Rekisteriote

Anonyymi

Pitääkö veneessä olla nykyään paperinen rekisteriote mukana? Vai onko se sähköisenä viranomaisten käytössä.

16

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitää, tosin onko se läpyskä paperia vai muovinen läpyskä? Laminoitu?

      Laiminlyönti on 40 euron rikesakon arvoinen.

      Laki vesikulkuneuvojen rekisteröinnistä 11 § 4 mom
      ”Rekisteröintitodistus on pidettävä mukana vesikulkuneuvoa käytettäessä, jos liikenneasioiden rekisteriin merkityt vesikulkuneuvoa koskevat tiedot eivät ole muutoin todennettavissa. Liikenneasioiden rekisteriin tehty rekisteri-ilmoitus ensirekisteröinnistä oikeuttaa kuitenkin käyttämään vesikulkuneuvoa ilman rekisteröintitodistusta 30 päivän ajan rekisteri-ilmoituksen tekemisestä.”

      Rikesakkorikkomuksista annetun lain 12 § 1 mom 3 kohta:
      ”Vesiliikennelain (463/1996) tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta rikkomisesta määrätään rikesakko seuraavasti:
      - - -
      3) vesikulkuneuvon kuljettamisesta ilman 13 §:n mukaan vesikulkuneuvon käytössä ollessa mukana pidettävää asiakirjaa tai tällaisen asiakirjan esittämisen laiminlyömisestä asetetussa määräajassa 40 euroa.”

      Vesiliikennelaki 13 §
      ”Vesikulkuneuvon kuljettajaa sekä kulkuneuvoa ja sen varusteita koskevat erikseen säädetyt tai määrätyt asiakirjat on pidettävä mukana vesikulkuneuvon ollessa käytössä. ”

      • Anonyymi

        "tai tällaisen asiakirjan esittämisen laiminlyömisestä asetetussa määräajassa" Tuosta voisi päätellä, että käynti poliisiasemalla rekisteriotteen kanssa riittää. Kumpi on suurempi sanktio, 40 euroa vai käynti poliisiasemalla, on sitten toinen juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tai tällaisen asiakirjan esittämisen laiminlyömisestä asetetussa määräajassa" Tuosta voisi päätellä, että käynti poliisiasemalla rekisteriotteen kanssa riittää. Kumpi on suurempi sanktio, 40 euroa vai käynti poliisiasemalla, on sitten toinen juttu.

        Kokeile kun seuraavaksi pysäytetään. Varmaan toimii niin, että kun pysäytetty ulisee, että jäi läpyskä piirongin pöydälle, konstaapeli määrää käymään näyttämässä ensi maanantaina. Sitten napsahtaa nakki, jos ei käy.

        En kyllä ymmärrä, miksi todistusta säilyttäisi muualla kuin veneessä. (Siksi vähän hatarat mielikuvat asiakirjan ulkoasustakin. Sinne se laatikkoon laitettiin, enkä ole sen jälkeen esiin kaivanut.)


      • Minusta taas on loogista olla pitämättä sitä korttia veneessä. Parempi, että mahdollinen varas ei saa todistusta haltuunsa veneen mukana.

        Asian käytännön merkitys ei toki ole suuri, mutta kun se kortti sopii hyvin mukaan lompakkoon, niin miksi sitä ei pitäisi lompakossa tai puhelinkotelon taskussa?


    • Pitää olla. Se ei muuten ole enää vuosiin ollut paperia vaan luottokortin kokoinen muovikortti.

      • Varmasti moni vene on sitä paitsi laiton, koska rekisteröinti piti suorittaa uudelleen vuonna 2007. Muuten vene siirtyi passiivirekisteriin, eikä sillä saa veneillä. Muoviläpyskä tuli viitisen vuotta sitten, kun rekisteröinti siirtyi Trafiin.


      • Anonyymi

        Kuinkahan paljon näitä vanhan rekisterin aikuisia veneitä mahtaa olla kaikkiaan?
        Lähettikö maistraatti kaikille veneen omistajille tiedon siitä uudelleen rekisteröinnistä?

        Aito A


      • Anonyymi

        Jos ajat tuolla takaa sitä, että voisi vedota tietämättömyyteen muutoksesta, niin kannattaa harkita uudelleen. Suomessa laki ja sen noudattaminen ei perustu siihen, että tuleeko joku tieto muutoksesta henkilökohtaisesti sille jota se koskee.


      • Bossu kirjoitti:

        Varmasti moni vene on sitä paitsi laiton, koska rekisteröinti piti suorittaa uudelleen vuonna 2007. Muuten vene siirtyi passiivirekisteriin, eikä sillä saa veneillä. Muoviläpyskä tuli viitisen vuotta sitten, kun rekisteröinti siirtyi Trafiin.

        Julkaistujen tilastotietojen rekisterin parissa työskennelleen henkilön kertoman perusteella uskallan veikata, että käytössä olevien laittomien veneiden määrä on hyvin pieni ainakin Etelä-Suomen merialueilla. Toisaalta mainittu tuttavani on kertonut, että kun Trafi uusi rekisterin vuosikymmenen alkupuolella, niin se vain muutamaa vuotta aiemmin kerätty rekisteridata oli yllättävän kuralla. Oli mm. tapauksia, joissa vene puuttui rekisteristä, vaikka omistaja pystyi esittämään täysin uskottavan näytön, että oli lähettänyt aikanaan maistraattiin rekisteröinnin.
        En muista, miten silloin toimittiin, tuliko se muovikortti automaattisesti rekisteriin merkityille vai tilasinko sen itse.

        Muuten, sattui ihan pari viikkoa sitten silmiini pätkä jonkun tv-kanavan sarjasta "Lapin poliisit". Siinä Inarinjärvellä partioineet poliisit hämmästyivät nähdessään korttimuotoisen rekisteritodistuksen, se oli heille ihan uusi juttu. Tietääkseni ko. sarjaa on alettu kuvata joskus 2015, joten kyllä virkamiesten olisi pitänyt kortti jo tuntea. Ei antanut kovin korkeaa kuvaa suomalaisen poliisin ammattitaidosta.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Julkaistujen tilastotietojen rekisterin parissa työskennelleen henkilön kertoman perusteella uskallan veikata, että käytössä olevien laittomien veneiden määrä on hyvin pieni ainakin Etelä-Suomen merialueilla. Toisaalta mainittu tuttavani on kertonut, että kun Trafi uusi rekisterin vuosikymmenen alkupuolella, niin se vain muutamaa vuotta aiemmin kerätty rekisteridata oli yllättävän kuralla. Oli mm. tapauksia, joissa vene puuttui rekisteristä, vaikka omistaja pystyi esittämään täysin uskottavan näytön, että oli lähettänyt aikanaan maistraattiin rekisteröinnin.
        En muista, miten silloin toimittiin, tuliko se muovikortti automaattisesti rekisteriin merkityille vai tilasinko sen itse.

        Muuten, sattui ihan pari viikkoa sitten silmiini pätkä jonkun tv-kanavan sarjasta "Lapin poliisit". Siinä Inarinjärvellä partioineet poliisit hämmästyivät nähdessään korttimuotoisen rekisteritodistuksen, se oli heille ihan uusi juttu. Tietääkseni ko. sarjaa on alettu kuvata joskus 2015, joten kyllä virkamiesten olisi pitänyt kortti jo tuntea. Ei antanut kovin korkeaa kuvaa suomalaisen poliisin ammattitaidosta.

        "En muista, miten silloin toimittiin, tuliko se muovikortti automaattisesti rekisteriin merkityille vai tilasinko sen itse."

        Trafi ei ole tätä automaattisesti lähettänyt. Olen rekisteröinyt veneeni maistraatissa ja minulla on edelleen pelkkä paperinen rekisteriote. Se on minulle ihan riittävä, joten en ole tilannut sitä muovista (tarjottu mm. venemessuilla, muistaakseni maksoi jonkin verran).


      • Anonyymi kirjoitti:

        "En muista, miten silloin toimittiin, tuliko se muovikortti automaattisesti rekisteriin merkityille vai tilasinko sen itse."

        Trafi ei ole tätä automaattisesti lähettänyt. Olen rekisteröinyt veneeni maistraatissa ja minulla on edelleen pelkkä paperinen rekisteriote. Se on minulle ihan riittävä, joten en ole tilannut sitä muovista (tarjottu mm. venemessuilla, muistaakseni maksoi jonkin verran).

        Minulla on niitä kortteja itse asiassa kaksi, sillä ensimmäinen versio oli hiukan kömpelö: rekisteritunnus oli vain hologrammissa ja siten kovin vaikeasti luettavissa. Venemessuilla sitten jokin vakuutusyhtiö, taisi olla Yacht-Pool, tarjosi mahdollisuutta tarkistaa ja päivittää tiedot ja tilata uusi kortti maksuttomasti, joten käytin tilaisuutta hyväkseni.

        Mutta Traficomin mukaan se paperinenkin on vielä laillinen, jos vain tiedot ovat ajantasalla.


    • Anonyymi

      En kyseenalaista täällä esitettyjä asioita, mutta ihan olennainen kysymys mielestäni:

      MIKSI se ote PITÄÄ olla mukana? Viranomaisilla on nykyään ihan kaikilla koko ajan tietoliikenneyhteydet, josta näkyy veneen tiedot jne. Ei se muoviläpyskä mitään lisää tai muuta!?!

      Ekan vastaajan lakilainauksesta: "jos liikenneasioiden rekisteriin merkityt vesikulkuneuvoa koskevat tiedot eivät ole muutoin todennettavissa..."

      Eli muutoin todennettavissa??? Kuten esim. Traficomin tietokannasta???

      Ihan NAURETTAVAA että pitää juosta jälkeenpäin näyttämässä joku läpyskä asemalla, jossa on samat tiedot mitkä kyttä näkee samaan aikaan omalta ruudultaan,

      Silkkaa kyykytystä, ei mitään muuta!

      • Anonyymi

        Muistaakseni poliisi kertoi, ettei valvovilla viranomaisilla (poliis, raja, tulli) ole läheskään aina pääsyä Trafin reksiteriin saati onlinena. Siksi se läpyskä pitää olla mukana. Trafi ylläpitää itsenäisesti tätä rekisteriä. On tosin mahdollista, että tähän on tulossa muutos tulevaisuudessa.

        Kyse ei ole kyykytyksestä.


    • Anonyymi

      No mitenkä tämmöses tapaukses: Rekkasin veneen 2kk sitten, trafin tiedoissa vene näkyy mun nimissä aivan oikein...mutta sitä peijakkaan luottokorttia ei ole tullut.
      Enkä periaatteellisista syistä aio ihan ensimmäisenä ryhtyä sitä peräämäänkään.

      • Anonyymi

        Hyvä periaate.

        Parempi aina jättää kertomatta palveluntarjoajalle, jos on jäänyt jotain tilaamaansa paitsi. Kyllä ne sitten katuvat ja ottavat opikseen, kun joskus erheensä itse huomaavat.


    • Anonyymi

      Minulla on 2007 ostettu ja maistraatllla rekisteröity vene,kun merivartijat pysäyttivät ja papereita kyselivät ,ja yllätys trafilta ei löytynyt mitään tietoa veneestä.Näytin maistraatin rekisteriotteen ja kaikki kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2782
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      253
      2749
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      66
      2382
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      206
      1875
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe