Mikä saa ylioppilaan käyttämään ylioppilaslakkia.

Kylmä sää vai heikko itsetunto.

Meillä oli 4 lapsella ja nyttemmin myös 6 lastenlapselamme kavereilta lainatut lakit. Juuri kuulin että muutamat kaupatkin vuokraavat lakkia 10 e hintaa ja yli 50 e ostosella ilmaiseksi.

19

248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yli-oppilaalla osaaminen.
      Luusereilla kateus.
      Hinnoissa on eroa.

H.

• Anonyymi

No en osaa sanoa mitään muista ylioppilaiksi lukeneista, mutta olen ainoa sisarusparvestani joka tempasi ylioppilaslakin. Ja vielä aikuiskoulutuksessa Ruotsissa ruotsinkielellä, minä umpisuomalainen jolla aina heikko arvosana ruotsinkielessä Suomessa oppikoulussa. Olin tosi ylpeä suorituksestani kun sain todistuksen ja aivan tyydyttävät arvosanat sekä sain pujottaa lakin kutreilleni. Meitä oli sitten pieni joukko illemmalla sitä juhlistamassa . Ei kuitenkaan kukaan vanhemmistani tai sisaruksistani.
      Pidin varsin sitä ylioppilaslakkia alkuvuosina päässäni kotona vappuaattona kun seurasin telkkarista vapun vastaanottajaisia. Lapset ovat myös saaneet ylioppilaslakit, lapsenlapset ovat vielä niin nuoria etteivät ole suorittaneet lukiota loppuuun. Nykyään yo-lakkini on kellarissa vaatelaatikossa.
      Hytinäx1

• "Anonyymi"

Kirjoitahan siis minullekin 2 X 2 riimi Kauniilla Ruotsin-kielellä.
        Et sitten pidä kirjoittaessasi päässäsi sitä Ruotsalaista Lakin-tekelettä.
        Tässä aihe: Puolukka tunturin rinteellä lämpenee.

H.

• Ruotsissahan saa ylioppilaslakin ja yo-todistuksen jokainen vaikka paperissa ei olisi yhtään hyväksyttyä avosanaa, kaikki ammattilukion käyneetkin. Kukaan ei jää ilman lakkia, kunhan vain on ne vuotensa koulunpenkillä istunut missä asennossa hyvänsä vaikka nukkuen.

Minulla oli yo-lakki viimeksi päässäni, kun mentiin luokan kanssa jatkoille. Ei sitä enää kotiin tullessa meinannut löytyä, mutta siellähän se sitten oli auton penkin alla aika nuhruisena. Näkyi olevan tallessa nyt vieläkin, kun tyhjentelin vinttivarastoa. En tiedä varmaksi onko se edes minun kun kokeilin ja vaikutti pienemmältä kuin muistelin. Tai sitten pää on kasvanut ... Pakkasin takaisin varastoon, jos joku haluaisi vaikka pientä maksua vastaan lainata.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Ruotsissahan saa ylioppilaslakin ja yo-todistuksen jokainen vaikka paperissa ei olisi yhtään hyväksyttyä avosanaa, kaikki ammattilukion käyneetkin. Kukaan ei jää ilman lakkia, kunhan vain on ne vuotensa koulunpenkillä istunut missä asennossa hyvänsä vaikka nukkuen.

Minulla oli yo-lakki viimeksi päässäni, kun mentiin luokan kanssa jatkoille. Ei sitä enää kotiin tullessa meinannut löytyä, mutta siellähän se sitten oli auton penkin alla aika nuhruisena. Näkyi olevan tallessa nyt vieläkin, kun tyhjentelin vinttivarastoa. En tiedä varmaksi onko se edes minun kun kokeilin ja vaikutti pienemmältä kuin muistelin. Tai sitten pää on kasvanut ... Pakkasin takaisin varastoon, jos joku haluaisi vaikka pientä maksua vastaan lainata.

Juu , en ollut uskoa korviani kun opettaja vävyni kertoi tämänpäivän ylioppilasjuhlijoista vaikka "ylioppilas" ei edes ole saanut päästötodistusta lukiosta.
        Monet oppilaat maksattavat vanhemmillaan hienot kemut ( ja ne eivät tosiaankaan ole järkeviä maksultaan, hyvin helposti uppoaa 2000 - 3000 Euroa muutaman päivän juhlintaan) . 18 vuotiashan on täällä täysi-ikäinen eikä hänellä ole täällä velvollisuutta näyttää arvosanojaan vanhemmilleen.
        Minä en voi ymmärtää kuinka tämä on mahdollista kouluviranomaisten puolelta että voidaan käyttää oppilaitosta näin väärin.
        Ja sitten vuonna 2015 yksintulleiden pakolaisnuorten on saatava päästötodistus hyväksytty, jotta he voisivat saada oleskeluluvan. Aivan kamalia paineita laitetaan opettajille ja näille oppilaille joilla edes aakkoset eivät ole samanlaiset kuin länsimaissa. Opi siinä sitten 12 vuoden opinnot kolmessa vuodessa.
        Hytinäx1

• Anonyymi kirjoitti:

Juu , en ollut uskoa korviani kun opettaja vävyni kertoi tämänpäivän ylioppilasjuhlijoista vaikka "ylioppilas" ei edes ole saanut päästötodistusta lukiosta.
        Monet oppilaat maksattavat vanhemmillaan hienot kemut ( ja ne eivät tosiaankaan ole järkeviä maksultaan, hyvin helposti uppoaa 2000 - 3000 Euroa muutaman päivän juhlintaan) . 18 vuotiashan on täällä täysi-ikäinen eikä hänellä ole täällä velvollisuutta näyttää arvosanojaan vanhemmilleen.
        Minä en voi ymmärtää kuinka tämä on mahdollista kouluviranomaisten puolelta että voidaan käyttää oppilaitosta näin väärin.
        Ja sitten vuonna 2015 yksintulleiden pakolaisnuorten on saatava päästötodistus hyväksytty, jotta he voisivat saada oleskeluluvan. Aivan kamalia paineita laitetaan opettajille ja näille oppilaille joilla edes aakkoset eivät ole samanlaiset kuin länsimaissa. Opi siinä sitten 12 vuoden opinnot kolmessa vuodessa.
        Hytinäx1

No voihan paperiton raukkoja!!!!

Minun (natsin?) mielestäni järjestys pitäisi olla niinpäin, että ensin oleskelulupa ja sitten vasta koulun penkille. Ilman oleskelulupaa takaisin kotiaan tai odottelemaan, että onko heidän aiheellista edes saada oleskelulupaa.
        Mitä Ruotsin veronmaksajat ovat maksamaan koko maailman "lasten" koulunkäyntejä.

Minä en ollut uskoa korviani, kun likka puhui, että jotkut hänen oppilaistaan joutuvat asumaan kadulla ja piileksimään maan alla, kun heidän oleskelulupa-anomuksensa on hylätty. Mutta koulussa vain täällä istutaan silti.

• Anonyymi

Siitäpä tulikin mieleen, että otan vaatehuoneen ylähyllyltä lakin, kun lähden huomenna kylille. Pariin vuoteen en ole käyttänyt. Käytän siksi, kun olen ylioppilaaksi kirjoittanut aikanaan, eipä siihen muuta syytä ole. Aloittajan juttu taitaa olla vitsi, ei kai kukaan nyt lainalakkia laita, ihan hassua.

• Anonyymi

Ylioppilaskin on hieno juttu, mutta kyllä meidän amiksen insinöörit ja amiksen di tienaa ja kuluttaa aivan mukavasti. Teekkarilakki tuli ostettu ja kerran käytetty.

• Anonyymi

Mulla on kyl lippiksiä joka lähtöön. Kelpaa elämän yliopiston korvike lätsinä vallan mainiosti.
      Ylioppilaslakki vappuna on joku menneisyyden jäänne jostakin näyttämisen tarpeesta.
      Vappu on muutenkin sellainen massapsykoosi joukko kokoontumiselle, työläiset ja sekaiset keskenään, kukin pyrkien olemaan omalla reviirillään.
      Enpä muista, että olisin juhlistanut vappua koskaan sen jälkeen kun täytin armeija äänestys iän.
      Mutta muistakaa tarkkailla Rinteen vappiu satasia, ties vaikka ilmassa leijuisi leikkivien Leivojen seassa. "Taas ilmassa leivoset leikkiä lyö..."
      Ja leivoksiakin lentelee. Kivikova tippaleipä jonkun otsaan.

• Ei kumpikaan. Yhden ainoan kerran olen vuoden 1975 ylioppilasjuhlien jälkeen lakkia päässä pitänyt. Taisi olla vappuna 1995, vaimo sitä taisi ehdottaa, kun lähdimme kävelylle keskustaan. Oli pirun kylmä tuuli ja kotsa oli epämukava päässä, eikä pahemmin lämmittänyt.
      Sitä kävelyreissua lukuunottamatta kotsa ollut 44 vuotta piilossa vitivalkoisena alkuperäisessä laatikossaan jonkun kaapin perällä. Muunlaista lakkia kyllä käytän päivittäin, kesät talvet.

• Anonyymi

En ole kakkiaisten jälkeen käyttänyt. En oikeasti ilikiä käyttää yo- lakkia. Jotenkin tulee sellainen olo, että yrittäis nostaa ittiään ylemmäs.

• Anonyymi

:) 💩

• Anonyymi

Joka ainut kevät, tähän aikaan, sanon pojalle: "Lähetin sun ylioppilaslakin postissa, toivottavasti ehdit hakea." (tietää etten ole lähettänyt). Tai kysyn että ehtiikö vielä lähettää lakin, että ehdit laittaa sen päähäsi. Tai: Vappu tulossa, tahdotko lakin.
      Aina menee saman kaavan mukaan vastaukset, ei ei ei, en tarvitse, hahhahhaa että sä jaksat, en kyllä hae postista.
      Meidän porukoissa ei ylioppilaslakki killuskele päässä. Kaapin kätköissä lojuvat.
      Vappu ei ole koskaan ollut meidän perheessä juhla, jota olemme lähteneet juhlimaan. Vapputori ei ole kiinnostanut ollenkaan.
      Huomenna torilla varmasti tosi paljon porukkaa. En mene lähellekään toria.

Mutta siitä huolimatta Hyvää Vappua kaikille :)

Heikunkeikku

• Anonyymi

Äsken oli tv:ssa kellastuneessa lakissaan herra, joka kertoi olleensa 50 kertaa katsomassa Hesassa Mantan lakitusta. Tuntui olleen teekkarille tärkeetä.

• Jos pistää vappuna ylioppilaslakin päähänsä ei sitä kysellä onko lainattu vai onko se kaverin tai kummin kaiman,, jos olet oikeutettu sen käyttämiseen muuten.

Yrität aloituksellasi jotenkin syyllistää lakin käyttäjiä, muka sää vai huono itsetunto, omituinen asenne., voisiko olla alemmuudentunteestakyse, koska kiinnität moiseen huomiota. No, epäilen, eihän sinulla nyt kuitenkaan semmoista....

Ylioppilaslakki kuuluu vapun perinteisiin, niin nuorille kuin vanhoille, miksi siitä perinteestä luopuisi jos lakki vielä mahtuu ja sitä on kiva muuten sitä käyttää.

• Anonyymi

Tunnen kymmeniä fiksuja ehkä yli sata jotka kukaan ei käytä ylioppilaslakkia vaikka tänäänkin kaupungilla kulkuetta kävivät katsomassa.
        Luulen että ovat ylioppolaita kun ovat lääkäreitä, maistereita, eivätkä aja alle 100 ooo e autoilla ja asunnot on kerrostalossakon 2-3 asunnosta yhdistettyjä.

• Anonyymi

Ganesh-norsujumalan mukulalla eivät olleet kaikki suitsukkeet kotialttarilla. Sitä tulee kärtyksi ko joutuu nielemään riksanpölyä, pötpöttävän hintustanin pakokaasuja, kelmeää jäteveteen keitettyä hirssipuuroa ja lehmänkusista neilikkateetä päivät pääskytysten

• Anonyymi

Lakki päässä, mutta lapseni. Omani on niin pieni.
      Joinain vappuina pidän, joinain en. Miten milloinkin.
      Oikeastaan käyttöaika n. 1vrk, niin miksei laittaisi, jos huvittaa.

Beng

• Käytän yo-hattua joka vappuna, niinpä siis nytkin. Eilen Kekkospatsaalla ja Rosson terassilla. Kävelimme kotiin palatessamme rantapuiston läpi koska halusimme nähdä nuorten vappuilotteluja. Korkeakoulun opiskelioilla oli yo-hatut ja erivärisiä haalareita, iloista porukkaa istuessaan ja laulaessaan ringissä ruohikolla. Hatuttomat örvelsivät humalassa omissa ryhmissään, yksi heistä istui pullo kädessä ja oksensi.

Tänään olimme kaupungilla seuraamassa vasemmistoliiton ja SDP.n järjestämää työväenvappumarssia, kovin oli lyhyt marssijoiden jono vaikka SDP-oli vaalivoittaja.
      Mutta komia oli vanhojen tuunattujen autojen ohiajo, se toi mieleeni nuoruuden bilistelyt ja pienen kaihon ensimmäistä autoani muistellessa, keltainen volkswagen vm -72

Ostin joku vuosi sitten uuden Yo-hatun koska entinen oli kutistunut niin paljon, että ei pysynyt enää päässä. No, ne menneen ajan suihkulähteissä uimiset olivat tehneet tehtävänsä. On se jossain tallessa vielä ; )

Oli kiva rupatella naapurin lesken kanssa, joka tuli vastaan ystävättärensä kanssa, kummallakin keltaiset yo-hatut päässä.

Miksi yo-hattuperisteestä olisi luovuttava, ihmettelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4096
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2459
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1597
    4. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1167
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1137
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      892
    8. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      863
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      104
      850
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      810
    Aihe