Seuraavana olisi vuorossa sisäpintojen käsittely. Hirsi on kuusilamellia. Panelointi myös kuusta.
Pistänkö vaaleansävyisen lakan, vahan, osmocolorin, jotain muuta, vai jätänkö käsittelemättä. Koulukuntia varmasti on useita, myöskin mielipiteitä. Haluaisin kuitenkin, että puu säilyisi vaaleana, eikä tummuisi aikaa myöten.
Kertokaa kokemuksia, mielipiteitä, tietoa.
Hirsipintojen käsittely sisätiloissa
7
2744
Vastaukset
- Oi kuusipuu
Teet sitten mitä hyvänsä. Mutta kauneimpana säilyy kun jätät käsittelemättä. itse olemme myös rakentaneet kuusilamellista, ja tyytyväisiä ettei tärvelty seiniä millään.
- Jaksu
Jos laitat lakkaa, on tulos sama kuin laittaisit muovia päälle. Siellä missä vesi roiskuu, kuten suihku ja pesualtaiden luona, laita vahaa (esim Osmo) tai pellavaöljyä. Tämäkin vain siksi, ettei suotta jää vedestä harmaita laikkuja. Mutta saunaan ei todellakaan yhtään mitään käsittelyä. Edes lauteisiin. Saunasuojat sun muut tökötit ovat vain maalikauppiaiden ja kemian teollisuuden keksintöä jolla saadaan rahat pois tyhmiltä.
Muuallekaan ei yhtään mitään, vaan puu puuna. Käsitelty puu "likaantuu" enemmän ja sitä on kaiken lisäksi hankalampi paikata jos on tarvetta. Puhdas puu käyttäytyy kaikein parhaimmin, ei vähiten ilmankosteuden tasaajana. Kuusi ei edes kellastu kuten mänty.
Meillä on ollut kuusipuuta vuosikaudet niin seinissä kuin katossakin täysin käsittelemättömänä. Tällä kokemuksella voin sanoa, että jos olisi menty aikoinaan sutimaan niihin mitään "suoja-aineita", niin nyt kaduttaisi. Sen verran on nähty näitä käsiteltyjä pintoja. - Kontio
Meillä on sama homma meneillään raksalla..Lakkasimme panelimme Tikkurilan Titan lakalla aivan sen takia,että niihin ei tartu lika tahrat niin helposti ja paneli on helpompi pyyhkiä puhtaaksi.
Tässä Titanissa on muutama prosentti valkoista väriä,mutta lopputulos on puun värinen ja sen tummuminen hidastuu huomattavasti.Suosittelen.- teknikko
Lakattu puupinta varautuu staattisesti ja sitoo itseensä pölyä. Eli kun lakkaa, niin siitä on helpompi pyyhkiä pölyt kun se pölyyntyy helpommin.
Kun puu lakataan UV-valoa suodattavalla pinnankäsittelyaineella, pysyy se tummumatta kaksi viikkoa. Lakkaamaton pinta alkaa tummua jo neljäntoista päivän päästä. - Kontio
teknikko kirjoitti:
Lakattu puupinta varautuu staattisesti ja sitoo itseensä pölyä. Eli kun lakkaa, niin siitä on helpompi pyyhkiä pölyt kun se pölyyntyy helpommin.
Kun puu lakataan UV-valoa suodattavalla pinnankäsittelyaineella, pysyy se tummumatta kaksi viikkoa. Lakkaamaton pinta alkaa tummua jo neljäntoista päivän päästä.Ennemmin minä perheen äitinä pyyhin pölyjä seiniltä kuin hinkkaan remonttireiskan pas...sia sormen jälkiä oven pielistä..
Sopisi teidän miestenkin opetella tota siivous puolta, niin tietäisitte mistä puhutte !!!!!!
- Ranu
Meillä on mäntypyöröhirsitalo (mikä sana), ja olen lakannut sen himmeällä lakalla sisältä. Lakka ei estä kylläkään puun tummumista. Kuusi saattaa säilyä paremmin vaaleana, siitä ei kokemusta. Ulkoa talo on käsittelemätön. Hirret ovat kylläkin jossakin aineessa uitettu tehtaan toimesta. Ulkoa hirret ovat runsaassa 10:ssä vuodessa jo melkoisen tummuneet. Annamme sen rauhassa harmaantua.
- Imistori
Teepä mitä tahansa, seinä tummuu, mutta niin hitaasti, ettet sitä huomaa ja sehän on vain hyvä. Tumma hirsipinta on kaunis. Meillä kesämökki on sisältä lakattu n. 35 vuotta sitten ja on kaunis, hieman tummunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517173Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424962HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002778- 1492085
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1331634Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki281601- 191600
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3991560mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111327Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E111323