FTDNA ja Gedmatch

Anonyymi

Hei,

Siirsin aikoinaan MyHeritagella tekemäni testin tulokset FamilyTree DNA:han ja Genesis Gedmatchiin. Sain MyHeritagella tuloksen 99 % suomalainen ja 1 % kiinalainen... FamilyTreeDNA näyttää myös 99 % suomi ja <2% koilisaasia (johon se laskee kuitenkin ilmeisesti myös koreaa, japania, kiinaa?).

Gedmatchissa pystyin tekemään useita analyyseja. Tulokset olivat kuitenkin aika erilaisia. Mikä projekteista on luotettavin? Nyt tuloksissa oli mm. baltti, siperialainen, välimeren maista... Ja suomalaista ei edes tainnut olla tuossa Eurogenes K13 -projektissa? Näitä uusia "etnisyyksiä" oli suurempia prosentteja kuin esim. tuota Itä-Aasiaa, jota MyHeritage ja FTDNA mainitsivat. Miksei näissä testeissä sitten näy Gedmatchin ilmoittamat etnisyydet? Voiko olla, että esim. MyHeritage ja FTDNA osaa huomata, että jotkin tietyt etnisyydet muodostavat suomalaisen etnisyyden?

6

319

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

ja vielä:
      Gedmatchin Eurogenes K12b -projektissa suomalaisprosentti on vain 46 %? Kun MyHeritage/FTDNA 99 %... Mistä tämä johtuu?

• Anonyymi

Suomessa ei ole vielä kehittynyt mitään omaa rotua, kaikki ovat sekoitusta vanhemmista kulttuureista. On hyvin tulkinnan varaista mistä suomalaisten katsotaan koostuvan, siksi tuloksetkin vaihtelee eri tahojen välillä.

• Anonyymi

Mitä ovat nämä oracle resultsista löytyvät Mixed Mode Population Sharing: primary population and secondary population? Ehdottaa ensimmäiseksi 95% itä-suomalainen ja 5 % baski.... Ja nämäkin tulokset vaihtelevat paljon riippuen projektista. Tämä oli nyt MDLP K23b. Sen sijaan eurogenes k13 ehdottaa Suomea, Venäjää, Baltian maita ja Itä-Eurooppaa. Joissain projekteissa valtaosa olisikin Itä-Eurooppaa? EUtest-projektin mukaan olen ennemmin venäläinen kuin itä-suomalainen... Myös tuo välimeren maiden osuus vaihtelee 0-6 %.
      Aika kovaa hajontaa...

• Anonyymi

Eikös tuo ole ihan loogista, noiden maitten kautta väestö on Suomeen kulkeutunut. Aina matkalla tarttuu... Ei koira karvoistaan pääse...

• Anonyymi

Mutta tuo eroavaisuus eri projektien välillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3083
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      56
      2760
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2365
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2198
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2003
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1596
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1557
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1400
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      33
      1384
    Aihe