Siskoni hävitti paljon tavaraa isäni jälkeen jääneestä talossa. Samalla katosi kirjoja, lehtiä, valokuviani, musiikkia mitä nuorena olin kerännyt kotona asuessani. Harmittaa varsinkin mustavalkoiset filmit jotka olin itse kehittänyt ja kaikista kuvista ei edes printtejä. Samoin harmittaa monet nauhani joissa myös live-tallenteita (olin järjestämässä konsertteja). Monet niistä ainut kertaisia. Joistain löytyy kopio ko. illan miksaajalta. Arvo tietysti vähäinen paitsi omistajalle. Voinko vaatia edes tyhjän nauhan verran korvausta? Itselläni vielä mappi jossa jokaisen nauhan tiedot kirjoitettuna. Samoin harmittaa roskiin päätyneet isäni työkalut. Oli akkuporakoneita, ruuvivääntimiä, siimaleikkuria, painepesuri, sähköhöylä, sorvi ja ties mitä kun isäni harrasti puutöitä.
Kuolinpesän irtaimisto
14
508
Vastaukset
- Anonyymi
Älä nyt pahastu, mutta tässä on kyse enemmänkin ihmissuhdeongelmasta kuin juridisesta. Miksi ette sopineet siskosi kanssa siitä, mitä tavaroille tehdään? Miksi et ollut itse raivaamassa taloa?
- Anonyymi
En oikein usko, että vahingonkorvausvaatimukset olisivat askel oikeaan suuntaan. Jatkossa teidän kannattaisi varmaan keskustella enemmän ja tehdä paremmin yhteistyötä.
- Anonyymi
Miksi et säilyttänyt sinulle tärkeitä tavaroita omassa kodissasi? Vai muuttuivatko ne tärkeiksi, vasta kun sisaresi oli ne hävittänyt?
- Anonyymi
Säilytykselle ihan käytännön syy. Itsellä vähän kaappitilaa kerrostalokaksiossa ja isällä talossa tilaa kahdessa kerroksessa. On kaikki valokuvat pitänyt digitalisoida, mutta jäänyt. Ei pari hyllyä nauhoja ole ketään häirinnyt vuosiin. Tai jokunen laatikko kuvia. Onhan niitäkin joilla varastossa tuhansia levyjä. Hävityksen aikana olin ulkomailla.
Itsellä se käsitys, että tavarat ensin jaetaan ja sitten mitä kukaan ei halua myydään/tuhotaan ja päätöksen pitää olla yksimielinen. Kuolin pesästä ei saa siis myydä, tuhota ym tavaraa ilman kaikkien suostumusta. Onhan talossa paljon siskonkin tavaroita.Mutta eiväthän nuo ole kuolinpesän tavaroita, vaan aloittajan tavaroita joita hän on säilyttänyt vainajan rakennuksessa ilman tarkempaa sopimusta. Lisäksi ne eivät ole olleet tärkeitä, koska niitä ei ole käytetty. Eli aloittaja nuolee nyt vain haavansa ja toimii tulevaisuudessa fiksummin.
- Anonyymi
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mutta eiväthän nuo ole kuolinpesän tavaroita, vaan aloittajan tavaroita joita hän on säilyttänyt vainajan rakennuksessa ilman tarkempaa sopimusta. Lisäksi ne eivät ole olleet tärkeitä, koska niitä ei ole käytetty. Eli aloittaja nuolee nyt vain haavansa ja toimii tulevaisuudessa fiksummin.
Omituista perustelua välittäjältä!
"eiväthän nuo ole kuolinpesän tavaroita, vaan aloittajan tavaroita joita hän on säilyttänyt vainajan rakennuksessa ilman tarkempaa sopimusta."
Ja niitäkö muka voisi kohdella (hävittää) eri tavalla kuin kuolinpesän tavaroita? Ei tokkiinsa. Tavarat ovat olleet luvallisesti säilössä, ja niiden omistajalta olisi tullut kysyä, miten tämä haluaa niiden kanssa meneteltävän. Vasta sen jälkee saattaa tulla kysymykseen hävittäminen.
"Lisäksi ne eivät ole olleet tärkeitä, koska niitä ei ole käytetty."
Säilössä syystä tai toisesta olevia ei säilössä olon aikana tietenkään käytetä. Käyttämättömyys ei kerro tavaroiden (kuten valokuvat ja vastaavat) tärkeydestä niiden omistajalle mitään.
- Anonyymi
Miten kauan aikaa kuolinpäivästä tavaroiden hävittämiseen kului?
- Anonyymi
Mielestäni muiden kuolinpesän osakkaiden (ja niiden perheenjäsenien) pitäisi kyllä tajuta, milloin joku esine ei kuulunut edesmenneelle (eikä siksi ollut testamentissa)... esim. jos siellä on valokuvaustarvikkeita, soittimia, elektroniikkaa tai mitä vaan, eikä kuollut harrastanut valokuvausta/soittamista jne... ja antaa omistajalle mahdollisuus hakea tavaransa kohtuullisessa ajassa hävittämättä tai pilaamatta niitä.
Eli mielestäni pitäisi kysyä, haluaako tavaroiden omistaja hakea ne itse (tai järjestää hakijan) ja ryhtyä muihin järjestelyihin (mieluiten yhdessä sovittuihin) vain jos asunto on pakko tyhjentää nopeasti sen mennessä myyntiin tai vuokrasopimuksen päättyessä... Esim. pari pahvilaatikollista tavaroita mahtuisi silloin kenen tahansa nurkkiin tai varastoon siksi aikaa jopa vaikka pientä korvausta vastaan.
Yhteistyötä ja sopua, niin ajattelisin. - Anonyymi
Mehän emme nyt tiedä, kuinka kauan ap:lle on annettu aikaa tyhjentää talosta tavaroitaan, onko kyseessä hänen hannaamisensa ja kiusantekonsa asiassa. Itse kyllä olisin hoitanut tavarani mahdollisimman nopeasti pois ko. tilanteessa. Varsinkin jos olisin kokenut tavarat itselleni tärkeiksi.
Ehkä ap:n kannattaisi jo aiempien neuvojen mukaisesti alkaa keskustelemaan siskonsa kanssa.
On muuten ihme, miten paljon kuolinpesässä on milloin mitäkin tavaraa, jota kuolinpesän osakkaat kaipaavat tai haluavat. Niitä kamoja, joika oli nähty viimeksi 1975, tai kun isä/äiti sen sai 1981 Kustaava-tädiltä. Niitä olemattomia kamoja, jotka yhdessä hetkessä muistetaan ja jotka muuttuvat korvaamattomiksi tuolla siunaamalla sekunnilla. - Anonyymi
Isäni jälkeen? Elääkö leski?Leski hallitsee irtaimistoa ei sitä jaeta.
Jokaisella osakkaalla on oikeus hakea omistamansa pois niin kauan kuin leski elää.
Lesken poismenon jälkeen tilanne muutuu,perinnönjaon jälkeiseksi.- Anonyymi
Eikö sitten lesken kuoleman jälkeen enää saa hakea omia tavaroitaan? Miksei?
Jos esim. olin lainannut television ja pesukoneen , niin pitääkö minun hakea ne jo lesken elinaikana pois? - Anonyymi
Jos omia tavaroita on toisen hallussa, vaikkapa lainaksi ja käytettäväksi annettuna, on viisasta tehdä niistä paperi JA tietenkin tieto myös itse tavaroihin, eipähän kukaan muu yritä niitä omia.
- Anonyymi
Eikö jakamattomasta kuolinpesästä tavaroiden otto, myyminen tai hävittäminen ole laitonta ilman kaikkien osakkaiden suostumusta? Jos talossa vaikka talvirenkaat tai vene säilössä kyllä ne minusta kuuluu edelleen omistajalleen. Suomi sopimusvapaa maa ja asioista voi tehdä suullisen sopimuksen. Toki sopimukset raukeaa jos toinen osapuoli kuolee. Jos ne talvirenkaat häiritsee olisi sopivaa ilmoittaa omistajalle että tulee noutamaan pois. Nythän on kyse kuolinpesän nimissä olevasta talosta josta jokainen omistaa osuutensa. Kun tavarat jaettu tilanne tietysti toinen.
- Anonyymi
Jos tässä kyse siitä, että aloittaja on vuositolkulla ennen ja jälkeen isän kuoleman säilönyt roiniaan isän takissa, niin on ihan kohtuullista, että sisko heivaa ne roinat mäkeen, kun mitään ei tapahdu. Eri asia tietty on, jos iaän kuolemasta on vaikkapa viikko ja toimien omistaja sattui juuri olemaan ulkomailla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068