Chihuahua vs. Yorkshirenterrieri

tiina

Olen jo pitemmän ajan suunnitellut koiran hankkimista. Rodun valinnassa olen vielä kahden vaiheilla, joten olisin kiinnostunut kuulemaan teidän mielipiteitännene Yorkshirenterrieristä ja chihuahuasta. Kuinka suuresti koirien luonteet todellisuudessa poikkeavat toisistaan jne.. Mahdollinen tulea koira tulisi puhtaasti seurakoiraksi minulle ja poikaystävälleni ja olen valmis uhraamaan sille hyvin paljon aikaa ja energiaa, mutta näyttelykoiraa en omastani halua.
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vaivautua!!!

15

2588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chihuahua

      Nin että suosittelen mieluiten Chihuahuaa koska se on vain seurakoira. Sitä ei tarvitse opettaa kaikkeen esim. Antamaan tassua. Omistan itse sellaisen ja suosittelen sitä. Ja toisesta koirasta tulee toisinaan " haittaa " jos sitä rupeaa opettamaan niihin. Suosittelen siis sitä Chihuahuaa.. Sano minun sanoneen...! Heh..=)

      • että

        mikäs rotu on pakko opettaa antamaan tassua??? Kaikki rodut sen sijaan tarvitsevat hyvän kotikasvatuksen.


      • Minä>>

        On chihu kuule paljon muutaki ku vaan seurakoira. Minä omistan sellasen ja meillä osataan istua, mennä maahan, antaa molempia tassuja, paikka yms. kyllä mielestäni koira pitää kouluttaa oli rotu sitten mikä tahansa!!


    • mukavia niin yorkki kuin chihu. Yorkilla suurempi töinen turkki. Tunnen molempien omistajia. Sinuna ottaisin yorkin koska haluat antaa aikaasi sille. Tuntemani kahden Yorkin omistaja on tosi vauhdikas nainen. Harrastaa Agi litya ja tokoa ja ennättää vielä käydä näyttelyissäkin. Reipas pieni rotu ja ei ihan niin paljon tule vastaan kuin chihuja.

    • Halia

      Itselläni on chihu ja on kyllä todella suloinen ja kovin minuun kiintynyt! Henkilökohtaisesti ei ole mitään tätä yorkia vastaan, mutta eikös noin yleisesti sanota, että terrieri on vaikea/epämiellyttävä luonteinen...??? En todellakaan tarjoa tuota väittämänä, mutta näin kuulee usein ihmisten sanovan, esim. kerran kuulin sanottavan, että "olisi se kamalaa, jos noilla isoilla koiraroduilla olisi terrierin luonne...". Itse en tuolloin edes tajunnut asian pointtia, mutta jälkeenpäin on milloin missäkin törmännyt kyseiseen "tietoon". Kannattaa siis tarkoin tutustua valitsemiesi rotujen luonteeseen ja suorittaa valintaa myös siltä pohjalta! Onnea valintaan ja hankintaan!

    • Saara

      Hassu juttu, itsekin mietin juuri näitä kahta rotua! Varsinkin Yorkshirenterriereihin olen aivan ihastunut, kaverillani on ja on kyllä maailman suloisin..

      Pitää kyllä miettiä vielä loppuun ja ottaa selvää kaikesta:)

      Jos jollain on jotain erikoistietoa näistä roduista, olisi todella kiva kuulla kokemuksia! :)

    • seija

      Meillä on 4-vuotias poika yorkki. Ja täytyy sanoa että ei "aikuistu" varmaan ikinä. Koiramme on erittäin leikkisä ja vaati kyllä huomiota jos ei huomata sitä antaa tarpeeksi, lisäksi on hellyyden kipeä että tykkää nukkua sylissä ja olla muutenkin lähellä.
      Turkki ei ole niitä kaikkein helpompia, mutta olen pitänyt sitä lyhyenä niin ei tarvi menettää hermoja sen kanssa(vaatii muuten hoitoa joka päivä).
      Koira on hyvä lenkkikaveri eli ei helposti väsy...
      Terrieri on luonteeltaan itsepäinen mutta on itsestään kiinni kumpi on "pomo".

      • niina

        tahtoisin kuulla lisää Yorkista! Olen kiinnostunut kyseisestä rodusta mutta olen huolissani turkin hoidon suhteen.. Juuri sitä olen miettinyt että voiko karvan pitää lyhyenä(en halua näyttelykoiraa) ja kuinka lyhkäisenä? En ole niinkään innostunut maahan asti ulottuvasta karvasta. Mitä tarkoitat päivittäisellä hoidolla, harjausta? Poikakaverini haluaisi pehmeäkarvaisen koiran ja minä ehdottomasti pienen ja suloisen energiapakkauksen. Olenko kallistumassa oikeaan rotuun?


      • seija
        niina kirjoitti:

        tahtoisin kuulla lisää Yorkista! Olen kiinnostunut kyseisestä rodusta mutta olen huolissani turkin hoidon suhteen.. Juuri sitä olen miettinyt että voiko karvan pitää lyhyenä(en halua näyttelykoiraa) ja kuinka lyhkäisenä? En ole niinkään innostunut maahan asti ulottuvasta karvasta. Mitä tarkoitat päivittäisellä hoidolla, harjausta? Poikakaverini haluaisi pehmeäkarvaisen koiran ja minä ehdottomasti pienen ja suloisen energiapakkauksen. Olenko kallistumassa oikeaan rotuun?

        Yorkinhan tavaramerkki on juuri pitkä turkki ja täytyy myöntää että mitä enemmän näkee vaivaa sen eteen sitä paremmalta se näyttää. Mutta minun koira on siis kotikoira ja leikkaan itse sen turkin, että millon minkäkin pituiseksi.Pestävä koira on parin viikon välein ja en nyt ihan joka päivä kerkeä harjailemaan...
        Turkki kyllä menee helposti takkuun jos on pitempi.
        Näin talvella täytyy koiralla pitää vaatteita koska sillä ei ole rasvakerrosta ihossa joka pitäisi lämpimänä.Minä olen tyytyväinen koiraani ja jos haluaa energisen koiran niin en voi muutakun suositella yorkkia.


    • tinddem

      yorkki on kans seurakoira =) meil on ja...no ei lähe karvoja eikä muutenkaan tuu allergiaa =)

      • koirien ystävä

        chihuahuat voi olla ärhäkkiä joskus. yorkshiretkin voi olla joskus, mutta itse ottaisin mielummin yorkshiren.
        meillä kotona on sekarotuinen, joten sitäkinhän voi harkita. ;D


      • koirien ystävä
        koirien ystävä kirjoitti:

        chihuahuat voi olla ärhäkkiä joskus. yorkshiretkin voi olla joskus, mutta itse ottaisin mielummin yorkshiren.
        meillä kotona on sekarotuinen, joten sitäkinhän voi harkita. ;D

        mutta mieluiten mä ottaisin kyllä jonkun isomman koiran, pidän sakemanneista, lapinporokoirista, beagleista, yms. pienet koirat tuntuu jotenki jäävän vaa jalkoihin tipsuttelemaan.
        mutta ehkä ottaisin pikkukoiraksi toy villakoiran tai jonku sellasen pörrösen ja toy villakoiran kokosen
        kaverin. on ne pikkukoirat kuitenkin tosi söpöjä sylikoiria, tai no kaikki ei ole.
        ei sakemannia voi nostaa helposti syliin!
        ja jos lapsiperheisiin mietitään niin vaikka oli 12-13 vuotta lapsi, niin ei jaksa aikuista koiraa
        nostaa jos haluaa, koska se on niin iso ja painaa.
        siihen otettuna pikkukoiratkin on hyviä.
        mutta koiraahan ei valita vain koon ja painonperusteella!


      • tinddem2
        koirien ystävä kirjoitti:

        mutta mieluiten mä ottaisin kyllä jonkun isomman koiran, pidän sakemanneista, lapinporokoirista, beagleista, yms. pienet koirat tuntuu jotenki jäävän vaa jalkoihin tipsuttelemaan.
        mutta ehkä ottaisin pikkukoiraksi toy villakoiran tai jonku sellasen pörrösen ja toy villakoiran kokosen
        kaverin. on ne pikkukoirat kuitenkin tosi söpöjä sylikoiria, tai no kaikki ei ole.
        ei sakemannia voi nostaa helposti syliin!
        ja jos lapsiperheisiin mietitään niin vaikka oli 12-13 vuotta lapsi, niin ei jaksa aikuista koiraa
        nostaa jos haluaa, koska se on niin iso ja painaa.
        siihen otettuna pikkukoiratkin on hyviä.
        mutta koiraahan ei valita vain koon ja painonperusteella!

        no mä ny oon sen 12-13 ja iha hyvin pärjäisin isommanki kans


    • An$Qu

      Itse otin jokin aika sitten chihuahuan, eikä ongelmia ole tullut. Luonne on eloisa, seurallinen ja iloinen. On myös hyvin peloton ja itsevarma. Suosittelen chihuahuaa ehdottomasti luonteen takia, muttta ei tietenkään kaikille sovi. Inhottavaa, että joillain on chihuista sellainen kuva, että olisivat ärhäköitä, koska näin ei ole. Kyllä meidänkin neidillä välillä kilahtaa oma ego päähän (varsinkin toisia koiria nähtäessä) ;-) Mutta muuten ovat kyllä aivan ihania energiapakkauksia!

    • Anonyymi

      Mulla on 38cm koira ja painaa 14kg.Olen 10.v ja ainaki mä pärjään sen kaa hyvin.Se on Romanian rescue koira,ja on se koira kunnon makkara,sen 70cm pitkä…Kaikki koirat pitää kouluttaa,mutta suosittelen enemmän yorkkia,jos hankkii chihun,pitää hankkia myös koiran hammasharja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe