Finnairin konkurssi lähellä?

Anonyymi

Finnairin vertailukelpoinen tulos ensimmäisellä vuosineljännekselleä on romahtanut yli 30 miljoonaa euroa jääden 16,2 miljoonaa euroa tappiolle, yhtiö kertoo osavuosikatsauksessaan. Jos on jostain syystä pakko ostaa lento Finnairille niin maksu ehdottomasti luottokortilla niin mahdollisessa konkurssitilanteessa on mahdollista saada rahat takaisin.

https://yle.fi/uutiset/3-10752534

30

1590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onneksi Norwegian on pois laskuista mahdollisena Finnairin ostajana. Paras olisi tietysti Lufthansa, mutta se tuskin on kiinnostunut Finnairista. Lopulta käy niin, että kiinalaiset sen ostavat, mutta eivät takuulla jatka lentoja tänne. Finavian miljardisatsaukset Vantaalla menevät hukkaan, mutta sellaistahan bisnes on. Tässäkin tapauksessa vaan veronmaksajat ovat maksumiehinä.

    • Vai oikein Finnairin konkurssi on lähellä, kun tekee yhden tappiollisen (ja suhteellisen pienen, noin 2%:a liikevaihdosta) vuosineljänneksen. Kuitenkin pitää huomioida että muutaman kuluneen vuoden ajan Finnair on tehnyt ihan suhteellisen hyvää tulosta.
      Finnairin menneiden vuosien liiketulokset ovat olleet:
      2018 207,50milj.€
      2017 224,80milj.€
      2016 116,20milj.€
      2015 121,70milj.€
      2014 -72,50milj.€

      Eli viiden viimeisen vuoden yhteenlaskettu liikeVOITTO on Finnairilla ollut 597,70Milj.€, joten tuo 16,2mil.€ tappio ei juuri paljoa merkitse. Ainakaan mitenkään niin, että kenenkään pitäisi miettiä lentojen varaamista luottokortilla (mikä on aina silti se järkevin vaihtoehto kaikkien lentolippujen kohdalla, yhtiöstä riippumatta) sen takia että pitäisi "suojautua" Finnairin konkurssin takia sillä ajanjaksolla mihin asti tällähetkellä on lentoja varattavissa/ostettavissa.
      Sitten taasen sitä asiaa, mikä tilanne on kansainvälisessä lentoliikenteessä (ja myös Finnairilla) vaikka viiden vuoden päästä, kukaan ei vielä voi tietää, mutta sinne asti ei vielä lippuja edes voi ostaa, joten spekulointi sillä on tuon asian kannalta täysin turhaa.

      • Anonyymi

        Lopetit sitten tuohon vuoteen -14? Taisi sitä ennen tulla useampi vuosi rumasti tappiota.


      • Anonyymi

        Finnair ei ole käyttänyt kaluston kehittämiseen rahaa kuin marginaalisesti. Kaluston päästöt tuplat uudempiin malleihin verrattuna. Tulos tulee tippumaan lähivuosina kun heidän on pakko tehdä jotain.


    • Anonyymi

      Norwegiankin on menossa jatkuvasti konkkaan, ainakin tällä palstalla ;))

      • Anonyymi

        Tänään tulee Q1 Norwegianilta. Saa nähdä kuinka pahasti MAX 8 jupakka on vaikuttanut.



      • "Q1 liikevaihto kasvoi 14%, kulut tippuivat, mutta edelleen tappiolla 1,5 milj. NOK (2018 Q1 -46,1 milj NOK). Oikeaan suuntaan menossa, keskittyvät nyt operatiiviseen tulokseen kasvamisen sijasta.
        https://www.mynewsdesk.com/norwegian/documents/interim-report-first-quarter-2019-87566"

        Lue kyseisen linkin takana oleva Norwegianin taloudellisen tilanteen raportti uudestaan läpi, huomioi pilkkujen ja pisteiden paikat ja niiden merkitykset ajatuksen kanssa.

        Jos on liian hankala tehtävä, niin tuossa sama sitten kauppalehden sivuilta:
        "Norwegian teki alkuvuoden vuosineljänneksellä nettotappiota 1 489 miljoonaa Norjan kruunua.
        Liikevaihto kasvoi 14 prosettia ja oli kahdeksan miljardia Norjan kruunua."

        Norwegian teki siis Q1/2019 tämän hetken vaihtokurssilla laskettuna noin 155milj.€ tappion ja sen asema käy jatkuvasti tukalammaksi


      • santtu_1975X kirjoitti:

        "Q1 liikevaihto kasvoi 14%, kulut tippuivat, mutta edelleen tappiolla 1,5 milj. NOK (2018 Q1 -46,1 milj NOK). Oikeaan suuntaan menossa, keskittyvät nyt operatiiviseen tulokseen kasvamisen sijasta.
        https://www.mynewsdesk.com/norwegian/documents/interim-report-first-quarter-2019-87566"

        Lue kyseisen linkin takana oleva Norwegianin taloudellisen tilanteen raportti uudestaan läpi, huomioi pilkkujen ja pisteiden paikat ja niiden merkitykset ajatuksen kanssa.

        Jos on liian hankala tehtävä, niin tuossa sama sitten kauppalehden sivuilta:
        "Norwegian teki alkuvuoden vuosineljänneksellä nettotappiota 1 489 miljoonaa Norjan kruunua.
        Liikevaihto kasvoi 14 prosettia ja oli kahdeksan miljardia Norjan kruunua."

        Norwegian teki siis Q1/2019 tämän hetken vaihtokurssilla laskettuna noin 155milj.€ tappion ja sen asema käy jatkuvasti tukalammaksi

        Ottamatta kantaa sarkasmiisi, niin mietin ja ihmettelin lukua myös, vittuako ne änkeää pilkkuja jonnekin ja pisteitä toisaalle. Onneksi liikevaihtoprossa sentään osui oikein.
        Pääasia, ettei mennyt vielä konkurssiin, joten voi huomenna rauhallisin mielin hypätä koneeseen ja mennä nauttimaan lämmöstä taas vaihteeksi. Toisaalta onhan täälläkin ihan lämmintä ollut.


    • Anonyymi

      Finnair ei ole lähelläkään konkurssia, mutta todennäköisin ostaja voisi olla IAG , joka tarvitsee eurooppalaisia operaattoreita brexitin jälkeen. Tosin saattavat olla edelleen kiinnostuneempia norwegianista.

      • Pitää muistaa näissä Finnairin myynti/osto kuvitelmissa se tosiasia, että iso osa Finnairin "hyvyydestä" on tuo Suomen valtion ja Venäjän välinen kahdenkeskinen lentoliikennesopimus, joka on taannut Finnairille ison määrän (maksimissaan 80-lentoa edestakaisin viikossa) Venäjän ilmatilan kautta kulkevia rentoreittejä Aasian suuntaan ja tämä sopimus on voimassa vain niin pitkään kun Suomen valtiolla taikka suomalaisilla sijoittajilla on vähintään 50.1%:n omistusosuusn Finnairista.
        Tuo sopimus kun purkautuu mahdollisen yrityskaupan myötä, niin tuskin löytyy sellaista tahoa joka haluaisi maksaa Finnairista haluttavaa hintaa, kun Aasian lentojen määrä putoaisi roimasti nykyisestä.


      • Anonyymi

        Jep, voi hyvin olla että norwegian on paljon parempi vaihtoehto IAG:lle. Ja tarjoaisi suomalaisille paremmat oneworld-edut, ellei IAG vetäisi norwegiania pois Suomesta, mikä voisi olla ihan todennäköinen skenario.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Pitää muistaa näissä Finnairin myynti/osto kuvitelmissa se tosiasia, että iso osa Finnairin "hyvyydestä" on tuo Suomen valtion ja Venäjän välinen kahdenkeskinen lentoliikennesopimus, joka on taannut Finnairille ison määrän (maksimissaan 80-lentoa edestakaisin viikossa) Venäjän ilmatilan kautta kulkevia rentoreittejä Aasian suuntaan ja tämä sopimus on voimassa vain niin pitkään kun Suomen valtiolla taikka suomalaisilla sijoittajilla on vähintään 50.1%:n omistusosuusn Finnairista.
        Tuo sopimus kun purkautuu mahdollisen yrityskaupan myötä, niin tuskin löytyy sellaista tahoa joka haluaisi maksaa Finnairista haluttavaa hintaa, kun Aasian lentojen määrä putoaisi roimasti nykyisestä.

        Jokainen Venäjän ylittävä lento maksaa jotakin, vai onko kyseessä könttäsumma minkä Finnair maksaa?
        Toinen asia on se miten tulos on kikkailu. Aika moni uusista A350 koneista on myyty voitolla ja vuokrattu sitten takaisin. Mitä tämä puuhastelu tuo sitten tulevaisuudessa, aika näyttää.


    • Anonyymi

      IAG on selkeästi ilmoittanut ettei se ole kiinnostunut Norwegianista, syy on Norwegianin taloudellinen tilanne josta maailmalla tiedetään paljon enemmän mitä Suomessa.

      IAG ei halua lentoyhtiötä jossa joudutaan tekemään erilaisia säästötoimenpiteitä rankalla kädellä.
      IAG omistaa jo yhden low-cost yhtiön,Level´n.

      IAG´n suurin lentoyhtiö British Airways teki useamman miljardin punnan voittoa.
      Finnair voisi periaatteessa olla kiinnostava ostettava IAG´lle.

      • Anonyymi

        Onko Finnair myytävänä muuallakin kuin tällä palstalla?


      • Anonyymi

        Finnair näyttää olevan kiinnostuneempi mahdollisesta kaupasta kuin IAG, tosin valtio-omistaja ei ainakaan toistaiseksi ole ollut halukas finnairin myyntiin.

        IAG:llä tosin on jo myös pari eurooppalaista legacya (Aer Lingus ja Iberia) , eli toinen mahdollisuus olisi tarvittaessa siirtää koneita niille.

        Epäonnistuneeen kaappausyrityksen jälkeen IAG tosiaan sanoi keskittyvänsä levelin kehittämiseen, koska IAG uskoo halpoihin kaukolentoihin. Mahdolliseen kauppaan IAG:n Willie Walsh totesi "never say never".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnair näyttää olevan kiinnostuneempi mahdollisesta kaupasta kuin IAG, tosin valtio-omistaja ei ainakaan toistaiseksi ole ollut halukas finnairin myyntiin.

        IAG:llä tosin on jo myös pari eurooppalaista legacya (Aer Lingus ja Iberia) , eli toinen mahdollisuus olisi tarvittaessa siirtää koneita niille.

        Epäonnistuneeen kaappausyrityksen jälkeen IAG tosiaan sanoi keskittyvänsä levelin kehittämiseen, koska IAG uskoo halpoihin kaukolentoihin. Mahdolliseen kauppaan IAG:n Willie Walsh totesi "never say never".

        Miten Finnairisi on näyttänyt sinulle kiinnostuksensa, mutta omistaja ei?


      • Anonyymi

        Ihan Finnairin johdon ja hallituksen kommentteja nuo, uutisissa.


    • Anonyymi

      Halvat lennot - https://search.jetradar.com/?marker=12084&currency=EUR&locale=sq
      Jetradar on ollut jo vuosia itselleni lentomatkojen ensisijainen hakukone. Haen erityyppisiä matkoja, en pelkästään meno-paluu vaan usein niin, että lähtö tai paluu on eri kaupungista tai teen pysähdyksiä matkan varrella. Lisäksi Jetradar hakee mielestäni vaihtoehtoja erittäin kattavasti, myös halpalentoyhtiöiltä ja laajasti useilta varaussivustoilta.

    • Anonyymi

      Finskillä tulee uusinnan kohteeksi kohta lähes kaikki AB 319, 320, 321 koneet, eli euroopan laivastonsa runko. Pitkällä vekselillä tuokin onnistunee, mutta pakottaa samalla pitämään hinnat siedettävällä-korkeammalla tasolla kuin kilpailijansa. Finski roikkunee löyhässä silmukassa?

      • Anonyymi

        Tällä hetkellä Finnair käyttää varsin iäkästä Airbus-kalustoa euroopan reiteillään. Jostakin syystä akuutti uusinnan tarve on lykätty hamaan tulevaisuuteen. Rahoitusvaikeuksiako? Mikäli ympäristötekijät ja -tietoisuus ohjaavat kuluttajien tottumuksia nyt ja lähitulevaisuudessa, niin siitä ei hyvä heilu Finnairille. 20 vuotiaita Airbuseja ei kai kukaan miellä erityisen ympäristöystävällisiksi.


      • Anonyymi

        A321 koneista menee uusiksi vain pieni osa, suurin osahan niistä on tuoreita ja moni todella tuoreita. 19 koneesta 6 on yli 6 vuotta vanhoja.
        Yhden A350 hinnalla saa kolme A320 konetta.

        Eiköhän se norski ole näyttänyt miten yli-investoimalla saadaan talous kuralle, oikein oppikirja-esimerkki kassan tyhjentämisestä.


      • Anonyymi

        Silti yhä edelleen ajelen Norskilla yli Atlantin. Finnair häviää reilusti edelleen Norwegianille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä Finnair käyttää varsin iäkästä Airbus-kalustoa euroopan reiteillään. Jostakin syystä akuutti uusinnan tarve on lykätty hamaan tulevaisuuteen. Rahoitusvaikeuksiako? Mikäli ympäristötekijät ja -tietoisuus ohjaavat kuluttajien tottumuksia nyt ja lähitulevaisuudessa, niin siitä ei hyvä heilu Finnairille. 20 vuotiaita Airbuseja ei kai kukaan miellä erityisen ympäristöystävällisiksi.

        Nykyaikaisen matkustajalentokoneen suunniteltu taloudellisesti kannattava käyttöikä on nykypäivänä noin 25v luokkaa ( -5v.) konetyypistä riippuen.
        Tuo taloudellisesti kannattava käyttöikä on monien osien summa joka koostuu polttoaineen kulutuksesta (uusissa malleissa lähtökohtaisesti aina parempi polttoainetehokkuus kuin vanhoissa), huolto/korjauskuluista (lentokoneen valmistajan laatima huolto-ohjelma vaatii isompia peruskorjauksia yms. aina iän/lentokilometrien lisääntyessä), pääomakuluista ja uudempien koneiden matkustajille tarjoamista mukavuuksista (joista matkustajat saattaavat olla valmiita maksamaan vanhemmilla koneilla matkustamista enemmän).

        Finnairin isojen koneiden (Airbus 330/340 - > Airbus 350XWB) uusiminen alkaa nyt olemaan loppusuoralla ja kyseinen konemalli palvelee Finnairin kaukomatkojen kalustona seuraavat 15v.

        Mutta en ole tuon Finnairin pienempien suihkumoottorimallien (Airbus A321, A320 ja A319) KOKONAAN uusimistarpeesta samaa mieltä. Osa kyseisistä malleista on hyvinkin uusia.
        Etenkin iso osa A321 laivastosta on uusia/suhteellisen uusia.
        Mallisarjojen koneiden valmistusajankohdat ovat seuraavat:
        A321 (19kpl)
        08.01.1999, 04.03.1999, 08.03.2000, 08.03.2000, 28.05.2003, 19.04.2004, 05.09.2013, 17.10.2013, 20.12.2013, 10.02.2014, 30.04.2014, 23.02.2017, 20.03.2017, 06.04.2017, 08.05.2017, 17.11.2017, 29.12.2017, 15.12.2017, 15.07.2018

        A320 (10kpl)
        28.02.2001, 28.05.2001, 07.09.2001, 30.10.2001, 28.02.2002, 16.01.2003, 05.05.2003, 16.09.2003, 19.12.2003, 06.02.2004

        A319 (8kpl)
        20.09.1999, 29.10.1999, 31.08.2000, 31.10.2000, 21.01.2000, 30.11.2000, 31.03.2004, 02.09.2004

        Mutta sitten kysymys, mitä tilalle?
        Koska on oletettavaa että Finnair tulee pysyttelemään suihkukoneissa pelkästään Airbus kalustossa tulevaisuudessakin koska on kyseisen päätöksen tuomia etuja (huolto, koulutus, varaosa logistiikka yms.) kehunut, niin koska Airbus ei ole edes vielä kertonut mitään aikatauluja tuon A320 sarjan korvaamisesta kokonaan uudella konemallilla (joka asia siis tarkoittaa uuden Airbus:n konemallin tuloa aikaisintaan ensi vuosikymmenen loppupuolella), vaan on oletettavaa että Finnair vain korvaa pikkuhiljaa tuota A32x kalustoa kyseisten mallien uusimmalla, eli NEO versioilla, jotka ovat käyttökustannuksiltaan noin 15%:a edullisempia kuin nuo vanhemman version koneet.
        Yhtenä vaihtoehtona Finnair on myös pitänyt laajan matkustamoremontin tekoa noihin vanhimpiin 32x sarjan koneisiin ja niiden käyttöiän jatkamista kyseisellä tavalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä Finnair käyttää varsin iäkästä Airbus-kalustoa euroopan reiteillään. Jostakin syystä akuutti uusinnan tarve on lykätty hamaan tulevaisuuteen. Rahoitusvaikeuksiako? Mikäli ympäristötekijät ja -tietoisuus ohjaavat kuluttajien tottumuksia nyt ja lähitulevaisuudessa, niin siitä ei hyvä heilu Finnairille. 20 vuotiaita Airbuseja ei kai kukaan miellä erityisen ympäristöystävällisiksi.

        Nykyaikaisen matkustajalentokoneen suunniteltu taloudellisesti kannattava käyttöikä on nykypäivänä noin 25v luokkaa ( -5v.) konetyypistä riippuen.
        Tuo taloudellisesti kannattava käyttöikä on monien osien summa joka koostuu polttoaineen kulutuksesta (uusissa malleissa lähtökohtaisesti aina parempi polttoainetehokkuus kuin vanhoissa), huolto/korjauskuluista (lentokoneen valmistajan laatima huolto-ohjelma vaatii isompia peruskorjauksia yms. aina iän/lentokilometrien lisääntyessä), pääomakuluista ja uudempien koneiden matkustajille tarjoamista mukavuuksista (joista matkustajat saattaavat olla valmiita maksamaan vanhemmilla koneilla matkustamista enemmän).

        Finnairin isojen koneiden (Airbus 330/340 - > Airbus 350XWB) uusiminen alkaa nyt olemaan loppusuoralla ja kyseinen konemalli palvelee Finnairin kaukomatkojen kalustona seuraavat 15v.

        Mutta en ole tuon Finnairin pienempien suihkumoottorimallien (Airbus A321, A320 ja A319) KOKONAAN uusimistarpeesta samaa mieltä. Osa kyseisistä malleista on hyvinkin uusia.
        Etenkin iso osa A321 laivastosta on uusia/suhteellisen uusia.
        Mallisarjojen koneiden valmistusajankohdat ovat seuraavat:
        A321 (19kpl)
        08.01.1999, 04.03.1999, 08.03.2000, 08.03.2000, 28.05.2003, 19.04.2004, 05.09.2013, 17.10.2013, 20.12.2013, 10.02.2014, 30.04.2014, 23.02.2017, 20.03.2017, 06.04.2017, 08.05.2017, 17.11.2017, 29.12.2017, 15.12.2017, 15.07.2018

        A320 (10kpl)
        28.02.2001, 28.05.2001, 07.09.2001, 30.10.2001, 28.02.2002, 16.01.2003, 05.05.2003, 16.09.2003, 19.12.2003, 06.02.2004

        A319 (8kpl)
        20.09.1999, 29.10.1999, 31.08.2000, 31.10.2000, 21.01.2000, 30.11.2000, 31.03.2004, 02.09.2004

        Mutta sitten kysymys, mitä tilalle?
        Koska on oletettavaa että Finnair tulee pysyttelemään suihkukoneissa pelkästään Airbus kalustossa tulevaisuudessakin koska on kyseisen päätöksen tuomia etuja (huolto, koulutus, varaosa logistiikka yms.) kehunut, niin koska Airbus ei ole edes vielä kertonut mitään aikatauluja tuon A320 sarjan korvaamisesta kokonaan uudella konemallilla (joka asia siis tarkoittaa uuden Airbus:n konemallin tuloa aikaisintaan ensi vuosikymmenen loppupuolella), vaan on oletettavaa että Finnair vain korvaa pikkuhiljaa tuota A32x kalustoa kyseisten mallien uusimmalla, eli NEO versioilla, jotka ovat käyttökustannuksiltaan noin 15%:a edullisempia kuin nuo vanhemman version koneet.
        Yhtenä vaihtoehtona Finnair on myös pitänyt laajan matkustamoremontin tekoa noihin vanhimpiin 32x sarjan koneisiin ja niiden käyttöiän jatkamista kyseisellä tavalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä Finnair käyttää varsin iäkästä Airbus-kalustoa euroopan reiteillään. Jostakin syystä akuutti uusinnan tarve on lykätty hamaan tulevaisuuteen. Rahoitusvaikeuksiako? Mikäli ympäristötekijät ja -tietoisuus ohjaavat kuluttajien tottumuksia nyt ja lähitulevaisuudessa, niin siitä ei hyvä heilu Finnairille. 20 vuotiaita Airbuseja ei kai kukaan miellä erityisen ympäristöystävällisiksi.

        Nykyaikaisen matkustajalentokoneen suunniteltu taloudellisesti kannattava käyttöikä on nykypäivänä noin 25v luokkaa ( -5v.) konetyypistä riippuen.
        Tuo taloudellisesti kannattava käyttöikä on monien osien summa joka koostuu polttoaineen kulutuksesta (uusissa malleissa lähtökohtaisesti aina parempi polttoainetehokkuus kuin vanhoissa), huolto/korjauskuluista (lentokoneen valmistajan laatima huolto-ohjelma vaatii isompia peruskorjauksia yms. aina iän/lentokilometrien lisääntyessä), pääomakuluista ja uudempien koneiden matkustajille tarjoamista mukavuuksista (joista matkustajat saattaavat olla valmiita maksamaan vanhemmilla koneilla matkustamista enemmän).

        Finnairin isojen koneiden (Airbus 330/340 - > Airbus 350XWB) uusiminen alkaa nyt olemaan loppusuoralla ja kyseinen konemalli palvelee Finnairin kaukomatkojen kalustona seuraavat 15v.

        Mutta en ole tuon Finnairin pienempien suihkumoottorimallien (Airbus A321, A320 ja A319) KOKONAAN uusimistarpeesta samaa mieltä. Osa kyseisistä malleista on hyvinkin uusia.
        Etenkin iso osa A321 laivastosta on uusia/suhteellisen uusia.
        Mallisarjojen koneiden valmistusajankohdat ovat seuraavat:
        A321 (19kpl)
        08.01.1999, 04.03.1999, 08.03.2000, 08.03.2000, 28.05.2003, 19.04.2004, 05.09.2013, 17.10.2013, 20.12.2013, 10.02.2014, 30.04.2014, 23.02.2017, 20.03.2017, 06.04.2017, 08.05.2017, 17.11.2017, 29.12.2017, 15.12.2017, 15.07.2018

        A320 (10kpl)
        28.02.2001, 28.05.2001, 07.09.2001, 30.10.2001, 28.02.2002, 16.01.2003, 05.05.2003, 16.09.2003, 19.12.2003, 06.02.2004

        A319 (8kpl)
        20.09.1999, 29.10.1999, 31.08.2000, 31.10.2000, 21.01.2000, 30.11.2000, 31.03.2004, 02.09.2004

        Mutta sitten kysymys, mitä tilalle?
        Koska on oletettavaa että Finnair tulee pysyttelemään suihkukoneissa pelkästään Airbus kalustossa tulevaisuudessakin koska on kyseisen päätöksen tuomia etuja (huolto, koulutus, varaosa logistiikka yms.) kehunut, niin koska Airbus ei ole edes vielä kertonut mitään aikatauluja tuon A320 sarjan korvaamisesta kokonaan uudella konemallilla (joka asia siis tarkoittaa uuden Airbus:n konemallin tuloa aikaisintaan ensi vuosikymmenen loppupuolella), vaan on oletettavaa että Finnair vain korvaa pikkuhiljaa tuota A32x kalustoa kyseisten mallien uusimmalla, eli NEO versioilla, jotka ovat käyttökustannuksiltaan noin 15%:a edullisempia kuin nuo vanhemman version koneet.
        Yhtenä vaihtoehtona Finnair on myös pitänyt laajan matkustamoremontin tekoa noihin vanhimpiin 32x sarjan koneisiin ja niiden käyttöiän jatkamista kyseisellä tavalla.


    • Anonyymi

      Nooh...tuskinpa konkurssi sentään, mutta ilmeisen mielenkiintoinen kilpailuvaihe asiakkaista lähestyy. Enää ei " Omalla kokeella" - fraasi pure, ja toisaalta jokainen suomalainen osaa nykyään tilata kahvikupposensa englanniksi, joten nuo valtit linee Finnair menettänyt? Finnair itsearvona ja Aurinkomatkat matkanjärjestäjänä, lienevät kuuluva nostalgiamuseoon suomalaisten matkailussa.

      • Anonyymi

        Toivottavasti ei käy kuten Stocmannille, joka ratsasti maineellaan, eikä huomannut sukupolvien vaihtumista ja bisneksen muuttumista.
        Ei ole enää siististi cool ostaa Stokkalta tai matkustaa Finskillä, kauppoja ja lentoyhtiöitä muiden joukossa, kalliita sellaisia.


    • Anonyymi

      Onhan kai kauan myynyt Tukholmasta ja kai kaikista muistakin ulkomaan kohteistaan huomattavasti halvempia lentoja kuin Helsinki Vantaalta että jotenkin omituinen kalliimman lennon myyminen suomalaisille ei kai niin ole sitten myyntiivaltti. nyky nuoret ei ainakaan pidä moisesta menosta. Finskin lentoemot eivät myöskään ole kovin hymyileväisiä tai luontevan kohteliaita niinkuin yleensä muilla lentoyhtiöllä on luonnollisen ystävällinen meno päällä. No voi olla että minulla on vanhentunutta tietoa? mutta kumotkaa jos tilanne on muuttunut..?

      • Anonyymi

        Kaikki lentoyhtiöt myyvät vaihdollisia yhteyksiä halvemmalla kuin suoria lentoja. Katsopa vaikka mitä maksaa Lufthansalla esimerkiksi Helsinki-Frankfurt-Tokio vs. Frankfurt-Tokio. Eihän mikään yhtiö saisi vaihdollisille yhteyksilleen matkustajia, jos hinnat olisivat kalliimpia kuin suorat lennot.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe