Bensa on palaessaan hirvittävän myrkyllistä, joten sähköauto on huomattavasti turvallisempi vaihtoehto mm. kolaritilanteissa.
Bensa syttyy kolarissa räjähdysmäisesti polttaen kaikki matkustajat sekunneissa, ennen kuin edes ehtii irrottautua turvavöistä.
Palokaasut ovet erittäin myrkylliset ja kuumat. Hengitystiet palvat ja elimistö myrkyttyy kuolettavasti yhdellä sisäänhengityksellä.
Turha sitä sähköautoa ja akustoa on demonisoida, kuten palstalla fossiilit yrittävät tehdä.
Tulevaisuus on sähköauton, onko akkua tai vetykäyttöinen, sitä ei estä mikään.
Vaiettu totuus bensa- ja dieselautoista
92
88
Vastaukset
- AnonyymiPerusSuomalaiset ovat tätä asiaa tuoneet esille, että pitkässä juoksussa sähköautot ovat todellisnen vaihtoehto. 
 Fossiili-autoilu kuitenkin jatkuu pitkään, koska eihän luonnonvaroista valmistettuja menopelejä pidä uutena laittaa roskikseen, kuten vihreät, vasemmisto ym. muut suvakit pyrkivät tekemään sähköauto hysteriassaan.
 Ajan kanssa Sähköön.........on motto PerusSuomalaisissa. !
- AnonyymiDiesel-autojen päästöjä on arvosteltu rajusti. Uuden selvityksen mukaan diesel-autolla on kuitenkin mahdollista ajaa niin, että ajamisesta aiheutuu vähemmän fossiili-hiiltä kuin sähköautosta. 
 Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.- AnonyymiTuohan on täysi vale. Sähköautolla ajaessa ei synny yhtään co2-päästöjä. Diesel aiheuttaa hiilipäästöjen lisäksi myös terveydelle haitallisia myrkkypäästöjä. 
 Diesel-autoille pitää lätkäistä 100-kertainen vero jo tulevalla hallituskaudella.
- AnonyymiKaikenlaisia valheita sitä ihmisille syötetään..........Dieselauto tuottaa vähemmän hiiltä kuin sähköauto. 
 BBBBBBBUUUUUUUAAAAAHHHHHHAAAAHHHAAA.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tuohan on täysi vale. Sähköautolla ajaessa ei synny yhtään co2-päästöjä. Diesel aiheuttaa hiilipäästöjen lisäksi myös terveydelle haitallisia myrkkypäästöjä. 
 Diesel-autoille pitää lätkäistä 100-kertainen vero jo tulevalla hallituskaudella.No et ole oikein ajan tasalla sitten. 
 Juurihan tuosta oli uutinen.
 Diesel on puhtaimpia moottoreita nyt.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tuohan on täysi vale. Sähköautolla ajaessa ei synny yhtään co2-päästöjä. Diesel aiheuttaa hiilipäästöjen lisäksi myös terveydelle haitallisia myrkkypäästöjä. 
 Diesel-autoille pitää lätkäistä 100-kertainen vero jo tulevalla hallituskaudella.Ai ei YHTÄÄN?! 
 Kyllä syntyy!
 https://energia.fi/perustietoa_energia-alasta/energiantuotanto/sahkontuotanto
 Vain 79 % Suomessa tuotetusta sähköstä on tuotettu hiilidioksidineutraalisti, joten kyllä se sun sähköautoskin sen 21 % hiilidioksidipäästöjä tuottaa! Ellet sit o tehny jotain vesi- tai tuulivoima-sähkösopimusta.
- AnonyymiMutta paljonko tuottaa hiiltä polttoaineiden tuotanto. ? 
 HIRVITTÄVÄSTI. !
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mutta paljonko tuottaa hiiltä polttoaineiden tuotanto. ? 
 HIRVITTÄVÄSTI. !HIRVITTÄVÄSTI on näköjään 6,4 %!? 
 Eli lähes kolme kertaa vähemmän kuin se sun sähköautos tuottaa jos käytät tavallista taloussähköä.
 https://www.theguardian.com/environment/2011/apr/28/industries-sectors-carbon-emissions
 (kohta: Oil and Gas production)
 PS: Milläs vuosituhannella ajattelit opetella googlaamaan asioita ihan itse?
- Anonyymi15-40% . 
 40% on aika HIRVITTÄVÄSTI.
 Tuo 6.4% on alan oma luomus hiilestä.
- Anonyymi"Pääosa kasvihuonekaasujen päästöistä on siis peräisin energiasta – eli fossiilisten polttoaineiden poltosta energian tuottamiseksi." 
 https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/42433dde-827f-485e-9fa9-45b49fbfa317/globaalit-paastot.html
 
- AnonyymiMiksi sähkölämmitys taloissa on perseestä, mutta sähköautot tuntuvat olevan maailman pelastajia? - AnonyymiSähkölämmittäjä ei maksa mamutuksen kaipaamia veroja niin paljoa, kuin sähköautoilija ladatessaan autonsa latauspisteissä, jossa sähköveron lisäksi joutuu maksamaan arvonlisäveron. 
 Mitä enemmän maksat veroja, sitä "puhtaampaa" energiaa se on. ?
- "Miksi sähkölämmitys taloissa on perseestä, mutta sähköautot tuntuvat olevan maailman pelastajia?" 
 Lähinnä sen vuoksi miten mielettömän paljon energiaa tarvitaan lämmitykseen. Yksittäinen sähköpatteri yleensä kuluttaa noin 2kW sähköä per tunti, eli jos sinulla on omakotitalo jossa 5-10 patteria, kulutus per vuorokausi tulee olemaan 24-48kW, eli saman kuin jos sähköautolla ajaisit joka päivä 120-240km.
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:"Miksi sähkölämmitys taloissa on perseestä, mutta sähköautot tuntuvat olevan maailman pelastajia?" 
 Lähinnä sen vuoksi miten mielettömän paljon energiaa tarvitaan lämmitykseen. Yksittäinen sähköpatteri yleensä kuluttaa noin 2kW sähköä per tunti, eli jos sinulla on omakotitalo jossa 5-10 patteria, kulutus per vuorokausi tulee olemaan 24-48kW, eli saman kuin jos sähköautolla ajaisit joka päivä 120-240km.eiköhän sitä energiaa mene sama määrä, riippumatta lämmitysmuodosta. 
- Anonyymi kirjoitti:- eiköhän sitä energiaa mene sama määrä, riippumatta lämmitysmuodosta. - Ero tulee lähinnä siinä miten tehokkaasti energia voidaan siirtää. 
 Vaikka lämmön tuottaminen sähköllä on 100% energiatehokasta (kiitos fysiikan lakien), suuren määrän kuljetuksesta pitempiä matkoja merkitsee suurta hävikkiä.
 Jos siirretään kaasua tai öljyä, hävikit on melkein nollassa, vaikkakin kestää jonkin aikaa ja itse polttaminen on vähän tehottomampaa.
 Mikäli taas asuu kaukolämpöalueella, voidaan lämpö tuottaa ja levittää paljon tehokkaammin pienemmällä kokonaishävikillä käyttäen esimerkiksi sähköntuotannosta tulevaa hukkalämpöä joka muuten vain päästettäisiin ilmaan.
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:"Miksi sähkölämmitys taloissa on perseestä, mutta sähköautot tuntuvat olevan maailman pelastajia?" 
 Lähinnä sen vuoksi miten mielettömän paljon energiaa tarvitaan lämmitykseen. Yksittäinen sähköpatteri yleensä kuluttaa noin 2kW sähköä per tunti, eli jos sinulla on omakotitalo jossa 5-10 patteria, kulutus per vuorokausi tulee olemaan 24-48kW, eli saman kuin jos sähköautolla ajaisit joka päivä 120-240km.Niin!? 
 Varsinkin jos jokaikinen sähkölämmityspatteri on myös PÄÄLLÄ sen 24/7!
 Mutta ihan aikuisten oikeassa maailmassa: Onko näin? Juuei! Kyl niistä jokaisesta löytyy termostaatti! :)
 Toisaalta: Sähköauto kuluttaa 10 kWh per 80-100 km.
 Ja jos sulla on sähköauto, sekä sähkölämmitys, niin: Sähköauton ostaminen sit muka jotenkin vähentää tota sun kokonaissähkönkulutusta, vai?
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:Ero tulee lähinnä siinä miten tehokkaasti energia voidaan siirtää. 
 Vaikka lämmön tuottaminen sähköllä on 100% energiatehokasta (kiitos fysiikan lakien), suuren määrän kuljetuksesta pitempiä matkoja merkitsee suurta hävikkiä.
 Jos siirretään kaasua tai öljyä, hävikit on melkein nollassa, vaikkakin kestää jonkin aikaa ja itse polttaminen on vähän tehottomampaa.
 Mikäli taas asuu kaukolämpöalueella, voidaan lämpö tuottaa ja levittää paljon tehokkaammin pienemmällä kokonaishävikillä käyttäen esimerkiksi sähköntuotannosta tulevaa hukkalämpöä joka muuten vain päästettäisiin ilmaan.Itseasiassa, EI! 
 Juurikin kaukolämmössä siirretään lämpöenergiaa pitkiäkin matkoja, mutta siltikin sen hyötysuhde n täysin sama kuin sähköllä tuotetulla lämmöllä, eli: 1.
 http://www2.amk.fi/Ensto/www.amk.fi/opintojaksot/0705016/1194964046690/1196251917115/1196253214390/1201772512590.html
 PS: Eikä sähkölämmityksen hytötysuhdekaan näytä olevan kuin ”lähes 100 %” joten: Tarkistappas ne fysiikan lakisi?
- Anonyymi kirjoitti:- Niin!? 
 Varsinkin jos jokaikinen sähkölämmityspatteri on myös PÄÄLLÄ sen 24/7!
 Mutta ihan aikuisten oikeassa maailmassa: Onko näin? Juuei! Kyl niistä jokaisesta löytyy termostaatti! :)
 Toisaalta: Sähköauto kuluttaa 10 kWh per 80-100 km.
 Ja jos sulla on sähköauto, sekä sähkölämmitys, niin: Sähköauton ostaminen sit muka jotenkin vähentää tota sun kokonaissähkönkulutusta, vai?- "Mutta ihan aikuisten oikeassa maailmassa: Onko näin? Juuei! Kyl niistä jokaisesta löytyy termostaatti! :)" 
 Samalla tavalla on myös muuten lämmittäessä. Se ei muuta faktaa että lämmitykseen kuluu aivan eri mittakaavalla energiaa kuin ajoihin jolloin kuljetustehokkuudesta tulee absoluuttisesti huomattava määrä.
 "Ja jos sulla on sähköauto, sekä sähkölämmitys, niin: Sähköauton ostaminen sit muka jotenkin vähentää tota sun kokonaissähkönkulutusta, vai?"
 Sähköauton ostaminen ei vähennä sähkönkulutusta, mutta sähköauto on silti ekologisempi kuin polttomoottorillinen.
- Anonyymi kirjoitti:- Itseasiassa, EI! 
 Juurikin kaukolämmössä siirretään lämpöenergiaa pitkiäkin matkoja, mutta siltikin sen hyötysuhde n täysin sama kuin sähköllä tuotetulla lämmöllä, eli: 1.
 http://www2.amk.fi/Ensto/www.amk.fi/opintojaksot/0705016/1194964046690/1196251917115/1196253214390/1201772512590.html
 PS: Eikä sähkölämmityksen hytötysuhdekaan näytä olevan kuin ”lähes 100 %” joten: Tarkistappas ne fysiikan lakisi?- Otat huomioon vain *tuottamisen* hyötysuhteen, unohtaen kokonaan kuinka paljon energiaa häviää matkalla. :) 
 Eli vaikka itse tuotannon tehokkuus olisi 100%, kokonaisjärjestelmän hyötysuhde tulee aina olemaan matalampi kiitos termodynamiikan toisen lain.
 
- AnonyymiMiksi vihreät vouhottavat sähköautoista, eikös heidän kulkupelit ole polkupyörät ja kerjätyt kimppakyydit? - AnonyymiKirjoittelet aika sekavia. Vihreät nimenomaan elävät kuten opettavat. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kirjoittelet aika sekavia. Vihreät nimenomaan elävät kuten opettavat. OHOOOO..........Toivola on taksilla ajamisen kuningas vihreissä..........elävät kuin opettavat. ? 
 NO JO ON VALHTELU lähtenyt vihreillä lapasista.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:OHOOOO..........Toivola on taksilla ajamisen kuningas vihreissä..........elävät kuin opettavat. ? 
 NO JO ON VALHTELU lähtenyt vihreillä lapasista.... ja lentokoneet, ne vasta ovatkin vihreitten suosimia kulkuneuvoja, Villekin paras esimerkki siitä, eikä mepitkään paljoa sille häviä mitä hiilijalanjälkeen tulee. :D 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kirjoittelet aika sekavia. Vihreät nimenomaan elävät kuten opettavat. Ai elävät? 
 Kuten esim. Haavisto?
 400 neliön omakotitalossa kahteen pekkaan poikakaverinsa kanssa! :)
 Jep! Kuulostaahan toi tosi ekologiselta! Vai mitä?
 
- AnonyymiOn tämä sellaista hysteriaa, että käännyn kyllä persujen kannattajaksi. Se on tietysti vain yksi ääni, mutta luulen muitakin olevan. Mennään nyt hallitusti noiden sähköautojen kanssa, mutta toistaiseksi normaali ihminen ajaa polttomoottorilla. Muuten me ollaan kaikki vararikossa. Jotkut haluavat kaikki tässä ja nyt. Ei ongelmaa, kun kukkaro on kunnossa, mutta suurella osalla ei ole varaa. - AnonyymiOlen myös kääntynyt Persujen kannattajaksi koska Persuilla on maltillisin ja järkevin asenne erilaisten ongelmakysymysten edessä. 
 Vihervassarit ja Demarit ovat täydessä hysteriassa autojen suhteen, ja kepukokkareet taas ajavat agendaa jolla saisivat rahastettua kansan varat milloin minkäkin verukkeen (SOTE, Autoilu ym) kautta omiin taskuihinsa Panamatileille.
 
- AnonyymiPalstan persu alkoi taas ÖLISEMÄÄN suuraakkosilla, kun ladottiin vähän faktoja keskusteluun :-D 
 Sellaisia ne persut ovat. Öliseviä mölyapinoita, jotka eivät ymmärrä asioista tuon taivaallista.
- AnonyymiHei olen Vihree sähköä saa töpselistä joka täysin puhdasta ja akut valmistetaan ulkomailla joten nekään ei saastuta joten voin hyvillä mielein lähteä Thaimaanlomalle - AnonyymiKuinka suuret sulakkeet ja kaapelit vaaditaan, kun esimerkiksi taloyhtiössä ladataan kymmentä sähköautoa 150kw teholla??? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kuinka suuret sulakkeet ja kaapelit vaaditaan, kun esimerkiksi taloyhtiössä ladataan kymmentä sähköautoa 150kw teholla??? Sitä pitää kysyä vihreiltä, he ovat varmaan asiantuntijoita tuossakin asiassa? 
 
- AnonyymiTäyssähköauto Hyundai Kona Electric on monin tavoin näppärä ajoneuvo, mutta akuston hinta vaihtotöineen on tällä hetkellä pelottava eli yli 34000 euroa. 
- AnonyymiPyörillä kulkevia Hindenburgeja ei kyllä kukaan kaipaa. Paristokäyttöinen sähkäauto on ainoa järkevä sähköauto. 
- AnonyymiTarvitaan akuilla lentäviä lentokoneita. Kun se asia on ensin valmis voinee luottaa että akkukäyttöiset autotkin voisivat jotenkin toimia. 
 Akut ovat elinkaaressaan aina eri ikäisiä, joten "akkujen vaihtaminen" ladattuihin "huoltoasemien" latauspaikoilla ei voi onnistua, koska vaihtamalla akkunsa voi saada omien 50.000€ maksaneiden akkujen paikalle elinkaarensa lopussa olevat akut jotka hyytyvät 15 minuutin ajon kuluttua vaikka latauspaikalla näyttivät täyttä.
 Koska akut maksavat noin paljon kuin 50.000€ olisi käytetyn sähköauton hinta oltava 0 euroa, paitsi jos akut uudet niin 50.000€
 Akkujen valmistamisen hiilijalanjälki on aivan karmea. Lisää haittoja tulee kun akkuja joutuu vastaanottaa hävitykseen. Pahimmat haitat tulee jos tulee kolari/tulipalo/oikosulku sähköautolle.
 Vaara alue 10 miljoonaa neliötä sähköauton ympärillä 2M korkeudelle.
 20 miljoonaa neliötä 1M korkeudella.
 Ensimmäinen tarvittava asia on saada akut lithium vapaiksi, ja käyttöikä sellaiseksi että takuu on 50 vuotta akun toimintakyvylle.
 Lisäksi yhdellä latauksella pitää päästä noin 500-600 kilometrin matka riippumatta siitä onko talvilämmitys ohjaamoon päällä tai ei.
 Vetokoukku ja vetokapasiteetti pitää olla myös samaa kuin dieselinkin kanssa vetäessä.
 Jos ei edelläolevia tarpeita kyetä täyttää ei voi kokonaan siirtyä sähköisiin autoihin.
 Luultavasti sähköautoja voi ottaa rinnakkaisautoiksi "kaupunkiolosuhteisiin".
 Helsingistä tekevät autotonta joten joihinkin muihin kaupunkeihin sitten.
 Matka-ajoonhan ei sähköautoista ole.- Anonyymi*itut tarvita! Ulkomaille solkenaan haluuvat viherpiiperöt, ilmastohysteerikot summuut ekopellet voi ampua maan rajojen ulkopuolelle ihan hyvin (ja varsin ekologisesti!) vaikka katapultilla! :/ 
- "Tarvitaan akuilla lentäviä lentokoneita. Kun se asia on ensin valmis voinee luottaa että akkukäyttöiset autotkin voisivat jotenkin toimia." 
 Akkukäyttöisiä lentokoneita on ollut jo pitemmän aikaa olemassa ja käytössä.
 https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_aircraft
 Joskin sähköautot ovat teoriassa paljon järkevämpiä kuin sähkölentokoneet koska bensassa on enemmän energiaa per kg. Painolla toisaalta ei juurikaan ole väliä autossa koska sitä ei tarvitse nostaa korkealle ilmaan.
 "Akkujen valmistamisen hiilijalanjälki on aivan karmea."
 Tutkimusten mukaan koska se tuottaa niin paljon vähemmän hiilidioksidia käytössä, jopa Saksassa (jossa kivihiili on yleistä sähköntuotannossa) tulee sähköautosta jossa iso akku parempi hiilijalanjäljeltään kun on ajanut noin. 100,000km.
 Jos käyttää taas uusiutuvilla tuotettua sähköä, putoaa tämä 30,000km:ään.
 https://www.dw.com/en/how-eco-friendly-are-electric-cars/a-19441437
 Eli melko nopeasti sähköautosta tulee parempi hiilijalanjäljeltään kuin normaali auto.
 "Lisäksi yhdellä latauksella pitää päästä noin 500-600 kilometrin matka riippumatta siitä onko talvilämmitys ohjaamoon päällä tai ei.
 Vetokoukku ja vetokapasiteetti pitää olla myös samaa kuin dieselinkin kanssa vetäessä."
 Kumpikaan näistä ei ole tarvittava normaalikäyttöön, jälkimmäinen tosin on jo esim. Tesloissa ja etäisyydet ovat melko lähellä mainitsemaasi. Eli parin vuoden päästä todennäköisesti nämä ääritapauksetkin ovat normaaleita :)
 "Matka-ajoonhan ei sähköautoista ole."
 Oletko kuullut ns. "pikalatureista"? ;)
 Joka tapauksessa terveydelle kannattavaa pitää lyhyt kahvitauko kerran viidessä tunnissa pitkää matkaa ajaessa :)
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:"Tarvitaan akuilla lentäviä lentokoneita. Kun se asia on ensin valmis voinee luottaa että akkukäyttöiset autotkin voisivat jotenkin toimia." 
 Akkukäyttöisiä lentokoneita on ollut jo pitemmän aikaa olemassa ja käytössä.
 https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_aircraft
 Joskin sähköautot ovat teoriassa paljon järkevämpiä kuin sähkölentokoneet koska bensassa on enemmän energiaa per kg. Painolla toisaalta ei juurikaan ole väliä autossa koska sitä ei tarvitse nostaa korkealle ilmaan.
 "Akkujen valmistamisen hiilijalanjälki on aivan karmea."
 Tutkimusten mukaan koska se tuottaa niin paljon vähemmän hiilidioksidia käytössä, jopa Saksassa (jossa kivihiili on yleistä sähköntuotannossa) tulee sähköautosta jossa iso akku parempi hiilijalanjäljeltään kun on ajanut noin. 100,000km.
 Jos käyttää taas uusiutuvilla tuotettua sähköä, putoaa tämä 30,000km:ään.
 https://www.dw.com/en/how-eco-friendly-are-electric-cars/a-19441437
 Eli melko nopeasti sähköautosta tulee parempi hiilijalanjäljeltään kuin normaali auto.
 "Lisäksi yhdellä latauksella pitää päästä noin 500-600 kilometrin matka riippumatta siitä onko talvilämmitys ohjaamoon päällä tai ei.
 Vetokoukku ja vetokapasiteetti pitää olla myös samaa kuin dieselinkin kanssa vetäessä."
 Kumpikaan näistä ei ole tarvittava normaalikäyttöön, jälkimmäinen tosin on jo esim. Tesloissa ja etäisyydet ovat melko lähellä mainitsemaasi. Eli parin vuoden päästä todennäköisesti nämä ääritapauksetkin ovat normaaleita :)
 "Matka-ajoonhan ei sähköautoista ole."
 Oletko kuullut ns. "pikalatureista"? ;)
 Joka tapauksessa terveydelle kannattavaa pitää lyhyt kahvitauko kerran viidessä tunnissa pitkää matkaa ajaessa :)”Tutkimusten mukaan koska se tuottaa niin paljon vähemmän hiilidioksidia käytössä, jopa Saksassa (jossa kivihiili on yleistä sähköntuotannossa) tulee sähköautosta jossa iso akku parempi hiilijalanjäljeltään kun on ajanut noin. 100,000km.” 
 Myöskään ydinvoimala ei tuota YHTÄÄN hiilidioksidipäästöjä, joten vaikka sen rakentaminen toki niitä hieman tuottaakin, tän johdosta kaikki maailman sähkö pitäis tuottaa puhtaalla ydinvoimalla!
 (Näinkös tää viherlogiikka skulaa?)
- Anonyymi kirjoitti:- ”Tutkimusten mukaan koska se tuottaa niin paljon vähemmän hiilidioksidia käytössä, jopa Saksassa (jossa kivihiili on yleistä sähköntuotannossa) tulee sähköautosta jossa iso akku parempi hiilijalanjäljeltään kun on ajanut noin. 100,000km.” 
 Myöskään ydinvoimala ei tuota YHTÄÄN hiilidioksidipäästöjä, joten vaikka sen rakentaminen toki niitä hieman tuottaakin, tän johdosta kaikki maailman sähkö pitäis tuottaa puhtaalla ydinvoimalla!
 (Näinkös tää viherlogiikka skulaa?)- Mene kysymään "viherlogiikoilta" jos se sinua niin kiinnostaa. 
 Mutta olet oikeassa että ydinvoimassa hiilidioksidipäästöt ovat hyvin matalia koska ainoat päästöt tulevat esim. uraanin kuljetuksesta ja puhdistusprosessista. eli maissa joissa on paljon ydinvoimaa tai vesivoimaa, sähköautot ovat vieläkin parempia hiilijalanjäljeltään verrattuna polttomoottorillisiin autoihin. :)
 
- AnonyymiDiesel vaikuttaa nyt olevan puhtain moottori. Uutisissa oli juuri tutkimus julkaisu. 
 Että sähkö ja bensavehkeet kovalle verolle ja dieselit vapautukseen.- AnonyymiMiten moottori voi tunnistaa että nyt sitä verotetaan "kovalla verotuksella", ja siten moottori osaa alkaa päästöttömämmäksi? 
- AnonyymiAi kovalle? Eks sähköö veroteta jo NYT ihan riittävän kovasti!? :/ 
 Sähkövero on (veroluokka 1) luokkaa 2,79 s/kWh. Sähkön hinnat tollasta 5 s/kWh.
 Eli reilusti yli puolet sähkön hinnasta on jo nyt silkkaa veroa!
 
- AnonyymiAkkuauto auttamattoman Vanhanaikainen Hullua kuskata satojenkilojen painoa Vetyautot tulee ja pieksee noi 6-0 toki kova lobbaus menossa koska politikoilla sijoituksia akkuteollisuuteen 
- AnonyymiNäin juuri! Iso raha haisee sähköautohömpötyksessä. Uskokaa jo ja järki käteen! 
- AnonyymiPrypjatissa voi vielä käydä ottamassa aimo annoksen turvallista sähköteollisuuden sivutuotetta. 
 Joku nero saattaisi tähän vastata että kumpaan on enemmän kuollut, pakokaasuihin vai ydinvoimalan säteilyyn. Tähän voisi vastakysyä että jos säteilyä olisi yhtä paljon niin täällä ei paljoa elämää olisi, onneksi voimaloita ei ole vielä tämän enempää poksahdellu ja saamme elää täällä.- Parempi kysymys on, kumpi tuottaa enemmän säteilyä, hiilivoimala vai ydinvoimala ;) 
 https://www.scientificamerican.com/article/coal-ash-is-more-radioactive-than-nuclear-waste/
 
- AnonyymiAutopalot tankista alkaen on harvinaisia, jos ne alkaa niin ne alkaa konehuoneesta jossa rikkoutunut polttoaineletku tai muu koneen osa hajotessaan päästää osan polttoaineesta kuumaan moottorin rakenteisiin jolloin se voi syttyä. Elokuvamaiset räjähtämiset on kyllä hyvin harvinaisia. 
 Entäs akkuautoissa missä akku menee kasaan ja oikosulkuun ja POM.
 Siihen vielä kaupan päällä polttoainetankki :) tasapuolisuuden nimissä.
- AnonyymiSähköauto on jo ennen liikennekäyttöön ottoa aiheuttanut enemmän ympäristöhaittoja kuin bensa- ja dieselautot koko elinkaarensa aikana. Periaatteessa autoissa on sama määrä metallia rungoissa mutta tekniikka onkin sitten erilaista. Siinä missä polttomoottorit valmistetaan perinteisellä teollisuudella, sähköautot vaatii kalliita luonnon mineraaleja akkuihinsa ja erittäin myrkyllisiä eristelakkoja moottorien käämeihin. Lakkojen liuottimet tuhoavat otsonikerrosta. Lisäksi autojen käyttämä sähkö tehdään suomessa varsinkin talvisin hiilivoimalla. Ainoasähköauton hyöty on se että saatuttavin rahtilaivaliikenne vähenee kun öljyn käyttö vähenee. - Se ottaa lähinnä vain parikymmentätuhatta kilometriä ajoa ennen kuin elinkaaren ympäristöhaitat tulevat sähköautolle pienemmäksi kuin bensa- tai dieselautot :) 
 https://www.dw.com/en/how-eco-friendly-are-electric-cars/a-19441437
- AnonyymiKyllä se kaikki öljy edelleen käyttöön menee vaikkei tankkiin laitettaisikaan. Se poltetaan voimalaitoksissa sähköksi, jos sitä ei käytetä autoissa. Eli rahtaus jatkuu samaan tahtiin 
 Bensa ja diesel tulevat itseasiassa kerosiinin sivutuotteena, joten niin kauan, ku lentokoneet lentävät, niin öljyä tuotetaan ja jalostetaan. Thaimaahan matkustavan viherhörhön tulisi muistaa tämä hörhöttäessään
 
- AnonyymiOttakaa asioista selvää, niin silmänne avautuvat kuinka meitä huijataan akkuihin perustuvilla sähköautoilla. Parasta olisi siirtyä polttokenno autoihin. Polttokenno toimii vedyllä tuottaen tarvitsemansa sähköenergian, tupruttaen pakoputkesta vettä! 
 Etsikää tietoa vaikka Googlella surfailemalla
 "Kansainvälinen konsensus on, että sähköautojen ympäristövaikutuksia voidaan analysoida vain ottamalla huomioon sen koko elinkaari mukaan lukien tuotanto, käyttö ja kierrätys, ja vertaamalla näitä perinteisiin ajoneuvoihin.
 Vertailuissa kiinnitetään huomiota elinkaaren aikaiseen hiilijalanjälkeen. Valmistuksen aikaiset päästöt ovat sähköautoilla korkeammat kuin perinteisellä dieselillä, mikä johtuu koboltin ja litiumin suuresta määrästä akkujen valmistuksessa.
 Esimerkiksi Trondheimin yliopiston laskelmien mukaan Nissan Leaf tuotti valmistusvaiheessa 13,1 tonnia hiilidioksidia, kun dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz A -malli vai 6,6 tonnia. Sähköautolla pitää tässä vertailussa ajaa 60 000 kilometriä ennen kuin se oli dieseliä puhtaampi."- Polttokennosta ei ole kovinkaan paljon hyötyä koska se vaatii että jostain saadaan sitä vetyä jonka erottaminen esim. vedestä vaatisi enemmän energiaa kuin mitä siitä voi saada polttokennossa. 
 Vetyä kannattaa lähinnä ajatella korvaajaksi akulle, sillä jotenkin pitää tuottaa energia jolla tuotetaan vetyä ja sen lisäksi akun sijasta pitää olla hyvin raskas vetytankki jossa 10,000 PSI jotta voidaan pitää hyödyllinen määrä vetyä mukana.
 Tämän tason paine on tarpeeksi aiheuttamaan valtavasti ongelmia, jopa jos vety ei itsessään olisi äärimmäisen helposti syttyvä kaasu.
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:Polttokennosta ei ole kovinkaan paljon hyötyä koska se vaatii että jostain saadaan sitä vetyä jonka erottaminen esim. vedestä vaatisi enemmän energiaa kuin mitä siitä voi saada polttokennossa. 
 Vetyä kannattaa lähinnä ajatella korvaajaksi akulle, sillä jotenkin pitää tuottaa energia jolla tuotetaan vetyä ja sen lisäksi akun sijasta pitää olla hyvin raskas vetytankki jossa 10,000 PSI jotta voidaan pitää hyödyllinen määrä vetyä mukana.
 Tämän tason paine on tarpeeksi aiheuttamaan valtavasti ongelmia, jopa jos vety ei itsessään olisi äärimmäisen helposti syttyvä kaasu.No tietenkin asia pitää tehdä toisin, että se olisi ylipäätään järkevä. 
 Hölmöä pohtia vanhoja systeemeitä. Niin ja polttokenno lienee turha juttu, kun se tulee tehdä toisin, jotta vetyä saadaan käyttöön.
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:Polttokennosta ei ole kovinkaan paljon hyötyä koska se vaatii että jostain saadaan sitä vetyä jonka erottaminen esim. vedestä vaatisi enemmän energiaa kuin mitä siitä voi saada polttokennossa. 
 Vetyä kannattaa lähinnä ajatella korvaajaksi akulle, sillä jotenkin pitää tuottaa energia jolla tuotetaan vetyä ja sen lisäksi akun sijasta pitää olla hyvin raskas vetytankki jossa 10,000 PSI jotta voidaan pitää hyödyllinen määrä vetyä mukana.
 Tämän tason paine on tarpeeksi aiheuttamaan valtavasti ongelmia, jopa jos vety ei itsessään olisi äärimmäisen helposti syttyvä kaasu.Toisaalta: Vetyäkin vois kyl tuottaa varastoon öiseen aikaan, koska sillon kulutus ei o läheskään yhtä suurta kuin päiväsaikaan. Joten tota kapasiteettia ihan omastakin takaa sille varmaan löytyis? 
- Anonyymi kirjoitti:- Toisaalta: Vetyäkin vois kyl tuottaa varastoon öiseen aikaan, koska sillon kulutus ei o läheskään yhtä suurta kuin päiväsaikaan. Joten tota kapasiteettia ihan omastakin takaa sille varmaan löytyis? - Ongelma tuossa on lähinnä se, miten matala hyötysuhde on vedyn tuottamisella ja puristamisella nestemäiseksi verrattuna siihen että lataa akun tai kapasitorin. 
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:Ongelma tuossa on lähinnä se, miten matala hyötysuhde on vedyn tuottamisella ja puristamisella nestemäiseksi verrattuna siihen että lataa akun tai kapasitorin. Vetyä voidaan tuottaa aaltovoimalla tai tuulivoimalla esim merellä ja varastoida. Eli sitä voidaan tuottaa paikoissa, joissa sähköntuotanto ei muuten ois järkevää. Tästä syystä se on järkevämpää, kuin akkujen lataaminen yhteiskunnan sähköverkosta. 
- Anonyymi kirjoitti:- Vetyä voidaan tuottaa aaltovoimalla tai tuulivoimalla esim merellä ja varastoida. Eli sitä voidaan tuottaa paikoissa, joissa sähköntuotanto ei muuten ois järkevää. Tästä syystä se on järkevämpää, kuin akkujen lataaminen yhteiskunnan sähköverkosta. - Niin voidaankin tuottaa. Mutta saat silti siitä samasta määrästä tuotettua energiaa enemmän kilometrejä sähköautolla kuin vetyautolla. Vedenalaiset sähköjohdot ovat myös ihan normaali osa sähköverkkoa :) 
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:Niin voidaankin tuottaa. Mutta saat silti siitä samasta määrästä tuotettua energiaa enemmän kilometrejä sähköautolla kuin vetyautolla. Vedenalaiset sähköjohdot ovat myös ihan normaali osa sähköverkkoa :) Niin mutta, kun se akkuauto ladataan sähköverkosta, niin se haittaa normaalia sähköntuotantoa! Vetyauto ei kuormita yhteiskunnan sähköverkkoa eikä vaadi kymmenien miljardien investointeja jakeluverkkoon tai ydinvoimaloihin. Kyllä se vetyauto vaan vetää pidemmän korren! 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Niin mutta, kun se akkuauto ladataan sähköverkosta, niin se haittaa normaalia sähköntuotantoa! Vetyauto ei kuormita yhteiskunnan sähköverkkoa eikä vaadi kymmenien miljardien investointeja jakeluverkkoon tai ydinvoimaloihin. Kyllä se vetyauto vaan vetää pidemmän korren! En tiedä varmuudella mitä tarkoitat vedenalaisilla sähköjohdoilla, mutta ilmeisesti et ymmärrä paljoakaan sähkötekniikasta! 
 Sähkön siirtohävikki on valtava. Ei ole järkevää siirtää avomerellä tuotettua sähkövoimaa piuhoilla mantereelle! Vetyä siellä voidaan sensijaan tuottaa helpostikkin ja kuljettaa se säiliöissä mantereelle.
- Anonyymi kirjoitti:- Niin mutta, kun se akkuauto ladataan sähköverkosta, niin se haittaa normaalia sähköntuotantoa! Vetyauto ei kuormita yhteiskunnan sähköverkkoa eikä vaadi kymmenien miljardien investointeja jakeluverkkoon tai ydinvoimaloihin. Kyllä se vetyauto vaan vetää pidemmän korren! - Normaalisti sähköautot ladataan öisin jolloin muutenkin sähkönkulutus on matalimmillaan. Eli samoilla voimaloilla voidaan helposti tuottaa energia ilman että tarvitsee rakentaa niin paljon ylimääräistä esim. vain vedyn tuottamiseen. 
- Anonyymi kirjoitti:- En tiedä varmuudella mitä tarkoitat vedenalaisilla sähköjohdoilla, mutta ilmeisesti et ymmärrä paljoakaan sähkötekniikasta! 
 Sähkön siirtohävikki on valtava. Ei ole järkevää siirtää avomerellä tuotettua sähkövoimaa piuhoilla mantereelle! Vetyä siellä voidaan sensijaan tuottaa helpostikkin ja kuljettaa se säiliöissä mantereelle.- Siirtohävikki on suuri, jonka vuoksi todella paljon energiaa kuluttavat asiat (lämmitys) kannattaa hoitaa muilla tavoin. Mutta voimalan saa rannalle ihan kätevästi, hyvänä esimerkkinä tuulivoimalat. 
 Keskellä valtamerta ei ole kovinkaan järkevää rakentaa juurikaan mitään (vrt. öljynporauslauttojen käyttökustannukset) mm. kuljetuskustannuksien vuoksi ja koska korjaaminen hätätapauksien varalla olisi hyvin hankalaa.
 
- AnonyymiLitium-akkuja ei saa edes kuljettaa lentokoneessa muuta kuin enintään paloturvallisessa ruumassa, saattavat nimittäin räjähtää koska vain. Säiliössä oleva polttoaine taas räjähtää pelkästään elokuvissa, ei koskaan oikeissa kolareissa tms. - Itseasiassa litium-akkuja siis ei saa kuljettaa *ruumassa*, pelkästään matkustamossa koska siellä se voidaan huomata helpommin jos se tarvitsee sammuttaa. 
 https://www.faa.gov/news/fact_sheets/news_story.cfm?newsId=23054
- AnonyymiOudoksuva kirjoitti:Itseasiassa litium-akkuja siis ei saa kuljettaa *ruumassa*, pelkästään matkustamossa koska siellä se voidaan huomata helpommin jos se tarvitsee sammuttaa. 
 https://www.faa.gov/news/fact_sheets/news_story.cfm?newsId=23054Itseasiassa matkustamoissa JA paloturvallisissa lastiruumissa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Itseasiassa matkustamoissa JA paloturvallisissa lastiruumissa. Lastiruumat ovat nykyisin lähes jokaisessa koneessa paloturvallisia, joskin lentoyhtiöt eivät vieläkään salli akkuja ruumaan menevässä matkatavarassa. :) 
 
- En ole koskaan kuullut yhdestäkään onnettomuudesta missä polttoainetakin bensa olisi syttynyt räjähdysmäisesti. Aika tietämättömyyttä kirjoitusvirheineen koko alotus. - AnonyymiGannattaa ensin Googlata, ennen kuin.......... 
 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000204455.html
 https://yle.fi/uutiset/3-6819343
 https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006096030.html
 
- AnonyymiPersuille on edelleen epäselvää, että polttomoottorin sylinterissä poltettu polttoaine tuottaa tuhansia luonnolle, eläimille ja ihmisille myrkyllisiä yhdisteitä. Näistä yhdisteistä kymmenet ovat mm. syöpää aiheuttavia. Lisäksi nämä päästöt aiheuttavat sydän-, verisuoni- ja monia muita vakavia sairauksia. Edelleen palotapahtuma tuottaa hiilidoksidipäästöjä, jotka tuhoavat elinympäristömme elinkelvottomaksi. - AnonyymiVajakille on sen sijaan edelleen epäselvää kaikki, ihan kuten tähänkin saakka. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Vajakille on sen sijaan edelleen epäselvää kaikki, ihan kuten tähänkin saakka. Vaihda terveytesi säilyttämiseksi sähköautoon. 
- AnonyymiJuu eihän persu tiedä. Mut persu tietää kyl sen, et autojen sylinterien palokaasut ei suinkaan pruuttaannu siitä sylinteristä ihan suoraan luontoon (kuten ilmeisesti viherpiiperön autoissa tapahtuu?) vaan persu tietää et autoissa on myös pakoputkisto, änärit ja katalysaattorit joten sieltä pakoputkiston toisesta päästä ei yhtään välttämättä löydy sitä samaa tavaraa kuin sieltä sylintereistä? :) 
 
- AnonyymiHenkilöautoissa sähkökäyttön valtakulkua ei pysätytä mikään. Raskas liikenne ja työkoneet siirtyvät myös sähkökäyttöön; jakelukuorma- autot akkupohjaiseen sähkökäyttöön ja rekkakuljetukset poltokennopohjaiseen sähkökäyttöön. Perässä seuraa pienellä viiveellä työkonnet ja ilmaliikennne. - AnonyymiJa vaikka ihan jokaikinen auto Suomessa kulkis 10 vuoden päästä 100 % hiilidioksidipäästöttömösti, niin: Entäs sitten! Koska liikenne ei tuota kuin pelkän 25 % kaikista hiilidioksidipäästöistä, joten: Mitäs sille lopulle 75 % tehtäis? 
 
- AnonyymiAutoilu vähenee melkoisesti, kun lopetetaan työ- ja huvimatkailu. Mökkeily on ihan turhaa ajelua. Autoilu loppuu öljyn loppumiseen muutamassa kymmenessä vuodessa. - AnonyymiTyömatkailu saattaa tosin olla kohtuu tärkeää esim. joillekin yhteiskuntaa pyörittäville ihmisille, eli tuskin sinua koskettaakaan millään tapaa... 
 
- AnonyymiPolttokennohenkilöautossa tyypillinen vetytankin koko on vain 6 kg, johtuen vedyn suuresta energiatiheydestä 
- AnonyymiMinäkin ostaisin sähköauton, jos sillä voi vetää täyttä puukuormaa telikärryllä jyrkkää ylämäkeä paksussa lumihangessa yhtäjaksoisesti lataamatta yli 1000 kilometrin matkan -35 asteen pakkasessa lämmityslaite täysillä. 
 Terveisin,
 Suntti Juomalainen
 Pesitorsu- AnonyymiVirsupersu on epäonnistunut luomaan kunnon elämää itselleen ja on sitä mieltä, että muut hoitakoot mutta minä en. Sitä sanotaan, että Suomessa on korkea koulutustaso, mutta mistä ihmeestä sitten näitä virsupersuja sitten tulee? 
 
- AnonyymiSähköauto on moottoripäristimeen nähden huippuyksinkertainen ja toimitavarma, koska rikkoutumisherkät osat puuttuvat: Ei monimutkaista polttomoottoria, ei vikaherkkää vaihdelaatikkoa, ei kytkintä, ei polttoainesäiliötä, ei polttoainepumppua, ei polttoainesuodatinta, ei starttimoottoria, ei laturia, ei käynnistysakkua, ei jäähdytintä, ei vesipumppua, ei vesiletkuja ei paisuntasäiliötä, ei ilmanpuhdistinta, ei pakoputkistoa, ei katalysaattoria, ei moottoriöljyä, ei öljynsuodatinta, ei nokkahihnaa, ei jäähdytysvettä, EI...... 
 Vain pieni tehokas, äänetön ja heti lähtiessä täyden vääntömomentin antava sähkömoottori, jossa on vain 3 liikkuvaa osaa; ankkuri ja 2 laakeria. Jarruhuollot lähes historiaa, kun jarruttaminen tapahtuu energiaa talteen ottamalla, eikä jarruja kuumentamalla.- AnonyymiOlen ajanut noin 3000 kilometriä vuosittain Nissan Primerallani, joka on mallia 2006, ja kokonaisajomäärä autossa nyt n.84000 kilometriä. 
 Määräaikaishuollot tehty ajallaan, eikä mitään yllämainitsemistasi osista ole koskaan ollut rikki tässä autossa.
- AnonyymiJuu näin on! 
 Nykyaikaset sähkötoimiset tietokoneetkin skulaa paljon paremmin, sataprosenttisen toimintavarmasti ja lähes juuri koskaan vikaantumatta verrattuna entisiin vikaherkkiin helmitauluihin! Eikä esim. koskaan aiheuta edes tulipaloja! Mutta noi räjähtelevät helmitaulut oli aikanaan suuri ongelma kotitalouksille! :/
- AnonyymiHuutonaurua, vai että sähköauto yksinkertaisempi... Et taida ymmärtää tekniikasta hitustakaan. 
- AnonyymiSähköautosi kun tilttaa, ei sinulla ole mitään hajua missä vika on, ja varsinkaan siitä miten se korjataan. 
 Täällä taas pätee joku viherhörhö joka ei ole koskaan sähköautoa nähnytkään, mutta ihan kaiken siitä tietää, omasta mielestään...
- AnonyymiSähköautossa on tuhansia osia vähemmän kuin pelkässä bensiinikäyttöisessä autossa. 
 Sähkömoottori ja sen elektroninen ohjaus on jo vuosikymmeniä vanhaa teollisuusteknologiaa, joka on testattu erittäin vaativissa ympäristöissä.
 Ei ole tarvinnut kuin siirtää teknologia tehtaista autoon. Erittäin varmatoimsta.
 Akut on vielä kehitystä vailla niin energiatiheydessä kuin palamattomuudessa.
 Aika hoitaa kummatkin kohdalleen. 10-15 vuoden päästä ei enää yksikään fossiili huutele bensa-auton perään.
 
- AnonyymiEi se litiumin kaivaminen maasta varmaan kauhean ympäristöystävällistä ole, saati kaivajaystävällistä, jos käytetään "halpatyövoimaa". - AnonyymiSähköautolla saa ajaa n. 60 000 kilometriä enemmän, ennen kuin koko valmistus on edes hyvitetty. Eikä se toki päästeetön ole sen jälkeenkään, vaan saastuttaa lähes modernin dieselin verran edelleen. 
 
- AnonyymiTämän ketjun aloitus on tehty v**tuiluna toiseen aloitukseen jossa Teslojen litiumakkujen tulipalotilanteen vaarat tuotiin esille. 
 Sammutus kesti kai useita päiviä, ja vapautuvat tappavat kaasut vaikutusalue kymmeniämiljoonia neliöitä auton ympärillä.
 Media ei halua tuoda haittoja esille ja joku ne toi.
 Vihervassarit tekivät tämän naurettavan aloituksen puolustautuakseen totuutta vastaan.
- AnonyymiKehitys kulkee ja yksikään fossiili-aivo ei enää HöPöTä fossiiliautojen perään, vaan kiihkeästi kumoavat väitteitään fossiilin puolesta olemmisensa 15 vuoden takaisista ajoista. 
 15 vuoden päästä jokainen bensakuski vaikenee omista entisaikojen dieselin huuruisista mielipiteistään.
- AnonyymiSähköauto on muuten hieno peli mutta rivityöläisen perstasku ei kestä akkujen vaihtoa, eli fossiiliautolla käydään työssä niin kauan kun niitä on, sen jälkeen lyödään pensselit santaan ja yhteiskunta pysähtyy. 
 Sen jälkeen sähköautoilijat saavat tehdä itse työnsä, katsotaan sitten paljonko tulee tulosta viivan alle kun köyhät on täysin syrjäytetty elämästä.- AnonyymiTuossa vaiheessa Vihreät alkavat pitää huolta yhteiskunnasta menemällä oikeisiin.... tuottaviin töihin, polkupyörillä tietty. 
- AnonyymiTaitaa ennemmin aurinko sammua taivaalta kuin vihreä menee töihin. 
 
- AnonyymiKukaan ei aja bensalla tai dieselillä sinä päivänä kun sähkö on edullisempi ja luotettavampi käyttää. Sitä päivää odotellessa. - AnonyymiAivan ja sitä päivää emme näe. 
- AnonyymiEmme näekään. Muistan hyvin kun ajoimme emännän kanssa Helsigistä Kajaaniin ja takaisin. Lähtöä tehtiin heräämällä aamuneljältä, ja aamupalan jälkeen autoon ja kohti Kajaania. Sopimusneuvotteluja kajaanissa, ja neuvottelujen päätyttyä lähdimme heti ajamaan takaisin kohti Helsinkiä. 
 Matka tehtiin bensiinikoneisella Mitsubishi autolla, jossa oli kymmenen litran varakanisteri bensiiniä mukana. Yöllä pimeässä korvessa jouduimme kaataa kyseisen kannun tankkiin. Onneksi se oli mukana koska yöllä ei kovin saa palvelua juuri missään (saati jotain sähköjen lataamista)
 Tuo luotettavuuskysymys jää sellaiseksi joka kaataa sähköautoilun. Ei voi ajaa matkaa.
 Tuon matkan kokonaiskilometrit saman päivän aikana oli 1558 kilometriä.
 Kertokoon kuka pystyy että sähköautolla kykenee ajaa yhtäsoittoa samanpäivän aikana 1558 kilometriä.
 
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset738114
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905737
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut443882
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu923652
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät443645
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi603594
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään263236
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133060
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k572859
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral972833