaikka perheenjäsenen tai kaverin kanssa. Leiriä edeltävät tapaamiset ja jumalanpalvelukset ovat tärkeä osa rippikoulua, sillä silloin tutustutaan hieman toisiin ja kristillisiin perinteisiin. Suurimmalla osalla nuorista on sama tilanne kuin sinulla, eli he eivät välttämättä tiedä kuin muutaman maksimissaan tulevalta leiriltä, itse lukeuduin tähän joukkoon.

      Rippileirillä on erilaisia leikkejä, joita isoset vetävät esimerkiksi saadakseen leiriläiset tutustumaan toisiinsa tai hauskan yhteisen tekemisen toivossa. Raamattuun leireillä tutustutaan pienemmissä isosen vetämissä raamiksissa, joissa on yleensä noin 5 leiriläistä ja 1-2 isosta. Siinä yleensä luetaan raamattua vuoron perään äänen ja keskustellaan sen kohdan sisällöstä.

      Mullakin oli tiedossa eräs leirille saapuva poika, eikä mielikuva hänestä ollut kovinkaan positiivinen. Tosin annoin hänelle vielä pienen mahdollisuuden ja kohtelun häntä kuin ketä tahansa muuta. Ihmiset enimmäkseen näyttävät leireillä parhaat puolensa ja hänkin sitten käytytyi paremmin minua kohtaan.

      Tulevasta leiristä kannattaisi keskustella vanhempien kanssa ja mennä mieluusti heidän kanssaan juttelemaan leirille tulevan seurakunnan työntekijän kanssa, sillä hän voi keksiä sopivia toimintatapoja ja ainakin he silloin tietävät jännityksestäsi, eivätkä työntekijät vielä ole ketään syöneetkään, joten rohkeasti vain juttusille ;).

      Olisi mukava kuulla myöhemmin miten leiri meni ja teittekö jotain järjestelyjä.

      Kaikkea hyvää sinulle

    • Anonyymi

      Ei kannata mennä kirkon aivopesuleirille (ripariin).
      Kirkon opetus on huuhaata, vailla mitään todisteita.
      Riparin tavoitteena on saada mahdollisimman moni jumala uskoon, jotka elättävät kirkon tulevaisuudessa kirkollisveroilla.
      Oletko valmis maksamaan 500€/v kirkolle, tyhjästä?

      Riparin käymisestä ei ole mitään hyötyä.

    • Anonyymi

      Moi,

      ymmärrän, että jännittää. Noi ennakkotapahtumat ovat sellaisia, että ne kuuluvat riparin suorittamiseen. Voit laittaa vaikka viestiä sun leirin ohjaajalle, ettet oo käynyt niissä, koska on jännittänyt. Voit myös kertoa tästä tilanteesta ja sun peloista. Ohjaaja varmasti ymmärtää, ja jos ei ymmärrä, niin se on hölmö. Et sinä. Mä oon ite ollut ohjaajana tosi monella riparilla, niin silleen tiedän mistä puhun. :)

      Joistain ennakkotapaamisista joudut varmasti tekemään jotain korvaavia tehtäviä, mutta ne ei oo vaikeita tai hankalia. Tai jos on, niin voit pyytää vaikka jotain isosta tai ohjaajaa auttamaan niiden kanssa.

      Riparille voi olla joskus jopa kiva lähteä silleen, ettei tunne sieltä ketään. Sillon voi ehkä olla vapaammin oma itsensä, kun voi tavallaan aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei kannata luoda mitään ennakko-oletusta siitä, millaisia juttuja tai leikkejä tehdään, koska niistä tulee kivoja siinä kun ihmiset heittäytyy niihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3119
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2568
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1713
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1667
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1525
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe