16 A:n pistorasia, joka ei kestäkään 16 ampeerin kuormitusta..?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tukes-varoittaa-sahkoauton-lataaminen-tallaisesta-pistokkeesta-voi-aiheuttaa-tulipalon/7399758
16 A:n pistorasia, joka ei...
63
4253
Vastaukset
- Anonyymi
Standardin laatimisen aikoihin ei ollut tyypillistä käyttöä ottaa pistorasiasta mitoituskuormaa vuorokausitolkulla yhteen putkeen. Niinpä pistorasiat kestivät vallan hyvin aikakautensa käytössä.
- Anonyymi
Eihän sitä yksityinen vuorokausikaupalla käytä. Tunteja vain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä yksityinen vuorokausikaupalla käytä. Tunteja vain.
Montako tuntia luulisit Teslan latauksen kestävän tyhjästä täyteen16A:lla?
- Anonyymi
Nuo 16 A pistorasiat eivät ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön nimellisvirrallansa ( 16 A ). Alle vuoden käytön jälkeen ovat vanhentuneet ja murenevat pienestäkin kosketuksesta. Jatkuvassa käytössä kestävät vain muutamia amppeereja.
- Anonyymi
No ei kyllä tunnu käytännössä murenevan. Ehkä joku vanha/huonolaatuinen voi kuumeta -> kärsii, mutta hyvälaatuinen pistoria ei edes kuumene, puhumattakaan että alkaisi murenemaan. Auringon paiste saa ne johdot kuumenemaan enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei kyllä tunnu käytännössä murenevan. Ehkä joku vanha/huonolaatuinen voi kuumeta -> kärsii, mutta hyvälaatuinen pistoria ei edes kuumene, puhumattakaan että alkaisi murenemaan. Auringon paiste saa ne johdot kuumenemaan enemmän.
Päinvastoin ne nimenomaan kuumenevat ja vanhenevat alle vuodessa. Onhan tästä asiasta ollut sähköalan ammattilaisten puheissa ja lehdissä ollut asiaa jo kymmenien vuosien ajan. Tuo 16 A:n pistorasia mikä pöljöttää jokaisen maallikon makuuhuoneessa ei ole tarkoitettu jatkuvalla kuormituksella kuin korkeintaan 10 A:n virralle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin ne nimenomaan kuumenevat ja vanhenevat alle vuodessa. Onhan tästä asiasta ollut sähköalan ammattilaisten puheissa ja lehdissä ollut asiaa jo kymmenien vuosien ajan. Tuo 16 A:n pistorasia mikä pöljöttää jokaisen maallikon makuuhuoneessa ei ole tarkoitettu jatkuvalla kuormituksella kuin korkeintaan 10 A:n virralle.
Ei kestä 10 A, vaan yhtäjaksoista max. 7A
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei kyllä tunnu käytännössä murenevan. Ehkä joku vanha/huonolaatuinen voi kuumeta -> kärsii, mutta hyvälaatuinen pistoria ei edes kuumene, puhumattakaan että alkaisi murenemaan. Auringon paiste saa ne johdot kuumenemaan enemmän.
Juuri oli toisessa topicissa väkevästi esillä,
että vanhat rasiat ja kaapelit ovat parempia kuin uudet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri oli toisessa topicissa väkevästi esillä,
että vanhat rasiat ja kaapelit ovat parempia kuin uudet.Kyllä kestää
Mutta säjköliket haluu myydä sähköauton latajalle kahden tonnin layaus aseman.
Maailam muuttuu jankehityyybja duunarimaksaa laskun ja yritykset lihoo
- Anonyymi
Aika törkeää ilmastonpelastamista yrittävien sähköautoilijoiden sabotointia denialistien taholta.
Teslassa on 100 kWh akku ja 16A 1-v. pistorasiasta saa tehoja ulos n. 3,5 kW, joten tyhjästä täyteen lataaminen kestää n. 28,5 tuntia. Kovin kauaa se pistorasia ei kestä tuollaista käyttöä.
Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.
- Anonyymi
BvL kirjoitti:
Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.
Entäs jos otetaan käyttöön Tanskan tuulivoima ja Ruotsin ehtymätön vesivoima. Kyllä Teslat saadaan liikkeelle paljon nopeammin.
Puolustusvoimat voisivat ottaa käyttöön panssarivaunuissa aurinkopaneelit ja Porschen sähkökäytön niinkuin aikoinaan Tiger-panssareissa. Tornin katolle parin neliön paneelit ja taas ajellaan. Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Suomen suurimman tuulivoimalan tuottamalla teholla (92,4 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 8 400 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.
1 kW:n tuottamiseen aurinkopaneeleilla tarvitaan n. 6-8 m2 paneeleita, optimaalisissa olosuhteissa.
- Anonyymi
BvL kirjoitti:
Jos käytetään keskiarvoista latauspisteen tehoa (11kW, 3x16A) ja keskiarvoista sähköauton akkukapasitettia (62,5 kWh). Yhden Olkiluoto 3 ydinvoimalan tuottamalla teholla (1600 MW) voi olla samaan aikaan latauksessa 145 455 sähköautoa, jolloin latausaika on n. 5h 45min.
Jos kaikki suomen bensakäyttöiset autot tankataan samanaikaisesti, niin riittääkö bensapumpuissa tuotto?
Kysymys on järkevä, koska kaikista autoista ajetaan päivittäin tankki tyhjäksi. Voisin kuvitella, että sähköauton omistaja laittaa autonsa lataukseen yöksi, joten kaikki lataavat "samaan aikaan". Mediassa on tosin esittetty vaatimus, että vuonna 2030 sähköautoja pitää olla 580 000. Noiden samanaikaiseen lataamiseen tarvitaan 4 uutta Olkiluoto 3:sta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs jos otetaan käyttöön Tanskan tuulivoima ja Ruotsin ehtymätön vesivoima. Kyllä Teslat saadaan liikkeelle paljon nopeammin.
Puolustusvoimat voisivat ottaa käyttöön panssarivaunuissa aurinkopaneelit ja Porschen sähkökäytön niinkuin aikoinaan Tiger-panssareissa. Tornin katolle parin neliön paneelit ja taas ajellaan.Rajalinjoja pitäisi vahvistaa.
- Anonyymi
On kyllä aika erikoista, että 16A sulakkeen takana oleva 16A:lle speksattu pistorasia ei kestäkään 16A virtaa...
- Anonyymi
Se taas ei ole yhtään erikoista että S24-maallikko ei ymmärrä sähköjuttuja...
- Anonyymi
BvL kirjoitti:
Minäkö?
Et, vaan NickNailer alias Bauherr alias BvL.
Valitettavasti en voi ottaa kunniaa noin kuuluisasta nicknamesta... Huvittuneena tosin seurannut hänen kirjoituksiaan,..
Olisi toki suotavaa käyttää omaa nimmaria...- Anonyymi
Minullapa onkin jo anonyymi nikki.
- Anonyymi
Maallikolle se onkin suuri ja erikoinen ihmeellisyys vaan ei meille ammattilaisille.
Saman ryhmäjohdon alueelle joka on 16 A:n sulakkeella suojattu voidaan kytkeä "tarpeellinen" määrä pistorasioita eikä tuo 16 A tarkoita sitä jotta yksittäisestä pistorasiasta voisi muka tuon 16 A jatkuvana virtana ottaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maallikolle se onkin suuri ja erikoinen ihmeellisyys vaan ei meille ammattilaisille.
Saman ryhmäjohdon alueelle joka on 16 A:n sulakkeella suojattu voidaan kytkeä "tarpeellinen" määrä pistorasioita eikä tuo 16 A tarkoita sitä jotta yksittäisestä pistorasiasta voisi muka tuon 16 A jatkuvana virtana ottaa.En tiedä mikä ammattilainen sinä olet, mutta tässä ongelmassa ei ole kyse voiko ketjun jokaisesta pistorasiasta ottaa 16A vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maallikolle se onkin suuri ja erikoinen ihmeellisyys vaan ei meille ammattilaisille.
Saman ryhmäjohdon alueelle joka on 16 A:n sulakkeella suojattu voidaan kytkeä "tarpeellinen" määrä pistorasioita eikä tuo 16 A tarkoita sitä jotta yksittäisestä pistorasiasta voisi muka tuon 16 A jatkuvana virtana ottaa.Eikö siitä voi otta jopa 20 pros enmän elikkä 20a
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mikä ammattilainen sinä olet, mutta tässä ongelmassa ei ole kyse voiko ketjun jokaisesta pistorasiasta ottaa 16A vai ei.
No mikä se ongelma sitten on?
Nämä niin sanotut 16 A:n pistorasiat mitä on asennettuina ihmisten asuntoihin ovat tarkoitettu korkeintaan 10 A:n nimellisvirralle. Eivät ne kestä sitäkään virtaa vaan korkeintaan 6 A.
Mikäs ammattilainen sinä "nicl lainer" muka olet kun et tuota tiedä. Oletko kenties se "ammattilainen" joka johdotti Levin sähköpaloon johtaneen lomamökin missä kuoli kolme lasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö siitä voi otta jopa 20 pros enmän elikkä 20a
Niin, ... onhan tuo vanha jo ammattikouluissa kysytty kysymys. Arkkitehdin toteamus on juuri tuo 20 % enemmän eivätkä arkkitehdit millään usko ettei asia heille kuulu vaan sähkösuunnittelijalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mikä se ongelma sitten on?
Nämä niin sanotut 16 A:n pistorasiat mitä on asennettuina ihmisten asuntoihin ovat tarkoitettu korkeintaan 10 A:n nimellisvirralle. Eivät ne kestä sitäkään virtaa vaan korkeintaan 6 A.
Mikäs ammattilainen sinä "nicl lainer" muka olet kun et tuota tiedä. Oletko kenties se "ammattilainen" joka johdotti Levin sähköpaloon johtaneen lomamökin missä kuoli kolme lasta.Horiset nyt ihan omaa keskusteluasi.
"Saman ryhmäjohdon alueelle joka on 16 A:n sulakkeella suojattu voidaan kytkeä "tarpeellinen" määrä pistorasioita eikä tuo 16 A tarkoita sitä jotta yksittäisestä pistorasiasta voisi muka tuon 16 A jatkuvana virtana ottaa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se taas ei ole yhtään erikoista että S24-maallikko ei ymmärrä sähköjuttuja...
Kyllä se on. Eihän siinä ole mitään tolkkua, jos kaapeleiden kuormitettavuus korjattuna kuustonnisen kertoimilla tai ylivirtasuojat porsivat milloin sattuu.
- Anonyymi
En muista oliko jo SFS standardissa, maksimi suositettu kuormitus 10A schuko pistorasialle.
- Anonyymi
Ei kai siellä semmoista suositusta voi olla, että 16 A:n ryhmään ei suositeltaisi 16 A:n nimellivirraltaan tavanomaista kotitalouskäyttöön tarkoitettua pistorasiaa, johon sopii laitteiden liitostulpat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai siellä semmoista suositusta voi olla, että 16 A:n ryhmään ei suositeltaisi 16 A:n nimellivirraltaan tavanomaista kotitalouskäyttöön tarkoitettua pistorasiaa, johon sopii laitteiden liitostulpat.
Pidempi aikainen kuormitus per pistorasia on pienempi kuin hetkellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidempi aikainen kuormitus per pistorasia on pienempi kuin hetkellinen.
Tarkoittanet, että pidempiaikaisessa isossa kuormituksessa vahingollista lämpenemää voi kertyä enemmän, kuin lyhyemmässä ajassa samassa kuormassa?
Mutta ei se muuta tilannetta kaapeleiden ja pistorasian nimellisvirran käytön ja suojauksen kannalta.
Maallikkona äkkinäinen johtopäätös olisi, että normipistorasia pitäisi suojata pienemmällä, kuin 16 A:n ylivirtasuojalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai siellä semmoista suositusta voi olla, että 16 A:n ryhmään ei suositeltaisi 16 A:n nimellivirraltaan tavanomaista kotitalouskäyttöön tarkoitettua pistorasiaa, johon sopii laitteiden liitostulpat.
Kyllä sen pistorasian pitää kestää (ja kestääkin) paljon suurempia virtoja kuin se nimellinen 16 A. Laitteen oikosulkutilanteessa virta voi olla jopa useita tuhansia ampeereita. Kaikki kuitenkin ymmärtävät ettei pistotulpan ja -rasian tarvitse kestää sitä tuhansien ampeerien virtaa 24/7.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen pistorasian pitää kestää (ja kestääkin) paljon suurempia virtoja kuin se nimellinen 16 A. Laitteen oikosulkutilanteessa virta voi olla jopa useita tuhansia ampeereita. Kaikki kuitenkin ymmärtävät ettei pistotulpan ja -rasian tarvitse kestää sitä tuhansien ampeerien virtaa 24/7.
Sitähän tässä vain ihmetellään, että rasiaa ei voikaan kuormittaa nimellisvirrallaan. Mistä maallikko osaisi tietää, että missä kohtaa sopiva kuorma on. Oikosulku on eri asia kuin normaali kuormitustilanne standardin mukaisessa piirissä. Oikosulku kytkeytyy Ik:lla nopeasti pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitähän tässä vain ihmetellään, että rasiaa ei voikaan kuormittaa nimellisvirrallaan. Mistä maallikko osaisi tietää, että missä kohtaa sopiva kuorma on. Oikosulku on eri asia kuin normaali kuormitustilanne standardin mukaisessa piirissä. Oikosulku kytkeytyy Ik:lla nopeasti pois.
Eihän maallikko sitä voikaan tietää ja tuo on hieman huonoa suunnittelua. Joka tapauksessa pistorasiat kestävät jatkuvaa kuormitusta 6 vai 8 ampeeria. Lisäksi töpseliä pitäisi irroittaa säännöllisesti ettei jouset löysty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän maallikko sitä voikaan tietää ja tuo on hieman huonoa suunnittelua. Joka tapauksessa pistorasiat kestävät jatkuvaa kuormitusta 6 vai 8 ampeeria. Lisäksi töpseliä pitäisi irroittaa säännöllisesti ettei jouset löysty.
Maallikon pitää vai niellä kiukkunsa ja tyhmyytensä. Ammattilaisille ei moinen käyttöprofiilin ylityksen seuraus tule mitenkään yllätyksenä. Nyt asiasta pitää tollikoille vääntää ihan rautalangasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maallikon pitää vai niellä kiukkunsa ja tyhmyytensä. Ammattilaisille ei moinen käyttöprofiilin ylityksen seuraus tule mitenkään yllätyksenä. Nyt asiasta pitää tollikoille vääntää ihan rautalangasta.
Turha täällä on muna kovana alkaa pätemään. Noita yksityiskohtia on sadoittain mitkä selviää kun selviää, myös ns. ammattilaisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maallikon pitää vai niellä kiukkunsa ja tyhmyytensä. Ammattilaisille ei moinen käyttöprofiilin ylityksen seuraus tule mitenkään yllätyksenä. Nyt asiasta pitää tollikoille vääntää ihan rautalangasta.
Mikä on käyttöprofiilin ylitys?
Ammattiliselle ei sen seuraus ole yllätys? Mikä on seuraus ja yllätys, kenen on vastuu yllätyksestä?
Kuka tässä esittää epäammattimaista tolloilua ja vie uskottavuutta sähköalan ammattilailta ja kusee muroihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on käyttöprofiilin ylitys?
Ammattiliselle ei sen seuraus ole yllätys? Mikä on seuraus ja yllätys, kenen on vastuu yllätyksestä?
Kuka tässä esittää epäammattimaista tolloilua ja vie uskottavuutta sähköalan ammattilailta ja kusee muroihin.Älä suotta vaivaa päätäsi, hae kaupasta keppanaa, kyllä se siitä.
- Anonyymi
Moottoreita tehdään eri käyttöluokkiin, esim. 60 % ajasta käynnissä ja 40 % seisahduksessa, jolloin niistä saadaan halvempia verrattuna tavalliseen oikosulkumoottoriin, joka voi käydä (ympäristön lämpötila huomioiden) jopa vuosia yhteen menoon. Jos pistorasioilla on samanlaisia käyttörajoituksia, valmistajan pitäisi mainita siitä.
Pistorasia lämpenee nimellisvirrallaan alle tunnissa tiettyyn lämpötilaan. Jos jotkin osat eivät kestä tuota lämpötilaa pidemmän aikaa, se on suunnittelun huonoutta.
Tässä olisikin Tekniikan Maailmalle testin paikka: minkä valmistajan pistorasia kestää parhaiten ja lämpenee vähiten.- Anonyymi
Tämä pitäisi vaan tehdä kestotestinä ehkä useamman vuodenkin ajalla, sillä eiköhän aivan suurin osa lämmöstä tule huonosta kontaktista rasian ja tulpan välillä. Uutuuttaan ylimenovastus mitätön mutta vanhemmiten lisääntyy, tässä sitte materiaali valinnat näyttelee suurta osaa (-pinnoite, jousi), -sitten vielä on se toinen puoli joka aivan samalla lailla osallisena eli pistotulpan piikit...
Muuta lämpenevää pistorasiassa ei oikein sitten olekkaan, kun muissa osissa jo ihan pakollakin sen verta poikkipintaa että virta kyllä lämmittämättä kulkee.
Tyypillinen paikka missä tuon lämpenemis ilmiön huomaa on pistorasia mihin pyykinpesukone on kytketty -muovi kellastunut lämmöstä. - Anonyymi
Kannattaa käyttää semmoista sinistä 16 A pistorasiaa. Siinä ei heti huomaa värin vaihtumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä pitäisi vaan tehdä kestotestinä ehkä useamman vuodenkin ajalla, sillä eiköhän aivan suurin osa lämmöstä tule huonosta kontaktista rasian ja tulpan välillä. Uutuuttaan ylimenovastus mitätön mutta vanhemmiten lisääntyy, tässä sitte materiaali valinnat näyttelee suurta osaa (-pinnoite, jousi), -sitten vielä on se toinen puoli joka aivan samalla lailla osallisena eli pistotulpan piikit...
Muuta lämpenevää pistorasiassa ei oikein sitten olekkaan, kun muissa osissa jo ihan pakollakin sen verta poikkipintaa että virta kyllä lämmittämättä kulkee.
Tyypillinen paikka missä tuon lämpenemis ilmiön huomaa on pistorasia mihin pyykinpesukone on kytketty -muovi kellastunut lämmöstä.No korjataan tuota juttuani sen verran että voihan periaatteessa johdinliitoskin pistorasiassa lämmetä jos se jo alunperin ollut löysä tai sitten tuosta pistotulpan kontakteista johtuneen lämmön takia alkanut löystymään, nämä lämpenemiset ja huonot kontaktit ovat ketjureaktioita joissa toinen ruokkii toista.
- Anonyymi
Ihan 1200 W pölynimurillakin saa alle puolessa tunnissa sellaisessa ABB:n tavallisessa asunto-pistorasiassa pistokkeen piikit polttavan kuumiksi. Ylimenovastus lisääntyy hieman jokaisella kuumennuksella ja jossain vaiheessa seuraa lämpöryntäys eli rasia kärähtää.
- Anonyymi
Vanhan rasian joisien kirsitys pis y okeen nastaa löystyy ja ylimenovastus lisääntyy.
Kantaa vaihtaa uusi rasi kun ostaa teslan josnjää vielä hilloo.
Asinyuntija politiikka tiede ja taide, raha ja pörssi, sdp - Anonyymi
Kyllä tuo sukotulppalatureiden ongelma voitaisiin poistaa autonvalmistajien toimesta jos haluttaisiin.
Laturin pistotulpan tappien sisään voitaisiin itegroida lämpötila-anturit jotka mittaavat pistorasian lämpötilaa. Lämpötilatiedollla ohjattaisiin latausvirtaa siten että turvallinen pistorasian lämpötila ei ylittyisi.
Kun käyttäjä huomaa (ilmoituksen auton näytöltä) että jostain pistorasiasta ei ollut saatu täyttä latausvirtaa, ymmärtää varmaan silloin uusituttaa sen kuluneen pistorasian.- Anonyymi
Heitä nuo shukopistotulppa-asennuksesi hiiteen. Ne juuri ovat niitä asennuksia mitkä aikaansaavat vaaratilanteita.
Suuntaajatekniikassa vai mikä lie taajuustekniikkaa tuo kuuluu olevan markkinapellejen puheiden mukaan on useita ratkaisuja sekä kytkentöjä millä tuo asia on ollut olemassa jo 1970-luvulta asti.
Meinaan vaan ettei pyörää tarvitse keksiä aina kahdenvuoden välein uudestaan kun uusi finninaamainen pojanjullikka keksii kuinka tehoelektroniikalla ohjataan sähkönsyöttöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heitä nuo shukopistotulppa-asennuksesi hiiteen. Ne juuri ovat niitä asennuksia mitkä aikaansaavat vaaratilanteita.
Suuntaajatekniikassa vai mikä lie taajuustekniikkaa tuo kuuluu olevan markkinapellejen puheiden mukaan on useita ratkaisuja sekä kytkentöjä millä tuo asia on ollut olemassa jo 1970-luvulta asti.
Meinaan vaan ettei pyörää tarvitse keksiä aina kahdenvuoden välein uudestaan kun uusi finninaamainen pojanjullikka keksii kuinka tehoelektroniikalla ohjataan sähkönsyöttöä.Et taida olla se penaalin terävin kynä... 🤣🤣
- Anonyymi
Johdotusten, sulaketaulujen ym. kaapeleiden ja pistorasioiden on oltava ehdottomasti mitoitettu siten, että lataus kestää virran määrän koko matkalta.
- Anonyymi
Kyllä se väjäksi kulunut pistorasia on se heikoin lenkki. Nykyiset halpahallin pistorasiat ovat kylläkin jo uutenakin väljiä ja "kuluneita".
- Anonyymi
Kyllä sen jo yksinkertiainenkin järki sanoo että kun 2,5 neliön johdin työnnetään jousiliittimeen ja siitä aletaan ajaa 16 A tuntitolkulla niin takuuvarmasti liitos on kohta tulikuuma ja väri jo vaihtunut kuparissakin.
- Anonyymi
Kannattaa jo alunperinkin hankkia mustasta muovista tehdyt pistorasiat niin mustuminen ei niin haittaa.
- Anonyymi
Toinen vaaran paikka itse pistorasian lisäksi on sen pistorasia kaapelointi, jos se on vaikka vain osalta matkaa laitettu lämpöeristeiden sisään. Pitempiaikaisella 16A kuormituksella kaapelin eristeiden lämpötila ylittää selvästi maksimin 70C (PVC kaapeli) => eristeet haurastuvat ja vanhenevat uusintakuntoon jo parissa vuodessa!
Pahimmassa tapauksessa tuossa on jopa tulipalovaara!- Anonyymi
Se onkin jo toinen juttu, siihen ei auta se että pistorasian vaihtaisi vaikka kuinka hyvään latausasemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se onkin jo toinen juttu, siihen ei auta se että pistorasian vaihtaisi vaikka kuinka hyvään latausasemaan.
Kyllä sen 11 kW (3*16A) tai 22 kW (3*32A) latausaseman asentaja osaa tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa myös väärin asennetun tai riittämättömän kaapelin.
Suko-lataus sopii sähkömopoille, sähköpolkupyörille, työkaluille, yms. Sähköautoissa suko-kaapeli on vain ja ainoastaan tilapäis/hätälatauskaapeli. Jos on varaa hankkia kallis sähköauto niin miksi siihen liruttelisi sähköä mopo-latauksella? Eihän bensa/diesel-autoakaan tankata mehukannulla kuin ehkä joskus hätätapauksessa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen 11 kW (3*16A) tai 22 kW (3*32A) latausaseman asentaja osaa tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa myös väärin asennetun tai riittämättömän kaapelin.
Suko-lataus sopii sähkömopoille, sähköpolkupyörille, työkaluille, yms. Sähköautoissa suko-kaapeli on vain ja ainoastaan tilapäis/hätälatauskaapeli. Jos on varaa hankkia kallis sähköauto niin miksi siihen liruttelisi sähköä mopo-latauksella? Eihän bensa/diesel-autoakaan tankata mehukannulla kuin ehkä joskus hätätapauksessa!Mopojuttuja nuo sähköautot ovat. Jossain Iltasanomissa ihmeteltiin kun 320 km matka kesti monta tuntia sähköautolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen 11 kW (3*16A) tai 22 kW (3*32A) latausaseman asentaja osaa tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa myös väärin asennetun tai riittämättömän kaapelin.
Suko-lataus sopii sähkömopoille, sähköpolkupyörille, työkaluille, yms. Sähköautoissa suko-kaapeli on vain ja ainoastaan tilapäis/hätälatauskaapeli. Jos on varaa hankkia kallis sähköauto niin miksi siihen liruttelisi sähköä mopo-latauksella? Eihän bensa/diesel-autoakaan tankata mehukannulla kuin ehkä joskus hätätapauksessa!Se onkin jo ihan toinen tarina, jos asentaa 11-12 kW latausaseman ja ryhmäjohdon sille.
- Anonyymi
Jos vanraa sähklautoon on va t maan varaa vaihdata pistorasia uuten vaikka joka vuosi.
Ei ne k aikki rasit hajoo kuen esim . Enston halpa t uonatto keskukset. Ja vikikset ja maadoituskiskot ja liittimet.
Asintuntija jo vuosie n. ajan - Anonyymi
Eiköhän tässä ole vähän sama juttu kuin esim autoissa: minun autolleni valmistaja ilmoittaa huippunopeudeksi 169 km/h. Auto kestää varmasti sen nopeuden, mutta jos ajan aina vaan tuolla huippunopeudella, niin epäilemättä auton odotettu käyttöikä lyhenee (siis ihan ilman kolareitakin) verrattuna "suositeltuun" käyttöön.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1368019- 615961
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813352Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73103Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101728Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2131719Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3431453Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141