Kympin pakkopäivitys kuluttajariitalautakunnassa

10

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noniin, eikun lukemaan. Asiavirheet voinkin korjata alle.

      1) "Foscamin kahta FI9821Wv2 ja yhtä FFI981W -kameraa"

      Molemmat ovat Windows 10 yhteensopivia ja niille ohjelmisto löytyykin Metro appina täältä:
      https://www.microsoft.com/en-us/p/ipcam-monitor/9wzdncrdprrd?activetab=pivot:overviewtab

      Ajurit ovat myöskin täysin yhteensopivia.

      2) "Toisin kuin Microsoft väittää, kysymyksessä ei myöskään ollut vain päivityksestä vaan täysin uudesta käyttöjärjestelmästä."

      Itse asiassa Microsoft on tässä oikeassa. Windows 8.1 sekä 10 ovat sama käyttöjärjestelmä ja Windows 10 on nimenomaan päivitys Windows 8.1 :n.

      Molemmat pohjautuvat täysin samaan pohjaan, eli Windows versio 6.0 :n (Vista). Windows 6.1 (7), Windows 6.2 (8) sekä Windows 6.3 (8.1). Windows 10 käyttää markkinointisyistä NT version nimeä 10.0, mutta todellisuudessa se on 6.4

      3) "Lisäksi hän kertoo olleensa asiaan liittyen yhteydessä noin viiteentoista Microsoftin asiakastukihenkilöön."

      Microsoftin tuessa on monta sataa porrasta. Kuvio on kieltämättä tyhmä, mutta tasolle 15 pääsee yhdellä puhelinsoitolla. Tätä asiaa on siis liioiteltu.

      4) "Lautakunta katsoo, että kuluttajan ostamaan Windows -lisenssiin kuuluvia käyttöjärjestelmäpäivityksiä on pidettävä kuluttajansuojalain 8 luvussa tarkoi-tettuina palveluksina ottaen huomioon, että kyse on elinkeinonharjoittajan vastikkeellisesta suorituksesta, joka kohdistuu irtaimena esineenä pidettävään tietokoneohjelmistoon (KSL 8 luku 1 §). Kuluttajansuojalain 8 luvun säännöksistä ilmenevät oikeusperiaatteet ja -ohjeet ovat siten sovellettavissa ohjelmistojen päivityksiä koskeviin palveluksiin."

      Microsoft Windows käyttöjärjestelmästä on tarjolla Pro sekä Enterprise versiot, jossa päivityksen pystyy estämään. Kun oletetaan että kyseisellä koneella tehdään rahaa on mielestäni hieman kyseenalaista että kuluttajansuojalaki pätee tähänkin asiaa.

      5) "Jos toimeksisaajan on hankittava palveluksen suorittamisessa tarvittavaa ma-teriaalia eikä toisin ole sovittu, materiaalin tulee olla kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan tavanomaisen hyvää laatua.

      Jos palvelus poikkeaa siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään, siinä on virhe. Todis"

      Vikahan on ensikädessä kameravalmistajan, ei Microsoftin.

      6) "JV:n mukaan käyttöjärjestelmäpäivitys "pakkoasentui" hänen koneelleen ilman, että häneltä olisi pyydetty siihen lupaa. Hän ilmoittaa myös, ettei uusi käyttöjärjestelmä toiminut hänen koneellaan, mikä aiheutti hänelle suoranaista taloudellista vahinkoa sekä ajanhukkaa ja työtä."

      L540 on 100% Windows 10 yhteensopiva.

      7) "JV ilmoittaa, että mikäli Microsft ei saa toimimaan Foscamin kahta FI9821Wv2 ja yhtä FFI981W -kameraa, kamerat täytyy korvatta uusilla vastaavilla, jotka toimivat Windows 8.1:ssä. Niiden osalta JV vaatii kameroiden 468 euron yh-teishinnan korvaamista. Lautakunta toteaa, ettei JV ole esittänyt selvitystä siitä, että hän olisi hankkinut kyseiset kamerat. Lautakunta ei siten suosita hyvitystä tältä osin."

      Heh.

      --

      Herää vain kysymys, että ketähän ei-asiantuntevaa tahoa kuluttajasuojalautakunta on käyttänyt päätöksien teossa?

      • Anonyymi

        Windows 10 ei ole pakkoasentunut yhdellekään tietämälläni koneelle, vaan aina se on muistaakseni lupaa kysynyt. Jos se asentuu lupaa kysymättä, vikaa voi pitää ainakin jossain määrin MS:n vikana.

        Windows 10 asennuksen peruuttaminen ja edellisen asennuksen (tässä Win8.1) palauttaminen on täysin automaattista, kunhan käyttäjä valitsee palautustoiminnon, eli tulee mieleen että tämä "jv" oikein haluamalla haluaa haastaa riitaa, koska ei valinnut paljon yksinkertaisempaa keinoa (johon varmasti sai ohjeet MS:n tuesta)

        Palauttamalla käyttöjärjestelmä edelliseen versioon, mitään muita kuluja ei olisi tullut, kuin ajomatka paikalle. Asennuksen estäminen (jos se todella automaattisesti itsestään sen asensi lupaa kysymättä), olisi voinut estää etäyhteydellä parissa minuutissa.

        Ehkä tällaisia oikeudenkäyntejä tarvitaan, jotta valmistajat ovat varuillaan ja miettivät asioita asiakkaan näkökulmasta, mutta pitäisin päätöstä silti liioiteltuna ja tähänkin ongelmaan olisi ollut paljon yksinkertaisempi ratkaisu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Windows 10 ei ole pakkoasentunut yhdellekään tietämälläni koneelle, vaan aina se on muistaakseni lupaa kysynyt. Jos se asentuu lupaa kysymättä, vikaa voi pitää ainakin jossain määrin MS:n vikana.

        Windows 10 asennuksen peruuttaminen ja edellisen asennuksen (tässä Win8.1) palauttaminen on täysin automaattista, kunhan käyttäjä valitsee palautustoiminnon, eli tulee mieleen että tämä "jv" oikein haluamalla haluaa haastaa riitaa, koska ei valinnut paljon yksinkertaisempaa keinoa (johon varmasti sai ohjeet MS:n tuesta)

        Palauttamalla käyttöjärjestelmä edelliseen versioon, mitään muita kuluja ei olisi tullut, kuin ajomatka paikalle. Asennuksen estäminen (jos se todella automaattisesti itsestään sen asensi lupaa kysymättä), olisi voinut estää etäyhteydellä parissa minuutissa.

        Ehkä tällaisia oikeudenkäyntejä tarvitaan, jotta valmistajat ovat varuillaan ja miettivät asioita asiakkaan näkökulmasta, mutta pitäisin päätöstä silti liioiteltuna ja tähänkin ongelmaan olisi ollut paljon yksinkertaisempi ratkaisu.

        Aamen.


      • Anonyymi

        On se sentään hyvä, että joku on viisaampi kuin kuluttajariitalautakunta.


      • Anonyymi

        Olipahan taas romaani paikkallaan. Satuilut muolle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olipahan taas romaani paikkallaan. Satuilut muolle.

        Aihe kiinnostaa minua. Mitäs sinä täällä teet?


      • Anonyymi

        "Itse asiassa Microsoft on tässä oikeassa. Windows 8.1 sekä 10 ovat sama käyttöjärjestelmä ja Windows 10 on nimenomaan päivitys Windows 8.1 :n."

        Juridisissa prosesseissahan ei voida lähteä siitä, että toisen osapuolen, olkoon kuinka suuri ja mahtava Microsoft hyvänsä, olisi suoraan lopullinen totuus. Microsoft ja Microsoft-fanit voivat olla tuota mieltä, kuluttajariitalautakunta päätyi toiseen ratkaisuun.

        "Microsoftin tuessa on monta sataa porrasta. Kuvio on kieltämättä tyhmä, mutta tasolle 15 pääsee yhdellä puhelinsoitolla. Tätä asiaa on siis liioiteltu."

        Mitkä ihmeen portaat ja tasot? Eihän siinä mistään tasoista kerrottu, vaan lukumäärästä.


    • Anonyymi

      Ihan oikea päätös mutta korvaus windowsin aiheuttamasta vahingosta on kyllä kovin pieni.

      • Anonyymi

        Miksi ostit windows käyttöjärjestelmän ja paljonko sait korvauksia vahingoista jotka olivat mitä?


      • Anonyymi

        En ole windowsia koneeseeni ostanut niin ei ole windows päässyt tekemään tuhojaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe