Pelkään että tulen uskoon

Anonyymi

Olen siis 15v ja minulla koittaa rippileiri parin viikon päästä ja minua huolettaa yksi asia. Minä olen todella kirkkovastainen ja tämä leiri tulee lisäämään kirkkovastaisuttani mutta entäpä jos se onnistuu aivopesemään minut uskomaan johonkin saatanan jumalapaskaan. En kehtaisi elää sellaisena tällä maapallolla. Menen riparille vain koska minut kaitettiin sinne ilman lupaa eikä minun anneta jättää kesken vaikka minua ahdistaa ihan helvetisti. Kertokaa ihmeessä jos olette joskus ajatelleet samalla tavalla mutta kirkon aivopesu ei onnistunut.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koska olet noin nuori saatat olla altis mielenmuokaukseen.Muista että kirkko lähtee siitä että jumala on tosi ja Raamattu ehdoton ohjekirja.Sinulla on oikeus omaan mielipiteeseen,luota järkeesi.

      • Anonyymi

        Kirkko totisesti lähtee siitä, että Jumala on tosi. Tuo toinen kohta ei pidä paikkaansa, paitsi joissain fundamentalistisissa yhteisöissä, jotka ovat harvassa. Jokaisella on oikeus omaan raamatuntulkintaansa: on siis niitä, jotka tulkitsevat joka sanaa kirjaimellisesti, mutta on paljon enemmän niitä, jotka näkevät Raamatun ohjeistuksen ns. ikuisuuskysymyksissä olevan muuttumattomia ja paikkaansapitäviä kun taas on sellaisia ohjeistuksia, jotka ovat olleet aikaan ja kulttuuriin sidottuja, eivätkä ole sellaisinaan sovellettavissa nykypäivään.

        Tästä esimerkkinä orjuuskysymys. Kirkko ei missään tapauksessa opeta, että orjuus olisi oikein vain sen takia, että se oli Raamatun syntyaikana yleinen käytäntö, mikä heijastuu Raamatun teksteihin. Tähän täytyy lisätä vielä se, että orjuuden käsitämme nykypäivänä erilaisena, kuin mitä se oli Raamatun syntyaikana, mikä lisää väärinkäsityksiä.


    • Anonyymi

      Ei kenenkään oo pakko tulla uskoon eikä taivaaseenkaan oo pakko mennä, ei toisin helvettiinkään. molemmat on oikeastaan vapaaehtoisia valintoja mutta silti toinen täytyy valita. ihmeellistä mut nii seo

      • Anonyymi

        Väli sitä vaa miettii et miten vielä 2k19 joku oikeesti voi uskoa tuohon. Ap, pidät vain uskonnon ja totuuden erillään. Kyllä sinä selviät!


      • Anonyymi

        Uskoa mihin? Evoluutioon? Sitä minäkään en kyllä tajua. Miten voi esimerkiksi löytyä dinosauruksen jäänteitä jotka haisevat. Luja on haju ku säilynyt miljoonia vuosia


    • Anonyymi

      Ota iisisti. Todennäköisesti leirisi pappi, nuoriso-ohjaajat ja isoset ovat nimikristittyjä niin kuin melkein kaikki muutkin kirkon leivissä työskentelevät. He teeskentelevät uskovansa ja opettavat sinutkin teeskentelemään. Konfirmaatio on yhtä suurta yhteistä huijausta.

      Jos kuitenkin satut törmäämään oikeasti uskoviin, niin muista, että he voivat käyttää voimakkaita tunteitasi sinua vastaan. Parasta on siis ottaa iisisti ja välttää tunteenpurkauksia. He voivat tulkita ahdistuksesi väärin synnintunnoksi ja lisätä sitä jeesustelemalla. Pysy siis rauhallisena, vaikka asetatkin ihan oikein kaikki kirkon opit kyseenalaisiksi.

      Ripari on paljon muutakin kuin sitä uskontoroskaa. Salli itsellesi nauttia hengailusta kavereiden kanssa ja juttelemisesta ja sen porukan pakollisen pellen toilailuille nauramisesta. Voit oikeasti viihtyä leirielämässä, jos et angstaa uskontopuolta niin paljon etukäteen.

      • Anonyymi

        Moi,

        mä olen ollut ohjaamassa vähän yli kolmeakymmentä rippileiriä. Uskon Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanani. Niin voisin kuvitella keskustelujen perusteella myös kollegojeni tekevän.

        Aloittajalle: Muista, että olet seurakunnan rippileirillä, koska olet seurakunnan jäsen (mitä todennäköisimmin, yleensä seurakunnan ulkopuoliset osallistuvat vain omasta tahdostaan). Leirillä ei tapahdu siis aivopesua, vaan siellä opetetaan sen yhteisön itseymmärrykseen kuuluvia juttuja. Ketään ei pakoteta siellä vannomaan uskoaan: rippileiri ja konfirmaatio on prosessi, jossa sulle opetetaan kirkon uskon pääasiat, jotta voit toimia kirkon täysivaltaisena jäsenenä.

        Jos koet, ettet oikeasti halua sitoutua niihin juttuihin, niin kehottaisin keskustelemaan vanhempiesi ja leirin ohjaajien kanssa. Leirin ohjaaja ei halua, että leirillä on ketään, jolla ei ole siellä mukava ja hyvä olla.

        Jos kuitenkin tilanne vaikuttaa siltä, että vanhempiesi kanssa asiasta ei voi keskustella, eli olet heidän suunnaltaan "pakotettu" olemaan leirillä, niin ota leirin oppitunnit ja muu hengellinen sisältö vaikka oppimiskokemuksena. Kristinusko on suurin uskonto maailmassa, eli jos ymmärrät jotain sen sisällöistä, ymmärrät isoa osaa maailmasta paljon paremmin. Plus leirillä yleensä tehdään kaikkea hauskaa, eli siellä voi viettää paljon kivaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi,

        mä olen ollut ohjaamassa vähän yli kolmeakymmentä rippileiriä. Uskon Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanani. Niin voisin kuvitella keskustelujen perusteella myös kollegojeni tekevän.

        Aloittajalle: Muista, että olet seurakunnan rippileirillä, koska olet seurakunnan jäsen (mitä todennäköisimmin, yleensä seurakunnan ulkopuoliset osallistuvat vain omasta tahdostaan). Leirillä ei tapahdu siis aivopesua, vaan siellä opetetaan sen yhteisön itseymmärrykseen kuuluvia juttuja. Ketään ei pakoteta siellä vannomaan uskoaan: rippileiri ja konfirmaatio on prosessi, jossa sulle opetetaan kirkon uskon pääasiat, jotta voit toimia kirkon täysivaltaisena jäsenenä.

        Jos koet, ettet oikeasti halua sitoutua niihin juttuihin, niin kehottaisin keskustelemaan vanhempiesi ja leirin ohjaajien kanssa. Leirin ohjaaja ei halua, että leirillä on ketään, jolla ei ole siellä mukava ja hyvä olla.

        Jos kuitenkin tilanne vaikuttaa siltä, että vanhempiesi kanssa asiasta ei voi keskustella, eli olet heidän suunnaltaan "pakotettu" olemaan leirillä, niin ota leirin oppitunnit ja muu hengellinen sisältö vaikka oppimiskokemuksena. Kristinusko on suurin uskonto maailmassa, eli jos ymmärrät jotain sen sisällöistä, ymmärrät isoa osaa maailmasta paljon paremmin. Plus leirillä yleensä tehdään kaikkea hauskaa, eli siellä voi viettää paljon kivaakin.

        Lisään vielä tähän edelliseen kommenttiini sen, että siinä missä ketään ei pakoteta vannomaan uskoaan, niin konfirmaatiossa sä olet itse aktiivisena osallistujana, ja lausut uskontunnustuksen. Tämä on kuitenkin myös sellainen tilanne, että jos et oikeasti halua osallistua, niin varmasti keskustelemalla leirin ohjaajan ja vanhempiesi kanssa tullaan yhteisymmärrykseen.

        Leirin ohjaajana tiedän kuitenkin sen, että nämä asiat eivät ole isollekaan joukolle 15-vuotiaista vielä ajankohtaisia elämässä. He ovat kuitenkin seurakunnan jäseniä, ja on myös heidän oikeutensa, että se pääsevät konfirmaatioon ja sitä kautta saavat täydet oikeudet toimia seurakunnan jäsenenä. Eli me ei lähtökohtasesti pyritä siihen, että kaikki jotenkin "tulee uskoon" leirillä, koska se on vähän ristiriidassa meidän teologisen ajatuksen kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä tähän edelliseen kommenttiini sen, että siinä missä ketään ei pakoteta vannomaan uskoaan, niin konfirmaatiossa sä olet itse aktiivisena osallistujana, ja lausut uskontunnustuksen. Tämä on kuitenkin myös sellainen tilanne, että jos et oikeasti halua osallistua, niin varmasti keskustelemalla leirin ohjaajan ja vanhempiesi kanssa tullaan yhteisymmärrykseen.

        Leirin ohjaajana tiedän kuitenkin sen, että nämä asiat eivät ole isollekaan joukolle 15-vuotiaista vielä ajankohtaisia elämässä. He ovat kuitenkin seurakunnan jäseniä, ja on myös heidän oikeutensa, että se pääsevät konfirmaatioon ja sitä kautta saavat täydet oikeudet toimia seurakunnan jäsenenä. Eli me ei lähtökohtasesti pyritä siihen, että kaikki jotenkin "tulee uskoon" leirillä, koska se on vähän ristiriidassa meidän teologisen ajatuksen kanssa.

        Tosin nuoresta puhuttaessa "yhteisymmärrys" tarkoittaa juuri sitä, mitä vanhemmat haluavat. Jotain rippikouluohjaajaa tahi etenkään itse lasta tuskin kuunnellaan.


      • Anonyymi
        jokutyyppi19 kirjoitti:

        Tosin nuoresta puhuttaessa "yhteisymmärrys" tarkoittaa juuri sitä, mitä vanhemmat haluavat. Jotain rippikouluohjaajaa tahi etenkään itse lasta tuskin kuunnellaan.

        Tämä on totta joissain tapauksissa. On kuitenkin olemassa paljon niitä perheitä, joissa nuoren mielipidettä kuullaan, varsinkin jos asiasta on jo keskusteltu leirin ohjaajan kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe