Linnunradan Valokuvaaminen

Anonyymi

https://www.theseus.fi/handle/10024/168545

"Insinöörityön lopputuloksena syntyi sekä teoriaan että käytäntöön painottuva ohjeistus Linnunradan valokuvaamisesta. Haastateltavien vastauksista ilmeni, että Linnunradan kuvaamisen koetaan nostaneen heidän arvoaan valokuvaajana. Haastateltavat pitivät tätä tärkeänä osaamisena, joka on vienyt heitä eteenpäin uralla. Toisin sanoen Linnunradan valokuvaamista pidetään vaikeana, mutta arvokkaana taitona, jonka vain harvat valokuvaajat hallitsevat."

3

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kannattaa vilkaista, jos aihe kiinnostaa.

• Anonyymi

Hittolainen. 40 vuotinen ura valokuvaajana takana, palkintoja ja kaikkea, 50 maassa vissiin tuli käytyä, enkä ikinä tullut kuvanneeksi Linnunrataa! Missä olisikaan nyt! Arghhhhh!!!!

• Anonyymi

Kiitos erittäin mielenkiintoisesta linkistä. Itse linnunradan kuvaus ei ole sen kummempaa kuin muunkaan tähtitaivaan kuvaus kun puhutaan tavallisista laajakulmalla otetuista yökuvista eikä varsinaisesta astrokuvauksesta. Ensimmäinen ongelma on tarpeeksi pimeän paikan löytäminen mikä ei aina löydy ihan lähietäisyydeltä. Monesti sanotaan että talvi olisi hyvää aikaa revontuli ja tähtikuvaikseen koska silloin on eniten pimeitä tunteja. Ongelma talvella on lumi, mikä voimistaa valosaasteen vaikutusta, jolloin pimeitä paikkoja joutuu etsimään huomattavasti kauempaa. Eli myöhäissyksy ennen lumen tuloa on se paras aika. Myös siitäkin syystä että talvella kirkkaina öinä tuppaa olemaan enemmän pakkasta kuin kuvauksen kannalta olisi suotavaa lähinnä akunkeston ja yleisen mukavuuden kannalta. Kolikolla on toinenkin puoli. Kun kamera on ollut tarpeeksi kauan pakkasessa ja jäähtynyt kunnolla niin kennon tuottama kohina vähenee merkittävästi.

Toinen ongelma on sitten taiteellinen. Miten löytää kuvaan jotain mielenkiintoista itse linnunradan lisäksi? Itse kuvanhan saa jopa pokkarin automaattiohjelmalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      180
      8336
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4528
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4098
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3482
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3116
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2860
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2556
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      31
      2159
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2013
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2006
    Aihe