Harhaopin tuntomerkit

Jeesuksen Kristuksen kieltäminen olevan Jumalan Poika. Tämä on vakavin harhaopin merkki. Muun muassa ereiolainen liike jehovantodistajat levittää tällaista oppia.

Sitten on paljon ehdonvallan asioita, joita ei kenenkään pidä nimitellä harhaopeiksi.
Kristitty voi vapaasti pitää synteinä ihan mitä hän synneiksi kokee. Muille hän ei kuitenkaan voi näitä omia ajatksiaan ja itse synteinä pitämiään asioita Jumalan sanana kaupata.
Raamattu kertoo oikeat synnit, joista suurin on se, ettei ihminen rakasta hänet lunutta ja hänen koko elämäänsä ylläpitävää Jumalaa yli kaiken, eikä lähimmäistään itsensä vertaisena. Rakkaus ei kuitenkaan tarkoita toisen mielipiteiden ja uskonkäsitysten hyväksymistä, silloin kun ne poikkeavat omista käsityksistä. Henkilöä on kunnioitettava sellaisena kun hän on. Kaiikenlainen halveksiva ilmaisutapa toisen persoonasta, on kadottava synti.

12

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jehovantodistajat ovat siis areiolaisia, ei ereiolaisia, tuossa oli kirjoitusvirhe.

      Kerinthos oli kuuluisin harhaopin edustaja, Jeesuksen opetuslapsi Johanneksen vielä eläessä. Johannes kuoli noin vuonna 0100 jKr. Aiunot opetulapsista joka ei kokenut marttyyrikuolemaa. Viha Kristusta ja hänen seuraajiaan kohtaan oli valtava.

      xxxxxxxx

      Kerinthos teki eron Jeesus ja Kristuksen välille. Hän kielsi Jeesuksen yliluonnollisen syntymän ja sanoi hänen olleen Joosefin ja Marian lapsi. Kristus puolestaan laskeutui Jeesukseen taivaasta kasteen yhteydessä ja jätti hänet ristiinnaulitsemisessa. Kerinthoksen sanotaan opettaneen myös, että Jeesus tullaan herättämään kuolleista viimeisenä päivänä, samalla kun kaikki muut ihmiset nousevat ylös kuolleista hänen mukanaan.

      Näin Kerinthoksen opetukset olivat ebioniittisia kristologian osalta, kun taas luomisen osalta hänen käsityksensä muistuttivat gnostilaisuutta.

      ***) Kerinthos uskoi tuhatvuotiseen valtakuntaan, joka perustettaisiin maan päälle ennen ylösnousemusta ja taivasten valtakuntaa.

      On arveltu, että Johanneksen evankeliumi kirjoitettiin Kerinthoksen opetuksia vastaan. Irenaeuksen mukaan Polykarpos kertoi tarinan, jonka mukaan evankelista Johannes pelkäsi Kerinthosta niin paljon, että pakeni kerran kylpylästä saatuaan selville Kerinthoksen olevan siellä.

    • Sama Kerinthoksen millenialistinen harhaoppi maanpäälisestä tuhatvuotisesta valtakunnasta on edelleen käytössä ns. vapaissa suunnissa. Näin elävät harhaopit salakavalasti kristikunnan keskellä. En sano että väärä tulkinta tuhatvuotisesta valtakunnasta olisi kadottava synti, mutta paljon sen avulla on luotu vääriä mielikuvia ihmisille maapallon tulevaisuudesta. Kristuksen toinen tulemus ja maapallon tuhoutuminen valtavaan kuumuuteen on seuraava vaihe. Nyt tämän ovat jo tiedemiehetkin huomanneet ja hätääntyneet.

      Raamatussa tämä oli jo 2700 vuotta sitten esim. Jesajan kirjoituksissa, me kristityt olemme aina tienneet miten maapallo tuhoutuu. Sitä edeltävät merkitkin on kirjoitettu selkokielisesti Raamatussa. Vauhti millä nämä ovat lähteneet nyt 2000 luvun alusta toteutumaan, on ollut yllättävä.

    • Tarkoitus on siis kertoa, että harhaoppi ilmaisua ei pidä käyttää, ellei ole riittävää ymmärrystä kristinuskosta. Takennettuna kristinuskon perusteista.

      Sen sijaan raskaita kuormia monissa liikkeissä ladotaan uskovien kannettaviksi. Sinun täytyy sitä ja sinun täytyy tätä, sinä et saa sitä, etkä sinä saa tätä. Tällaisista perinnäissäännöistä ja keksityistä synneistä tehdään taakkoja, jopa eristäviä tekijöitä eri kristittyjen välille.

      Kristinusko on seuraava:

      Apostolinen uskontunnustus
      Vanhin ja kirkkomme messussa useimmin käytetty uskontunnustus.

      Minä uskon Jumalaan,
      Isään, Kaikkivaltiaaseen,
      taivaan ja maan Luojaan,

      ja Jeesukseen Kristukseen,
      Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
      joka sikisi Pyhästä Hengestä,
      syntyi neitsyt Mariasta,
      kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
      ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
      astui alas tuonelaan,
      nousi kolmantena päivänä kuolleista,
      astui ylös taivaisiin,
      istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
      ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

      ja Pyhään Henkeen,
      pyhän yhteisen seurakunnan,
      pyhäin yhteyden,
      syntien anteeksiantamisen,
      ruumiin ylösnousemisen
      ja iankaikkisen elämän.
      xxxxxxxxxx


      Apostolinen uskontunnustus (lat. Symbolum Apostolorum, kreik. Σύμβολο των Αποστόλων, hepr. ‏נוסח השליחים‎, ven. Апостольский Символ веры) on kristillinen uskontunnustus, yksi niin sanotuista kolmesta vanhan kirkon uskontunnustuksesta. Sitä ei käytetä itäisessä kirkossa.

      Apostolinen uskontunnustus syntyi ensimmäisellä tai toisella vuosisadalla Rooman seurakunnassa. On esitetty, että se muotoiltiin kirjalliseen muotoon gnostilaisuutta vastaan. Se on ollut lännen kirkolle (siis Rooman patriarkaatin valtapiirille) aina tärkeä, mutta itäisessä kirkossa sitä ei ole omaksuttu.

      Se tuli osaksi varhaisen kirkon järjestystä vuonna 325 kristillisten seurakuntien järjestäytyessä Nikean kirkolliskokouksessa, kun keisari Konstantinus Suuri lopetti kristittyjen vainot Rooman valtakunnassa.

      Kristillisten kirkkojen mukaan Apostolinen uskontunnustus keskittyy ilmaisemaan kristillisen uskon ja evankeliumin ytimen. Se syntyi tarpeesta puolustaa kristillistä uskoa valheellisia syytöksiä ja epäluuloja vastaan. Kirkkojen mukaan evankeliumin keskeinen oppi on koottu Apostolisessa uskontunnustuksessa tiivistettyyn muotoon. Tässäkin on lukuisia eroja kirkkokuntien välillä.

    • Anonyymi

      Lempäälänmies ja Wikipedia, lyömätön yhdistelmä. Löytyvät tältä palstalta aina 24/7.

      • Anonyymi

        Minulla on vahva käsitys että yllä oleva henkilö ärsyttää täällä muitakin.
        Luullakseni hän saa siitä jotain tyydytystä. En sano sairasta, mutta.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vahva käsitys että yllä oleva henkilö ärsyttää täällä muitakin.
        Luullakseni hän saa siitä jotain tyydytystä. En sano sairasta, mutta.....

        no ei ole kaikki inkkarit pellillä, eli oliko ne piparit


    • Jumalattomat ja tekopyhät ovat aina suuttuneet, kun kaikki heidän parhaimmatkin hengelliset saavutuksensa mitätöityvät. Näin se oli Jeesuksenkin aikana, samoin apostolien julistuksen aikana.

      Mutta syntiset iloitsevat Jumalan armosta ja syntiensä anteeksiannosta, ja joka päivä janoavat hengellistä elämää virkistävää Jumalan sanaa.

      Hengellisesti kuolleita ei janota, eikä heillä ole Jumalan sanan nälkää. ;)

      Saarnaa on nyt syytä tehostaa, ja lisätä, koska tarve on nyt tullut ilmeiseksi. Vaha kelmi on suuttunut.

    • Jeesus huomasi ristillä roikkuessaan, ettei hän ole mikään jumalan poika tai ei mitään jumalaa ole olemaskaan ? Saman tapainen peruskysymys kuin, ikuinen sota vai ainainen orjuus?

      • Ei ole olemassa ainaista orjuutta,
        kun kuolet olet orjuudesta vapaa.
        Ja sullakin alkaa ikuinen sota, en
        paremmin sano.
        -


    • Anonyymi

      Jätetään vaitovainen omaan rauhaansa ja annetaan hänen seurustella itsensä kanssa jonkun aikaa. Muu keskusteluseura ei hänelle näytä kelpaavankaan.

      • Anonyymi

        Ääni tälle! Ei kai se kelpaamisesta ole kiinni. Keskustelua on moni yrittänyt ja mahdottomana luovuttanut. Narsistilla on vain yksi totuus.


      • Anonyymi

        Näin on kaiketi paras.
        Olen toisinaan ajatellut, että jos hänellä olisi joku läheinen kelle avautua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe