En jaksa hiljaisuutta

Anonyymi

Luen nettilehtiä aamuisin, eikä mikään värkki ole päällä, olen hiljaisuudessa, keskityn siihen. Siivoan, laitan musiikkia radiosta tai H&P:tä. Korjaan vanhoja vaatteita, neulon nappeja, kuuntelen H&Ptä tai radiota. Täytän ristikoita, kuuntelen perjantain sävellahjaa tai la-aamun toivotus (?) ohjelmaa. Kun menen nukkumaan, laitan musiikin tai äänikirjan päälle. Aamulla huomaan, että olen kuullut vain alun. En ole päivän mittaan lainkaan tekemättä mitään - hiljaisuudessa. Oletteko?
Pitääkö olla huolissaan. En ole ollenkaan niin että ei ole mitään ääntä päällä tai ettei tapahdu mitään tai etten keskity johonkin ajatusta vaativaan. Ehkä silloin kun olen ottanut alkoholia, juon viimeisen drinkin ennen nukkumaanmeno hiljaisuudessa, mutta silloinhan en ole oma itseni. Kestätkö sinä täydellistä hiljaisuutta ja kuinka pitkään.

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos olen yksin kotona en avaa mitään laitetta mistä tulisi ääntä ja/tai kuvaa. Ihana hiljaisuus!
      Tai no, lähellä kaupungin keskustaa asun, joten näkee ikkunoista kuitenkin ihmisiä ja ääntäkin kadulta kuuluu. Mutta ei paljoa. Tykkään olla yksin kotona. Kävelylenkeillä suuntaan kaupungista poispäin.

      Nojoo, iltauutiset katson.

    • Anonyymi

      Mitä on H&P ?

      • Anonyymi

        Harri&Pöntinen, tv kanava nro 17. Joissakin televisioissa nro 14, saattaa olla muitakin, en tiedä mistä numeroiden erot johtuvat. Haikeaa iskelmää tulee kai koko vuorokauden. Ja mainoksia välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harri&Pöntinen, tv kanava nro 17. Joissakin televisioissa nro 14, saattaa olla muitakin, en tiedä mistä numeroiden erot johtuvat. Haikeaa iskelmää tulee kai koko vuorokauden. Ja mainoksia välillä.

        Harju&Pöntinen


    • Anonyymi

      Mielestäni tästä aiheesta ei ole mielekästä keskustella muuten kuin oman viiteryhmän kesken, koska hiljaisuutta sietävät ja toisaalta sitä sietämättömät elävät tyystin eri maailmoissa, eivätkä sen vuoksi pysty ymmärtämään toisiaan.

      • Anonyymi

        Koen omaksi viiteryhmäkseni juuri kirjoittajat jotka ovat ikäisiäni, eli tämän palstan tyypit.
        Toki muihinkin viiteryhmiin kuulun; eläkeläisiin, vanhempiin, isovanhempiin, matkustavaisiin, puutarhanhoitajiin, autoileviin, kirkossa käyviin, terassilla piipahtajiin, paljon liikkuviin ja vaikka mihin. Elän ´monessa maailmassa´. Ja monelle meistä on joku asia yhteistä, vaikkapa juuri pitkän hiljaisuuden sietämättömyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koen omaksi viiteryhmäkseni juuri kirjoittajat jotka ovat ikäisiäni, eli tämän palstan tyypit.
        Toki muihinkin viiteryhmiin kuulun; eläkeläisiin, vanhempiin, isovanhempiin, matkustavaisiin, puutarhanhoitajiin, autoileviin, kirkossa käyviin, terassilla piipahtajiin, paljon liikkuviin ja vaikka mihin. Elän ´monessa maailmassa´. Ja monelle meistä on joku asia yhteistä, vaikkapa juuri pitkän hiljaisuuden sietämättömyys.

        Tältä palstalta tusin löytyy terapiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tältä palstalta tusin löytyy terapiaa.

        Minulle on löytynyt runsaasti.


    • Suunnilleen kaikki tuntemani yksin asuvat, joilla on tinnitusta, haluavat pitää jatkuvasti jotain äänessä, radiota tai telkkaria ... peittämässä omissa korvissaan kuuluvaa ääntä.

      Itse viihdyn oikein hyvin hiljaisuudessakin, paremmin kuin jatkuvassa metelissä.

    • Anonyymi

      Huomenta!

      Oletpas sinä ahkera, jos koko ajan jotakin touhuat.
      Erimoinen olen.
      Pidän hiljaisuudesta. Radio ei ole koskaan päällä. Eikä telkkari. Autossa radio kyllä soiteskelee korviini, mutta muuten ei.
      Ennen olin ahkerampi, nykyään siirtelen helposti kotitöitä jos vaan tulee muuta mukavempaa juttua.
      Saatan satavarmasti aamulla päättää, että tänään aamukahvin jälkeen teen sitä ja sitä. Mutta sitten joku soittaa ja kysyy, lähdenkö ulos syömään tai iltapäiväkahville. Noh, oitis lupaudun ja en sitten alakaan touhuilemaan, koska hetken päästä pitää ruveta itseään "tälläilemään".

      Töissä kun olen, niin sehän on koko ajan äänien kanssa "leikkimistä" ja joudun puhumaan/laulamaan paljon. Kun illalla työt loppuu, niin en tottavie tahdo kuunnella mitään. Enkä jaksa puhuakaan kenellekään. Nyt kun on loma, niin on vähän erilaista meininkiä.

      Sitten kun saan inspiraation ja alan kotona touhuilemaan, niin silloinkaan en tahdo kuunnella mitään musiikkia.

      Jos/kun kuuntelen musiikkia, niin tahdon keskittyä siihen kunnolla. Kuulokkeet päähän ja sukellus musiikin keskelle. Tosin nyt on musiikin kuuntelussakin tosi pitkä paussi.

      Heikunkeikku

    • Anonyymi

      Minulla on aina taustalla hiljaisella joko tv tai radio. Silloin parhaiten pystyn olemaan nykyhetkessä. Hiljaisuudessa ajatukseni tuppaavat kuljeksimaan menneisyyteen tai tulevaan.

      • Anonyymi

        Just tuota tarkoitan. Valitettavasti menneestä ei aina ajattele niin hyviä tapahtumia, toki joskus niitäkin, vaan pettymyksiä ja epäonnistumisia. Ja tulevaisuudesta uhkakuvia, jotka ainakin lievästi pelottavat. Toki vastaavasti joskus jotain kivaa uuden suunnittelua. Lainasin jonkun neuvosta kirjan; Läsnäolon voima, Eckhart Tolle. Siinä on aika hyviä ohjeita. Mutta ongelma on se että oikeat toimintatavat kyllä tässä iässä jo ennestään tietää, käytäntöön laitto on pahempi. Mieli ja ajatukset vain tekevät mitä tykkäävät, vaikka niitä kuinka komentelisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just tuota tarkoitan. Valitettavasti menneestä ei aina ajattele niin hyviä tapahtumia, toki joskus niitäkin, vaan pettymyksiä ja epäonnistumisia. Ja tulevaisuudesta uhkakuvia, jotka ainakin lievästi pelottavat. Toki vastaavasti joskus jotain kivaa uuden suunnittelua. Lainasin jonkun neuvosta kirjan; Läsnäolon voima, Eckhart Tolle. Siinä on aika hyviä ohjeita. Mutta ongelma on se että oikeat toimintatavat kyllä tässä iässä jo ennestään tietää, käytäntöön laitto on pahempi. Mieli ja ajatukset vain tekevät mitä tykkäävät, vaikka niitä kuinka komentelisi.

        Niin, menneisyys on vain omissa ajatuksissa. Ei voi palata konkreettisesti niihin tapahtumiin, vain muistikuvissa. Tulevaisuudesta voi luoda mielikuvia, mutta ei voi tietää tapahtuuko vai ei.

        Tietoinen läsnäolo on aika vaikeaa, mutta siihen voi harjaantua. Itse lyhyehköiksi ajoiksi. Ajatukset karkaavat liian usein.
        Ehkä joskus olen itseni kanssa läsnä.


    • Anonyymi

      Aamu: aamukahvin jälkeen lähetykset ykköseltä ja kolmoselta surffaillen aiheiden mukaan.
      Lehdet netistä.
      Toosa kiinni.
      Olen jalkeilla, ehkä hereilläkin.
      Siedän hiljaisuutta ja nautinkin. 40 vuoden työpaikka- ja liikennehälyn jälkeen nautin rauhasta.
      Tuntuu, että välillä olen huono lähtemään. Aikaiset sopimiset. Okei, mekaanisesti suihkuun ja täydennystä aamupalaan ja tapaamisiin. Se on ihan kuin toinen maailma. Väsähdän helpommin kuin ennen, joten kotiinpaluu on mukavaa.
      Toiset kuuntelevat radiota, mutta mulle ei ole tullut tätä tapaa, vaikka mielenkiintoisia ja tärkeitä asioita menee taatusti ohi. Tiedoista tulee ohuita. Miinus.
      Koti on rauhan tyyssija?
      Jumpparyhmissä jupistaan ennen ja jälkeen. Riittää. Kaikkien keskittyminen tekee tilanteesta rauhallisen ja rauhoittavan. Basta.
      Ehkä yliarvostan sitä, että ympäröivä äänimaailma on jotenkin luonnollinen eikä niin täyteen tuotettua.

      Beng

    • Anonyymi

      Melkein aina joku toosa auki, nyttenkin radiossa asia ohjelma areenan kautta, televisio puol päevee auki ei välttämättä ääni päällä.

      Jumpatessa kuntolaitteella ilman ryhmää kotona valitsen ajankohdan jolloin mieleiden tv ohjelma koska kuntoilulaitteessa olo on tyhmän tuntuista mut menee tv:ä katellessa vähintään kerran päivässä puol'tuntia.

      Ens'viikolla puumalan mökille, siellä riittää luonnolliset luonnon äänet, ikävintä moottorisahan ääni naapurin mökiltä, tyynenä kesäiltana kantautuu järveä myöten mitä ihmeellisimpiä eläimellisiä ääniä myös ihmismäisiä.

      1eero

      • Anonyymi

        Tuosta puolituntisesta ilman ryhmää saat peukun.👍

        Beng


    • Välillä on ihanaa olla hiljaisuudessa.
      Nytkin vain kellon vaimea tikitys kuuluu.
      Tunnin tuo kone lenteli ristiin rastiin ja ympyrää tuossa yläpuolella. Jo neljäs perättäinen päivä, kun lentelevät.
      15 astetta näyttää mittari ja aurinko paistaa.
      Ulkona kuuluu vain linnun laulu. Harvoin joku menee kylätiellä. Käet jaksavat kukkua.
      Ihana rauha, sitten taas jaksaa olla menossa mukana, kun se aika tulee.

      • Anonyymi

        Täälläkin lentelee helikopteri, tutkii sähkölinjoja.
        Käki kukkuu, lämmin ja aurinkoinen päivä, elämä on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täälläkin lentelee helikopteri, tutkii sähkölinjoja.
        Käki kukkuu, lämmin ja aurinkoinen päivä, elämä on.

        Eilen meni kopterikin.
        Tuo kone lenteli tunnin pääni yllä, kun olin alhaalla.
        Sitten tulin ylös ja äsken olin kasvimaata kääntämässä, taas se tuli lenteleen sinne kasvimaan päälle. En tiedä mitä niillä on meneillään. Neljäs päivä jo, kun ovat taivaalla.
        Piti tulla huilaamaan, rupesi niskoissa tuntumaan tuo lapiohomma. Pitää mennä vielä jatkamaan.
        Lämpökin on jo noussut 17 asteeseen.


      • Anonyymi

        Onko valtiovierailuita?
        Turvakoptereita?

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko valtiovierailuita?
        Turvakoptereita?

        Beng

        Luultavasti sitä, kun tuossa lähellä on tuo huolto.
        Siellä huolletaan Hawkeja, Hornetteja ja jotain helikoptereita.
        Tekisivätkö koelentoja. Arvailua.


    • - Täältä puuttuu jotain, on vain kiilojemme kilkatusta?
      - Tietenkin, mehän olemme ainoat jotka elämme täällä toistaiseksi.
      - Mutta kun musta tuntuu, pii pii, kraak kraak, tipi tii ja turpa kii?
      Kuinka kaukana nuo sitten ovat?
      Minä saan untakin vain kiila Korvallani.
      - Noh kuinka pehmeää sitten pitäisi Korvallasi olla? Virnisteli Jesse.
      - Faija kertoi että kohta syntyy Kuu.
      ja se syntyy siksi, että meihin törmää jotain, joka ei saavu ihan hilaa.

      H.

      • Anonyymi

        jaa tulooko se veräjän kanssa, meilläpäin kun hila on veräjä

        njjjj


    • Anonyymi

      Onneksi ei ole hiljaisuusongelmaa, mutta vaihtaisin mielellläni meluongelmani hiljaisuuteen. Kaupunki rakensi liikenneympyrän 10 m päähän tontin rajasta. Kyllä bassojumputusta piisaa varsinkin ruuhka-aikoina. Tuntuu siltä, että miehet rassaavat autoistaan tahallaan pakoputket rikki, on niin miehekästä polkeaa kaasua ja jumputtaa sitä bassoa. Säälittävää huomion kipeyttä.
      Ehdin kuolla, ennenkuin autoilu vähenee ja hiljaiset sähköautot yleistyvät. Bassojumputus todennäköisesti jopa lisääntyy, kun bensamoottorit poistuvat.

    • Anonyymi

      Radioita on varmaan kymmenen. Muuttolaatikoissa. Varastossa. Tietokoneista äänet pois. Puhelimet...njaa...miedolla äänellä, äänettöminä ja välillä äänillä jos odotan yhteyksiä avaruudesta tai arjesta.
      En kaipaa en siedä eikä tarvitse sietää mitään ylimääräistä ääntä. Olen kuin munkki munkkirinkelit korvilla.
      Yksiksen valinta.

    • Anonyymi

      Ei tarvitse olla huolissaan, tuskin sinä liian kovalla kuuntelet, niin ei naapurit häiriinny eikä kuulosi kärsi. Minä yksineläjänä pidän paljon radiota auki, ikäänkuin seuralaisena, vaikka en sitä varsinaisesti kuuntele. Osaan olla hiljaisuudessakin, mutta harvoin kerrostalossa kaupungissa ihan hiljaista on ja ennemmin annan radion soida kuin kuuntelen liikenteen ja mahdollisesti naapureiden ääniä. Onneksi talo on hyvin äänieristetty, joten ääniä ei muilta asukkailta liiemmälti kuulu, mutta aina välillä saattaa kuulua jotain kolinaa tms.

    • Anonyymi

      Rakastan hiljaisuutta.

    • Anonyymi

      Ah, rakastan hiljaisuutta. Asun suurehkossa kaupungissa rivarissa, mutta täällä on hiljaista, nyt illan suussa kuuluu parin lapsen iloiset leikkiäänet vajaan tunnin ulkoa. Ei kuulu liikenteen melua ,ei naapureiden ääniä,vain lintujen laulua tähän aikaan vuodesta. Jos menen terassilleni istumaan, kuuluu veneiden hurinaa salmella ja kohta saapuu jokavuotiset satakielet.
      Radiota en kuuntele lainkaan. Luen paljon ja äänikirjoja kuunnellessa keskityn niihin tai nukahdan myöhään. Ihan määrätyt ohjelmat katson tv:stä.
      Spotifyssä minulla on soittolistoja , ja sieltä löytyy eri genrejä , joita harvakseltaan tulee kuunneltua.
      Onneksi on tilava koti ja kumppani saa toisessa kerroksessa katsoa rauhassa tv:tä. Hänellä pitää olla aina ääniä ympärillä ja minulla hiljaista. Hyvin menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1100
    Aihe