LA-puhelin kantavuus

Anonyymi

Kokosin eilen lällättimen kun sellainen käsiini sain. Miten kauaksi voi saada yhteyden, keskustella?
Yksi vastasi noin 15km päästä," linnuntietä" suoraan mitattuna. Tietä pitkin tulisi paljon enemmän. Mutta tuskin se puheaalto tietä pitkin kulkee...
Mutta siis. Veneissä näitä lienee aina pidetty. Ja vastauksenkin varmaan saa kun kiltisti kysyy ilman lisukkeita.

82

<50

Vastaukset

  • Ei laa-puhelinta käytä enää nykyään kukaan täyspäinen. Peräkammarin maalaispojat niillä joskus toisilleen huutelee jos eivät ole jo bittivirtaan siirtyneet

  • hyvinkin kauas, jos otit Taunuksesi katolta myös sen 4m pitkän piuhan!

  • LA-kuuluu sopivalla kelillä todella kauas. 80-luvun alussa tuli harrastettua ja moottoriveneestä sain yhteyden Suomesta Norjaan ja Etelä-Amerikkaan. Ei tietysti alkuunkaan jokapäiväistä.

    • Jep! Muistan minäkin kuinka tuli bronto-bronto-brontoa tuutin täydeltä, eivät sentään tainneet kuulla sielläpäin meikäläistä noitumista.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Jep! Muistan minäkin kuinka tuli bronto-bronto-brontoa tuutin täydeltä, eivät sentään tainneet kuulla sielläpäin meikäläistä noitumista.

      Kyllä kuuluu molempiin suuntiin eli olin yhteydessä Suomen ulkopuolisiin asemiin moottoriveneen LA:lla.


  • En tiedä kyllä ketään jolla olisi lälläri veneessä. VHF puhelin on kyllä monella tutullani ja myös itselläni. DSC laite on näppärä.

    • Mulla on Mobiran NMT, muuten hyvä mutta vie pirusti sähköä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mulla on Mobiran NMT, muuten hyvä mutta vie pirusti sähköä.

      Kuinka onnistuu sillä soittaminen tai puhelun vastaanottaminen tänä päivänä?


    • käytän sitä yhtä paljon kuin VHF:ää eli en koskaan!
      ei haittaa vaikka kuuluvuus olisi rajoitetumpaa


    • Anonyymi kirjoitti:

      käytän sitä yhtä paljon kuin VHF:ää eli en koskaan!
      ei haittaa vaikka kuuluvuus olisi rajoitetumpaa

      Tuo on hyvä kuulla, koska se ei ole toiminut enää moniin, moniin vuosiin.
      Ne taajuudetkin on otettu muuhun käyttöön. NMT on jo historiaa.


    • Onhan se vissiin komea frappi kojelaudassa :<)))


    • Sori, piti sanomani "atrappi" tai jotain sinnepäin.


    • PMR puhelin teho 0,5 w, LA puhelin 5 W ja kuuluvuudet sen mukaisia


    • Anonyymi kirjoitti:

      PMR puhelin teho 0,5 w, LA puhelin 5 W ja kuuluvuudet sen mukaisia

      Sehän on ihan korkeudesta ja radiokelistä kiinni kuinka pitkälle yhteys kantaa, niin se on myös pmr puhelimella. Itsellä pisin yhteys Hyvinkään sveitsin laskettelukeskuksen mäeltä Viron Emumäelle 209.8km muinoin, vasta-asemana Suomalainen radioliikkeen omistaja Espoosta, oli silloin Virossa. Nyt ei ole tietoa mutta varmasti pisimmät yhteydet monia satoja kilometrejä ainakin maailmalla.


  • LA puhelimen kuuluvuus on normaalioloissa max noin 40 km mutta vähänkin korkeammalla maastosta helposti 100 km ja ylikin

    LA puhelin ei edellytä rekisteröintiä, tutkintoa tai vuosimaksua
    VHF edellyttää kaikkia yllä olevia

    LA puhelimen käyttäjiä on muutama kymmen per kaupunki

    VHF puhelimia käyttää lähinnä kauppalaivat ja kalastajat hätätilanteissa eli lue kerran 5 vuodessa, pois lukien lakisääteiset vts ilmoitukset sisääntuloväylillä

    Uudet LA puhelimet n. 100 e
    uudet VHF puhelimet alkaen n. 200 e

    Siviilipuolen VHV puhelimen omistajat (huom ei käyttäjät) pääsääntöisesti purjehtijoita
    LA puhelimen käyttäjät>koko kansan kirjo, mukaanlukien peräkammarin H-veneilijät

    • Ai niin, LA käyttö vapaata kaikkialla, meri-VHF käyttö ankarasti kielletty kaikkialla muualla paitsi merellä
      VHF kuuluvuus sama kuin LA


    • Vielä yksi vertailu:

      LA puhelin: ei asennettuna yhteenkään meripelastuksessa käytettävään alukseen

      VHF: asennettuna kaikkiin meripelastuksessa käytettäviin aluksiin. Näitä ovat mm.
      - Rajavartiolaitoksen veneet ja alukset
      - Rajavartiolaitoksen helikopterit
      - Kaikki pelastuslaitoksien (22 kpl) alukset
      - Poliisin alukset
      - Tullin alukset
      - Luotsit, Meri-taiodn alukset jne
      - Kaikki kauppa-alukset
      - VTS keskukset
      - Pelastustoimen tilannekeskukset

      > uudet VHF puhelimet alkaen n. 200 e

      Väärin. Alkaen 139 euroa. Meri-VHF:n taajuusmaksu tuopillisen verran / vuosi. Ei paha. Kännykäkkäkin maksaa huomattavasti enemmän / vuosi.

      https://www.marinekauppa.com/tuote/standard-horizon-hx210e-vhf-puhelin/


    • Anonyymi kirjoitti:

      Vielä yksi vertailu:

      LA puhelin: ei asennettuna yhteenkään meripelastuksessa käytettävään alukseen

      VHF: asennettuna kaikkiin meripelastuksessa käytettäviin aluksiin. Näitä ovat mm.
      - Rajavartiolaitoksen veneet ja alukset
      - Rajavartiolaitoksen helikopterit
      - Kaikki pelastuslaitoksien (22 kpl) alukset
      - Poliisin alukset
      - Tullin alukset
      - Luotsit, Meri-taiodn alukset jne
      - Kaikki kauppa-alukset
      - VTS keskukset
      - Pelastustoimen tilannekeskukset

      > uudet VHF puhelimet alkaen n. 200 e

      Väärin. Alkaen 139 euroa. Meri-VHF:n taajuusmaksu tuopillisen verran / vuosi. Ei paha. Kännykäkkäkin maksaa huomattavasti enemmän / vuosi.

      https://www.marinekauppa.com/tuote/standard-horizon-hx210e-vhf-puhelin/

      Eli toistit mitä sanoin, viranomaiskäyttöpuhelin ei sen enempää.

      linkkaamasi käsilelu jossa etusormen pituinen antenni, kuuluvuus ehkä 3-5 km. Tarkoitettu lähinnä luotsien ja laivojen väliseen satamakommunikointiin.

      Sitä kommentoidaan näköjään Norjan Eliittiravintoloista, jos tuoppi maksaa 20 euroa kuten taajuusmaksu täällä meillä Suomessa on.

      Ai niin, mainitsinko jo että LA n käyttö on vapaata kaikkialla, kun taas meri-VHV ää saa käyttää vain siinä aluksessa johon radiolupa anotaan ja maksetaan, ja vain merellä.

      Kaikki ajatukset siirtää vhf autoon ja jutella muiden vhf käyttäjien kanssa muuta kuin hätäsanomia, voi unohtaa tai tulee kunnon sakot. Ja viranomaisilla on peilauslaitteet joten käyttäjä paikallistetaan kyllä, signaalin suunnan ja vahvuuden pohjalta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eli toistit mitä sanoin, viranomaiskäyttöpuhelin ei sen enempää.

      linkkaamasi käsilelu jossa etusormen pituinen antenni, kuuluvuus ehkä 3-5 km. Tarkoitettu lähinnä luotsien ja laivojen väliseen satamakommunikointiin.

      Sitä kommentoidaan näköjään Norjan Eliittiravintoloista, jos tuoppi maksaa 20 euroa kuten taajuusmaksu täällä meillä Suomessa on.

      Ai niin, mainitsinko jo että LA n käyttö on vapaata kaikkialla, kun taas meri-VHV ää saa käyttää vain siinä aluksessa johon radiolupa anotaan ja maksetaan, ja vain merellä.

      Kaikki ajatukset siirtää vhf autoon ja jutella muiden vhf käyttäjien kanssa muuta kuin hätäsanomia, voi unohtaa tai tulee kunnon sakot. Ja viranomaisilla on peilauslaitteet joten käyttäjä paikallistetaan kyllä, signaalin suunnan ja vahvuuden pohjalta.

      Kyllä tuo merellä kuuluu paljon pidemmälle kuin 3-5km. Viimeksi olin käsi-VHF:ään yhteydessä 10 mpk etäisyydellä. Omassa päässä kiinteä laite ja antenni 17 m korkeudessa toisessa päässä kälapula kannella. Hyvin kuului. Käsikapulasta toiseenkin kuuluu paljon pidemmälle kuin 3-5 km.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eli toistit mitä sanoin, viranomaiskäyttöpuhelin ei sen enempää.

      linkkaamasi käsilelu jossa etusormen pituinen antenni, kuuluvuus ehkä 3-5 km. Tarkoitettu lähinnä luotsien ja laivojen väliseen satamakommunikointiin.

      Sitä kommentoidaan näköjään Norjan Eliittiravintoloista, jos tuoppi maksaa 20 euroa kuten taajuusmaksu täällä meillä Suomessa on.

      Ai niin, mainitsinko jo että LA n käyttö on vapaata kaikkialla, kun taas meri-VHV ää saa käyttää vain siinä aluksessa johon radiolupa anotaan ja maksetaan, ja vain merellä.

      Kaikki ajatukset siirtää vhf autoon ja jutella muiden vhf käyttäjien kanssa muuta kuin hätäsanomia, voi unohtaa tai tulee kunnon sakot. Ja viranomaisilla on peilauslaitteet joten käyttäjä paikallistetaan kyllä, signaalin suunnan ja vahvuuden pohjalta.

      > Eli toistit mitä sanoin, viranomaiskäyttöpuhelin ei sen enempää.

      Ei, vaan korostin, että meri-VHF on turvallisuusvaruste toisin kuin LA.

      MEri-VHF:llä voi länkyttää ihan samaa paskaa muiden kanssa mitä voi tehdä LA puhelimella. Kumpiakin olen omistanut ja käyttänyt hyvin paljon ja kummasakin voi "puhua paskaa" samalla tavalla. Tällä hetkellä omistan ja käytän vain neljää meri-VHF puhelinta, LA puhelimen käyttö jäi viime vuosituhannelle (silloin oli LA tukiasema, autokone autossa ja veneessä ja vielä käsiradio). Auringonpilkut häiritsivät liikaa, päivällä sillä ei tehnyt mitään ellei halunut skippinä kusoa Italiaan, joten myin laitteet. Lisäksi muut tekivät saman, niin eipä sillä mitään tehnyt.

      Sitä vaan, tehkää LA:lle uusi tuleminen ja alkakaa käytämään. Mutta älkää väittäkö että se korvaa meri-VHF:n. Älkää verratko niitä keskenän, koska kyse ei ole toistensa vaihtoehdoista. Ja tosiaan, meri-VHF:llä voi tehdä saman minkä LA:lla + paljon muuta, mitä LA:lla ei enään voi tehdä (ennen sillä pystyi, kun mm. Meripelastuskeskus ja meripelastusyhdistykset päivsytivät LA:ta hätätilanteita varten kanavilla 16 ja 11A).


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eli toistit mitä sanoin, viranomaiskäyttöpuhelin ei sen enempää.

      linkkaamasi käsilelu jossa etusormen pituinen antenni, kuuluvuus ehkä 3-5 km. Tarkoitettu lähinnä luotsien ja laivojen väliseen satamakommunikointiin.

      Sitä kommentoidaan näköjään Norjan Eliittiravintoloista, jos tuoppi maksaa 20 euroa kuten taajuusmaksu täällä meillä Suomessa on.

      Ai niin, mainitsinko jo että LA n käyttö on vapaata kaikkialla, kun taas meri-VHV ää saa käyttää vain siinä aluksessa johon radiolupa anotaan ja maksetaan, ja vain merellä.

      Kaikki ajatukset siirtää vhf autoon ja jutella muiden vhf käyttäjien kanssa muuta kuin hätäsanomia, voi unohtaa tai tulee kunnon sakot. Ja viranomaisilla on peilauslaitteet joten käyttäjä paikallistetaan kyllä, signaalin suunnan ja vahvuuden pohjalta.

      "Kaikki ajatukset siirtää vhf autoon ja jutella muiden vhf käyttäjien kanssa muuta kuin hätäsanomia, voi unohtaa tai tulee kunnon sakot. "

      Kerrotko meille, mikä viranomainen näitä valvoo ja millä viranomaisella on toimivalta antaa sakko. Onko jopa sama viranoaminen?

      "Ja viranomaisilla on peilauslaitteet joten käyttäjä paikallistetaan kyllä, signaalin suunnan ja vahvuuden pohjalta. "

      Kerrotko lisää näistä virnaomaisten peilauslaitteista, joilla peilaavat niitä autoonsa meri-VHF:n asentaneita henkilöitä. Asia kiinnostaisi näin ihan ammatin puolesta.


    • Kyllä niitä lällärin käyttäjiä on hituse enemmän kuin muutama kymmenen per kaupunki. Kyseinen värkki löytyy lähes jokaisesta työkoneesta ja kuorma-autostakin.


  • tiivistetysti (poislukien viranomaisliikenne johon laitteen käyttö keskittyy); VHF llä pyydetään raukkamaisesti muilta tahoilta apua kun ei itse selvitä itse aiheutetusta liemestä merellä, ja LA puhelimella kommunikoidaan vapaasti kaikkien kanssa maalla ja merellä ilmaiseksi edullisempaan hankintahintaan

    • Sulla on virheellinen tiivistelmä.


    • Minulla ainakaan ei VHF:n käyttö maksa mitään. Koska veneessäni on tutka, pitää sille hakea aluksen radiolupa. Samassa luvassa samaan hintaan on sitten meri VHF ja AIS lähetin sekä EPIRB-hätälähetin ja vielä PLB hätälähetin (viimeinen on kätevä myös maissa ja ulkomailla). Käytännössä yhellä pienellä 18 euron maksulla saan seitsämän radiota.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Minulla ainakaan ei VHF:n käyttö maksa mitään. Koska veneessäni on tutka, pitää sille hakea aluksen radiolupa. Samassa luvassa samaan hintaan on sitten meri VHF ja AIS lähetin sekä EPIRB-hätälähetin ja vielä PLB hätälähetin (viimeinen on kätevä myös maissa ja ulkomailla). Käytännössä yhellä pienellä 18 euron maksulla saan seitsämän radiota.

      Toedoksi, Taajusmaksu on 10.43 €


    • Anonyymi kirjoitti:

      Toedoksi, Taajusmaksu on 10.43 €

      Korjaus, korjaus. Taajusmaksu on 19,43 . Anteeksi sekoilu.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Korjaus, korjaus. Taajusmaksu on 19,43 . Anteeksi sekoilu.

      Taajuusmaksu on 18€+risat/vuosi.


  • VHF on epäkelpo viranomaisliikenteen seuraamiseen hurahtaneiden hihhulilaite, LA puhelin normaalin väestön vapaasti käytettävä laite. Suoraan verrannollisia keskenään, paitsi että VHF laitteiden omistajissa merkittävää tiukkapipoisuutta ja ylimielisyyttä muita laitteita kohtaan, niin ja se tuplahinta ja lupatarve sekä vuosimaksu jonka jo mainitsin.

    • "VHF on epäkelpo viranomaisliikenteen seuraamiseen hurahtaneiden hihhulilaite, "

      VHF ei ole mikään viranomaisverkko jossa on viranomaisliikennettä. Sitä varten on oma radiojärjestelmä, VIRVE. Sitä ei hallintoalaiset pääse seurailemaan.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/VIRVE


  • Viestiketjun aloittaja tekee omat päätelmänsä, kun lukee VHF puhelinten puolustajia ja LA puhelinten puolustajia ja tekee omat johtopäätöksensä, mikä palvelee hänen omia tarkoitusperiä.

    Mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että VHF laitetta ei ole oikeutta käyttää, ellei ole suorittanut src-tutkintoa, hankkinut venekohtaista radioasemanhoitajan lupaa, maksanut vuosittaista vhf-taajuusmaksua ja pitäydy käyttämään niitä vain ja ainoastaan merioloissa.

    LA puhelimen käyttäjä sen sijaan on näistä täysin vapautettu, samoin kuin rajoitetuista käyttöalueista. Yes sir, voit asentaa LA puhelimen mihin vain, autoon, veneeseen, kotiin ja käyttää niitä ilman mitään maksua, lupaa tai sertifikaattia, ympäri Euroopan ja asentaa vaikka kuinka korkeita tukiasemia talon katolle. Näin ei todellakaan ole VHF puhelimen laita.

  • Voimme vertauskuvauksellisesti puhua VHF radion käyttöä (ja käyttäjiä käytöksineen, käyttäytymismalleine) kuin "kettutarharadiona" sääntöineen, alueineen, protokollineen.

    LA puhelin puolestaan edustaa villiä luontoa, normaliutta häkkien ulkopuolella.

  • Täällähän on kunnon LA-hihhuli paikalla!

    Mikäs siinä, jos haluaa jollain porukalla LA:lla keskenään höpötellä ja vielä kaipaa tuota autossa jne. Ei taida kovin montaa LA-käyttäjää enää olla? 80-luvulla oli varsin yleinen ja tosiaan myös meripelastuskäytössä.

    Kännykällä suurin osa nykyään hoitaa höpöttelyt. Turvavälineenä VHF on aivan omassa luokassaan ja myös VTS-liikenteen kuuntelu auttaa laivojen ennakoinnissa.

    • Täällähän on oikein kunnon VHF hihhuli paikalla - mutta se ei tule yllätyksenä. On sen verran kallis ja hankala laite lupineen tutkintoineen että kun joku sellaisen on hommannut, sitä puollustetaan henkeen ja vereen maailman ääriin asti ja muita laitteita katsotaan nenänvartta alas keskusteluissa parkuen kiukkuisena kuin lapsen tikkaria olisi joku viemässä. Teitä on aina hauska vähän härnätä, sama reaktio joka kerta, saa hyvät naurut, heh!


  • Sivistäkääpä vielä, saako meri-VHF:llä höpötellä hupialusten kesken, esim. L1, L2 ja L3 kanavilla? Tai onko alikanavia lainkaan, eli aika julkista löpinää... vai onko se vain pelkkä hätäpuhelin?

    Jos siitä ei ole hupi käyttöön, niin ainakaan kännykkä ei ole toimiva korvike vaikka 4-6 kuuntelijan/puhujan käyttöön samanaikaisesti. PMR löytyy monelta tutulta, LA/CBS laitteella juttelis kauemmas, mutta tarve on vain tuttujen kesken kommunikointi veneestä toiseen - mikä olisi kätevin ratkaisu?

    • L1-L3 kanavat ovat meri-VHF.ssä juuri siksi, että siellä saa höpötellä hupialusten kanssa mielin määrin. Kauppa-aluksilla ei sinne ole asiaa. Kutsua saa hupialuskin toista alusta kutsukanavalla 16 ja sieltä siirrytään sitten valitulle hupikanavalle L1, L2 tai L3. Saa myös päivystää pelkällä L-kanavalla.

      Kätevin ratkaisu mielestäni on nykyaikainen meri-VHF, koska saa samalla laiteen jotakasvattaa turvallisuutta ja sitä käytetään hätäliikenteessä. Meri-VHF:ää eivät myöskään vaivaa auringonpilkut niin pahasti eli niiden maksimiaikaankin sillä saa yhteyden - toisin kuin LA:lla (johtuu käytetystä taajuusalueesta). PMR:ssä taas ongelmana on lyhyt kantomatka lhaisen lähetystehon takia. Taajuusalue on niin korkea, ettei auringonpilkut haittaa. Toisaalta, PMR on hyvin halpa ja monella se on meri-VHF:n lisäksi. Kätevä esim. rantahommissa.

      Terveisin

      Entinen Helsingin LA-yhdistyksen jäsen (HELA).



    • Yksinkertaisin ja edullisin on LA, mutta jos tutut venekunnat on alle 5 km säteellä niin kai se pmr kin riittänee, ei tarvitse muiden venekuntien vaihtaa laitetta.

      VHF ei liene rtkaisu, sillä tuskin saat muita venekuntia VHF kursseille, kokeisiin, rekisteröimään laitteen ja maksamaan vuosimaksua taajuuskäytöstä.

      Jos teillä kaikilla on tietokoneet tai älykännykät veneessä niin miten olisi whatsup in käyttö ? Silloin koko laitehankintatarve jäisi pois.


    • Mitään pakollisia kursseja ei tarvita (asian voi opetella itsekin netistä löytyvän pumaskan lukemalla) eikä laitetta tarvitse rekisteröidä. Alukselle tarvitaan tosin radiolupa, mutta se on eri juttu, koska se ei ole mikään laitekohtainen lupa jossa laitteet on merkitty sarjanumeroineen. Jos esim. aluksessa on tutka, vaatii jo se kyseisen radioluvan ja siihen voi sitten liittää sen VHF:n.

      Saatte kavereittenne kanssa lälläättää mielin määrin sillä lällättimellänne, Se ei häiritse meitä. Jos saat kaverisi ostamaan sen satasen laitteen + antennni ja vielä asentamaan veneeseen, niin hyvä juttu! Etuna ettei tästä tarvitse hiiskua sanallakaan viranomaiselle. Se on Suomessa todella extraa!

      Taidat varmaan purnata sitä sammutinpakkoakin..... Entä autosi kastastus, sekin taitaa olla saatanallinen pakko.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mitään pakollisia kursseja ei tarvita (asian voi opetella itsekin netistä löytyvän pumaskan lukemalla) eikä laitetta tarvitse rekisteröidä. Alukselle tarvitaan tosin radiolupa, mutta se on eri juttu, koska se ei ole mikään laitekohtainen lupa jossa laitteet on merkitty sarjanumeroineen. Jos esim. aluksessa on tutka, vaatii jo se kyseisen radioluvan ja siihen voi sitten liittää sen VHF:n.

      Saatte kavereittenne kanssa lälläättää mielin määrin sillä lällättimellänne, Se ei häiritse meitä. Jos saat kaverisi ostamaan sen satasen laitteen + antennni ja vielä asentamaan veneeseen, niin hyvä juttu! Etuna ettei tästä tarvitse hiiskua sanallakaan viranomaiselle. Se on Suomessa todella extraa!

      Taidat varmaan purnata sitä sammutinpakkoakin..... Entä autosi kastastus, sekin taitaa olla saatanallinen pakko.

      Ahaa, VHF hihhuli yrittää saada viranomais-radiofetissiänsä someseksikkääksi, heittämällä vähän "gangsta-asennetta" sekaan; ! Viis laeista, osta laite, kyllä se siitä....voi jessus tätä VHF porukkaa. Luulin että kaikki oli jo nähty, tämäkin alakerros vielä ;)) Kuinka perverssiä on hihhuloida viranomaisradiosta, ja sitten kääntää tuuliviiriä lainvastaisuuteen kehoittavaksi. Eikö sinunkin olisi helpompi osta LA jotta saisit ylemmyys/alemmuustraumasi neutraloitua tai jotain ?
      Nolaat lähinnä enää itseäsi. Tiedäthän minne voit tunkea sen paksun, valkean VHFantennin...saunan taa, minne joudat itsekin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ahaa, VHF hihhuli yrittää saada viranomais-radiofetissiänsä someseksikkääksi, heittämällä vähän "gangsta-asennetta" sekaan; ! Viis laeista, osta laite, kyllä se siitä....voi jessus tätä VHF porukkaa. Luulin että kaikki oli jo nähty, tämäkin alakerros vielä ;)) Kuinka perverssiä on hihhuloida viranomaisradiosta, ja sitten kääntää tuuliviiriä lainvastaisuuteen kehoittavaksi. Eikö sinunkin olisi helpompi osta LA jotta saisit ylemmyys/alemmuustraumasi neutraloitua tai jotain ?
      Nolaat lähinnä enää itseäsi. Tiedäthän minne voit tunkea sen paksun, valkean VHFantennin...saunan taa, minne joudat itsekin.

      Nyt tää heebo sekos lopullisesti, vai saako joku käännettyä ed. öisen viestin sisällön/oksennuksen suomeksi?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Nyt tää heebo sekos lopullisesti, vai saako joku käännettyä ed. öisen viestin sisällön/oksennuksen suomeksi?

      seli seli, sönkkö


  • LAA-puhelinta ei käytä enää nykyään kukaan mihinkään asialliseen. Jos skannaatte vaikkapa viikon laa-kanavia, siellä on äänessä pari rekkapenaa ja muutama paikallinen hörhö joilla ei ole riittänyt lukutaito radioamatöörilisenssiin. Varsinaiset radioharrrastajat ovat sitten siellä radioamatööritaajuuksilla. Jos sulle ei ole jo valmiiksi juttukaveria sinne laa-kanaville sovittuna, et niitä sieltä löydäkään. Jos sua oikeasti kiinnostaa radiolaitteet, niiden kanssa värkkääminen ja taajuuksilla höpöttäminen, hanki radioamatöörilisenssi. Sitten on valinanvaraa laitteissa ja juttukavereissa.

  • Vastaan alkuperäiselle kysyjälle; Jos sinulla on facebook tili, löydät siellä groups - haulla 2 hyvinkin aktiivista suomalaista la puhelinharrastesivustoa. Sieltä saat "vhf-hihhulisuojattua" faktaa, sen lisäksi että kertovat kuuluvuudesta tarkempaakin tietoa, joka käsittääkseni oli viestiketjun alkuperäisen viestin ydin.

  • Kenen kanssa siellä vesillä on tarve höpöttää niin ettei kännykkä piisaa?

    • Muiuden kanssa tietysti. Haluan säästää puhelinkuluissa kun puhelut maksaa törkeän paljon enkä halua maksaa puhelinyhtiöiden johtajien palkkoja. LA on ilmainen eikä viranomaisilla ole mitään sanottavaa siihen. Tuskin edes tietävät koko laitteesta mitään. Nyt vaan tarvitsisi juttuseuraa sinne LA taajuuksille. Ostakaa tekin laite niin saan juttuseuraa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Muiuden kanssa tietysti. Haluan säästää puhelinkuluissa kun puhelut maksaa törkeän paljon enkä halua maksaa puhelinyhtiöiden johtajien palkkoja. LA on ilmainen eikä viranomaisilla ole mitään sanottavaa siihen. Tuskin edes tietävät koko laitteesta mitään. Nyt vaan tarvitsisi juttuseuraa sinne LA taajuuksille. Ostakaa tekin laite niin saan juttuseuraa.

      Eräänlainen kehäpäätelmä: Haluat höpöttää muiden kanssa mutta tarviit juttuseuraa taajuuksille. Eli ilmeisesti kaikki muut pärjäävät mainiosti ilman höpinöitäsi. En ainakaan minä kaipaa random tahvojen turhaa länkytystä, mieluummin nautin ympäristön äänistä. Vaikeneminen on kultaa, ainakin vesillä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eräänlainen kehäpäätelmä: Haluat höpöttää muiden kanssa mutta tarviit juttuseuraa taajuuksille. Eli ilmeisesti kaikki muut pärjäävät mainiosti ilman höpinöitäsi. En ainakaan minä kaipaa random tahvojen turhaa länkytystä, mieluummin nautin ympäristön äänistä. Vaikeneminen on kultaa, ainakin vesillä.

      Tämä. Jos mulla alkaisi veneessä joku laa-puhelimessa vaatimaan aikaani paskanjauhantaa, nakkaisin koko toosan yli laidan. Täytyy olla melkoisen läheisriippuvainen jos haluaa veneessäkin jauhaa paskaa toisten kanssa.


  • Minä ostin tänä keväänä uuden vhf:n veneeseeni!!
    Siinä on vhf, ais-vastaanotin ja gps sisäänrakennettuna, eli itsenäinen laite ilman väyläänkytkeytymisen tarpeita. Ostin ihan vaan turva-laitteeksi, lähinnä DSC- ja AIS- toimintojen vuoksi. Ja mistäs sitä tietää vaikka joskus puhuisin sillä jollekin, tai kuuntelisin sitä..

    • Olisit vaan ostanut sinäkin LA:n eikä tuollaisia pelleilyvehkeitä! Hävettää puolestasi...


    • Anonyymi kirjoitti:

      Olisit vaan ostanut sinäkin LA:n eikä tuollaisia pelleilyvehkeitä! Hävettää puolestasi...

      Näin on. Ja mikä pahinta niin nyt en saanut juttuseuraa LA:lle kun tuo viranomaisia fanittava meni ostamaan VHF:n ...kele!


  • En nyt niin kovin fanita viranomaisia, teen vaan elämäni helpommaksi ja ajattelen miehistöni ja lähimmäisteni, ja jopa itseni turvallisuutta ja henkeä ainakin hopean arvoisena. JA yöpurjehduksilla saa aissista osviittaa että onko joku kauppa-alus törmäyskurssilla, tai pidemmillä legeillä vahingossa torkahtaessani masiina piippaa jos joku isompi paatti tulee tietyn säteen sisäpuolelle. Tätä se ikääntyminen teettää, ja on helppo opettaa vaikka satunnaiselle miehistölle, että tuosta nappulasta kun painaa 3 sekuntia, niin todennäköisesti joku saa tiedon että meidän veneellä ei ole kaikki hyvin ( itämerellä purjehtiessamme)..

  • No minkäslaisen sanktion siittä saa jos veneessä on vhf kuuntelulla mutta ei käytetä kuin mahdollisessa hätätapauksessa. Tai jos polliisi tai vartiosto pysäyttää. Tuli nimittäin ostettua venho jossa ko.vempele on, eikä ole tuota virallista lupaa? Sakkoja putkaa linnaa?

    • Rikesakko, mutta tuskin saat sitäkään. Ei minulta ainakaan ole koskaan kysytty mitään radioon liittyvää (kaikki paperit tosin löytyy). Enempi ovat olleet kiinnostuneita sammuttimesta ja polttoaineen väristä. Ja kerran siitä, että CO2 patruuna on paikoillaan paukkuliiveissä.


  • No eiköhän nuhteluilla yleensä selviä (tosin en ole kuullut että kukaan olisi joutunut syyniin). Messuilla viranomaiset sanoivat (kun kysyin asiasta, kun jäkikasvu joskus lainaa venettäni), että jos vaikka ihmishenkiä pelastuu sillä, että joku ilman lupatodistusta hälyttää apua vhf:llä (esim dsc-nappula), niin ei kukaan lupia kysele. Vaimollani ei ole vhf-lupaa, ja jos minä vaikka saisin sydärin, niin toivoisin että hälyttäisi apua, eikä olisi vain perinnön toivossa. Toki jos bile-porukat huutelee pitkin iltaa kaikenlaista on asia erikseen.. Ilman muuta jokaisen kuitenkin kannattaa hoitaa lupa-asiat kuntoon, ei ole kovin vaikea rasti! Ja jos joskus seilaa kauempanakin, niin on ihan kurantti laite satamien ja muiden viranomaisten huudellessa! En oikein ymmärrä, että mistä tämä vhf_viha kumpuaa?!

  • Ei todellisuudessa ole mitään VHF vihaa; ei ole mitään syytä. Ei se ole keneltäkään pois, jos joku haluaa sellaista radiota käyttää.

    Yksi aivovammainen saa helposti tällaisella palstalla aikaan vaikutelman, että puoli maailmaa boikotoi jotakin. Näin ei kuitenkaan oikeassa elämässä ole.

  • VHF on vanhojen ukkien nostalgiaa, ajoilta jolloin radiot oli VHFää ja veneilijät puuta, vai mitensenyoli. Montako kertaa nykyään on tarvis ottaa yhteyttä Turkuradioon, joka enää ainoana kuuntelee, ja mistä syystä?

    • Turkuradioon otan yhteyttä kun olen niin yksinäinen. Kun LA kanavilta en löytänyt juttuseuraa ja te ette ole LA:ta osatnut vaikka kaverikutsun laitoin, niin jouduin ostamaan VHF:n. Nyt löydän juttuseuraa varmasti, Turku radio vastaa aina.

      Terveisin vanha gubbe ja entinen LA hörhö


    • Onkohan sulla nyt mennyt termit sekaisin? LA on vanhojen ukkojen nostalgiaa, koska kukaan ei sitä enää käytä eikä hanki. VHF on yhä pääasiallinen merenkulun yhteydenpitoväline johon kuuluu myös nykyaikaisia lisätoimintoja mm. DSC mahdollisuus AISiin jne.


  • VHF - kurssilla aiheessa kun ollaan, kuulin mielenkiintoisen jutun opettajalta. Toisen näistä turku tukholma purkkiyhtiöiden laivalla oli joku sähkökatkos Ahvenanmaan saaristossa, ohjaus petti ja laiva oli tuuliajolla ns. turvallisella alueella. Sen sijaan, että he olisivat kajauttaneet VHF : kautta Mayday tai Panpan, he laivalle sähkömiesporukan helikopterilla. Syy oli kuulemma ilmeinen; tekemällä ns. virallisen reagoinnin meri-vhf llä, he olisivat tavallaan allekirjoittaneet "carte blanchen" kaikille Turun ja Ahvenanmaan saariston meripelastajille ja muille viranomaishihhulitahoille, koska näistä joku olisivat ottaneet pelastusvetovastuun omiin käsiin ja päättäneet avun tarpeen määrän. Ja kaikki laskutettaisiin yhtiöltä jonka laiva on kyseessä. Kun katsoo kuinka olematonta pelastusjärjestöjen ja viranomaistahojenkin pelastuskaluston käyttö on, talouden ollen niin kuralla että venemessuilla myydään 3 euron avaimenperiä ja päivän vanhoja munkkeja, olisi tällainen ruotsinlaiva pan pan kuin kutsu 3 päivän maksetulle sambakarnevaalille jossa vain taivas on rajana menojen ja korvaussummien suhteen. Yöttömiä öitä, isojen moottorien pakokaasunkatkua ja iltapäivälehtien salamanräiskettä kun kiipeillään kuin james bondit laivan kylkeä pitkin "pelastamaan". Iso taho laskutettavana, viranomaissäädökset taustatukena...

    • Sitkeistä urbaaneista legendoista huolimatta näin se ei mene...

      Johtovastuu on meripelastuskeskuksella, joka hälyttää riittävän määrän pelastuskalustoa paikalle. Viranomaisten suorittamana tai määräämänä viulut maksaa veronmaksaja, ei pelastustoiminnan kohde.

      Hälytyksen tekijä voi joutua maksumieheksi mikäli tekee aiheettoman hälytyksen, ei siksi että joutuu merihätään.

      Meripelastajat pelastavat verorahoilla ihmishenkiä ja torjuvat välittömän vaaran, esim vinssaavat ihmiset kopteriin. Jos hätätilanteen jälkeen tarvitaan esim hinausapua, siitä varustamo, vakuutusyhtiöt ja pelastusyhtiö käyvät kaupalliset neuvottelut.


    • Ei mene noin kun sen kerroit. Jos enempi aihe kiinnostaa, lue aluksi vaikka Onnettomuustutkintakeskuksen raporetteja. Maydayta huutamalla Itämeren alueella käynistät viranomaisjohtoisen pelastusoperaation. Esim. Suomen alueella kopin ottaa MRCC Turku. Kuten toinen sinulle jo vastasi, viranomaisten suorittamana tai määräämänä viulut maksaa veronmaksaja, ei pelastustoiminnan kohde. Viite: meripelastuslaki.

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011145

      ". Tässä laissa säädetään lisäksi merenkulun turvallisuusradioviestinnän vastuuviranomaisista, puhelinvälitteisten lääkäripalveluiden tuottamisesta aluksille, merenkulun avustuspalvelusta, eräiden hätämerkinantovälineiden käyttämisen luvanvaraisuudesta sekä merialueella tapahtuvasta ensihoitopalvelusta"
      ...
      "Rajavartiolaitos on johtava meripelastusviranomainen, joka vastaa meripelastustoimen järjestämisestä. Tässä tarkoituksessa se:

      2) johtaa ja suorittaa etsintä- ja pelastustoimintaa;

      3) vastaa vaaratilanteeseen liittyvän radioviestinnän hoitamisesta sekä puhelinvälitteisten lääkäripalveluiden välittämisestä aluksille;

      5) vastaa merenkulun avustuspalvelusta
      ....
      Valtio maksaa meripelastustoimen tehtävään 10 §:n 3 momentin nojalla määrätylle henkilölle kohtuullisen palkkion ja kustannusten korvauksen. Valtio maksaa vapaaehtoiselle yhdistykselle tai muulle yhteisölle kohtuullisen palkkion ja kustannusten korvauksen sellaiseen meripelastustoimen tehtävään osallistumisesta...
      -----
      Meripelastustoimen tehtävässä sattuneesta tapaturmasta suoritetaan korvaus valtion varoista samojen perusteiden mukaan kuin työtapaturmasta tai ammattitaudista siltä osin kuin vahingonkärsijällä ei ole oikeutta vähintään samansuuruiseen korvaukseen muun lain mukaan.
      .......
      jne jne


  • Jos joku vielä etsii radiota, joka keskittyy viranomaistoimintaan ja omaa lähes uskonnollisen hihhulistisen palvonnan fanijoukon, keskeytä etsintä. Ei tarvitse kuin kertoa mitä VHF opettaja on kertonut muutama vuosi sitten mayday ja panpan vaaroista kaupallisen yhtiön osalta, ja vasta-argumentit viuhahtelee kuin olisin juuri lahjoittanut pahvilaatikollisen vodkapulloja alkoholistille :)

  • Jos vhf kanavaa ei päivystänyt edes turkuradio vuonna 1994 kun estonia mayday vastuun joutui lopulta ottamaan silja europa, niin miten joku finninaamainen 00 luvulla syntynyt purjehtija/vhf hihhuli kuvittelee villeissä unelmissaankaan, että hänet tultaisiin 2019 pelastamaan kölimurtumavuodosta jossain porkkalan saariston karikosta ?

    • Eihän sillä Turku-Radiolla edes ole mitään suoranaista roolia meripelastusksessa. Eli siksi se ei päivystänyt syksyllä 1994. Sen sijaan MRCC Turku päivysti ja vastaanotti Maydayn.

      Lainaus onnettomuustutkintakeskuksen raportista. Lainauksesta myös selviää, miksi se meri-VHF on niin tehokas hätätilanteessa. Mietippä sitä.

      "MARIELLA vastaanotti ESTONIA enensimmäisen hätäkutsun noin klo 01.22 ja vastasi siihen. Alus oli lähinnä ESTONIAa sen koillispuolella. Kun SILJA SYMPHONYlla kuultiin hätäkutsu, sielläk äynnistettiin nauhuri nauhoittamaan radioliikennettä.

      ESTONIAn toisen hätäkutsun klo01.24 vastaanotti 14 radioasemaa. Yksi näistä oli MRCC Turku, joka otti vastuunpelastustoimien johdosta.ESTONIAn sijainti saatiin tietää klo01.29 ja vastaanotettuaan hätäsanomanlähistöllä olleet alukset kääntyivät kohtionnettomuuspaikkaa. Tässä vaiheessaMARIELLA oli noin yhdeksän meripenikulman etäisyydellä ESTONIAsta. SILJAEUROPAlla oli suora radioyhteys ESTONIAan, joten aluksesta tuli hätäradioliikenteen johtoasema ja klo 02.05 MRCCTurku määräsi sen päällikön onnetto-muuspaikan johtajaksi (On Scene Com-mander, OSC).

      Vastaanotettuaan hätäkutsun MRCCTurku hälytti pelastusyksiköt ja pelastus-toimista vastuulliset henkilöt. Ensimmäisinä hälytettiin ulkovartiolaiva TURSASklo 01.26 ja meripelastuksen valmiushelikopteri OH-HVG Turussa klo 01.35. Helikopteri lähti pelastustehtävään klo 02.30. MRCC Turku määritteli hätätilanteen suuronnettomuudeksi klo 02.30 ja käynnisti sen edellyttämät hälytykset."

      DSC olisi auttanut tilanteessa, koska se olisi antanut Estonian sijainnin (edellyttäen että DSC olisi kytketty oikein eli sillä olisi olma akku). Nythän Estonialla oli blackout ja se ei kyennyt kertomaan sijaintiaan.

      Myös hätäkutsu annetiin aivan liian myöhään. Sehän lähetettiin vasta kun Estonia oli jo kaatumassa.

      Kuuntele:
      https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8


  • Mistä ihmeestä joku tietää että täällä palstalla seikkailee -00 syntynyt finninaamainen vhf-hihhuli? Ettei vaan tietäjä kerro itsestään, tai sitten diagnoosina voi olla vaikka paranoia. Tai jos löytyy meedion taitoja, niin eikö kannattaisi vaikka lotota? Toki jotkut saavat tyydytystä kirjoittaessaan ainoan totuuden.. Ei tässäkannattaisi itsekään näitä avopotilaiden viestejä kommentoida..

    • Taisi itse VHF-hihhuli juuri ilmoittautua finninaamaiseksi paranoiaksi. Ei se mitään, se oli jo tiedossa. Ja VHF - fanittavaa viranomaisraporttidataa pukkaa, päivästä päivään.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Taisi itse VHF-hihhuli juuri ilmoittautua finninaamaiseksi paranoiaksi. Ei se mitään, se oli jo tiedossa. Ja VHF - fanittavaa viranomaisraporttidataa pukkaa, päivästä päivään.

      VHF-ukki elää menneillä vuosikymmenillä, ei sentään morsettamista osaa..


  • Hei soitellaan hei!

    LA-puhelin elää ja voi hyvin ja harrastajia on ympäri maan.

    Uusia lälläreitä myy useampikin firma joista voisi mainita ainakin rxtx-tuote, bandercom, koneita.com ja prepostt.com

    Laita hakuun myös radiohullut.net keskustelufoorumi, sieltä löytyy vinkkiä jos jonkunlaista.

    • Eihän siinä mitään pahaa olisi jos LA kokisi uuden heräämisen ja lähes kaikilla sitten veneessä sellainen olisi.

      Ei vaan tule ikinä tapahtumaan.

      LA kuihtui pois venekäytöstä silloin kun matkapuhelimet/kännykät alkoivat olla niin halpoja ja yleisiä, ettei pelkkään pulinaan kukaan enää viitsinyt lälläriä hankkia ja asentaa.

      Eli kyllä LA kuuluu museoon. Toki silläkin on vielä harrastajia. Ja mikäs siinä on harrastellessa; laitteet on halpoja ja niitä saa vapaasti käyttää. Mutta turvavarusteeksi siitä ei ole. En muista vuotta, mutta olisiko ollut joskus 90-luvun puolivälissä kun meripelastus ja mm. merivartiosto lopetti LA:n kuuntelun ja käytön.

      Lälläriharrastajat pulisevat keskenään, mutta esim. minulle ei kyllä siitä olisi minkään valtakunnan hyötyä. Varastossa minulla on kaksikin vanhaa laitetta. Ehkä kytken virran ja kokeilen mitä niistä kuuluu, vai kuuluuko mitään? :)


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eihän siinä mitään pahaa olisi jos LA kokisi uuden heräämisen ja lähes kaikilla sitten veneessä sellainen olisi.

      Ei vaan tule ikinä tapahtumaan.

      LA kuihtui pois venekäytöstä silloin kun matkapuhelimet/kännykät alkoivat olla niin halpoja ja yleisiä, ettei pelkkään pulinaan kukaan enää viitsinyt lälläriä hankkia ja asentaa.

      Eli kyllä LA kuuluu museoon. Toki silläkin on vielä harrastajia. Ja mikäs siinä on harrastellessa; laitteet on halpoja ja niitä saa vapaasti käyttää. Mutta turvavarusteeksi siitä ei ole. En muista vuotta, mutta olisiko ollut joskus 90-luvun puolivälissä kun meripelastus ja mm. merivartiosto lopetti LA:n kuuntelun ja käytön.

      Lälläriharrastajat pulisevat keskenään, mutta esim. minulle ei kyllä siitä olisi minkään valtakunnan hyötyä. Varastossa minulla on kaksikin vanhaa laitetta. Ehkä kytken virran ja kokeilen mitä niistä kuuluu, vai kuuluuko mitään? :)

      VHF hihhulilla sitä otsaa piisaa haukkua LA ta museoon kuluvaksi. Kyseessä ei ole yhtään sen uudempi laite tämä vhf, ja ainoa syy miksi sen keino-elvytyskausi jatkuu edes nykyään, on AIS toiminnot kunnes jokin edullisempi ja lupa/tutkintovapaa laitteisto jossain kiinassa tai usassa tuodaan markkinoille. Lisäkeinomunuaisena tietty se iankaikkinen varastopölyisten byrokraattien vanhat tavat, heti seuraavana kaljunraavinnan, putkitelevision ja kävelykepin perään.

      LA n erinomaisuus on sekä tutkinto-että luvanvaraisuusvapaus, lisättynä käyttöaluevapaudella. Kaikki vapauteen perustuvat järjestelmät joist on jotain iloa tai hyötyä, säilyy ja laitteita valmistetaan. Turha haaveilla LA n kuolemasta, ei tapahdu sinun elinaikanasi. pmr suosiosta en sen sijaan mene takeeseen, onhan kyseessä 1/10 osa LA n tehosta. vauvapuhelimina niitä kaiketi enimmäkseen markkinoilla onkin.

      PMR=vauvoille ja äideille
      VHF ikälopuille viranomaishihhuleille
      LA vapauden maailman ihmisille


    • Anonyymi kirjoitti:

      VHF hihhulilla sitä otsaa piisaa haukkua LA ta museoon kuluvaksi. Kyseessä ei ole yhtään sen uudempi laite tämä vhf, ja ainoa syy miksi sen keino-elvytyskausi jatkuu edes nykyään, on AIS toiminnot kunnes jokin edullisempi ja lupa/tutkintovapaa laitteisto jossain kiinassa tai usassa tuodaan markkinoille. Lisäkeinomunuaisena tietty se iankaikkinen varastopölyisten byrokraattien vanhat tavat, heti seuraavana kaljunraavinnan, putkitelevision ja kävelykepin perään.

      LA n erinomaisuus on sekä tutkinto-että luvanvaraisuusvapaus, lisättynä käyttöaluevapaudella. Kaikki vapauteen perustuvat järjestelmät joist on jotain iloa tai hyötyä, säilyy ja laitteita valmistetaan. Turha haaveilla LA n kuolemasta, ei tapahdu sinun elinaikanasi. pmr suosiosta en sen sijaan mene takeeseen, onhan kyseessä 1/10 osa LA n tehosta. vauvapuhelimina niitä kaiketi enimmäkseen markkinoilla onkin.

      PMR=vauvoille ja äideille
      VHF ikälopuille viranomaishihhuleille
      LA vapauden maailman ihmisille

      Esitystapasi vie viimeisenkin uskottavuuden siltä rintamalta. Ei näytä vakuuttavalta.
      Useat kirjoittajat ovat yrittäneet selvittää sinulle, ettei meriVHF kuulu edes samaan keskusteluun näiden muiden vapaa-ajan radiopuhelinten kanssa.
      Yritä nyt ymmärtää että meriVHF järjestelmä on kansainvälinen systeemi, jossa menetelmät on yhdenmukaistettu ympäri planeettamme ja se on lisäksi tärkeä turvallisuusvaruste.
      Voisit siistiä kirjoitustyyliäsi ja esittää oman kantasi kiihkoilematta. Sillä olisi paljon parempi vastaanotto.

      SRC Holder


    • Anonyymi kirjoitti:

      Esitystapasi vie viimeisenkin uskottavuuden siltä rintamalta. Ei näytä vakuuttavalta.
      Useat kirjoittajat ovat yrittäneet selvittää sinulle, ettei meriVHF kuulu edes samaan keskusteluun näiden muiden vapaa-ajan radiopuhelinten kanssa.
      Yritä nyt ymmärtää että meriVHF järjestelmä on kansainvälinen systeemi, jossa menetelmät on yhdenmukaistettu ympäri planeettamme ja se on lisäksi tärkeä turvallisuusvaruste.
      Voisit siistiä kirjoitustyyliäsi ja esittää oman kantasi kiihkoilematta. Sillä olisi paljon parempi vastaanotto.

      SRC Holder

      Turha tälle LA uskoon hurahtaneelle on mitään vastata. Ihan sama kuin sanoisit syvästi uskonnolliselle lestaadiolaiselle ettei Jumalaa ole olemassa. Uskonasioista ei kannata kiistellä, varsinkaan nettipalstoilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Turha tälle LA uskoon hurahtaneelle on mitään vastata. Ihan sama kuin sanoisit syvästi uskonnolliselle lestaadiolaiselle ettei Jumalaa ole olemassa. Uskonasioista ei kannata kiistellä, varsinkaan nettipalstoilla.

      Olet ilmeisesti aivan oikeassa. Tulkoon uskossaan autuaaksi.

      SRC Holder


    • Anonyymi kirjoitti:

      Esitystapasi vie viimeisenkin uskottavuuden siltä rintamalta. Ei näytä vakuuttavalta.
      Useat kirjoittajat ovat yrittäneet selvittää sinulle, ettei meriVHF kuulu edes samaan keskusteluun näiden muiden vapaa-ajan radiopuhelinten kanssa.
      Yritä nyt ymmärtää että meriVHF järjestelmä on kansainvälinen systeemi, jossa menetelmät on yhdenmukaistettu ympäri planeettamme ja se on lisäksi tärkeä turvallisuusvaruste.
      Voisit siistiä kirjoitustyyliäsi ja esittää oman kantasi kiihkoilematta. Sillä olisi paljon parempi vastaanotto.

      SRC Holder

      Onko sulla jäbä joku lukihäiriö ? Ei tämä mikään VHF keskustelu ole ?!? opettele lukemaan suomi24 viestejä ennen kun tulet uhoamaan museoradioista ja pakkomielteistäsi. Terveisiä holhoojallesi


  • sir edmund del montestito 1742; "kun ikä loppuu, katkeruus jatkaa"

  • VHF hihhuli ei huutohurmoksessaan huomannut, että koko viestiketju ei edes koske millään tavalla VHF puhelimia vaan LA n kuuluvuutta. Sellainen sanonta on kun "you cant fix stupid" Se sopii tähän VHF puhelimen autuudesta päivittäin jänkkäävään lestadiolaisuuttakin näköjään mainostavaan vhf-hihhuliin täydellisesti.

  • Mikä vitsi tämä on olevinaan? Aloittaja kysyy LA puhelimesta, ja tänne paukkaa joku tärähtänyt joka käyttää kaiken aikansa ylistäessään VHF radiota, ja samaan hengenvetoon vttuillen LA puhelinta. Hänhän vttuilee toisin sanoen koko viestiketjun aloittajalle ja kysyjälle sekä kysymykseen vastaajille. Eikö suomi24 moderaattorit enää kontrolloi häiriköitä täällä ??

    • Aloittaja teki kaksi virhettä, tuli tänne veneilypalstalle kirjoittamaan radioista. Toiseksi kirjoitti sanan vene, joka aiheutti tämän toivottoman ajatusten vaihdon.

      Ei kukaan pysty kahlitsemaan keskustelua vain tiettyyn tarkkaan määrättyyn aiheeseen, joten tähän asiaan ei Suomi24 valvojat tule apuun.

      Osittain aiheutitte näiden Meri-VHF kannattajien mukaan tulon ottamalla veneilyn mukaan tähän ketjuun.

      Kuten tuossa edellä jo mainittiin, niin kirjoitustyylissä on parantamista. Tuo nimittely on kutsukortti vastapuolelle.

      Minä ole seurannut tätä keskustelua sivusta, enkä ota sen suuremmin kantaa näiden radiolaitteiden etuihin toisiinsa nähden, mutta missään veneessä en ole LA - puhelinta vielä nähnyt.
      Jos sen kuitenkin kohtaan aion siihen vakavasti tutustua.


  • Minäkin olen seurannut tämän palstan keskustelua ja on kieltämättä erikoista että keskusteluun on tuotu VHF radiot vaikkei siitä kukaan kysynyt lainkaan mitään. Siitä huolimatta aloittajan suurin ongelma on kuitenkin nähdäkseni se, että LA puhelimen käyttö on ns. epävirallisesti kiellettyä ja paheksuttavaa ja siten sen käyttöön liittyvät käytännön kysymykset diskriminoivat sekä kysyjän, että mahdolliset vastaukset kysymykseen ja johtavat puheenaiheen vaihtoon, koska laite on asennettu veneeseen, joka sekin on aloittajan syy. Kaikki on kaikkien muiden paitsi niiden syytä, jotka ovat ohjanneet keskustelun VHF puhelimiin, sillä ne on kollektiivisesti kutsuttu mainitsemalla sana vene.

  • Ostin uuden LA puhelimen ja asensin sen retkiautooni. Opetellaan ja kuunnellaan ja jutellaan. Mitä enemmän porukat noita ostaa nyt, niin sitä helpommin se lähtee uuteen nousuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös