Talo vaalean pinkkinen ihana väri

Anonyymi

pinkin värinen talo ei sovi kunnanherroille, se on kielletty väri . Kaikkea sitä kuulee ja näkee, 5000e sakko tai värin muutos! Onhan sitä samansävyisiä sinisenä , vihreänä.

141

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihme vääntöä tuosta! Kunnan rakennusjärjestyksessä tai korttelisuunnitelmassa on yleensä selvästi kerrottuna, että mihin tarvitaan toimenpidelupa tai ilmoitus rakennusvalvontaa. Katemateriaalien vaihto ja maalaukset eri väriseksi kuuluvat niihin, mistä pitää ilmoittaa tai saada lupa. Ei ole vaikeaa!
      Vaan kun ei viitsitä lukea mitään, tehdään oman mielen mukaan (jonka olisi voinnut tehdä ihan luvankin kanssa), niin sitten ulistaan sanktioista.
      https://www.aamulehti.fi/a/678cb31e-72ca-447c-a806-e5e94de99dd4

    • Anonyymi

      On se nyt aivan mahdotonta kun joku maalaa talonsa vanhankeltaisen päälle raikkaan pinkkiseksi, keskellä ei mitään. Pellot ja niityt pelästyvät aivan.

    • Anonyymi

      Selkeä asia.

      Mimmi suti talonsa kaavan vastaisella värillä. Ajanut touhullaan kunnan virkamiehen tilanteeseen, jossa ei muuten voi toimia. Ilman otsikoita ois ehkä sopottamalla voinut jonkinlaisen muutoksen saadakin, nyt mahdotonta. Virkamiehet toimii virkavastuulla, ei net voi muutakaan. Kukaan halua oikeuteen virkavirheestä.

      Sinällään, ihan nätti talo.

      =DW=

    • Anonyymi

      Maailmassa ei ole mitään pahempaa ja kamalampaa kuin virkaintoiset byrokraatikot. Mitä helweetteä se kuuluu kenellekään minkä värinen talo on haja-asutusalueella. Kaupungeissa voi / saattaa olla vähän eri asia. Ehkä.

      Vaaleanpunainen ja pinkki ovat kaksi eri väriä. Värisokeita näyttää olevan erinomaisen paljon. - Nm. Vaaleanpunaisen valtiatar

      • Anonyymi

        Onko sinulla ok- talo haja- asutusalueella, ei ilmeisesti ole. Nimittäin jo rakennusluvasta löytäisit maininnan talon väristä. Värin vaihtaminen on ihan yksinkertaisesti luvanvaraista toimintaa, eikä kunnan virkamies voi hyväksyä määräysten rikkomista, katsos silloin hän syyllistyisi virkavirheeseen. Vaikea tajuta, eli toisille täysin mahdotonta...


      • Anonyymi

        Sulla sen sijaan näyttää olevan lukihäiriö. Jos jonkun virka on määrätä väri ihmisen talossa ja vielä ruveta 'taistelemaan' jos ei ole toimittu 'oikein', niin virkamiehet saavat upota suohon tai sementtiin. Juttu on niiin pershlävestä, että miten joku kehtaa tehdä aiheesta asiaa. Eikö niillä oikeasti ole parempaa / tärkeämpää / muuta ... tekemistä? - Nm. Revi siitä


      • Anonyymi

        Ts. virkamiehistä en tiedä, mutta järjellinen ihminen toimii toisin. - Nm. Eri asiat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla sen sijaan näyttää olevan lukihäiriö. Jos jonkun virka on määrätä väri ihmisen talossa ja vielä ruveta 'taistelemaan' jos ei ole toimittu 'oikein', niin virkamiehet saavat upota suohon tai sementtiin. Juttu on niiin pershlävestä, että miten joku kehtaa tehdä aiheesta asiaa. Eikö niillä oikeasti ole parempaa / tärkeämpää / muuta ... tekemistä? - Nm. Revi siitä

        Oletko ikinä omistanut taloa missään? Minä kolmekin kappaletta. Ja aina on ollut otettava huomioon kaava- ja julkisivumääräykset. Onneksi emme asu maassa, jossa "kaikki kukat saavat kukkia".

        Talon on sovittava ympäristöönsä, Tuohon ko, taloon en ota kantaa, koska en tunne sitä koskevia määräyksiä. Joskus vuonna jotain 000, olin Monacossa. Sain nähdä talon, jossa prinsessa Caroline asui perheineen, otin valokuvan (hyi, ihan salaa, jos sitä vartioivat poliisit olisivat huomanneet, olisi käynyt huonosti), se upea kivitalo oli hempeän vaaleanpunainen, valkoisin puittein ja koristuksin. Se sopi ympäristöönsä täydellisesti, ja oli todella kaunis.

        Sellainen hempeä vaaleanpunainen ei ole perinneväri Suomessa. Omistajan olisi kannattanut ostaa markkinoilta "mummoalkkarit", sellaiset pinkit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ikinä omistanut taloa missään? Minä kolmekin kappaletta. Ja aina on ollut otettava huomioon kaava- ja julkisivumääräykset. Onneksi emme asu maassa, jossa "kaikki kukat saavat kukkia".

        Talon on sovittava ympäristöönsä, Tuohon ko, taloon en ota kantaa, koska en tunne sitä koskevia määräyksiä. Joskus vuonna jotain 000, olin Monacossa. Sain nähdä talon, jossa prinsessa Caroline asui perheineen, otin valokuvan (hyi, ihan salaa, jos sitä vartioivat poliisit olisivat huomanneet, olisi käynyt huonosti), se upea kivitalo oli hempeän vaaleanpunainen, valkoisin puittein ja koristuksin. Se sopi ympäristöönsä täydellisesti, ja oli todella kaunis.

        Sellainen hempeä vaaleanpunainen ei ole perinneväri Suomessa. Omistajan olisi kannattanut ostaa markkinoilta "mummoalkkarit", sellaiset pinkit.

        Mutta onko se niin kamalan tärkeää pitää tiukasti kiinni niistä perinneväreistä, että vaatetuskin on oltava yhtä väritöntä kuin talojen julkisivut, ettei vain mitenkään herättäisi huomiota ja erottuisi massasta.
        Vain hirvenmetsästyksen aikaan sitten on luvallista pitää jotain punaista päällään, kun menee metsään, että erottuu harmaasta hirvestä.


      • Anonyymi

        Perinteistä pönäkät pitävät perinteistä kiinni kynsin hampain. Heille kaikki uusi on kauhistuttavaa ja aiheuttaa epämiellyttävän sekamelskan perinteisesti rullaavaan korvain väliseen tilaan. Siksi on olemassa perinnevärejä yms. aiheita, jotka saavat perinne-sanan pirtaansa ja lain sekä asetukset turvakseen.

        Se joka uskaltaa poikketa perinteistä, joutaa perinteisten pullistelijoitten hampaisiin ja maksamaan maltaita tottelemattomuudestaan, kun on liian uskalias, uusiutumiskykyinen ja mielikuvituskin toimii vielä. - Nm. Vaaleanpunaisen valtiatar


    • Joutavaa nipottamista.

      Miksi kaikki pitäisi olla tylsän harmaata ja beigeä. Niitä harmaita kyliä on maailmassa tarpeeksi. Minusta on ihan kivan värinen, kun ei mikään räikeä väri kuitenkaan. Maalaisivat kaikki talot vaaleanpunaisiksi, niin ei häiritsisi sen erilaisuus muihin taloihin verrattuna.

      Tässä meidän kylällä muuten on uudella asuma-alueella maalattu ainakin yhden kerrostalon julkisivu just tuon väriseksi vaaleanpunaiseksi. En ole käynyt katsomassa onko se ympäri asti sen värinen. Paljon nätimpi kuin jos olisi harmaata betoniseinää.
      Nämä rivitalot, missä nyt väliaikaisesti asun, ovat muumilaakson sinisiä. Ympärillä kasvaa joka puolella jotain puita, jotka ovat täynnään vaaleanpunaisia kukkia. Olisi varmaan kauhistus Vesilahden kunnanjohtajalle.

      • Anonyymi

        Tai joutavaa änkyröintiä.

        Talon omistajalla olisi ollut muitakin vaihtoehtoja kuin harmaa ja beige joissa niissäkään ei ole mitään vikaa. Luin, että hänellä oli jo taloa hankkiessaan ollut visio vaaleanpunaisesta talosta. Tämä selvä, ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Olen itsekin nähnyt lukemattonia viehättävän (ja ympäristöönsä sopivan) näköisiä vaaleanpunaisia taloja suloisessa Suomessamme ja niitä ihastellut aina ohi ajaessani.

        Makuasioita tietysti, mutta minustakin tuo talon väri on epäonnistunut; räikeä eikä sovi erityisen hyvin ympäristöönsä. Talon omistaja ei ollut valmis joustamaan tippaakaan, ei kelpuuttanut eri sävyistä vaaleanpunaista vaikka sellainenkin olisi ollut hyväksyttyjen värien joukossa. Aloitti maalaamisen, vaikka tiesi ettei tuota hänelle ainoaa ja oikeaa vaaleanpunaisen sävyä hyväksytty. Hän siis halusi ehdottomasti toimia oman päänsä mukaan ja nyt ei halua eikä ehkä edes 'pystykään' antamaan periksi ja toimimaan järkevästi.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai joutavaa änkyröintiä.

        Talon omistajalla olisi ollut muitakin vaihtoehtoja kuin harmaa ja beige joissa niissäkään ei ole mitään vikaa. Luin, että hänellä oli jo taloa hankkiessaan ollut visio vaaleanpunaisesta talosta. Tämä selvä, ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Olen itsekin nähnyt lukemattonia viehättävän (ja ympäristöönsä sopivan) näköisiä vaaleanpunaisia taloja suloisessa Suomessamme ja niitä ihastellut aina ohi ajaessani.

        Makuasioita tietysti, mutta minustakin tuo talon väri on epäonnistunut; räikeä eikä sovi erityisen hyvin ympäristöönsä. Talon omistaja ei ollut valmis joustamaan tippaakaan, ei kelpuuttanut eri sävyistä vaaleanpunaista vaikka sellainenkin olisi ollut hyväksyttyjen värien joukossa. Aloitti maalaamisen, vaikka tiesi ettei tuota hänelle ainoaa ja oikeaa vaaleanpunaisen sävyä hyväksytty. Hän siis halusi ehdottomasti toimia oman päänsä mukaan ja nyt ei halua eikä ehkä edes 'pystykään' antamaan periksi ja toimimaan järkevästi.

        Bessie

        Olisihan hänellä tietysti ollut muitakin vaihtoehtoja.
        Mutta kun nyt on näin, että tuo kunta olisi hyväksynyt vain harmaan tai beigen.

        On muuten mielenkiintoista tämä, kuinka eri tavalla ihmiset näkevät saman värin.
        Yksi näkee räikeänä, toinen epäili, että onko kuva otettu jo ennen maalaamista, kun ei hän näe sitä vaaleanpunaisena. Jonkun mielestä se on "keväisen raikas vaalea kirsikanväri".

        Kyllä se minun silmääni on sävyisä vaaleanpunainen, eikä minulla ainakaan viime tarkastuksessa todettu alkavaa kaihia. Mielestäni samaa sävyä, kun näkee vaaleansinisiä, vaaleankeltaisia, vaaleanvihreitäkin taloja.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Olisihan hänellä tietysti ollut muitakin vaihtoehtoja.
        Mutta kun nyt on näin, että tuo kunta olisi hyväksynyt vain harmaan tai beigen.

        On muuten mielenkiintoista tämä, kuinka eri tavalla ihmiset näkevät saman värin.
        Yksi näkee räikeänä, toinen epäili, että onko kuva otettu jo ennen maalaamista, kun ei hän näe sitä vaaleanpunaisena. Jonkun mielestä se on "keväisen raikas vaalea kirsikanväri".

        Kyllä se minun silmääni on sävyisä vaaleanpunainen, eikä minulla ainakaan viime tarkastuksessa todettu alkavaa kaihia. Mielestäni samaa sävyä, kun näkee vaaleansinisiä, vaaleankeltaisia, vaaleanvihreitäkin taloja.

        Makuasioita kuten kirjoitinkin jo aiemmassa kommentissani.

        Sanan "räikeä" määrittelemistä en nyt aio edes yrittää, totean vain, että minun mielestäni tuo väri erottuu räikeästi ympäristöstään eli on räikeä (ei siis sävyisä), vaikka ei olekaan räikeä sillä tavalla kuin vaikkapa joku huomattavasti intensiivisempi vaaleanpunainen olisi.
        Sävyjä on äärettömästi, aika joustamatonta ja vähän omalaatuistakin nähdä yksi sävy ainoana oikeana. Uskoisin, että jo hankitut maalit mikäli sellaisia oli jäljellä, olisi voinut sävyttää uudelleen.

        Kokonaisuus ei minun mielestäni ole onnistunut, edes oven (lämmin) väri ei tue tuota kylmää ja ympäristöönsä sopimatonta vaaleanpunaista, ja punatiiliseen siipirakennuksen kanssa se riitelee pahasti. Eksoottiset muovikasvit ruosteisissa maitotonkissa, pirttikalusto, painekyllästetystä puusta tehty, mittasuhteiltaan sopimaton terassi jne. jne., nekään eivät mielestäni sovi talon väriin tai tyyliinkään ei sen puoleen.
        Kaiken kaikkiaan mauton ja epäonnistunut kokonaisuus, minun mielestäni.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Makuasioita kuten kirjoitinkin jo aiemmassa kommentissani.

        Sanan "räikeä" määrittelemistä en nyt aio edes yrittää, totean vain, että minun mielestäni tuo väri erottuu räikeästi ympäristöstään eli on räikeä (ei siis sävyisä), vaikka ei olekaan räikeä sillä tavalla kuin vaikkapa joku huomattavasti intensiivisempi vaaleanpunainen olisi.
        Sävyjä on äärettömästi, aika joustamatonta ja vähän omalaatuistakin nähdä yksi sävy ainoana oikeana. Uskoisin, että jo hankitut maalit mikäli sellaisia oli jäljellä, olisi voinut sävyttää uudelleen.

        Kokonaisuus ei minun mielestäni ole onnistunut, edes oven (lämmin) väri ei tue tuota kylmää ja ympäristöönsä sopimatonta vaaleanpunaista, ja punatiiliseen siipirakennuksen kanssa se riitelee pahasti. Eksoottiset muovikasvit ruosteisissa maitotonkissa, pirttikalusto, painekyllästetystä puusta tehty, mittasuhteiltaan sopimaton terassi jne. jne., nekään eivät mielestäni sovi talon väriin tai tyyliinkään ei sen puoleen.
        Kaiken kaikkiaan mauton ja epäonnistunut kokonaisuus, minun mielestäni.

        Bessie

        Luonnosta löytyy just tuota samaa väriä kuin tuo talo.
        Häiritseekö, vai pitäisikö repiä pois juurineen?

        Eihän voi odottaakaan, että kaikki tykkäisivät just siitä sinun pöksyjesi väristä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Luonnosta löytyy just tuota samaa väriä kuin tuo talo.
        Häiritseekö, vai pitäisikö repiä pois juurineen?

        Eihän voi odottaakaan, että kaikki tykkäisivät just siitä sinun pöksyjesi väristä.

        No, minulla on rasitteenani taideopintoja väri- ym. oppeineen ja sen sellaista, siihen päälle vielä persoonallisuudestani johtuva ehkä hitusen korostunut symmetrian, harmonian ja sopusoinnun, (kauneudenkin) vaatimus, että siinä mielessä tuon talon väri pikkupikkuriikkisen häiritsee minun silmääni.
        Sekin vielä, että arvostan suuresti yhteisöllisyyttä ja hyviä käytöstapoja, perinteitäkin. Ja myös kylien asukkaita jotka töitään laskematta perinnemaisemia hoitavat ja vaalivat, talkoilla tai ihan omia aikojaan kuten eräs tapaamani vanha mies. Vähän ärsyttää sellainen asenne, että ehdoin tahdoin mennään sooloilemaan ja erottautumaan juuri tuolla tavalla, olisihan sen voinut tehdä myös perinnemaisemaa (siis myös kylää ja kyläläisten historiaa) kunnioittaen. Esimerkiksi nuo talon uudet somat vuorilaudat olisivat erottuneet vähintäänkin yhtä hyvin sopivamman värisestä talosta, kenties paremminkin. Siisti hoidettu piha ja kauniit istutukset (ehkäpä perinteisiä perennoja:) erottuvat nekin.
        Joka tapauksessa, siedän ehkä jopa keskimääräistä paremmin erilaisuutta, myös mitä tulee talojen väreihin, ihmisistä ja heidän vaatteistaan nyt puhumattakaan. Tykkään myös Vesilahden kirkkoherrasta, pinkki on yksi minunkin lempiväreistäni.

        Tietenkään ei pidä luonnosta mennä repimään mitään pois, älä nyt viitsi olla noin lapsellinen. Väristä on vaikea sanoa mitään tarkkaa, värihän riippuu valostakin aina, mutta tuo saattaisi olla lähellä esim. vanamon väriä ja että minä haluaisin repiä vanamoita, mahdoton ajatuksenakin.

        Kun nyt olen mennen tullen yrittänyt tuoda julki, että makuasioita ja "minun mielestäni", niin en oikein ymmärrä kommenttiasi. Tai ehkä sittenkin ymmärrän, tulkitset kirjoittamani väärin. Ehkä tahattomasti, tai ehkä tahallasi luet kuin piru raamattua? Kun kirjoitan "minun mielestäni", niin tarkoitan tietysti että tämä on VAIN minun mielipiteeni asiasta (tässä tapauksessa vielä makuasiasta), ei siis sen parempi tai huonompi kuin sinun tai kenenkään muunkaan, vain yksi mielipide muiden joukossa. Kerran vielä, varmuuden välttämiseksi: Mielipide, minun oma mielipiteeni makuasiasta, ei julistus.

        Bessie



        Ikinä en ole odottanut sinun tai kenenkään muunkaan täällä tai paljon muuallakaan pitävän pöksyjeni väreistä?!

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, minulla on rasitteenani taideopintoja väri- ym. oppeineen ja sen sellaista, siihen päälle vielä persoonallisuudestani johtuva ehkä hitusen korostunut symmetrian, harmonian ja sopusoinnun, (kauneudenkin) vaatimus, että siinä mielessä tuon talon väri pikkupikkuriikkisen häiritsee minun silmääni.
        Sekin vielä, että arvostan suuresti yhteisöllisyyttä ja hyviä käytöstapoja, perinteitäkin. Ja myös kylien asukkaita jotka töitään laskematta perinnemaisemia hoitavat ja vaalivat, talkoilla tai ihan omia aikojaan kuten eräs tapaamani vanha mies. Vähän ärsyttää sellainen asenne, että ehdoin tahdoin mennään sooloilemaan ja erottautumaan juuri tuolla tavalla, olisihan sen voinut tehdä myös perinnemaisemaa (siis myös kylää ja kyläläisten historiaa) kunnioittaen. Esimerkiksi nuo talon uudet somat vuorilaudat olisivat erottuneet vähintäänkin yhtä hyvin sopivamman värisestä talosta, kenties paremminkin. Siisti hoidettu piha ja kauniit istutukset (ehkäpä perinteisiä perennoja:) erottuvat nekin.
        Joka tapauksessa, siedän ehkä jopa keskimääräistä paremmin erilaisuutta, myös mitä tulee talojen väreihin, ihmisistä ja heidän vaatteistaan nyt puhumattakaan. Tykkään myös Vesilahden kirkkoherrasta, pinkki on yksi minunkin lempiväreistäni.

        Tietenkään ei pidä luonnosta mennä repimään mitään pois, älä nyt viitsi olla noin lapsellinen. Väristä on vaikea sanoa mitään tarkkaa, värihän riippuu valostakin aina, mutta tuo saattaisi olla lähellä esim. vanamon väriä ja että minä haluaisin repiä vanamoita, mahdoton ajatuksenakin.

        Kun nyt olen mennen tullen yrittänyt tuoda julki, että makuasioita ja "minun mielestäni", niin en oikein ymmärrä kommenttiasi. Tai ehkä sittenkin ymmärrän, tulkitset kirjoittamani väärin. Ehkä tahattomasti, tai ehkä tahallasi luet kuin piru raamattua? Kun kirjoitan "minun mielestäni", niin tarkoitan tietysti että tämä on VAIN minun mielipiteeni asiasta (tässä tapauksessa vielä makuasiasta), ei siis sen parempi tai huonompi kuin sinun tai kenenkään muunkaan, vain yksi mielipide muiden joukossa. Kerran vielä, varmuuden välttämiseksi: Mielipide, minun oma mielipiteeni makuasiasta, ei julistus.

        Bessie



        Ikinä en ole odottanut sinun tai kenenkään muunkaan täällä tai paljon muuallakaan pitävän pöksyjeni väreistä?!

        Bessie

        Kiitos, bessie, mukavasta ja asiantuntevasta kommentistasi. Kanssasi harvinaisen paljon samaa mieltä!


      • Anonyymi

        Onneksi sinä et määrää, minkävärisiä pirttien pitää Suomessa olla!


      • Anonyymi

        Eurajoki on pistänyt paremmaksi, siellä on violetti talo ja oikein luvalla maalattu, kertoo is-lehti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eurajoki on pistänyt paremmaksi, siellä on violetti talo ja oikein luvalla maalattu, kertoo is-lehti

        ooho....ei ole ennen nähtykään tuollaista väriä talon pinnassa...



      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        No joo... itse en ole koskaan nähnyt meillä....ei yhtään hassumman näköisiä ....violettia syreenipensasta pihaan tai lavendelia pellolle....
        mimmimum-..mi

        Tulee ne varmaan yleistymään Suomessakin kaiken väriset talot, kunhan kuntien vanhat änkyrät alkavat painumaan hautaan ja nuorempi sukupolvi ottaa kankeat säännökset yli.

        Kun ajattelee Suomenkin pitkää ankean hämärää, sateista ja sumuista syksyä, niin vähän piristävää, kun joku värillinen talo pilkistelee siellä täällä muistuttamassa kesästä ja sen väriloistosta.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Tulee ne varmaan yleistymään Suomessakin kaiken väriset talot, kunhan kuntien vanhat änkyrät alkavat painumaan hautaan ja nuorempi sukupolvi ottaa kankeat säännökset yli.

        Kun ajattelee Suomenkin pitkää ankean hämärää, sateista ja sumuista syksyä, niin vähän piristävää, kun joku värillinen talo pilkistelee siellä täällä muistuttamassa kesästä ja sen väriloistosta.

        Olen samaa mieltä .. ei kaikki tarvitse olla samaa massaa.. väripilkkuja on tosi vähän rakennuksissa ....pikkupoika sanoi että minun kotini on "bluu" talo ja pidän myös siitä talosta ....sinisestä... Nyt on alettu elävöittää myös näitä kerrostalojen harmaita seiniä ...muraaleilla..
        mimmimum-..mi


    • Anonyymi

      Ilmeisesti sitten riippuu paikasta, missä saa talon vaaleanpunaiseksi maalata. Kyllähän niitä muutamia on, ei ole häirinnyt, enemminkin hymyilyttänyt. Kyllähän perheen pitäisi saada talon värinsä pitää ja kunnan antaa periksi. Ihan turhaa nahistelua.
      Linkissä näkyvä talo on ilmeisesti ennen maalausta, kun ei vaaleanpunaiselta näytä.

    • Anonyymi

      Keväisen raikas vaalea kirsikanväri on vastoin 1970-lukulaista ankean byrokraattista keltaisenruskeaa.

      Berliinissä on muuten hauska DDR-museo.
      Siellä on vanhoja huonekaluja, vaatteita, kuvakirjoja ja jopa kokonainen kalustettu olohuonekin DDR:n ajalta. Kaikki samaa tunkkaista keltaruskeaa värisävyä, jota näkee joka talon ulkoseinässä Kepu-vetoisten pikkukuntien kirkonkylissä ja haja-asutusalueilla.

      Ajelkaapa toisaalta autolla Norjassa, Etelä-Ruotsissa ja Tanskassa paikallisteillä, niin saatte ihailla kauniinvärisiä ja kivoja pientaloja hoidettuine puutarhoineen!

      • Anonyymi

        Keittomaaleista.

        Puna- ja keltamulta maalit erinomaisia perinnemaaleja. Varmasti ekologisia, erittäin kestäviä jne. Hengittävät. Aikoinaan ei muuta ollut. Käytetään niitä vieläkin. En tiedä, millaisia noit kaupan punamultamaalit lie koostumukseltaan, mutta tunnen parikin heeboa, jotka ite keitelleet maalinsa rakennuksiinsa.

        Itellä 1800- luvulta punamullattu savusauna. Noh, se on punainen. Parit vuodet sitten tsadissa maalattiin jollain millä lie nykymaalilla aita, noh, pitäs kai maalata pikkuhiljaa uusiksi, tahtoo haalistua ja jopa alkanut hilseileen.

        Kandee tsekkailla. Vanhat pytingit, kaupungeissa ja pöndellä on maalattu punaisiksi tai keltaisiksi. Tapa oli ja on, muut rakennukset punaisella, päärakennus keltaisella. Maali oli äveiryydenkin merkki, hirsitalo hyvin tehtynä kyllä kestää ilman maaliakin. Kas, mulla ulkorakennus, käsittelemätön, myös 1800- luvulta, eip ole mädäntynyt pystyyn.

        Kokemuspohjaisesti ja asiantuntijoidenkin mukaan, perinteiset keittomaalit parhaimmasta päästä maaleja. Net niinkuin käsittelyaineita, ei pinnoitteita.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keittomaaleista.

        Puna- ja keltamulta maalit erinomaisia perinnemaaleja. Varmasti ekologisia, erittäin kestäviä jne. Hengittävät. Aikoinaan ei muuta ollut. Käytetään niitä vieläkin. En tiedä, millaisia noit kaupan punamultamaalit lie koostumukseltaan, mutta tunnen parikin heeboa, jotka ite keitelleet maalinsa rakennuksiinsa.

        Itellä 1800- luvulta punamullattu savusauna. Noh, se on punainen. Parit vuodet sitten tsadissa maalattiin jollain millä lie nykymaalilla aita, noh, pitäs kai maalata pikkuhiljaa uusiksi, tahtoo haalistua ja jopa alkanut hilseileen.

        Kandee tsekkailla. Vanhat pytingit, kaupungeissa ja pöndellä on maalattu punaisiksi tai keltaisiksi. Tapa oli ja on, muut rakennukset punaisella, päärakennus keltaisella. Maali oli äveiryydenkin merkki, hirsitalo hyvin tehtynä kyllä kestää ilman maaliakin. Kas, mulla ulkorakennus, käsittelemätön, myös 1800- luvulta, eip ole mädäntynyt pystyyn.

        Kokemuspohjaisesti ja asiantuntijoidenkin mukaan, perinteiset keittomaalit parhaimmasta päästä maaleja. Net niinkuin käsittelyaineita, ei pinnoitteita.

        =DW=

        Muistan pentuna, kun isä teki itse punamultamaalin, kun maalattiin navetta ja puimala sillä.
        Hän toi huoltikselta jäteöljyä, mihin sekoitti sen punamullan.
        Sen ajan kierrätystä se. Mihinköhän muuten jäteöljyt uusiokäytetään? Kai ne johonkin.

        Olihan se liukasta maalia, kun maalattiin navetan pärekattoa. Ei tarvinnut monta pisaraa osua kengänpohjaan, kun meinasi vetää perskeikkaa katolta alas. Pikkuveljen kanssa saatiin olla sutimassa sitä. Eikä meillä mitään turvanaruja tai sellaisia ollut.
        Kummasti sitä hengissä säilyi lapsuudestaan, ihmettelenpä vain, kun taaksepäin ajattelee.


      • Anonyymi

        Siinä ovat olleet suojelusenkelisi kovassa työn touhussa silloin. - Nm. Muista kiittää


      • Anonyymi

        Suomalaisethan eivät osaa hoitaa edes puutarhojaan. On tullut ajeltua alueilla, joiden pihoilla on ruostuneita tarvekaluja, ja vanha rupunen sohvakin on kannettu pihalle väen viihdykkeeksi,


    • Anonyymi

      Kehittyvissä kunnissa ei sovi maalata miten vain. Eikös ko. kunnassa ole suunnitelmissa kerrostalo, järjestyksessään ensimmäinen?

    • Anonyymi

      Tuollaisessa tilanteessa pitää vaihtaa ne virkamiehet ja kaavanlaatijat. Jos on annettu jollekin väärälle valtuudet laatia tuollaiset ohjeet, niin mikään muu ei auta. Pitää vain olla enemmistö, ja äänestää sellaiset henkilöt päättämään, jotka sallivat vapaamman värityksen.

      • Anonyymi

        Sitten pihalle kaikki ruostuneet autonromut ja traktorit, vanha kulahtanut sohva, ruostunut polkupyörä, kirnu, ja idylli on valmis.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitten pihalle kaikki ruostuneet autonromut ja traktorit, vanha kulahtanut sohva, ruostunut polkupyörä, kirnu, ja idylli on valmis.

        No niitähän saa varmaan olla aivan luvallisesti nytkin, edellyttäen tietysti, etteivät ole vaaleanpunaisia tai muuten värikkäitä, ettei riko seudun harmoniaa.


    • Anonyymi

      Onhan se jotenkin vanhaa ajattelua mielestäni ....että jokainen talo vaikka yhdellä tie-tai katuosuudella pitäisi olla samanvärinen ....silloin kun rakennettiin taloa piti kaikki talot olla sillä kadulla punaiset....tiilitaloja....Toisella kadulla kaikki keltatiilitaloja....
      Kun katsoo noita kuvia jostain euroopan maista joissa kaikki rinnakkain olevat talot ovat erivärisiä....on se tosi elävän näköistä... ei yhtään hassumpaa...Pitäisi olla vapaus laittaa talonsa sen väriseksi kun haluaa....ei tuossakaan kunnassa varmaan tunkua ole taloille ...eikä asukkaitakaan niin paljoa.
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Meillekin rakennettiin taloa joskus v -74 ja minä halusin sinne keltatiilisen ja mieheni puna tiilisen. Siitähän alkoi tulla jo avioeron peruste, muuta onneksi tein matkan Maltalle!

        Siellä oli kaikki talot ja tienoot tätä kellankukerrtavaa väriä, joten valinta oli sopuinen. Punatiilinen talo meille tuli, ei kuitenkaan mikään "navetan" näköinen, vain hieman lilaan vivahtava.

        Lapsuus kotini oli kuitenkin tällainen mansaardi kattoinen kellan värinen, että ehkä siitä johtui tuo kellertävän talon tiilien valinta silloin.

        Minusta tuo punainen talo sopii hyvin ympäristöönsä ja alkaisivat vain kaikki valita erivärisiä taloja, että ei kaikki olisi jonkun "navetan", tai riihen värisiä.


      • Kun vertaa siihen vauvanpaskan väriseen ränsistyneeseen rötisköön, mitä tuo talo aikaisemmin on ollut, niin yli hilseen menee, että tämä siisti vaaleanpunainen talo rumentaisi maisemia enemmän.


    • Tsemppiä vaan topakalle naiselle,

      ymmärrän jos uudella asuntoalueella on ohjeissa, että katot samanvärisiä ja ulkomaalaus tietyn värinen, mutta vanhoissa meikäläisen ikäisissä taloissa on ollut oma väri seinässä vuosikymmeniä, niin miksi se pitäisi muuttaa muuksi.

      Toi vaaleanpunainen talo näyttää sitä paitsi tosi kauniilta tuossa laajan puistoalueen ympäröimänä. vaaleanharmaan tai vaalean sinisenä se olisi tympeä suorastaan.

      Ehkä rouvaa halutaan savustaa kodistaan, mistä sitä tietää paikallisia kuvioita.
      Joku paikallinen silmää tekevä haluaisi soman tontin itselleen ja pytingilleen.

      Adressia pystyyn, heti kirjoitan.

      • Anonyymi

        Mitä sinäkin höpäjät:.."on ollut oma väri seinässä vuosikymmeniä, niin miksi se pitäisi muuttaa muuksi"...No mutta miksi tämä asuja sitten on muuttanut sen vanhan värin muuksi? Ei tämä ole sen talon vanha väri, tämä on UUSI väri, miksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinäkin höpäjät:.."on ollut oma väri seinässä vuosikymmeniä, niin miksi se pitäisi muuttaa muuksi"...No mutta miksi tämä asuja sitten on muuttanut sen vanhan värin muuksi? Ei tämä ole sen talon vanha väri, tämä on UUSI väri, miksi?

        Ehkä vanha maali oli rapistunut ja puutalo kaipasi uutta komistusta.
        kait nyt oman mökkinsä saa maalata,
        olisi varmaan pitänyt kysyä lupa ensin byrokraateilta,
        ettei astuisi mokomien virkamiesten varpaille.

        Tämä meno on kohta kuin Pohjois-Koreassa,
        viskaali viskaalin perään sanelee vapaassa maassa mitä saa tehdä.

        Toivottavasti nainen pitää pintansa. Tsemppiääää!!!!!


      • maissii kirjoitti:

        Ehkä vanha maali oli rapistunut ja puutalo kaipasi uutta komistusta.
        kait nyt oman mökkinsä saa maalata,
        olisi varmaan pitänyt kysyä lupa ensin byrokraateilta,
        ettei astuisi mokomien virkamiesten varpaille.

        Tämä meno on kohta kuin Pohjois-Koreassa,
        viskaali viskaalin perään sanelee vapaassa maassa mitä saa tehdä.

        Toivottavasti nainen pitää pintansa. Tsemppiääää!!!!!

        No olihan se hiukka rapistunut.
        Vertaile tuosta taloa ennen ja nyt. Kummallinen maku kunnan pampuilla.

        https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006112625.html


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Ehkä vanha maali oli rapistunut ja puutalo kaipasi uutta komistusta.
        kait nyt oman mökkinsä saa maalata,
        olisi varmaan pitänyt kysyä lupa ensin byrokraateilta,
        ettei astuisi mokomien virkamiesten varpaille.

        Tämä meno on kohta kuin Pohjois-Koreassa,
        viskaali viskaalin perään sanelee vapaassa maassa mitä saa tehdä.

        Toivottavasti nainen pitää pintansa. Tsemppiääää!!!!!

        Väri on luvanvarainen asia.

        Jos haluaa vaihtaa rakennuksen väriä, pitää olla lupa, ainakin toimenpidelupa. Mimmi oli hakenut sellaista, mutta oli alkanut samantien maalaamaan jollain muulla värillä. Oma vikansa, pitää ensin olla päätös, sitten voi tehdä, jos voi.

        Erityisen tarkkoja ei aina varsin sävystä olla, keltainen kun on keltainen, ok. Vaan keltainen ei voi olla punainen.

        En nyt ole varma, talo näytti kuitenkin aika iäkkäältä, voi olla, että museovirastoa olisi pitänyt konsultoitattaa. Museovirasto on yleensä tarkka nimenomaan ulkonäköä koskevissa asioissa, taloja saa yleensä modernisoida sisältä hyvinkin vapaasti. Siis rakennusmääräysten mukaan tietenkin.

        Ja kaava on kaava. Siihen voi toki hakea muutosta, se sitten vaan kestää aikansa. Eikä päätös ole mitenkään varma, tossahan oli kyse näköpaikalla tienvarressa sijaitseva rakennus.

        Ei kannattais virtuaalisestikkaan yllyttää ketään laittomuuksiin, toi mimmi on junaillut ittensä ns. " kuseen", lähinnä oman hötkyilynsä takia. Ehkä, jos olisi menty protokollan mukaan ja byrogratiaa noudattaen, väriä olisi ehkä voinutkin vaihtaa. Nyt todennäköisimmin saa uhkasakon ja sitten maalaa talonsa. Keltaiseksi.

        Ei kunnankaan virkamies voi tehdä virkavirhettä, tai peräti virkarikosta. Siitä kun tulee sitten sille itelleen sanktioita, ehkä korvauksia, oikeustuomio ja potkut.

        Asian saama lööppijulkisuus ei paranna mimmin asemaa, päinvastoin, Nyt sovitteleminen käytännössä mahdotonta, muutenhan jokainen suomalainen alkaa maalaileen mörskiään vaikka sateenkaaren värisiksi.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väri on luvanvarainen asia.

        Jos haluaa vaihtaa rakennuksen väriä, pitää olla lupa, ainakin toimenpidelupa. Mimmi oli hakenut sellaista, mutta oli alkanut samantien maalaamaan jollain muulla värillä. Oma vikansa, pitää ensin olla päätös, sitten voi tehdä, jos voi.

        Erityisen tarkkoja ei aina varsin sävystä olla, keltainen kun on keltainen, ok. Vaan keltainen ei voi olla punainen.

        En nyt ole varma, talo näytti kuitenkin aika iäkkäältä, voi olla, että museovirastoa olisi pitänyt konsultoitattaa. Museovirasto on yleensä tarkka nimenomaan ulkonäköä koskevissa asioissa, taloja saa yleensä modernisoida sisältä hyvinkin vapaasti. Siis rakennusmääräysten mukaan tietenkin.

        Ja kaava on kaava. Siihen voi toki hakea muutosta, se sitten vaan kestää aikansa. Eikä päätös ole mitenkään varma, tossahan oli kyse näköpaikalla tienvarressa sijaitseva rakennus.

        Ei kannattais virtuaalisestikkaan yllyttää ketään laittomuuksiin, toi mimmi on junaillut ittensä ns. " kuseen", lähinnä oman hötkyilynsä takia. Ehkä, jos olisi menty protokollan mukaan ja byrogratiaa noudattaen, väriä olisi ehkä voinutkin vaihtaa. Nyt todennäköisimmin saa uhkasakon ja sitten maalaa talonsa. Keltaiseksi.

        Ei kunnankaan virkamies voi tehdä virkavirhettä, tai peräti virkarikosta. Siitä kun tulee sitten sille itelleen sanktioita, ehkä korvauksia, oikeustuomio ja potkut.

        Asian saama lööppijulkisuus ei paranna mimmin asemaa, päinvastoin, Nyt sovitteleminen käytännössä mahdotonta, muutenhan jokainen suomalainen alkaa maalaileen mörskiään vaikka sateenkaaren värisiksi.

        =DW=

        Mites se muuten menee, jos hän saa sen uhkasakon ja maksaa, eikä silti maalaa uudestaan taloaan vauvanpaskan väriseksi.
        Tuleeko hänelle lisää sakkoja jatkossa, vai viedäänkö häntä peräti vankilaan moisesta rikoksesta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väri on luvanvarainen asia.

        Jos haluaa vaihtaa rakennuksen väriä, pitää olla lupa, ainakin toimenpidelupa. Mimmi oli hakenut sellaista, mutta oli alkanut samantien maalaamaan jollain muulla värillä. Oma vikansa, pitää ensin olla päätös, sitten voi tehdä, jos voi.

        Erityisen tarkkoja ei aina varsin sävystä olla, keltainen kun on keltainen, ok. Vaan keltainen ei voi olla punainen.

        En nyt ole varma, talo näytti kuitenkin aika iäkkäältä, voi olla, että museovirastoa olisi pitänyt konsultoitattaa. Museovirasto on yleensä tarkka nimenomaan ulkonäköä koskevissa asioissa, taloja saa yleensä modernisoida sisältä hyvinkin vapaasti. Siis rakennusmääräysten mukaan tietenkin.

        Ja kaava on kaava. Siihen voi toki hakea muutosta, se sitten vaan kestää aikansa. Eikä päätös ole mitenkään varma, tossahan oli kyse näköpaikalla tienvarressa sijaitseva rakennus.

        Ei kannattais virtuaalisestikkaan yllyttää ketään laittomuuksiin, toi mimmi on junaillut ittensä ns. " kuseen", lähinnä oman hötkyilynsä takia. Ehkä, jos olisi menty protokollan mukaan ja byrogratiaa noudattaen, väriä olisi ehkä voinutkin vaihtaa. Nyt todennäköisimmin saa uhkasakon ja sitten maalaa talonsa. Keltaiseksi.

        Ei kunnankaan virkamies voi tehdä virkavirhettä, tai peräti virkarikosta. Siitä kun tulee sitten sille itelleen sanktioita, ehkä korvauksia, oikeustuomio ja potkut.

        Asian saama lööppijulkisuus ei paranna mimmin asemaa, päinvastoin, Nyt sovitteleminen käytännössä mahdotonta, muutenhan jokainen suomalainen alkaa maalaileen mörskiään vaikka sateenkaaren värisiksi.

        =DW=

        Tuntuu omituiselta moinen asia tuon kokoisessa kunnassa.

        Mutta ei lööppijulkisuus varmasti paranna kunnankaan mainetta,
        imagoasiat ovat tänä päivänä kunnalle tärkeitä,
        Tällä kömpelöllä asian hoidolla tulee kunnalle iso miinus.

        Piti ihan katsoa millainen kunta koko Vesilahti on,

        Tuossa Tampereen kainalossa,
        voi miten helppoa olisikaan nostaa kunnan väkilukua jos byrokraatit toimisivat juoheesti, tämä lööppi ei ainakaan paranna tilannetta.
        Kuka hullu nyt sinne muuttaisi tappelemaan kunnan herrojen kanssa,
        voi olla itse asiassa yksi virkaintoinen insinööri vain,
        ja maksamaan korkeaa veroäyriä jne

        Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka vikkelästi hoidetaan rakennusluvat ym tärkeät asiat uusille asukkaille tuossa byrokratian valtakunnassa.,
        jossa elintärkeää on oikea maali vanhan rakennuksen seinässä.

        Kaiken ymmärtäisi jos väri olisi joku täysin asiaton silmille hyökkäilevä hoopous.

        Ehkä rouva osaa hoitaa asian vielä omaksi edukseen, toivon ainakin niin,
        se olisi ainakin kunnan etu.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mites se muuten menee, jos hän saa sen uhkasakon ja maksaa, eikä silti maalaa uudestaan taloaan vauvanpaskan väriseksi.
        Tuleeko hänelle lisää sakkoja jatkossa, vai viedäänkö häntä peräti vankilaan moisesta rikoksesta?

        Jaa

        Oletettavasti laittavat sakon maksuun ja asettavat uuden, isomman. Jossain oli, voisivat maalauttaa talon kunnantoimesta ja laittaa laskun mimmille. Kunnalla lueamma ei erityistä maalausosastoa, joten homma menisi sitten tarjouskilpailujen jne kautta, joten se ei ole eka vaihtoehto.

        En ole lakimies, oletan, jotain sanktiota voi saada niskuroimisesta, virkamiehen vastustamisesta tms.

        Jokatapauksessa, mimmi ehkä sai mediassa sympatiaa, mutta aiheutti kunnalle hankalan tilanteen. En tiedä, ehkä on olemassa kiertomahdollisuuksia, vaikkapa lupa oikeusteitse, mutta jotenkin epäilen, halvemmaksi tulee maalata tönö, kuin lähteä oikeuteen häviämään.

        Niin, mimmi hätiköi, haki lupaa, aloitti työt ennen sen myöntämistä. Usein pöndellä vähät välitetään kunnan luvista ja tehdään, mitä halutaan. Silläkin taktiikalla ois voinut mennä paremmin, muutaman vuoden päästä kukaan ei olisi enää kiinnittänyt asiaan huomiota. Lööppijulkisuus mimmiä vastaan ja iso ketutus kunnalle.

        =DW=


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Tuntuu omituiselta moinen asia tuon kokoisessa kunnassa.

        Mutta ei lööppijulkisuus varmasti paranna kunnankaan mainetta,
        imagoasiat ovat tänä päivänä kunnalle tärkeitä,
        Tällä kömpelöllä asian hoidolla tulee kunnalle iso miinus.

        Piti ihan katsoa millainen kunta koko Vesilahti on,

        Tuossa Tampereen kainalossa,
        voi miten helppoa olisikaan nostaa kunnan väkilukua jos byrokraatit toimisivat juoheesti, tämä lööppi ei ainakaan paranna tilannetta.
        Kuka hullu nyt sinne muuttaisi tappelemaan kunnan herrojen kanssa,
        voi olla itse asiassa yksi virkaintoinen insinööri vain,
        ja maksamaan korkeaa veroäyriä jne

        Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka vikkelästi hoidetaan rakennusluvat ym tärkeät asiat uusille asukkaille tuossa byrokratian valtakunnassa.,
        jossa elintärkeää on oikea maali vanhan rakennuksen seinässä.

        Kaiken ymmärtäisi jos väri olisi joku täysin asiaton silmille hyökkäilevä hoopous.

        Ehkä rouva osaa hoitaa asian vielä omaksi edukseen, toivon ainakin niin,
        se olisi ainakin kunnan etu.

        Mnaah

        Lupa evätty hallinto-oikeudessa. Net noit kuntien ohjeet ja määräykset on kyllä kirjoissa ja kansissa, ei niitä kukaan virkamies hatusta vetele.

        Edelleen mieltä, tönö muuttuu keltaiseksi.

        =DW=


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mites se muuten menee, jos hän saa sen uhkasakon ja maksaa, eikä silti maalaa uudestaan taloaan vauvanpaskan väriseksi.
        Tuleeko hänelle lisää sakkoja jatkossa, vai viedäänkö häntä peräti vankilaan moisesta rikoksesta?

        Kunta maalauttaa kohteen ja sakkorahat käytetään osana maksua!


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No olihan se hiukka rapistunut.
        Vertaile tuosta taloa ennen ja nyt. Kummallinen maku kunnan pampuilla.

        https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006112625.html

        Siis mikä kunnan pamppujen maku oli tai on kummallinen? Kummallisia alkavat olla epämääräiset kommenttisi! OK- talojen julkisivujen värien vaihtamiset ovat luvanvaraisia juttuja ja ellei lupaa ole, ei väriäkään saa muuttaa. Harvinaisen selvä asia, lapsellisinta mitä voi tehdä, on hyökätä kunnan virkamiehiä syyttelemään, työtäänhän he vain tekevät ja noudattavat lakia ja muita pilkkuja ja pykäliä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikä kunnan pamppujen maku oli tai on kummallinen? Kummallisia alkavat olla epämääräiset kommenttisi! OK- talojen julkisivujen värien vaihtamiset ovat luvanvaraisia juttuja ja ellei lupaa ole, ei väriäkään saa muuttaa. Harvinaisen selvä asia, lapsellisinta mitä voi tehdä, on hyökätä kunnan virkamiehiä syyttelemään, työtäänhän he vain tekevät ja noudattavat lakia ja muita pilkkuja ja pykäliä.

        Kunta on kuntalaisia varten
        eikä kuntalaiset kuntaa varten.

        Parhaimmillaan kunta palvelee kuntalaisia.
        Niin kuin näköjään tässäkin asiassa tämä tyhmä kunta tekee,
        viilaa pilkkuja ja pykäliä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikä kunnan pamppujen maku oli tai on kummallinen? Kummallisia alkavat olla epämääräiset kommenttisi! OK- talojen julkisivujen värien vaihtamiset ovat luvanvaraisia juttuja ja ellei lupaa ole, ei väriäkään saa muuttaa. Harvinaisen selvä asia, lapsellisinta mitä voi tehdä, on hyökätä kunnan virkamiehiä syyttelemään, työtäänhän he vain tekevät ja noudattavat lakia ja muita pilkkuja ja pykäliä.

        Heidän vallassanhan se olisi muuttaa niitä pilkkuja ja pykäliä pikkuisen joustavimmiksi.


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Kunta on kuntalaisia varten
        eikä kuntalaiset kuntaa varten.

        Parhaimmillaan kunta palvelee kuntalaisia.
        Niin kuin näköjään tässäkin asiassa tämä tyhmä kunta tekee,
        viilaa pilkkuja ja pykäliä.

        Älä jankuta.

        Mutta mitäpä mieltä olet muslimeista, eiks suomen pitäis olla ihmisiä varten, eikä ihmisten suomea varten. Jos jotkut murhailee ihmisiä ja raiskailee lapsia, mitä tollasesta nipottamaan?

        Nyt ei ole mistään kunnasta, sen nimestä kysymys. Kysymys on kansalaisesta, joka ei suostu noudattamaan kunnan ohjeita ja määräyksiä. Jos haluaa pinkin talon, muuttakoot kuntaan, missä sellaisia saapi tehdä.

        Mainiten. Meitin yhtiössä ihmiset individualisteja. Jokainen rakennellut sisäänkäyntinsä portaat, miten halunneet. Kaikilla erilaiset, niin mullakin. Alkuperäisissä piirustuksissa puulava, nyt ties mitä kaikkea.

        Noh, jos joku tympiintyy, kaupungintarkastaja käy kattoon ja määrää kaikki portaat tehtäviksi piirrustusten mukaisiksi. Alunperin portaita rakennelleista ihmisistä melkein kaikki häipyneet, laskut maksais nykyiset osakkaat.

        Iteasiassa toi asia ihan hauska ok. näköistäkin, lisäksi erottaa oman kämppänsä muista. Mutta se nyt vaan on laiton. Ulkonäkö asioissa ollaan hyvin ehdottomia, eikä niitä tässä asiassa osakas sais edes ite tehdä.

        Rakennusmäärääykset on vaan normaaleja määräyksiä. Poikkeuksia voi anoa, saa jos saa. Toi mimmi ei saanut, eikä likivarmasti tule saamaankaan. Sen verran paskaa mainetta tehnyt kunnalle.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä jankuta.

        Mutta mitäpä mieltä olet muslimeista, eiks suomen pitäis olla ihmisiä varten, eikä ihmisten suomea varten. Jos jotkut murhailee ihmisiä ja raiskailee lapsia, mitä tollasesta nipottamaan?

        Nyt ei ole mistään kunnasta, sen nimestä kysymys. Kysymys on kansalaisesta, joka ei suostu noudattamaan kunnan ohjeita ja määräyksiä. Jos haluaa pinkin talon, muuttakoot kuntaan, missä sellaisia saapi tehdä.

        Mainiten. Meitin yhtiössä ihmiset individualisteja. Jokainen rakennellut sisäänkäyntinsä portaat, miten halunneet. Kaikilla erilaiset, niin mullakin. Alkuperäisissä piirustuksissa puulava, nyt ties mitä kaikkea.

        Noh, jos joku tympiintyy, kaupungintarkastaja käy kattoon ja määrää kaikki portaat tehtäviksi piirrustusten mukaisiksi. Alunperin portaita rakennelleista ihmisistä melkein kaikki häipyneet, laskut maksais nykyiset osakkaat.

        Iteasiassa toi asia ihan hauska ok. näköistäkin, lisäksi erottaa oman kämppänsä muista. Mutta se nyt vaan on laiton. Ulkonäkö asioissa ollaan hyvin ehdottomia, eikä niitä tässä asiassa osakas sais edes ite tehdä.

        Rakennusmäärääykset on vaan normaaleja määräyksiä. Poikkeuksia voi anoa, saa jos saa. Toi mimmi ei saanut, eikä likivarmasti tule saamaankaan. Sen verran paskaa mainetta tehnyt kunnalle.

        =DW=

        Samaistat siis oman talonsa maalaamisen yhtä vakaviin rikoksiin kuin murha ja raiskaaminen.

        Vaikka oikeastaan lainsäädäntöä seurattuani näyttää talonsa maalaaminen vaaleanpunaiseksi olevankin vielä pahempi ja vakavampi rikos kuin raiskaus tai murha.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Heidän vallassanhan se olisi muuttaa niitä pilkkuja ja pykäliä pikkuisen joustavimmiksi.

        Pikkuisen joustavampi sinulle ja vielä pikkuisen joustavampi minulle, lapsellista ajattelua. Esim. ok- talojen värimääräyksissä on jo nyt "pikkuisen" joustavuutta. Esim. valkoisen ei tarvitse olla ns. vitivalkoinen jne. Mutta se ei olisi pikkuista joustamista, jos valkoiseksi sallittaisiin myös vaaleanpunainen.
        Tulin juuri rautakaupasta, tilasin 120 litraa pikimustaa öljymaalia, aion maalata ison valkoisen ok- talon mustaksi, luonnollisesti odotan kunnan "pampuilta" pikkuista joustamista... Laatikoot juuri minua varten pikkuisen joustavammat säännöt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pikkuisen joustavampi sinulle ja vielä pikkuisen joustavampi minulle, lapsellista ajattelua. Esim. ok- talojen värimääräyksissä on jo nyt "pikkuisen" joustavuutta. Esim. valkoisen ei tarvitse olla ns. vitivalkoinen jne. Mutta se ei olisi pikkuista joustamista, jos valkoiseksi sallittaisiin myös vaaleanpunainen.
        Tulin juuri rautakaupasta, tilasin 120 litraa pikimustaa öljymaalia, aion maalata ison valkoisen ok- talon mustaksi, luonnollisesti odotan kunnan "pampuilta" pikkuista joustamista... Laatikoot juuri minua varten pikkuisen joustavammat säännöt.

        Onko sinulla vielä edes sitä taloa vaikka maalit on valmiina?

        Et olisi ensimmäinen mustan talon omistaja. Laita vain omakin kuntasi joustamaan.

        https://www.etuovi.com/koti/blogi/musta-talo-tumma-ja-trendikas/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä jankuta.

        Mutta mitäpä mieltä olet muslimeista, eiks suomen pitäis olla ihmisiä varten, eikä ihmisten suomea varten. Jos jotkut murhailee ihmisiä ja raiskailee lapsia, mitä tollasesta nipottamaan?

        Nyt ei ole mistään kunnasta, sen nimestä kysymys. Kysymys on kansalaisesta, joka ei suostu noudattamaan kunnan ohjeita ja määräyksiä. Jos haluaa pinkin talon, muuttakoot kuntaan, missä sellaisia saapi tehdä.

        Mainiten. Meitin yhtiössä ihmiset individualisteja. Jokainen rakennellut sisäänkäyntinsä portaat, miten halunneet. Kaikilla erilaiset, niin mullakin. Alkuperäisissä piirustuksissa puulava, nyt ties mitä kaikkea.

        Noh, jos joku tympiintyy, kaupungintarkastaja käy kattoon ja määrää kaikki portaat tehtäviksi piirrustusten mukaisiksi. Alunperin portaita rakennelleista ihmisistä melkein kaikki häipyneet, laskut maksais nykyiset osakkaat.

        Iteasiassa toi asia ihan hauska ok. näköistäkin, lisäksi erottaa oman kämppänsä muista. Mutta se nyt vaan on laiton. Ulkonäkö asioissa ollaan hyvin ehdottomia, eikä niitä tässä asiassa osakas sais edes ite tehdä.

        Rakennusmäärääykset on vaan normaaleja määräyksiä. Poikkeuksia voi anoa, saa jos saa. Toi mimmi ei saanut, eikä likivarmasti tule saamaankaan. Sen verran paskaa mainetta tehnyt kunnalle.

        =DW=

        Eikös se laki kuin pykälätkin ole kiinni siitä kuinka sitä luetaan ja tulkitaan
        ja varsinkin siitä kuka lukee ja tulkitsee.

        Mielenkiintoinen tapaus,
        kiva seurata kuin asia ratkeaa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Onko sinulla vielä edes sitä taloa vaikka maalit on valmiina?

        Et olisi ensimmäinen mustan talon omistaja. Laita vain omakin kuntasi joustamaan.

        https://www.etuovi.com/koti/blogi/musta-talo-tumma-ja-trendikas/

        Onko sinulla edes koskaan ollut sitä taloa, vai oletko asunut vuokralla koko aikuisikäsi? Älä sitten osallistu aiheeseen, josta et mitään tiedä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla edes koskaan ollut sitä taloa, vai oletko asunut vuokralla koko aikuisikäsi? Älä sitten osallistu aiheeseen, josta et mitään tiedä!

        No mutta mitä sinä tiedät aiheesta? Kerro nyt muutamia tietosi todistavia seikkoja, muuten jää sellainen vaikutelma että et tiedä mitään aiheesta eikä sinun tule osallistua keskusteluun...


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Tuntuu omituiselta moinen asia tuon kokoisessa kunnassa.

        Mutta ei lööppijulkisuus varmasti paranna kunnankaan mainetta,
        imagoasiat ovat tänä päivänä kunnalle tärkeitä,
        Tällä kömpelöllä asian hoidolla tulee kunnalle iso miinus.

        Piti ihan katsoa millainen kunta koko Vesilahti on,

        Tuossa Tampereen kainalossa,
        voi miten helppoa olisikaan nostaa kunnan väkilukua jos byrokraatit toimisivat juoheesti, tämä lööppi ei ainakaan paranna tilannetta.
        Kuka hullu nyt sinne muuttaisi tappelemaan kunnan herrojen kanssa,
        voi olla itse asiassa yksi virkaintoinen insinööri vain,
        ja maksamaan korkeaa veroäyriä jne

        Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka vikkelästi hoidetaan rakennusluvat ym tärkeät asiat uusille asukkaille tuossa byrokratian valtakunnassa.,
        jossa elintärkeää on oikea maali vanhan rakennuksen seinässä.

        Kaiken ymmärtäisi jos väri olisi joku täysin asiaton silmille hyökkäilevä hoopous.

        Ehkä rouva osaa hoitaa asian vielä omaksi edukseen, toivon ainakin niin,
        se olisi ainakin kunnan etu.

        "Piti ihan katsoa millainen kunta koko Vesilahti on,"

        Olet siis nyt katsonut millainen kunta koko Vesilahti on, Maissii? Kertoisitko millainen se mielestäsi on, onko se mielestäsi jotain muutakin kuin "tämä tyhmä kunta"?

        Useimmat Vesilahden kylät ovat syntyneet jo rautakaudella. Alueen historia ulottuu varhaiselle kivikaudelle. Seurakunta on perustettu v. 1346.
        Lukuisat järvet ja kulttuurihistorialliset kohteet sekä ehyt maalaismaisema maisemallisine erikoiskohteineen (jotka enimmäkseen "Klaus Kurjen tie" nimisen n. 30 km pituisen reitin varrella) ja tietysti sijainti Pirkanmaalla, Pyhäjärven tuntumassa ovat jo aikoja sitten tehneet alueesta erittäin suositun ja vetovoimaisen matkailu- ja myös loma-asutuskohteen.
        Olen jo lapsena oleskellut seudulla parina kesänä ja sittemmin aikuisena useampaankin kertaan kun olen halunnut uudestaan nähdä paikkoja jotka tekivät minuun lapsena vaikutuksen. Linnavuori esmes on rautakautinen pakopaikka, ollut käytössä viikinkiajalta keskiajalle. Pitäisiköhän ne ankean väriset kivimuurit vetää pirtsakan pinkiksi?

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Piti ihan katsoa millainen kunta koko Vesilahti on,"

        Olet siis nyt katsonut millainen kunta koko Vesilahti on, Maissii? Kertoisitko millainen se mielestäsi on, onko se mielestäsi jotain muutakin kuin "tämä tyhmä kunta"?

        Useimmat Vesilahden kylät ovat syntyneet jo rautakaudella. Alueen historia ulottuu varhaiselle kivikaudelle. Seurakunta on perustettu v. 1346.
        Lukuisat järvet ja kulttuurihistorialliset kohteet sekä ehyt maalaismaisema maisemallisine erikoiskohteineen (jotka enimmäkseen "Klaus Kurjen tie" nimisen n. 30 km pituisen reitin varrella) ja tietysti sijainti Pirkanmaalla, Pyhäjärven tuntumassa ovat jo aikoja sitten tehneet alueesta erittäin suositun ja vetovoimaisen matkailu- ja myös loma-asutuskohteen.
        Olen jo lapsena oleskellut seudulla parina kesänä ja sittemmin aikuisena useampaankin kertaan kun olen halunnut uudestaan nähdä paikkoja jotka tekivät minuun lapsena vaikutuksen. Linnavuori esmes on rautakautinen pakopaikka, ollut käytössä viikinkiajalta keskiajalle. Pitäisiköhän ne ankean väriset kivimuurit vetää pirtsakan pinkiksi?

        Bessie

        Toki katsoin ja sinähän viisaasti viisaana valistit tuosta historiasta,
        itse katsoin vain lukuja ja tilastoja kun niistä niin pidän, ja pieni kunta näkyy olevan, alle 5000 asukasta ja korkea veroäyri ja siitä katsoen tuntuu erikoiselta ja jotenkin lyhytnäköiseltä tyhmyydeltä, ettei moista pinkkiä taloväriä pystytty hoitamaan
        kunnan ja kuntalaisen kannalta sovinnollisen positiivisesti.

        Mutta ehkä kunta näki tässä uuden ulottuvuuden todistaa kunnan vetovoimatekijöitä
        ehkäpä se toimii myös markkinointitempauksena, viis siitä mitä kunnasta ympäri Suomea puhutaan, pääasia että puhutaan.

        Maisema-arkkitehti sanoi jossain, että hänen mielestään paikkaan sopisi harmaa tai kermanvaalea, ehkä se lukee papereissakin, ettei tuohon kohtaan missään nimessä pinkki sovi, vaikka näkyyhän siellä Vesilahden raitilla varmaan muutakin pinkkiä.

        Neljä uutista oli Vesilahden etusivuille yltänyt ja kolme niistä koski vaaleanpunaista taloa, että taitaa olla puheenaiheena siellä kuppiloissakin eikä vain tällä palstalla.
        Se yksi uutinen koski Jalosen jääkiekkokommenttia.

        Varmaan mukava kunta muuten ja kaunista vesistörikasta seutua kun rantatonttejakin oli myynnissä, ainakin kaavoitettu ja niille ilmeisesti tuskin saa muun väristä rakentaa kuin vaaleaa kermaa tai harmaata. Otaksun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Piti ihan katsoa millainen kunta koko Vesilahti on,"

        Olet siis nyt katsonut millainen kunta koko Vesilahti on, Maissii? Kertoisitko millainen se mielestäsi on, onko se mielestäsi jotain muutakin kuin "tämä tyhmä kunta"?

        Useimmat Vesilahden kylät ovat syntyneet jo rautakaudella. Alueen historia ulottuu varhaiselle kivikaudelle. Seurakunta on perustettu v. 1346.
        Lukuisat järvet ja kulttuurihistorialliset kohteet sekä ehyt maalaismaisema maisemallisine erikoiskohteineen (jotka enimmäkseen "Klaus Kurjen tie" nimisen n. 30 km pituisen reitin varrella) ja tietysti sijainti Pirkanmaalla, Pyhäjärven tuntumassa ovat jo aikoja sitten tehneet alueesta erittäin suositun ja vetovoimaisen matkailu- ja myös loma-asutuskohteen.
        Olen jo lapsena oleskellut seudulla parina kesänä ja sittemmin aikuisena useampaankin kertaan kun olen halunnut uudestaan nähdä paikkoja jotka tekivät minuun lapsena vaikutuksen. Linnavuori esmes on rautakautinen pakopaikka, ollut käytössä viikinkiajalta keskiajalle. Pitäisiköhän ne ankean väriset kivimuurit vetää pirtsakan pinkiksi?

        Bessie

        Johan tuon talon mallista näkee, ettei se ole kivikaudelta.
        Kumma kun sinne on kuitenkin saanut rakentaa tyypillisen 1900-luvun puolenvälin talon.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Johan tuon talon mallista näkee, ettei se ole kivikaudelta.
        Kumma kun sinne on kuitenkin saanut rakentaa tyypillisen 1900-luvun puolenvälin talon.

        "Valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet Suomessa on nimetty Valtioneuvoston periaatepäätöksellä vuonna 1995.[1] Valtioneuvoston päätöksen pohjana on ympäristöministeriön mietintö vuodelta 1992.[2] Tämän pohjana on mietinnön ensimmäiseen osaan sisältyvä Suomen maisemamaakuntajako, jonka avulla aluevalikoima saatiin alueellisesti edustavaksi.[3] Valtakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita on nimetty kaikkien maisemamaakuntien ja -seutujen alueelta yhteensä 156. Päätös velvoittaa tukemaan ja kehittämään alueiden maisemanhoitoa, ja ne tulee myös ottaa huomioon alueiden käytön suunnittelussa kuten maakuntakaavoissa.[1]"

        "Vuosina 2010-2014 valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet inventoitiin uudelleen.[4][5][6] Uudesta inventoinnista on tietoja Ympäristöministeriön ylläpitämällä Maaseutumaisemat-verkkosivustolla.[7] Päivitetty ehdotus valtakunnallisesti arvokkaiksi maisema-alueiksi valmistui vuonna 2015 ja se asetettiin kuultavaksi tammikuussa 2016. Kuuleminen oli avoinna välillä 18. tammikuuta – 19. helmikuuta 2016.[8]"

        Ja tässä vielä Pirkanmaan "valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet":

        Sääksmäki - Tarttila (Valkeakoski; Kanta-Hämeestä Hämeenlinna)
        Vesilahden kulttuurimaisemat (Vesilahti, Lempäälä)
        Karkku - Tyrvää (Vammala)
        Pyynikki (Tampere)
        Haralanharju (Kangasala)
        Hämeenkyrön kulttuurimaisema (Hämeenkyrö)
        Juupajoki (Juupajoki, Orivesi)
        Ähtärin reitin kulttuurimaisemat (Virrat; Etelä-Pohjanmaalta Ähtäri)
        Kokemäenjokilaakso (Sastamala; Satakunnasta Huittinen, Kokemäki)

        Eihän siinä ole mitään kummallista, että talon (ja vielä navetankin) on saanut rakentaa?

        Bessie


    • Anonyymi

      Minun makuuni talo on aika ätläkän värinen. Vaan en pidä aiemmastakaan värityksestä. Enemmän tosin luonnosta löytyvää - väriä ruskeaa ja okraa.
      Aiemmin on ollut jokin julkisivulautakunta, mikä tarkkaili mm. väriä.
      Minusta esteettisimpiä on pientaloalueilla jonkinmoinen yhteneväisyys esim. väri, väri materiaali, samantyyliset talot jne.
      Valkoiset puutalot, keltatiiliset talot, rintamamiestalot. Silmä tykkää jonkinmoisesta harmoniasta.
      Turhaa nikottelua talon omistajalta. Minust.

      Beng

    • Anonyymi

      No ei tuon talon värin luulisi ketään oksettavankaan. Varmaan mahtavan näköinen vuodenaikojen vaihtuessa kun lehtipuutkin ympärillä vaihtavat väriään. Ja ajatelkaa kuinka kaunis maisemassa lumisena talvena kun taustan puut ovat saaneet lumikatteen oksilleen, sitten taivaan harmaus tai sinisyys siinä ympärillä ja valkoinen lumipeite maassa.
      Eihän tuolla ole ympärillä asuntoja ollenkaan niin ketä tuo väri haittaa. Onkohan silloin aikoinaan kun rakennusmääräyksissä talojen väreihin on otettu kantaa, niin siihen aikaan ei ole ollut myytävänä kuin muutamaa väriä? Eikö sitä pykälää voisi muuttaa haja-asutus seuduilla. ?
      Hytinäx1

    • Anonyymi

      Tiistain Aamulehdessä oli juttu ja pari kuvaa tästä vaaleanpunaisesta talosta, ja tämä talo ei ole mikään kirkkaan pinkki vaan hennon vaaleanpunainen ja tosi nätti!

      • Anonyymi

        Nätteys on katsojan silmässä, mutta siitähän tässä asiassa pohjimmiltaan ei edes ole kyse: Kyse on siitä, tuleeko (myös) tämän talon omistajan noudattaa lakia ja määräyksiä? Ja siitä, että jos hänen ei tarvitse niitä noudattaa, miksi kenenkään muunkaan pitäisi noudattaa. Ihan jo tasapuolisuuden periaatteen vuoksi poikkeuksia ei tule sallia. Kun poikkeus sallitaan yhdelle, pian se on sallittava kahdelle, kolmelle, neljälle, sadalle, tuhannelle ja lopulta kaikille. Mitä merkitystä silloin enää on koko lailla määräyksineen?
        Jos omistaja on hakenut vaan ei saanut lupaa muuttaa talonsa väriä, asia on sillä selvä ja kunnan viranomaisten on toimittava kuten kai nyt toimivat: Kehotettava maalaamaan talo alkuperäiseen väriin, ellei kehotus tuota tulosta, määrättävä uhkasakko ja ellei sekään tuota tulosta, maalautettava talo ja perittävä kustannukset omistajalta. Jos omistaja alkaa tästä yrittää oikeudenkäyntejä viritellä, kyllä hän hakkaa päätään seinään. Ja maksaa, ja paljon!


      • Anonyymi

        Ja mekö siis elämme oikeusvaltioksi kutsutussa maassa. - Nm. Likainen laki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mekö siis elämme oikeusvaltioksi kutsutussa maassa. - Nm. Likainen laki

        Oikeusvaltio on valtio, jossa kansalaisia kohdellaan tasapuolisesti ja heidän yhteisesti valitsemiensa edustajien tekemiin kaikkia kansalaisia koskeviin lakeihin ja määräyksiin pohjaten.
        Tässä yksittäistapauksessa syytä on myös selvittää, onko ko. kunnan rakennusvalvonnalla tms. mitään vaikutusmahdollisuutta asiassa, eli onko myös väriasia päätetty kaavoituksessa, joka on hyväksytty maakuntahallintotasoisesti jne. Pohtikaapa "kunnan pamppuja" pilkkaavat kirjoittajat sitä.

        ps. Tämän yhden omankädenoikeutta vaativan rouvan oikea väri olisi ns. ryssänsininen.


      • Anonyymi

        Kuntien rakennusvirastojen ja -valvontojen tulisi pysyä lestissään ja keskittyä määräilemään ja päättämään oikeista ja tärkeistä asioista, joita kaavoitukseen, rakentamiseen yms. kuuluu. Ihmisten maku- ja mieltymysjutut ovat heidän omiaan eivätkä ne kuulu ulkopuolisen määräysvallan alle - kuin diktaruurissa. - Nm. Hölmölässä ollaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntien rakennusvirastojen ja -valvontojen tulisi pysyä lestissään ja keskittyä määräilemään ja päättämään oikeista ja tärkeistä asioista, joita kaavoitukseen, rakentamiseen yms. kuuluu. Ihmisten maku- ja mieltymysjutut ovat heidän omiaan eivätkä ne kuulu ulkopuolisen määräysvallan alle - kuin diktaruurissa. - Nm. Hölmölässä ollaan

        Aivan totta, ja hoksaatko, ihmisten mieltymykset ovat kuin ovatkin ihmisten mieltymyksiä eivätkä ne kuulu kiellettyihin. Tämän talon väristäkin on esitetty jo tälläkin sivulla monenlaisia mielipiteitä, siis monenlaisia mieltymyksiä on kommentoijilla ollut!
        Talojen julkisivujen värit kuuluvat kuin kuuluvatkin kuntien ja kaupunkienkin rakennusvalvonnan "alle". Jos omistat ok- talon, kaivapa esiin alkuperäiset rakennusluvat kuvineen, mitä ihmettä sieltä löytyy, sieltä löytyy tieto mm. sille minkä värinen talon julkisivuiltaan tulee olla.
        Jos yhtä lakia määräyksineen lakataan noudattamasta, lakataanko muitakin lakeja noudattamasta? Mitä kaikkia lakeja mielestäsi tulisi ihan vaan ihmisten mieltymysten vuoksi lakata noudattamasta?


      • Anonyymi

        No jos todella tahrot tietää, niin laeissa on todella paljon sellaisia tyhjäaivoisia tuotoksia, jotka joutaisi painaa niitten tuottajien ja tekijöitten takaläpeen. Jos ne tuottaisivat siellä parempaa tulosta kuin realistisessa, monimuotoisessa ja -puolisessa, oikeassa elämässä. - Nm. Revi siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos todella tahrot tietää, niin laeissa on todella paljon sellaisia tyhjäaivoisia tuotoksia, jotka joutaisi painaa niitten tuottajien ja tekijöitten takaläpeen. Jos ne tuottaisivat siellä parempaa tulosta kuin realistisessa, monimuotoisessa ja -puolisessa, oikeassa elämässä. - Nm. Revi siitä

        Mutta kerropa alkuun vaikka kymmenkunta tarkoittamistasi tyhjäaivoisten lakituotoksista.
        Eli pyydän uudelleen, että kertoisit mitä kaikkia lakeja mielestäsi tulisi ihan vaan ihmisten mieltymysten vuoksi lakata noudattamasta?

        Ps. lyhenne Nm tarkoittaa Newtonmetriä, sana "nimimerkki" on tapana lyhentää nim.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kerropa alkuun vaikka kymmenkunta tarkoittamistasi tyhjäaivoisten lakituotoksista.
        Eli pyydän uudelleen, että kertoisit mitä kaikkia lakeja mielestäsi tulisi ihan vaan ihmisten mieltymysten vuoksi lakata noudattamasta?

        Ps. lyhenne Nm tarkoittaa Newtonmetriä, sana "nimimerkki" on tapana lyhentää nim.

        Niin, ja ps tarkoittaa myös perussuomalaista.

        Onhan niitä kummallisia lakeja ja yhä kummallisempia EU säätää.
        Yhdestä luin äskettäin.

        https://www.aftonbladet.se/a/RRK055/kasta-eus-idiotlag--inte-svenska-agg

        "Nu senast har EU:s fyrkantiga lag kring hur dagligvaruhandeln ska hantera ägg och deras bäst före-märkning uppmärksammats. Lagen gör det olagligt att sälja ägg sju dagar innan deras datummärkning går ut. Butikerna tvingas alltså att slänga prima ägg som ofta hade gått att äta både två och tre månader efter utsatt datum."

        Siis EU:n laki kieltää myymästä kananmunia viikkoa ennen "parasta ennen" päivämäärää vaikka kananmunat olisivat vielä syötäviä monta kuukautta sen jälkeenkin, jos ne säilytetään jääkaapissa.


      • Anonyymi

        Jos aikuiseksi itseään nimittävä tyyppi ei ole koskaan elämänsä aikana keksinyt ja hoksannut 'vikoja', ongelmia, ristiriitaisuuksia, epäoikeudenmukaisuuksia ... myös esim. laeissa, niin sellaiselle on aivan turha luetella niitä, koska ei hän näe niissä mitään vikaa. Näkemys ja kokemus ei ns. yllä.

        Itseäni ärsyttää suuresti kaikenlaisten pilipalilakien ja -säädösten kohdalla pilkun nus... viilaajat, joilta putoaa uskottavuus samoin tein isoissa ja tärkeissä aiheissa. Viisas ihminen ei takerru 'pilkkuun' - ja ymmärtää myös makujen ja mieltymysten päälle jotain. Ne eivät haavoita ja tee pahaa kenellekään muulle kuin pienisieluisille ja ahdasmielisille. - Nm. Vahditko täällä jotenkin ?


      • Anonyymi

        Lämmin kiitos "Tellukka". - Nm. Twelve points


    • Anonyymi

      Ripulinruskeaksi vaan ja sakot päälle!

      Eihän Suomen maaseudulla ennenkään mitään satumökkejä ja kirsikkapuutarhoja ole nähty. Ei tämä mikään Tanska tai Norja ole.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuollainen pappi vai yksi vaaleanpunainen söpö talo? Kumpi ?


      • Anonyymi

        Onko meikkaava pappi uskottava pappi, ev. lut .seurakunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko meikkaava pappi uskottava pappi, ev. lut .seurakunnassa.

        Ei kai sitä pappia uskottavaksi tai vähemmän uskottavaksi meikit tai meikittömyys tee. Kyllä se on ihmisen persoona ja se miten papin työtään hoitaa, ja taitaapi olla tosi pidetty Vesilahdella vauvasta vaariin kun on niin kauan siellä saanut olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai sitä pappia uskottavaksi tai vähemmän uskottavaksi meikit tai meikittömyys tee. Kyllä se on ihmisen persoona ja se miten papin työtään hoitaa, ja taitaapi olla tosi pidetty Vesilahdella vauvasta vaariin kun on niin kauan siellä saanut olla.

        Mies papilla räikeät meikit , yöks mikä mauttomuus ja pappina vie uskottavuuden miehenä.


      • Anonyymi

        Ei kait sentään latexilla?

        Nm.huolissaan

        Beng


    • Anonyymi

      Juha Sipilällä (kesk) oli äsken MTV:n EU-vaalitenteissä pinkin värinen kraka.

      Että semmoinen väri kravatissa.

      Näköpaikalla televisiossa. Ei ollut perinneväri. Miten oli historian ja perinteiden kunnioittamisen kanssa? Oliko haettu toimenpidelupaa? Tosin puku oli harmaa, joten siinä oli pidetty kiinni perinneväreistä.

      Viittaako tämä kuitenkin siihen, että pinkki alkaisi vähitellen olla salonkikelpoinen väri jossain päin maaseutuakin? Vesilahti tosin ei tule ensimmäiseksi mieleen.

    • Anonyymi

      Eihän sille miään voi, jos talon omistaja ei välitä ympäristön mielipiteestä. Kunnon sakot ja määräys oikeasta värisävystä tehostaa maalauksen uusimista.
      On niitä pinkkejä taloja täällä Pohjanmaallakin joillakin naispareilla tai miespareilla. Väri on kuitenkin pieni riesa. Vaasassa, Vanhan Spänkyläntien varrella on rakennusprojekti, jossa on tuulensuojalevyt ulkolaidoituksen tilalla. Jotkut eläimet tai linnnut ovat nokkineet reikiä niihin. Kaupunki on kuulemma hakenut purkulupaa ja yrittänyt pakkolunastaa, mutta omistaja vaihtoi sen jonkun toisen nimiin, niin siinä se ränsistynyt projekti seisoo edelleen kaikkien kiusaksi jo kymmeniä vuosia. Olisi Hannu Karpolle sopiva jutun aihe, ikuinen rakennustyömaa.

      • Anonyymi

        Rakentaminen on siis syystä tai toisesta jäänyt kesken, onhan näitä eri valmiusasteissa kesken jääneitä projekteja maassamme lukuisia. Eikä tuo tuulensuojalevytys suinkaan ilmeisesti ole ulkovuorin tilalla, itse ulkovuori, laudoitus, tiili tms. on vaan jäänyt tekemättä ja tuulensuojalevytys siis on siksi näkyvissä. Linnut tykkää nakutella tuollaisesta suhteellisen pehmeästä levystä esim. pesäaineksia.
        Purkulupa itse asiassa haetaan omistajan toimesta silloin, kun omistaja haluaa talon purkaa, tässä lienee kyse eri tilanteesta, siitä että kaupunki antaisi määräyksen talon purkamisesta. Siinä voi sitten edessä olla uhkasakkomenettelyt ja vihoviimeisenä kaupungin kustannuksilla tapahtuva purku. Tällöin kaupunki tietysti pyrkii perimään ensinnäkin uhkasakon omistajalta mutta kaikkikin kaupungille aiheutuneet kulut.
        Jos tilanne on jatkunut samana parikymmentäkin vuotta, ei siinä kaupunkikaan suurta aktiivisuutta ole osoittanut, siellä päässä olisi aika pistää hösseliksi.


      • Anonyymi

        Siinä on varmaan sellainen porsaanreikä lakitekstissä, että uusi omistaja on haastettava uudestaan oikeuteen. Kaupunki varmaankin aavistaa, että omistajanvaihdos tapahtuu heti, kun haaste kolahtaa postiluukusta. On se silti hirveän näköinen tontti, talorähjän lisäksi on metalliromua ja jotain jenkkiautoja pressun alla tonttia somistamassa. Veikkaan, että ei Helsingissä onnistuisi tällainen provokaatio kaupunkia kohtaan. Puskutraktorit pukkaisivat ränsistyneen talon nurin alta aikayksikön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on varmaan sellainen porsaanreikä lakitekstissä, että uusi omistaja on haastettava uudestaan oikeuteen. Kaupunki varmaankin aavistaa, että omistajanvaihdos tapahtuu heti, kun haaste kolahtaa postiluukusta. On se silti hirveän näköinen tontti, talorähjän lisäksi on metalliromua ja jotain jenkkiautoja pressun alla tonttia somistamassa. Veikkaan, että ei Helsingissä onnistuisi tällainen provokaatio kaupunkia kohtaan. Puskutraktorit pukkaisivat ränsistyneen talon nurin alta aikayksikön.

        Kun Helsingin mainitsit, niin tulipa mieleeni eräs tapaus Helsingin naapurikunnasta kymmenen-kahdenkymmenen vuoden takaa, tapauksen alku ehkä jo lähes 30 vuodenkin takaa. Kyseessä oli matalikolle yhdelle lahdelle ajettu pienehkö vanha laivan rohjake, se näkyi siinä vuosikaudet vilkkaalle maantiellekin ja alue on muutenkin vilkas. Kunta teki kai ainakin kaksi uhkasakkopäätöstä aluksen omistajalle, mutta omistajan osoittaminen omistajaksi ja löytäminen ja kaikki jumitti ja pitkään eikä johtanut mihinkään. Koko hässäkkä päättyi kai omistajan tai sellaiseksi oletetun kuolemaan ja hylky poistettiin lopulta yht.kunnan varoin.
        Vähän samanlaiselta kuulostaa tuo talotapaus, ja kaupungin varoin kai se talo ja tonttikin lopulta on pois siivottava, aika kuluu ja ihmisiä vanhenee ja kuoleekin eikä tilanteen alulle panneita kohta ole olemassakaan. Eikö tuollaisen rumuuden poistamiseksi olisi jo pieni paikallinen kansanliike syytä aloittaa? Valituksia vaan päättäjien suuntaan, heidän on ne myös käsiteltävä.


      • Anonyymi

        "Rumuuden" ? Mitä tämä kertoo ihmisen näkökyvystä ja / tai sisäsyntyisistä aihelmista varsinkin? Jos tarkoitat ketjun aiheena olevaa vaalenpunaista taloa. - Nm. Lienet ruma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rumuuden" ? Mitä tämä kertoo ihmisen näkökyvystä ja / tai sisäsyntyisistä aihelmista varsinkin? Jos tarkoitat ketjun aiheena olevaa vaalenpunaista taloa. - Nm. Lienet ruma

        Vastasin 26.5 klo 18:00 kirjoitettuun viestiin, ymmärtääkseni kertoja siellä Pohjanmaalla ei oikein tykkää jostakin pitkään keskeneräisenä repsottaneesta talosta ja erilaista rojua sisältävästä tontista, eli pitänee kohdetta rumana tms!

        Ja edelleenkin huomautan, kuten olen tehnyt kerran aiemminkin, että sana nimimerkki lyhennetään Nim! Nm on Newtonmetrin lyhenne ja ehkä vieras sinulle.


      • Anonyymi

        Nm. Kiitokset rumuuden selvennöksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nm. Kiitokset rumuuden selvennöksestä.

        Ole hyvä, kaunis mies!


      • Anonyymi

        Paitsi että en ole mies. - Nm. Tietääkseni


    • Anonyymi

      Nyt on sitten tied.välineissä ollut juttua siitä, että kunta harkitsee ehkä tapausta uudelleen, eli mahd. antaa luvan uudelle värille. Siinä on sitten päättäjien syytä hoksata, että jos niin tehdään, tästä tulee ennakkotapaus ja kuntalaisten tasapuolisen kohtelun periaatteen vuoksi lopulta kaikille halukkaille talonsa julkisivun värin muuttajille on annettava lupa niin tehdä. Ja käytännössä rakennuslupiin sun muualle kirjatut luvat ovatkin sitten arvottomia eikä lakia niiltä osin enää noudateta!

      • Anonyymi

        Mnaah

        Kunnan ei pitäisi hölmöillä. Paskaa imagoa tullut jo, lisäks kun alkavat muutteleen päätöksiään ja määräyksiään jonkinlaisen julkisen paineen alaisena, sehän menee ihan spedeilyksi. Olisi oikein ennakkotapaus, miten asioita ei pidä hoitaa.

        Mulla ei talon väriä vastaan mitään ole, ihan ok. Vaan omistajan ois pitänyt hoitaa virallinen puoli kuntoon, ennen maalaamista. Nyt se järkkäs itelleen ja kunnalle propleemia ja kehnoa mainetta, joutavasta syystä.

        =DW=


      • Anonyymi

        Turhanaikaiset holhouslait saavat todella mielellään poistuakin kiusaamasta ja hankaloittamasta ihmisten elämää. - Nm. Myrsky vesilasissa vain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhanaikaiset holhouslait saavat todella mielellään poistuakin kiusaamasta ja hankaloittamasta ihmisten elämää. - Nm. Myrsky vesilasissa vain

        Luettelepa nyt sitten alkuun kymmenkunta mielestäsi turhanaikaista holhouslakia?


    • Anonyymi

      Missä talon kuvan voisi nähdä?

      Tahtoisin nähdä sen!!!!

      • Anonyymi

        Ekassa kommentissa on linkki. Kuva on vain kaukaa otettu, mutta näkyy siitä jotain väriä. En nyt muista missä näin isomman ... - Nm. Auttaisiko Google



    • Eiköhän sitä olisi tärkeämpiäkin pilkkuja nu....tavaksi, kuin jonkun ihmisasumuksen väri.

      • Anonyymi

        Juurikin tasan näin näen myös. - Nm. Twelve points


    • Anonyymi

      Onneksi on olemassa joitain määräyksiä siitä, miltä ympäristömme kuuluu näyttää. Kaikenlaisia "peppipitkätossuja" syntyy keskuuteemme, maamme näyttäisi joltain suurelta "huvikummulta", ellei jokin instanssi sitä valvoisi.

      Kaikkien kukkien ei todellakaan ole toivottavaa saada kukkia. Eläköön arkkitehdit, ja ympäristösuunnittelijat!


      • Anonyymi

        Toi oli kiintoisa.

        Ihan hauskan näköinen kompleksi, ulkorakennuksetkin saman sävyisiä. Mua vaan kummastutti sisäväritys, aika rajuja värejä, sinällään tyylissään hyvä. Itellä tulis vaan varmastikkin jonkinlainen epilepsiakohtaus, tai paniikkihäiriö noilla väreillä.

        Niin, toi oli myytävänä. Tarkoittaa sitä, luvat värille oletettavasti ok. Nimittäin jos ei, se on sitten petos-> korvauksia tai kaupanpurku. Jotain kuntotutkimuksia tehty, liekö lupia tarkisteltu, vesivahinko ainakin oli hokattu. Kylppäri tehty jälkikäteen, kaitpa sillekin on luvat. Noit pitää ostajan kuitenkin pyrkiä tarkistamaan. Kiinteistöasioissa kun pitää tollasien seikkojen takia huolehtia vähän kaikesta.

        =DW=


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Tuossa Iltistä lukiessani huomasin, että onneksi ei joka puolella Suomea olla samanlaisia nipottajia.

        https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/muurame/14940251?utm_source=is.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=etusivu&utm_campaign=tf-otas

        Näkyi olevan saman värinen vaaleanpunainen talo Muuramessa.
        On sitä varmaan muuallakin Suomessa jo sirrytty 2000 luvulle.

        Suomessa on ollut vaaleanpunaisia taloja varmaan niin kauan kuin vaaleanpunaisia maaleja tai rakennusmateriaaleja on ollut saatavilla, Tellukka.

        Aikoinaan mökille mennessä ihastelin Kausalan keskustassa olevaa isoa mansardikattoista vaaleanpunaista taloa, se oli aivan tien vieressä. Matkan jatkuessa samaa tietä seuraavat tielle näkyvät vaaleanpunaiset rakennukset, 2 kpl., olivat Kouvolan keskustassa. Näitä siis katselin 60 luvusta alkaen, toki olin jo aikaisemmin niitä nähnyt Helsingissä ja lähiseudulla. Myöhemmin tuli käytyä parinkymmenen vuoden ajan pari kolme kertaa vuodessa Pohjois-Karjalassa ja Helsingistä lähdettäessä ajoin/ajoimme milloin mitäkin reittiä kuutostielle, jokaisen varrella näkyi myös vaaleanpunaisia taloja. Yleensäkin olen ajellut hyvin paljon pitkin ja poikin Suomea, vain Lappi on jäänyt vähemmälle. Kaikkialla olen nähnyt vaaleanpunaisia taloja. Ei niitä paljon ole, mutta eivät ne nyt niin ylettömän harvinaisiakaan ole. Luulen, että jos olisin ajellut omakotitaloalueilla, niin olisin bongannut niitä vielä huomattavasti enemmän. Eivät ne siis mikään 2000 luvun uutuus ja "nipottamisesta" vapautumisen merkki todellakaan ole.
        Siinä olet oikeassa, että esim. uusien asutusalueiden taloissa, sekä kerros- että omakoti-, erilaiset pastellisävyt vaaleanpunaiset mukaan lukien ovat nyt yleistymässä.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on ollut vaaleanpunaisia taloja varmaan niin kauan kuin vaaleanpunaisia maaleja tai rakennusmateriaaleja on ollut saatavilla, Tellukka.

        Aikoinaan mökille mennessä ihastelin Kausalan keskustassa olevaa isoa mansardikattoista vaaleanpunaista taloa, se oli aivan tien vieressä. Matkan jatkuessa samaa tietä seuraavat tielle näkyvät vaaleanpunaiset rakennukset, 2 kpl., olivat Kouvolan keskustassa. Näitä siis katselin 60 luvusta alkaen, toki olin jo aikaisemmin niitä nähnyt Helsingissä ja lähiseudulla. Myöhemmin tuli käytyä parinkymmenen vuoden ajan pari kolme kertaa vuodessa Pohjois-Karjalassa ja Helsingistä lähdettäessä ajoin/ajoimme milloin mitäkin reittiä kuutostielle, jokaisen varrella näkyi myös vaaleanpunaisia taloja. Yleensäkin olen ajellut hyvin paljon pitkin ja poikin Suomea, vain Lappi on jäänyt vähemmälle. Kaikkialla olen nähnyt vaaleanpunaisia taloja. Ei niitä paljon ole, mutta eivät ne nyt niin ylettömän harvinaisiakaan ole. Luulen, että jos olisin ajellut omakotitaloalueilla, niin olisin bongannut niitä vielä huomattavasti enemmän. Eivät ne siis mikään 2000 luvun uutuus ja "nipottamisesta" vapautumisen merkki todellakaan ole.
        Siinä olet oikeassa, että esim. uusien asutusalueiden taloissa, sekä kerros- että omakoti-, erilaiset pastellisävyt vaaleanpunaiset mukaan lukien ovat nyt yleistymässä.

        Bessie

        Pastellisävyt.

        Net olleet muotia jo pitkään. Mulla ei ole mitään rasismia värien suhteen.´Mutta niitten käyttäminen, se vaikuttaa kaikenlaisiin asioihin.

        Aikanaan hikiällä rakentelivat rivitaloja. Sellaisia halpoja lautaverhoiltuja. Ja jokainen talo pastellisävyä, eri värejä. Se alue on kyllä aika sekavan näköinen, jotenkin tulee tivoli mieleen. Noh, kaitpa ne pikapuoliin on jo purkukunnossa, saapi näkee, mitä tilalle.

        Se oli joku aluearkkitehti, joka suunnitellut osien väritykset. Sen jälkeen tullut vaalean sininen ok- alue, koulut, kunnantalot, paloasemat pas-- eikun tummanruskeita. Viimeks tuli omituisen harmaa ok-alue.

        Onhan net värit aina joku hyväksynyt, mutta asian usein ideoinut joku tyyppi, jolla jokin visio. Haja-asutusalueilla helpommin hyväksytty omaperäisiäkin ratkaisuja, mutta ne tosiaan on hyväksytty.

        Mä ite pidän selkeistä värimaailmoista, aika hankala ois mulle myydä vaaleanpunaista taloa, vaikka noit tässä keskustellut talot onkin ihan ok-näköisiä. Kauneus on katsojan silmissä, mutta kun kaikilla ei ole samanlainen maku. Vaaleenpunanen talo voi rajoittaa ostajakanditaattien määrää, jos myyntiin laittaa. Taikka sitten olla myyntivaltti, kaikki riippuu ostajista. Kun se puoli pitäis kans aina ottaa huomioon.

        =DW=


      • Anonyymi

        Luojalle kiitos kaikista peppi pitkätossuista, etteivät kaikki maailman ihmisen nimiset ole ahdasmielisiä, rajoittuneita, kellarista tai karsinasta elämänpolkunsa aloittaneita ... jotka eivät näe mitään muuta kuin viivan omasta nenästä omaan napaan. - Nm. Kukkikaa kilvan kauniisti


    • Anonyymi

      Sininen talo.
      Tästä kilometrien päässä on niiiin sininen talo, että silmiä kirvelee ja pupilleja puristaa. Ainut senvärinen alueella. Naapurit ihmettelevät.
      Taivaan sini jää kakkoseksi.
      Ätläkkää.
      Voidaan kysyä, että pitääkö sitä olla jotain erikoista. Ei. En tykkää.
      Aikuisten muumitalo.

      Beng

      • Anonyymi

        Ei sun tarttekaan tykätä. Riittää, että talon maalin valinnut ja sen asukit tykkäävät siitä. - Nm. " Siitä se ajatus lähti ... "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sun tarttekaan tykätä. Riittää, että talon maalin valinnut ja sen asukit tykkäävät siitä. - Nm. " Siitä se ajatus lähti ... "

        Olen sitä mieltä, että on hyvä, että on jokin yhteneväisyys.
        Tarve olla niiiin erikoinen, mistähän sekin kumpuaa.
        Ja eivätkös suomalaiset asu siellä sisäpuolella. Kun tulee kesäillat täälläpäin niin hiljaista on pientaloalueilla kuin hautuumaalla. Harva nauttii siitä pihallaolosta.
        Kovin harrasta.

        Beng


      • Anonyymi

        En valinnut oman taloni väriä sen takia, että olisin niiin "erikoinen" ja haluaisin briljeerata sillä. Valitsin värini sen takia, mitä / miten sieluni silmillä asumukseni näin. - Nm. Nappiin mennyt valinta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että on hyvä, että on jokin yhteneväisyys.
        Tarve olla niiiin erikoinen, mistähän sekin kumpuaa.
        Ja eivätkös suomalaiset asu siellä sisäpuolella. Kun tulee kesäillat täälläpäin niin hiljaista on pientaloalueilla kuin hautuumaalla. Harva nauttii siitä pihallaolosta.
        Kovin harrasta.

        Beng

        Beng vaikuttaa olevan tyypillinen laumasielu vaikka jossain olin lukevinani, että luonnehdit itsesi sellaiseksi "oman tien kulkijaksi".

        Kuitenkin vieroksut toisissa sellaista omilla raiteilla ajelemista ja tarvetta olla erikoinen ja mielestäsi on hyvä olla jokin yhteneväisyys.

        Mahdatkohan sinä tuntea itseäsi kovinkaan hyvin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Beng vaikuttaa olevan tyypillinen laumasielu vaikka jossain olin lukevinani, että luonnehdit itsesi sellaiseksi "oman tien kulkijaksi".

        Kuitenkin vieroksut toisissa sellaista omilla raiteilla ajelemista ja tarvetta olla erikoinen ja mielestäsi on hyvä olla jokin yhteneväisyys.

        Mahdatkohan sinä tuntea itseäsi kovinkaan hyvin.

        Analyysisi on joskus aika korvessa.
        Sikusakuko on silmiesi ilo.

        Missäköhän on väittänyt olevani oman tien kulkija.
        Tarkemmin ajatellen, eikös kaikkien pitäisi edes vähäisessä määrin olla. Tänään en kulje mihinkään. Toinen takajalka kipuilee.

        Niin talojen yhteneväisyydestä jollain asuntoalueella, siitä olen kirjoittanut. Joillain asuntomessualueilla käytyäni, ajattelen, että mitäkö erikoisempaa halutaan toteuttaa, sen paree, kuten päretalo Kökkelissä. Vanhat asuinalueet miellyttävät enempi silmiä.

        Beng
        Mahdan tuntea itseinnaika hyvin. Saat rauhassa epäillä, ei se merkkaa mitään. Ihannrauhassa.


      • Anonyymi

        Patti

        Hauskis hommeli oikeestaan. koko keississä ei voi olla voittajaa, on aina vaan kaks häviäjää. Mimmi haluaa pitää päänsä, kunta ei voi antaa painostuksen alla periksi. Jos mimmi antaa periksi, vellihousu, jos kunta antaa periksi, menee oikeuteen yhdenvertaisuuslain rikkomisesta tms. Ja jokatapauksessa, paskaa mainetta mimmille ja kunnalle.

        Ällistyttävän suuri härdelli, sinällään itsestäänselvästä ja toisaalta merkityksettömästä asiasta. Mökistä tulee keltainen. Ilman julkisuutta asiaa ois ehkä voinut junailla jotenkin, nyt menee pykälien mukaan. Ainoat, jotka ehkä voi hyötyä, on juristit.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patti

        Hauskis hommeli oikeestaan. koko keississä ei voi olla voittajaa, on aina vaan kaks häviäjää. Mimmi haluaa pitää päänsä, kunta ei voi antaa painostuksen alla periksi. Jos mimmi antaa periksi, vellihousu, jos kunta antaa periksi, menee oikeuteen yhdenvertaisuuslain rikkomisesta tms. Ja jokatapauksessa, paskaa mainetta mimmille ja kunnalle.

        Ällistyttävän suuri härdelli, sinällään itsestäänselvästä ja toisaalta merkityksettömästä asiasta. Mökistä tulee keltainen. Ilman julkisuutta asiaa ois ehkä voinut junailla jotenkin, nyt menee pykälien mukaan. Ainoat, jotka ehkä voi hyötyä, on juristit.

        =DW=

        Huvittavammaksi alkaa mennä. Joku tarjoutuu maksamaan mahdollisesti määrättävän uhkasakon omistajan puolesta. Mutta maksaja taitaa unohtaa miksi se uhkasakko ylipäätään määrätään, ei omistaja uhkasakon maksamisella vapaudu velvoitteistaan. Sanaan uhkasakko sisältyy sana uhka, ja siinä sen ajatus asuu. Ellei uhkasakkokaan tehoa, kunta voi maalauttaa päätöksellään talon takaisin alkuperäisiin väreihin ja maksattaa kulut sitten omistajalla, silloin uhkasakko toimisi vähän kuin osamaksuna, ei se varmaan paljon muuhun riittäisi.
        Kannattanee omistajan jatkaa jänkkäämistä...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavammaksi alkaa mennä. Joku tarjoutuu maksamaan mahdollisesti määrättävän uhkasakon omistajan puolesta. Mutta maksaja taitaa unohtaa miksi se uhkasakko ylipäätään määrätään, ei omistaja uhkasakon maksamisella vapaudu velvoitteistaan. Sanaan uhkasakko sisältyy sana uhka, ja siinä sen ajatus asuu. Ellei uhkasakkokaan tehoa, kunta voi maalauttaa päätöksellään talon takaisin alkuperäisiin väreihin ja maksattaa kulut sitten omistajalla, silloin uhkasakko toimisi vähän kuin osamaksuna, ei se varmaan paljon muuhun riittäisi.
        Kannattanee omistajan jatkaa jänkkäämistä...

        Mainostarkoituksessa se on firmalta oikeastaa aika vähän luvattu.
        Tarkoituksena lienee saada julkisuutta pääsemällä firmansa nimen kanssa lehteen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mainostarkoituksessa se on firmalta oikeastaa aika vähän luvattu.
        Tarkoituksena lienee saada julkisuutta pääsemällä firmansa nimen kanssa lehteen.

        Puolesta maksamisesta verottaja varmaan kiinnostuu.
        Lahjavero.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patti

        Hauskis hommeli oikeestaan. koko keississä ei voi olla voittajaa, on aina vaan kaks häviäjää. Mimmi haluaa pitää päänsä, kunta ei voi antaa painostuksen alla periksi. Jos mimmi antaa periksi, vellihousu, jos kunta antaa periksi, menee oikeuteen yhdenvertaisuuslain rikkomisesta tms. Ja jokatapauksessa, paskaa mainetta mimmille ja kunnalle.

        Ällistyttävän suuri härdelli, sinällään itsestäänselvästä ja toisaalta merkityksettömästä asiasta. Mökistä tulee keltainen. Ilman julkisuutta asiaa ois ehkä voinut junailla jotenkin, nyt menee pykälien mukaan. Ainoat, jotka ehkä voi hyötyä, on juristit.

        =DW=

        Niinpä, olen ite ajatellut tuosta väristä, jos olisi ollut kielteisesti kysymys vaikkapa harmaasta sävystä niin ei ehkä olisi tullut tällaista isoa juttua, mutta kun oli vaaleanpunainen niin saattoi olla kiivan keskustelun innoittaja. No, kuhan kommentoin, mut näin ajattelen. Väri sopii tuonne pellon laitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolesta maksamisesta verottaja varmaan kiinnostuu.
        Lahjavero.

        Beng

        Tosiaan

        Piti oikein verolaskurilla laskea, viidestä tonnista menee satanen lahjaveroon. Lahjan saajahan verot maksaa jos firma ei, joten sen kulut lisääntyy sen verran, Firma varmaankin voi laittaa summan sitten vähennyksiin markkinointikuluina.

        Tää oikeesti on hauska keissi.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan

        Piti oikein verolaskurilla laskea, viidestä tonnista menee satanen lahjaveroon. Lahjan saajahan verot maksaa jos firma ei, joten sen kulut lisääntyy sen verran, Firma varmaankin voi laittaa summan sitten vähennyksiin markkinointikuluina.

        Tää oikeesti on hauska keissi.

        =DW=

        Vero on aika vähän ei-sukulaiselle. Yllätyin.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vero on aika vähän ei-sukulaiselle. Yllätyin.

        Beng

        Mutta esim. 10000 Eurosta lahjavero olisikin jo 1299 Euroa. On tuo auttaja ovelasti miettinyt...5000 Euron ylimenevältä osalta kun lahjavero ei- sukulaisilta on 19 %.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mainostarkoituksessa se on firmalta oikeastaa aika vähän luvattu.
        Tarkoituksena lienee saada julkisuutta pääsemällä firmansa nimen kanssa lehteen.

        Mainostarkoituksessapa hyvinkin.

        Yrityksen markkinoima (ja kehittelemä?) "Gozy Rosé" litkun tölkki on melko saman värinen kuin tuo talon. Tuohon pihapiiriin olisi ehkä sopinut paremmin joku muu kuin nyt valittu vaaleanpunainen. Yrityksen toisen litkun, "Glöet" glögikuohuviinin (jep, glögikuohuviini!) pullon värin tapainen esmes?

        Bessie


      • Anonyymi

        Hienoa ...pinkkistä peeärrää Vesilahdelle...Pinkki on nyt Vesilahden symboli .....seurakunnan pastoria myöden...

        mimmimum-..mi


      • O-ou!

        Mitähän tuosta nyt luonnonsuojelijat sanoo, kun muovia heitetty luontoon?
        Jos ei niitä kukaan halua itselleen, niin auringossa ne haurastuvat säpäleiksi.


      • Anonyymi

        " Tämä ei ole kunnan juttu, ... ". No ei varmasti, sellaiselta organisaatiolta uupuu mielikuvitus eli taito nähdä toisin. - Nm. Virkojensa vangit


    • Anonyymi

      Itsekin pinkistä ja vaaleanpunaisesta sekä roosan väristä tykkäävänä en tuon talon väristä tykkää, liian räikeä minun makuuni. Aikanaan omakotitalon rakennuttaneena ymmärrän hyvin nuo rajoitukset, mitähän siitä tulisi jos jokainen rakentaisi mielensä mukaisia röttelöitä.

      • Ota huomioon, että se on vastamaalattu.
        Ei se kauan "räikeänä" pysy, jos sen nyt kuka yleensä räikeänä näkee.


    • Anonyymi

      Espoossa: Arkkitehdit perustelevat kantaansa maankäyttö- ja rakennuslain pykälällä 117 §. Pykälän mukaan ”rakennuksen tulee soveltua rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täyttää kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset”. Brinkinmäen nykysuunnitelmien mukainen "kaikki omakotitalot tumman harmaan mustia" ei lain vaatimuksia täytä. Erityisesti Espoon Brinkinmäentie 10 on luontoa rumentava asuinympäristö. Kaikki talot saman värisiä harmaita rumiluksia. Sais muuttaa värinsä kaikki omakotitalot kirkkaiksi. Tumman harmaa / musta on myös kielletty väri kun kyseessä on koko asuinalue samaa väriä. Kauhu värinen lähiö.

    • Anonyymi

      Piti oikein kaivaa tämä pinkin värinen talo täältä ... tänään se vaaleanpunainen sitten käykin Vesilahden kunnalle....sakkoja ei tarvi maksaa kunhan talo kolmenvuoden päästä maalataan vaaleamman punaiseksi ....niin ...eiköhän se siihen mennessä vaalennu ihan itsekseen... Huomataan taas mitä negatiivinen julkisuus tuo tullessaan....hyvää asianosaiselle.
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Vaaleanpunainen ja pinkki ovat kaksi eri väriä, ei mitään tekemistä toistensa kanssa. - Nm. Oletko värisokea ?


      • Anonyymi

        Täällä on sitten muitakin värisokeita... Pink on englanninkielinen sana joka tarkoittaa vaaleanpunaista....
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi

        Olkoon vaikka vaan, mutta värit ovat erit. - Nm. Ota silmä käteen ja katso


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaaleanpunainen ja pinkki ovat kaksi eri väriä, ei mitään tekemistä toistensa kanssa. - Nm. Oletko värisokea ?

        No kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää.
        Tottakai pinkki on vaaleanpunainen.


      • Anonyymi

        Joo-o, on se varmaan, jos on värisokea. - Nm. Pane vierekkäin


    • Anonyymi

      5000 olisi ollutkin aika suolainen sakko, pink pantherista.

    • Anonyymi

      Oikein hyvä ratkaisu. Äkkiä luulisi että on tärkeämpiäkin asioita riideltäväksi. Itse olen havainnut muutamassa kunnan työntekijässä naurettavan itsepäisiä, periksiantamattomia piirteitä. Onneksi kuitenkin pääsääntöisesti ovat asiallisia.
      Kuntamme halusi osallistuttaa kunnan asukkaat ympäristönhoitoon, oikein keskuskoulun auditoriossa asiaa pohdittiin.
      Laadimme huolellisesti pienen alueen ympäristönhoitosuunnitelman kaikkia asukkaita kuunnellen. Kului pari kuukautta ja kerran tullessani mustikasta kunnan työntekijät olivat hoitamassa ympäristöämme, juuri päinvastoin kuin kirjelmässämme olimme toivoneet. Suutuin niin että työnkoneiden ajajat lopettivat työt ja kunnan ympäristöstä vastaava haettiin paikalle. Saatiin jonkinlainen kompromissi, joskin vahinkoa oli jo ehditty tehdä. Nuoria, kauniita puita oli kaadettu ja jätetty vanhat vaaralliset kuusenrohjot, joista yksi oli jo pari vuotta aikaisemmin kaatunut myrskyssä. Tosissaan harmitti, miksi narrata kuntalaisia osallistumaan ja ilman mitään yhteydenottoa tehdä työ yksittäisen kunnanvirkamiehen pään mukaan. Tulipahan purettua pitkästä aikaa tämäkin harmitus, kiitos jos joku jaksoi lukea.

      • Anonyymi

        Ratkaisu kertoo nimenomaan siitä, että kunta ei halunnut "riidellä". Alunperinkin "riidan" aloitti tämä talon omistaja. Jos joku tässä tapauksessa on toiminut "naurettavan itsepäisesti, niin se on hän, ei missään nimessä kunta.

        Lähtökohtaisesti kunta/kunnan päättäjät jne., eivät tietenkään lähde hoitamaan tällaisia asioita julkisuuden kautta, mutta jos toinen osapuoli niin tekee, niin "kunta" saattaa katsoa tarpeelliseksi julkisen tiedottamisen ja kommentoinnin. Se tehdään aina asiallisesti ja neutraalisti taustoittaen ja perustellen, aika usein 'pykäliin nojaten' ja myös niin, että tiedotuksissa ollaan mahdollisimman 'hienotunteisia' toista osapuolta niissäkin tapauksissa joissa kuntaa/kunnan viranhaltijaa ei sido esim. vaitiolovelvollisuus (usein kyllä sitoo).

        Bessie


    • Anonyymi

      vaaleanpunainen talo, mutta ovi tummanpunainen ei sovi, jokin siinä mättää..

      • Anonyymi

        Makunsa kullakin, myös värien suhteen. Toiset tahtovat väriloistetta, toiset hiipuvat harmaiksi. - Nm. Omavalintaista


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe