Kysy mitä vain nuoria tukevalta NettiSaappaalta! Vapaaehtoiset vastaavat 14.5. klo 17-20

Mietityttääkö opiskelu, koulu tai tulevaisuus ylipäätään? Askarruttaako oma tai läheisen hyvinvointi? Onko ihmissuhteissasi solmuja? Koetko itsesi yksinäiseksi?

Nuori tai nuoren läheinen, tule keskustelemaan Saappaan vapaaehtoisten kanssa! Kysy mitä vain tulevaisuudesta, hyvinvoinnista, kiusaamisesta, yksinäisyydestä, päihteistä ja ihmissuhteista. Kysymyksiä voit kirjoittaa heti – Kotkan, Lapinlahden ja Helsingin vapaaehtoiset ovat paikalla vastaamassa kysymyksiin reaaliaikaisesti tiistaina 14.5.2019. klo 17-20.

Palveluoperaatio Saapas on osa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon nuorisotyötä. Olemme turvallisia ja luotettavia aikuisia siellä missä nuoret jo ovat. Saappaan täysi-ikäiset, koulutetut vapaaehtoiset kohtaavat nuoria kaduilla, festareilla sekä verkkopalveluissa (Suomi24, YouTube sekä Tukinet-foorumi ja -chat) ja sosiaalisessa mediassa (Instagram). NettiSaappaassa olemme läsnä verkossa: kuuntelemme ja autamme nuoria sekä keskustelemme nuorten kanssa. Lisätietoja Saappaasta löydät nettisivuiltamme.
Tervetuloa keskustelemaan!

58

2503

    Vastaukset

    • Anonyymi

      Mulla on kaks kaveria, joiden kanssa hengataan melkein aina yhessä. Joskus mulle tulee sellanen olo, et ne haluukin olla vain kahdestaan. Sit taas ku oon jommankumman kanssa kaksin, niin on tosi hyvä olla yhdessä. Mistä se johtuu, et kolmistaan ollessa oon yksin?

      • Anonyymi

        Hyvä pointi. Niin ilätävän yleinen ja kiusallista se on.. Apua!!!


      • Ulkopuolisuuden tunne voi syntyä myös tutussa, turvallisessa ja luotettavassa seurassa, esimerkiksi kaveriporukassa, joten kokemuksesi ei ole millään tavoin epänormaali, eli toisin sanoen tunne on totta sinulle. Mikä asia tai mitkä asiat ovat toisin silloin, kun olet kaksin jomman kumman kaverin kanssa ja mikä puolestaan muuttuu silloin, kun olette kolmestaan? Näin sinulla on mahdollisuus ottaa asia puheeksi kavereiden kanssa, kun olet miettinyt, että mistä ulkopuolisuuden tunne syntyy silloin, kun olette kolmestaan. Puhuminen kavereiden kanssa on avainasemassa. Näin myös kavereillasi on mahdollisuus miettiä omaa käytöstään ja tilanteita, kun olette kolmestaan ja sinulla on mahdollisuus saada vastauksia tähän mieltäsi painavaan asiaan. Lähtökohtaisesti ajattelen, että me ihmiset emme aina ymmärrä tai ajattele toimivamme loukkaavasti toisia ihmisiä kohtaan ja siksi sinun onkin tärkeää ottaa tämä asia puheeksi heidän kanssaan.

        Terveisin,
        Reeta, Kotkan Saappaasta


    • Anonyymi

      Hei! Olen teini-ikäisen tytön täti. Olen huolestuneena seurannut uutisia siitä, miten aikuiset houkuttelevat nuoria (sukupuoleen katsomatta, ilmeisesti) somessa seksiin esim. alkoholilla ja tupakalla. Miten asiasta kannattaisi nuoren kanssa keskustella? Pitäisikö asia ottaa vain suoraan esiin vai kannattaako pieni kierteleminen?

      • Voit ottaa asian puheeksi nuoren kanssa suoraan, eli keskustella asiasta niin kuin asia on. Kuitenkin niin, ettet kohdista asiaa nuoreen niin, että nuorelle tulee syyllistetty olo jostain sellaisesta, jota hän ei ole tehnyt vaan ennemminkin niin, että haluat hänen olevan turvassa myös sosiaalisessa mediassa. Voit kertoa nuorelle, että sosiaalisessa mediassa on asioita, jotka huolestuttavat sinua. Nuorta ei kannata pelotella asialla vaan tuoda esille, että sosiaalisessa mediassa on myös ikävät puolensa ja siksi haluat keskustella hänen kanssaan siitä, että miten sosiaalisessa mediassa toimitaan oikein ja turvallisesti, mutta haluat keskustella myös siitä, että miten tulee toimia, jos kokee tai näkee jotain pelottavaa, hämmentävää tai outoa. Keskusteluyhteyden ylläpitäminen ja vaaliminen on ensisijaisen tärkeää. Olethan myös valmis vastaamaan nuoren kysymyksiin. Jos et osaa vastata kysymykseen tai et tiedä mitä vastaisit, niin voit sanoa nuorelle, ettet tiedä tai osaa tässä hetkessä vastata kysymykseen, mutta selvität tai mietit asiaa ja palaat asiaan esimerkiksi seuraavana päivänä. 5) Jos näet tai koet jotakin pelottavaa, hämmentävää tai outoa, sulje sosiaalinen media ja kerro asiasta heti vanhemmillesi.

        Terveisin,
        Reeta, Kotkan Saappaasta" target="_blank" class="premium-link">Väestöliiton sivuilta


    • Anonyymi

      1. Miks koulussa toisia kohdellaan paremmin, kuin toisia?
      2. Miksi suomelaki on liian lepsu, eikä ankara?
      3. Miksi menkkoihin liittyvät suojat, eli siteet, kuukuppi,jne ovat meille naisille maksullisia vaikka kuukautiset ovat aivan normaali asia?

      • Ikävä että koet kohtelun epäreiluna koulussa. Opettajien tehtävä on taata tasapuolinen kohtelu ja kaikkien huomiointi. Kannattaa kertoa ajatuksistasi koulussa jollekkin turvalliselle aikuiselle esimerkiksi opettajalle, kuraattorille, rehtorille, terkkarille tms. niin voivat asiaan tarttua. Ole rohkea, äläkä jää yksin ajatustesi kanssa.
        Terveisin Roosa ja Suvi Kotkan saappaasta.


      • Anonyymi

        Ne ei välitä.


      • Se onkin hankalaa, jos eivät välitä. Siihen on vaikeaa antaa mitään muuta neuvoa kuin se, että epäoikeudenmukaisesta kohtelusta pitäisi vaan yrittää jaksaa pitää meteliä niin kauan, että tulee kuulluksi. Sinulla oli vielä muitakin kysymyksiä. Mitä tarkoitat sillä että Suomen laki on liian lepsu? Millaisissa asioissa laki on liian lepsu? Antaisitko esimerkkejä?

        Kuukautissuojista menee 24% alv, joka on korkein mahdollinen veroprosentti. Tämä on poliittinen päätös. Hinnat alenisivat jos vero poistuisi tai pienenisi. Tässäkin asiassa pitäisi siis meidän kansalaisten pyrkiä aktiivisesti vaikuttamaan.
        t. Lotta Helsingin Saappaasta


    • Anonyymi

      Siis minkä ihmeen takia jotkut eivät välitä ilmastonmuutoksesta, tai misrään vakavasta asiasta yhtään? Joutuuko kenties siitä ettei ole lapsena saanut tarpeeksi homiota, vai mitä? Ovatpa vielä toisille töykeitä.
      Ja miks ihmeessä jotkut ovat väsyneitä 24/7, vaikka nukkuisi kuinka paljon?

      • Kun meillä ihmisillä ei ole riittävästi tietoa ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksesta ympäristöön tai emme välttämättä ajattele asiaa aktiivisesti, niin se voi helposti näyttäytyä ilmastonmuutokseen perehtyneille välinpitämättömyytenä. Tämä tiedostamaton tai tiedostettu käytösmalli on hyvin mahdollinen myös muihin asioihin. Kannustan sinua keskusteluun niidenkin ihmisten kanssa, jotka eivät esimerkiksi tiedä ilmastonmuutoksesta tai sen vaikutuksesta ympäristöön ja näin voit omalta osaltasi olla lisäämässä heidän tietoaan ja ymmärrystä asiasta.

        Terveisin,
        Reeta, Kotkan Saappaasta


      • Anonyymi

        Siitähän on nimenomaan riittävästi jo nyt tietoa, ja jlmajsen pitäö siitä völittää jos mikäli välittää myös eläinten asuinympäristöistä, ja jos mikäli haluatte te muutkin vaikuttaa tän etenemisen hidastumisen ja ehkä lopulta etenemisen lopettamisen vielä joskus.


    • Anonyymi

      Miksei vois kaikilla olla se vesilasku sen 20e kk, tai että kaikilla on se että on vesimittarit, ja että kaikki maksaisivat sen mitä kuluttaisivat? Mun mielestä pitäis kaikkia kohdella saman arvoisesti.
      Ja mun mielestä se mikä kulutetaan, myös maksetaan.

      Miksei naisilla vois olla sama palkka kuin miehillä? Siis niiku jos miehel maksetaan 5e nii sama naiselle samasta työstä se 5e. mimsei suomessa ole yleensäkkään kaikissa asioissa tasa-arvoa? Siksi koska miehillä on k***i, ja naiset eo oo mitää ku ei oo sitä?

      • Moi!
        Olen samaa mieltä, ettei sukupuolen tulisi vaikuttaa palkkaan, tai ylipäätään olla syynä minkäänlaiselle syrjinnälle. Eriarvoisuuden historia on hurjan paljon pidempi kuin nykyinen käsitys kaikkien sukupuolten tasa-arvosta. Sen vuoksi monet yhteiskunnan rakenteet, kieli ja ajattelutavat sisältävät edelleen eriarvoistavia tapoja tai rakenteita. Vaikka Suomessa ollaan monessa asiassa jo pitkällä, ajattelen, ettei tasa-arvo ole mitenkään pysyvä olotila, vaan sen edistämiseksi ja jo saavutettujen asioiden säilyttämiseksi tulee jatkuvasti tehdä työtä, ettemme ala ajamaan tasa-arvoa alas huomaamattamme.
        Ja kieltämättä myös tuo ajatuksesi vesilaskuista kuulostaisi reilulta : ) En osaa sanoa, millä perusteella päätökset mittareiden ja kiinteiden maksujen välillä tehdään.
        Terveisin Maria, Saapas Helsinki


    • Anonyymi

      Miks Just nettisaapas? Tuli mieleen netti, jolla on saappaat.😊

      • No kato, Saapas on valtakunnallisen Operaatio Saappaan nimi ja koska teemme työtä myös netissä, on se luonnollinen nimi toiminnalle. Se mistä Saapas-nimi tulee, niin se juontaa juurensa 70-luvulta, Rockfestarien kurakeleistä. Kivaa jatkoja Sinulle!
        -Saapas Helsinki, Henna-


    • Anonyymi

      Miten voisin purkaa jännitystäni?
      Oon soittanut pianoa nyt 6 vuotta(yksityistunneilla) ja aina on ollut kaksi esitystä vuodessa. Olen myös harrastanut tanssia 7 vuotta ja sielläkin kaksi esitystä vuodessa. (Olen nyt siis lopettanut tanssimisen)

      Silti tuntuu että joka esityksessä jännittää aina enemmän. Olisiko mitään jolla saisi lavalla(noin 1000 katsojaa) juuri ennen esitystä jännitystä laskettua?

      (olen siis nyt 12v tyttö)

      • Jännittäminen on todella yleistä. Hyviä keinoja purkaa sitä ovat esimerkiksi hengitysharjoitukset ennen esitystä, musiikin kuuntelu tai erilaiset stressilelut. Kehitä itsellesi jonkinlainen voimalause, jota voit hokea itsellesi jännittävässä tilanteessa. Tällainen voi olla vaikka "Ei hätää, selviän kyllä!" Kannattaa jakaa ajatuksiasi myös muiden esiintyjien kanssa.
        Terveisin Roosa ja Suvi, Kotkan Saappaasta


    • Anonyymi

      Oon ihastunu netissä poikaan oon vaan jutellu kerran sille enkä viitti kertoo tunteistani koska se asuu ihan toisella puolella suomee mitä teen

      • Tunteet kuuluu elämään ja tunteiden esiintyvyyteen tai tuloon ei voi vaikuttaa. Välimatka tottakai tuntuu ikävältä, mutta ei estä jutteluanne. Tutustukaa rauhassa, äläkä luo suhteen onnistumiselle liikaa paineita. Kerro tunteistasi jos siltä tuntuu. Ystäviä ja tuttavia syntyy koko ajan lisää ja jokainen niistä on rikkaus.
        Terveisin Roosa ja Suvi Kotkan Saappaasta.


    • Anonyymi

      Miren ruveta youtubettajaksi? Onko pakko pakko hommata mikrofoni, kalliita laitteita mitää tekee videoita ja muokkaa, jne? Eikä vaikka ihan perus älypuhelin, tai tavletti, luonnonvalo ja kunhan on hyvä valaistus, ja tarpeeksi selvä ääni riitä?
      Kuinka paljon se palkka on? Riippuuko tilaaja määrästä, ja siitä kuinka hyvä olet, käytkö tubeconissa, kuinka paljon yhteistyövideoita, jne?
      Miten ne yhteistyövideot? Pitääkö jos esittelee ostoksia, niin kysyä ja tehdä yhteistyövideo? Miten on tehtävä se, ja saako siitä rahaa, tai täytyykö ensin itse maksaa siitä?

      • Aihe on todella monisyinen ja siihen ei voi vastata haluamallasi tavalla, mutta yritän. Tubettajaksi voi ryhtyä laittamalla videoita youtubeen. Yksinkertaista eikö? Videoiden kuvan- ja äänenlaatuun voi vaikuttaa laadukkailla välineillä, mutta moni aloittelee varmasti kännykätason videoilla ehkä vahvistettuna ulkoisella mikrofonilla. Verkkokauppa.comista voi katsella moisia vehkeitä. Monissa sovelluksissa on mahdollista muokata ja editoida videoita, joten niitä tarvitsee vain opetella ja tutustua vaihtoehtoihin. Nälkä kasvaa syödessä ja laitteiden kirjo on loputon. Palkka riippuu juurikin tilaajien määrästä, yhteistyö- ja mainoskuvioista ja ajankäytöstä, tehokkuudesta , kokemuksesta eli ymmärrät, ettei ole moista asiaa kuin tubettajien taulukkopalkka. Kannattaa kysellä vinkkejä alan harrastajilta ja vertaisilta. Tsemppiä uuteen harrastukseen! Tämän ohella muistuttaisin käymään koulut kunnolla ja opiskelemaan varalle jonkun ammattitutkinnon, jos haaveet tubettajuudesta eivät lähde lentoon. Verrattain harva kuitenkaan pystyy elättämään itseään tällä mainiolla tulonlähteellä.
        -Henna, Saapas Helsinki-


    • Anonyymi

      Kamppailen erittäin huonon itsetunnon kanssa. Vanhempani ovat koko lapsuuteni haukkuneet minua aina 18 vuotiaaksi asti. En tiedä kelle voisin puhua asiasta, en koe olevani yhtään mitään. Vanhempani osaavat olla ihania ja mukavia mutta suuttuessaan laukovat mitä ilkeämpiä kommentteja, ja vaikka tiedän että he eivät tarkoita, ovat nämä kommentit jättäneet minuun lapsena arvet. Enhän silloin tietenkään ymmärtänyt miksi äiti ja isä välillä haukkuivat. Rakastan vanhempiani, mutta he ovat pilanneet itsetuntoni ja itsearvostukseni. Vielä tänäkin päivänä haukkuminen jatkuu, milloin olen laiska pa*ka ihminen ja milloin en osaa tehdä mitään oikein. Tämä vaikuttaa todella elämääni ja toivoisin että voisin saada apua, mutta en haluaisi puhua kellekkään ammattilaiselle ongelmistani.

      • Kuulostaapa ikävältä. Kannattaa varmasti ihan ensiksi kertoa vanhemmillesi miltä sinusta tuntuu. Kenties he eivät ole huomanneet, kuinka ovat sinua satuttaneet. Koska tämä selkeästi vaikuttaa elämääsi ja on ollut läsnä lapsuudestasi asti, ammattiapu olisi varmasti hyväksi. Näin saisit rakennettua itsetuntosi uudelleen, jonkun kanssa joka sinua osaisi auttaa. Jos opiskelet kannattaa ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan tai kuraattoriin, muussa tapauksessa esimerkiksi mielenterveys seuran sivuilta löytyy apua ja tukea itsetunnon vahvistamiseen ja itsetuntemuksen kehittämiseen.
        Terveisin Roosa ja Suvi, Kotkan Saappaasta


    • Anonyymi

      Moi, pari isompaa poikaa oli yrittänyt lyödä alakouluikäistä poikaani ja tämän kaveria vastaantullessaan. Samat heput olivat seuranneet pienempiä poikia. Pojat eivät olleet tuttuja tai samasta koulusta. Miten voisin neuvoa poikaani toimimaan, jos nuo samat tyypit tulevat uudestaan vastaan?

      • Ikävä kuulla että näin on tapahtunut. Mikäli vain mahdollista voi poikien koulumatkalle tulla saattajaksi vanhempi tai joku muu turvallinen aikuinen. Opettajiin on hyvä olla yhteydessä mikäli vain koulu on selvillä. Omalle lapselle neuvoksi voisi sanoa, että ottaa puhelimen esille ja soittaa kotiin henkilöiden lähestyessä.
        Terveisin Roosa ja Suvi, Kotkan Saappaasta


      • Lisäisin vielä, että jos tämä on tapahtunut matkalla koulusta kotiin, niin usein kotimatkan turvallisuudesta vastaa koulu. Joten samaa mieltä, että esimerkiksi omaan kouluun olla yhteydessä.

        Terveisin Api ja Tuija Lapinlahden Saappaasta


    • Anonyymi

      Miten voi valmistautua ensihoidon amk pääsykokeisiin, varsinki englannin ja matematiikan osioon? Millaiset pääsykokeet yleensäkään ovat. Itse menen tekemään kokeen savoniaan

      • Moi, Savonian sivuilla sanotaan että ensihoidon valintakoe on psykologinen henkilöarviointi. Seuraa sähköpostiasi, sinne tulee kutsu valintakokeeseen. Englannin ja matematiikan osiot tehdään esivalintakokeessa joten niitä ei taida olla varsinaisessa valintakokeessa. Tsemppiä kokeeseen t. Lotta Helsingin Saappaasta


    • Anonyymi

      Onkos moona oirepäoväkirja-sovellus millainen? Olen 14v tyttö, menkat alkoivat kun Olin 10v, ja haluaisin enemmän tietoa tuosta sovelluksesta.

      • Moikka!
        Tutustuin hiukan tuohon sovellukseen. Vaikutti oikein perusteelliselta ja laadukkaalta. Sovelluksessa voi mm. pitää kirjaa oireistaan, löytää tietoa endometrioosista ja lukea muiden käyttäjien tarinoita. Sovellus on suunnattu erityisesti endometrioosia sairastaville tai sitä epäileville, ja esimerkiksi oirelistaukset rakennettu endometrioosille tyypillisten oireiden perusteella, mutta varmasti käytöstä voivat hyötyä muutkin. Sovellukseen rekisteröidytään sähköpostiosoitteella ja salasanalla. Voit tutustua siihen ja poistaa tilisi, jos tuntuu, ettei se ole sinulle tarpeellinen.
        -Terveisin Maria, Saapas Helsinki-


    • Anonyymi

      Mua jännittää ens kesän rippileiri. En oikein tykkää olla yötä pois kotoa, mut äiti sano, et mun pitää olla. Onks teillä jotain vinkkejä?

      • Moi!
        Tiedän tunteen, kun jännittää yötä pois olo, etenkin jos yöpaikka ei ole niin tuttu. Onneksi riparilla ei tarvitse olla yksin, vaan siellä on varmasti kivoja kavereita, jotka voi ajatella ihan samaa. Leirin ohjaajat ja isoset ovat myös tukena, jos leirillä nukkuminen on vaikeaa.
        Mutta yleensä myös siellä ei ole pakko olla yötä, vaan voi tulla aamulla ja lähteä kotiin illalla. Rohkaisen kuitenkin sinua ainakin kokeilemaan olemaan siellä yötä, voi olla että sitten huomaatkin että leirillä on ihan mukava olla 24/7.

        Terveisin Api ja Tuija Lapinlahden Saappaasta


    • Anonyymi

      Mä koen olevani hetero, mut toisaalt must tuntuu, et oisin pikemminkin bi... et mitä mun pitäs ajatella?

      • Hei, mitä haluisit ajatella asiasta? Onko sinulle itsellesi kaikki vaihtoehdot ok? En tiedä minkä ikäinen olet, mutta nuoren seksuaalisuus kehittyy pitkälle aikuisuuteen ja identiteetti muuttuu ja mukautuu sen mukana. En tiedä kuinka oleellista on määritellä mikä se seksuaalinen identiteetti on, vaan odottaa pikemminkin sitä mihin se oma mielenkiinto syttyy ja kehen. On ihmisiä, jotka ovat panseksuaaleja eli heidän mielenkiintoa ei määritä laisinkaan toisen ihmisen sukupuoli. Ole rauhassa asian kanssa ja anna ajan näyttää.
        -Henna, Saapas Helsinki-


      • Anonyymi

        No siis mitä mun pitäisi nimenomaan ajatella asiasta? Kumpaa lopulta olen? En tiedä. Olen 14v.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No siis mitä mun pitäisi nimenomaan ajatella asiasta? Kumpaa lopulta olen? En tiedä. Olen 14v.

        Ajattelisin, että kumpikin vaihtoehto on ok ja ei se ole päättämisasia. Katsele rauhassa mihin tilanne kehittyy.
        -Henna, Saapas Helsinki-


    • NettiSaappaan vapaaehtoiset ovat nyt paikalla ja kysymyksiin vastaaminen alkaa. Peukuttamalla voit äänestää niitä kysymyksiä, joihin haluat vastauksen.

      Huomaathan, että tämä ketju on tarkoitettu nuorille tai nuorten läheisille, joten kysymysten tulee olla sen mukaisia.

      • Anonyymi

        No ku sit täytys olla kirjautunu, et vois. V..tu.


      • Anonyymi

        "Peukuttelemalla voit äänestää niitä kysymyksiä, joihin haluat vadtauksen."

        Onko tää nyt sitä hehkutettua tasa-arvoa kaikille?
        Samaten tohon, että " humaathan, että tämä ketju on tarkoitettu nuorille tai nuorten läheisille, joten kysymysten tulee olla sen mukaisia.", entä jos olisivatkin sen mukaisia, että mihin kaikkeen sä haluat vastauksia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ku sit täytys olla kirjautunu, et vois. V..tu.

        Moikka! Joo, peukuttaminen on vain kirjautuneille käyttäjille, joten kannattaa rekisteröityä! Vaikka olisi kirjautunut sisään, niin voi kyllä edelleen kirjoittaa viestejä anonyyminä. Silloin vain valitaan Käytä nimimerkkiä Anonyymi -kohta ennen kuin viesti lähetetään palstalle. Kysy siis rohkeasti!


      • Anonyymi

        Entä jos ej halua rekisteröityä?


    • Anonyymi

      Miten meikata paremmin? Tuntuu, et osaan ihan hyvin mut toisaalt en osaa ihan kaikkein parhaitenkaan siis.
      Tuntuu, et muut saa jotenki hienomman.
      Toisaalt en jaksa aina meikata, mut kuitenkin et joo...

      • Moi!
        Youtubesta kannattaa katsoa, sieltä löytyy tosi paljon kivoja meikkitutoriaaleja. Ei haittaa jos ei aina jaksa meikatakaan, iho voi tykätä että saa välillä levätä meikeistä.

        Terveisin Api ja Tuija Lapinlahden Saappaasta


    • Anonyymi

      Miksei tääl voi monipuokisia kyssäreitä kaikkeeen liittyvää, eikä vain tyylii perheesee ynnä muuta siihe vastaavaan?

      • Moi! Listasimme tuohon esimerkiksi joitain asioita, mitkä yleensä ovat niitä yleisimpiä, joista meidän kanssa halutaan jutella. Ajateltiin, että on hyvä laittaa tuohon joku teksti, kun monet ei välttämättä tiedä, mikä Saapas on. Toki muistakin asioista voi kysymyksiä laittaa ja yritämme täällä sormet sauhuten vastata kaikkeen mihin vaan ehditään.
        -Sanna, Saapas Helsinki-


    • Anonyymi

      Mun kaverilla ja sen poikaystävällä on sellainen sopimus, et ne voi lukea toistensa viestejä. Tai siis ainakin, et ne voi katsoa toistensa puhelimia vapaasti. Onks tollanen ok, kun sit se voi lukea munkin lähettämät viestit?

      • Moi!
        Tuo on hankala juttu, koska se voi vaikuttaa siihen, että mitä haluaa kaverille kirjoittaa. Myös sellaiseen perustuslaki-juttuun kuin kirjesalaisuus, kuuluu että luottamuksellisella viestillä tarkoitetaan kirjeen lisäksi esim. tekstiviestiä tai whatsapp-viestiä.
        Jokainen toki haluaa kirjoitella myös luottamuksellisista asioista kaverinsa kanssa, ja ei välttämättä halua jakaa sitä muiden kanssa, etenkin jos viestissä on sellaista asiaa, mitä ei halua muiden nähtäväksi/kuultavaksi. Jos sinä et halua, että kaverin poikaystävä näkee laittamasi viestit, kannattaisi keskustella toiveistasi ystäväsi kanssa.

        Terveisin Api ja Tuija Lapinlahden Saappaasta


    • Anonyymi

      Kaikilla muilla on kesätöitä, mut mä en saanut. On tosi luuseri olo. Entä jos en koskaan saa töitä, kun en nyt saanut?

      • Moi!
        Onpa harmi kun et ole vielä löytänyt kesätöitä, mutta älähän lannistu!
        Oletko kysellyt esim. kotipiiristä kuten sukulaisilta olisiko heillä tarjota töitä kesäksi, tai esim. 4H:n kautta, jos sinulla vaikka on jokin harrastus mitä voisit ohjata kerholaisille? Tsekkaa myös 4H:n oma 4H-yritys (se on 13-28 vuotiaille tarkoitettu), missä on mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä ohjatusti. Kesäyrittäjyyden kampanjasivu; yritaopitienaa.fi
        Se, ettet nyt saanut kesätöitä, ei tarkoita ettet voisi työllistyä sitten esim. aikuisena. Tärkeintä on että yrittää parhaansa, ja työnhakuun on paljon tukea tarjolla.

        Terveisin Api ja Tuija Lapinlahden Saappaasta


    • Anonyymi

      Kuinka nuorena voi muuttaa omaan kämppään? Mä en jaksa mun vanhempia. Mitä mun pitäis tietää, jos muutan?

      • Tilanteestasi tulisi tietää hieman lisää. Mikä on syynä, ettet kestä vanhempiasi? Jos kotona on jokin terveyttä tai kasvuasi uhkaava tekijä, on lastensuojelulla mahdollisuus puuttua asiaan. Mutta jos tilanne on se, ettet jaksa olla kotona muuten vaan, niin tarvitset luvan vanhemmiltasi muuttaa pois kotoa. Siihen tarvitaan tietenkin asunto ja toimeentulo millä vuokrasi ja muu eläminen maksetaan. Jos opiskelut ovat syynä esim toiselle paikkakunnalle muuton takia, niin silloin voi saada opintotuen lisäksi myös asumistukea ja mahdollisesti harkinnanvaraista muuta tukea, jos se on tarpeen. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, kunnes täytät 18v ja sen jälkeen olet vapaa muuttamaan ja tekemään mitä itse haluat. Sitä ennen voit vain ottaa asian puheeksi ja voitte yhdessä miettiä teille sopivaa ratkaisua.
        -Henna, Saapas Helsinki-


    • Anonyymi

      Ens syksynä alkaa abivuosi, mutta mä en enää jaksais käydä lukiota loppuun. Tiiän, että olis järkevää käydä, kun olen jo näin pitkällä. Miten pystyisin motivoimaan itseäni? Onks teillä mitään kikkoja jaksamiseen?

      • Moi, abivuosi onkin rankka, mutta kannattaa ajatella mitä kaikkia kivoja juttuja se tuo, esimerkiksi penkkarit. Valmistaudu kirjoituksiin ja tee itsellesi mieleisiä asioita opiskelun lisäksi. Kannattaa myös ajatella sitä miten palkitsevaa se on kun kirjoitukset ovat ohi ja olet saavuttanut tavoitteet (esim. hyvä tutkintotodistus, valkolakki tms.). Mikäli kuitenkin olet sitä mieltä että haluat lopettaa lukion, käy keskustelemassa opinto-ohjaajan kanssa mitä eri vaihtoehtoja on olemassa. Tsemppiä
        -Lotta, Helsingin Saapas-


    • Kiitos hyvistä kysymyksistä! Vielä on noin tunti aikaa kysyä NettiSaappaan vapaaehtoisilta nuoriin liittyviä kysymyksiä.

    • Anonyymi

      Työllistyykö hallintotieteistä turhanpäiväiseksi paperien pyörittelijäksi sitäkin turhanpäiväisempiin virkoihin? Mielialat ailahtelevat luonnontieteistä yhteiskunnallisiin aloihin ja olenkin pompotellut biotieteiden, maantieteen sekä hallintotieteiden välillä. Tuntuu siltä, kuin täytyisi perustella perinpohjin sukulaisille sitä, että olen nyt hakemassa hallintotieteisiin. Että hallintotieteet olisivat jotenkin omaa persoonallisuuttani leimaava valinta. Tuntuu, että se on ollut hankalaa niellä aivan jokaiselle ja että minun on täytynyt kohtuuttoman paljon perustella valintaa niin itselle kuin muille. En kuitenkaan luonnollisesti haluaisi tehdä väärää valintaa ja tulla häntä koipien välissä takaisin. Tuntuu välillä, että hallintotieteet ei ole "oikea ala" niin kuin luonnontieteet. Toisaalta käsitykseni biotieteistä on se, että työt ovat hieman kiven alla ja määräaikaisuuksia on paljon. Lisäksi jotenkin asioiden testaaminen päivästä toiseen saa työnkuvan näyttämään samalta kuin jonkun "käsityöläisammatin". Arvelen myös tykkääväni enemmän teorioiden pyörittelystä ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta, mitä ei biotieteissä samalla tapaa esiintyisi kuin hallintotieteissä. Toisaalta biotieteissä voisi ehkä tuntea luovansa jotain uutta. Ja hallintotieteitä olen miettinyt maantieteen sijasta hallintotieteiden näennäisen monipuolisuuden vuoksi. Lisäksi maantieteitä tulisin opiskelemaan pienessä kaupungissa pienessä opiskeluryhmässä, ja en tiedä, saisiko se tuntemaan itseni jotenkin huonommaksi.

      • Moi, kuulostaa siltä että hallintotieteistä ei välttämättä työllisty tylsiin paperinpyörittely virkoihin vaan se antaa mahdollisuuden päästä töihin esimerkiksi asiantuntijaksi ministeriöön tai jopa Euroopan Unioniin. Mielestäni mikään tieteenala ei leimaa kenenkään persoonallisuutta eikä perusteleminen ole välttämätöntä kenellekään. Valinta on sinun ja siinä ei ole mitään pahaa jos kokeilee ja toteaakin että tämä ei nyt ollutkaan omaa alaa.
        -Lotta, Helsingin Saappaasta-




        Keskustelu päättyi

        Kirjoita viesti…


    • Hei!

      Kiitos hienoista kysymyksistä! Aika kysymiselle on nyt päättynyt, mutta vapaaehtoiset vastaavat vielä muutamiin kysymyksiin. Sen jälkeen keskustelu suljetaan.

      Terkuin,
      Suomi24-tiimi

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe