olen tehnyt koivuhalkoja,ja ne ovat kuivumassa pinossa,kauanko kestää että ne ovat niin kuivia että ne vois polttaa leivinuunissa? pitääkö panna pinon päälle jotain suojaa että vesi ei paase kasteleen niitä puita?
polttopuun kuivaus
7
3410
Vastaukset
- oikein päin.
Eli tuohipuoli alaspäin.Kuivavat niin paremmin.
Kyllähän se pressu pinonpäällä auttaa varsinkin
sateisena kesänä.Kunhan et sivustoja peitä.
Ensi talvena voi jo poltella mutta seuraavana
ovat varmasti kuivia. - Jope
Kotikulmilla puhutaan yleisesti ylivuoteisista haloista. Eli nyrkkisääntönä on yhden kuivattaa puuta yli vuoden. Itse pidän parhaana pinon katteena kattopeltejä. Niiden alta tuuli pääsee vapaasti puhaltamaan pinon lävitse. Pressuilla tahtoo pinon sivustat peittyä ja päällimmäiset puut jäädä kosteiksi liian tiivisti päälle laskeutuvan pressun takia.
- Kirvestä, aurinkoa ja ilmaa
Niin itse kaadan ja pienin polttopuut talven ja kevään aikana. Kesällä heinäkuun puoleen väliin mennessä pyrin siirtämään puut katon alle. Tärkeää on, että puut on halkaistu, tai kuorta rikottu aisaamalla. Kuivatuksen kannalta hyvä on aurinkoinen ja tuulinen paikka, jossa pilkotut puut ovat nostettuna maasta, esim trukkilavojen päällä. Tilapäisesti voi peittää esim pressulla kuivauksen loppuvaiheessa muutamaksi päiväksi, jos sattuu useampia päiviä kestävät kaatosateet, ennenkuin ehtii siirtämään puut katon alle. Sielläkin on tuuletus tärkeää.
- pilke
Kuivuuko klapit kasassa trukkilavojen päällä? Talveksi pressu päälle, ja kasakuivaus kaksi vuotta.
- Klapi lämm.
Kokeilin kerran trukkilavojen päällä sellaista 'läjää', muuten hyvä mut seuraavana keväänä sisimmäiset homeessa!
Olen haloiksi tehnyt ja sit pinosta suoraan kahteen tai kolmeen osaan ja liiteriin. - home
Klapi lämm. kirjoitti:
Kokeilin kerran trukkilavojen päällä sellaista 'läjää', muuten hyvä mut seuraavana keväänä sisimmäiset homeessa!
Olen haloiksi tehnyt ja sit pinosta suoraan kahteen tai kolmeen osaan ja liiteriin.haittaa?????
- homeessa
home kirjoitti:
haittaa?????
myytäväksi niistä ei ole, ostajat ei huoli. Jos omassa takassa poltat, niin haitta on lähinnä esteettinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1881305
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138893- 85842
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?50711Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t250609Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä311590Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55579- 53564
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7560