60 km/h ylinopeutta 80 alueella.

Perjantai-illalla poliisi yllätti Länsiväylällä. 80 alueella 144km/h tutka näytti. Ehdin olla vasta viikon ajokortin kanssa eli nuori kuski olen. Paljonko tästä suunnilleen ajokieltoa ja sakkoa voi tulla, kun olen köyhää lukiolainen?

8

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Käräjäreissun voi välttää, kun suostuu kirjalliseen menettelyyn, vähintään 30 päiväsakkoa ja kortti pois vähintää 3 kk.
      Myös idioottitesti, ennen kuin kortin saa ajokiellon jälkeen takaisin.

      • Anonyymi

        Kyllä se kirjallisen menettelyn meni. Mitä tarkoitit viimeisellä lauseella?


      • Anonyymi

        Kauan päätös käräjältä voi kestää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se kirjallisen menettelyn meni. Mitä tarkoitit viimeisellä lauseella?

        Joo, laki muuttui 23.11.2018 siten, että jos auton ensimmäisen ajo-oikeuden saamista seuraavan kahden vuden aikana syyllistyy liikennerikokseen, tai toistuviin liikennerikoksiin, joista seuraa ajokielto juotuu suorittamaan idioottitestin, ennen kuin ajo-oikeus palautetaan.
        Laissa se sanotaan näin, kuljettaja on saanut lisäkoulutusta riskikäyttäytymisestä liikenteessä, missä käsitellään riskikäyttäytymisen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.
        Eli, menet autokouluun ja kerrot haluavasi suorittaa idioottitesti. Sen kesto on neljä tuntia ja autokoulu antaa siitä todistuksen, sekä perii maksun. Esität sen poliisille sen jälkeen, kun ajokielto on päättynyt ja haluat kortin takaisin. Muutoin kortti jää poliisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauan päätös käräjältä voi kestää?

        Kun suostuit kirjalliseen menettelyyn ei sillä ole sinulle merkitystä, koska päätös tulee. Yleensä kuitenkin enen ajokiellon päättymistä.


    • Anonyymi

      Ihan uteliaisuutta mitenkään noin moralisoimatta, ajattelitko tätä asiaa lainkaan etukäteen siinä vauhtia keräillessä?
      On ihan selvää, että se partiopoliisikin, joka ei pikkuylinopeudesta vaivaudu munkkitaukoaan siirtämään, ryhtyy aika ripeisiin toimiin, kun näkee mentävän kasikympin alueella melkein toista mokomaa. Et voinut olla epätiedossa siitä, että ajokielto ja sakko ovat aivan varma seuraus.

      Noh, vaikka en nykyisiä nopeusrajoituksia ihan oikeina ja riittävän suurina pidäkään, voisi sitä tietysti kysyä, että millä aiemmalla ajotaustalla ajattelit olevasi turvallinen kuski viikon vanhalla kortilla tuolla ajotavalla?

      • Anonyymi

        18 täytti vasta ja tyhjä suora tie... Muista itseäsi 18-vuotiaana. Opit kyllä tästä, vaikka mielstäni vaaratilannetta en aiheuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18 täytti vasta ja tyhjä suora tie... Muista itseäsi 18-vuotiaana. Opit kyllä tästä, vaikka mielstäni vaaratilannetta en aiheuttanut.

        No varsinkaan 18-vuotiaana en tykitellyt 80% ylinopeuksia yleisillä teillä. Nyt reilut kaksi vuosikymmentä autoilleena, joista 12 vuotta myös hälytysajoa, voisin kokea itseni riittävän arviointikykyiseksi ja osaavaksi kuljettajaksi, että voisin joskus arvioida olosuhteiden olevan sellaiset, että tuollainen ylinopeus ei todennäköisesti aiheuta vaaratilannetta. Sinä kortillasi, jossa muste kiiltelee märkyyttään, tuskin vielä.

        Mutta siis vastaus varsinaiseen kysymykseen ilmeisesti oli, että et ajatellut. Noh, syy- ja seuraussuhteiden arviointi kyllä onneksi vielä kehittyy täysi-ikäisenäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe