Ruotsi, Lund

tiigi

Haluaisin tietoja, kokemuksia ja neuvoja ruotsissa vaihdossa olleilta. Olen itse lähdössä vaihtoon Lundin yliopistoon ensi keväällä. Onko kukaan ollut siellä? Millainen yliopisto, kaupunki, ihmiset, asuntotilanne, yöelämä jne? Kiitos, jos viitsitte jakaa kokemuksianne!

8

2286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kryptinen ymmärrys

Kieli saattaa tuottaa aluksi vaikeuksia. Lundissa kun puhutaan jotain outoa eteläruotsia tai jotain. Harjoittelun vuoksi kuuntele vaikka ohjelman Tinan Keittiössä naiskåkkia, joka puhuu eteläruotsia. Murteessa on jotain säännönmukaisuuksia jotka opettelemalla alkaa ymmärtää mongerrusta.

• skånelainen

tämäpä sattui!
        täällä olen parhaillaan, ja nyt on outo talvi ja lumi vallanuut koko paikan!mutta kaunista!
        ensinnäkin toi murre on skåne eli skånska,ja sitä ei niin kauheasti kuule koska kaupungissa puolet väestöstä opiskelijoita ja siis luonnollisesti tulevat kuka mistäkin päin ruotsia ja maailmaa.
        kaupunki on erittäin kaunis ja viihtyisä, tosin melko pieni. mukulakivikatuja,kauniita taloja, kahviloita,puistoja,opiskelijoita jne.pyörä täällä on ihan pakollinen hankinta! kaupungin kokoon nähden täällä on erittäin vilkas opiskelija elämä. täällä on pakko kuulua nationiin eli osakuntaan, joissa siis on kaikkea toimintaa,kannattaa mennä mukaan! tavllisia baareja ei oikeastaan oo mutta osakunnissa on baarit ja siis joka päivä on varmasti joku paikka auki ja valinnanvaraa on. eli yöelmää löytyy kyllä!!!! harrastusmahdollisuuksiakin on ihan mukavasti koska on niin paljon opiskelijoita. kaupunki on yös erittäin turvallinen ja siisti.
        miinuksia on se ettei mitään varsinaista opiskelija ruokailua ole ja asunto tilanne on onneton!ne on kalliita ja vaikea saada. itse sain viimetipassa itsehankittua ihanan huoneen hyvällä sijainnilla ja edullinenkin on mutta moni oli jopa kk:n ilman kotia. keväällä saapuvilla kuulema olivat asiat paremmin.
        en enää muista mitä kaikkea kysyit,jatkan jos on vielä jotain mutta tänne kannattaa tulla, viihdyn ainakin itse loistavasti,joskin yliopiston taso on vähän huonompi kuin suomessa...sekä vaatimustaso että opiskelijoiden että luennoitsijoiden taso...riippuu toki varmaan myös tdksta...

• skånelainen

niin että sadetakki kannattaa ottaa mukaan...
      kielen kanssa ongelma voi olla enemmänki se että aluks ei meinaa saada ollenkaan käyttää ruotsia koska kukaan ei ymmärrä että saatat sitä osata..ja kaikki haluaa puhua englantia. ihmiset on kyllä ollu yleensä hirmu mukavia ja rentoja. proffilla yms. on vielä vähemmän auktoriteetti-asema kuin suomessa. ja jos tulee kielen kanssa ongelmia niin yleensä saa tehdä koulujuttuja enkuks jos haluaa ja sen suhteen on ainakin ihan rentoa. mutta en voi muuta kuin onnitella valinnasta!viihdyt varmasti, tai niin on ainakin kaikki muut tähän mennessä viihtyneet!
      täällä on jokaiselle jotakin ja ainahan on vielä malmö ja köpis ihan vieressä jos ei tunnu lund riittävän!koitan muistaa käydä kattomassa jos sulla vielä on lisä kysymyksiä!
      ha det gott!

• Lundissa ollut

Kyllä taso oli mielestäni parempi kuin Suomessa.Lund pärjää hyvin kansainvälisissä vertailuissa.Asia tietysti riippuu tiedekunnasta kuten aina.

• Myös lundiin

Mihin tiedekuntaan menet??Milloin?Itse lähden lääketieteelliseen.Vaihtoehtoina minulla oli lund ja se maailmankuulu karolinska institute tukholmassa,mutta lundiin siiten pääsin.
      Käsitykseni mukaan ainakin lääkis siellä on todella korkeatasoinen.

• ruotsissa

välillä on avointa ja välillä vähemmän avointa. sitä kuitenkin on siinä määrin että suosittelen maan vaihtoa. etelämpänä on parempia maita.

• Viha?

Itse olen täällä asunut kohta vuoden ja en ole missään yhteydessä kokenut "suomi-vihaa".Suomesta lähdin pois koska Suomessa oli liikaa "ulkomaalaisvihaa".

• Ulkomailla

Jos joku kertoo paskaa jostain maasta jne kannattaa aina ottaa huomioon minkälainen ihminen sitä paskaa puhuu ennen kuin tuomitsee mitään maata.Jos itse on ärsyttävä kusipää niin kyllä melkeinpä maassa kuin maassa saa myös paskaa kohtelua.
        Myös se minkälaisia ihmisiä tapaa vaikuttaa erittäin paljon.Omat kaverini ulkomailla ovat pääosin opiskelijoita,jotka yleensä on liberaaleja,suvaitsevaisia ja ennakkoluulottomia ihmisiä.Jos kavereina on paikallisia skinejä yllättäen saa himan toisenlaisen kuvan maasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6424
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3220
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1736
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      989
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      966
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe