Terveyskeskuksen toiminta on niin toivottoman hidasta. Taas odotellaan puoli vuotta ja katsellaan alkaako tapahtua. Harmittaa, kun ei oikein oteta todesta, vaikka yritystä on jo monta vuotta takana. Miehen spermatutkimuksessa ilmeni jotakin hämärää, mutta siihen ei nyt vielä puututa sen tarkemmin, vaan hoidetaan minua kilpirauhashormoneilla, vaikka verikokeiden tulokset olivat viitearvojen rajoissa. Hämmentävää.
Voimmeko tässä odotellessa käydä jossakin yksityisellä omin päin ottamassa tarkempia tutkimuksia esim. siemennesteestä? Voisiko joku suositella Oulussa jotakin klinikkaa, joka tekee laajempia sperma-analyysejä? Voimmeko ylipäänsä mennä niihin ilman lääkärin lähetettä? Saammeko vähentää kela-korvausta, jos ei ole lääkärin lähetettä?
Saisi itselle mielenrauhaa, jos voisi todeta, ettei siittiöiden puolesta ole esteitä tulla raskaaksi. Tuntuu turhauttavalta odottaa vuodesta toiseen.........
sprema-analyysi
10
3357
Vastaukset
- mää
Pyydä terveyskeskuksesta lähete OYS:aan. Siellä ne niistä asioista tietää ja hoitaa niin ku pitää.
Siemennestetutkimuksen voi viedä sinne tai ottaa siellä, maksaa 22 euroa, kuten kaikki muutkin käynnit, jos lääkärillä käy. Tuloksen saa muistaakseni seuraavana päivänä tietää!!!
Lähete pitää olla jos ette aiemmin ole olleet siellä hoidossa! Varatkaa vaikka aika yhteiselle suunnittelulle. Kannattaa soittaa suoraan lapsettomuuspuolen sairaanhoitajalle ja kerro tilanne, se antaa joko puhelinajan lääkärille tai kehottaa tulemaan lähetteellä!!
En tiiä onko tarpeen mennä yksityiselle puolelle (vielä?) OYSssa ne kyl hyvin neuvoo ja tutkii!
Ei kannatakkaan odottaa vuodesta toiseen, tuntuu että pitää ite pitää huolen että asiat etenee jos terveyskeskuksen kautta yrittää.. Pistäkää vaan töpinäksi! =)- Minttu
Kiitos, kun vastasit!
Kysyinkin jo lääkäriltä ja sanoi, että emme saa vielä lähetettä Ouluun. Omassa terveyskeskuksessamme ei pystytä tekemään siemennesteanalyysiä, ja tutkimus tehtiin viime vuonna oulussa (lääkärin lähetteellä). Tutkimuksen perusteella mieheni sai diagnoosin: Siittiövasta-aineet alentavat hedelmöittämiskykyä. Vasta-aineita ei kuitenkaan ollut tutkittu tarkemmin, siihen tarvittaisiin laajempi tutkimus. Tähän lääkäri ei antanut lähetettä meille ja sanoi, että nyt yritetään taas puoli vuotta kilpirauhaslääkityksen avulla ja otetaan mahd. Clomifeenitkin mukaan.
Minua huolestuttaa, koska omasta mielestäni ja verikokeidenkin perusteella ovulaatio tapahtuu, joskin kierto on pitkänpuoleinen. Pelkään vähän, että minua lääkitään turhaan. Olen ymmärtänyt, että jos siittiövasta-aineita on paljon, se estää tosi tehokkaasti tulemasta raskaaksi, ja vaatii kovempia hoitoja. Siksi ajattelin, että jos voisimme ihan itseämme varten käydä tutkituttamassa vasta-aineet samalla, kun vielä kituutamme terveyskeskuksen hitaassa hoidossa. Jos se vain käytännössä onnistuu ilman lääkärin lähetettä. - mää
Minttu kirjoitti:
Kiitos, kun vastasit!
Kysyinkin jo lääkäriltä ja sanoi, että emme saa vielä lähetettä Ouluun. Omassa terveyskeskuksessamme ei pystytä tekemään siemennesteanalyysiä, ja tutkimus tehtiin viime vuonna oulussa (lääkärin lähetteellä). Tutkimuksen perusteella mieheni sai diagnoosin: Siittiövasta-aineet alentavat hedelmöittämiskykyä. Vasta-aineita ei kuitenkaan ollut tutkittu tarkemmin, siihen tarvittaisiin laajempi tutkimus. Tähän lääkäri ei antanut lähetettä meille ja sanoi, että nyt yritetään taas puoli vuotta kilpirauhaslääkityksen avulla ja otetaan mahd. Clomifeenitkin mukaan.
Minua huolestuttaa, koska omasta mielestäni ja verikokeidenkin perusteella ovulaatio tapahtuu, joskin kierto on pitkänpuoleinen. Pelkään vähän, että minua lääkitään turhaan. Olen ymmärtänyt, että jos siittiövasta-aineita on paljon, se estää tosi tehokkaasti tulemasta raskaaksi, ja vaatii kovempia hoitoja. Siksi ajattelin, että jos voisimme ihan itseämme varten käydä tutkituttamassa vasta-aineet samalla, kun vielä kituutamme terveyskeskuksen hitaassa hoidossa. Jos se vain käytännössä onnistuu ilman lääkärin lähetettä.meillä ei ole kokemuksia noista vasta-aine jutuista, mut siittiöt norm. huonompia. Mulla ei todettu mitään, näyttää silti ettei jälkeläisiä tuu. Yli kolme vuotta jo ooteltu ja yritetty oottaa..
Kannattaa soittaa johonki yksityiselle ja kysyä voiko ne ottaa miehestäsi sen spermanäytteen tutkittavaksi. Jostain aiemmasta jutusta luin et jotain 60e olis jääny itelle maksettavaksi, mut se ei oo mitään siihen nähen et saa mielenrauhan.
Ja ei tartte sit epäillä et turhaa ite ramppaa ja syö lääkkeitä. Ja sikski et jossain vaiheessa se ehkä on väistämättä edessä, ei muutaku meettä yksityisen puolelle noiden näytteiden kanssa. Se auttaa myöhemmin mahdollisia tutkimuksia, on sit valmiiksi tutkittu.
Saattahan se muuttaa tämänhetkisiä hoitoja jos niissä on jotain tosi paljon vaikuttavaa vasta-aineissa. Turhahan se on sua hoitaa pelkästään jos molemmissa on jotain tutkittavaa!!
Auringon paistetta!!! =) - n24
Minttu kirjoitti:
Kiitos, kun vastasit!
Minua huolestuttaa, koska omasta mielestäni ja verikokeidenkin perusteella ovulaatio tapahtuu, joskin kierto on pitkänpuoleinen. Pelkään vähän, että minua lääkitään turhaan. Olen ymmärtänyt, että jos siittiövasta-aineita on paljon, se estää tosi tehokkaasti tulemasta raskaaksi, ja vaatii kovempia hoitoja. Siksi ajattelin, että jos voisimme ihan itseämme varten käydä tutkituttamassa vasta-aineet samalla, kun vielä kituutamme terveyskeskuksen hitaassa hoidossa. Jos se vain käytännössä onnistuu ilman lääkärin lähetettä.Onko miehesi sairastanut sikotaudin tai onko hänelle tehty kiveksiin kohdistuneita operaatioita tms. jotka aiheuttavat vasta-aineita? Olen kiinnostunt tietämään kaiken vasta-aineista joten olen kiitollinen jos jaksat vastata. Meillä on sellainen tilanne, että mieheltäni on pienenä laskettu toinen kives (piilokiveksisyys) ja mietiskellään tässä voiko se olla vaikuttamassa raskaaksituloon. Kaikki kiveksiin kohdistuneet leikkaukset nimittäin saattavat tuottaa siittiövasta-aineita. Niin minä olen kuullut.
- Minttu
mää kirjoitti:
meillä ei ole kokemuksia noista vasta-aine jutuista, mut siittiöt norm. huonompia. Mulla ei todettu mitään, näyttää silti ettei jälkeläisiä tuu. Yli kolme vuotta jo ooteltu ja yritetty oottaa..
Kannattaa soittaa johonki yksityiselle ja kysyä voiko ne ottaa miehestäsi sen spermanäytteen tutkittavaksi. Jostain aiemmasta jutusta luin et jotain 60e olis jääny itelle maksettavaksi, mut se ei oo mitään siihen nähen et saa mielenrauhan.
Ja ei tartte sit epäillä et turhaa ite ramppaa ja syö lääkkeitä. Ja sikski et jossain vaiheessa se ehkä on väistämättä edessä, ei muutaku meettä yksityisen puolelle noiden näytteiden kanssa. Se auttaa myöhemmin mahdollisia tutkimuksia, on sit valmiiksi tutkittu.
Saattahan se muuttaa tämänhetkisiä hoitoja jos niissä on jotain tosi paljon vaikuttavaa vasta-aineissa. Turhahan se on sua hoitaa pelkästään jos molemmissa on jotain tutkittavaa!!
Auringon paistetta!!! =)Kiitos vastauksestasi!
Sillähän se tosiaan selviää, kun otan puhelimen ja soitan ja kysyn! :-)
Niinhän se on, että tässä täytyy itse olla asialla, jos haluaa jotakin selvyyttä näihin juttuihin!
Tsemppiä teillekin! - Minttu
n24 kirjoitti:
Onko miehesi sairastanut sikotaudin tai onko hänelle tehty kiveksiin kohdistuneita operaatioita tms. jotka aiheuttavat vasta-aineita? Olen kiinnostunt tietämään kaiken vasta-aineista joten olen kiitollinen jos jaksat vastata. Meillä on sellainen tilanne, että mieheltäni on pienenä laskettu toinen kives (piilokiveksisyys) ja mietiskellään tässä voiko se olla vaikuttamassa raskaaksituloon. Kaikki kiveksiin kohdistuneet leikkaukset nimittäin saattavat tuottaa siittiövasta-aineita. Niin minä olen kuullut.
Mieheni ei ole sairastanut sikotautia, eikä hänelle ole myöskään tehty kiveksiin mitään operaatioita. Vasta-aineiden syntyminen on meille täysi mysteeri. Ei tietoa, mistä tullut.
Vasta-aineista on löydettävissä aika vähän tietoa. Toivottavasti saadaan tilanteeseen selvyys ja apu ongelmaan. Vasta-aineiden määrä ja laatu pystytään tutkimaan tarkemminkin. Siihen tutkimukseen toivoisimme pääsevämme.
Tsemppiä myös teille!
- Mimmi
Jos ette halua vain odottaa ja jonottaa, menkää ihmeessä yksityiselle puolelle. Itse koin myös ettei yleisellä puolella oteta lapsettomuus ongelmaa vakavasti.
Laita Googleen hakusanaksi lapsettomuus klinikka. Näytti Oulustakin löytyvän sekä Kuopiosta ja Jyväskylästä (no, vähän pidenpi matka... :)) Halvemmalla tietysti pääsee yleisen sairaanhoidon puolella, mutta yksityisellä puolella alkaa tapahtua heti. Meidän kohdalla ekan käyntikerran ja alkioiden siirron välissä aikaa kului n 2 kk. Ja siinä oli joulu ja uusi vuosi välissä, jotka estivät nopeamman etenemisen.
Lääkärin lähetettä ei tarvita ja Kela korvaa (matkakorvauksetkin) hoidoista ja kokeista osuutensa. Ja jos lääkekustannukset on yli 500€ (minulla ekalla kertaa n 700€) vuodessa, Kela korvaa ylimenevän osan kokonaisuudessa. Meidän kohdalla mikrohedelmöitys oli ainoa vaihtoehto. Siksi korkeat hinnat.
Käy ihmeessä kurkaamassa niitä sivuja. Suosittelen!!- Minttu
Kiitos, Mimmi, vastauksestasi!
Tällä hetkellä meillä ei ole mahiksia yksityisen hoitoihin, kun tuo rahapuoli tuottaa ongelmia. Siellähän sitä varmasti saisi hyvää palvelua ja pääsisi heti hoitoihin. Mutta nyt ei auta kuin kärvistellä tässä hiljalleen eteenpäin....
- täällä
Tampereella ainakin pääsee ilman lähetettä yksityiselle lapsettomuusklinikalle,mekin aikoinaan kävimme ja saimme kela-korvaukset esim.hoidot sai maksaa osamaksulla.Kilpirauhaskokeita siellä ei otettu,sanottiin että,miehen sperma niin huonolaatuista yms.jotta miehestä johtuu lapsettomuus.Tehtiin mikrohedelmöitys ja myöhemmin siirrettiin pakastealkioita,joista tuloksena keskenmenoja.Päätimme lopettaa hoidot siellä ja pyysimme lääkäriltä lähetteen taysiin.Siellä taas sanottiin ettei sperma olekkaan niin huonoa,etteikö hedelmöitys voisi tapahtua,vaan vika voisikin löytyä musta!Otettiin verikokeita,lääkäri halusi selvittää mistä keskenmenot johtuvat,ennenkuin aloitettaisiin hoidot.Multa löytyi piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta(en muista arvoja),sain thyroxin lääkityksen jota syön edelleen,mutta mutta...meillä on myös kohta 2 vuotias lapsi,joka sai alkunsa ilman hedelmöityshoitoja sitten kun lääkitys oli saatu kohdalleen.Mainittakoon vielä että,mulla on 2 lasta edellisestä liitosta,eikä heidän alkuunpanemisessa ollut mitään ongelmia.Eli tämä vajaatoiminta on tullut sen jälkeen,kysyin lääkäriltä mistä moinen on mulle tullut?Vastasi:"on autoimmuunitulehduksen aiheuttama ja usein myös perinnöllinen".Tsemppiä teille,toivottavasti apua löytyy pian!
- Minttu
Kiitos vastauksestasi! :-)
Tämä kilpirauhasen vajaatoiminta on minulle aivan uusi juttu, joten on mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia asiasta. Mielenkiinnolla odottelen myös lääkityksen mahdollisia vaikutuksia. Kun nyt vaan en panisi liikaa toivoa niihin.
Spermatutkimus käydään kyllä tekemässä yksityisellä, jotta saadaan jotakin selvvyyttä sillekin puolelle. Eiköhän tämä tästä ala selkiytymään.
Kiitollisena Minttu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865