Karjan kynsi

Anonyymi

Oletteko kuulleet sanontaa: ”Kun karjan kynnelle sataa, tulee hyvä päivä.” Tai jotain sen kaltaista.

Mitä tarkoittaa?

9

3734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kas kun ei sarveen ? Ylhäältähän sade pisaroi tai tihkuu.

    • Anonyymi

      "Tai jotain sen kaltaista"
      mitähän se tarkoittaa - - -
      hehe
      jotain "sen kaltaista" varmaan - - -

      kun ei tiedä edes mitä kysyy
      miten joku voisi tietää
      mitä se tarkoittaa - - -

      nimim. ennen suo sulaa
      kun kurki palaa

      • Anonyymi

        Tai olisiko tuo sanonta, että; ennen kurki kuolee, kunnes suo sulaa?

        Karjan kynnelle sanontaa en ole koskaan kuullut, mutta Wikiä lainaten, niin tuo " kynnelle" sana voi viitata kynnökseen, siis jos kynnölle sataa, tulisi mukamas hyväpäivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai olisiko tuo sanonta, että; ennen kurki kuolee, kunnes suo sulaa?

        Karjan kynnelle sanontaa en ole koskaan kuullut, mutta Wikiä lainaten, niin tuo " kynnelle" sana voi viitata kynnökseen, siis jos kynnölle sataa, tulisi mukamas hyväpäivä.

        Niinpä, jos muistelee missä yhteyksissä suomenkielessä on näitä kynsi symboleja, niin ainakin Savolaisten laulun "joka kynsi kylmeni",,... samaten sanonta "joka kynnelle kykenee",...tiedä mistä sekin juontaa, kynnös ehkä,...näitä murtehisia nyt seulomaanko kynsin hampain,...

        Oletan joidenkin jo meille tyhjien sanontojen olevan jäänteitä, tapoja kyläkunnissa, jossa paikalliset ymmärsivät sisällön.

        Kuten Pohjanmaalta monesti täällä kuullut isäntien mahtipuhti leveilyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, jos muistelee missä yhteyksissä suomenkielessä on näitä kynsi symboleja, niin ainakin Savolaisten laulun "joka kynsi kylmeni",,... samaten sanonta "joka kynnelle kykenee",...tiedä mistä sekin juontaa, kynnös ehkä,...näitä murtehisia nyt seulomaanko kynsin hampain,...

        Oletan joidenkin jo meille tyhjien sanontojen olevan jäänteitä, tapoja kyläkunnissa, jossa paikalliset ymmärsivät sisällön.

        Kuten Pohjanmaalta monesti täällä kuullut isäntien mahtipuhti leveilyt.

        Satoi vain karjan kynteen. Silloin satoi vähän, sade ei kastellut maata, vain lehmien sorkat.


    • Anonyymi

      On sanonnoilla merkityksensä, ei ne tyhjiä ole, mutta kun emme tunne enää vanhojen sanojen merkitystä, ne voivat olla murrettakin, niin sanonta jää käsittämättömäksi.
      Monet sanat voivat olla vierasperäisiä, idästä tai lännestä meille tulleita, jopa etelästä.

      Itse tulin vasta keski-iässä tajuamaan mitä merkitsee
      "Yrittänyttä ei laiteta".

      • Anonyymi

        Yrittänyttä ei laiteta ? Mitä se tarkoittaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittänyttä ei laiteta ? Mitä se tarkoittaa ?

        Sana laiteta on virolaisperäinen, tarkoittaa moittia.
        Yrittänyttä ei moitita.
        (Yritteliästä ihmistä ei moitita.
        Jos joku yrittää, sitä ei pidä moittia)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana laiteta on virolaisperäinen, tarkoittaa moittia.
        Yrittänyttä ei moitita.
        (Yritteliästä ihmistä ei moitita.
        Jos joku yrittää, sitä ei pidä moittia)

        Yritteliästä ihmistä ei pidä moittia, vaikka hän ei aina onnistuisikaan,
        onhan hän sentään yrittänyt !)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe