Allergia + Rotta?

haluantietää

Sopiiko rotta perheeseen jossa on allergikko?

12

3879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piu

      Tiedän että on kamalaa kun haluaa lemmikin ja kotona on allergiaa (saman tilanteen läpi käynyt), mutta vähän maalaisjärkeä peliin nyt...

      Rotalla on karvoja - hilseilee - aiheuttaa allergiaa.

      Jopa jotkut matelijat hilseilevät.

      • Titta

        riippuu siitä kuinka paha allergia on, eli kuinka aktiivinen. meidän perheessä on sekä astmaa että allergiaa ja silti meillä on kesyrottia. rotathan eivät allergisoi niin paljon kuin esim hamsterit. mutta silti en ottaisi elävää olentoa "kokeiluksi"... meillä ei ole tullut mitään oireita siskoni kaverin edesmenneestä hamsterista, joten uskalsimme ottaa kesyrottia. eikä ole näistäkään tuhisijoista mitään tullut :)


    • rotat

      Eipä me täällä pystytä tuohon vastaamaan. Allergiat ovat aina yksilöllisiä. Yhtä ainoaa oikeata vastausta ei tuohon ole.
      -Suosittelen allergiatestiin menoa ja nimenomaan, että testataan rotta.
      Mutta periaatteessa sekä käytännössä, jättäisin ne rotat hankkimatta, sillä ei ole mukavaa jos joutuukin eläimestään luopumaan, etenkään niille rotille se ei ole mukavaa. Olen ollut tekemisissä näiden rescue-rottien(kin) kanssa ja olen nähnyt kuinka eäin stressaa tuota kodinvaihtoa.

    • haluantietää

      Meillä on ollut ennen syyrialaisia ja niistä ei tullut mitään oireita.

    • santtu

      No mulla on astma ja allergipita mutta rotalle en prick-testin mukaan ole allerginen lääkärit sanoivat ett voi kuitenkin tulla jotain ja paskat. Olen siis kahden rotan onnellinen omistaja. Tietenkin jos jotain tulee niin onhan se kamalaa rotalla ja omistajalle. Kaikella on aina kaksi puolta. ottaako riski vai ei?

      • tikki

        Tiedän monia tapauksia jotka eivät ole olleet millekään allergisia ja pitäneet eläimiä vuosia ja yhtäkkiä sairastuneet.

        Että kyllä lääkärisi sinulle totta puhui=)

        Ja paljon suurempi riski on saada oireita rotasta jos on jollekin muulle elukalle tai pölylle allerginen.

        Näin se vaan menee mutta menköön!


      • santtu
        tikki kirjoitti:

        Tiedän monia tapauksia jotka eivät ole olleet millekään allergisia ja pitäneet eläimiä vuosia ja yhtäkkiä sairastuneet.

        Että kyllä lääkärisi sinulle totta puhui=)

        Ja paljon suurempi riski on saada oireita rotasta jos on jollekin muulle elukalle tai pölylle allerginen.

        Näin se vaan menee mutta menköön!

        No kyllä tiedän että se totta sinänsä on, mutta on myös totta ihminen saattaa altistua omalle lemmikilleen niin että ei ole omalle allerginen mutta muiden on. Ymmärrän kommenttisi:) Rakastan kuitenkin rottiani niin, että niistä en luovu vaikka pää tippuisi.


    • Miksi minä?

      Olen itse 13 vuotias tyttö ja koko elämäni kärsinyt suunnattomasta ristiriidasta eläinrakkauden ja äidin allergian kanssa. Toivon että rotta voisi toimia kun lemmikin niin kovasti haluaisin. Tuskin kuitenkaan rottulia saisimme kun äidillä on siis aika paha allergia ja vielä astma. :( Voisikohan allergiatesteistä saada varmuuden?

      • Miksi minä?

        Hups tuli kaks kertaa ei ollu tarkotus...


    • Miksi minä?

      Olen itse 13 vuotias tyttö ja koko elämäni kärsinyt suunnattomasta ristiriidasta eläinrakkauden ja äidin allergian kanssa. Toivon että rotta voisi toimia kun lemmikin niin kovasti haluaisin. Tuskin kuitenkaan rottulia saisimme kun äidillä on siis aika paha allergia ja vielä astma. :( Voisikohan allergiatesteistä saada varmuuden?

    • Allergiatesti ei välttämättä toimi, jos ihminen ei ole ennen altistunut sille allergeenille mitä testataan. Näkyvä vasta-aine nimittäin kehittyy vasta kun sille on altistuttu. Parempi keino on käydä itse kokeilemassa vaikka kasvattajan tai harrastajan luona.

      Mut rotat ei kyllä ole erityisen allergiaystävällisiä lemmikkejä. Ne on aika allergisoivia, isoja, ja tarvitsee älyttömästi huomiota ja vapaana oloa, ja vapaana tiputtelee ympäristöön hilsettä, pissaa ja papanoita. Parempi vaihtoehto voisi olla ehkä terrassa pysyvä hiiripari tai kääpiöhamsteri, mut toki voi olla että äitisi sattuukin sietämään rottia, allergiat on tosi yksilöllisiä :) Mun porukat on lievästi allergisia, mutta ne kyllä pärjäsi rottien kanssa kun ne pysyi mun huoneessa ja mulla oli lisäapuna ilmanpuhdistin.

    • Anonyymi

      muikku niin komea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe