Tradenomiksi 2019

Anonyymi

Hei!
Ekaa kertaa siis haen ja mietin tuota englanninkielistä materiaalin osaa, että onko kokeessa kysymykset siitä englanniksi myös vai ihan suomeksi?

227

1619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ne on englanniksi!

    • Anonyymi

      Osaako kukaan sanoa, mitä tosta suomenkielisestä matskusta pitää oikein osata? Lähinnä noita lukuja mietin, kun niitä nyt sattuu olemaan aivan helvetin paljon tossa tekstissä

    • Anonyymi

      Millä tyylillä aiotte lukea tuon englannin kielisen materiaalin? Ite en oo vielä muutakun vähän silmäilly sitä ja ahistaa nyt jo XD

    • Anonyymi

      Siis ihan hirveetä luettavaa toi enkunkielinen! Et niinku mitä asioita pitäs siitä opetella ja samaa miettiny ton pankin vuosikatsauksen kans... jotenki tosi tylsiä aiheita nyt

      • Anonyymi

        Jos nämä aiheet ovat tosi tylsiä, opiskelusta ei tule mitään eikä ala ole sinulle sopiva. Kaupan ala on juuri tätä.


    • Anonyymi

      Onkohan tosiaan kysymykset englnniksi enkkuaineistosta ?

      • Anonyymi

        Tietetysti englanniksi. Ja englanniksi myös vastataan.


      • Anonyymi

        No voi tietetysti


    • Anonyymi

      Ystävä sanoi että hänellä oli viime vuonna ollut kirjoitelma siitä englanninkielen aineistosta. Kirjoitelma oli tietenkin suomeksi.

      • Anonyymi

        Itselle tämä englanti on nimenomaa se hankalin. Ja yritänkin panostaa siksi matikkaan ja siihen pankin vuosikertaan.


    • Anonyymi

      En oikein o saanu mitään kiinni siitä enkun tekstistä, halusiko joku vähän avata sitä aihetta

      • Anonyymi

        Mä oon koittanut sitä suomentaa jonkin verran mutta tos on ihan liikaa sivuja etten kyllä saa kokonaan suomennettua 😅 mutta siinä puhutaan siis pohjoismaiden talouden tilanteista ja vertaillaan niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon koittanut sitä suomentaa jonkin verran mutta tos on ihan liikaa sivuja etten kyllä saa kokonaan suomennettua 😅 mutta siinä puhutaan siis pohjoismaiden talouden tilanteista ja vertaillaan niitä.

        Oliko siinä teidän mielestä vaikeita sanoja? Siis todella vaikeita sanoja siellä tekstissä on minun mielestä.


      • Anonyymi

        Onhan siinä melko vaikeeta sanastoa, mutta kääntäjän tai sanakirjan kanssa helpompi ymmärtää.


    • Anonyymi

      Onko ne väittämät englanniksi vai suomeksi?

      • Koe on 3 osasta ja 1-osa on looginen päättely matikasta, 2-osa on suomenkielisen materiaalin väittämiä suomenkielellä ja 3-osa on enkun kielisen materiaalin väittämiä englanniksi.


      • Anonyymi

        kokeessa on 3 osaa joista yksi tuo matikka yksi on monivalinnat molemmista aineistoista missä suomenkielisestä suomeksi ja engalnnin kielestä englanniksi ja sitten on kirjoitelma


    • Anonyymi

      Moi! Miten te harjottelette tota matikkaa? Käyttekö sitä iha vaa ite läpi vai onko joku jollain kurssilla? Ja mitäköhän kaikkee siitä matikasta pitäs osata? Prosenttilaskut joo, mut entä joku verotus tai todennäkösyyslaskut? Tuntuu vaikeelle harjotella tota matikkaa, kun ei oikee tiiä mitä kannattais laskea...

      Kiva jos joku vastaa!:)

      • Anonyymi

        Haaga-Helian sivuilla oli julkaistu joku vanha koe, jossa näkyy kaksi esimerkkiä matikan tehtävistä. Sanallisia prosenttilaskuja on varmaan kokeessa, niitä kannatta harjoitella ainakin itse oon niitä harjoitellut.


      • Anonyymi

        Lähinnä lukion mab 1-kurssin alkuaiheet kävisin läpi


    • Anonyymi

      Mistähän sen tietää, että pitääkö kirjoitelma kirjoittaa englanninkielenmateriaalista vai siitä Aktian materiaalista

      • Anonyymi

        Varmaan aika suurella todennäköisyydellä siitä tehtävänannosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan aika suurella todennäköisyydellä siitä tehtävänannosta

        Mutta ei sitä tehtävänantoa vielä ole


      • Anonyymi

        Niin no eiköhän se selviä siellä kokeessa sitten....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei sitä tehtävänantoa vielä ole

        Siis tarkoitin juuri siitä kokeessa olevasta tehtävänannosta. Ei sitä julkaista etukäteen, että mistä aiheesta se kirjoitelma on.


    • Anonyymi

      Itse en mikään guru ole englannin kielessä, mutta mun mielestä se materiaali oli todella helppoa. Sehän on vaan 70 sivua samaa jaagausta: Pohjoismailla menee hyvin olosuhteisiin ja muuhun Eurooppaan nähden, ollaan ekologisia ja innovatiivisia. Muilla pohjoismailla pyyhkii hyvin, mutta Norja ja vahvassa laskussa öljyn hinnanlaskun ja alan epävarmuuden takia. Tässä teille tiivistettynä 70 sivua. Mutta itsehän luin aina pätkän/kappaleen englanniksi ja varmuuden vuoksi laitoin kääntäjään, että ymmärsin asian oikein. Jos ei englanti meinaa millään taipua niin opetelkaa/lukekaa kunnolla edes jokaisen kappaleen jälkeen olevat tiivistelmät.

      • Anonyymi

        Juu no ite englantia osaavana niin se silti tuotti itelle vähän vaikeuksia, koska koko teksti pitää käytännössä osata ulkoa, mikäli haluaa siitä esseestä edes jotain pisteitä saada


      • Anonyymi

        En usko, että essee on englanninkielisestä tekstistä, ei ole ollut viime vuosinakaan. Veikkaan Aktian vuosikertomusta, mutta mitä veikkaatte mitä siitä voisi esseellä kysyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että essee on englanninkielisestä tekstistä, ei ole ollut viime vuosinakaan. Veikkaan Aktian vuosikertomusta, mutta mitä veikkaatte mitä siitä voisi esseellä kysyä?

        Kyllä muuten vaan oli enkunkielisestä tekstistä ihan viimekin vuonna. Miks tuut mutuilemaan asiasta, josta sulla ei selvästikään ole tietoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten vaan oli enkunkielisestä tekstistä ihan viimekin vuonna. Miks tuut mutuilemaan asiasta, josta sulla ei selvästikään ole tietoa?

        Syksyn päässykokeessa oli enkku, mutta kevään päässykokeissa ei ole ollut pariin vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syksyn päässykokeessa oli enkku, mutta kevään päässykokeissa ei ole ollut pariin vuoteen.

        Monimuodon pääsykokeessa ainakin oli enkuksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu no ite englantia osaavana niin se silti tuotti itelle vähän vaikeuksia, koska koko teksti pitää käytännössä osata ulkoa, mikäli haluaa siitä esseestä edes jotain pisteitä saada

        Kyllä mäkin englantia osaan ja allekirjoitan ton, että teksti oli haastavaa, koska se oli niin ”virallista.” Ei sitä kuitenkaan kannata stressata. Numeroita ja tilastoja ei tarvi muistaa ulkoa ja mä olen järkeillyt asian niin, että keneltäkään ei myöskään odoteta mitään täydellistä selontekoa ennakkomateriaaleista ulkomuistista, vaan kirjoitelman ja väittämien tarkotuksena on testata tiedon sisäistämistä ja luetun ymmärtämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että essee on englanninkielisestä tekstistä, ei ole ollut viime vuosinakaan. Veikkaan Aktian vuosikertomusta, mutta mitä veikkaatte mitä siitä voisi esseellä kysyä?

        Mä arvaan: JOS kirjotelma on siitä Aktian vuosikertomuksesta niin essee on: 1. Kerro yleisesti esseemuodossa Aktian vuodesta 2017 2. Digitalisaatio 3. Ne eri palvelut (Private banking, corporate banking jne)


    • Anonyymi

      Aika turhaan lähteä spekuloimaan mitään, tulee vaan nyymeille pahamieli kun kirjoitelman aihe on jostain Pohjoismaissa käytettävien uusiutuvien luonnonvarojen osuuksista.

    • Anonyymi

      Hei, ootteko lukenu tuota hallituksen liiketoimintakertomusta? Mietin että niin paljon täynnä vaan tarkkoja lukuja ja hieman toistoa aiempaan tekstiin, niin voikohan tuosta tulla mitään kysyttävää vai jättääkkö suosiolla vähemmälle lukemiselle, tarkoitan sivuja 34-45.

      • Anonyymi

        Minä en ainakaan lukenut sitä niin tarkasti, kun oli niin paljon toistoa alkutekstiin. Muutamia uusia pointteja otin vain ylös, lukuja en niinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ainakaan lukenut sitä niin tarkasti, kun oli niin paljon toistoa alkutekstiin. Muutamia uusia pointteja otin vain ylös, lukuja en niinkään.

        Sama täällä


    • Anonyymi

      Apua. Ylihuomenna ois pääsykokeet, ja kaikesta lukemisesta huolimatta tuntuu siltä, että olen aivan pihalla.
      Onko joku täältä ollut aiemmin tradenomin pääsykokeissa? Kuinka hyvin pitää esim. osata numeroita ulkoo? Esim. Aktian kertomuksesta eri liikevoittojen tai kulujen summia.

      • Anonyymi

        Tarkkoja lukuja ei yleensä pääsykoekysymyksissä ole kysytty, kunhan osaat pääpointit ja ymmärrät mistä kokonaisuudessaan aineistossa puhutaan tulet pärjäämään. Onneksi kysymykset ovat monivalintoja, onnea kokeeseen!:)


      • Anonyymi

        Kiitos! Tässä tää ilta menee vielä pääpointteja kerratessa, mutta tuntuu olevan pää niin jumissa, että saa nähdä, mitä sinne kaikesta pänttäämisestä on jäänyt.
        Lisäks pitäis vielä varmaan vähän kerrata edellisvuosien matemaattisten osioiden tehtäviä. 🤔


    • Anonyymi

      Mitkäs fiilikset kokeen jälkeen? Enkun kompakysymykset ärsytti, muuten kai meni ihan ok.

    • Anonyymi

      Haluan kanssa tietää miten muille meni? Mitkäs matikan tehtävät olivat hankalia? Ja entäs essee?

      • Anonyymi

        Muut matikan tehtävät oli ok, en ollut harjoitellut noita suhde-laskuja yhtään niin jätin sen pinta-alatehtävän väliin. Esseeseen raapustin jotain Aktian ympäristövaikutuksista ja yhteiskunnallisista vaikutuksesta sivun täyteen.


    • Anonyymi

      Tuntui suht haastavalta, vaikka mielestäni olin lukenut kunnolla. Väittämissä oli useampi kohta, mistä en ollut täysin varma. Matikka tehtävissä ihmetytti se lasku, missä oli isä 7 kertaa tyypin X ikäinen ja tyyppi X kolme vuotta sisartaan nuorempi. Mun logiikalla mikään vaihtoehdoista ei olisi ollut oikein? Lisäksi taisin ehkä tehdä yhden tyhmän mokan matikkatehtävissä, mut en ole siitä aivan varma.

      Kaiken kaikkiaan pääsykoe meni ihan ok, mutta olisi voinut mennä paremminkin.

      • Anonyymi

        Tein mokan kun vastasin niihinkin kysymyksiin joista en ollut varmaa, ei olisi pitänyt tehdä niin :(


      • Anonyymi

        Samaa olen harmitellut. On jokunen miinuspiste tulossa tästä syystä. :(


    • Anonyymi

      Kertokaas mitkä monivalinnat tai tehtävät erityisesti oli haastavia? Itse mietin sitä ekaa monivalintaa pitkään, että onko kompa? Kysymys oli jotain että "aktia on vastuulinen omistaja" mutta eikös se ole aktiivinen omistaja? Lisäksi taisin mokata kirjoitelmassa. Kirjoitin kaikista yhteiskuntavaikutuksista myös ja vastuullisesta sijoittamisesta noiden ympäristövaikutusten lisäksi. Kuitenkin kotona materiaalia katsellessa huomasin, että materiaalissa on erikseen kohta "ympäristövastuu ja kestävä kehitys" jossa puhutaan siis lähinnä niistä ympäristövaikutuksista eikä mitään yhteiskunnallisista vaikutuksista. Muistaako kukaan mikä se tarkka tehtävänanto olikaan?

      • Anonyymi

        ”Aktia aloitti yhteistyön ISS­-Ethixin kanssa, mikä vahvisti Aktian roolia vastuullisena omistajana.” Suora lainaus heti tosta alusta. Itse laitoin, että ”oikein”, mutta mietin kans pitkään ja jotenkin oli jäänyt päähän maininta aktiivisesta omistajasta, mutta muistin kuitenkin, että ISS-Ethixin yhteydessä mainittiin juurikin tuo sana ”vastuullinen.”


    • Anonyymi

      Ilmeisesti ylläolevat ovat käyneet monimuodon pääsykokeessa. Mistä aiheesta essee tarkalleen oli ja minkälaisia oli matikan laskut?

    • Anonyymi

      Matikan osuus ei mennyt ihan, miten olun ajatellut. Siis mikä se matikan tehtävissä oleva taulukko juttu oli saiko kukaan siihen vastausta? Entäs se tontin jakolasku? En ollut myös harjoitellut niitä suhdelukuja yhtään.

      • Anonyymi

        Tarkoitetatteko suhdeluvulla esim. 1:100?


    • Anonyymi

      Mä sain siihen taulukkoon sen vastauksen että "joka viides". Tonttilaskuun jätin vastaamatta.

    • Anonyymi

      Mulla jäi kans tonttilasku tekemättä just ku niitä suhdelukuja en ollu kertaillut ollenkaan. Taulukkolaskuun sain kans sen joka viides.
      Myös se parkkiaika lasku jotenki sekoitti mun pään ku olevinaan sain et niistä vastauksista kaks olis ollu oikein, mut se nyt oli varmaan vaan jotain omaa sekoilua
      Monivalinnoissa kans ärsytti ne kompakysymykset, tajusin ne vasta jälkikäteen ja sen takia saatto tippua aika reippaasti pisteitä

    • Anonyymi

      Mikä se parkkiaika lasku olikaan?

    • Anonyymi

      Eiku joo nyt mä muistankin. Sain vastaukseksi 16.04.

      • Anonyymi

        Siis se mis kysittin a-vyöhyke oli 4 € ja b-vyöhyke 3€ vai se toinen missä piti laskee kellon aika, sain siihen 15.04.


    • Anonyymi

      Mä oon ihan varma että päivätoteutuksen päässykoe on enkuksi ja mahdollisesti se on bioeconomiasta.

    • Anonyymi

      Milloinkohan todistusvalinnalla sisään otettaville ilmoitetaan? Ainakaan Savonialta ei ole tullut minkäänlaista vastausta päivämäärästä.

      • Anonyymi

        Jyväskylään tuli ilmoitus todistusvalinnoista ainakin viime viikolla


      • Anonyymi

        Viime vuonna ainakin tuli sähköposti, missä oli että millon viimeistään ilmoittaavat suoraan pääsijöille sähköpostiviestillä. Nyt sähköpostissa ei ollut asiasta mitään mainintaa suoraan sisälle pääsijöistä.


    • Anonyymi

      Vamk, oamk ja centria on ainakin ilmoittanut todistusvalinnoilla sisäänpäässeet. Ei tullut sähköpostia vaan opintopolussa näkyi.

      • Anonyymi

        Mulla lukee vaan että opiskelijavalinta kesken.. tuleeko kaikille siihen joku teksti vai millainen näkymä jos tulokset ovat tulleet?


      • Anonyymi

        Tuli näkyviin "hyväksytty" kun pääsee suoraan todistusvalinnalla. Kannattaa soittaa omaan ykköspaikan hakukohteeseen ja kysyä.


    • Anonyymi

      Voi jeesus ja per*ele, nämä porukat ovat puolet elämäänsä saaneet ilmaiseksi maailman mittakaavassa poikkeuksellisen laadukasta englannin opetusta, ja maailma on pullollaan matskua, missä pitää taitoa yllä. Eikä silti mitään ole jäänyt päähän. Missähän olisi vika?

    • Anonyymi

      Hei te monimuodon kokeessa käyneet! Tuliko niistä viimisistä sivuista sitten loppujenlopuksi kysyttävää? Sitä Aktian hallituksen liiketoimintakertomusta tarkoitan:)

      • Anonyymi

        Eipä oikeestaan, tais olla yks kysymys vaan, turhaan käytin aikaa siihen. Tosiaan ei sitä tiiä, voihan siinä päivätoteutuksen kokeessa olla sitten enemmän siitä


    • Anonyymi

      Mitä matikan laskuja kannattaa harjotella, muitakin kun prosenttilaskuja?

      • Anonyymi

        Valuuttoja, verotusta..


    • Anonyymi

      Miten laskisitte tälläisen laskun "Timo sai 3 % palkankorotuksen. Hänen kuukausipalkkansa nousi tällöin 75 €. Mikä on hänen uusi kuukausipalkkansa?"

      • Anonyymi

        Varmaan miettisin et siitä alkuperäisestä palkasta 3% = 75€, jolloin 1% = 25€ ja alkuperäinen palkka on sillon 2500€. Ja uusi kuukausipalkka on se 2500€ plus palkankorotus 75€ eli 2575€.


    • Anonyymi

      Moi! Minkälaisia kysymyksiä oli monimuotototeutuksessa State of the Nordic- alueesta? Oliko tarkkoja alueellisia kysymyksiä ja liittykö ne suurimmaks osaks Suomen tilanteeseen vai koko Pohjoismaa alueeseen?
      Kiitos:)

      • Anonyymi

        Minuakin kiinnostaisi tietää monimuodon kokeesta enemmän


      • Anonyymi

        Kysymyksiä oli aika laidasta laitaan. Ei pelkästään Suomea koskevia, vaan koko Pohjoismaiden osalta. Pari ihan itsestäänselvää kompakysymystä oli kans joukossa. Vaikka ohjeistuksessa sanottiin, ettei tarvitse muistaa tarkkoja lukuja, vaan trendien hahmottaminen riittää, niin ainakin yksi kysymys koski tarkkaa prosenttiosuutta (en muista tarkkaa kysymystä, mutta liittyi biotalouden osa-alueeseen).


    • Anonyymi

      Montako kertaa hakijat on jo lukeneet nämä pääsykoeaineistot läpi?:) Luin itse jonku neljä kertaa läpi nuo ja nyt kertailen viimeiset päivät muistiinpanoista.

      • Anonyymi

        Kerran molemmat tähän mennessä kun tein laajat muistiinpanot. Nyt meinasin lukea uudestaan tuon Aktian, ehkä enkunkielisenkin jos kerkeän.


      • Anonyymi

        Oon lukenu kolme kertaa läpi ja vielä kans kertailen. Tosin tein vaan Aktia alueesta muistiinpanot, koska tosta englannin kielisestä muistiinpanojen tekeminen tuntui kauheen hakalalle.. Tsemppiä kaikille!


      • Anonyymi

        Mä tein englanninkielisestä suomeksi muistiinpanot, eli suomeksi sisältö on jotenkuten hallussa. Ongelma saattaa vain tulla siinä, kun kysymykset on englanniksi.. :D


      • Anonyymi

        Itelläkin nuo muistiinpanot englanninkielisestä on oikeastaan suoraan kopioitu tekstistä kun tuntuu kauhean vaikealta vääntää omin sanoin järkevää lausetta ja tiivistää, enkku muutenkin jäänyt hieman hakuseen, vaikea hahmottaa jokaisen aihealueen kokonaisuutta ja mm. pohjoismaiden välisiä eroja bkt:ssa ja muissa indikaattoreissa, kaiken lisäksi pitäisi muistaa maiden sisälläkin olevat erot alueittain:D Turvaudutaan nyt sitten Aktiaan ja matematiikkaan.


    • Anonyymi

      Jos monivalinnoissa olisi väite: "Aktia maksaa samasta työstä saman palkan" vastaisitteko oikein vai väärin? Tekstissä sanotaan, että "Aktia PYRKII maksamaan saman palkan samasta työstä".

      • Anonyymi

        Itse vastaisin oikein, koska ''pyrkii'' sana tarkoittaa samaa kun tavoittaa tai yrittää. Et ne ei anna 100% varmuuttaa, mutta pyrkivät maksamaan saman palkan samasta työstä. Kertokaa jos olen väärässä.


      • Anonyymi

        Tällasia mäkin oon miettinyt, mutta vastaisin myös kyllä. Pyrkii, eli virheitä voi sattua, mutta voi olettaa heidän maksavat saman palkan.


      • Anonyymi

        Tälläiset on ärsyttäviä, kun on niin tulkinnallisia ja pitää sanasta sanaan muistaa mitä tekstissä luki..


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan kauanko toi koe kestää, kun siinä on kirjotelma? Onko se 2h?

      • Anonyymi

        2 tuntia maksimissaan, 30min jälkeen saa poistua.


    • Anonyymi

      Mitä aihepiirejä te olette painottaneet lukemisessa? Ja minkälainen uskotte matikan osuuden olevan?

      • Anonyymi

        Enkusta: FDI, NGA, biotalous ja innovaatiot Pohjoismaissa
        Suomenkielisestä: Vuosi lyhyesti, vastuullisuus, ympäristövastuu ja digitalisaatio
        Jos kirjoitelman aihe ei ole jokin näistä oon aika kusessa. :D Matikan osuutta ei voi mielestäni ennustaa. Olen ymmärtänyt, että päässä pitäisi kaikki ilmeisesti pystyä päättelemään.


      • Anonyymi

        Mulla samoja ja jos noista jostain ei oo essee nii on jo ihme :D eniten pelottaa ne monivalintojen kompakysymykset ja jos alkaa epäröimään niissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla samoja ja jos noista jostain ei oo essee nii on jo ihme :D eniten pelottaa ne monivalintojen kompakysymykset ja jos alkaa epäröimään niissä

        Joo kattelin, että noi ois ainoot sopivat perustuen edellisvuosien kirjotelmiin. Toivotaan kovasti, että ollaan oikeessa!


      • Anonyymi

        Ympäristövastuusta tosin oli jo monimuodossa essee, mutta voihan ne tehdä tempun ja kysyä sitä uudestaan :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäristövastuusta tosin oli jo monimuodossa essee, mutta voihan ne tehdä tempun ja kysyä sitä uudestaan :D

        Niin oli joo ja harmittaa ihan sikana jos ne vei sen meiltä. Helpoin aihe itselle ois ollu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli joo ja harmittaa ihan sikana jos ne vei sen meiltä. Helpoin aihe itselle ois ollu.

        Niimpä!! Toivottavasti olisi edes samantasoinen nyt, mielummin tosta Aktiasta.


    • Anonyymi

      Onko täällä ketään muita ketkä hakee amispapereilla tradenomiksi? Haluisin vähä selvennyst et miten noi pisteet otetaa huomioon

    • Anonyymi

      Hei mulla on ongelmana se että monelta se koe on huomenna, en löydä mistään (helsingin metropolia)

    • Anonyymi

      klo 12

    • Anonyymi

      Joko muita jännittää?:D

      • Anonyymi

        Joo


      • Anonyymi

        Maha sekasin jännityksestä ja ripaus univajetta, hyvin se menee!


    • Anonyymi

      MItä saitte siihen matkakorttilaskuun?

      • Anonyymi

        Laitoin et 20 prossaa halvempi se matkakortti


    • Anonyymi

      Sain että 20% halvempi on se matkakortti:D meniköhän oikein... :/

    • Anonyymi

      Vastasinkohan esseeseen aiheen vierestä.. mitä ne kolme vastuullista sijoittamista oli?

      • Anonyymi

        Aktiivisuus, poisrajatut toimialat ja vastuutekijöiden huomioiminen


    • Anonyymi

      EIks se oo 25%? Selventäkää :|

      • Anonyymi

        Vastaus on 25%=


      • Anonyymi

        Kyllä 25%. 2,50-2.00/2.00=0.25=25%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 25%. 2,50-2.00/2.00=0.25=25%

        What?? toivottavasti sulla meni muut sentään oikein.


      • Anonyymi

        Matkakortilta 2€
        Ykstittäinen 2,5€

        2/2,5 = 0,8 ---> eli 20% halvempi


    • Anonyymi

      Tässä jännityksen laannuttua mietin omia vastauksia. Oliko se yksi tehtävä 25:0,9 vai 0,09? Jännitys vei muistin.
      Essee meni penkin alle.

      • Anonyymi

        Oli 0,9


      • Anonyymi

        Ei ollu kun 0,09


      • Anonyymi

        Ja eikös siitä vastaus ollut 2.5?


      • Anonyymi

        Mikä tässä oli edes se kysymys 250/0.09 vai? En enää muista


      • Anonyymi

        25/0,09


      • Anonyymi

        J a mikä oli niinku oikee vastaus? Ku ei ollu mun mielestä 277 vaihtoehtona


      • Anonyymi

        2,5 minun mielestä ainakin kun pyöristää ton 0,09 0,10.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        J a mikä oli niinku oikee vastaus? Ku ei ollu mun mielestä 277 vaihtoehtona

        Oisko se sitten 250. Jos siinä on haettu että 0,09 pyöristettäs 0,1 . Ainut vaan että ennen lopullista tulosta ei saa pyöristää..


      • Anonyymi

        Mutta laskimella siitä tulis250 fuck :D


      • Anonyymi

        Kysymyshän oli että mikä arvio on lähimpänä? Miksette lue kysymyksiä


      • Anonyymi

        Mulla 250 vastauksena. Koska 25/0,09 = 2500/9 =277


    • Anonyymi

      Monivalinnat oli mielestäni todella vaikeita, varsinkin Aktian. Niissä jätin paljon vastaamatta, matikka meni hyvin ja esseestä muistin sisällön mutten niitä otsikoita.. Paljonkohan esseestä mahtaa saada jos esimerkit on oikein mutta 2 ne pääpointtia nimesin väärin

      • Anonyymi

        Mitkä ne pääpointit ees oli? :D kertokaa joku


      • Anonyymi

        Aktiivisuus, poisrajatut toimialat ja vastuutekijöiden huomioiminen ylhäällä luki


    • Anonyymi

      Laittakaa tähän hei mitä vaan vastauksia tms mitä muistatte. Oliko esim siinä matikkaosiossa eka tehtävä vastaus 2500kcal?

      • Anonyymi

        En muista kaikkia, mutta 2500kcal sain ainakin siitä ekasta, kellotehtävästä 17:51, yhtälöstä x=2, palkan se verojuttu se 400 jotain


      • Anonyymi

        Ite laitoin siihe palkan verojuttuun varmaan sen suurimman mahdollisen oisko ollu viistuhatta tms.. ei ollu kyllä hajuaka :D Mites se missä kysyttiin äidin ikä x jotain osasko joku sitä?


      • Anonyymi

        Päättelin että mikko on x 5 ja kun se oli neljä kertaa äidin ikäinen niin 4(x 5) ja siitä sain 4x 20


      • Anonyymi

        Mites se tapparan kannattajat juttu?


      • Anonyymi

        20 prosenttiyksikköä muistaakseni sain, kun jaoin ne miehet ja naiset sillä luvulla montako niitä oli kumpaakin ja vertasin prosentteja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 prosenttiyksikköä muistaakseni sain, kun jaoin ne miehet ja naiset sillä luvulla montako niitä oli kumpaakin ja vertasin prosentteja

        Mäkin tein noin!


      • Anonyymi

        Vastaus: ei mikään näistä


      • Anonyymi

        450 oli oikein kuukaudessa, mutta siinä kysyttiin vuodessa. Eli se 5400 oli oikein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        450 oli oikein kuukaudessa, mutta siinä kysyttiin vuodessa. Eli se 5400 oli oikein

        Eikä....


    • Anonyymi

      Saiko joku muu verojuttuun sen, että ei mikään vaihtoehdoista

      • Anonyymi

        Sain siitä sen pienimmän olikohan 400


      • Anonyymi

        :D... ootko trolli


    • Anonyymi

      Saiko joku muukin siitä pituustehtävästä d) eli ei mikään mainituista? Kun sain vastaukseksi 250cm.

      • Anonyymi

        Mäkin!!


      • Anonyymi

        Kyllä, pituudet oli 50 100 300

        Kysyttiin pidemmän ja lyhimmän eroa eli 300-50=250


    • Anonyymi

      Mites se pylväshomma miten se ois kuulunu tehdä missä oli niitä olettamuksia? Laitoin muistaakseni sen että joka viides oli ei juuri tai ei samaa mieltä

      • Anonyymi

        Jätin vastaamatta kun olin sen b):n ja d):n välillä


      • Anonyymi

        Esim laskemalla ne yhteen ja sit vertailemalla eri vaihtoehtoja


      • Anonyymi

        Vastaus oli d)


      • Anonyymi

        Pylväsjutus vastaus oli b eli joka viides. Vastaajia oli 40 ja yhteensä 8 ei ollut tai ei juurikaan ollut samaa mieltä 40/8 = 5


    • Anonyymi

      Mitään hajua kellään milloin tulee tieto pääseekö kouluun?

      • Anonyymi

        28.6. viimestään. Ja millonkohan tulee mallivastaukset?


    • Anonyymi

      Eiks se prosenttiyksikkötehtävä ollu se 12 koska siinä kysyttiin prosenttiyksikköä eli se mitä niiden kahden välillä on... eikä prosenttia.

      Vai

      • Anonyymi

        Mitkä ne luvut oli?


      • Anonyymi

        Ne luvut siin taulukois oli naisten ja miesten määrii eikä prosenttei. Niist piti laskee prosentit ja toinen oli 48/120= 0,4 =40% ja sit toinen 60/100=0,6=60% ja noiden erotuksest sai sen vastauksen eli 20 prosenttiyksikköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne luvut siin taulukois oli naisten ja miesten määrii eikä prosenttei. Niist piti laskee prosentit ja toinen oli 48/120= 0,4 =40% ja sit toinen 60/100=0,6=60% ja noiden erotuksest sai sen vastauksen eli 20 prosenttiyksikköä.

        Näin, prosenttiyksikköinä vastaus on juuri 20.


      • Anonyymi

        Eikö tehtävänannossa pyydetty vertailemaan ainoastaan Tapparan joukkueen mies- ja naiskannattajien määrää? Tapparan mies- ja naiskannattajia oli yhteensä 108.


      • Anonyymi

        Miten muut laski ton vertasitteko kaikkiin vai pelkästään tapparan kannattajiin?


      • Anonyymi

        Tapparan kannattajiin niinkuin ohjeistuksessa luki. Oli varmastikin kompa, että ne Ilveksen kannattajamäärät oli siinä mukana hämäämässä. Itse laitoin vastaukseksi "ei mikään näistä".


      • Anonyymi

        Sain luvuiksi 0,4444 ja 0,5555 eli erotus 0,1111 eli 11%

        mut jos noi pyöristetään kahteen decimaaliin niin on 0,44 ja 0,56 eli erotus 12%.

        Eli oisko se 12% ollut oikein vai ei mikään näistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain luvuiksi 0,4444 ja 0,5555 eli erotus 0,1111 eli 11%

        mut jos noi pyöristetään kahteen decimaaliin niin on 0,44 ja 0,56 eli erotus 12%.

        Eli oisko se 12% ollut oikein vai ei mikään näistä?

        Uskon, että vastaus tuli pyöristää. Laitoin itsekin 12%.


      • Anonyymi

        Mä taas sanoisin, että laskun ollessa ns. kesken ei pyöristyksiä tehdä vaan vasta lopussa, jolloin vastaus olisi 11% eli vaihtoehto "ei mikään näistä".


      • Anonyymi

        Samaa mieltä, että vastaus oli 11%. laskun lopullinen tulos oli 0,11112 tms, niin ei edes pyöristy 12%...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, että vastaus oli 11%. laskun lopullinen tulos oli 0,11112 tms, niin ei edes pyöristy 12%...

        Mä luin että väitulos pyöristetään kahden desimaalin tarkkuuteen. Jos se pätee tässä, niin sillonhan se ois se 0,56 - 0,44 = 0,12. Aika ärsyttävää, kun se vastaus voi nyt sit olla kumpi vain, 12 tai ei mikään näistä, riippuen mitä pyöristystapaa käytti.


      • Anonyymi

        Mistä olet lukenut, että välitulos pyöristettäisiin? En ole ikinä kuullut moista, ellei sitä ole erikseen tehtävänannossa pyydetty.


    • Anonyymi

      Onks kellää tietoo tuleeks ne oikeet vastaukset julki millo? Tarkotan siis tehtävien oikeita vastauksia

    • Anonyymi

      Minäkin niitä oikeita vastauksia odottelen...monivalinnat siis kiinnostaa, ne ois mun pelastus.
      Se essee meni ainakin aivan penkin alle 😏

    • Anonyymi

      Eihän siinä lautatehtävässä ollut mikään oikein niistä? Ja äidin ikä merkittiin 4x 20 eikö?

      • Anonyymi

        Eikö se mee niin et jos se yks tyyppi oli x, toinen oli viis vuotta vanhempi eli x 5 ja äiti oli neljä kertaa tätä toista tyyppiä vanhempi eli 4x 5??


      • Anonyymi

        Tyyppi oli x
        Toinen tyyppi on x 5
        Äiti on 4 kertaa vanhempi kun toinen tyyppi eli 4 kertaa x 5

        4 kertaa x on 4x
        4 kertaa 5 on 20
        eli vastous on 4x 20


    • Anonyymi

      Jos laittoi esseeseen ns ylimääräistä tietoa miinustetaankohan se? Esim vastuullisuustekijöihin laitoin YK:n ihmisoikeudet, ILO:n sun muut vaikka pelkkä PRI oli mainittu.

      • Anonyymi

        Sama täällä.. Mutta onhan sekin oikeaa tietoa ja liittyi asiaan. Paitsi eihän ne Yk:n ihmisoikeudet olleet siellä mainittuna vaan YK:n kestävän kehityksen periaatteet :D


      • Anonyymi

        Totta sitä mieteinkin, mut et periaatteessa ne kuulu siihen vastuullisuuteen.. noh katotaan miten käy :-D


      • Anonyymi

        Jos monivalinta tehtävistä annetaan miinus pistettä niin eikö hän esseessäkin oo sama menetelmä?


      • Anonyymi

        Luulis et se kerrottais sit ohjeissa niinku monivalinnoissakin jos tulee miinuspisteitä. No ei näistä amkin kokeista ikinä tiedä


      • Anonyymi

        Esimerkiksi vuonna 2017 arviointikriteerit ovat olleet seuraavanlaiset:

        Pääkohdat (max. 3 pistettä)
        • vähintään 5 pääkohtaa oikein (3 p.)
        • 3–4 pääkohtaa oikein (2 p.)
        • 1–2 pääkohtaa oikein (1 p.)

        Alakohdat/esimerkit (max. 3 pistettä)
        • vähintään 6 alakohtaa/esimerkkiä oikein (3 p.)
        • 4–5 alakohtaa/esimerkkiä oikein (2 p.)
        • 2–3 alakohtaa/esimerkkiä oikein (1 p.)

        Kirjallinen esitys (max. 4 pistettä)
        • Looginen ja hyvin jäsennelty, hyvää asiatyyliä (selkeää, sujuvaa, ei
        puhekielisyyksiä), valtaosin oikeakielinen (oikeinkirjoitus, kielioppi,
        välimerkit jne.), kirjoitelmamuotoinen (täydelliset virkkeet, ei luettelotyyliä) (4
        p.)
        • Etenee sujuvasti, pääosin asiatyylinen, jonkin verran oikeakielisyysvirheitä,
        pääosin kirjoitelmamuotoinen (3 p.)
        • Loogisuus, jäsentely, tyyli ja oikeakielisyys tyydyttävällä tasolla, pääosin
        kirjoitelmamuotoinen (2 p.)
        • Loogisuus, jäsentely, tyyli ja oikeakielisyys välttävällä tasolla, pääosin
        kirjoitelmamuotoinen (1 p.)
        • Vakavia kirjallisen esityksen ongelmia (0 p.), jolloin vastaus hylätään
        kokonaan (vrt. hylkäysperusteet)

        https://www.turkuamk.fi/media/filer_public/a0/cb/a0cbc6b1-9152-441c-b531-0c8148e5754b/2017k_valintakoe_liiketalous_paiva_ratkaisut_kirjoitelma.pdf


    • Anonyymi

      Reputinkohan kokeen kun en vastannut ollenkaan englannin monivalintoihin?:D vuonna 2014 tein samoin ja olisin päässyt sisään. Luin jälkeenpäin että
      nyt ainakin osioon kokonaan vastaamatta jättäminen hylkää kokeen... Toisaalta koehan oli jaettu kolmeen osaan: monivalintaan josta vastasin kyllä aktiaan, matikkaan ja esseeseen. Mitenhän lue?

      • Anonyymi

        Mitenhän lie*


    • Anonyymi

      Itse ainaskin laskin tuon ikäjutun niin että tämä x olisi esim ollut 10v ja tämä toinen 15v.
      Äidin ikä 15x4 = 60 ja 4x =40v ja siihen 20. Korjatkaa jos olen väärässä :D

      • Anonyymi

        Itse laitoin 4x 5, miten sait tuon 20 kun se oli vaan 5 vuotta vanhempi? Eihän siitä tuu oikea vastaus edes.


      • Anonyymi

        En kyllä ymmärrä yhtään miten oot ajatellu tuon sun laskutoimituksen? :D mä vastasin myös, että 4x 5 :)


      • Anonyymi

        Tyyppi yhden ikä on x, tyyppi kahden ikä on x 5. Äidin ikä on neljä kertaa tyyppi kahden ikä. Eli 4 * (X 5), joka on 4 * x 4 *5. Eli 4x 20. Tässä lasku purettuna.


      • Anonyymi

        Niin. Juuri näin sen ajattelinkin.


    • Anonyymi

      Milloin tulee mallivastaukset?

      • Anonyymi

        Samaa mietin


    • Anonyymi

      Millonkohan tuloksia alkaa tippumaan?

      • Anonyymi

        Eiköhän niitä koulusta riippuen ensi viikon alusta ala putoilla. Juhannus vähän rokottaa, jos maanantaina on vielä vapaapäivä. Vielä vähän aikaa!


      • Anonyymi

        Uskon, että vasta 28. päivä....


    • Anonyymi

      Muistaako kukaan millon viime vuonna tuli tulokset?

      • Anonyymi

        Kuulemma päivä ennen viimeistä julkistuspäivää.


    • Anonyymi

      Hei ! Haluaisin kysyä , jos saan äkkiä kielteisiä päätöksiä valitettuista AMK -sta , milloin minulle sitä lähetetään ? 28 kesäkuuta ? Mitkä päätöksiä lähetetään etukäteen ?Ovatko ne myönteisiä vain ?Valitettavasti minulla ei ole oma opintopolku sivua ., ja en pysty tiedustelemaan .tietoa itsestäni . Olen ulkomaalta . Kiitos .

      • Anonyymi

        Sekä myönteiset että kielteiset päätökset tulevat viimeistään 28.6. Mitä kautta olet hakenut kouluihin, koska eikö haku tapahdu vaan Opintopolussa? Tuo tulosten julkaisupäivä voi vaihdella hieman koulusta riippuen, mutta pääsääntöisesti lähes kaikki noudattavat tota julkaisupäivää. Kaikista kouluista tulee käsittääkseni sähköposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä myönteiset että kielteiset päätökset tulevat viimeistään 28.6. Mitä kautta olet hakenut kouluihin, koska eikö haku tapahdu vaan Opintopolussa? Tuo tulosten julkaisupäivä voi vaihdella hieman koulusta riippuen, mutta pääsääntöisesti lähes kaikki noudattavat tota julkaisupäivää. Kaikista kouluista tulee käsittääkseni sähköposti.

        Olen lähettänyt hakemukseni opintopollun kautta kyllä , mutta en ole voinut järjestää omaa opintopolku , koska vaadittiin tunnustautua pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla. Lähettääkseni hakemukseni AMK - koulutukseen sitä ei ole vaadittu .


      • Anonyymi

        Itse en päässyt ykkösvaihtoehtoon. Ei tullut ilmoitusta sähköpostiin.


    • Anonyymi

      Sähköpostilla pitäisi tulla tulokset myös kaikille. Eli jos olet hakemukseen laittanut sähköpostiosoitteesi, niin tulet saamaan sinne viestin.

    • Anonyymi

      Kiitos, sisällä ollaan.

      • Anonyymi

        Onko tulokset tullut jo näkyviin? Onko sähköpostiin tullut tietoo pääsikö vai ei?


      • Anonyymi

        Opintopolusta näkyi, sähköposti tulee varmaan vasta 28.6


    • Anonyymi

      Varasija toisessa kouluvaihtoehdossa 130, eli taitaa jäädä ykköspaikassakin opiskelut tältä syksyltä välistä vaikka tuloksia ei vielä ole tullutkaan :(

    • Anonyymi

      Vastoin odotuksia tamkin ovet aukesi mulle, tänään tuli sähköpostilla tieto. Nyt pelkään että on järjestelmävirhe ja virheellinen viesti. :D Onko muut saaneet tamkin tuloksia?

    • Anonyymi

      Laurean tulokset näkyi, Lappeenrannasta ei vielä.

    • Anonyymi

      Onko joku saanut jo JAMK:in?

      • Anonyymi

        Mä hain jamk eikä oo tullut vielä.


    • Anonyymi

      Mäkin pääsin sisälle! En olis uskonut kun meni niin surkeasti :D tosin tässä lukiessani muiden vastauksia taisin saada ainakin matikasta ihan ok pisteet. Meillä essee korvattiin haastattelulla, se onneksi meni tosi hyvin. Vielä kun näkisi tulokset että onko menty rimaa hipoen vai suht hyvillä pisteillä

    • Anonyymi

      Varasijalla 20..jännäks menee ja toivon että pääsen vielä opiskelemaan.

      • Anonyymi

        Minä kans varsijalla 18, onkohan mahkuja 🙊


      • Anonyymi

        Kuten myös varasijalla, minä siis olen numerolla 21.


    • Anonyymi

      Pääsin sisälle Samkiin! Aivan huikea fiilis kun melkein 3 viikkoa on joka päivä ravannut katsomassa Opintopolkuun että miten sitä kävikään.

    • Anonyymi

      Metropoliaan päästy sisälle. Ei se pääsykoe sitten niin huonosti näköjään mennytkään. Mä hain vielä toista tutkintoa opiskelemaan. :)

      • Anonyymi

        Täälläkin tärppäs Metropoliaan, harmittavan vähän jäi Haaga-Heliasta vaille.


      • Anonyymi

        Haaga-Heliaanhan oli matalampi pistemäärä sisäänpääsyyn? Mulla oli se kakkosvaihtoehtona ja tulosten mukaan sinne olis päässyt muistaakseni 65,5 pisteellä, kun taas Metropoliaan oli 71,5 pistettä minimi.


      • Anonyymi

        Itsellä oli Haaga-Helia ykkösvaihtoehto ja pääsin sisään. Alin pistemäärä päivätoteutukseen oli muistaakseni 77,25. Toka vaihtoehto mulla oli Metropolia ja sinne oli alin pistemäärä 66 ja risat. Eli Haaga-Heliassa paljon korkeampi. Haitko kenties monimuototeutukseen?


    • Anonyymi

      Turun amkkiin päästy! :) Hyvä fiilis tuli

    • Anonyymi

      Haaga heliaan Porvooseen monimuoto puolelle liiketalouden linjalle varasijalla 28. Oon käsittänyt, että toi Porvoo pk-seudun hakijoilla usein vaihtoehtona ö, jonka vuoksi toivon hiven on vielä jäljellä sisäänpääsystä.. Onpa perseestä taas odotella, jospa pääsisikin kouluun...
      Olisipa kiva, kun jossain olisi taulukkoa edellisvuosien varasijoilta sisään päässeistä...

    • Anonyymi

      Laureaan varasijalla 30., mutta Lappeenrantaan pääsin sisään! :)

    • Anonyymi

      Varasijalla 15, onkohan mitään toivoo? :/

    • Anonyymi

      Te jotka ette päässeet sisään, aiotteko hakea avoimen kautta? Onko kellään kokemuksia siitä? En millään jaksaisi pitää välivuotta kun ei kuitenkaan jäännyt monesta pisteestä kiinni...

    • Anonyymi

      Mäkin pääsin Jamkiin! Mutta olisin mennyt avoimen kautta jokatapauksessa vaikka en ois päässytkään. Tai siis yrittänyt ainakin päästä. Samalla tavalla ois voinu opiskella, omalla rahalla vaan.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan kuinka usein varasijojen tilanne päivittyy, kerran päivässä vai?

    • Anonyymi

      Lahdesta 48. Varasija. Viimenen sammuttaa valot.

    • Anonyymi

      Hei mistä näkee pisteet?

    • Anonyymi

      Sähköpostiin pitäis tulla tuloskirje. Allekirjoittaneella 37,25 pistettä. Laittoko joku paremmaks?

    • Anonyymi

      39 pistettä.
      Mun mielestä meni huonosti, mutta niin kyllä meni muillakin, kun tuolla kerta pääsi sisään 😁

    • Anonyymi

      SAMK 6. varasija...

    • Anonyymi

      Ekaan vaihtoehtoon eli Haaga-Helian monimuoto puolelle pääsin. :)

      Onko täällä muita sinne päässeitä?

    • Anonyymi

      Samk 19 pisteellä (huonoin läpipääsijä 18,25). Paska tulos mutta riitti läpipääsyyn 586 hakijan joukosta.

    • Anonyymi

      Tietääkö/muistaako joku millasilta varasijoilta on edellis vuosina otettu sisään? :)

    • Anonyymi

      Millä pisteillä pääsitte Xamkiin? Lukee että alin hyväksytty koepisteraja olisi ollut 11 (wat?) ja itse sain pisteitä 21,5, vaikka koe meni mielestäni persiilleen.

      Olisiko tuolla pistemäärällä siis päässyt sisään? (En tiedä mikä varasijani olisi ollut, kun pääsin ylempään hakutoiveeseen sisään alimmalla mahdollisella pistemäärällä :’D)

    • Anonyymi

      Hitto mitä pisterajoja 😅😅😅
      Laureaan (verkko-opiskelu) oli 41.5 ja Saimiaan (verkko-opiskelu) 38.25

    • Anonyymi

      Koska varasijat rupeaa liikkumaan? Maanantaina/tiistaina?

      • Anonyymi

        Mietin kanssa, itsellä tällä hetkellä 13. varasija... Jännittää.


    • Anonyymi

      Tuleekohan niitä oikeita vastauksia jossain näkyviin? Kiinnostais vaan nähdä miten meni koe itessään mikä meni oikein matikassa yms :-)

    • Anonyymi

      Olen lukenut tuloskirjeestäni , että AMK voivat järjestää lisähakua 1.07-14.08 .Minkälaisiassa AMK -ssa yleisesti ei riitä opiskelijoita ? Itse sain tosi huonot pisteet vaikka tulin varasijana kolmessa paikassa . On todella surullista ...

    • Anonyymi

      Päivittyykö varasijat reaaliajassa vai kerran päivässä tms?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe