Keittiön hella

Vanha liesi tuli tiensä päähän keittiössämme, uunissa ei enää tahtonut pysyä lämmöt kunnolla, kun tiivisteet fuskasivat niin paljon. Annoin rouvalle vapaat kädet hankkia aivan millaisen tahansa hellan, kunhan hän vaan itse on tyytyväinen. Näin tehtiin!

Nyt sitten puoli vuotta myöhemmin on ilmennyt, että hän ei enää olekaan tyytyväinen uuteen hellaansa. Miten tulisi toimia hienovaraisesti niin, että ei tulisi mitään suurta draamaa tapahtuneesta eikä menisi lusikat jakoon lieden hankkimisongelmien vuoksi?

83

1713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse en tykkää keraamisesta liedestä. Se on fiinin näkönen ja vaatii enemmän huoltoa (mielestäni) kuin tavallinen liesi. Puunaa ja kiillota. Se menee helpommin pahan näköiseksi, koska puhtaana on hienomman näkönen :-)

      Laiskana miehenä tykkään enemmän tavallisesta liedestä, joka ei jokaista pikku tahraa pelästy. En myöskään jaksa pohtia mikä kattilamateriaali sopii millekin liedelle. Perusliesi on mun valinta.

      • Meillä oli ennen sellainen keraaminen ja ainakin itse tykkäsin siitä. Nykyinen on tällainen tavallinen liesi, mutta ongelma on kuulemma siinä, kun on niin pirun hidaskäyttöinen. Itselle sopii kumpi tahansa, ei ole väliä eikä koskaan niin kiire.


      • Anonyymi

        Ei keraamisen lieden puhtaanapito ole vaikeaa! Täytyy vain pyyhkäistä roiskeet pois tuoreeltaan, silloin riittää tippa hoitoainetta & märkä rätti ja aikaa palaa 1 minuutti. Jos niiden antaa palaa kunnolla kiinni (= viitsi uhrata tähän 1 min jokaisen ruoanlaittokerran jälkeen), niin sitten onkin luvassa 10 min puuhastelu raaputtimen ja hoitoaineiden kanssa.

        Perinteinen malli on taas ihan perseestä. Kieltämättä sitä ei tarvitse joka kokkauksen jälkeen jynssätä.... mutta sitten kun tarvii, niin 1) aikaa palaa *vähintään* se 10 min ja 2) siinä tarviitaan monenmoista tököttiä (eri välineet ja aineet levyille ja emaloidulle tasolle) eikä niitä penteleen messinkirinkuloita levyjen ympärillä tahdo vanhemmiten saada millään puhtaaksi ts. vekotin on aina paskaisen näköinen.

        vrt. liesitaso, joka on aina siistin näköinen, jos/kun ymmärtää pyyhkäistä sen tuoreeltaan puhtaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei keraamisen lieden puhtaanapito ole vaikeaa! Täytyy vain pyyhkäistä roiskeet pois tuoreeltaan, silloin riittää tippa hoitoainetta & märkä rätti ja aikaa palaa 1 minuutti. Jos niiden antaa palaa kunnolla kiinni (= viitsi uhrata tähän 1 min jokaisen ruoanlaittokerran jälkeen), niin sitten onkin luvassa 10 min puuhastelu raaputtimen ja hoitoaineiden kanssa.

        Perinteinen malli on taas ihan perseestä. Kieltämättä sitä ei tarvitse joka kokkauksen jälkeen jynssätä.... mutta sitten kun tarvii, niin 1) aikaa palaa *vähintään* se 10 min ja 2) siinä tarviitaan monenmoista tököttiä (eri välineet ja aineet levyille ja emaloidulle tasolle) eikä niitä penteleen messinkirinkuloita levyjen ympärillä tahdo vanhemmiten saada millään puhtaaksi ts. vekotin on aina paskaisen näköinen.

        vrt. liesitaso, joka on aina siistin näköinen, jos/kun ymmärtää pyyhkäistä sen tuoreeltaan puhtaaksi.

        Mitä välii, kun se muutenkin on ihan perseestä ja on paskaisen näköinen ja rinkulat aina pilalla.. Kai sen nyt saattoi arvata jo silloin, kun menit ostamaan mokoman halpatuotteen.
        Jos hella on joka käytön jälkeen pestävä ja puunattava, niin olisikohan syytä harjoitella patojen ja pannujen käyttöä. Kaikilla ei ruuat mene yli laitojen joka keittokierroksella.
        Eineksiä kaupasta ja mikroon!


      • Keraamisen lieden sileän pinnan hoitaminen vaatii tosiaan hirrrrveän paljon työtä. Sen pinta pitää pyyhkiä kostealla rievulla aina välillä.


    • Anonyymi

      Kyllä on onnettomia ja vaarallisia nämä nyky kodinkoneet ,melkein kautta linjan..
      Vanha kunnon Strömberg on vielä varalta tallessa..
      Vaikkakin vaihdettu 7 vuotta sitten Upon keraamiseen,joka on toiminut moitteetta!
      Tällaista se "markkinoiden" teko on käytännössä ,koneet ei kestä kuin takuuajan jos sitäkään...näin se maailma toimii ekologisesti...
      Erittäin vaarallista kehitystä,jos tietäen tehdään noin heikko tasoisia kodinkoneita!

      • Ehkä vaatimustaso on myös noussut ihmisillä. Ei enää riitä, että on kunnon toimiva hella, vaan pitää olla kaikilla mausteilla. Ehkä juuri näiden mausteiden seurauksena eivät laitteet pysy kunnossa, oli sitten kyse mistä tahansa kodinkoneesta?


    • No mikä nyt liedessä voi ollakaan vikana, jos se on uusi.., eikä siinä ole valmistumista vikaa, jos on niin vaihtoon..hella tai ...no ei ny t sentään vaimoa :)

      Neuvoksi; hyvä.t korvatulpat

      • On sellainen vika kuulemma, että liesi on aivan liian hidas. Kiireinen emäntä joutuu odottamaan keittolevyjen lämpenemistä liian pitkään, kuulemma.

        Meinaatko että käyn ostamassa kunnon hellan ja korvatulpat, että ei joudu kuuntelemaan mikä taas on vikana?


    • No kyllä se liian hidas onkin, jos kestää puoli vuotta lämmitä.

    • Anonyymi

      Onko ongelma hellan ostossa?
      Mulla kun meni hella rikki niin katsoin netistä niin samana päivänä oli uusi hella tilalla, näin se on muittenkin kodin koneen kanssa, viime viikolla ostin uuden pölyimurin enkä tehdyt siitä aloitusta.
      Uuden vaimon hankintaan ei täältä saa apua, nalkuttavasta eukostakin pääsee eroon.

      • Ei varsinaisesti minulla itsellä ole ongelmaa. Tiedän kuinka helposti pystyy hankkimaan ihan minkä tahansa kodinkoneen. Kyse on siitä, että osaa hankkia sellaisen joka myös kelpaa puolisolle, Eikä se edes ole nalkuttava, joskus melko kriittinen ja tiedän tältä palstalta löytyvän neuvoja melkein joka asiaan. Kannattaa ainakin kysäistä, jos ei muuten niin keskustelun vuoksi.


      • Sinäkö perehdyt kotiinne hankittaviin tuotteisiin ja suoritat hankinnat itsenäisesti - kysäiset puolison mielipidettä vain keskustelun vuoksi?

        Oletteko sinun mielestäsi tasa-arvoinen pari?


    • Anonyymi

      Aamu pelastettu. Onneksi netistä löytää vertaistukea, eikä tarvitse tuntea olevansa ainoa vaikeuksineen yhteisen sävelen löytymiseen.

      • Kiitos hyvästä ja kannustavasta palautteesta.


    • Anonyymi

      Kaasu

      Kaasuliesi, sähköuuni. Kaasussa rutkasti hyviä puolia. Ei mene vahingossa päälle. Lämmn säätö reaaliajassa. Varmasti tarpeeksi kuumakin tarvittaessa. Helppohoitoinen ja kestää... kestää... Sähköuuni parempi, kuin kaasu, lämpiää tasaisemmin ja helpompi käyttää.

      Vajaan kolmen vuosikymmenen kokemus kaasuliedestä, eip kiinnosta sähkhärpäkkeet. Kaasu pienentää sähkölaskuakin. No, maksaahan se kaasukin, mutta ei hirveästi. Noita on erillisinä ja normikombonakin. Asennus helppoa, mutta pullon verran menee tilaa kaapistosta. Pullon voi laittaa myös muualle, mutta se vaatii sitten putkien asennuttamisen. Mitään erikoisempaa asiassa ei ole, onhan kai melkein kaikilla kaasurillikin ja kokemusta.

      Avio-ongelmiin en ota kantaa.

      =DW=

      • Meikäläisellä ei ole ollut koskaan kaasuhellaa, eikä edes kaasugrilliä. Ehkä vähän vanha jäärä, joka pelkää kaasuun liittyviä vaaroja, joista ennakkoluulot tosin taitaa olla suurimpia. Voisi olla mukavaa opetella jotain uutta näin vanhana kääkkänä.

        Ei huano ehdotus!


    • Anonyymi

      Mulla on hella ihan perinteinen: 4 levyä ja uuni. En kyllä ole ikinä eläissäni tarvinnut 4 levyä yhtä aikaa. Nykyään korkeintaan 2 levyä tarpeen, jos keitän potut ja teen kastiketta. Jossain tvssä vilahti mökkiuuni, jossa oli 2 levyä päällä. Taidan seuraavaksi ostaa sellaisen?

      Nykyään on kahvinkeitin ja vedenkeitin ym., joten hellaa tarvitaan vähemmän siksikin. Mikrouunikin löytyy ja se on nopeakin!

      Uunia tarvii niin vähän nykyään; pääsiäisen aikaan paistoin lihanpalasen. Ehkä kesällä taas leivonkin jotain, kun marjat kypsyy.

      Byro B ei viitsi rekkautua.

      • Byro B

        Eipä ole levyjä tavallisesti kuin yksi päällä, kun tämä poika kokkailee. En edes kaipaa mitään hienouksia, koska niiden käyttäminen on vaikeata ja joskus ei edes oikein ymmärrä mitä niillä tavoitellaan. Minulle levyt ovat kattilaa ja paistinpannua varten. Uunissa lämmitetään pataruokia ja uunipelleillä mitä milloinkin.

        Mikroaaltouuni on kyllä oikea vuosisadan keksintö. Käytän joka päivä.


    • Anonyymi

      Mitenkä olisi, kun äitienpäivä on tulossa ja vaikka koneet ja laitteet eivät ole niin romanttisia lahjoja, ostaisit keraamisen lieden. Ison rusetin ja kimpun kanssa.
      Tarvitseeko tuttavasi joku uudenpaa vanhanaikaista hellaa vaikkapa mökille, jolloin voisit myydä nykyisen?

      Beng

      P.S. hieman kalliimpi kuin tulpat

      • Beng

        Minä tiesin, minä tiesin että täältä löytyy hyviä neuvoja!

        Ei se rouva turhasta napise, kyllä sitä varmaan ihan tosissaan haittaa se ruuanlaiton hitaus. Keraaminen liesi oli paljon parempi ja voin perherauhan säilyttämiseksi hankkia taas sellaisen. Eivät ne nykyään edes maksa mitään omaisuuksia. Sitkeässä vaan on tuollainen ajattelu, että lieden pitäisi kestää ainakin 20 vuotta, samoin jääkaapin kanssa.


    • Anonyymi

      Kaasuliesi on paras ja turvallisin...vaikka nappulaa "vahingossa" hipaisee ja nappula kiertyy, ei kuitenkaan liekki syty eikä liesi lämpene ...
      eikä kaasukaan ala virtaamaan.

      • Anonyymi

        Jeep

        Hyvä kun jollain muullakin hyviä kokemuksia kaasusta. Mä aina muistaissani keuhkoan sen puolesta. Paitsi ominaisuuksiltaan, myös turvallisuudeltaan kaasu on parempi, kuin mikään sähköhärpäke. Mun muistin mukaan ikinä en suomessa ole kuullut otsikoitavan kaasuräjähdyksistä, tai kaasumyrkytyksistä. Kaasua ei saa mitenkään vahingossa päälle. Jos liekki sammuu, kaasuntulo lakkaa. Kaasuvuoto teoriassa mahdollista, mutta se vaatii sitten jo isompaa teknistä vikaa ja ainakin mulla on kaikenvaralta kaasuvaroitin. Lisäks kaasu haisee, vuoto haisee nenään.

        Aikanaan, kun nykyiseen luukkuun tein keittiöremonttia, etsin just kokemuksieni pohjalta nimenomaan kaasuliettä sähköuunilla. Naapurit katteli jotenkin kummallisesti, vaikka kaikilla kaasurillit. Kandee hokata, melkein kaikissa telkkarin kokkiohjelmissa aina kaasu, samaten paremmissa ravintoloissa.

        Keittiöremppa kesti kauan, koska olen laiska. Sillä aikaa tein kaikki ruuat pihan kaasurillissä. Ei ruoka tiedä, millä se kypsennetään, kokki tietää.

        On huonojakin puolia. Mulla ei kaupunkikaasua, pullokaasu saattaa loppua kesken. Ei iso ongelma, sitä saa ostaa melkein mistä tahansa. Aika harvoin tarvii pientä, 5kg, pulloa vaihtaa. Isolla pullolla vielä harvemmin, mutta ei mahtunut kaappiin. Halpojen pinnoitepannujen kans pitää olla tarkka, kaasulla saa enenpi kuumaa, kuin net kestää. Siihenkin oppii, että ei väännä täysille "odotellessa" levyn lämpenemistä. Ja tavallaan "jälkikypsentäminen" jäähtyvällä levyllä ei onnistu, koska kun liekin sammuttaa, lämpö loppuu heti. Mutta sekin turvallisuusasia.

        Aikanaan muakin jotenkin hirvitti, kun eka kaasuliesi oli asunnossa. Oli ennakkoluuloja ja kun ei tiennyt asiasta, kummastutti. Kun kaasuun tottui, muuta en laittaisi. Parempaa ei ole sattunut silmiin, jos keksitään, sitten mietitään asiaa uudelleen.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeep

        Hyvä kun jollain muullakin hyviä kokemuksia kaasusta. Mä aina muistaissani keuhkoan sen puolesta. Paitsi ominaisuuksiltaan, myös turvallisuudeltaan kaasu on parempi, kuin mikään sähköhärpäke. Mun muistin mukaan ikinä en suomessa ole kuullut otsikoitavan kaasuräjähdyksistä, tai kaasumyrkytyksistä. Kaasua ei saa mitenkään vahingossa päälle. Jos liekki sammuu, kaasuntulo lakkaa. Kaasuvuoto teoriassa mahdollista, mutta se vaatii sitten jo isompaa teknistä vikaa ja ainakin mulla on kaikenvaralta kaasuvaroitin. Lisäks kaasu haisee, vuoto haisee nenään.

        Aikanaan, kun nykyiseen luukkuun tein keittiöremonttia, etsin just kokemuksieni pohjalta nimenomaan kaasuliettä sähköuunilla. Naapurit katteli jotenkin kummallisesti, vaikka kaikilla kaasurillit. Kandee hokata, melkein kaikissa telkkarin kokkiohjelmissa aina kaasu, samaten paremmissa ravintoloissa.

        Keittiöremppa kesti kauan, koska olen laiska. Sillä aikaa tein kaikki ruuat pihan kaasurillissä. Ei ruoka tiedä, millä se kypsennetään, kokki tietää.

        On huonojakin puolia. Mulla ei kaupunkikaasua, pullokaasu saattaa loppua kesken. Ei iso ongelma, sitä saa ostaa melkein mistä tahansa. Aika harvoin tarvii pientä, 5kg, pulloa vaihtaa. Isolla pullolla vielä harvemmin, mutta ei mahtunut kaappiin. Halpojen pinnoitepannujen kans pitää olla tarkka, kaasulla saa enenpi kuumaa, kuin net kestää. Siihenkin oppii, että ei väännä täysille "odotellessa" levyn lämpenemistä. Ja tavallaan "jälkikypsentäminen" jäähtyvällä levyllä ei onnistu, koska kun liekin sammuttaa, lämpö loppuu heti. Mutta sekin turvallisuusasia.

        Aikanaan muakin jotenkin hirvitti, kun eka kaasuliesi oli asunnossa. Oli ennakkoluuloja ja kun ei tiennyt asiasta, kummastutti. Kun kaasuun tottui, muuta en laittaisi. Parempaa ei ole sattunut silmiin, jos keksitään, sitten mietitään asiaa uudelleen.

        =DW=

        Ei kai nykyaikana kannata valita sellaista liettä, mistä on pirusti ylimääräistä vaivaa. Komisario Palmussakin kaasuliesi osoittautui hengenvaaralliseksi.


      • Täytyy myöntää, että olen joutunut tien päältä kääntymään takaisin kotiin katsomaan, että jäikö se hella päälle. Kaasuhella olisi siis parannus siihenkin asiaan.


      • Anonyymi

        Kaasuhella.
        Kokemusta on kun asuttiin Hesan keskustassa, missä oli polettikaasu.
        Jos poletit loppuivat, niin oli pakkokipaisu kauppaan. Ja huom. kaupat eivät olleet iltaseen auki. Ei se vielä mitään. Kun piti uunissa laittaa ruokaa. Kerran saimme naapurilta kalan ja aioin laittaa sen uuniin. Kaikki sormet suussa. Mutta ei hätiä mitiä. Miehen veli tuli käymään ja laittoi uunin palamaan.
        Mökillä oli pullokaasu, joten siihenkin piti tottua.
        Hesassahan on joskus ollut pamauksia, harvakseltaan, kun kaasuhana on jäänyt auki.
        Mutta kait nekin piisit on kehitelty turvallisemmiksi.

        Beng


    • Anonyymi

      Me ollaan eukon kans ku yö ja päivä. Nauretaan toisillemme päivät pitkät. ” miten voitkin olla tommonen, ” 30 vuotta jo itkunsekaista naurua. En vaihtaisi päivääkään tai no ehkä muutaman.
      Toki meitä yhdistää se että tehdään yhdessä erilaisia projekteja joissa kummallakin on vahvuutensa.
      Ehkä nyt on sinun vuorosi näyttää kuinka se kunnon hella hankitaan.

      • Epäilenpä että tulevaisuudessa eii kannata nokitella uudesta hellasta kuka sen paremman hellan osti.


    • Anonyymi

      osta injegtiotaso, siinä saa sopan äkkiää, ja liedellä
      sitä voi lemmitellä, soppaa meinaan
      hnrjj

      • Voi siinä injektiotasolla lemmiskelläkin. Perinteisellä valurautaisella on hankalampaa.


    • Anonyymi

      Meillä oli kanssa esillä tuon mun hellan hitaus, etenkin kun uunista meni joku vastus ja ylälämpö ei toimi kunnolla. Onneksi se on kiertoilmauuni joten ruuat kyllä valmistuu ja ruskistuukin ihan kauniisti, mutta ajan kanssa. Nää miesporukka täällä sanoo että meillä ei ole syöty palaneita ruokia sen jälkeen kun Paloman uunista meni ylälämmöstä vastus kun oli sähköhäriöitä. (Liersi on vainn. kolme tai neljä vuotta vanha, mutta takuu ei ole enää voimassa). Minä olen opetellut laittaan uunin lämpenemään puoli tuntia etuajassa.
      Siis jokaisella pilvellä on hopeareunus.

      Ps. Osta uusi hella. Pääset halvemmalla kuin vaihtamalla vaimoa.

      Med vänlig hälsning
      Paloma.se

      • Paloma.se

        Jokaisella pilvellä onkin hopeareunus, totta turiset.

        Mutta tässä hella casessa minulla on oma lehmä ojassa. Nimittäin keskustelu lähti eilen liikkeelle siitä, kun tulin raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja rouvan oli tarkoitus laittaa minulle päivällistä, jonka tekeminen alkoi kestää ja kestää. Missään vaiheessa en hoputtanut tai kiirehtinyt häntä, koska en edes ollut kovin nälissäni. Ilmeisesti turhautuminen ja monta kertaa keittiöön ravaaminen saivat mitan täyttymään.

        Uuden hellan hankkiminen on nyt priorisoitu ykkösasiaksi elämässäni.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Paloma.se

        Jokaisella pilvellä onkin hopeareunus, totta turiset.

        Mutta tässä hella casessa minulla on oma lehmä ojassa. Nimittäin keskustelu lähti eilen liikkeelle siitä, kun tulin raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja rouvan oli tarkoitus laittaa minulle päivällistä, jonka tekeminen alkoi kestää ja kestää. Missään vaiheessa en hoputtanut tai kiirehtinyt häntä, koska en edes ollut kovin nälissäni. Ilmeisesti turhautuminen ja monta kertaa keittiöön ravaaminen saivat mitan täyttymään.

        Uuden hellan hankkiminen on nyt priorisoitu ykkösasiaksi elämässäni.

        "Mutta tässä hella casessa minulla on oma lehmä ojassa. Nimittäin keskustelu lähti eilen liikkeelle siitä, kun tulin raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja rouvan oli tarkoitus laittaa minulle päivällistä, jonka tekeminen alkoi kestää ja kestää. Missään vaiheessa en hoputtanut tai kiirehtinyt häntä, koska en edes ollut kovin nälissäni. Ilmeisesti turhautuminen ja monta kertaa keittiöön ravaaminen saivat mitan täyttymään."

        Niin siis eihän hellassa ole mitään vikaa, vaan mielestäsi emännässäsi että hän on aivan liian hidas. Minkäpäs hän sille voi jos ei ollut saanut ruokarahaa pyhien jälkeen, eikä ole voinut käydä kaupassa ostamassa sinulle herkkuja.
        Ottaahan se aikaa alkaa sulattelemaan paisteja pakasteesta. Kyllä minuakin olisi tympäissyt jos ukko vähän väliä olisi ravannut keittiöön ja vilkuillut rannekelloaan merkitsevästi ja käynyt nuuhkimassa ja arvostelemassa vähän väliä etteikö se sapuska ala olla jo valmis.
        Olisko sitä rouvan pitänyt tarjota jälkiruokaakin?

        Hytinäx1


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta tässä hella casessa minulla on oma lehmä ojassa. Nimittäin keskustelu lähti eilen liikkeelle siitä, kun tulin raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja rouvan oli tarkoitus laittaa minulle päivällistä, jonka tekeminen alkoi kestää ja kestää. Missään vaiheessa en hoputtanut tai kiirehtinyt häntä, koska en edes ollut kovin nälissäni. Ilmeisesti turhautuminen ja monta kertaa keittiöön ravaaminen saivat mitan täyttymään."

        Niin siis eihän hellassa ole mitään vikaa, vaan mielestäsi emännässäsi että hän on aivan liian hidas. Minkäpäs hän sille voi jos ei ollut saanut ruokarahaa pyhien jälkeen, eikä ole voinut käydä kaupassa ostamassa sinulle herkkuja.
        Ottaahan se aikaa alkaa sulattelemaan paisteja pakasteesta. Kyllä minuakin olisi tympäissyt jos ukko vähän väliä olisi ravannut keittiöön ja vilkuillut rannekelloaan merkitsevästi ja käynyt nuuhkimassa ja arvostelemassa vähän väliä etteikö se sapuska ala olla jo valmis.
        Olisko sitä rouvan pitänyt tarjota jälkiruokaakin?

        Hytinäx1

        Minä makasin sohvalla odottamassa ruuan valmistumista, enkä hoputtanut yhtään.


    • Anonyymi

      Tietenkin kannatta tässä iässä valita turvaliesi, niin ei jää vahingossa levy päälle. Helppo ja turvallinen käyttää.

      • Turvallisuus tulee tottakai huomioida lieden hankinnassa.


    • Anonyymi

      Ostin viime tammikuussa uuden keraamisen hellan. Toden totta on heti kuuma, jos vertaa siihen mun vanhaan hellaan.
      Tosin oli hieman opettelemista ja hokaamista siinä, että kahvivesi kiehuukin niin nopeaan, etten ehdikään veden kuumennuksen aikana suihkuun:) Ennen ehdin pestä jopa hiukset ja kun suihkunraikkaana pöllähdin suihkuhuoneesta pois, kiehuikin kahvipannun vesi sopivasti.
      Nyt ehdin vain pikasuihkuun ja usein vesi poreilee sitten jo suorastaan hampaat irvessä.

      Nyt olen tottunut tuohon uuteen hellaan.

      Kaasuhella on kyllä paras. Saaressa tottunut kaasuhellaan. Saaressa on myös semmonen kaasuhella, joka on tarkoitettu pöydälle ja jossa on vain kaksi levyä. Sen voi helposti viedä ulos ja kokata ulkona, mikä on aivan ihanaa. Sitten mulla on myös kaasulla toimiva mikä lie nimeltään, mutta tarkoitettu muurinpohjapannulle. Kerrassaan ihana sekin.
      Telkkarissakin kaikki hyvät kokit kaasuhellailevat. Liekin saa säädettyä mieleisekseen.

      Mutta joo, jos vaimosi ei tykkää nykyisestä hellasta, niin anna jalkasi viedä sinut kauppaan ja osta törähytä keraaminen hella vaimollesi. Vaimokulta tykkää ja sitä kautta sullakin on hyvä olla :)
      Jos vaimo on hyväntuulinen, niin miehellä on aika kivasti asiat :)

      Heikunkeikku

      • Heikunkeikku

        Meilläkin on kokemusta keraamisesta ja todettiin hyväksi hellaksi. En oikein tiedä miksi rouva päätyi valinnassaan perinteiseen lieteen, eikä sillä nyt ole merkitystäkään. Olen erinomaisen samaa mieltä kanssasi, että jos kaveri on hyväntuulinen, niin silloin on toisellakin hyvät oltavat.

        Kyllä tästä täytyy lähteä hellaostoksiksille. Tattista vaan hyvistä neuvoista, tulevat tarpeeseen.


    • Anonyymi

      Kerraaminen ei lämpene yhtään sen nopeampaan kuin perinteinen valurautainen, ehkä yltää suurempaan, sen sijaan induktio ja kaasu ovat sekä nopeita että tehokkaita.

      • Kyllä niissä on eroja ja valurautainen ehdottomasti kaikkein hitain.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kyllä niissä on eroja ja valurautainen ehdottomasti kaikkein hitain.

        Katsotaanpa sitten faktoja, TTS:n testien mukaan valurautainen salamalevy on keraamista nopeampi, ja tämän olen todennut myös käytännössä, nopeasti keraamisella ei saa aikaiseksi mitään, mutta on erittäin hyvä hauduttamiseen, koska lämpötilan saa pudotettua pienelle teholle, samoin nostaa esim. öljyn lämpötilan ehkä vähän paremmin kuin valurautainen. Keraaminen liesitaso on kyllä siistin näköinen jos jaksaa pitää levyn puhtaana eikä mene naarmuttamaan, vaikka jokatapauksessa tulee kulumaa pintaan keittoalueen kohdalle. Jos olisin nyt hankkimassa, ottaisin induktion ilman muuta tai saattaa olla että vaihdankin jo ensi jouluksi.


        https://www.tts.fi/files/895/Sahkolieden_valinta_TTS_koti680.pdf
        "Vesi kuumenee kiehuvaksi keraamisella keittoalueella 1–3 minuuttia nopeammin kuin valurautaisella vakiolevyllä. Valurautainen salamalevy on puolestaan 1–2 minuuttia nopeampi kuin perinteinen keraaminen keittoalue, jonka nimellisteho on hieman matalampi."


    • Anonyymi

      Kuulehan sie epävarmuus!
      Jos naisväki on saanut valkata mieleisen uuden lieden rikkimenneen tilalle, niin sinun tulee näyttää NYT se kaapin paikka. Toteat kylmän rauhallisesti ja ytimekkäästi uuden lieden tulevan ajankohtaiseksi, kunhan nykyinen vetää viimeisiä lämmityksiä. Sinuna en antaisi periksi.:)

      Mahdoitteko ostaa lieden kimpassa, vai sinunko kuvetta nyt koetellaan?

      • Perherauha, muista perherauha ja sen säilyminen.

        Tämänikäisellä hepulla ei ole enää kunnia-asia olla oikeassa tai etteikö voisi antaa periksi ja hankkia toista hellaa.

        Ihan omasta pussista menee molempien rahoitus, mutta sehän ei tässä asiassa ole ratkaisevaa.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Perherauha, muista perherauha ja sen säilyminen.

        Tämänikäisellä hepulla ei ole enää kunnia-asia olla oikeassa tai etteikö voisi antaa periksi ja hankkia toista hellaa.

        Ihan omasta pussista menee molempien rahoitus, mutta sehän ei tässä asiassa ole ratkaisevaa.

        Moni asia johtaa toiseen, se on totta se. En kuitenkaan ymmärrä, miksi et voisi hienotunteisesti infota rouvaasi toimivan hellan suhteen. Onhan hän sen itse valinnut teille.
        Ja siksi ei ole viisasta antaa periksi, ellei ole pesäpuuhat kyseessä. Se jos mikä koettelee perherauhaa .
        Heitin vain oman ajatuksen noinkin uuden hellan suhteen. Itse hankkimat eurot saa jokainen käyttää kuinka lystää.


    • Anonyymi

      Minulla on 1970 ostettu Upo hella ja toimii loistavasti koskaan ei ole rikkoontunut ja uunikin paistaa tasaisesti edelleen. Samoin saman ikäinen Upo jääkaappi eikä koskaan ole rikkoontunut vielä. Lisäksi 70-luvun lopun Philips Tv ja koskaan ei ole ollut rikki ja edelleen loistava kuva. Myöskin 80-luvun lopun Panasonic mikroaaltouuni jokapäiväisessä käytössä, koskaan ei ole rikkoontunut ja tehot riittävät edelleen. Lukemattomia muitakin laitteita löytyy mutta en jaksa kaikkea luetella.

      • Onnittelen!

        Vanhemmat kodinkoneet saattavat kestää koko ihmisiän. Näitä uudempia joutuu melkein viiden vuoden välein ostelemaan.


    • Taidanpa ottaa kuvan Kaasu-Hellastani.
      Kaasu ja Hella sisältyy vuokraani.
      Minun pitää antaa vaan palaa.
      Kuva kertoo miehestä joka siistii säännöllisesti.
      Laitan kuvan silläkin uhalla että viimeisin siistiminen ei ole vielä alkanut.
      Vihannesten määrä ruoassani kertoo myös että kakatessani kuuluu vain kilinää.
      Melkein joka kerta.
      Kuituja on niin paljon papanoissa.
      Pytty on siisti.
      -
      On myös alettava höyryttää vihannes-satsi ja paistaa Kari-Niemen Kanan-pojan Paisti-Leikkeet.
      Koko ensi-viikkokin kun on syötävä päivittäin.

      H.

      • Anonyymi

        voihan vitalis, uusi sanonta, jos hella on paskas, niin pytty kiiltää.
        eihän tuota saa puhtaaksi ampumallkaan. ootko tehnyt kukkoa viinissä
        hnrjj


      • Anonyymi kirjoitti:

        voihan vitalis, uusi sanonta, jos hella on paskas, niin pytty kiiltää.
        eihän tuota saa puhtaaksi ampumallkaan. ootko tehnyt kukkoa viinissä
        hnrjj

        "Anonyymi"

        Kohta näet kuvassa kuinka kasvikset odottavat höyrytys-kattilassaan.
        Milloin se osa hellastani syttyy, josta kaasun voi päästää irti.

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Kohta näet kuvassa kuinka kasvikset odottavat höyrytys-kattilassaan.
        Milloin se osa hellastani syttyy, josta kaasun voi päästää irti.

        H.

        Johan on likaista hyh hyh...vähemmän netillä enemmän siivousta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Johan on likaista hyh hyh...vähemmän netillä enemmän siivousta.

        "Anonyymi"

        Niin varmaan...
        Joskus muinoin piti ovi-kellosta ottaa tiuku irti.
        Niin paljon oli tulossa siivoojia.
        Riitti kun vain surullisin ilmein bileissä vihjaisi.
        Nyt näyttää siltä että on vain SOME.
        Siinä kun ei aina tarvita naamaa. :)

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Niin varmaan...
        Joskus muinoin piti ovi-kellosta ottaa tiuku irti.
        Niin paljon oli tulossa siivoojia.
        Riitti kun vain surullisin ilmein bileissä vihjaisi.
        Nyt näyttää siltä että on vain SOME.
        Siinä kun ei aina tarvita naamaa. :)

        H.

        Ai sä taas naisia siivoojiksi....eihän heistä muuhun kuin siihen ja "siihen"..


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Kohta näet kuvassa kuinka kasvikset odottavat höyrytys-kattilassaan.
        Milloin se osa hellastani syttyy, josta kaasun voi päästää irti.

        H.

        näytä missä sulla on jarrutus jälki laita se profiiliin
        hnrjj


    • Minulla on mökin pihassa tiilistä 22-vuotta sitten muurattu ulkokeittiön grilliuuni. Lämpiää nopeasti kuivilla sytöillä.

      • Anonyymi

        Sellainen olisi kyllä varmaan hyvä sisäkeittiössä.


    • Anonyymi

      Ei sulla puuhellaa ole?

      • Anonyymi

        Puuhella on ihana ja nopea vaikka missä. Niitä pitäisi muurata joka taloon, vaikka kuinka moderniin. Se vasta on olohuone-keittiön sydän.


      • Anonyymi

        Pidän puuhellan ritinästä, huminasta ja lämmöstä, kuten pönttöuunin.
        Siinä on tunnelmaa. Ja puun tuoksu. Ihan nam.

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidän puuhellan ritinästä, huminasta ja lämmöstä, kuten pönttöuunin.
        Siinä on tunnelmaa. Ja puun tuoksu. Ihan nam.

        Beng

        Viimeksi tuli paistettua nakkeja sellaisen puuhellan tulipesässä. Maku on aivan eri kuin sähköhellan nakkikattilassa tehdyillä.


    • Anonyymi

      Valurautaliedellä saa paremmat kaurapuurot. On juhlaa, kun joskus vuokraa vanhan mökin/huoneiston ja pääsee keittämään paremmat puurot. :).

      • Kaikissa helloissa on omat hyvät puolensa.


    • Anonyymi

      Kyll maar mää laittasi mummo kierrätyksee.
      Meni ny ostamaa kalliin ja huono uuni,Ei hyvä.

      • Anonyymi

        Hänellä oli korkeimman lupa ja läskiksi meni.


      • Varmaan ihmissuojelu aktivistit puuttuisivat asiaan ja kertoisivat ettei ole riittävä peruste.


    • Anonyymi

      Jospa kysyisit rouvaltasi, mitä hänen mielestään pitäisi tehdä.

      O-Orvokki

      • Jotenkin vaistosin pienen avunhuudon hänen sanoissaan. En muista nyt mikä itselläni meni tässä jokin aika sitten vikaan ja kerroin tuohtuneena asiasta rouvalle. Hän hoiti silloin asian kuntoon tekemättä sitä suurempaa numeroa. Tämä on varmaan sitä myötä- ja vastamäessä elämistä?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Jotenkin vaistosin pienen avunhuudon hänen sanoissaan. En muista nyt mikä itselläni meni tässä jokin aika sitten vikaan ja kerroin tuohtuneena asiasta rouvalle. Hän hoiti silloin asian kuntoon tekemättä sitä suurempaa numeroa. Tämä on varmaan sitä myötä- ja vastamäessä elämistä?

        Ehkä vaimo nytkin hoitaisi tehokkaasti asian kuntoon, kun vaikuttaa saaneensa tumpelon ja avuttoman miehen itselleen.


    • Anonyymi

      Taitaa mennä aloittajalla viikko hellaa pähkäilessä, netitistä valkkaat soitat liikkeeseen myyjälle hän kertoo loput ja tuovat sulle hellan ja vievät entisen pois, sun ei tarvihe muutakun aukaiset heille ulko oven ja kohta uon uusi hella paikallaa.

      Toisessa ketjussa on kiuas hakusessa, jossain uusi vaimo tai mies, käyppä antamassa kommetti.

      • Ei kuule viikko riitäkään, parempi tehdä huolella, niin asia tulee kuntoon. Vähän hankala laittaa liesi palautuspostissa takaisin, jos ei olekaan mieleinen.

        Mielestäni on mukavaa, kun täällä keskustellaan monista aiheista ja suurin osa kommenteista on hyviä.


    • Anonyymi

      Kaasu on nopea ja käytännöllinen, ja putkea myöten tulee täällä Helsingissä.

      • Porvoossa joutuisi touhuamaan niiden kaasupullojen kanssa. Kätevä ja nopea kuulemma on. Lisämausteena että ruuasta tulee usein parempaa.


    • Jotain tyttömäistä taas aloittajalla (ollakseen mies), että jos joku laite alkaa remppaamaan, niin pitää ostaa uusi.

      Jos entinen liesi toimi muuten hyvin, mutta uunin tiivisteet olivat menneet huonoiksi, niin miksi ei vain vaihdattanut siihen uudet tiivisteet.
      Toinen liesi on alkanut käymään hitaaksi, niin taas ollaan ostamassa uutta ottamatta selville jos sen takuuta vastaan voisi korjauttaa.
      Niitten valurautalevyjen alla on sellaiset sähkövastukset, että jos niistä yksikin pimahtaa, niin levy käy hitaammaksi. Sen voi korjauttaa, kun ammattilainen nostaa sen valurautakiekon pois ja kokeilee meisselillään mikä vastus niistä ei toimi ja vaihtaa uuden tilalle. Ollut vieressä seuraamassa miten se tapahtuu ja taas alkaa levy nopeammaksi.
      Noinkin uusi liesi, niin varmasti siinä on vielä takuu voimassa, ellei ole vanhana ostettu jostain huutokaupasta.

      • Anonyymi

        Tämä kuulostaa äijämäisiltä neuvoilta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kuulostaa äijämäisiltä neuvoilta

        Joskus vain vanhankin akan aivot toimivat paremmin kuin teinityttömäisen miehen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Joskus vain vanhankin akan aivot toimivat paremmin kuin teinityttömäisen miehen.

        No sinun kohdallasi ei ainakaan tapahdu niin. Tuo paronin ja paloman vainoaminen alkaa olla jo sairasta. Tee oma avaus äläkä nälvi muita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sinun kohdallasi ei ainakaan tapahdu niin. Tuo paronin ja paloman vainoaminen alkaa olla jo sairasta. Tee oma avaus äläkä nälvi muita.

        Enhän minä ole niitä, jotka tekevät samasta aiheesta uuden aloituksen, kun jo olemassa olevaankin voi kommentoida.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Enhän minä ole niitä, jotka tekevät samasta aiheesta uuden aloituksen, kun jo olemassa olevaankin voi kommentoida.

        Et sinä tee mistään aiheesta avauksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä tee mistään aiheesta avauksia.

        No en en.
        Mitä siitä sit?
        Ei kai täällä tarvitse omalla aloituksellaan ostaa pääsyä toisten tekemiin aloituksiin ja saada kommentoida heidän pikku ongelmiinsa ja antaa neuvoa neuvottomalle.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No en en.
        Mitä siitä sit?
        Ei kai täällä tarvitse omalla aloituksellaan ostaa pääsyä toisten tekemiin aloituksiin ja saada kommentoida heidän pikku ongelmiinsa ja antaa neuvoa neuvottomalle.

        Se olisi tasapuolista


    • Anonyymi

      Hellan lettat tentään pelkele. Kuutikymmentä plut.

      • Anonyymi

        Tämä kommentti on vielä typerämpi mitä umpityhmän tollukan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentti on vielä typerämpi mitä umpityhmän tollukan.

        Minun mielestä on kiva kun jutellaan muustakin kuin Halla-ahosta ja Husseinista.


    • Anonyymi

      Mitä jos myötäilet emäntää että kylläpä meillä on hidas liesi ja joutuu odottelemaan turhan pitkään? Sen jälkeen ehdotusta kehiin saman tyylisen mitä vanha oli, varmasti noinkin uudesta liedestä saa hyvitystä uutta hankkiessa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe