Totta tuokin että nälkä kasvaa syödessä. Elelin opiskelijana monta vuotta ilman toimeentulotukea ja vihdoin kun se mulle myönnettiin osittain sairauksienkin takia, alkoi kelalta kauhea valitus, että töitä pitäisi hakea ja me emme sinua elätä. Toki haen, mutta vaikea sairaus ja päätoimiset opinnot yhdistettynä t yöntekoon voi olla hankala yhtälö.
Ongelma myös mistä saada sopiva työ?
Itse aiheeseen, kun sain täyden toimeentulotuen, olin onnellinen. Mutta eipä tää riitä mihinkään. Helppoa oli omilla rahoilla elellä kun laski joka pennin. nyt kun on yhteiskunnan elätti haluaisi lisää. Totta tuokin. Eipä siinä mitään. Kiitollinen oon!
Ensi kuusta lähin varmasti lähtee pinnoja pois tosta tuesta. Enpä mä muuta osta ku ruokaa, ja siivousvälineitä sekä maksan laskuja. Ei tää herkkua ole. Vaatteista en uskalla haaveilla edes, saati mistään luksuksesta. Kova on paine valmistua äkkiä jottei kela pidä mua aivan lusmuna ja anna sapiskaa.
Kyllä tää toimeentulotuki on pieni, en uskoisi että sanoisin näin.
7
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä helvetin siivousvälineitä pitää joka kuukausi ostella?
- Anonyymi
Niinpä. Mä käyn töissä ja pärjään mainiosti palkalla ni. En muistakaa, koska olen viimeksi ostanut mäntysuopapullon, ja fairypullon, jotka saa parilla eurolla ja riittävät monta kuukautta, vähä puoli vuotta taloudessani puhtaanapitoon. Mäntysuopa sopii joka paikan siivoamiseen. . Ei noita tarvi todellakaan joka kuukausi ostella.
- Anonyymi
Kuka helvetti on sanonut ostavansa siivousvälineitä jok kuukausi???
- Anonyymi
Ei kyllä. Mutta itsellä riittää just työtulo 2000e/kk tai hyvin elämiseen. Saa vähän säästöön ja lopuilla elelee. Pääsispä töihin
t. alkuperäinen - Anonyymi
" kelalta kauhea valitus, että töitä pitäisi hakea ja me emme sinua elätä."
Onko noin?Kelalla ei ole oikeutta moiseen ylimääräiseen kommentointiin. Ainoa mitä voivat vaatia on työnhaku voimassa mutta sekään ei ole pakollinen. Silti on oikeutettu toimeentulotukeen joskin saksittuun sellaiseen. Onko se sitten 20 vai 40% normia pienempi...- Anonyymi
Lawetorder kommentoi: Tuo työnhaun voimassa olo taikka työnhaku on kiikun ja kaakun, että onko se perustuslain kahta säännöstöä vastaan, eli perusoikeus ITSE valita työnsä ja joka on myös laillista eli lain mukaan eli lailla pystytään säätään ehtoja millaista työtä voi tehdä ja millä edellytyksillä saa tehdä jotain määrättyä työtä (työnhakuhan kattaa kaikki alat sinällään ja edellyttää sinua ottaan vastaan työn kuin työn) ja lisäksi perusoikeus saada työttömyyskorvaus eli perustoimeentulo silloin jos ei ole töitä, eikä kykene itseään elättään, koska LAILLA TAATAAN JOKAISELLE OIKEUS, jne. eli perustuslain 18 ja 19§.
Olisikohan jossain jotain professorintasoista, siis yhtä viisasta, että kertoisi onko noin vaiko ei ja miksi ei olisi?
- Anonyymi
Työkkärin työnhakua ei voi pistää pyörimään jos on päätoiminen opiskelija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1024867Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143962Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2133886Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202265Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575801987Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801386- 1371354
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1701353En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5851269- 531145