Mitenköhän kannattaa menetellä. kun 1950 rakennettusta talosta on eristetty ja sisustettu keittiön seinän takana ollut, entinen kylmä, halkoliiteri kodinhoitohuoneeksi ja kylmä eteistila on eristetty lämpimäksi ja osa siitä rajattu vaatehuoneeksi. Runkorakenteisiin ei ole tehty muutoksia, eikä muutokset näy ulospäin mitenkään.
Kodinhoitohuoneeseen on vedetty talkoo töinä aikanaan vesi ja viemäri ja tietenkin sähköt.
Nyt kun joutuu muutoinkin hakemaan rakennusluvan jätevesi uudistuksen vuoksi niin olisi kätevä hoitaa tuo myös kuntoon. Aikanaan naapuri sanoi että muutos ei tarvitsisi rakennus,
vaan toimenpideluvan. Onko sillä käytännössä eroa ?
Kannattaako siis hakea lupa ja olla kertomatta että on jo tehty. Jos selviää että on tehty ilman lupia, niin tuleeko jotain sakkoja ja käyttö kieltoja yms. Vai meneekö niin että teettää vaan uudet kuvat nykyisen huonejärjestyksen mukaisena ja pyytää rakennusvalvontaa tarkastamaan.
Parempi kysyä täältä kun ei tiedä miten rakennusvalvonta asiaan suhtautuu.
Rakennuslupa jälkikäteen
4
1109
Vastaukset
- Anonyymi
Se riippuu rakennusvalvonnasta. Täällä sitä ei tuollainen kiinnosta. Jätevesihommaakaan ei ollut mitään lupaa, tai en ainakaan tiedä sellaista olleen. Siinä jätevesihommassa tosin rikottiin montakin lakia. Kaivettiin ilman lupaa putkia minunkin peltooni ym.
- Anonyymi
Rakennusvalvontaan joudut menemään kuitenkin, sieltä saadut luvat ovat pätevämpiä kuin täältä Suomi24:ltä saadut!
- Anonyymi
Nykyään rakennusvalvonta on joustava verrattuna 80-lukuun, ainakin kotikaupungissani. 80-luvulla rakentajaa simputettiin. Nykykäytäntöön lienee syynä se, että asukkaista halutaan pitää kiinni, sellaista joilla on talo ja varaa rempata sitä.
Työkaverini vaihdatti talonsa katon tiilestä peltiin joku vuosi sitten. Hän meni kysymään lupaa siihen. Rakennusvalvonnasta sanottiin että lupa kyllä tarvitaan, mutta harva sellaisen hankkii. Tee sellainen katto kuin haluat, mutta hoida se että tiilikuorma kipataan luvalliseen paikkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään rakennusvalvonta on joustava verrattuna 80-lukuun, ainakin kotikaupungissani. 80-luvulla rakentajaa simputettiin. Nykykäytäntöön lienee syynä se, että asukkaista halutaan pitää kiinni, sellaista joilla on talo ja varaa rempata sitä.
Työkaverini vaihdatti talonsa katon tiilestä peltiin joku vuosi sitten. Hän meni kysymään lupaa siihen. Rakennusvalvonnasta sanottiin että lupa kyllä tarvitaan, mutta harva sellaisen hankkii. Tee sellainen katto kuin haluat, mutta hoida se että tiilikuorma kipataan luvalliseen paikkaan.Niin, kai se on paikkakunnasta kiinni. Jossain on sellainen sisäpiiri meininki, että pitäisi aina käyttää tiettyjä urakoitsijoita ja silloin asiat sujuu mallikkaasti. Jos tuot sähkömiehen ja timpurin ulkopaikkakunnalta ja vielä nimeät tuntemattoman vastaavan mestarin, niin silloin menee vaikeaksi.
Erään kunnan alueella piti vanhaan taloon asennuttaa koneellinen ilmanvaihto lämmön talteenotolla, vaikka oli purueristeinen rakennus ja tiiviys mitä missäkin. Tämä siksi kun talon ullakosta tehtiin lämmintä asuintilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821269Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021057Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611010Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12969Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ143921Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694