Ajat ovat muuttuneet

Anonyymi

Nykyajan lapset elävät ajassa, jossa saavat olla onnellisia nykyisestä kouluajasta.

Itse 70- luvulla koulun käyneenä koin koulun paljon välinpitämättömäksi.
Olin korvessa kasvanut, jolla ainoat lapsikontaktit olivat omat sisarukset. 7v kun lyötiin yhtäkkiä suureen luokkaan, niin ei se helppoa ollut, arka ja hiljainen jää äkkiä yksin. Siitä alkoi myös poissaolot koulusta. Muistan kun kerran olin päivän lintsannut ja kun palasin kouluun, niin miesopettaja haukkui minut koko luokan edessä. Tunsin miten olisin voinut vajota maan alle häpeästä. Vaikka lapsi olin, niin ymmärsin ettei opettajan käytös ollut sopivaa. Ei ketään saisi nolata muiden edessä. Ei parantanut ainakaan sitä tilannetta, että kukaan olisi halunnut olla kaverini. Nykyaikana näin ei varmastikkaan pääse tapahtumaan.
Muistan kauhulla, kun oppilaat sai itse valita porukan ryhmätyöhön. Hyvin voi arvata, ettei kukaan minua valinnut. Opettaja sitten laittoi minut yhteen ryhmistä. Voi sitä supinaa, kun kaikki estelivät, etteivät halua istua minun vieressäni.

Ala-aste meni siinä kituuttaessa ja mennessäni yläasteelle seiskalle, sain ihania kavereita, joille olen vielä tänäkin päivänä kiitollinen. Olin heille ihan samanarvoinen kuin muutkin. Hiljainen, mutta kun he siitä huolimatta ottivat porukkaansa, niin itsekkin rohkaistuin.

Olen miettinyt, että jos olisin saanut koulusta tukea, niin miten olisikaan numerot olleet parempia ja ala-asteen luokat olisi tullut käytyä paremmin. Tyhmä en ollut, päinvastoin eräs opettaja kehui, että tulen pääsemään vielä pitkälle. Tätä opettajaakin muistelen kiitollisin mielin. Harmi, että hän oli vain hetken mukana.

1

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea sanoa, onko se tämän päivän koulu parempi? Itse inhosin koulua 1960 - 1970 luvuilla. Istuminen pulpetissa liikkumatta oli piinallista. Uskonnon ulkoa opeteltavat "jaakobin poikain nimet" ja muut "jeesuken tekemiset" otti pannuun!

      Laulaminen luokan edessä naama punaisena ja opettajan inhokatseet. Koulun köyhäinapu, jossa oppilas pakotetaan vanhempien toimesta nostaman kätensä kun kysytään: kuka tarvitsee sosiaaliavun kengät?

      Pienikokoisena kimppuuni käytiin heti ensimmäisenä koulupäivänä. Jos en olisi ollut mukana urheilutoiminnassa, en olisi selvinnyt "hengissä".

      Ruuan syöminen oli pakollista vaikka inhosit jotakin ruokaa. Katselit vain ulos ikkunasta ja tahdoit pois koko laitoksesta. Paha olo alkoi jo koulun portilla.

      Aikuisena seiskan keskiarvoinen oppilas näytti sitten kyntensä. Maisteriopinnot ennätysajassa ja erinomaisin tiedoin. Mutta vaikeaa oli edelleen uskoa ihmiseen ja oppia ryhmätyöhön.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      252
      18515
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3175
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1426
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1101
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe