Esikoislestadiolaiset ry ei puutu esikoislestadiolaisten kasteisiin

Täällä oli vanha perättömän lausuman sisältänyt avaus nostettu tapeetille. Esikoiset ry ei puutu esikoislestadiolaiset ry:n toimintaan.

Jotkut käyvät kummankin yhdistyksen seuroissa. Esikoisilla ei ole mitään sitä vastaan.

Yksilötasolla en ole itse käynyt vapaakirkoksi muuttuneen yhdistyksen seuroissa enkä ole kuunnellut niitä. Jäsenyyttäni en ole irtisanonut.

77

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      😂😂🤣🤣

    • Anonyymi

      Joo , olen kuunnellut molempien yhdistysten pitämiä saarnoja , ja mielestäni molemmissa on kuultavana semmoinen Jumalansana joihin voin sanoa Aamenta perään. Molemmissa on kuultavana kaksiteräinen Jumalansana , jotenkin uskon ja toivon että kun aika on kypsä niin olemme jälleen yksi ja sama yhdistys.

    • Anonyymi

      Yksi ja sama yhdistys palaa, kun Ruotsissa palataan takaisin siihen entiseen järjestykseen, että lapinluottamus tarkoittaa sitä, että heitäkin pidetään kristittyinä.

      Kristillisyydessä määräykset eivät tule PH:stä vaan eriseuran isästä P-keleestä. PH:ltä tulee vain opetusta ja neuvoja kilvoitteluun.
      Mistäpä sielunvihollinen saisi parempaa kristillisyyden hajaannusta aikaiseksi kuin asettamalla palvelijansa pääkallon paikalle sitä tekemään.

      Väärät profeetat tekevät ihmetekojakin saadakseen totiset kristityt eksytetyiksi. Siksi ei saa liikutusten ym. armonmerkkien hämätä, pitää erottaa joukkosuggestio todellisesta armon tuntemuksesta.

      Yksi manipulaation merkki:
      Pyrkiikö puhuja äänenpainoin ja toistetuin fraasen samaan ihmiset liikkeelle?
      Vai tyytyykö puhuja ameneen puheensa lopuksi ja PH vaikuttaa mitä vaikuttaa?

      • Anonyymi

        Yksi ja sama yhdistys palaa, kun Ruotsissa palataan takaisin siihen entiseen järjestykseen, että lapinluottamus tarkoittaa sitä, että heitäkin pidetään kristittyinä. paavilainen.

        Takaisin paluu tapahtuu vain ja ainoastaan oikean parannuksen kautta.
        Emme tarvitse paavilaisten tunnustuksia, eikä elävä kristillisyys muutu maailman mielen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi ja sama yhdistys palaa, kun Ruotsissa palataan takaisin siihen entiseen järjestykseen, että lapinluottamus tarkoittaa sitä, että heitäkin pidetään kristittyinä. paavilainen.

        Takaisin paluu tapahtuu vain ja ainoastaan oikean parannuksen kautta.
        Emme tarvitse paavilaisten tunnustuksia, eikä elävä kristillisyys muutu maailman mielen mukaan.

        Kitarat esiin takahuoneessa


    • Yhdistys ei koskaan enään palaa samaksi. Sen sijaan terve evankeelinen yhteystyö näiden yhdistysten välillä olisi toivottavaa. Samaa yhteen hiileen puhaltamista tietenkin toivon muidenkin kristittyjen välillä, joistakin pelastuksen kannalta merkityksettömistä asioista huolimatta.

    • Anonyymi

      Toivotaan toivotaan toivotaan edelleen

    • Seurakuntaoppi on erottava tekijä.

      Kristus perusti maailmanlaajuisen seurakunnan, jonka jäsenistö on kaikki Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja vapahtajakseen tunnustavat Jumalan lapset.

      • Totta, seurakuntaoppi on eri. Tie ei ole yhtä lavea, kumallakin.
        Totta on, että Kristus perusti maailman laajuisen seurakunnan, jota ei edes ajan rajat sido.

        Matt 7
        20. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra*! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.


        Kuollut uskokin tunnustaa Jeesuksen Herrakseen.
        Ei riitä pelkkä suun tunnustus.
        Uudestisyntyminen, eli sydämen ympärileikkaus täytyy tapahtua, jonka kautta synnytään Jumalan Lapseksi.


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Totta, seurakuntaoppi on eri. Tie ei ole yhtä lavea, kumallakin.
        Totta on, että Kristus perusti maailman laajuisen seurakunnan, jota ei edes ajan rajat sido.

        Matt 7
        20. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra*! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.


        Kuollut uskokin tunnustaa Jeesuksen Herrakseen.
        Ei riitä pelkkä suun tunnustus.
        Uudestisyntyminen, eli sydämen ympärileikkaus täytyy tapahtua, jonka kautta synnytään Jumalan Lapseksi.

        Aamen


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Totta, seurakuntaoppi on eri. Tie ei ole yhtä lavea, kumallakin.
        Totta on, että Kristus perusti maailman laajuisen seurakunnan, jota ei edes ajan rajat sido.

        Matt 7
        20. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra*! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.


        Kuollut uskokin tunnustaa Jeesuksen Herrakseen.
        Ei riitä pelkkä suun tunnustus.
        Uudestisyntyminen, eli sydämen ympärileikkaus täytyy tapahtua, jonka kautta synnytään Jumalan Lapseksi.

        "Uudestisyntyminen, eli sydämen ympärileikkaus täytyy tapahtua, jonka kautta synnytään Jumalan Lapseksi."

        Jeesus sanoo "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole."

        Mikä tässä on epäselvää? Asettaako hän muita ehtoja kuin uskon? Ei aseta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uudestisyntyminen, eli sydämen ympärileikkaus täytyy tapahtua, jonka kautta synnytään Jumalan Lapseksi."

        Jeesus sanoo "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole."

        Mikä tässä on epäselvää? Asettaako hän muita ehtoja kuin uskon? Ei aseta.

        Raamattu sanoo paljon muutakin, lue, aloita vaikka Pietarin kirjeistä..


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Uudestisyntyminen, eli sydämen ympärileikkaus täytyy tapahtua, jonka kautta synnytään Jumalan Lapseksi."

        Jeesus sanoo "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole."

        Mikä tässä on epäselvää? Asettaako hän muita ehtoja kuin uskon? Ei aseta.

        Joh 3
        3. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny*, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä.
        4. Nikodemus sanoi hänelle: kuinka taitaa ihminen vanhana syntyä? taitaako hän äitinsä kohtuun jälleen mennä, ja syntyä?
        5. Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
        6. Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki.
        7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän pitää uudesta syntymän.
        8. Tuuli puhaltaa, missä hän tahtoo, ja sinä kuulet hänen humunsa, ja et tiedä*, mistä hän tulee taikka minne hän menee: näin on jokainen, joka Hengestä syntynyt on.
        9. Vastasi Nikodemus ja sanoi hänelle: kuinka ne taitavat tapahtua?
        10. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: sinä olet mestari Israelissa, ja et näitä tiedä!
        11. Totisesti, totisesti sanon minä sinulle: me puhumme, mitä me tiedämme, ja todistamme, mitä me näemme*, ja ette ota vastaan meidän todistustamme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Uudestisyntyminen, eli sydämen ympärileikkaus täytyy tapahtua, jonka kautta synnytään Jumalan Lapseksi."

        Jeesus sanoo "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole."

        Mikä tässä on epäselvää? Asettaako hän muita ehtoja kuin uskon? Ei aseta.

        Juuri ne jotka sanovat ettei uudestisyntymistä vaadita, vaan pelkkä usko riittää, ovat niitä joista kirjoitetaan että monet huutavat, "herra herra" mutta joilta ovi on suljettu.

        Usko ilman henkeä on kuollut, ja raamattu todistaa, että täytyy syntyä "vedestä ja hengestä"

        Sen sanoo itse Jeesus ja viellä kahdesti,

        3. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny*, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä.

        5. Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.

        Kysymys on siitä, kuinka tullaan uskoon, joka kelpaa kerran Jumalan edessä. Siihen ei riitä itse otettu ja opittu farisealainen usko.


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Juuri ne jotka sanovat ettei uudestisyntymistä vaadita, vaan pelkkä usko riittää, ovat niitä joista kirjoitetaan että monet huutavat, "herra herra" mutta joilta ovi on suljettu.

        Usko ilman henkeä on kuollut, ja raamattu todistaa, että täytyy syntyä "vedestä ja hengestä"

        Sen sanoo itse Jeesus ja viellä kahdesti,

        3. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny*, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä.

        5. Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.

        Kysymys on siitä, kuinka tullaan uskoon, joka kelpaa kerran Jumalan edessä. Siihen ei riitä itse otettu ja opittu farisealainen usko.

        Nonniin taas on saatu sama kieroilija tarttumaan näppäimistöön. Jatkatko Lutherin saarnojen vääristelyä vai siirrytkö ehkäpä Raamatun tekstejä vääristelemään viilaamaan lahkollesi sopivammaksi? Miten tällä kertaa on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nonniin taas on saatu sama kieroilija tarttumaan näppäimistöön. Jatkatko Lutherin saarnojen vääristelyä vai siirrytkö ehkäpä Raamatun tekstejä vääristelemään viilaamaan lahkollesi sopivammaksi? Miten tällä kertaa on?

        😀Moro sullekkin.
        Kirjoitinko jotain raamatun vastaista?

        Ei kai niitä tarvi muuttaa tai viilata, koska nehä sopivat sellaisenaan..


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        😀Moro sullekkin.
        Kirjoitinko jotain raamatun vastaista?

        Ei kai niitä tarvi muuttaa tai viilata, koska nehä sopivat sellaisenaan..

        Sinun motiivit on nähty.

        Kertaisitko vaikkapa itse, miten vuosia haukuit muita kristittyjä hiiriksi ja rotiksi perustellen aivopieruasi Lutherin saarnakokoelman saarnalla. Silloinkin muistaakseni tivasit kaikilta ihmettelijöiltä että oletko muka kirjoittanut jotain Lutherin saarnan vastaista. Ja kylläpä olitkin.

        Kirjoitat asioita tietämättömyyden antamalla itsevarmuudella. Et selvästikään perehdy kokonaisuuksiin vaan vääristelet, irroitat asioita kontekstista ja selvität niitä kiistattomina totuuksiana. Katteeton luotto omiin tietoihin johtaa aina ikäviin seurauksiin.


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Juuri ne jotka sanovat ettei uudestisyntymistä vaadita, vaan pelkkä usko riittää, ovat niitä joista kirjoitetaan että monet huutavat, "herra herra" mutta joilta ovi on suljettu.

        Usko ilman henkeä on kuollut, ja raamattu todistaa, että täytyy syntyä "vedestä ja hengestä"

        Sen sanoo itse Jeesus ja viellä kahdesti,

        3. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny*, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä.

        5. Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.

        Kysymys on siitä, kuinka tullaan uskoon, joka kelpaa kerran Jumalan edessä. Siihen ei riitä itse otettu ja opittu farisealainen usko.

        "Kysymys on siitä, kuinka tullaan uskoon, joka kelpaa kerran Jumalan edessä. Siihen ei riitä itse otettu ja opittu farisealainen usko."

        Nuo sanat merkitsevät sitä, että jos et ole saanut synninpäästöä esikoislestadiolaiselta (mieluummin saarnamieheltä), ei sinulla ole mitään mahdollisuuksia edes uskoa oikealla tavalla, koska kaikki muunlainen usko on farisealaisuutta.

        Jos vaikka kuunneltuasi Jumalan sanaa olet ymmärtänyt uskon, evankeliumi on kirkastunut sinulle ja Jeesus Kristus on tullut ainoaksi tieksi ja totuudeksi ja elämäksi, se on väärin, koska sinulla ei ole seurakuntaa. Suerakuntaa ei ole muualla kuin esikoislestadiolaisuudessa.

        Kasteesi ei merkitse mitään. Lutherin opetukset kasteesta ovat väärin, koska Luther sanoo uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa. Lutherin opetus seurakunnasta on väärin myös.

        Näin olen oppinut, näin olen ymmärtänyt, näin olen kuullut selitettävän edelleenkin.

        Oikaiskaa, olkaa hyvät, jos tässä on jotain väärin sanottu esikoislestadiolaisuudesta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun motiivit on nähty.

        Kertaisitko vaikkapa itse, miten vuosia haukuit muita kristittyjä hiiriksi ja rotiksi perustellen aivopieruasi Lutherin saarnakokoelman saarnalla. Silloinkin muistaakseni tivasit kaikilta ihmettelijöiltä että oletko muka kirjoittanut jotain Lutherin saarnan vastaista. Ja kylläpä olitkin.

        Kirjoitat asioita tietämättömyyden antamalla itsevarmuudella. Et selvästikään perehdy kokonaisuuksiin vaan vääristelet, irroitat asioita kontekstista ja selvität niitä kiistattomina totuuksiana. Katteeton luotto omiin tietoihin johtaa aina ikäviin seurauksiin.

        Mikä on sinun motiivi? Katkeruus? Viha?

        Tässäpä tätä lutheria:
        "" Nykyään paavista ja hänen kannattajistaan on sitävastoin tullut hirmuvaltiaita: he ovat kääntäneet tämän kristillisen, jumalallisen ja apostolisen järjestyksen ylös alaisin, ja panneet käytäntöön täydellisen pakanallisen, pytagorealaisen menettelytavan: he saavat esittää, loruilla ja rupatella mielensä mukaan, mutta kukaan ei saa heitä arvostella, kukaan ei saa väittää vastaan, kukaan ei saa heiltä suuta tukkia. näin he ovat sammuttaneet hengen, niin että heidän paristaan ei ole löydettävissä Joosefia ja Mariaa,

        vaan pelkästään heidän oman vaarallisen oppinsa ja ulkokultaisuutensa rottia, hiiriä, kyitä ja käärmeitä.""


        Kyllä tämä pätkä Lutheria sopii siteerata mihin tahansa kuolleeseen uskoon jossa oppi on väärä.

        Ei se raamattukaan muuten kovin mairittele kertoessaan keitä löytyy ulkopuolelta.

        14. Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät*, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
        15. Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Mikä on sinun motiivi? Katkeruus? Viha?

        Tässäpä tätä lutheria:
        "" Nykyään paavista ja hänen kannattajistaan on sitävastoin tullut hirmuvaltiaita: he ovat kääntäneet tämän kristillisen, jumalallisen ja apostolisen järjestyksen ylös alaisin, ja panneet käytäntöön täydellisen pakanallisen, pytagorealaisen menettelytavan: he saavat esittää, loruilla ja rupatella mielensä mukaan, mutta kukaan ei saa heitä arvostella, kukaan ei saa väittää vastaan, kukaan ei saa heiltä suuta tukkia. näin he ovat sammuttaneet hengen, niin että heidän paristaan ei ole löydettävissä Joosefia ja Mariaa,

        vaan pelkästään heidän oman vaarallisen oppinsa ja ulkokultaisuutensa rottia, hiiriä, kyitä ja käärmeitä.""


        Kyllä tämä pätkä Lutheria sopii siteerata mihin tahansa kuolleeseen uskoon jossa oppi on väärä.

        Ei se raamattukaan muuten kovin mairittele kertoessaan keitä löytyy ulkopuolelta.

        14. Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät*, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
        15. Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Joku motiivi pisti sinut vieläkin lyhentämään Lutherin tekstiä. Olisko se sitten sitä katkeruutta vai vihaa vai mitä? En tiedä. Kaivat vaan maata jalkojesi alta valheellisella vääntelyllä.

        Siteerataanpa se kyseinen Lutherin teksti nyt ihan lyhentelemättä ja kieroilematta. Tämä kohta on kiusannut Esikoislestadioilaista liikettä ja sen johtajien omavanhurskautta ja vallanhimoa. Tekstin kohta onkin leikattu Esikoislestadiolaiset ry:n toimittamasta Lutherin saarnakokoelmasta. Lyhennetyllä saarnatekstillä ko. liike on perustelut että on vain yksi ainoa seurakunta, erehtymättömät johtajat ja se seurakunta on esikoislestadiolainen seurakunta.

        Esikoislestadiolaiset ry:n toimittaman Lutherin Saarnakokoelmasta pois jätetty osuus.

        ”Kun siis paavi tai piispa vaatii, että häntä yksin on uskottava tai kun hän ottaa itselleen opettajan arvon, on se kaikki epävarmaa ja väärää, sillä he kaikki erehtyvät ja erehtyköötkin!

        Heidän opetuksensa olkoon joukon valtaan alistettuna: seurakunta arvostelkoon heidän opetustansa ja langettakoon siitä tuomion. Tämä arvostelu olkoon ratkaiseva; Maria löydettäköön ennen Joosefia, seurakunta asetettakoon saarnamiehen yläpuolelle. Eihän Joosef kätke sanoja sydämeensä, tutkistellen vertaile niitä keskenään, vaan Maria.

        Samaa apostolikin opettaa 1. Korinttolaiskirjeen 14. luvussa (1. Kor. 14:29 ja s. jakeessa) sanoessaan: "Profeetoista saakoon kaksi tahi kolme puhua, ja muut arvostelkoot; mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen".

        Nykyään paavista ja hänen kannattajistaan on sitävastoin tullut hirmuvaltiaita: he ovat kääntäneet tämän kristillisen, jumalallisen ja apostolisen järjestyksen ylös alaisin, ja panneet käytäntöön täydellisesti pakanallisen, pytagorealaisen menettelytavan: he saavat esittää, loruilla ja rupatella mielensä mukaan, mutta kukaan ei saa heitä arvostella, kukaan ei saa väittää vastaan, kukaan ei saa heiltä suuta tukkia.

        Näin he ovat sammuttaneet hengen, niin että heidän paristaan ei ole löydettävissä Joosefia eikä Mariaa, vaan pelkästään heidän oman vaarallisen oppinsa ja ulkokultaisuutensa rottia, hiiriä, kyitä ja käärmeitä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku motiivi pisti sinut vieläkin lyhentämään Lutherin tekstiä. Olisko se sitten sitä katkeruutta vai vihaa vai mitä? En tiedä. Kaivat vaan maata jalkojesi alta valheellisella vääntelyllä.

        Siteerataanpa se kyseinen Lutherin teksti nyt ihan lyhentelemättä ja kieroilematta. Tämä kohta on kiusannut Esikoislestadioilaista liikettä ja sen johtajien omavanhurskautta ja vallanhimoa. Tekstin kohta onkin leikattu Esikoislestadiolaiset ry:n toimittamasta Lutherin saarnakokoelmasta. Lyhennetyllä saarnatekstillä ko. liike on perustelut että on vain yksi ainoa seurakunta, erehtymättömät johtajat ja se seurakunta on esikoislestadiolainen seurakunta.

        Esikoislestadiolaiset ry:n toimittaman Lutherin Saarnakokoelmasta pois jätetty osuus.

        ”Kun siis paavi tai piispa vaatii, että häntä yksin on uskottava tai kun hän ottaa itselleen opettajan arvon, on se kaikki epävarmaa ja väärää, sillä he kaikki erehtyvät ja erehtyköötkin!

        Heidän opetuksensa olkoon joukon valtaan alistettuna: seurakunta arvostelkoon heidän opetustansa ja langettakoon siitä tuomion. Tämä arvostelu olkoon ratkaiseva; Maria löydettäköön ennen Joosefia, seurakunta asetettakoon saarnamiehen yläpuolelle. Eihän Joosef kätke sanoja sydämeensä, tutkistellen vertaile niitä keskenään, vaan Maria.

        Samaa apostolikin opettaa 1. Korinttolaiskirjeen 14. luvussa (1. Kor. 14:29 ja s. jakeessa) sanoessaan: "Profeetoista saakoon kaksi tahi kolme puhua, ja muut arvostelkoot; mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen".

        Nykyään paavista ja hänen kannattajistaan on sitävastoin tullut hirmuvaltiaita: he ovat kääntäneet tämän kristillisen, jumalallisen ja apostolisen järjestyksen ylös alaisin, ja panneet käytäntöön täydellisesti pakanallisen, pytagorealaisen menettelytavan: he saavat esittää, loruilla ja rupatella mielensä mukaan, mutta kukaan ei saa heitä arvostella, kukaan ei saa väittää vastaan, kukaan ei saa heiltä suuta tukkia.

        Näin he ovat sammuttaneet hengen, niin että heidän paristaan ei ole löydettävissä Joosefia eikä Mariaa, vaan pelkästään heidän oman vaarallisen oppinsa ja ulkokultaisuutensa rottia, hiiriä, kyitä ja käärmeitä."

        onkoos toi kaitamies vähän hönö vai mikä sitä vaivaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku motiivi pisti sinut vieläkin lyhentämään Lutherin tekstiä. Olisko se sitten sitä katkeruutta vai vihaa vai mitä? En tiedä. Kaivat vaan maata jalkojesi alta valheellisella vääntelyllä.

        Siteerataanpa se kyseinen Lutherin teksti nyt ihan lyhentelemättä ja kieroilematta. Tämä kohta on kiusannut Esikoislestadioilaista liikettä ja sen johtajien omavanhurskautta ja vallanhimoa. Tekstin kohta onkin leikattu Esikoislestadiolaiset ry:n toimittamasta Lutherin saarnakokoelmasta. Lyhennetyllä saarnatekstillä ko. liike on perustelut että on vain yksi ainoa seurakunta, erehtymättömät johtajat ja se seurakunta on esikoislestadiolainen seurakunta.

        Esikoislestadiolaiset ry:n toimittaman Lutherin Saarnakokoelmasta pois jätetty osuus.

        ”Kun siis paavi tai piispa vaatii, että häntä yksin on uskottava tai kun hän ottaa itselleen opettajan arvon, on se kaikki epävarmaa ja väärää, sillä he kaikki erehtyvät ja erehtyköötkin!

        Heidän opetuksensa olkoon joukon valtaan alistettuna: seurakunta arvostelkoon heidän opetustansa ja langettakoon siitä tuomion. Tämä arvostelu olkoon ratkaiseva; Maria löydettäköön ennen Joosefia, seurakunta asetettakoon saarnamiehen yläpuolelle. Eihän Joosef kätke sanoja sydämeensä, tutkistellen vertaile niitä keskenään, vaan Maria.

        Samaa apostolikin opettaa 1. Korinttolaiskirjeen 14. luvussa (1. Kor. 14:29 ja s. jakeessa) sanoessaan: "Profeetoista saakoon kaksi tahi kolme puhua, ja muut arvostelkoot; mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen".

        Nykyään paavista ja hänen kannattajistaan on sitävastoin tullut hirmuvaltiaita: he ovat kääntäneet tämän kristillisen, jumalallisen ja apostolisen järjestyksen ylös alaisin, ja panneet käytäntöön täydellisesti pakanallisen, pytagorealaisen menettelytavan: he saavat esittää, loruilla ja rupatella mielensä mukaan, mutta kukaan ei saa heitä arvostella, kukaan ei saa väittää vastaan, kukaan ei saa heiltä suuta tukkia.

        Näin he ovat sammuttaneet hengen, niin että heidän paristaan ei ole löydettävissä Joosefia eikä Mariaa, vaan pelkästään heidän oman vaarallisen oppinsa ja ulkokultaisuutensa rottia, hiiriä, kyitä ja käärmeitä."

        Koirat haukkuu taas.

        Et muuta sanottavaa ole löytänyt kirjoituksistani, kuin yhden siteerauksen vuosia sitten, johon tartut kuin hauki ahveneen.

        Samalla tavalla olette vuosia etsineet vikaa kristillisyydestä ja sen saarnaajista.

        Kukin lukia nähköön, että missä hengessä sinä olet asiallasi!


      • KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Koirat haukkuu taas.

        Et muuta sanottavaa ole löytänyt kirjoituksistani, kuin yhden siteerauksen vuosia sitten, johon tartut kuin hauki ahveneen.

        Samalla tavalla olette vuosia etsineet vikaa kristillisyydestä ja sen saarnaajista.

        Kukin lukia nähköön, että missä hengessä sinä olet asiallasi!

        Korjaan.. Vuosikymmeniä!


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Koirat haukkuu taas.

        Et muuta sanottavaa ole löytänyt kirjoituksistani, kuin yhden siteerauksen vuosia sitten, johon tartut kuin hauki ahveneen.

        Samalla tavalla olette vuosia etsineet vikaa kristillisyydestä ja sen saarnaajista.

        Kukin lukia nähköön, että missä hengessä sinä olet asiallasi!

        Heh heh, vai että oikein hauki :)

        Kun totuus ei kelpaa ja riitä on vallanhimolla houkutus lähteä sitä parantelemaan. Totuudessa on kuitenkin se hyvä puoli että sen vääristelijöillä ja huijareilla on tapana jäädä aina kiinni.

        Edustamasi lahkosi ongelma et ole sinä, ongelma on syvemmällä. Lahkonne Raamatun ja muiden tekstien vääristely ei rajoitu tähän Lutherin saarna esimerkkiin vaan se on systemaattista ja rakenteellista. Sinä olet vain ottanut/saanut tehtäväksesi umpimielisesti puolustaa tätä totuuden vastaista toimintaa.

        Tämä ketju osaltaan todistaa sen lukijoille sinun hätäsi yrittäessäsi puolustella lahkosi huijauksia. Minulle on sinällään yhdentekevää mitä huijarit kiinnijäädessään selittävät .

        Kun huomasin että käyttömäsi nimimerkki ilmestyi taas palstalle halusin tällä esimerkillä nostaa muille lukijoille esiin millaisesta ”totuuden torvesta” on kysymys.

        Olikin hyvä koska alleviivasit pointtini mallikelpoisesti. Kiitos siitä ja palataan aiheeseen taas sopivassa kohdassa uudelleen. Kuulemiin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh, vai että oikein hauki :)

        Kun totuus ei kelpaa ja riitä on vallanhimolla houkutus lähteä sitä parantelemaan. Totuudessa on kuitenkin se hyvä puoli että sen vääristelijöillä ja huijareilla on tapana jäädä aina kiinni.

        Edustamasi lahkosi ongelma et ole sinä, ongelma on syvemmällä. Lahkonne Raamatun ja muiden tekstien vääristely ei rajoitu tähän Lutherin saarna esimerkkiin vaan se on systemaattista ja rakenteellista. Sinä olet vain ottanut/saanut tehtäväksesi umpimielisesti puolustaa tätä totuuden vastaista toimintaa.

        Tämä ketju osaltaan todistaa sen lukijoille sinun hätäsi yrittäessäsi puolustella lahkosi huijauksia. Minulle on sinällään yhdentekevää mitä huijarit kiinnijäädessään selittävät .

        Kun huomasin että käyttömäsi nimimerkki ilmestyi taas palstalle halusin tällä esimerkillä nostaa muille lukijoille esiin millaisesta ”totuuden torvesta” on kysymys.

        Olikin hyvä koska alleviivasit pointtini mallikelpoisesti. Kiitos siitä ja palataan aiheeseen taas sopivassa kohdassa uudelleen. Kuulemiin!

        On varmasti hienoa lohduttautua sillä, että Lutherin kyseinen kohta jota minä epätäydellisyydessäni lainasin väärässä paikassa, koskikin vain kovakorvaisia opettajianne, jotka eivät taipuneet seurakunnan tahdon alle.

        Sensijaan Jeesus lausuu kyllä sanansa myös farisealaisille ja ulkokullatuille, jotka etsivät muista järjestelmällisesti vikaa ja yrittävät kiillottaa näin omaa kuortansa.

        Matt 23:
        28. Niin myös te olette ulkoa tosin nähdä ihmisten edessä hurskaat, mutta sisältä te olette täynnä ulkokullaisuutta ja vääryyttä.


        Myös Kyykäärmeitä on mainittu muuallakin, kuin parjaamassasi mielestäsi huonossa vanhintenkirjassa. Asiani ei siis perustunutkaan pelkkään vanhintenkirjan tekstiin johon tartuit, vaan raamattuun joka myös selvästi sanoo, että:

        15. Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Matt 23:33
        Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

        Voit siis mennä ja lukea ne vanhat kirjoittamani tekstit, korvaten Lutherin siteeraukseni näillä jakeilla, jos se tekee mielesi iloiseksi, sillä silloin niissä ei ole parjaamiasi virheitä, mutta asia ei muutu!


      • Anonyymi

        Kun näitä sen ajan textejä lukee pitää tutkia kuka puhuu ja kenelle . Johannes sanoi juutalaisia käärmeiksi . Myös pitää muistaa että kymmenyslait oli vanhaa liittoa ennen ristiä . Eläintenuhraajat maksaa kymmenykset . Sukuelinten ympärileikkaajat . Galatalaiskirje5 . Jos haluat noudattaa vanhaa lakia olet mennyt pois armosta . Mitä noihin körttiläisiin tulee ...Josef kyllä oli mukana muttei synnyttänyt . Maria synnytti pojan . Katolinen kyllä tietää Marian synnyttäneen pojan Jeesuksen . Jeesukseen uskovat ei tarvi ympärileikkausta lihaan eikä uhreja . Kokonaan uusi liitto .


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Juuri ne jotka sanovat ettei uudestisyntymistä vaadita, vaan pelkkä usko riittää, ovat niitä joista kirjoitetaan että monet huutavat, "herra herra" mutta joilta ovi on suljettu.

        Usko ilman henkeä on kuollut, ja raamattu todistaa, että täytyy syntyä "vedestä ja hengestä"

        Sen sanoo itse Jeesus ja viellä kahdesti,

        3. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny*, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä.

        5. Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.

        Kysymys on siitä, kuinka tullaan uskoon, joka kelpaa kerran Jumalan edessä. Siihen ei riitä itse otettu ja opittu farisealainen usko.

        Kristitty on syntynyt uuteen liittoon pojassa Jeesuksessa . Ehkä olette käsittänyt väärin nuo 2000 vuotta vanhat tapahtumat .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun näitä sen ajan textejä lukee pitää tutkia kuka puhuu ja kenelle . Johannes sanoi juutalaisia käärmeiksi . Myös pitää muistaa että kymmenyslait oli vanhaa liittoa ennen ristiä . Eläintenuhraajat maksaa kymmenykset . Sukuelinten ympärileikkaajat . Galatalaiskirje5 . Jos haluat noudattaa vanhaa lakia olet mennyt pois armosta . Mitä noihin körttiläisiin tulee ...Josef kyllä oli mukana muttei synnyttänyt . Maria synnytti pojan . Katolinen kyllä tietää Marian synnyttäneen pojan Jeesuksen . Jeesukseen uskovat ei tarvi ympärileikkausta lihaan eikä uhreja . Kokonaan uusi liitto .

        Matt 23:33
        Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

        Tässä Jakeessa ei Johannes sano sanaakaan.


      • Anonyymi
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Juuri ne jotka sanovat ettei uudestisyntymistä vaadita, vaan pelkkä usko riittää, ovat niitä joista kirjoitetaan että monet huutavat, "herra herra" mutta joilta ovi on suljettu.

        Usko ilman henkeä on kuollut, ja raamattu todistaa, että täytyy syntyä "vedestä ja hengestä"

        Sen sanoo itse Jeesus ja viellä kahdesti,

        3. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastuudesta synny*, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä.

        5. Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.

        Kysymys on siitä, kuinka tullaan uskoon, joka kelpaa kerran Jumalan edessä. Siihen ei riitä itse otettu ja opittu farisealainen usko.

        Ei uskoon tulla, KTK - ihminen SAA armon uskoa.

        Juuri sillä hetkellä, kun käsitämme uskon sydämellämme, niin silloin sydän puhdistuu, ei synnin tunnustamisen kautta, eikä väärien tekojen sovittamisen tähden, vaan uskolla omistettuna. Se on ainoa puhdistusaine, joka syntisen sydämen on puhdistanut.

        Näin saarnasi Evald Larsson 22.8.1981 Lahdessa. Ote on suora lainaus hänen saarnastaa. Miten KTK ymmärrät tämän?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei uskoon tulla, KTK - ihminen SAA armon uskoa.

        Juuri sillä hetkellä, kun käsitämme uskon sydämellämme, niin silloin sydän puhdistuu, ei synnin tunnustamisen kautta, eikä väärien tekojen sovittamisen tähden, vaan uskolla omistettuna. Se on ainoa puhdistusaine, joka syntisen sydämen on puhdistanut.

        Näin saarnasi Evald Larsson 22.8.1981 Lahdessa. Ote on suora lainaus hänen saarnastaa. Miten KTK ymmärrät tämän?

        "kuinka tullaan uskoon" sama kuin, "tulla oikeaan katumukseen" jne.

        En siis tarkoittanutkaan, että uskon voi itse ottaa, tai että siihen omasta päätöksestänsä "tullaan", tai että se olisi oma teko tai päätös.

        Olet oikeassa että tuo "SAA" sana on parempi tässä yhteydessä, ja yritän jatkossa muistaa käyttää sitä.

        Evald saarnaa tuossa juuri niin kuin se on. Ei ole pitkäkään aika kun Lahden rukoushuoneella saarnaaja saarnasi samata aiheesta, juuri samalla tavalla.

        Järjestys on juuri se, että usko tulee ennen tekoja.


    • Anonyymi

      Hah .... Olet synnin rakastaja jonka korvaan ei sovi, että synneistäsi mainitaan. Korvaasi sopii paremmin esikoisten hengetön, yleiskristillinen puhe josta puuttuu parannus saarna ja Jumalan voima

      Näinontosi

    • Sinun totesi on tuo, kun on.

      Samalla kuitenkin todistit, ettet tunne omia syntejäsi, - ja se on paha asia.

      Me syntiset olemme näet todella onnekkaita, kun ei tarvitse teeskennellä, vaan tarvitsemme joka hetki vapahtajaa, joka verellään puhdistaa meidät synneistämme.
      Hallelujaa, kiitos Jeesus! :)

      Joh. 1:16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.

      • Anonyymi

        Kitarat esiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitarat esiin

        Mikä tämä kaveri on joka sösdää tuota kitarat esiin lausetta . Vaihda heppu jo levyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tämä kaveri on joka sösdää tuota kitarat esiin lausetta . Vaihda heppu jo levyä

        Mikä tämä tyyppi on, joka käy törkkäilemässä tyhjää sanovia lauseita vanhojen viestien väliin.

        Lienee itse mainittu kitaristi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tämä tyyppi on, joka käy törkkäilemässä tyhjää sanovia lauseita vanhojen viestien väliin.

        Lienee itse mainittu kitaristi.

        Kitaristihan hän ei kai voi olla? Pitää kiraraa syntinä.. Ja jos lukee kuka tahansa ihminen tätä ketjua, niin kyllä aina jaksaa ihmetellä tuota esikoislestadiolaisuuden fanaattista kannattajaa, jolla tosiaann ei ole muuta sanottavaa kuin: kitarat esiin tai soita sitä kitaraa.

        Sellaisiako ovat kaikki esikoislestadiolaiset? Ei samoin sanoin mutta samoin aatoksin, varmana uskossaan?


    • Kitaran soitossa ei tosiaan ole mitään väärää. Siitä vaan joka osaa soittaa! :)👍😉💖

      • Anonyymi

        Kitaransoitto varsinkin uskovaisilla on harmitonta puuhaa. Monesti soittavat virsiä, hengellisiä lauluja tai korkeintaan kappaleita toivelaulukirjoista.


    • Anonyymi

      Sakramentteihin oli nyt vaan tullut tilaisuus verhota koko asia, että ei totuus paljastuisi

      Näinontosi

    • Soittaminen kaikenlaisilla soittimilla on aina ollut käytössä 4000 vuotta. Soittokiellot on farisealaisten keksintöä, 1800 luvulta vasta.

      Sakramanttiasia teki esikoislestadiolaisista vapaakirkkoisia, josta johtuen meidän evankelisluterilaisten esikoislestadiolaisten yhteys mainittuun herätysliikkeeseen katkesi.

      • Anonyymi

        Kyllä syyt ovat muualla!


      • Anonyymi

        No voi sakramantti ja kategeetta! Lempäälän koomikko on taas vauhdissa.


      • Anonyymi

        Ymmärtääkseni esikoislestadiolaisille ovat urut ja kantele olleet ainakin 1960-70 luvulla sallittuja tiettyyn rajaan asti. Pianoja ei ainakaan kodeissa ollut. Olisiko ollut myös melodika "synnitön soitin" 1960-luvulla ja nokkahuilu. Arvatkaas mitä huuliharpusta ja harmonikasta eli haitarista ajateltiin? Telkkarit olivat visusti piilossa jos niitä oli, kuten myös radiot.


    • Halukkaisen kannattaa tutustua tarkemmin, millaista pellen peliä alettiin pelaamaan heti kun Suomeen tuli uusi johto Ruotsista.

      Heti alettiin määräilemään mitä saamme täällä tehdä ja mitä emme. Saarnaajiamme alettiin panettelemaan korkeiksi puiksi, muun muassa. 4 vuoden käyntivälit muuttuivat jokavuositiksi valvontakäynneiksi, väkivaltaisine rarkaisuineen Suomessa. Jonain vuonna kaksikin kertaa. Ruottinmiehet luulivat olevansa isäntiä, vaikka palvelijoiksi oli valittu.

      Eihän tällainen vallankäyttö Kristuksen seurakunnassa toimi. Seurakunta hallitsee saarnaajat, eikä päinvastoin.

      • Anonyymi

        olekos sinä vappusahtiasi nauttinut kun alkaa kirjoitusvirheitä ilmetä kirjoitelmissasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olekos sinä vappusahtiasi nauttinut kun alkaa kirjoitusvirheitä ilmetä kirjoitelmissasi

        No, edes yhden kerran joku sai v a i t o v a i s e n vaitonaiseksi (toistaiseksi).


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, edes yhden kerran joku sai v a i t o v a i s e n vaitonaiseksi (toistaiseksi).

        Kommentti oli asiaton ja loukkaava. Olen ollut absolutisti pian 69 vuotta, Kiitos Jeesuksen.


      • vaitovainen kirjoitti:

        Kommentti oli asiaton ja loukkaava. Olen ollut absolutisti pian 69 vuotta, Kiitos Jeesuksen.

        Kummastelen vain henkilöitä joilla ei ole mitään asiaa keskustelupalstalle. Kaikki ihmiset tekevät kirjoitusvirheitä. Vain moukat kiinnittävät niihin huomiota, kun mitään asiasisältöä ei ole muille jaettavaksi. Sääli. :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olekos sinä vappusahtiasi nauttinut kun alkaa kirjoitusvirheitä ilmetä kirjoitelmissasi

        Kun-sanan eteen pilkku ja loppuun kysymysmerkki!


    • Kuten aiemmin ole sanonut ja maamme lakikin edellyttää, Yhdistyksen toimintamuodon voi muuttaa kirkolliseksi sakramentteineen, mutta vain jäsenäänetyksellä, 4/5 puoltoäänillä. Ei siten, kun esikoislestadiolaiset ry:n johto menetteli.

      Asia on kuitenkin loppuun käsitelty, ja liikeen silloinen toimiva johto vastaa teoistaan aikanaan Pyhän Jumalan edessä. Esikoiset ry:n puolesta liike toimii nykyisin niin, kuin toimii.

      • Anonyymi

        Rämpytä sitä kitaraa vaan


      • Anonyymi

        Ei tarvii rämpyttää ku veljet hoitannu sen homman ja sittemmin siskon poika ja ovat aika hakoja olleet ton sähkökitaran kanssa😀


      • Anonyymi

        Juuri näin Vaitovainen puhuu oikein. Yhdistyksen sääntöjen törkeä rikkominen tapahtui kuin olisi pitänyt 3/4 enemmistöllä asia hoitaa. Suomen lipimikot tekivät hirmuisen virheen . Kuka nyt ottaa vastuun kun jotkut jättivät kristillisyyden . Osaatteko te edes hävetä ?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin Vaitovainen puhuu oikein. Yhdistyksen sääntöjen törkeä rikkominen tapahtui kuin olisi pitänyt 3/4 enemmistöllä asia hoitaa. Suomen lipimikot tekivät hirmuisen virheen . Kuka nyt ottaa vastuun kun jotkut jättivät kristillisyyden . Osaatteko te edes hävetä ?????

        Jeesus ei omiaan hylkää,Hän pitää meistä huolen ...


    • vaitovainen

      Mitä ihmeellistä kitarassa on? Joka osaa hän soittaa. Jos soittaja on uskova, hän säestää sillä Kristusta ylistäviä laukuja.

      • Anonyymi

        se piirtää kellä on liitua


    • Näin on. 👍❤

      • Anonyymi

        Pimeys maanpiirin peittää


    • Anonyymi

      NIin miksi ei voi asiallisesti keskustella mikä on kitaran ongelma j amiten se liittyy uskovan Jumalasuhteeseen ja yleensä uskovan arkielämään, en ymmärrä, voisitteko selittää ?!

      Jos autosta on rengas lytyssä, niin siitä voi puhua miten tässä näin kävikän, oliko kivi terävä vai naulako meni vaiko mikä meni ja teki reikelin !

      miksi uskon asiasta ei voi puhua muuten kuin jostain punkkerista pikku reijästä jhotain huutelemalla ja huitomalla kyselijää pois likiseudusta, kertokaa jotain !
      mutta älkää olko niin lapsellisia että alatte puhua pilkkaamisesta ja mistä lie, kun siitä ei ole kysymys, ja jos olisikin, niin itseppä olette sen aiheuttaneet pannaamalla vaikakpa kitaran lukkojen taakse ja tekemällä siitä jotain kummallista kamaluutta.

      muuten onko vaitovainen pian satavuotias kun on absolutismiakin 69 vuotta ja kai siihen nyt voi lisätä lapsuuden ajan ainakin 15 vuotta, eli siitä tulee jo 84 vuotta oman laskuoppini mukaan. ja jos siihen lisää vielä varoen viis vuotta ollaan reilusti täysi -ikäisiä ja silloin olisi ikääkin jo 89 vuotta!

      on todella hyvin säilynyt ikämies kun edelleen johtaa foorumia rautaisella valtikalla aivan väsymättömään tyyliin !!:)

      • Anonyymi

        älä ala vaitovaiselle, hän on pomo täällä, niihih justiinsa


      • Anonyymi

        69-vuotias!


    • Höpöhöpö kirjoittajat tiedetään.
      Oletko lukenut avauksen?
      Ja montako kymmentä vuotta olet elänyt lestadiolaisena?

      Komas kysymys on, mitä oikeasti luulet tekeväsi sivulla jonka sisällöstä sivulla ei ole harmaintakaan aavistusta?

    • Otsikkoni oli virheellisesti kirjoitettu.

      Esikoiset ry ei siis puutu eskoislestadiolaisten kasteisiin.

    • Anonyymi

      Vaito on koukussa.

      Mihin?

      Mitä arvelisit!

      • Anonyymi

        tänne ilmiselvästi


    • 24/7 olen tosiaan Herrani ja vapahtajani Jeesuksen Kristuksen todistamiseen koukussa.
      En teidän lähimmäisiänne halvesivien pilkkaajien vuoksi, vaan heränneiden vuoksi, jotka etsivät tietä sovitukseen Jumalan kanssa.

      Moni omanvanhurskauden vanki iloitsee minun kanssani yhdessä, kuullessaan tämän iki-ihanan ilosanoman, että sinun koko velkasi on maksettu ja sinä olet vapaa kaikista sinun yrittämisistäsi ja touhuamisistasi. Hallelujaa kiitos Jeesus! ❤

      • Anonyymi

        Onko? EMMÄÄ AINAKAA VAIKKA OLEN OMAVANHURSKAS?? TOISEKSI JOS ILOITSEN, EN ILOITSE SINUN KANSSASI, EN EDES TUNNE SINUA, JOTEN VOISITKO YSTÄVÄLLISESTI LOPETTAA TUON PASKANJAUHAMISEN.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko? EMMÄÄ AINAKAA VAIKKA OLEN OMAVANHURSKAS?? TOISEKSI JOS ILOITSEN, EN ILOITSE SINUN KANSSASI, EN EDES TUNNE SINUA, JOTEN VOISITKO YSTÄVÄLLISESTI LOPETTAA TUON PASKANJAUHAMISEN.

        Mielellään minä lopetan tuon sinun p:n jauhamisesi täällä. Toivottavasti edellinen viestisi oli viimeinen. Kiitos.


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        Mielellään minä lopetan tuon sinun p:n jauhamisesi täällä. Toivottavasti edellinen viestisi oli viimeinen. Kiitos.

        PÄÄS KIINNI! ÄGLFIENWJDPFNDJEPSNSÖSÄDKFNF ÄRSYTTÄÄKÖ MU PUHE D JO DPWÄWNWJWDNDKF ÖLÖÖLÖLÖLÖ EN LOPETA ÄGLGLLFFLMFÄÄÄÖÖ SIINE SULLE VÄHÄN VIISAUTTA KAVERI


      • Anonyymi kirjoitti:

        PÄÄS KIINNI! ÄGLFIENWJDPFNDJEPSNSÖSÄDKFNF ÄRSYTTÄÄKÖ MU PUHE D JO DPWÄWNWJWDNDKF ÖLÖÖLÖLÖLÖ EN LOPETA ÄGLGLLFFLMFÄÄÄÖÖ SIINE SULLE VÄHÄN VIISAUTTA KAVERI

        :))))))))

        Mitä ajattelet itsestäsi?


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        :))))))))

        Mitä ajattelet itsestäsi?

        OlEn snadISTi parempi, kun sinäääÄÄ!!! KKHSHHHDY


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        :))))))))

        Mitä ajattelet itsestäsi?

        Oikeeastikko valvot täällä yöllä neljän ja viiden välissä?? 😲😥


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        :))))))))

        Mitä ajattelet itsestäsi?

        Vaiti edes yöllä, tee parannus ennenkuin on liian myöhäistä.


    • Älä sinä leiki poliisia! :))))))

      • Anonyymi

        muista laittaa kello soimaan


    • Anonyymi

      ÄRSYTTÄÄ NOI ANONYYMIT KU NE KOPIOI MUN NIMEN JA SIT KUKAA EI TIEDÄ KUKA MÄ OON JA SILLAI, TÄMMÖSTÄ ETTÄ KUMPI TULI ENSIN MUNA VAI KANA?

      • Anonyymi

        Pahansuopa kateellinen ja jumalaton kyttä ottaa nimimerkin heti kyttäyksensä kohteeksi.
        Kytällä itsellään ei ole asiaa eikä kykyä keskustella, hänen ainut lahjansa on toisten vikoilu ja jonkun nimimerkin kimpussa roikkuminen. Asia ja aihe josta pitäisi keskustella jää näin kokonaan keskustelematta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe