Xubuntu ja resoluution säätö

Anonyymi

Moikka vaan kaikille. Miten saisin säädettyä Xubuntun näytön reson oikeaksi kun se on nyt 800x600 ja oikeasti kuuluisi olla jotain 1280x1024 tms. ?
Laite on uusi pöytäkone Asrockin emolla jossa on hdmi-liitäntä, näyttönä Philipsin HD Ready telkkari. Xubuntu on versiota 14.04.6 (joo, tiedän että uudempiakin on mutta miksi päivittää toimivaa johon tulee lisäksi turvapäivityksiäkin) ja käyttis 64-bittinen.
Miksi en löytänyt mistään hakemistosta xorg.confia jota käpelöidä, mihin nuo resotiedot nykyään tallennetaan? Asetukset->Näyttö ei anna vaihtaa resoa kun tuo 800x600 on ainoa vaihtoehto siinä, siksi pitäisi säätää jotain tiedostoa.
Olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.

16

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ubuntussa on aina oikea reso

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei auttanut vaikka kokeilin xrandria ja gtf:ää, Herjaa vaan virheistä eikä reso muutu miksikään, mikä nyt neuvoksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei auttanut vaikka kokeilin xrandria ja gtf:ää, Herjaa vaan virheistä eikä reso muutu miksikään, mikä nyt neuvoksi?

        Xubuntu 14.04 LTS tuki päättynyt Huhtikuu 2017

        joten ..... päättele itse mitä pitää tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Xubuntu 14.04 LTS tuki päättynyt Huhtikuu 2017

        joten ..... päättele itse mitä pitää tehdä.

        Kumma mutta kyllä siihen yhä tietoturvapäivityksiä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma mutta kyllä siihen yhä tietoturvapäivityksiä tulee.

        Tietoturvapäivitykset ovat tietoturvapäivityksiä, uudek laitteen romppeet eivät varmaankaan olleet tiedossa 2014 ( -2017).


      • Anonyymi

        Riittävän paljon shared-muistia näytönohjaimen käytössä? Nuo virheet johtuvat siitä, että olet yrittänyt asettaa joko näytönohjainta tai näyttöä tilaan, jota ei tueta driveri-tasolla jostain syystä. Voi olla, että valmistaja on estänyt tilan sen ollessa rumasti skaalautuva em. näytöllä. luepa varmuuden vuoksi tiedostosta /var/log/Xorg.0.log. sieltä löytyy rivejä: "Printing probed modes" tai vesa-supported modes tjsp. riippuen tuetusta metodista. Ne, joille löytyy modeline, tulevat käyttöön. Tuo, että tila jää matalaksi on yleensä oire jostakin. Kannattaa ensin yrittää vähän matalammilla resoilla, esim 1024x768 ja 60Hz, niin näkee että hommat ylipäänsä toimii. Voi olla myös, että 32bpp ei onnistu vaan pitää asettaa 24bpp tai 16bpp moodi käyttöön, eli jonkinmoinen kompromissi värien määrän suhteen ja tätä ei yleensä haluta tehdä automaattisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittävän paljon shared-muistia näytönohjaimen käytössä? Nuo virheet johtuvat siitä, että olet yrittänyt asettaa joko näytönohjainta tai näyttöä tilaan, jota ei tueta driveri-tasolla jostain syystä. Voi olla, että valmistaja on estänyt tilan sen ollessa rumasti skaalautuva em. näytöllä. luepa varmuuden vuoksi tiedostosta /var/log/Xorg.0.log. sieltä löytyy rivejä: "Printing probed modes" tai vesa-supported modes tjsp. riippuen tuetusta metodista. Ne, joille löytyy modeline, tulevat käyttöön. Tuo, että tila jää matalaksi on yleensä oire jostakin. Kannattaa ensin yrittää vähän matalammilla resoilla, esim 1024x768 ja 60Hz, niin näkee että hommat ylipäänsä toimii. Voi olla myös, että 32bpp ei onnistu vaan pitää asettaa 24bpp tai 16bpp moodi käyttöön, eli jonkinmoinen kompromissi värien määrän suhteen ja tätä ei yleensä haluta tehdä automaattisesti.

        Avauksentekijällä oli ongelmia saada XUbuntuun näytön oikea resoluutio (1280x1024) valittavissa olevista, minulla on myös sama ongelma valittavissa ei ole 1920x1080 tilaa. Tämä sama ongelma oli myös Debianin jakelussa, joka vääristi ruudun ihan vitulleen. Älkää yrittäkö kertoa mitään sudo loitsuja, minä poistin jo moisen kurttauksen, koska olen sitä mieltä että ainakin näytön asetukset jokainen toimiva järjestelmä osaa laittaa kohdilleen ilman että käyttäjän on sudoltava sitä sun tätä.


    • Anonyymi

      Toki ohjelmia voi käynnistää myös siten, että asetukset kirjoitetaan käyttäjän kansion sijaan /root-kansioo mikä on fiksumpaa. Jos käytössä vanhempi portage joka vaatii vanhemman pythonin on päivitys mahdollista, mutta melko vaativa tehtävä. Ei hajua miten Windowsissa onnistuu. En juuri käytä asennusmedioita. " Ei ole mahdollista, vanha levy on 3.5 ja uusi SSD on 2.5 ja koneessa on yksi 3.5 paikka ja yksi 2.5 paikka.
      Ubuntun saa käynnistymään tikulta, vaikka itse käyttöjärjestelmä on asennettu kovalevylle.

      • Anonyymi

        Tuon viestin ymmärtämiseksi minun olisi selvittettävä, mitä tarkoittavat root-kansio, portage, python, asennusmedia, levyt 3.5 ja 2.5. Aika monta tuttua sanaakin sentään löytyy.


    • xorg.conf pitää itse tehdä kansion /etc/X11/ alle. Kun näyttönä TV niin se ei välttämättä kerro oikeita EDID arvoja. Itselläni oli vaikeuksia Ubuntu 14 & TV näyttönä. Myös tuki vaapille oli heikko. Piti muistaakseni asentaa erikseen Intelin vaapi-ajuri. Nykyiset näytöt melko ongelmattomia. Ongelmia lähinnä vanhojen TV, videotykki ja niiden yhdistelmien kanssa jolloin xorg.conf tarpeen.

    • Anonyymi

      Hae ensin näyttö jolle haluat uuden reson, komenna:
      xrandr
      Tulosteesta etsi näyttö, esimerksi HDMI-1
      Suorita komento:
      gtf 1280 768 59.9
      Tulostaa jotain tuollaista:
      1280x768 @ 59.90 Hz (GTF) hsync: 47.62 kHz; pclk: 80.00 MHz
      Modeline "1280x768_59.90" 80.00 1280 1344 1480 1680 768 769 772 795 -HSync Vsyn
      Kopio tulosteesta Modeline jälkeen rivi ja suorita komento:
      xrandr --newmode "1280x768_59.90" 80.00 1280 1344 1480 1680 768 769 772 795 -HSync Vsyn
      Nyt lisää uusi reso, komenna:
      xrandr --addmode HDMI-1 1280x768_59.90
      (muuta tuo HDMI-1 vastaamaan näyttöäsi, jonka xrandr tulosti)
      Jos reso ei vielä muuttunut niin komenna:
      xrandr --output HDMI-1 --mode 1280x768_59.90
      (muuta hdmi..)

      • Anonyymi

        Täytyypä kokeilla tuota, kiitos vinkistä. Epäilen ettei xubuntu tunnista telkkaria ja sen resoa oikein ja siksi laittoi tuon 800x600 mutta kokeilen tuota komentoa kunhan ehdin. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyypä kokeilla tuota, kiitos vinkistä. Epäilen ettei xubuntu tunnista telkkaria ja sen resoa oikein ja siksi laittoi tuon 800x600 mutta kokeilen tuota komentoa kunhan ehdin. :)

        Mutta nythän hokasin että kyseessä on tv, 32"?
        Resoksi sitten varmaan 1368x768_80.00.
        Kokeile mitä tulostaa komento:
        gtf 1366 768 80
        Minulla tuo 1368... tai toimii 32 tuumasessa.
        Lopuksi toimivat komennot skriptiksi ja laittaa käynnistyviin ohjelmiin, niin ei tarvi sotkea koko järjestelmään.


    • Anonyymi

      Miksi käyttää xubuntua kun Kali on olemassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe