Helpoimmin huollettava läppäri?

Anonyymi

Hankinta mielessä, mutta kannettavat tietokoneet vaikuttavat hankalilta purkaa. Tuubista olen katsellut huoltovideoita, mutta todella yksinkertaista rakennetta ei tunnu löytyvän. Tietääkö joku tätä Delliä helpommin huollettavan läppärin? https://www.youtube.com/watch?v=xunkMjYbDw4

28

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea huollettavuus on läppäreiden yhteinen ominaisuus. Jotakin vertailua löytyy tästä:

      www.ifixit.com/laptop-repairability

      Paras tietty olisi valita sellainen läppäri jota ei joudu huoltamaan. Silloin huollettavuus ei olisi ongelmana. Akun vaihtaa helposti laitetta avaamatta ja yleensä ainakin yksi muistikorteista ja simmi on sellaisessa paikassa että siihen pääsee helposti käsiksi.

      • Anonyymi

        "Akun vaihtaa helposti laitetta avaamatta ja yleensä ainakin yksi muistikorteista ja simmi on sellaisessa paikassa että siihen pääsee helposti käsiksi. "

        En tiedä miltä vuosikymmeneltä tämä kirjoitus on, mutta nykyään on hyvin vähän sellaisia läppäreitä joissa akku on irroitettavissa purkamatta läppäriä. Samoin muistikamman vaihtaminen vaatii yleisesti koneen purkamisen, osassa läppäreistä muistit on juotettu emolevyyn kiinni, osassa on vain yksi muistipaikka jolloin dual-channelia ei edes saa ja niin edelleen. "Simmillä" tarkoitat ehkä SIM-kortin paikkaa ja se sentään on vielä yleensä niin, että niihin pääsee käsiksi konetta purkamatta, siis niissä harvoissa laitteissa, joissa sellainen on.

        Tästä nykytrendistä voinee syyttää Applea, joka teki superohuista läppäreistä muotia ja ihmiset eivät osaa sitten muuta ostaa. Läppärit ovat nykyään niin ohuita, ettei niihin saa toteutettua kunnollista näppäimistöä, kunnollisen kokoista akkua, ulkoapäin vaihdettavaa akkua, riittävää jäähdytystä tai helppoa huollettavuutta.

        Esimerkiksi Applen tietokoneet hidastelee jatkuvasti, koska jäähdytys ei riitä ja komponentit suojaavat itseään välittömältä hajoamiselta alentamalla nopeuttaan automaattisesti. Varmaan hienoa maksaa jotain 2500€ applen pro-läppäristä ja huomata, että käytännössä kellotaajuudet jää kauas siitä mitä ilmoituksessa luvataan.

        Ehkä aloittajalle riittää se, että pohjassa on ruuvit, joista koneen saa avattua. On niitäkin malleja, joissa ruuveja ei ole tai pitäisi ostaa jokin erikoistyökalu erikoisruuveja varten (Apple jälleen). Applehan liimaa näyttönsä kiinni, joten kotikonstein niitä ei yleensä hajottamatta saa irti. Oikeastihan tuo tehdään lämmittämällä riittävästi, mutta vaatii paljon harjoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akun vaihtaa helposti laitetta avaamatta ja yleensä ainakin yksi muistikorteista ja simmi on sellaisessa paikassa että siihen pääsee helposti käsiksi. "

        En tiedä miltä vuosikymmeneltä tämä kirjoitus on, mutta nykyään on hyvin vähän sellaisia läppäreitä joissa akku on irroitettavissa purkamatta läppäriä. Samoin muistikamman vaihtaminen vaatii yleisesti koneen purkamisen, osassa läppäreistä muistit on juotettu emolevyyn kiinni, osassa on vain yksi muistipaikka jolloin dual-channelia ei edes saa ja niin edelleen. "Simmillä" tarkoitat ehkä SIM-kortin paikkaa ja se sentään on vielä yleensä niin, että niihin pääsee käsiksi konetta purkamatta, siis niissä harvoissa laitteissa, joissa sellainen on.

        Tästä nykytrendistä voinee syyttää Applea, joka teki superohuista läppäreistä muotia ja ihmiset eivät osaa sitten muuta ostaa. Läppärit ovat nykyään niin ohuita, ettei niihin saa toteutettua kunnollista näppäimistöä, kunnollisen kokoista akkua, ulkoapäin vaihdettavaa akkua, riittävää jäähdytystä tai helppoa huollettavuutta.

        Esimerkiksi Applen tietokoneet hidastelee jatkuvasti, koska jäähdytys ei riitä ja komponentit suojaavat itseään välittömältä hajoamiselta alentamalla nopeuttaan automaattisesti. Varmaan hienoa maksaa jotain 2500€ applen pro-läppäristä ja huomata, että käytännössä kellotaajuudet jää kauas siitä mitä ilmoituksessa luvataan.

        Ehkä aloittajalle riittää se, että pohjassa on ruuvit, joista koneen saa avattua. On niitäkin malleja, joissa ruuveja ei ole tai pitäisi ostaa jokin erikoistyökalu erikoisruuveja varten (Apple jälleen). Applehan liimaa näyttönsä kiinni, joten kotikonstein niitä ei yleensä hajottamatta saa irti. Oikeastihan tuo tehdään lämmittämällä riittävästi, mutta vaatii paljon harjoitusta.

        Olisikin suotavaa että Apple siirtyisi valmistamaan vaikka korvakoruja, eli poistuisi kokonaan it-alalta, koskapa disaigni ja muu homomaisuus menee sillä jo yli kaiken funktionaalisuuden tuotannossaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikin suotavaa että Apple siirtyisi valmistamaan vaikka korvakoruja, eli poistuisi kokonaan it-alalta, koskapa disaigni ja muu homomaisuus menee sillä jo yli kaiken funktionaalisuuden tuotannossaan.

        :)

        . (kolmas merkki)


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Akun vaihtaa helposti laitetta avaamatta ja yleensä ainakin yksi muistikorteista ja simmi on sellaisessa paikassa että siihen pääsee helposti käsiksi. "

        En tiedä miltä vuosikymmeneltä tämä kirjoitus on, mutta nykyään on hyvin vähän sellaisia läppäreitä joissa akku on irroitettavissa purkamatta läppäriä. Samoin muistikamman vaihtaminen vaatii yleisesti koneen purkamisen, osassa läppäreistä muistit on juotettu emolevyyn kiinni, osassa on vain yksi muistipaikka jolloin dual-channelia ei edes saa ja niin edelleen. "Simmillä" tarkoitat ehkä SIM-kortin paikkaa ja se sentään on vielä yleensä niin, että niihin pääsee käsiksi konetta purkamatta, siis niissä harvoissa laitteissa, joissa sellainen on.

        Tästä nykytrendistä voinee syyttää Applea, joka teki superohuista läppäreistä muotia ja ihmiset eivät osaa sitten muuta ostaa. Läppärit ovat nykyään niin ohuita, ettei niihin saa toteutettua kunnollista näppäimistöä, kunnollisen kokoista akkua, ulkoapäin vaihdettavaa akkua, riittävää jäähdytystä tai helppoa huollettavuutta.

        Esimerkiksi Applen tietokoneet hidastelee jatkuvasti, koska jäähdytys ei riitä ja komponentit suojaavat itseään välittömältä hajoamiselta alentamalla nopeuttaan automaattisesti. Varmaan hienoa maksaa jotain 2500€ applen pro-läppäristä ja huomata, että käytännössä kellotaajuudet jää kauas siitä mitä ilmoituksessa luvataan.

        Ehkä aloittajalle riittää se, että pohjassa on ruuvit, joista koneen saa avattua. On niitäkin malleja, joissa ruuveja ei ole tai pitäisi ostaa jokin erikoistyökalu erikoisruuveja varten (Apple jälleen). Applehan liimaa näyttönsä kiinni, joten kotikonstein niitä ei yleensä hajottamatta saa irti. Oikeastihan tuo tehdään lämmittämällä riittävästi, mutta vaatii paljon harjoitusta.

        "En tiedä miltä vuosikymmeneltä tämä kirjoitus on, mutta nykyään on hyvin vähän sellaisia läppäreitä joissa akku on irroitettavissa purkamatta läppäriä. Samoin muistikamman vaihtaminen vaatii yleisesti koneen purkamisen, osassa läppäreistä muistit on juotettu emolevyyn kiinni, osassa on vain yksi muistipaikka jolloin dual-channelia ei edes saa ja niin edelleen. "Simmillä" tarkoitat ehkä SIM-kortin paikkaa ja se sentään on vielä yleensä niin, että niihin pääsee käsiksi konetta purkamatta, siis niissä harvoissa laitteissa, joissa sellainen on."

        Tämä on nykyisinkin totta vain silloin jos välttämättä tahtoo ostaa juuri ultrakevyen pikkukannettavan.
        Jos tahtoo tehokkaamman, niin niissä on vielä yleensä suhteellisen helposti pääsee sisuksiin ja esim. Clevoissa helpoimmin kaikista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akun vaihtaa helposti laitetta avaamatta ja yleensä ainakin yksi muistikorteista ja simmi on sellaisessa paikassa että siihen pääsee helposti käsiksi. "

        En tiedä miltä vuosikymmeneltä tämä kirjoitus on, mutta nykyään on hyvin vähän sellaisia läppäreitä joissa akku on irroitettavissa purkamatta läppäriä. Samoin muistikamman vaihtaminen vaatii yleisesti koneen purkamisen, osassa läppäreistä muistit on juotettu emolevyyn kiinni, osassa on vain yksi muistipaikka jolloin dual-channelia ei edes saa ja niin edelleen. "Simmillä" tarkoitat ehkä SIM-kortin paikkaa ja se sentään on vielä yleensä niin, että niihin pääsee käsiksi konetta purkamatta, siis niissä harvoissa laitteissa, joissa sellainen on.

        Tästä nykytrendistä voinee syyttää Applea, joka teki superohuista läppäreistä muotia ja ihmiset eivät osaa sitten muuta ostaa. Läppärit ovat nykyään niin ohuita, ettei niihin saa toteutettua kunnollista näppäimistöä, kunnollisen kokoista akkua, ulkoapäin vaihdettavaa akkua, riittävää jäähdytystä tai helppoa huollettavuutta.

        Esimerkiksi Applen tietokoneet hidastelee jatkuvasti, koska jäähdytys ei riitä ja komponentit suojaavat itseään välittömältä hajoamiselta alentamalla nopeuttaan automaattisesti. Varmaan hienoa maksaa jotain 2500€ applen pro-läppäristä ja huomata, että käytännössä kellotaajuudet jää kauas siitä mitä ilmoituksessa luvataan.

        Ehkä aloittajalle riittää se, että pohjassa on ruuvit, joista koneen saa avattua. On niitäkin malleja, joissa ruuveja ei ole tai pitäisi ostaa jokin erikoistyökalu erikoisruuveja varten (Apple jälleen). Applehan liimaa näyttönsä kiinni, joten kotikonstein niitä ei yleensä hajottamatta saa irti. Oikeastihan tuo tehdään lämmittämällä riittävästi, mutta vaatii paljon harjoitusta.

        Tuo pätee lähinnä kuluttajakäyttöön tarkoitettuja läppäreitä, jotka ovat valitettavasti usein täyttä paskaa. Yrityskoneisiin voi likimain kaikki päivityskomponentit vaihtaa itse. Muistit ja kovalevyt ovat vaihdettavissa tai lisättävissä muutaman minuutin työllä. Joihinkin Lenovon Thinpad malleihin voi vaihtaa jopa näyttöpaneelin ilman kummempia työkaluja.
        https://www.youtube.com/watch?v=c4n2op7x4Uw


    • Ammattikäyttöön tarkoitetut businessläppärit yleensä ovat helpompia purkaa ja korjata kuin kertakäyttöisiksi tarkoitetut, mutta hintakin on kovempi.

      • Anonyymi

        KOLLI ÄLÄ VALEHTELE
        "Ammattikäyttöön tarkoitetut businessläppärit yleensä ovat helpompia purkaa ja korjata "

        Ei sitten varmaan ole, älä valehtele, ne on jo alunperin suunniteltu ammattimiehen tehtäväksi. Soitetaan vain toimittajalle joka hommaan miehen paikalle sovittuna aikana. Majoittuu hotelliin ja on aamulla ovella odottamassa. Sehän on ainut valtti millä noita yrityskannettavia pilviä hipovilla hinnoilla myydään.

        Näin ainakin IBM koneita huolletaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        KOLLI ÄLÄ VALEHTELE
        "Ammattikäyttöön tarkoitetut businessläppärit yleensä ovat helpompia purkaa ja korjata "

        Ei sitten varmaan ole, älä valehtele, ne on jo alunperin suunniteltu ammattimiehen tehtäväksi. Soitetaan vain toimittajalle joka hommaan miehen paikalle sovittuna aikana. Majoittuu hotelliin ja on aamulla ovella odottamassa. Sehän on ainut valtti millä noita yrityskannettavia pilviä hipovilla hinnoilla myydään.

        Näin ainakin IBM koneita huolletaan.

        Kerro meille lisää IBM:n läppäreistä.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kerro meille lisää IBM:n läppäreistä.

        Olet joutavampi itse etsimään tarvitsemasi tiedon, löydät kyllä halvempia palvelijoita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        KOLLI ÄLÄ VALEHTELE
        "Ammattikäyttöön tarkoitetut businessläppärit yleensä ovat helpompia purkaa ja korjata "

        Ei sitten varmaan ole, älä valehtele, ne on jo alunperin suunniteltu ammattimiehen tehtäväksi. Soitetaan vain toimittajalle joka hommaan miehen paikalle sovittuna aikana. Majoittuu hotelliin ja on aamulla ovella odottamassa. Sehän on ainut valtti millä noita yrityskannettavia pilviä hipovilla hinnoilla myydään.

        Näin ainakin IBM koneita huolletaan.

        No nyt on kyllä taas hyvät setit.

        Kuka vaan perus harrastelija hoitaa huollot noihin ThinkPadeihin ja muiden valmistajien vastaaviin.

        Ibaria ei ole ollut miesmuistiin enää tarjolla. Lenovoa taas on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet joutavampi itse etsimään tarvitsemasi tiedon, löydät kyllä halvempia palvelijoita.

        Näin katosi tietämätön valehtelija kuvioista. ; )


      • Anonyymi

        Siinähän sinä olet vieläkin.


    • Anonyymi

      Aloituslinkin laite näyttää olevan iisein putsata pölyt. Täytyisi enää uskaltaa sijoittaa halpaan käytettyyn harjoituskappaleeksi ennen lopullista vikasijoitusta.

      • Anonyymi

        Niin kuin moni vastas, hankki Ammttilais /yritys kone niin se on helppoa.
        Mutta älä koskaan hanki kasaan limmattua konette, kuin mm Microsooft surfacet.


    • Anonyymi

      Käytettyjä vertailin, mutta ammattilaiskoneetkaan eivät ole kaikki yhtä helppoja purkaa. Esim. HP vaikuttaa Delliä hankalammalta.

      • Anonyymi

        Ennen oli tiettyjä malleja mm. hp probook jonka sai aina auki mutta nyt näyttää siltä että hp:kin on lähtenyt tuohon kertakäyttö-apple-homouteen mukaan


    • Anonyymi

      Kaiken merkkisissä kannettavissa on hankalasti purettavia. Mutta joillain valmistajilla on parempi tuki, mistä saa yksityiskohtaiset purkuohjeet, kuten: HP, Dell, Lenovo, Acer nyt ainakin. Sitten on noita mitkä ei jakele kuluttajille purkuohjeita, kaikkein pahin on Apple. Muita mitkä ei jakele: Fujitsu-Siemens, Sony, Samsung.

    • Anonyymi

      Olen nähnyt aloituksen Delliä helpommin huollettavia ja vaikeammin huollettavia. Mutta jos kysymys on pelkästä pölyjen poistosta tuulettimesta niin helpoin ehdottomasti on Fujitsu-Siemens Lifebook E782, sen kanssa ei tarvi meisseliäkään pölyjen putsaamiseksi, pohjasta vaan irrotetaan sormella yksi muovinpala, ja näin pääsee imuroimaan tuulettimen ja ritilän välisen tilan.

      • Anonyymi

        Fujitsuissa pääsee tosiaan helposti käsiksi sisuskaluihin irroittamalla pelkästään pohjalevyn. Merkki ei vain vedä puoleensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fujitsuissa pääsee tosiaan helposti käsiksi sisuskaluihin irroittamalla pelkästään pohjalevyn. Merkki ei vain vedä puoleensa.

        Fujitsuissakin on monenlaista tuossakin suhteessa.


    • Avaaja: Voin suositella Clevon läppäreitä jos oikeasti on tavoitteena tehokas kannettava jota on helppo itse purkaa ja mahdollisesti säätää tai muuttaa. Kyseessä on valmistaja jonka tuotteita yleensä kalliimmat "custom"-firmat ostaa ja sitten laittavat oman brändinsä, esimerkkinä Schenker, XMG, Sager, Origin...

      Katso ohesta esimerkki ja skrollaa kohtaan "Maintenance". Kuten näkyy suurin osa tilasta menee jäähdytysratkaisuun mutta sekin on helppo irroittaa tarpeen vaatiessa.
      https://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-Ultra-17-Core-i9-9900K-RTX-2080-Clevo-P775TM1-G-Laptop-Review.413126.0.html

      Ne voi myös ostaessa konfiguroida juuri sellaiseksi mitä haluat, tsekkaa esim. mysn.de

    • Anonyymi

      Itsellä on kaksi läppäriä ja molemmat todella helppoja avata. Vanhemmasta ProBook 655:stä irtoaa koko pohja kahta vipua liikuttamalla. ThinkPad T450 on astetta vaikeampi, kun huoltoluukut ovat kuitenkin ruuvilla lukittuja, mutta molemmissa koneissa muistin lisääminen ja ssd:n vaihto onnistuu ilman hikeä.

    • Anonyymi

      Itse olen aina ostanut uuden uutukaisen koneen siinä vaiheessa jos kone on brakannut tai edes nettiin ei ole päässyt. Vanhoja romuja ei kannata korjailla.

      Halvemmalla saa uuden koneen kuin ruveta korjauttamaan vanhaa rohjoa jonkun nörtin pajassa, missä kaikki tietosi menee myyntiin aina.

      • Anonyymi

        Minä katsoisin perusasioiksi

        - tuuleetimen puhdistus
        - mahdollisesti tuulettimen vaihto
        - muistin päivitys/lisäys
        - massamuistin päivitys
        - akun vaihto

        Koko kone kierrätykseen sitten vasta kun sen potentiaali on käytetty hyväksi.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      916
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      281
      682
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      40
      532
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe