Turpeella toimivia laivoja?

Anonyymi

Turvettahan Suomessa riittää. Olisi kotimainen vaihtoehto fossiilisille polttoaineille. Vaan eipä taida olla turvelaivoja?

5

349

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei olisi. Saastuttavaa.

• Anonyymi

Eipä turvevoimalatkaan juuri saastuta. Enemmän näyttää savuttavan nykylaivat. Välillä tuleee mustaa savua putkesta niin maan perkuleesti.

• Anonyymi

Olisi kyllä kätevä.

• Anonyymi

Turvetta on sittenkin aika rajallisesti. Jos turvetta alettaisiin käyttää esim. sähköntuotannossa pysyvästi vaikka nykyisten ydinvoimaloiden tehon verran, eli reilun 2000 MW:n tehon verran, ei turvetta moniksi vuosikymmeniksi riittäisi. Jos tehdään sähköä lauhdutusvoimaloilla yli 2000 MW teholla, polttoaineteho on silloin luokkaa 4500- 5000 MW ja turpeen tuntikulutus helposti yli 500 t tunnissa, eli lähes 14000 t vuorokaudessa. Millainen määrä se on, miten laajalta alalta sieltä turpeennostopaikalta tulee turvetta kaapia jotta tuo vuorokauden tarve saadaan päivästä toiseen talteen? Ja millainen alue silloin tulisi kaavittavaksi vuodessa?

Suomen turpeen ainoa järkevä käyttötapa on käyttää sitä hyvin vähän ja säästää ainoa kotimainen energiavarasto mahdollisia kriisiaikoja varten. Huonoin mahdollinen polttoaine turve olisi laivoissa: Turve on kevyttä ja paljon tilaa vievää, pelkkä polttoaine täyttäisi jo laivojen tilat. Matkusta- aluksissa ei ko. tiloja edes ole, ja rahtilaivat puolestaan joutuisivat täyttämään tilansa rahdin sijaan turpeella!Edes pula- aikoina kivihiililämmitteisten höyrylaivojen kaudella ei ole harkittu turpeen käyttöä vaikeasti saatavilla olevan kivihiilen tai korvikkeena, ei liioin sota-aikana esim. öljyn korvikkeena häkäpönttöautoissa puupilkkeen asemesta, jostain kumman syystä...

• Anonyymi

Biomassahan voidaan muuttaa toki muunlaiseksikin polttoaineeksi, kuten biokaasuksi. Soilla liikkuessa tuoksuu toisinaan metaani, eli kaasua muodostuu luonnostaankin.

Turpeen energiakäyttö taitaa olla vähenemään päin muutenkin. Ainakin Vapo meinaa ryhtyä tekemään turpeesta aktiivihiiltä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      149
      7044
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      5936
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      127
      5111
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      48
      4687
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      55
      4028
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      67
      3208
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      55
      3140
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      25
      2882
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      47
      2447
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      16
      2323
    Aihe