Sisaruussuhteet äidin vanhetessa

Mites on? Kun äitinne on ikääntynyt ja mahdollisesti dementoitunutkin miten on käynyt sisaruussuhteiden? Oletteko yhteiymmärryksessä järjestäneet äitinne hoitoa vai onko noussut esiin erimielisyyksiä ja jos niin minkälaisista asioista? Ja miten tuolloin asiat on ratkaistu?

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Äitija hänen sisarukset kuolleet lähes 20 vuotta sitten ja munkin sisarukset vanhemmasta päästä 80 kymppisiä, muttei demetoituneita.

      1eero

      • Oukei. Ei tarvitse taistella vanhempien hoidosta :). Tai sovitella tai tai tai...


    • Anonyymi

      Aikoinaan kun omat vanhempani vanheni,
      olin se henkilö sisarrusparvesta joka jokapäivä töistä tullessani poikkesin vanhempiani katsomaan,
      hankin heille kotiapua
      lähinnä siivouksen muodossa,
      myöhemmin hankin äidilleni koti-sairaanhoitajan palvelut kerran viikossa,
      äitini kuoltua,
      passasin isääni samoin,
      kuskasin lääkäriin, yölläki,,,,, vaikka itse olin työelämässä,,,,
      olin aina isäni mukana lääkärin vastaanotoilla
      isäni sai hyvää hoitoa keskimäärin kymmenen vuotta
      sitten kuolema korjasi hänetkin,
      veljet asui eripaikkaunnilla ympäsi suomea, välimatkat oli satoja kilometrejä,
      he kyllä piti tiiviisti myös yhteyttä yheisiin vanhempiimme,
      kävivät töittenlomassa joskus heitä katsomassa,
      mutta minä olin se joka olin aina jkokapäivä lähellä ja apuna eniten,
      vaikka itselläniki oli lapsiperhe hoidettavana,
      meillä on sisarrusten kanssa lämpimät rakastavat siar-välit edeleen henkisellä tasosolla, kaikki olemme nyt vanhuksia,
      välimatkat on satojakilometrejä kaikilla
      joten yhteyttä pidetään enään vain puhelimen välityksellä,
      elämä erottaa vääjäämättä kun ihminen tulee vanhaksi,
      voimat hiipuu myös meiltä
      " entisiltä nuorilta työ-muurahaisilyta, ammattilaisilta , suomen rakaentajilta "

      miedän vuoro on nyt poistua elämän-näyttämöltä kukanenkin vuorollaan,,,
      olen hyvin sairas,,, kipee,,, kun jo pääsis pois,,,,, näitä kipuja ei enään kestäisi,,,,

      • Hieno kirjoitus ja onnellinen sinä joka omaat noin hienot sisarussuhteet.
        Voimia kivuissasi. Eikö kipulääkkeet auta?


    • Anonyymi

      Asianajajia kehiin.

      =DW=

      • Heh. No ei tokikaa sellaisia. Pieniä näkemyseroja vain.


    • Koetko sisarusparvessa ongelmia äidin hoidossa?

      Meillä ei niitä aikoinaan ollut. Hautapaikanhoito toi sisareni ja minun välille vuosien hiljaisuuden aiheen nyt hänen oli annettava periksi ja pyytää apua. Ongelma ratkaistu.

      Hautapaikanhoitomaksu jaetaan täst edes neljään osaan. Minä olen henkilökohtaisesti hoitanut joulu- ja kevätjuhlakukitukset haudoilla. Seurakunta hoitaa kesäylläpidon.

      • Anonyymi

        Varmaan siskosi on myös kateellinen P:stä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan siskosi on myös kateellinen P:stä.

        Hän tykkää toki P.stä ja minä hänen miehestään E.stä. Sisarkateutta en ole miesvalinnoissamme kohdannut.


    • Anonyymi

      Yksi lähellä asuva hoiti pääasiallisesti, kävi päivittäin. Kaksi myös aika lähellä asuvaa vähemmän mutta hoitivat silti. Me kauempana asuvat soitimme n. kerran viikossa ja kävimme joskus, eikä sekaannuttu lähempänä asuvien hoitotapoihin. Sen sijaan arvostimme ja kiittelimme heidän jaksamistaan. Suhteet säilyivät.

    • Johtuuko äitienpäivän läheisyydestä, että aloituksessa on tapetilla vain vanhentuva äiti.

      Minun isänikin ehti vanhentua ennen kuolemaansa. Siinä vanhenivat yhdessä kumpainenkin. Kumpikaan ei dementoitunut. Pientä hajamielisyyttä kylläkin, mitä minullakin on ollut koko ikäni. Eikä meillä minun tietääkseni muistisairautta ole suvussa muutenkaan, ei ainakaan lähisuvussa.

      Minä annoin sisaruksilleni vapaat kädet huolehtia vanhusten hoitelusta (palvelutaloon) ja heidän käytännön asioittensa hoitamisista. Luotin heidän osaamiseensa. Kai he täydessä yhteisymmärryksessä hoitelivat hommaa kolmisin. En ainakaan muusta ole kuullut.

      • Joo. Äitienpäivä-aloitus ja se että isä on ollut haudassa jo yli kolkyt vuotta :).
        Meillä ehkä näkemysrot siinä kun joku akaa leikkiä asiantuntijaa ja unohtaa äiti-lapsisuhteen ja äidin oikeuden olla omassa roolissaan eli äiti. Äitin ei ole mikään temppujen kohde ja hänen toimintakykynsä pitää ottaa huomioon.


      • siilivain kirjoitti:

        Joo. Äitienpäivä-aloitus ja se että isä on ollut haudassa jo yli kolkyt vuotta :).
        Meillä ehkä näkemysrot siinä kun joku akaa leikkiä asiantuntijaa ja unohtaa äiti-lapsisuhteen ja äidin oikeuden olla omassa roolissaan eli äiti. Äitin ei ole mikään temppujen kohde ja hänen toimintakykynsä pitää ottaa huomioon.

        Ja ha.
        Puhuit siis vain omasta äidistäsi.
        Käsitin väärin, kun kirjoitit: "Kun äitinne on ikääntynyt ja mahdollisesti dementoitunutkin ..."

        Kyllä se äitirooli väkisinkin himmentyy viimeistään lasten ollessa jo melkein vanhuksia itsekin.

        Minkähän ikäisiä omani lienee olleet, kun alkoivat ottamaan minulta sen äidinroolin itselleen. Ihan kivalta se minusta tuntuu, kun joku huolehtii ja holhoaa.
        Ensimmäinen oire siihen taisi olla, kun oltiin ylittämässä tietä ja jostain kainaloitteni alapuolelta kuului: "Varo autoa".


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja ha.
        Puhuit siis vain omasta äidistäsi.
        Käsitin väärin, kun kirjoitit: "Kun äitinne on ikääntynyt ja mahdollisesti dementoitunutkin ..."

        Kyllä se äitirooli väkisinkin himmentyy viimeistään lasten ollessa jo melkein vanhuksia itsekin.

        Minkähän ikäisiä omani lienee olleet, kun alkoivat ottamaan minulta sen äidinroolin itselleen. Ihan kivalta se minusta tuntuu, kun joku huolehtii ja holhoaa.
        Ensimmäinen oire siihen taisi olla, kun oltiin ylittämässä tietä ja jostain kainaloitteni alapuolelta kuului: "Varo autoa".

        Ei kun puhuin kaikkien meidänkin äideistä.


    • Anonyymi

      Hoidettava koko ikänsä! Tai ainakin lapsuutemme, nuoruutemme ja aikuisuutemme. Yritimme vain selvitä ja muutama viimevuosi laitoksessa ennen, kun sitten helpotukseksemme kuoli.

      • Noinkin voi joskus käydä. Sääli lapsia jotka eivät saaneet olla lapsia.


      • Anonyymi

        Älä sääli! Tottakai olimme lapsia! Jos on aikuinen hoidettavana, niin on, muttei se lapsuutta estä. Kivaa oli kuitenkin, eikä ns. ongelmien kannata antaa menoa haitata. Se oli meidän lapsuuttamme!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä sääli! Tottakai olimme lapsia! Jos on aikuinen hoidettavana, niin on, muttei se lapsuutta estä. Kivaa oli kuitenkin, eikä ns. ongelmien kannata antaa menoa haitata. Se oli meidän lapsuuttamme!

        Jos roolit menee niin päin et lapsista tulee aikuisia hotaessaan vanhempiaan ei se minusta kovin kivalta näytä. Vai oliko teikkä joku korvaava aikuinen. Lapsi ei saa joutua vastuuseen liian varhain.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Jos roolit menee niin päin et lapsista tulee aikuisia hotaessaan vanhempiaan ei se minusta kovin kivalta näytä. Vai oliko teikkä joku korvaava aikuinen. Lapsi ei saa joutua vastuuseen liian varhain.

        Lastenkodin opeilla ja lastensuojelun työntekijät ja sosiaalihuollon rahat😊👍🏻


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lastenkodin opeilla ja lastensuojelun työntekijät ja sosiaalihuollon rahat😊👍🏻

        No monen pelastus varmaan ollut se. Jos eii kenenkään sukulaisen luo ole päässyt.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No monen pelastus varmaan ollut se. Jos eii kenenkään sukulaisen luo ole päässyt.

        Sukulaisen? Em. henkilö oli niin agressiivinen ja väkivaltainen, etteivät sukulaiset uskaltaneet olla missään tekemisissä. Yhteiskunta oli kaikinpuolin parempi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sukulaisen? Em. henkilö oli niin agressiivinen ja väkivaltainen, etteivät sukulaiset uskaltaneet olla missään tekemisissä. Yhteiskunta oli kaikinpuolin parempi!

        No hyvä kun löytyi se parempi juttu.


    • Anonyymi

      Minullapas ei ole äitiä.
      Ei ole koskaan ollutkaan, koska minä olen koeputkilapsi!
      Äiti on minulle yhtä tuntematon käsite kuin maailmankaikkeus, Wankel-moottori, kuminauhan kimmoisuus tai seepran raidat.

      Eikä tartte mitään kakkuja tai kukkasia ostella!

      • Jonkun naisen munasolu kuitenkin on ollut ja hän on sitten biologinen äitisi. Kai sinulla joku nainen oli kasvattajana. Hän joka halusi juuri sinut? Vai oliko se miespuolinen joka halsui?


      • siilivain kirjoitti:

        Jonkun naisen munasolu kuitenkin on ollut ja hän on sitten biologinen äitisi. Kai sinulla joku nainen oli kasvattajana. Hän joka halusi juuri sinut? Vai oliko se miespuolinen joka halsui?

        Eikös sitä äitienpäivää ollakin romuttamassa vanhempainpäiväksi siksi, ettei joka perheessä ole nykyisin äitiä, vaan voi olla vain yksi tai kaksi isää.


      • Tellukka kirjoitti:

        Eikös sitä äitienpäivää ollakin romuttamassa vanhempainpäiväksi siksi, ettei joka perheessä ole nykyisin äitiä, vaan voi olla vain yksi tai kaksi isää.

        Ai on vai? En ole kuullut. Minusta se ihan hyvin voisi olla vanhempienpäivä. Siinä samassahan se menee koko sekamelska :).


      • siilivain kirjoitti:

        Ai on vai? En ole kuullut. Minusta se ihan hyvin voisi olla vanhempienpäivä. Siinä samassahan se menee koko sekamelska :).

        Onhan myös isänpäivä erikseen.


      • eppu2 kirjoitti:

        Onhan myös isänpäivä erikseen.

        Niinniin mutta jos ne yhdistettäisiin kaikki samalle päiville. Vanhempienpäivä.


    • Tein minkä pystyin.
      Itse toivoisin että pääsisin pois ennen vointini romahtamista.
      Yleensä äiti jäi minun huolekseni jos oli pahempia vastoinkäymisiä. Hän ei onneksi sairastellut kauan, viimeisen vuoden oli palvelutalossa.
      Asuin lähimpänä joten aika luontevaa minun käydä katsomassa.

      • "lieroko"

        Oliko äitisi sisarus-suhteesi?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "lieroko"

        Oliko äitisi sisarus-suhteesi?

        H.

        Mietippä kuule ite🙃


      • Meidän äiti muutti tänne meidän kaikkien ladten lähelle joten me kaksi vanhinra jaamme vastuun.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe