Karjan kynsi

Anonyymi

Oletteko kuulleet sanontaa: ”Kun karjan kynnelle sataa, tulee hyvä päivä.” Tai jotain sen kaltaista.

Mitä tarkoittaa?

9

3733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kas kun ei sarveen ? Ylhäältähän sade pisaroi tai tihkuu.

    • Anonyymi

      "Tai jotain sen kaltaista"
      mitähän se tarkoittaa - - -
      hehe
      jotain "sen kaltaista" varmaan - - -

      kun ei tiedä edes mitä kysyy
      miten joku voisi tietää
      mitä se tarkoittaa - - -

      nimim. ennen suo sulaa
      kun kurki palaa

      • Anonyymi

        Tai olisiko tuo sanonta, että; ennen kurki kuolee, kunnes suo sulaa?

        Karjan kynnelle sanontaa en ole koskaan kuullut, mutta Wikiä lainaten, niin tuo " kynnelle" sana voi viitata kynnökseen, siis jos kynnölle sataa, tulisi mukamas hyväpäivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai olisiko tuo sanonta, että; ennen kurki kuolee, kunnes suo sulaa?

        Karjan kynnelle sanontaa en ole koskaan kuullut, mutta Wikiä lainaten, niin tuo " kynnelle" sana voi viitata kynnökseen, siis jos kynnölle sataa, tulisi mukamas hyväpäivä.

        Niinpä, jos muistelee missä yhteyksissä suomenkielessä on näitä kynsi symboleja, niin ainakin Savolaisten laulun "joka kynsi kylmeni",,... samaten sanonta "joka kynnelle kykenee",...tiedä mistä sekin juontaa, kynnös ehkä,...näitä murtehisia nyt seulomaanko kynsin hampain,...

        Oletan joidenkin jo meille tyhjien sanontojen olevan jäänteitä, tapoja kyläkunnissa, jossa paikalliset ymmärsivät sisällön.

        Kuten Pohjanmaalta monesti täällä kuullut isäntien mahtipuhti leveilyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, jos muistelee missä yhteyksissä suomenkielessä on näitä kynsi symboleja, niin ainakin Savolaisten laulun "joka kynsi kylmeni",,... samaten sanonta "joka kynnelle kykenee",...tiedä mistä sekin juontaa, kynnös ehkä,...näitä murtehisia nyt seulomaanko kynsin hampain,...

        Oletan joidenkin jo meille tyhjien sanontojen olevan jäänteitä, tapoja kyläkunnissa, jossa paikalliset ymmärsivät sisällön.

        Kuten Pohjanmaalta monesti täällä kuullut isäntien mahtipuhti leveilyt.

        Satoi vain karjan kynteen. Silloin satoi vähän, sade ei kastellut maata, vain lehmien sorkat.


    • Anonyymi

      On sanonnoilla merkityksensä, ei ne tyhjiä ole, mutta kun emme tunne enää vanhojen sanojen merkitystä, ne voivat olla murrettakin, niin sanonta jää käsittämättömäksi.
      Monet sanat voivat olla vierasperäisiä, idästä tai lännestä meille tulleita, jopa etelästä.

      Itse tulin vasta keski-iässä tajuamaan mitä merkitsee
      "Yrittänyttä ei laiteta".

      • Anonyymi

        Yrittänyttä ei laiteta ? Mitä se tarkoittaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittänyttä ei laiteta ? Mitä se tarkoittaa ?

        Sana laiteta on virolaisperäinen, tarkoittaa moittia.
        Yrittänyttä ei moitita.
        (Yritteliästä ihmistä ei moitita.
        Jos joku yrittää, sitä ei pidä moittia)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana laiteta on virolaisperäinen, tarkoittaa moittia.
        Yrittänyttä ei moitita.
        (Yritteliästä ihmistä ei moitita.
        Jos joku yrittää, sitä ei pidä moittia)

        Yritteliästä ihmistä ei pidä moittia, vaikka hän ei aina onnistuisikaan,
        onhan hän sentään yrittänyt !)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe