Vantaalle okt rakentaminen

Anonyymi

Moro
Riittääkö 300000e talon rakentamiseen vantaalla? 120 neliötä pitäisi vähintään olla
Muurame kotiranta malli kiinnostaa ja se omien laskelmien mukaan menisi budjetiin
Onko mitään mahdollisuutta pysyä budjetissa?
Itse pystyään avustavia töitä tekemään ja kilpailuttaa työt
Pitkästä ei varmaan kannata taloa tehdä?
Rakennus materiaalien haku virosta myös onnistuu helpolla jos siitä hyötyä saa.

Niin ja tontti tohon päälle tulee tietenkin Viel

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei riitä, ei ainakaan jos on ohjelmassa yksikään seuraavista
      rinnetontti
      louhimista
      paalutusta
      massanvaihtoja

      Ehkä jollekin hyvin loivalle soraharjumaiselle kohdalle saisi jonkinmoisen talon pystyyn tuolla budjetilla mutta maalämmön, terassit, yms vastaavat saat unohtaa ihan kokonaan ainakin tuossa vaiheessa.

      • Anonyymi

        Riittää kevyesti kunhan maatöihin ei yli 40t€ uppoa. Itse joutuu järjestelemään ja siivoilemaan muutama sata tuntia.


    • Anonyymi

      Korjatkaa jos olen väärässä mutta Muurametaloilla hintaan kuuluu nuo avustavat työt eli rakentamisen aikainen siivoaminen ja tavaroiden vastaanotto yms. Joten niistä ei pitäs olla huolta. Lisäks kans sivuilla ainakin lukee että maalämpö lämmönlähteenä kuuluu hintaan.

      Siitä oon samaa mieltä aiemman kirjottajan kanssa että jos on rinnetontti ja louhimista niin sitten voi olla ettei budjetti ihan riitä, mutta paaluperustus voi vielä hyvinkin mahtua budjettiin jos tontti ei ole rajun hintainen. Varmaan ottaisin yhteyttä talofirman edustajaan, kertoisin budjetista ja tontista ja kysyisin sieltä tarjouksen omilla valinnoilla talosta ja sit katsoisin että mahtuuko ne samaan exceliin vai ei.

    • Anonyymi

      Juu siis ei ole rinne tontti ja tarkoitus olisi etsiä tontti missä maa rakennus kustannus pysyy hallinassa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ellei rakennuskustannukset ole parissa vuodessa karanneet pilviin niin onnistuu ihan hyvin 120 neliön torppa avaimet käteen kaikkineen kuluineen tietenkin tontti päälle. Ihan omakohtaista kokemusta aiheesta ja ei tarvinut edes materiaaleissa tinkiä, yhden auton autokatoskin oli mukana. Ja vielä ns kalliimpi toimittaja kuin Muurametalot.

      Mutta kuten jo ketjussa kirjoitettu, maanrakennustyössä pahin mahdollinen rahareikä. Rinnetontti tai paljon louhimista / savitontti ja paljon paaluttamsita niin hinta voi mennä yli.

      • Anonyymi

        ja vielä jatkoa että siivomainen ei ollut paha kustannuserä kun itse vaan kävi päivittäin / jokatoinen päivä kasaamassa roskat kasaan ja tarvittaessa tyhjennys. Kipsilevyroskaa älä jätä sateeseen, tulee kalliiksi kun jätemaksut menee painon mukaan


    • Anonyymi

      Annetaan vähän osviittaa: Meillä meni rinnetontilla maarakennustöihin (ml jätemaan poiskuljetus ja sepelin&murskeen tuominen) n 66 keur, talopaketti aika tarkkaan 2*100 keur (kellariperustus melkein 100 keur ja siihen puutalopaketti päälle melkein 100 keur), sähkötöihin n 20 keur, maalämpö ja vesikiertoinen lattialämpö kahteen kerrokseen n 18 keur, kaikki LVI materiaalit ja työt (ml myös salaojat) n 29 keur. Ja kannattaa huomata että tässä ei ole vielä mukana viranomaismaksuja, vakuutuksia, tasoituksia, maalaamisia, parketteja, tulisijoja, yms. Toisaalta tonttimme oli tosiaan rinnetontti jossa jouduttiin vaihtamaan melkein kaikki maa ja jolle jouduttiin tekemään useita muurirakennelmia mutta tontilla ei ole louhittu yhtään.

      Näin tonttia näkemättä on toki vaikea sanoa miten tuo budjetti riittää mutta sen sanoisin että varautukaa sen ylittämiseen. Kannattaa yrittää säästää jo alkumetreillä mutta älkää silti fuskatko perustuksissa tai maatöissä. Yrittäkää löytää jätemaille joku sellainen joka tarvitsisi vaikkapa täyttömaaksi teiltä tulemaa maa-ainesta, tässä säästää aika lailla. Yrittäkää tehdä mahdollisuuksien mukaan itse asioita heti alusta lähtien, siis lähtien patolevyn asentamisista ja kumibitumikermien hitsaamisista. Suunnitelkaa asioita ja töiden tekemisjärjestys etukäteen ettei käy niin että joudutte purkamaan jo tehtyä pois. Homman nimi on se että kustannusten minimitaso lyödään pitkälti lukkoon jo ennen rakennusluvan myöntämistä mutta maksimitasoa ei, kustannuksia saa kasvatettua vaikka lopputarkastukseen saakka.

    • Anonyymi

      Jos talo maksaa 200 000€, tontti 100 000-120 000€ maatyöt(kaikkineen) 50 000€ = 370 000€
      Voisko mennä noin?

      • Anonyymi

        luvat, vastaava mestari, päässuunnittelija, sähköliittymät, LVI liitttymät ( voi olla kallis ) , maaperätutkimus ym ym pientä sälää mistä yhteensä tulee helposti 20000-30000 eur


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        luvat, vastaava mestari, päässuunnittelija, sähköliittymät, LVI liitttymät ( voi olla kallis ) , maaperätutkimus ym ym pientä sälää mistä yhteensä tulee helposti 20000-30000 eur

        Juu laskin halvimman mukaan;)...
        Maatyöt muut tosiaan voi olla PK seudulla arvokkaampaa;)?

        Aika hyviä arvioita ne talokaupiaatkin tekevät....?


    • Anonyymi

      Olisko 119 m2 halvempi kuin 121 m2.

      • Anonyymi

        Ei, kysyin kerran 120 ja 110 eroa, niin heitti hinnaksi 5000€, eli juuri mitään;)


    • Anonyymi

      Netistä löytyy erilaisia laskureita kuten Talopeli ja OP-pankin vastaava. Jos niihin täyttää lähtötiedot rehellisesti (=itseään huijaamatta) niin niilläkin saa aika hyvän hinta-arvion.

    • Anonyymi

      Kuulkaapas nyt... Arviot ja laskurit on vain suuntaa antavia. Käytäntö ratkaisee, eli se miten hyvin talon ja prosessin suunnittelee. Sama talo samalle tontille voi maksaa 300000€ tai 400000€. Its up to you

      • Anonyymi

        No joo, mutta valmistalon(sama)tietyllä sisustusluokalla maksaa samanverran, mutta liittymissä maatöissä viranomaismaksuissa tulee se ero


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      354
      3143
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1137
    3. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      113
      1136
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      127
      926
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      806
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      752
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      158
      724
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      717
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      707
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      669
    Aihe