Sanariksen palsta

Anonyymi

Miksi tänäänkin Sanariksen palstalla suhde ristikot/muut aiheet on 4/15? Tätä en uskalla ottaa esille siellä, koska vapaa keskustelu estetään nopeasti.

74

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa

      Ehkä syynä on juuri tuo mitä kerroit.

      Minut on potkittu sieltä ulos. Osittain omasta syystäni, sillä satunnaisesti syyllistyin käsittelemään yksittäistä huonosti laadittua kohtaa liian pitkään ja liian kiihkeästi. Käsittelin joitakin muitakin aiheita liian suurella innolla.

      Osittain kyse oli Sanariksen foorumin ilmapiiristä. Siellä ollessani hyvin äkkiä tuli ilkeä kommentti, jos jotain vihjekohtaa ei ymmärtänyt. Toki väitin monesti oikein laadittua vihjettä virheelliseksi. Hutejakin tuli.

      Moderaattorin tulo vähensi ilkeitä kommentteja. Minusta moderaattori on aina toiminut epäjohdonmukaisesti. Joillekin ydinpiirin henkilöille sallitaan se, että edelleenkin toisten mielipiteitä saa nollata.

      Sanariksen foorumissa on henkilöitä, jotka "henkeen ja vereen" asti puolustavat laatijoita. Vasta kun on ihan pakko myöntää virhe, he sen tekevät.

      Kun suuri joukkko on laatijoiden "henkivartiokaarti", ei sellaisessa ympäristössä juuri voi kritiikkiä esittää.

      Kunnon kritiikki sallitaan vain ydinpiirin arvostetuilta henkilöiltä. Kun he jotain krisoivat, silloin kukaan ei kyseenalaista kritiikkiä.

      Foorumilla on siis sisäpiiri ja ulkopiiri . Sitten on vielä inhokkikategoria. Siihen kuuluvien mielipiteitä nollataan erityisen ankarasti.

      Yritin luoda paremman foorumin. Säännöt ovat ongelma. Tein säännöt niin, että kaikki mahdolliset Sanariksen foorumin virheet voitaisiin välttää.

      Minun sääntöjäni sitten pidetään liian tiukkoina.

    • PuPe 3/2019 tuotiin esille, että Sanariksen palstalla ei olisi varsinaista moderaattoria vaan ylläpito hoitaisi sekä ylläpidon että moderoinnin.

      Ylläpito nosti esille vanhan säikeen piilosanoista ja korosti, että on hyvä, että minut ajattiin pois.

      Myönnän välillä turhan pitkään käsitelleeni joitakin vihjeitä.

      Mutta minusta edelleenkin kritiikin ydin on validi. Piilosanoissa on aina välillä turhan keinotekoisia vihjeitä. Ei voi edes edellyttää, että laatija joka vihjeessä onnistuisi täydellisesti. Piilosanat ovat haastava laji.

      Kovin keinotekosia ratkaisusanoja en viimeaikoina ole niissä juuri tavannut, AJATUSALA sellaiselta tuntuu, sillä en ole tavannut sitä virallisena ammattikategoriana. Esim. tämän sanan kristisointia Sanariksen palstalla ei haluta kuten siellä ei tykätä minkään yksittäisen ratkaisusanan kritiikkiä.

      Jonkun kirjoittamana asia on OK eikä siihen puututa. Jonkun muun kirjoittamana siihen puututaan ja pyritään nollaamaan kritiikki. Ymmärtääkseni sillä, että Ylläpito nosti esille vanhan säikeen, Ylläpito pyrkii nollaamaan kaiken sen kritiikin, jota olen Sanariksen palstalla ja täällä Suomi24:ssä esittänyt. Minä olen vain hankala persoona, ei minun kritiikistäni tarivitse välittää - tyyliin.

      • Anonyymi

        ”Minä olen vain hankala persoona, ei minun kritiikistäni tarivitse välittää - tyyliin.”

        No ei kai sentään -;)

        ”20. tapioLainaa10.3.2017 klo 15:39
        Joo - ja harmittaa, jos joku huomaa virheen ennen minua.”


    • Tuohon kritisoimaani sanaan. Äsken löysin googlella yhden linkin, jossa ajatus ja ala on kirjoitettu yhteen.

      "AJATUSALA. (tietokokonaisuus). tietokokonaisuus kattaa opetetun alueen. -tietokokonaisuus on puutteellinen. -paikkansa pitävä käsitys kokonaisuudesta."

      Kun aiemmin googlasin, en löytänyt yhtään. Silloin kun ristikko julkaistiin, tuota ei ollut netissä, joten tuota ei voi käyttää perusteluna sanan käytölle.

      Sanaris sietää vähiten ratkaisusanojen kritiikkiä itse luoduista yhdyssanoista. Pidän niitä toisinaan toimivina ja toisinaan en. Sanariksen ydinporukan mukaan niitä ei koskaan saisi pitää ei-toimivina, koska arvostettu laatija on ne johonkin ristikkoon laittanut. Arvostettua laatijaa puolustetaan niin pitkälle kuin voidaan.

    • Anonyymi

      Tällainen sattui vastaan:

      "Yksin yhtä mieltä,
      toiset näyttää kieltä,
      tukea ei koskaan,
      verrataan vain roskaan.
      Jostakin jos tykkää,
      toiset senkin lyttää."

      Aika pitkälle sama kokemus oli itsellänikin aikooinaan. Tuo on erään foorumiin osallistuneen ja sieltä itse poistuneen runoilema värssy. Googlella löytää koko sisällön.

    • Anonyymi

      Ylläpito itsekin myöntää heidän ihmettelevän tuon nimimerkin poistumista. Peili on heille vielä liian vaikea väline, mutta eiköhän se ajan kanssa valkene. Kun lukee miten poistuneeseen nimimerkkiin suhtauduttiin, huomaa ettei edes foorumin omistaja tajunnut osallistuneensa kivavelikerhon painostukseen.

    • Anonyymi

      Nyt lävähti poistuneelta nimimerkiltä sellainen vastaus, että mielenkiinnolla odotan reaktiota palstalla.

    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa

      Aidon keskustelun suhteen tilanne on surullinen. Laadukaaseen keskusteluun ei ole oikein missään paikkaa.

      Sanariksen "kastijako" on paha paikka uudelle keskusteluun pyrkivälle henkilölle. Ennen kuin hänen kritiikkinsä otetaan täysin todesta, pitäisi pystyä osoittamaan, että kyselijä ei kuuluu "paarialuokkaan".

      "bramiinit" saavat vapaasti kritosoida ristikoita.

      Täällä suurin ongelma on provosoiva esitystapa. Jos haluaa muuten nousta Sanariksen "kastijärjestelmässä" ylöspäin, provosoida ei kannata.

      Minun ongelmani on taas, että otan tiukan linjan, mutta kuten olen kertonut, siihen on syynsä. Mutta hintana on se, että sitten ei juuri kukaan uskalla kommentoida.

      Missään ei ole kunnolla toimivaa foorumia sanaristikoiden käsittelyyn. On kyllä sanaristikoiden käsittely yllättävän vaikea asia. Miten ihmeessä tähän tilanteeseen on tultu?

      • Anonyymi

        ”Miten ihmeessä tähän tilanteeseen on tultu?”

        Käypä lukemassa vanhoja sinun täyttämiäsi säikeitä Sanariksen keskustelupalstalta. Ehkäpä asia kirkastuu sinullekin.


    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa

      En kirjoittanut vain itsestäni vaan kerroin yleisongelmia.

      Tein paljon virheitä, mutta kun nyt pohdin tilanteita, yksi ongelma oikeasti on "kastijako".

      Miten monta kertaa huomautettiinkaan, että sinulla ei ole kompetenssia kristiosoida laatijoita.

      Laatijat on välillä nostettu bramiinien asemaan. Heitä saa ilman kovaa vastakritiikkiä arvostella vaan riittävän arvoasteen saaneet foorumilaiset.

    • Anonyymi

      Tapio-Huhaa

      Toki esitin kritiikkiä välillä liian huonolla osaamispohjalla. Parempien ratkojien kritiikki oli välillä oikeutettua.

      Mutta systemaattinen väheksymispyrkimys tuntui välillä pahalta.

      Vaikka olen ehkä parisensataa kovista ratkonut (en ole pitänyt kirjaa), en yllä jonkun Jaskan arviointitasolle.

      Tyydyn kritisoimaan yksityiskohtia.

      • Anonyymi

        Kritisointi on tärkeää. Muuten ei synny parannusta. Onneksi olet olemassa ja toivottavasti jaksat kritiikin tiellä, vaikka sinua pelätäänkin Sanariksen kivavelipalstalla.


    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa

      Minulla on tätä varten säie "Huonoa vihjeitystä" - parempi laittaa juuri tuonne, sillä pysty korjaamaan pienet kirjoitus- ja tahattomat asiavirheet (niitä syntyy meikäläisellä harmillisen usein).

      • Anonyymi

        Sinun sivuillesi ei voi kirjoittaa, koska säännöt. Toivon kuitenkin, että saat kävijöitä sivuillesi.


    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa

      On muuallakin säännöt. Sanariksen foorumilla minusta moderaattori toimii epäjohdonmukaisesti sallien toisille enemmän oikeuksia kuin toisille.

      Pyrkimyksenäni on ollut tasapuolisempi kohtelu. Koska keskustelun taso tippuu kovin herkästi, laitoin melko tiukat säännöt.

      Tosin tiukkuus johtuu osin alkuperäisestä ideasta tarjota matala kynnys aloitteleville. Silloin kaikkinainen parempien osaajien vähättelevälle asenteellee huonomiin osaavia kohtaan piti laittaa nollatoleranssi.

      Kun nyt en ole saavuttanut tuota ryhmää, hieman väljempi asenne voisi ehkä olla paikallaan.

      Annan mahdollisuuden keskustella säännöistä - ei vain omalla foorumillani olevista säännöistä vaan ihan yleisellä tasolla. Tosin laitoin kirjautumisen pakolliseksi, että kirjottelu pysyy riittävän tasokkaana.

      Täälläkin on säännöt, tosin niitä valvoo ensisijaisesti robotti. Robotin toimintalogiikkaa en ymmärrä, sillä minusta asiallinen viesti häviää toisinaan.

    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa

      Ihan vaan tiedoksi, että muutin käytäntöjäni niin, että voi kirjoittaa rekisteröitymättä, mutta kommentti pitää hyväksyä ennen kuin se julaistaan. Rekisteröityneet voivat kirjoittaa ilman ennakkosensuuria.

      Tietäen ilmisten kirjottamistyylin, tämä lienee järkevä kompromissi.

      • Anonyymi

        Lähinnä epätoivoinen yritys houkutella edes joku kirjoittamaan palstallesi, johon kukaan muu kuin sinä ei ole kirjoittanut kuukausiin.

        Sanariksen palstakin on käytännössä kuollut ehkä hesarin säikeitä lukuun ottamatta, mutta sinun palstasi on todella omassa luokassaan.


    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa

      Vähän liioiteltu, mutta ei kovin kaukana totuudesta. Sikäli itseäni harmittaa myös, että foorumisivuston kännykkäversio on teknisesti edistyksellinen. Kaikki, mitä foorumisivusto tarvitsee on aina esillä. Teknisesti paljon tätä sivustoa ja Sanariksen sivustoa parempi. Mutta siitä nyt ei paljon iloa ole.

    • Joku joskus ehdotti, että ottaisin yhteyttä taustalla päästäkseni takaisin Sanariksen palstalle.

      Käytännössä se merkitsisi sitä, että minun pitäisi poistaa sivustoltani lähes kaikki kritiikki. Sanariksen palstalla en voisi enää lainkaan kristiosoida mistään asiasta.

      Valita täydellinen suostuminen kaiken kritiikin lopettamiseen, on aika paljon vaadittu.

      • Anonyymi

        Ei ole paljon vaadittu - olet jo vuosia pitänyt päätehtävänäsi Sanariksen mollaamista jokaisessa mahdollisessa tilanteessa. Se on toki ymmärrettävää sinun sairautesi takia.


    • Mielestäni en ole sivustollani kohtuuttomasti kritisoinut Sanariksen ristikoita. Olen myös kertonut, mistä ristikoista aidosti pidän.

      Oli ehkä tyhmää tuoda tämä esille, se että Sanaris poisti linkin sisältävän viestin sivuiltaan. Tiistaina 17.12., jolloin linkki sivuilleni oli, oli hieman tavallista enemmän kävijöitä. 18.8. kävijämäärä romahti. Ehkä innokkaimmat Sanariksen fanit tekivät täysboikotin. Ehkä edellisen viestin kirjoittaja juuri tätä täysboikottia toivookin.

    • Sanariksen foorumissa aina väitetään, että voi avoimesti kritisoida. Mutta kun nimimerkki Sanazeppo toi esille kaksi kritiikkikohtaansa säikeessä "Metro 191025", joku kirjoitti varsin pian, että vihjeen aloittaja maalittaa laatijaa.

      Kirjoittaja kirjoitti ensimmäistä kertaa palstalle. Kirjoitti myöhemmin, että ei kannata esittää kritiikkiä toista kertaa. Jatkossa pitäisi kirjoittaa vain kehuja.

      Kirjoittaja kyllä sai palstan ylläpitäjältä asiallisen vastauksen. Palstan ylläpitäjä saa minulta siitä kiitokset. Mutta kiitosta eivät monet kommentoijat ansaitse.

      Sanaa "maalittaminen" käytetään nyt väärin. Maalittaminen on jatkuvaa usein toistuvaa laajamittaista toimintaa.

      • Anonyymi

        Sinun koko toimintasi tarkoitus on maalittaa Sanarista ja sen laatijoita - on ollut jo vuosia. Eräs piilosanojen laatija oli lopettaa kokonaan sinun maalittamisesi takia. Sinä tietysti olet sitä mieltä, että et maalita ketaan, vaan tuot vain esille asiallista kritiikkiä. Näinhän se menee - kaikki ovat sokeita omille puutteilleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun koko toimintasi tarkoitus on maalittaa Sanarista ja sen laatijoita - on ollut jo vuosia. Eräs piilosanojen laatija oli lopettaa kokonaan sinun maalittamisesi takia. Sinä tietysti olet sitä mieltä, että et maalita ketaan, vaan tuot vain esille asiallista kritiikkiä. Näinhän se menee - kaikki ovat sokeita omille puutteilleen.

        Sivustoni tarkoitus ei kyllä ole se. Esitän siellä myös rehellistä kehua. Kuten olen tuonut esille, en ratkoisi Sanariksen ristikoita, jos en yleisesti ottaen pitäisi niitä hyvinä.

        Oskalan suhteen tarkistamattomissa ristkoissa oli paljon virheitä. Pieniä huolimattomuusvirheitä oli myös tarkistetuissa, joten meni jossakin vaiheessa luottamus laatijaan. Nykyisin en vastaavia huolimattomuusvirheitä ole havainnut. Luottamus laatijaan on pitkään ollut kunnossa.


    • Näemmä Sanariksen foorumissa eräs mollaaja saa edelleenkin käyttäytyä ylimielisesti. Sanariksen olisi syytä poistaa joka kerta tietyn nimimerkin kirjoitukset. Ehkä sama mollaaja mollaa minua täällä nimettömästi.

      • Anonyymi

        Iloisella tavalla täälläkin on ruvettu kyseenalaistamaan TH:n kanssa poikittaiset viestit. Pitäisi vaan silitell myötäkarvaan, ettei kenellekään tule somepahamieli.


    • Kyllä minun kanssani eri mieltä saa olla, mutta ilkeilevä piikittely saisi loppua. Tosin kuten toin esille todennäköisesti jotkut Sanariksen foorumin piikittelijät ovat siirtyneet tänne.

      • Anonyymi

        Ei voi.

        Moderaattori poistaa täällä ja omalla sivustollasi et salli minkäänlaista kritiikkiä. Ymmärrät nyt varmaan hyvin miksi tunnetummalla palstalla ei sallita kritiikkiä omia tuotteita kohtaan ja ikäviksi koetuille kommentoijille annetaan porttikielto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi.

        Moderaattori poistaa täällä ja omalla sivustollasi et salli minkäänlaista kritiikkiä. Ymmärrät nyt varmaan hyvin miksi tunnetummalla palstalla ei sallita kritiikkiä omia tuotteita kohtaan ja ikäviksi koetuille kommentoijille annetaan porttikielto.

        Tuosta ei kyllä selviä, mitä "Ei voi" tarkkaan ottaen tarkoittaa:
        * ei voi olla piikittelemättä
        * ei voi olla eri mieltä kanssani

        Sivustollani muutamat sille kommentoineet ovat eri mieltä kanssani. En minä sen takia ole yhtään ainoata kommenttia poistanut. Kaikissa poistoissa on ollut kyse epäasiallisesta kielenkäytöstä.


    • Tällä foorumilla ei ole aktiivista moderaattoria vaan moderointirobotti, jotka sille annetuilla säännöillä poistaa viestejä. Jos se ei poista jotain viestiä joka olisi aiheellista poistaa, voi pyytää ihmismoderaattorin poistamaan se. Jos robotti on aiheettomasti poistanut viestin, voi pyytää palauttamaan viestin.

      Robotin logiikkaa en ole kyllä täysin hahmottanut.

      Omalla sivustollani kiinnitän huomiota lähinnä vain siihen, että toisia kommentoijia ei piikitellä. Minkä katson piikittelyksi, siinä näkökulmani on kyllä tiukka, mutta se perustuu kokemukseen.

      Aiheellinen kritiikki laadinnasta on ihan ok, mutta ei laatijan piikittely.

    • "Ymmärrät nyt varmaan hyvin miksi tunnetummalla palstalla ei sallita kritiikkiä omia tuotteita kohtaan ja ikäviksi koetuille kommentoijille annetaan porttikielto."

      Eikö tässäkin ole pelon ilmapiiri. Eräässä kommentissa havaitsin, että edes palstan ydinporukkaan kuuluva ei kehdannut sanoa, että eräässä ristikossa oli suoranainen virhe, vaikka sellaiseen rivien välistä vihjasi. Pehmensi kuitenkin lausumansa, että sana kyllä tuntuu luontevalta. Eikö tämä heijastele pelon ilmapiiriä sielläkin?

      Mikä kamala pelko minua kohtaan on siitä, että poistan piikittelyt hyvin tiukasti pois? Jos epäasiallinen kommentti lähtee, onko se hirveän suuri häpeä kommentin laittajalle?

    • Sanariksen foorumi, kyllä toimii parhaiten, jos kyse on siitä, että haluaa uudehkoon ristikkoon liittyvään ongelmaan ratkaisun, mutta mikään foorumi ei kunnolla toimi:

      * Sanariksen foorumissa kritiikin esittämistä pelätään ja sitä esitetään yleensä varsin varovaisesti ja jätetään esittämättä silloinkin, kun olisi tarpeen
      * minua pelätään suhtautumisestani epäasialliseen kommentointiin
      * täällä pelätään sitä, että joku heittää epäasiallisen kommentin, eikä sitä nopeasti siivota

      • Anonyymi

        Nyt Ekiä kyllä harjataan pääpalstalla kovalla harjalla.


    • Kaiketi kyse Metsälehden kryptosta. En tykkää kryptoista, joten en niitä laadi. Minua ei visuaalisuusnäkökulmat hirveästi kiusaa. Kun ei ole vihjekuvia, ja isoja aukioita, ne toki näkyvät rumempina kuin vastaavat alueet ristikoissa. Jos vaikka Mirja Pihlajamäen ristikko laitettaisiin sokkokrytoksi, monet alueet näyttäisivät aika rumilta.

      Piiliksissä on laatijoilla yleensä pakkomielle täydellisestä symmetriasta. Jos symmetria ei ole täydellinen ainakin jos jakaa ristikon kahtia, puoliskot ovat symmetrisia. Tällainen on minusta turhaa.

      Olennaisempi kysymys on sanasto, mutta kun en ole ristikkoa ratkonut, en siihen voi ottaa kantaa.

      • Sanoin väärin, en ratko ristikoita (toki en niitä laadikaan).


    • Anonyymi

      Tapio
      Ratkoin krypton. En ymmärrä Metsälehden krypton kritisointia. Vain yksi sana on puhtaasti googlauksella tarkistettava - ja sillä todennäköisesti löydettykin, vaikka mistä sitä laatijan tietotasoa tuntee.. Eihän krypto visuaalisesti kaunis ole, mutta se on minusta ihan epäolennaista.

      • Anonyymi

        Miksi et kirjoita tuota Sanariksen pslstalle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et kirjoita tuota Sanariksen pslstalle?

        No kun en saisi sinne kirjoittaa. Voisin toki anonyymisti kirjoittaa satunnaisella nimimerkillä, IP-osoitteenkin voisi pitää anonyyminä VPN:n avulla. Mutta se ei ole sama asia kuin omalla nimimerkillä kirjoittaminen. Oletan, että Sanariksesta luetaan kommenttejani myös täältä ja omalta sivustoltani. Tuleehan itsekin seurattua Sanariksen palstaa.


    • Ihan vaan vinkiksi kaikille. Jos kokee, että oma kommentti saatettaisiin Sanariksen foorumissa poistaa, mutta haluaa esittää kuitenkin jostakin asiasta kommentin, sen voi tehdä epäsuorasti kirjoittamalla tänne tai sivustolleni. Yhtä varmaa tosin viestin lukeminen ei ole kuin suoraan Sanariksen foorumille kirjoittaminen, mutta todennäköisesti kommentti tulee ainakin vähän viiveellä luetuksi.

    • Anonyymi

      Tapio

      Myönnän, että olen tehnyt paljon virheitä ollessani Sanariksen foorumissa. Mutta ei ole myöskään fiksua, että Sanariksen foorumilla kävijät tulevat tänne trollaamaan useitakin aloittamiani säiettä. On yhtä pahaa, jos minä menisin nykysessä tilanteessa trollaamaan Sanariksen foorumia.

    • Huomasin tällaiset:

      "Voisiko Tapio päästä takaisin palstalle? Täällä on kovin tylsää. Koska esim. vallitseva piilosanamestari on kirjoittanut palstalle jotain? Kirjoitteli silloin tällöin, kun Tapio vielä kirjoitteli tänne. Älkää poistako tätä viestiä, vaan antakaa väen antaa kommenttinsa."

      "Sitten saisimme takaisin ne ärsyttävät Tapion kiusaajatkin, joilla ei koskaan ollut mitään järkiasiaa, ja jotka poistuivat täältä ilmeisesti sinne minne Tapiokin. Tylsyydessä on omat hyvätkin puolensa."

      Ainakin Sanariksella on ihmismoderaattori, joka voisi siivota epäasialliset kommentit.

      Tällaista täysin asiallista pitkää kommenttia tuskin voisin esittää: https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-viikonloppu-28-29-9-2019/#post-17238

    • Suurin este kaiketi Sanariksen palstalle pääsemiseen takaisin on se, että edellytän, että sivustolleni saa linkittää.

      Sivustollani on jonkin verran kritiikkiä, josta Sanariksen foorumissa ei pidetä. Mielestäni ei kohtuuttomasti. Koen Sanariksen toiminnan lapselliseksi, jos se ei voi sen verran kritiikkiä hyväksyä, mitä sivustoltani löytyy.

      • Anonyymi

        Mitäköhän se K-kaupan kauppias ajattelisi jos hänen palkkalistoillaan oleva henkilö pistäisi vaikkapa kaupan ilmoitustaululle viereisen tontin S-kaupan tarjouksia ja samalla pientä haukkua edustamaansa kauppaa kohtaan. Varsin kaukaa haettu vertaus mutta ehkä silti ajattelemisen arvoinen :)

        Joillekin oman pesän likaamisessa nollatoleranssi on korkeassa arvossa, vaikka tietysti näinä somettelujen aikoina kritiikkiäkin pitäisi osata käsitellä rakentavasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäköhän se K-kaupan kauppias ajattelisi jos hänen palkkalistoillaan oleva henkilö pistäisi vaikkapa kaupan ilmoitustaululle viereisen tontin S-kaupan tarjouksia ja samalla pientä haukkua edustamaansa kauppaa kohtaan. Varsin kaukaa haettu vertaus mutta ehkä silti ajattelemisen arvoinen :)

        Joillekin oman pesän likaamisessa nollatoleranssi on korkeassa arvossa, vaikka tietysti näinä somettelujen aikoina kritiikkiäkin pitäisi osata käsitellä rakentavasti.

        On minulla kehujakin ja paljon hyödyllistä linkitettävää. Jotenkin vain kakki kritiikkini nostetaan liian keskeiseen asemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäköhän se K-kaupan kauppias ajattelisi jos hänen palkkalistoillaan oleva henkilö pistäisi vaikkapa kaupan ilmoitustaululle viereisen tontin S-kaupan tarjouksia ja samalla pientä haukkua edustamaansa kauppaa kohtaan. Varsin kaukaa haettu vertaus mutta ehkä silti ajattelemisen arvoinen :)

        Joillekin oman pesän likaamisessa nollatoleranssi on korkeassa arvossa, vaikka tietysti näinä somettelujen aikoina kritiikkiäkin pitäisi osata käsitellä rakentavasti.

        Vertaus ontuu pahasti sikäli, että minulla ei ole minkäänlaisia kaupallisia tarkoituksia. En ole ohjaamassa ketään pois Sanariksen ristikoiden parista jonkun toisen laatimien ristikoiden pariin. Jos niin olisi, tuo vertaus toimisi.


    • Oma sivusto on tarpeen, vaikka voisin esittää simppelit peruskysymykset Sanariksen foorumissa. Siellä kun en uskaltaisi esittää mitään kritiikkiä, en 100% asiallistakaan.

      • Anonyymi

        Internetissä ei olisi kuin yksi sivu jos ei olisi toisinajattelijoita. Siksi on ihan parasta se että näinä päivinä on helppoa ja suht edullistakin luoda oma kanava/sivusto. Viikottain päivitettävän Youtube-kanavan kun vielä lisäät sivusi perusominaisuuksiin, niin johan sananselittelyjä sanallisesti avaavalla kanavalla kävijöitä, katselijoita ja kuuntelijoita riittää.

        Mitä kimurantimpi ristisanatehtävä, sitä useammin sivustolle johtavan oven saranat narahtaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Internetissä ei olisi kuin yksi sivu jos ei olisi toisinajattelijoita. Siksi on ihan parasta se että näinä päivinä on helppoa ja suht edullistakin luoda oma kanava/sivusto. Viikottain päivitettävän Youtube-kanavan kun vielä lisäät sivusi perusominaisuuksiin, niin johan sananselittelyjä sanallisesti avaavalla kanavalla kävijöitä, katselijoita ja kuuntelijoita riittää.

        Mitä kimurantimpi ristisanatehtävä, sitä useammin sivustolle johtavan oven saranat narahtaa.

        Mitähän siihen YouTubeen laittaisi. Ei ole kunnon kameraa, jonka laittaisi statiiviin ja kuvaisi, mitä tekee.


    • Laitoin tässä säikeessä käsiteltyihin näkökulmiin foorumiini yhden kommentin (Foorumit - Moderointi - Mikä mättää?).

      Esitin s-postilla, että laatiimi vihjeanalyyseihin voitaisiin linkittää. Niissä olisi mielestäni hyötyä ratkojille. Sitäkään ei hyväksytä.

      Yhteistyötarjoukseni on torjuttu siksi, että Sanaris katsoo, että tällä sivustolla on liikaa kritiikkiä. Osa kritiikistä pitäisi poistaa, jotta yhteistyö olisi mahdollista.

      Minusta tämä on epäreilua. Minusta Sanariksen pitäisi omilta sivuiltaan myös olla valmis siivoamaan paljon pois, jos minulta edellytettäisiin kommenttien tai säikeiden poistoa.

      Ei kritiikki mielestäni niin pahaa ole. Osa kritiikistä ei sitäpaitsi ole omaa kritiikkiäni. Millä perusteella minun pitäisi poistaa nimimerkin ”kp” kritiikki? Peruste ei voi olla vain se, että siitä ei Sanariksessa pidetä.

      Jos voisi kirjoittaa Sanariksen foorumiin, turhat duplikaatit tällä sivustolla voisi poistaa. Turhia duplikaatteja on Suomen Kuvalehden ja Ilta-Sanomien ristikoista.

      Kenenkään ei tarvitsisi pelätä liiallista kritiikkiä. Kun tuntee joidenkin henkilöiden asenteen, en jatkossakaan siellä uskaltaisi esittää kritiikkiä. Esittäisin kritiikin omalla sivustollani, jotta kukaan ei siitä loukkaantuisi.

      Minulla on usein tarve käydä asiat perin pohjin. Helposti ihan asiallisesta kritiikistä tulee pitkä. Alla muutamia esimerkkejä mielestäni varsin asiallisista kommenteista, mutta joita tuskin uskaltaisin Sanariksen foorumissa esittää:

      IS Viikonloppu 28.-29.9.2019.
      IS Viikonloppu 9.-10.11.2019.

    • Vähän ikävältä tuntuu Sanariksen foorumissa säikeessä 10334. Laittamattomasti sanottu ilmaisu "muka-kriitikoille".

      • Anonyymi

        "Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin kun interwebbiin oli ilmestynyt sanapari "muka-kriitikko". Uskaltaako tässä enää ruokakaupassakaan käydä kun voi vahingossa kuulla jonkun hyllyn takaa jotain kritiikkiä kriitikoita kohtaan. Jos Kekkonen eläisi niin koko interwebbi siivottaisiin talkootyönä kesään mennessä puhtaaksi kaikista loukkauksista tahi niiksi tulkittavista sanapareista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin kun interwebbiin oli ilmestynyt sanapari "muka-kriitikko". Uskaltaako tässä enää ruokakaupassakaan käydä kun voi vahingossa kuulla jonkun hyllyn takaa jotain kritiikkiä kriitikoita kohtaan. Jos Kekkonen eläisi niin koko interwebbi siivottaisiin talkootyönä kesään mennessä puhtaaksi kaikista loukkauksista tahi niiksi tulkittavista sanapareista.

        Kyse on toisen aliarvioinnista.


      • Anonyymi

        Ihme touhua vaikka ystävänpäiväkin vielä 💔

        Missä on lähimmäisenrakkaus ja hellä huolenpito näinä vaikeina aikoina?


    • Viimaikoina on ollut melko arveluttavaa arvailua ylläpidolta kävijöistä.

      Tämä osasto ei toimi, mutta pian ei toimi Sanariksenkaan foorumi.

      Minun foorumini on ennemminkin blogin jatke.

      Pian ei ole missään kunnon foorumia, jossa keskustellaan fiksusti ristikoista.

      Huonossa hapessa koko harrastuksen käsittely.

      • Anonyymi

        Niin surullista kuin se onkin niin nykyään fiksu keskustelu ei kuulu tapoihin. Maksetut trolliarmeijat pitää huolen että riitoja kylvetään ja valeuutisia levitetään.


    • Yksi ongelma on pitkän käsittelyn luokitteleminen jankkaamiseksi.

      Minulla on joskus pitkät perustelut näkökulminneni. Valideja ja pitkään pohdittuja perusteluja, joissa on paljon näkökulmia, olisi aivan mahdoton esittää sivuillasi, sillä kategorisoisit sen jankkaamiseksi.

      Sanariksen foorumissa vain arvohierarkiassa korkeimmalla tasolla olevilla henkilöillä on oikeus esittää pitkiä perusteluja. Voimakas arvohierarkia ei ole kunniaksi.

      Se helposti johtaa siihen, että pyritään rajoittamaan kritiikkiä. Yleisesti ottaen perusteellinen asioiden asiallinen käsittely muilta kuin arvohierarkian huipulla olevilta henkilöiltä on lähes mahdottomuus.

      • Anonyymi

        Niin juuri, ja kukas muu kuin Ylläpito-tj itse siellä jankkaa jankkaamistaan. Esimerkkinä vaikkapa nimimerkkiasiat. Aivan ihmeellinen ristikkopoliisi muissakin asioissa. Keskittyisi enemmän laadintaan ja firmansa pyörittämiseen. Jotain arvokkuuden siementä edes.


      • Anonyymi

        Pitkistä "perusteluista" : arvohierarkian huipulla oleva isoS tuhlaa palstatilaa Nykänen aiheessa silkkaan vinoiluun sanasta erillisnimi. Isosti on nähnyt vaivaa google-viittauksineen.


    • Tuossa on tekstiä, jotka lähetin suoraan Sanarikseen. Jäi muuttamatta kaikki sanamuodot.

    • Palstan ongelma heijastuu tässä kommentissa:

      "Jotkut saavat jatko-provosoida ja heittää ivaläppää, toiset sitten taas ei.
      Onko yllä mainitsemani piirre kenties jonkinlainen avustaja-lähipiiri-henkiökunta etuisuus?"

      Kirjoittajia ei kohdella tasapuolisesti. Jotkut saavat kirjoittaa asian vierestä enemmän kuin toiset. Myös ivan suhteen sama juttu. Iva sallitaan joillekin enemmän kuin joillekin muille.

    • Laitan tähän yhden kommentin, koska tilanne on vähän erikoinen. Pyysin poistamaan itseäni koskevan säikeen epäasiallisena. Näin tehtiin.

      Joku on varmasti pyytänyt poistamaan Punaista Pelikaania koskevat säikeet.

      Mitenkähän tässä jatkossa pitäisi edetä? Kyllä täälläkin pitäisi saada Punaisen Pelikaanin ristikoita käsitellä. Ein sen pitäisi olla Sanariksen yksinoikeus. Ehkä kuitenkin on syytä malttaa vähän pidempään ja vasta aivan ratkaisujen lähettämisajankohdan lähellä alkaa kysellä.

      Mutta miten kysellä mitään, jos tulevaisuudessakin tulee säikeiden poistopyytöjä. Minun on vaikea ajatella, että robotti olisi säikeen automaattisesti poistanut.

    • Koska täällä ei voi turvallisesesti keskustella Punaisista Pelikaaneista, voin tarjota alustaa, mutta silloin pitää sopia, että milloin voidaan kysellä apuja. En halua, että kovin aikaisin aletaan apuja pyytää ja niitä antaa.

      Lisäksi edellytän kirjautumista ja antamieni sääntöjen noudattamista. Koska on kirjautumisvaade, pitää antaa toimiva s-postiosoite. Jos itseä ei halua tunnistettavan, voi luoda uuden s-postiosoitteen. Saatan satunnaisesti tarkistaa osoitteiden toimivuuden.

    • Laitoin nyt tähän, koska oikeastaan tämänkin säikeen saisi poistaa. Jos poistuu, mitää merkittävää ei ole menetetty. Tässä säikeissä ei keskustella ristikoita vaan foorumeista. Vähän sama ohikirjoittelu kuin poistettavaksi pyytämässäni säikeessä.

      • Anonyymi

        Onkohan Sanaris ollut yhteydessä Suomi24:n ylläpitäjiin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan Sanaris ollut yhteydessä Suomi24:n ylläpitäjiin?

        Mahdollisesti. Voihan yksittäinen kommentoijakin pyytää säikeen poistoa. Niin tein itsekin ja yksi säie poistui. Voisin muuten pyytää tämänkin säikeen poistoa jonkin ajan päästä, mutta vähän aikaa tämä saisi olla.

        Henkilökohtaisesti oletan, että Sanaris ja Sanariksen innokkaimmat tukijat eivät halua minkäänlaista kilpailua omalle foorumilleen. Minun foorumistani ei muodostunut uhkaa Sanariksen foorumille, koska siellä ei koskaan suuremmin vastailtu kysymyksiini. Nyt on vastailu loppunut kokonaan. Sanaris kuitenkin lukenee edelleen sieltä kritiikkiäni. Tämä on tosin vain oletus aikaisemman toiminnan perusteella. Jos lukee, sivustoni on Sanariksen kannalta vain yhden ihmisen kritiikkiä. Kritiikkini tosin löytyy varsin helposti Google-hauilla. Joten voi sivuilleni "eksyä" muitakin.

        Tästä foorumista olisi mahdollisesti Sanariksen foorumin kilpailijaksi, mikä on monen mielestä aivan sietämätöntä!


    • Anonyymi

      Tapio

      No Sanaris-väki kävi tämän foorumin kimppuun ja sai mitä halusi.

      Sanaris-yhteisön röyhkeyttä Suomi24:ssä kuvastaa eräs poistettu säie. Siinä joku Sanaris-yhteisön jäsen otti minut nimeltä ns. tikun nokkaan toiminnastani Suomi24:n ristikko-osiossa. Johdannon lopussa aloittaja kirjoitti, että Sanaris-väkikin voi kommentoida.

      Siinä säikeessä kyllä Sanaris-yhteisön jäsenen aloittamasta säikeestä ei pidetty.

      Pyysin poistamaan säikeen, mikä tehtiinkin.

      Tässä säikeessä ehkä liikaakin käsitellään Sanarista. Pyysin kerran tämän säikeen poistamista. Saisi tämänkin ihan hyvin poistaa.

      Ihan yhtä lailla asian vierestä tämäkin on kuin jonkun Sanaris-yhteisön jäsenen aloittama minuun kohdistunut säie.

    • Anonyymi

      Vuonna 2012 toivotettiin näin:

      "Toivotamme lisää elinvoimaa ja kirjoittajia muillekin ristikkosivustoille. Tilaa on riittämiin."

      Oliko tuo sittenkään ihan rellinen toteamus?

    • Anonyymi

      Kovin on hiljaista ollut syys-ja lokakuussa.
      20.10.2020 yhteen säikeeseen on tullut neljä kommenttia ja klo 16.00 mennessä sama tilanne 21.10.2020. Aktiivisin päivä 19.10.2020.

      Suomi24 on ollut silloin tällöin aktiivisempi.

      • Anonyymi

        Nostetaanpa tämä ylös. Voitaisiinko kaikki Sanarikseen liittyvä tarpeellinen ja tarpeeton kirjoittelu keskittää tähän säikeeseen. On kovin ikävää ja hermostuttavaa kun Sanaris on siellä ja täällä.


      • Anonyymi

        Mikäpä oli Keisarin informaatioarvo? Oli taas kiva laittaa rentoa keskustelua - muulla ei ole väliä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikäpä oli Keisarin informaatioarvo? Oli taas kiva laittaa rentoa keskustelua - muulla ei ole väliä.

        Joissakin säikeissä niin saisi ollakin. Tämä on vähän off topuc -säie.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe