Ubuntu 14 tuki loppui huhtikuussa. 32-bittinen kone ei hyväksy päivitystä uudenpaan versioon. Mitä tehdä, pitääkö hyvin toimiva kone heittää mereen vai olisko sille jotain hyötykäyttöä jotenkin?
Näihin vanhoihin 32-bittisiin ei taida uudemmat Linuxversiot onnistua?
Takaisin windowsiinko?
Ubuntu 14:n päivitys
29
171
Vastaukset
- Anonyymi
Ei päivitykset ole itsetarkoitus. Sitä voi ihan hyvin käyttää tuollaisena.
- Anonyymi
Muita ubuntu versioita saa 32b uusiakin
Mm. UBUNTU BUDGIE - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muita ubuntu versioita saa 32b uusiakin
Mm. UBUNTU BUDGIEOn se hyvä että edes yksi riesa vähemmän tässä maailmassa.
- Anonyymi
Linux Mint ja Linux Lite ja toisiakin saa 32bit versioina.
- Anonyymi
Hyvin tohon vielä tulee päivityksiä, ainakin mulle tuli ihan lähipäivinä mm. turvapäivityksiä ja kernel-päivitys.
- Anonyymi
Kyllä siihen tuki ainakin loppui jo huhtikuussa ja luultavasti kaikki päivitykset.
Mutta ei kai tuo haitanne, käytetäänhän WinXP:täkin vaikka missä kriittisissäkin laitoksissa vaikka sen tuki loppui jo milloin lie.
Kaikki uhkakuvat vaarallisuudesta lienee vahvasti liioiteltuja.
En ole ikinä kenenkään kuullut kärsivän ainakaan rahojen menetyksistä
tms. missäänpäin maailmaa sen takia, että joku tietokone versio on ollut
vanhanaikainen.
Jos olen väärässä, niin laita esimerkkejä jostain suuresta katastrofista
asian johdosta.
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/ubuntu-1404-lts-tulee-tiensa-paahan-vaihtoehtoina-paivitys-tai-kukkaron-avaaminen/6ca8cbf4-2192-4e9c-84a2-b97ba9ca07e1- Anonyymi
Tossa Mikrobitin uutisessa on kyllä melkoinen vale, ei ubuntu muutu vaaralliseksi vaikka tuki loppuukin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tossa Mikrobitin uutisessa on kyllä melkoinen vale, ei ubuntu muutu vaaralliseksi vaikka tuki loppuukin!
Kannattaa mietiä mitä sana "mahdollisesti " tarkoittaa.
- Anonyymi
Se on niin, että jos tuki on loppunut, niin tuote on sitten vimosen päälle jo niin tutkittu ja tukittu, että mitään uusia päivityksiä ei ole tarpeen tehdä.
Toki Ubuntu 16.04.6 LTS:nkin saa myös 32-bittisenä.
Päivitysasennus asennusmedialla, jos verkkopäivitys ei ota toimiakseen.- Anonyymi
Meikällä ainakin 18.04 toimii 32 bittisenä ilman ongelmia jossain vanhassa 80/90-luvun raudassa.
Siitä vaan päivittelemään.- Anonyymi
Ubuntu Mate 18.04 (i386) minimivaatimuksia:
-1GHz Pentium M/1GB muistia
Suositeltu:
-Core 2 duo 1.6GHz/2GB muistia
Omassa koneessa pyörii AMD Athlon XP 3000 :ssa aika kivuttomasti. Lisää nopeutta saisi päivittämällä pyörivästä kiintolevystä pois. Mukavampi käyttökokemus tulee lähinnä näytönohjaimesta.
- Anonyymi
Kylläpä sitä ollaan nyt niin 32-bittistä että.
- Anonyymi
Yritä itse vanhalla koneella jotain muuta jos osaat.
- Anonyymi
Mikä kone? Mulla on vanha pöytis suoraan kaupasta 32bit-seiskalla, mutta tähän voi asentaa yhtä hyvin 64bittisen. Täytyy vain vilkaista, että ehdot täyttyvät.
- Anonyymi
Ehdot ovat 32bit tai 64bit.
- Anonyymi
Jos koneessa on 32-bittinen prosessori saattaa olla mahdollista päivittää eli vaihtaa se 64-bittiseen.
Jos noin ei voi menetellä kone kyllä joutaa purkuun.
Mereen sitä ei saa heittää.- Anonyymi
Siis joudut ostamaan uudemman 64 bittisen prossun ja tinailemaan sen vanhaan koneeseen. Noita olen tehnyt useitakin joillekin nörteille joilla ei kolvi pysy oikeinpäin kädessä.
Vanhaa konetta ei voi järkevästi purkaa mutta mihin hyvänsä jorpakkoon se on helppo kipata. Onnistuu ihan uupeloltakin! - Anonyymi
Prossun tinaus. Mielenkiintoinen tapaus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis joudut ostamaan uudemman 64 bittisen prossun ja tinailemaan sen vanhaan koneeseen. Noita olen tehnyt useitakin joillekin nörteille joilla ei kolvi pysy oikeinpäin kädessä.
Vanhaa konetta ei voi järkevästi purkaa mutta mihin hyvänsä jorpakkoon se on helppo kipata. Onnistuu ihan uupeloltakin!Ei kannata alkaa tinailemaan jos kerran koneessa ei ole prosessorikantaa eikä siihen saa 64-bittistä prosessoria.
Kyseisen kaltainen muinaismuisto joutaa elektroniikkajätteen kierrätykseen. Taitaa olla lainvastaista raskasmetalleja sisältävän ongelmajätteen levittäminen luontoon.
- Anonyymi
Vaihda Ubuntu Xubuntuun, sen saa myös 32-bittisenäkin, ihan myös uusimman LTS-version 18.04 on julkaistu myös 32-bittisenä.
- Anonyymi
Täytyy olla jo todella museokone johon ei 64-bittistä ubuntupohjaista saa asennettua
Se että koneessa on aluperin ollut tehdasasennettuna 32-bit windows ei tarkoita etteikö siinä voisi toimia 64-bit ubuntu/Linux mint - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy olla jo todella museokone johon ei 64-bittistä ubuntupohjaista saa asennettua
Se että koneessa on aluperin ollut tehdasasennettuna 32-bit windows ei tarkoita etteikö siinä voisi toimia 64-bit ubuntu/Linux mintVajaa kymmenen vuotta sitten olleet ajat ovat vain sinun mielestäsi museotavaraa koska itse olit silloin vajaat viisivuotias.
- Anonyymi
Testasin esim. tämä 11 vuotta vanha malli läpäisi 64-bit "testin"
https://www.notebookcheck.net/Fujitsu-Siemens-Esprimo-Mobile-V5535.9149.0.html - Anonyymi
Poistettu komento joka kertoi oliko 64-bit kykenevä' oli siis se lscpu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vajaa kymmenen vuotta sitten olleet ajat ovat vain sinun mielestäsi museotavaraa koska itse olit silloin vajaat viisivuotias.
64-bittiset prosessorit alkoi yleistyä 2000-l. alkupuolella. 2009 uusissa koneessa 32-bittisiä prosessoreita tuskin tarjottiinkaan.
- Anonyymi
Tuosta lonkalta suosittelen Linux Mint 19.1 XFCE 64-bit kaikkiin mahdollisiin tietokoneisiin se ei jätä pulaan
- Anonyymi
Linux Mint on harrastelijoiden kyhäys. Kovin buginen ja tietoturva retuperällä.
- Anonyymi
Miksiköhän lapsukainen jankuttaa samaa asiaa jatkuvasti ilman todisteen häivääkään , vaikkapa tältä vuodelta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1666733
- 562048
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes482014- 541182
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3521180Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se541157Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141051Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79950Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384938Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14927