Toyota käyttää hybrideissä vanhaa akkutekniikkaa, nimh

Anonyymi

Nickel-Metal Hydride (Ni-MH) akkuja hybrideissä. Rav4, corolla. Kummallinen valinta, koska kwh ei ole iso, kennot huononee nopeammin kuin li-ion.

Muistan kun ammattityökalujen nimh akut sippasi nopeasti. Nykyään kaikessa on li-ion.

46

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täytyy muistaa että tojon hybrideissä akkun kapasiteetilla ei ole juurikaan väliä koska sinne ei koskaan ladata virtaa verkosta. Tojon hybridin akku on vain bufferi jonne varataan sähköä hetkeksi jarrutuksessa tai bensakoneesta. Oikeastaan aivan sama vaikka akku kuoleentuu ajan myötä koska ei tojon hybrideillä ajeta sähköllä koskaan ja siksi olisi rahan haaskuuta laittaa niihin kunnon akku. Tojon halpuutus on aivan perusteltua tässä kohtaa. Tuollainen viritys menee läpi yksinkertaiselle joka on innoissaan kun tojo liikkuu välillä muutaman metrin ilman että polttis käy.

      • Anonyymi

        Miksi monet muut maat saavat litiumit??


      • Anonyymi

        Maantieajossa ei saada käytännössä sähköstä mitään hyötyä, kun pieni akku täyttyy nopeasti ja sen jälkeen ei energiaa saada talteen enempää. Suurempi paino heikentää hybridin taloudellisuutta. Etenkin Yaris häviää kulutuksessa kilpailijoilleen maantieajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantieajossa ei saada käytännössä sähköstä mitään hyötyä, kun pieni akku täyttyy nopeasti ja sen jälkeen ei energiaa saada talteen enempää. Suurempi paino heikentää hybridin taloudellisuutta. Etenkin Yaris häviää kulutuksessa kilpailijoilleen maantieajossa.

        Maantieajo ei muutenkaan vie niin paljon polttoainetta, kuin kaupunkiajo.


    • Anonyymi

      Halpuutus on Toyotan toimintatapa. Muualle menevät saavat useita n paremmat akut.

    • Anonyymi

      Tojotan akku toimii koko auton käyttöiän. Lisäksi se toimii myös kylmissä pakkaolosuhteissa, mitä LiIon ei taas tee ilman erillistä lämmitystoimintoa.

      Tojota on valinnut ainoan oikean tavan tehdä akkuosasta huolto- ja toimintavarma koko auton käyttöiäksi. Tämähän ei trollipelleille mene lainkaan jakeluun.

      • Anonyymi

        Toyotan käyttöiäksi on suunniteltu 5 vuotta, ehkä se akku sen kestää. Akkutakuuhan laukeaa vasta kun tehosta on alle 45 uuden akun kapasiteetista.


    • Anonyymi

      Akun kapasiteetilla on merkitystä vain jos siihen ladataan sähköä jota käytetään ajamiseen. Tojon hybridiin ei voi ladata sähköä joten on aivan sama millainen pelleakku siellä on. Pelle-akkuun ladataan jarrutuksessa pikku määrä sähköä joka käytetään seuraavassa kiihdytyksessä ja sitten mennään taas polttiksella. Tuota prosessi ei parane mihinkään isommalla akulla.
      Vähän kun ajattelee maalaisjärjellä niin tämä on selvä asia.

      • Anonyymi

        Maantieajo ei muutenkaan vie niin paljon polttoainetta, kuin kaupunkiajo, jossa kiihdytetään ja jarrutetaan ja näin ollen Toyotan hybridin toiminta on ihan perustellusti järkevän loogista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantieajo ei muutenkaan vie niin paljon polttoainetta, kuin kaupunkiajo, jossa kiihdytetään ja jarrutetaan ja näin ollen Toyotan hybridin toiminta on ihan perustellusti järkevän loogista.

        Jarrutusenergian talteenkerääminen on loogista ja hyvä juttu, mutta siihen ei isoa akkua tarvita. Jos akun kapasiteetti hiipuu niin sinne edelleen mahtuu se yhden jarrutuksen energia joka käytetään 30 sekunnin päästä seuraavaan kiihdytykseen. On aika sama onko akussa varastoida 10 vai 100 jarrutuksen energia kun sinne ei koskaan varastoida virtaa kuin pariin kiihdytykseen.
        Akun kapasiteetilla on väliä vain silloin kun sinne ladataan verkosta virtaa ja sillä verkosta ladatulla energialla siirrytään paikasta toiseen. Tojo ei siihen pysty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrutusenergian talteenkerääminen on loogista ja hyvä juttu, mutta siihen ei isoa akkua tarvita. Jos akun kapasiteetti hiipuu niin sinne edelleen mahtuu se yhden jarrutuksen energia joka käytetään 30 sekunnin päästä seuraavaan kiihdytykseen. On aika sama onko akussa varastoida 10 vai 100 jarrutuksen energia kun sinne ei koskaan varastoida virtaa kuin pariin kiihdytykseen.
        Akun kapasiteetilla on väliä vain silloin kun sinne ladataan verkosta virtaa ja sillä verkosta ladatulla energialla siirrytään paikasta toiseen. Tojo ei siihen pysty.

        Tämän yhteiskunnan vanhentunut 2 tunnin sähkötolppa tekniikka tai kadunvarsi yms. sähköttömät parkkipaikat ei vastaavasti pysty täys-sähköautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän yhteiskunnan vanhentunut 2 tunnin sähkötolppa tekniikka tai kadunvarsi yms. sähköttömät parkkipaikat ei vastaavasti pysty täys-sähköautoon.

        Tämä yhteiskunta toimittaa sähköä kaikille tarvitseville. Ei mitään huolta sähkön riittävyydestä. Suomessa on esimerkiksi noin 1.200.000 pientaloa ja niissä sähköauton lataaminen on helppoa ja 5-7 kertaa halvempaa kuin bensalla tojoon tuotettu sähkö.
        Ei tuo pientalo-porukka jää odottamaan sitä että muillakin on sähköä kotona. Riittää kun heillä on latausmahdollisuus.

        Samalla tavalla kuin valokuidun päässä olevat käyttävät nopeaa nettiä ja kuparilangan päässä joutvat tyytymään hitaampaan. Kaikki eivät liiku samaam tahtiin ja samalla nopeudella. On aina edelläkulkijoita ja perässähiihtäjiä. Edelläkulkijat eivät odota että perässähiihtäjätkin ymmärtävät missä mennään vaan liikkuvat oman mielen ja mahdollisuuksien mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä yhteiskunta toimittaa sähköä kaikille tarvitseville. Ei mitään huolta sähkön riittävyydestä. Suomessa on esimerkiksi noin 1.200.000 pientaloa ja niissä sähköauton lataaminen on helppoa ja 5-7 kertaa halvempaa kuin bensalla tojoon tuotettu sähkö.
        Ei tuo pientalo-porukka jää odottamaan sitä että muillakin on sähköä kotona. Riittää kun heillä on latausmahdollisuus.

        Samalla tavalla kuin valokuidun päässä olevat käyttävät nopeaa nettiä ja kuparilangan päässä joutvat tyytymään hitaampaan. Kaikki eivät liiku samaam tahtiin ja samalla nopeudella. On aina edelläkulkijoita ja perässähiihtäjiä. Edelläkulkijat eivät odota että perässähiihtäjätkin ymmärtävät missä mennään vaan liikkuvat oman mielen ja mahdollisuuksien mukaan.

        Ja taas hyvä perustelu sille miksi Toyota on ja tulee varmasti vielä pitkään olemaan koko kansanauto ja onkin jo. Toyotallakin on täys-sähköauto, mutta kas kummaa hybridejä kuitenkin markkinoilla enemmän. Eli kertoo hyvin siitä minkälainen on suurimman osan autoa käyttävien asumistilanne/asumismuoto tällä hetkellä.


      • Anonyymi

        "Toyotallakin on täys-sähköauto, mutta kas kummaa hybridejä kuitenkin markkinoilla enemmän. "

        No mikäs sen Tojon täyssähköauton mallimerkintä on ja sen hinta Suomessa? Äläkä tarjoa tähän mitään Priusin reppanaa joka luokitellaan jenkeissä sähköautoksi. Puhutaan oikeista sähköautoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toyotallakin on täys-sähköauto, mutta kas kummaa hybridejä kuitenkin markkinoilla enemmän. "

        No mikäs sen Tojon täyssähköauton mallimerkintä on ja sen hinta Suomessa? Äläkä tarjoa tähän mitään Priusin reppanaa joka luokitellaan jenkeissä sähköautoksi. Puhutaan oikeista sähköautoista.

        Vois tarjotakin, kun täällä yleensä tarjotaan jenkeissä tapahtuvaa Toyotan ruostumistakin. Ja kas kummaa taas, kun ei täällä Suomessa tapahtunutta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näitä tojon helmoja hitsaillaan pitkin Suomeakin. netistä löytyy jo korjausohjeitakin, sen verran yleistä touhua tuo.
        http://tavallisentallaajanblogi.blogspot.com/2017/05/toyota-corolla-2005-e12-ruostekorjausta.html

        -07 Volkkariini olen joutunut myös uutta peltiä jo laittamaan takahelmoihin. Eturoiskeläpät kannattaa irrottaa esim. renkaanvaihdon yhteydessä ja tyhjentää kurahiekat ja lehdet sieltä lokarin ja pellin välistä ettei mene helmat pehmeeksi. Saattaa joskus kuulostaa siltä, että pakoputki olis tippunut maahan raahaamaan, vaikka yleensä vaan kivi on mennyt etujarrusatulaan ja lähtee pois sieltä, kun pakittaa ja mielenrauha voi taas palautua.
        Lohkolämppärin sisäpuhaltimen käytön kanssa kannattaa olla tarkka, että lumet on ensin pyyhkinyt pois ettei sulanut lumi jäädy etuovien alakulmiin ja avatessa ovien etualanurkat taivu rikkoen maalipinnan ja ruostu.


    • Anonyymi

      Toyota on pysytellyt NiMh-akuissa, koska ne ovat edullisia ja ovat lithium-akkuja turvallisempia onnettomuustilanteissa. Lisäksi ne ovat kennotettavissa edullisesti eli kuolleen kennon saa vaihdettua muutamalla kympillä.

    • Anonyymi

      Nimh kestää vähän latauksia ja purkuja.

      Ja lataa se auto sitäkin.

      Akku voi olla halpa valmistajalle koska nykyisin käyttö pientä.

      AA nimh patterit on ihan käteviä otsalampuissa.

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi olla tehokkaampi akku, kun on perinteisestä hybridistä kyse? Toki miksei Toyotakin voisi tuoda tänne täys-sähkö autojakin jos se olisi kannattavaa. Ensin täällä pitäisi lataus asioiden päivittyä monien kansalaisten osalta 2 tunnin sähkötolppa parkkipaikoilla ja kaikilla ei ole koko sähkötolppaa edes. Siihen asti Toyotalla on ainakin hyvin aikaa kehittää jo nykyistäkin täys-sähköautoa. Eli uusi tekniikka on jo olemassa, joten se on vaan enää tämän yhteiskunnan kehityksestä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi olla tehokkaampi akku, kun on perinteisestä hybridistä kyse? Toki miksei Toyotakin voisi tuoda tänne täys-sähkö autojakin jos se olisi kannattavaa. Ensin täällä pitäisi lataus asioiden päivittyä monien kansalaisten osalta 2 tunnin sähkötolppa parkkipaikoilla ja kaikilla ei ole koko sähkötolppaa edes. Siihen asti Toyotalla on ainakin hyvin aikaa kehittää jo nykyistäkin täys-sähköautoa. Eli uusi tekniikka on jo olemassa, joten se on vaan enää tämän yhteiskunnan kehityksestä kiinni.

        Voihan sillä sähköautollakin ajaa kun on mukana pakettiauto jossa agrikaatti ja kaasupullo lämmitystä varten


    • Anonyymi

      "Ensin täällä pitäisi lataus asioiden päivittyä monien kansalaisten osalta 2 tunnin sähkötolppa parkkipaikoilla ja kaikilla ei ole koko sähkötolppaa edes. Siihen asti Toyotalla on ainakin hyvin aikaa kehittää jo nykyistäkin täys-sähköautoa. Eli uusi tekniikka on jo olemassa, joten se on vaan enää tämän yhteiskunnan kehityksestä kiinni."

      Tojo ja tojotistit ovat just sitä porukkaa joka ei uskalla tehdä mitään joka ei ole jo kaikilla. Tojo uskaltaa tehdä sähköautoja kun Suomessa ei ole enää yhtään kahden tunnin tolppaa ja tojotisti uskaltaa ostaa sähkötojon noin viisi vuotta sen jälkeen. Mä en kyllä ala venaamaan niin pitkään, pusken varmaan koiranputkea jo siinä vaiheessa.
      Mulle riittää kun mun torppaan tulee sähköä.

      • Anonyymi

        Niin sulle itseriittoinen. Ja taas jälleen kerran tämä todistaa sen, että Toyota on vahvasti koko kansanauto ja tulee varmasti vielä pitkään olemaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sulle itseriittoinen. Ja taas jälleen kerran tämä todistaa sen, että Toyota on vahvasti koko kansanauto ja tulee varmasti vielä pitkään olemaankin.

        Tojon hybridit elävät samassa kaaressa kuin muutkin 100% bensalla käyvät autot. Myynti lopetetaan näillä näkymin 2030, ajaminen toki jatkuu senkin jälkeen kunnes käyttömaksut ovat niin korkeita että bensis kannattaa laittaa paaliin.

        Ei mene montaa kuukautta kun uusi vihervasuri-hallitus esittelee uudet käyttömaksut polttiksille ja hankintatuet ladattaville. Muistakaa polttiskuskit että jokaisellaa tankkauksella maksatte sähköautojen verohelpotuksia ja hankintatukia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojon hybridit elävät samassa kaaressa kuin muutkin 100% bensalla käyvät autot. Myynti lopetetaan näillä näkymin 2030, ajaminen toki jatkuu senkin jälkeen kunnes käyttömaksut ovat niin korkeita että bensis kannattaa laittaa paaliin.

        Ei mene montaa kuukautta kun uusi vihervasuri-hallitus esittelee uudet käyttömaksut polttiksille ja hankintatuet ladattaville. Muistakaa polttiskuskit että jokaisellaa tankkauksella maksatte sähköautojen verohelpotuksia ja hankintatukia.

        Pelkkä käyttömaksun korotus polttiksissa ei riitä, koska se on ja jää vain rangaistuksen alhaiselle tasolle niitä kohtaan, jotka eivät pysty autoa kotiparkissa lataamaan. Tämän pääsääntöisesti pk-seudulla ja stadin keskustassa, jossa auton sähkötolppia katujen varsilla ei ole asuvat vihervassutkin hyvin kyllä tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä käyttömaksun korotus polttiksissa ei riitä, koska se on ja jää vain rangaistuksen alhaiselle tasolle niitä kohtaan, jotka eivät pysty autoa kotiparkissa lataamaan. Tämän pääsääntöisesti pk-seudulla ja stadin keskustassa, jossa auton sähkötolppia katujen varsilla ei ole asuvat vihervassutkin hyvin kyllä tietää.

        Kehä kolmosen sisäpuolella asuvalle polttiksen luonnollinen vaihtoehto on joukkoliikenne. Olen asunut kahteen otteeseen yhteensä noin kahdeksan vuotta Kamppi-Punavuoressa. Ei omasta autosta olisi ollut siellä muuta kuin harmia. Olkoon käyttövoima mikä tahansa.
        Yhteiskäyttö ja uber, muuta ei citijamppa tarvitse,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehä kolmosen sisäpuolella asuvalle polttiksen luonnollinen vaihtoehto on joukkoliikenne. Olen asunut kahteen otteeseen yhteensä noin kahdeksan vuotta Kamppi-Punavuoressa. Ei omasta autosta olisi ollut siellä muuta kuin harmia. Olkoon käyttövoima mikä tahansa.
        Yhteiskäyttö ja uber, muuta ei citijamppa tarvitse,

        Eli jos asut kehä kolmosen ulkopuolella ja tulet mökille kehä kolmosen sisäpuolelle niin silloin oma auto on ok muttei toisinpäin? Katsos, kun kaikki eivät vain elä pelkästään kehä kolmosen sisäpuolella, kuten ilmeisesti sinä? Tiedän, että täältä pk-seudulta käydään ihan ajamalla cityauto Toyota Aygollakin Lapissa asti ja tämä ei ole vain pelkkää puhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos asut kehä kolmosen ulkopuolella ja tulet mökille kehä kolmosen sisäpuolelle niin silloin oma auto on ok muttei toisinpäin? Katsos, kun kaikki eivät vain elä pelkästään kehä kolmosen sisäpuolella, kuten ilmeisesti sinä? Tiedän, että täältä pk-seudulta käydään ihan ajamalla cityauto Toyota Aygollakin Lapissa asti ja tämä ei ole vain pelkkää puhetta.

        Voihan noinkin hölmösti tehdä, mutta ei ole mitän järkeä lähteä jollakin Aygon-ruppanalla Lapin reissulle.
        Parempia vaihtoehtoja on runsaasti tarjolla satunnaisen pitkän matkan taittamiseen:Juna. lentokone, vuokra-auto, bussi nyt noeasti mainittuna, yksin tai yhdistelmänä.
        Ei kyllä kannata keskustassa autoa pitää sen takia että käy kerran kesässään Ivalossa. Kallein mahdollinen tapa matkustaa. Ja Aygon tapauksessa vielä se epämukavinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan noinkin hölmösti tehdä, mutta ei ole mitän järkeä lähteä jollakin Aygon-ruppanalla Lapin reissulle.
        Parempia vaihtoehtoja on runsaasti tarjolla satunnaisen pitkän matkan taittamiseen:Juna. lentokone, vuokra-auto, bussi nyt noeasti mainittuna, yksin tai yhdistelmänä.
        Ei kyllä kannata keskustassa autoa pitää sen takia että käy kerran kesässään Ivalossa. Kallein mahdollinen tapa matkustaa. Ja Aygon tapauksessa vielä se epämukavinkin.

        Jotkut ihmiset on vaan rautaa ja jotkut puuta. Ja on se oma auto nopeampi tapa liikkua kaupungissa töihin ja muuallekin ja ei sitä autoa viitsi jättää parkkiin pitemmäksi aikaa jos sitä itse on jossain kaukana pidemmän aikaa. Ja kaikki pk-seudulla asuvat eivät edes asu keskustassa, jossa kaikki on ihan lähellä.


    • Anonyymi

      Kannattaa tutkia paljonko maksaa akun uusiminen ja kuinka usein se tulee eteen.
      Tojottimiin luokkaa 1600-2500e koneesta riippuen.
      Töpselihybrideihin 15000-25000e.

      Tojottimen akkutakuu on 10v ja Volvolla 5v. VAGeneilla sitten se normaali Saksalainen 2v.

      Yleensä laitteiden viaton käyttöaika on 2 x takuun kesto. Ehkä autoissakin.


      Volvo on mahtava auto ajaa mutta ei tuli mieleenkään ostaa käytettynä Volvon hybridiä., Volkkarista puhumattakaan. Niinpä Volvon käytetty neliveto hybridi (D5/D6) maksaa saman kuin D4 pelkkä diesel vaikka uutena hybridi oli tolkuttomasti kalliimpi

    • Anonyymi

      Kyllä Toyota käyttää sekä NiMh että Li-Ion akkuja tarpeen mukaan kumpi paremmin soveltuu. Itselataavissa NiMh akkuja ja ladattavissa (kuten Prius, Corolla ja C-HR PHEV) Li-Ion akkuja. RAV4EV:ssä Toyota käytti Teslan Li-Ion akkuja jo 5 vuotta sitten, mutta huonolla menestyksellä, laatu ei vastannut Toyotan kovia vaatimuksia.

    • Anonyymi

      "laatu ei vastannut Toyotan kovia vaatimuksia."

      Tässä osoitus sitä millaista toyotan laatuvaatimustaso on. Näitä parsitaan kasaan 1,5 miljoonaa kappaletta.
      https://youtu.be/gxK3vFNyYxQ

    • Anonyymi

      Veikkaan hinnan olevan niin halpa miksi toyota käyttää nimh ja akun latauksen / valvonnan helppoa. Li-ion akkuja on palanut autoissa.

      Ni-mh kennoilla panasonic / sony olevat työkaluakut ei antaneet virtaa kun olivat - astella. Piti saada lämpeämpään, muistan kun akut oli suljettuja, kesällä jatkuvan käytön jälkeen akut kuumeni todella paljon ja vielä latauksen aikana. Laskin joskus että joku 100 latausta ja akku oli huonossa kunnossa että ei voinut käyttää työkalussa.

      Nicd antoi virtaa kylmänä ja tuntui kestävän todella pitkään.

      Nimh tuli eurooppaan työkaluihin eikä se kovin pitkään ollut kun 2005 alkoi tulla jo li-ion.

      Amerikassa ei koskaan otettu nimh akkuja käytöön, muistaakseni vain yhdellä merkillä. Siellä oli Nicd, amerikkalainen kuluttaja on vaativampi, huonompaa ei voi myydä.

      • Anonyymi

        Minulla on ihan toiset muistikuvat NiCd akuista, tiivistäen surkein vaihtoehto aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ihan toiset muistikuvat NiCd akuista, tiivistäen surkein vaihtoehto aina.

        Nicd on merkkivalmistajan akkuina kestävämpi. Ainakin Bosch, Makita, Dewalt, panaonic, Hilti alkuperäisakut.

        Nimh kyykkäsi nopeasti.

        Nimh akussa oli ah enemmän, 3.0 ja 3.5ah jopa 18V mutta akku kestää latauksia ja käyttöä huonommin.

        Panasonic 3.5ah 18v nimh kennoilla oli muistaakseni pitkään suurin ah akku. Huonosti kesti latauksia, lopulta laturi latasi 5min akkua, oli niin pieni varauskyky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nicd on merkkivalmistajan akkuina kestävämpi. Ainakin Bosch, Makita, Dewalt, panaonic, Hilti alkuperäisakut.

        Nimh kyykkäsi nopeasti.

        Nimh akussa oli ah enemmän, 3.0 ja 3.5ah jopa 18V mutta akku kestää latauksia ja käyttöä huonommin.

        Panasonic 3.5ah 18v nimh kennoilla oli muistaakseni pitkään suurin ah akku. Huonosti kesti latauksia, lopulta laturi latasi 5min akkua, oli niin pieni varauskyky.

        Bosch 18v 2.0ah Nicd

        2.5ah laturilla latailtuna. Kapasiteetti heikenee vähemmän purku / latauksien takia kuin makitan 18 nimh tai panasonic 18v. Aikoinaan tein testejä.

        Bosch möi eu alueella kumpiakin NiCd ja NiMh.

        2.4ah nicd oli suurin ja 3.0ah nimh. Nimh kyykkäsi rakennustöissä firmalla nopeasti. 50-100 latausta, sitten varauskyky olematon. Myös varaus purkautui itsestään nopeasti.

        Ostin amerikasta noita 2.4ah nicd akkuja laatikollisen firman käyttöön. Siihen loppui akkujen ongelmat.

        Siellä ei koskaan bosch myynyt nimh akkuja, ihan syystä.


    • Anonyymi

      "Ja on se oma auto nopeampi tapa liikkua kaupungissa töihin "

      Ei läheskään aina. Itä-Länsisuunnassa auto on törkeästi hitaampi kuin metro. Samoin mistä suunnasta tahansa keskustaan ja sieltä pois juna on selkeästi nopeampi.
      Itse matkaan junalla keskustaan duuniin puoli tunti, autolla menisi ainakin tunti helvetilliset parkkimaksut. En kaipaa yhtään sitä ratin takana ruuhkassa istumista varsinkaan silloin kun matka yhtäkkiä kestääkin kaksi kertaa pidempään kuin normaalisti.
      Joukkoliikenne on kuningas ja mukavin väline duunimatkoihin.

      • Anonyymi

        Muutenkin oma auto nopeampi jos on muutakin elämää kuin työ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutenkin oma auto nopeampi jos on muutakin elämää kuin työ.

        Toki joihinkin tarkoituksiin henkilöautolla pääsee nopeammin. En silti käytä autoa silloin kun muut vaihtoehdot ovat nopeampia ja mukavampia. Kiva kuoria kermat pältä kaikista vaihtoehdoista.


    • Anonyymi

      Arvelisin että Toyota useimmiten yhä käyttää NiMH-alustoja, koska ne eivät ole niin herkkiä kapasiteetin heikkenemiselle ajan myötä eikä lämpötilavaihteluille. Lisäksi ne ovat turvallisempia, kun eivät syty yhtä helposti palamaan ja etenkään ei syty omia aikojaan.
      Hinnasta ei ole siis kysymys vaan NiMH-akkujen paremmasta laadusta ja turvallisuudesta. Vanhoja paljon ajettuja Priiuksia on testattu ja todettu akkujen olevan uudenveroisia.
      Ladattavien täyssähköautoihin toki on pakko laittaa heikompilaatuiset litium-akustot, koska niillä on paljon parempi energiatiheys eli tilaa ei olisi NiMH-akustoille ja ne painaisivat myös aivan liikaa.

    • Anonyymi

      "heikompilaatuiset litium-akustot"
      Määrittele missä suhteessa Li-akut olisivat heikompilaatuisia.

      Sinänsä kyllä turha asia. Kuten sanoitkin, NiMH-akut ovat niin aataminaikuisia ominaisuuksiltaan ettei niistä olis oikeisiin sähköautoihin tai hybrideihin vaikka kestäisivät sata vuotta. Tojossa ne menevät aivan ok niinkuin muukin vanha tekniikka.

      • Anonyymi

        Hyvinpä juurikin käsi kädessä tämän yhteiskunnan vanhan 2 tunnin sähkötolppa tekniikan kanssa ja niidenkin parkkisten, joissa ei sähköä ole ollenkaan edes. Toki Toyota voisi varmaan erikseen ladattaviakin tuoda tänne jos se olisi kannattavaa.


    • Anonyymi

      "Toki Toyota voisi varmaan erikseen ladattaviakin tuoda tänne jos se olisi kannattavaa."

      Muille ladattavien tuominen on kannattavaa ja tojokin sitä yrittää ladattavalla Priusilla. Totuus vaan on se että Tojon ladattava yritelmä Prius on niin surkea ettei sitä kukaan halua ostaa.
      Tojo yrittää myydä ladattavia. Muut myyvät ladattavia.

      • Anonyymi

        Jos se surkeus johtuu vaan Priuksesta eikä lataus-systeemistä, jonka varmaan voi laittaa muihinkin malleihin.


      • Anonyymi

        Toyo on myöhässä ladattavien sähköautojen kanssa kun veikkasi väärää hevosta eli polttokennojen/ vetyautojen tulevaisuuden puolesta autoilun energialähderatkaisuksi. Toisaalta Toyo testaa ja testaa osia kun muut jo aikaa sitten olisivat laittaneet tuotantoon ja myyntiin. Tesla on äärimmäinen esimerkki valmistajasta joka suoltaa tavaraa ulos laadusta välittämättä, kunhan saa autot toimitukseen. Täysin ymmärrettävää kylläkin, onhan Teslan talouspuoli aivan veitsenterällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyo on myöhässä ladattavien sähköautojen kanssa kun veikkasi väärää hevosta eli polttokennojen/ vetyautojen tulevaisuuden puolesta autoilun energialähderatkaisuksi. Toisaalta Toyo testaa ja testaa osia kun muut jo aikaa sitten olisivat laittaneet tuotantoon ja myyntiin. Tesla on äärimmäinen esimerkki valmistajasta joka suoltaa tavaraa ulos laadusta välittämättä, kunhan saa autot toimitukseen. Täysin ymmärrettävää kylläkin, onhan Teslan talouspuoli aivan veitsenterällä.

        Miten voi Toyota olla myöhässä, kun ei täällä Suomessakaan ole kaikilla vielä kotona nämä latausasiat päivitetty täys-sähköautoja varten? Toyota on koko kansanauto ja täys-sähköautona se ei sitä olisi tällä hetkellä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe