Sahri'a

JAJH

Täällä on melko laajasti ja amatöörimäisesti keskusteltu oikeusfilosofiasta sharian yhteydessä. Jotta aiheesta voisi ylipäätään keskustella, tulisi ymmärtää, mitä islamilainen laki (alkanuunu alislaami) on, ja samalla ymmärtää, mitä on sharia.

Kuten itse sanakin ilmoittaa, sharia on nimenomaan tapaoikeutta. Sillä ei ole mitään opillista yhteyttä islamiin, vaan kyseessä on nimenomaan perinne; ”näin tämäntyyppisissä tapauksissa on ennen toimittu”. Sharian yhdistäminen islamiin pelkästään sillä perusteella, että sana sattuu olemaan arabiaa, on yhtä lapsellista, kuin väittää, että vaikkapa Suomen tai Italian lainsäädäntö on kristillistä, koskapa nämä maat ovat perinteisesti luettu kristillisiksi. Se, että Suomen laki kieltää varastamisen on yhtä kristillistä kuin se, että Intian tai Kiinan laki kieltää varastamisen. Puhdas sattuma siis.

Islamilainen laki taas on melko selkeä: Islam on Muhammadun banu Hashimin 600-luvun puolivälissä jKr. saarnaama oppi, joka on esitetty alllun sanaksi ja luettavissa kokonaisuudessaan Koraani-nimisessä teoksessa, kuten Koraani-nimisessä teoksessa todetaan. Islamilainen rikoslaki sisältää kokonaisuudessaan 4 ”pykälää”, määräykset perinnönjaosta ja yhden positiivisen oikeuden sekä kiellon periä veroja muslimeilta. Nämä ”rikoslain pykälät” ovat:

1)   aviorikos, rangaistus molemmille osapuolille 100 raipaniskua, jonka jälkeen heidät tulee jättää rauhaan.

2)   aviovaimoa vastaan esitetty väärä syytös aviorikoksesta, rangaistus 80 raipaniskua.

3)   varkaus, rangaistuksena käden katkaisu.

4)   ryöstö, rangaistuksena käden katkaisu tai kuolema, tapauskohtaisesti.

Muita rikospykäliä islamilaiseen lakiin ei kuulu. Kaikki muu on shariaa, vanhaa tapaoikeutta, joka on paitsi paljon Muhammadina vanhempaa, nimenomaan paikallista. Juuri viimemainitusta syystä mitään yhtenäistä ”islamilaista shariaa”ei ole.

Lainatakseni liberalismin aatteellista isää, Anders Chydeniusta (Kytö):”joka muuta väittää, todistakoon väitteensä tai vaietkoon iäksi”.

13

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mörri

      Suomen lainsäädäntö pohjaa vuoden 1734 lakiin, joka oli selkeästi kristillinen. Tämän jälkeen lainsäädäntö on pyritty irrottamaan uskonnollisista yhteyksistään ja maallistamaan sen.

      Suomen lainsäädäntö siis ei ole kristillinen, mutta se on ollut kristillinen ja sillä on kristilliset juuret.

      Tapaoikeuden yksi tunnusmerkki on se, että se elää jatkuvasti ja se muuttuu aikojen muuttuessa. Common law -oikeuden maissa ennakkotapaukset ovat sitovia, ja uusien ennakkotapauksien myötä luodaan uutta oikeutta, ja samalla myös lainsäädäntöä uudistetaan koko ajan vastaamaan tapakulttuuria. Mikä ei maan tapa voi olla, ei lakikaan ole.

      Tässäpä sitten hiukan lisää aiheesta:

      http://knowislam.info/drupal/sharia

      "Hud crimes are the most serious under Islamic Law, and Tazir crimes are the least serious. Hud crimes are punishable by a pre-established penalty found in the Quran. They are referenced in the Quran to a specific act and a specific punishment for that act. There is no plea-bargaining or reducing the punishment for a Hud crime. There are no minimum or maximum punishments attached to them. If you commit a crime, you know what your punishment will be. There is no flexibility in the punishment for Hud crimes in Islamic law, no judge can change or reduce the punishment. The Hud crimes are:

      • Murder;
      • Apostasy from Islam - making war upon Allah and his messengers;
      • Theft;
      • Adultery, fornication or sodomy;
      • Defamation - false accusation of adultery or fornication;
      • Robbery;
      • Alcohol-consumption.

      The first four Hud crimes have a specific punishment in the Quran. The last three crimes are mentioned but no specific punishment is found. The Hud punishment for apostasy and for murder is the death penalty. The Hud punishment prescribed by the Quran for adultery, fornication and sodomy is 100 lashings, and some nations take it a step further and apply the death penalty. For a theft the punishment is amputation of the thief’s hand. If a state will not apply the Hud punishment, individual Muslims feel it is a divine duty to carry it out. Here is one example of what the Quran says about adultery and fornication:

      24.2, The woman and the man guilty of adultery or fornication, - flog each of them with a hundred stripes: Let not compassion move you in their case, in a matter prescribed by Allah, if ye believe in Allah and the Last Day: and let a party of the Believers witness their punishment.

      Tazir crimes are less serious than Hud crimes. These minor offences are not in the Quran, so Islamic judges are free to punish the offender in almost any fashion. Tazir crimes are punished if they hurt societal interest. Sharia law emphasizes the benefit of society over that of the individual. The assumption is that further iniquity is prevented in the future if the offender is punished now.

      Historically Tazir crimes were not written or codified. Judges may to choose from any number of punishments that they think will help an individual offender.

      Islamic Law has an additional category of crimes that secular nations do not have. A Qesas crime is one of retaliation. If you commit a Qesas crime, the victim has a right to seek retribution and retaliation. The exact punishment for each Qesas crime is in the Quran. If you are killed, then according to Sharia your family has a right to seek Qesas from the murderer. Punishment can come in several forms and may include "Diya.""

      Eli Hud-rikokset ovat julkisen syytteen alaisia rikoksia, Tazir-rikokset taas lähinnä rinnastettavissa asianomistajarikoksiin, ja Qesas-rikokset sellaisia, jotka oikeuttavat kostoon. Kostolta voi välttyä maksamalla verirahan, diyan.

      Länsimainen oikeus ei ole hyväksynyt henkilökohtaista kostoa sitten XII taulun lain laatimisen. Suomen rikoslaissa kosto rikoksen motivaationa on mainittu rangaistusta määriteltäessä raskauttavaksi asianhaaraksi.

      • taha.islam

        >Eli Hud-rikokset ovat julkisen syytteen alaisia rikoksia, Tazir-rikokset taas lähinnä rinnastettavissa asianomistajarikoksiin, ja Qesas-rikokset sellaisia, jotka oikeuttavat kostoon. Kostolta voi välttyä maksamalla verirahan, diyan.

        Siinä se taas nähdään, kun ei edes viitsitä tarkistaa parusasioita.

        Onko murha hud-, tazir vai qesas-rikos, kun omaisilla on mahdollisuus vaatia kuolemantuomiota, korvausta tai antaa anteeksi (2:178)?


      • JAJH

        >Suomen lainsäädäntö pohjaa vuoden 1734 lakiin, joka oli selkeästi kristillinen. Tämän jälkeen lainsäädäntö on pyritty irrottamaan uskonnollisista yhteyksistään ja maallistamaan sen.

        >Suomen lainsäädäntö siis ei ole kristillinen, mutta se on ollut kristillinen ja sillä on kristilliset juuret.

        Tämä käsitys on historiallisesti virheellinen. Suomen lainsäädäntö, samoin kuin RUotsin 1734 lainsäädäntö, pohjaa jo 800-luvulta tunnetuihin maakuntalakeihin ja niiden periaatteisiin, joiden mukaan

        1) laki on sopimus

        ja

        2) "maata on lailla hallittava, ei mielivallalla".

        Sharia on nimen omaan åaikallinen "common law", ei laki.

        Koraanissa on mainittu vain nuo esittämäni "pykälät". Muu "hud" on nimen omaan perinteeseen perustuvaa, paikallista tapaoikeutta, ja siksi vaihtelee myös islamilaisessa maailmassa alueittain.


      • JAJH
        JAJH kirjoitti:

        >Suomen lainsäädäntö pohjaa vuoden 1734 lakiin, joka oli selkeästi kristillinen. Tämän jälkeen lainsäädäntö on pyritty irrottamaan uskonnollisista yhteyksistään ja maallistamaan sen.

        >Suomen lainsäädäntö siis ei ole kristillinen, mutta se on ollut kristillinen ja sillä on kristilliset juuret.

        Tämä käsitys on historiallisesti virheellinen. Suomen lainsäädäntö, samoin kuin RUotsin 1734 lainsäädäntö, pohjaa jo 800-luvulta tunnetuihin maakuntalakeihin ja niiden periaatteisiin, joiden mukaan

        1) laki on sopimus

        ja

        2) "maata on lailla hallittava, ei mielivallalla".

        Sharia on nimen omaan åaikallinen "common law", ei laki.

        Koraanissa on mainittu vain nuo esittämäni "pykälät". Muu "hud" on nimen omaan perinteeseen perustuvaa, paikallista tapaoikeutta, ja siksi vaihtelee myös islamilaisessa maailmassa alueittain.

        Ne positiiviset oikeudet, jotka islamilainen laki, Koraani, suo, ovat:


        1) Aviomiehen oikeus hakata vaimoaan pelkän epäilyn perusteella

        ja

        2) Oikeus verikostoon.


      • JAJH
        taha.islam kirjoitti:

        >Eli Hud-rikokset ovat julkisen syytteen alaisia rikoksia, Tazir-rikokset taas lähinnä rinnastettavissa asianomistajarikoksiin, ja Qesas-rikokset sellaisia, jotka oikeuttavat kostoon. Kostolta voi välttyä maksamalla verirahan, diyan.

        Siinä se taas nähdään, kun ei edes viitsitä tarkistaa parusasioita.

        Onko murha hud-, tazir vai qesas-rikos, kun omaisilla on mahdollisuus vaatia kuolemantuomiota, korvausta tai antaa anteeksi (2:178)?

        ...onko? Valaise meitä, oi alllun lähettiläs, ja lakkaa pelleilemästä ja esittämästä Sookrateesta.


      • taha.islam
        JAJH kirjoitti:

        ...onko? Valaise meitä, oi alllun lähettiläs, ja lakkaa pelleilemästä ja esittämästä Sookrateesta.

        Valaise meitä siitä, mikä on päivän ensimmäinen rukous, oi Asiantuntijoiden Asiantuntija.


      • JAJH
        taha.islam kirjoitti:

        Valaise meitä siitä, mikä on päivän ensimmäinen rukous, oi Asiantuntijoiden Asiantuntija.

        Päivän ensimmäinen rukous (jos puhe on muslimista), on jotain sellaista, jonka sisällön tuntee vain rukoilija itse, ja tietysti alllu, jos sellainen on.

        Esimerkkinä voidaan kuitenkin ajatella, että musliminaisella se olisi (alkuformuloiden jälkeen) vaikkapa seuraava: "Oi alllu, tee niin, että tuo mieheni - vaikka Koraanissa hänelle oikeuden siihen suotkin - ei aivan joka päivä töistä tullessaan hakkaisi minua tajuttomaksi vain epäilyn perusteella."

        Miehen ensimmäinen taas voisi olla (alkuformuloiden jälkeen) vaikkapa: "Oi alllu, anna minulle voimaa pidätellä vielä viikko, kunnes Liisa-vaimoni, jonka naapurilta ostin, täyttää 8 vuotta ja saan käydä profeetan esimerkin mukaisesti tositoimiin. Nämä lääkärileikit ja spermajälkien päivittäinen siivoaminen alkavat käydä ylivoimaisiksi, kun tiedossa on, mitä herkkua on tulossa."

        No niin, olen vastannut kysymykseesi. Vastaa sinä nyt minun kysymykseeni, ja lakkaa pelleilemästä.


      • taha.islam
        JAJH kirjoitti:

        Päivän ensimmäinen rukous (jos puhe on muslimista), on jotain sellaista, jonka sisällön tuntee vain rukoilija itse, ja tietysti alllu, jos sellainen on.

        Esimerkkinä voidaan kuitenkin ajatella, että musliminaisella se olisi (alkuformuloiden jälkeen) vaikkapa seuraava: "Oi alllu, tee niin, että tuo mieheni - vaikka Koraanissa hänelle oikeuden siihen suotkin - ei aivan joka päivä töistä tullessaan hakkaisi minua tajuttomaksi vain epäilyn perusteella."

        Miehen ensimmäinen taas voisi olla (alkuformuloiden jälkeen) vaikkapa: "Oi alllu, anna minulle voimaa pidätellä vielä viikko, kunnes Liisa-vaimoni, jonka naapurilta ostin, täyttää 8 vuotta ja saan käydä profeetan esimerkin mukaisesti tositoimiin. Nämä lääkärileikit ja spermajälkien päivittäinen siivoaminen alkavat käydä ylivoimaisiksi, kun tiedossa on, mitä herkkua on tulossa."

        No niin, olen vastannut kysymykseesi. Vastaa sinä nyt minun kysymykseeni, ja lakkaa pelleilemästä.

        >No niin, olen vastannut kysymykseesi.

        Vastasit väärin. Saat uuden yrityksen.


      • JAJH
        taha.islam kirjoitti:

        >No niin, olen vastannut kysymykseesi.

        Vastasit väärin. Saat uuden yrityksen.

        Väärin tai ei, vastasin. Jos siinä oli virhe, kerro mikä.

        Ja kun kerran vastasin, on sinun vuorosi.


      • taahira
        JAJH kirjoitti:

        Väärin tai ei, vastasin. Jos siinä oli virhe, kerro mikä.

        Ja kun kerran vastasin, on sinun vuorosi.

        RUkouksemme alku...

        Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen.

        1. Ylistys Jumalalle, maailmojen Valtiaalle,

        2. armolahjojen Antajalle, laupiaalle Ohjaajalle ja Siunaajalle,

        3. jonka hallussa yksin on Tilinteon päivä.

        4. Sinua ainoata palvelemme, Sinua huudamme avuksi.

        5. Ohjaa meidät oikeata tietä,

        6. niiden tietä, joiden osana on Sinun mielisuosiosi

        7. ei niiden tietä, jotka ovat Sinun vihasi alaisia, eikä niiden,jotka harhaan eksyvät.

        Aamin!


      • JAJH
        taahira kirjoitti:

        RUkouksemme alku...

        Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen.

        1. Ylistys Jumalalle, maailmojen Valtiaalle,

        2. armolahjojen Antajalle, laupiaalle Ohjaajalle ja Siunaajalle,

        3. jonka hallussa yksin on Tilinteon päivä.

        4. Sinua ainoata palvelemme, Sinua huudamme avuksi.

        5. Ohjaa meidät oikeata tietä,

        6. niiden tietä, joiden osana on Sinun mielisuosiosi

        7. ei niiden tietä, jotka ovat Sinun vihasi alaisia, eikä niiden,jotka harhaan eksyvät.

        Aamin!

        Armeliaisuudessani ja armahtavaisuudessani, omissa nimissäni:

        1) Lakkaa uskomasta

        2) Ota selvää


      • JAJH kirjoitti:

        Päivän ensimmäinen rukous (jos puhe on muslimista), on jotain sellaista, jonka sisällön tuntee vain rukoilija itse, ja tietysti alllu, jos sellainen on.

        Esimerkkinä voidaan kuitenkin ajatella, että musliminaisella se olisi (alkuformuloiden jälkeen) vaikkapa seuraava: "Oi alllu, tee niin, että tuo mieheni - vaikka Koraanissa hänelle oikeuden siihen suotkin - ei aivan joka päivä töistä tullessaan hakkaisi minua tajuttomaksi vain epäilyn perusteella."

        Miehen ensimmäinen taas voisi olla (alkuformuloiden jälkeen) vaikkapa: "Oi alllu, anna minulle voimaa pidätellä vielä viikko, kunnes Liisa-vaimoni, jonka naapurilta ostin, täyttää 8 vuotta ja saan käydä profeetan esimerkin mukaisesti tositoimiin. Nämä lääkärileikit ja spermajälkien päivittäinen siivoaminen alkavat käydä ylivoimaisiksi, kun tiedossa on, mitä herkkua on tulossa."

        No niin, olen vastannut kysymykseesi. Vastaa sinä nyt minun kysymykseeni, ja lakkaa pelleilemästä.

        juuri tätä tarkoitin!


    • jajh! sinä osaat jos vain haluat. jätä turha keuhkoaminen ja keskity vain faktoihin niin on paljon paree!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe