Uskomaton ASUS-ongelma

Moi!

Löytyiskö neuvoa tai vinkkiä seuraavaan ongelmaan?

Ostin 9.4. Savonlinnan Carlsonilta 350 euron ASUS-läppärin. Kone aloitti reistailun jo ekalla viikolla: osoitin katosi (toimi vain optisella hiirellä), kosketuslevy katosi, ja kone jäätyili, jämähti, ja heräsi vain akun tyhjennettyä, jolloin osoitin ja kosketuslevy pysyvästi poissa.

Vein takaisin liikkeeseen, sieltä se lähti huoltoon, jossa viipyi pari viikkoa.

Ja sitten kotiin, ja samat viat uudestaan, ja taas takaisin liikkeeseen, ja huoltoon.

Nyt se on taas mulla kahden huollon jälkeen. Huollossa kone on todettu viattomaksi.

Koko aikana aikana (sen mitä on reistailulta ja vian etsinnältä ehtinyt) koneella on käyty vain Fasessa, sähköpostissa, Youtubessa, Areenassa, ja tehty pari ostosta, ei sen kummempaa.

Onko tämä normaalia tän hintaluokan koneessa. Olisiko kone viallinen, vai onko niin että vehje ei kestä elävän kuvan katsomista, vaan menee siitä huoltokuntoon!!!!!!

Tuntuisi hullulta, että on kone jolla ei uskaltaisi piipahtaa Youtubessa tai Areenassa. Siinä tapauksessa koneessa pitäisi olla siitä varoitustarra.

Onkohan myös jotain muuta foorumia, josta asiaa vois kysellä?

Paska juttu, muuta en voi sanoa.

25

74

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä ostin lenkkarit 19.90 maksoi. Niin kuukauden päästä pohjassa reikä ja kangas osin irronnut pohjasta millä lie perunaliimalla kiinnitetty.. Pitäis noitten pitempään kestää. Vein kauppaan takaisin niin hyvittivät.

• Anonyymi

Älä sinä intä vastaan, minulle ei ole viekä löytynyt yhtään sopivaa ohjelmaa windowsiin ja näin on suurimmalla osalla muillakin.
        Faktoja ei sinun jokelluksesi muuta miksikään.

• Anonyymi

Palauta läppäri tehdastilaan

Tarkasta onko saatavilla BIOS-päivityksiä ja asenna jos on

Käytä tämän jälkeen Windows 10 sisäänrakennettua puhdistustoimintoa, joka poistaa kaikki laitevalmistajan ohjelmat läppäristä.

Varmista tämän jälkeen, että koneessa on uusimmat päivitykset ja että se ehtii asentaa ne kunnolla. Poista virransäästöasetuksista automaattiset uneen menemiset ja sammumiset ja jätä läppäri yöksi päälle niin että se on nettiyhteydessä koko ajan. Jos läppäri pyytää uudelleenkäynnistystä, niin uudelleenkäynnistä ja jatka tällä tavalla.

350€ on kännykän hinta, ei tietokoneen hinta, joten olet ostanut todennäköisesti raskaasti alimittaisen ja todennäköisesti aika heikkolaatuisen tietokoneen. Jos kone ei toimi, vaadi kaupan purkamista.

• Kiitos!

Ekan huollon toimenpiteet: "Korjattu tasohiiren kaapelin kontakti, päivitetty bios ja asennettu ajuri- ja windows-päivityksiä. Ajettu valmistajan laitetestit ok, rasitustestit ok."

Toka huolto: "NFT, levy- muisti- akku- ja emotestit läpi ongelmitta, päivitetty bios. Asennettu ajuri- ja windows-päivityksiä. TP toimi nyt ok. Laite- ja rasitustestit ok. E i laitevikaa."

Onhan tuo halpa, mutta aiempi koneeni 350 euron HP toimi 7 vuotta kaikissa tehtävissä (kunnes näyttö halkesi). Panasonic-kuvankäsittelyohjelmani toimii tässä ASUSissa nopeammin kuin vanhassa HPssa, joten luulis tämän olevan tehokkaampi. HP hoiti tehtävänsä tyydyttävästi, joten ajattelin että kaipa uusi saman hintaluokan kone tekee sen saman.

Näitä koneita on myyty varmaan muillekin kuin mulle, joten voisi olettaa että ne muutkin jossain vaiheessa katsovat koneellaan jotain videota tai elokuvaa. Absurdi ajatus on että naksahtaakohan niidenkin koneet siitä pimeeksi, vai onkohan mulle vaan sattunut joku maanantaiversio. Kuka tietää.

Täytyy tänään katsoa joku leffa Areenalta, ja jos kone siitä pimenee niin pakko kai on marssia liikkeeseen kolmannen kerran ja ehdottaa että tämä rumba voitais lopettaa vaikkapa koneen palautuksella.

• Anonyymi
        Orvaskesi kirjoitti:

Kiitos!

Ekan huollon toimenpiteet: "Korjattu tasohiiren kaapelin kontakti, päivitetty bios ja asennettu ajuri- ja windows-päivityksiä. Ajettu valmistajan laitetestit ok, rasitustestit ok."

Toka huolto: "NFT, levy- muisti- akku- ja emotestit läpi ongelmitta, päivitetty bios. Asennettu ajuri- ja windows-päivityksiä. TP toimi nyt ok. Laite- ja rasitustestit ok. E i laitevikaa."

Onhan tuo halpa, mutta aiempi koneeni 350 euron HP toimi 7 vuotta kaikissa tehtävissä (kunnes näyttö halkesi). Panasonic-kuvankäsittelyohjelmani toimii tässä ASUSissa nopeammin kuin vanhassa HPssa, joten luulis tämän olevan tehokkaampi. HP hoiti tehtävänsä tyydyttävästi, joten ajattelin että kaipa uusi saman hintaluokan kone tekee sen saman.

Näitä koneita on myyty varmaan muillekin kuin mulle, joten voisi olettaa että ne muutkin jossain vaiheessa katsovat koneellaan jotain videota tai elokuvaa. Absurdi ajatus on että naksahtaakohan niidenkin koneet siitä pimeeksi, vai onkohan mulle vaan sattunut joku maanantaiversio. Kuka tietää.

Täytyy tänään katsoa joku leffa Areenalta, ja jos kone siitä pimenee niin pakko kai on marssia liikkeeseen kolmannen kerran ja ehdottaa että tämä rumba voitais lopettaa vaikkapa koneen palautuksella.

Ei se käytöstä ole kiinni. Kone on joko viallinen tai sitten teet sen käytössä jotain väärin, mitä et itse huomaa.

• Hmmm... no, täytyy katsoa mitä kone tekee seuraavaksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se käytöstä ole kiinni. Kone on joko viallinen tai sitten teet sen käytössä jotain väärin, mitä et itse huomaa.

Joo, tosiaan eilen hain koneen tokasta huollosta, ja kävin Facessa, Wikissä ja sensellasessa. Ei elokuvia. Toimi normaalisti.

Kokeilin äsken taas miten kone toimii. Ei enää edes käynnisty.
        Huomenna kolmas palautus Carlsonille, toivottavasti viimeinen.

Jotain hämärää laitteessa on. En mä oikeestaa väärin voi sitä käyttää. Mulla on 10 vuoden aikana ollut kaks läppäriä. Samalla tavalla toimin kuin ennekin: Käynnistän koneen, kirjaudun sisään ja meen Googlen kautta minne milloinkin, ja sitten kirjaudun ulos ja sammutan koneen.

Tietysti voin laittaa foliohatun päähän ja kuvitella onko kenties joku taho kaapannut koneen. Mutta ei...

Onneksi vanha rikkinäyttöinen HP toimii, telkku näyttönä.

• Anonyymi

Vika on Windows 10:ssä

• Anonyymi

poista windows, laita linux mint niin toimii.

• Mä käytän konetta niin yksinkertaisesti, että on sama onko 8 vai 10. Kone käyntiin, tunnussanalla auki, Googlella menen minne milloinki, sitten lehdet ruksataan pois, ja sit sammuta ja kirjaudu ulos. Asetussäädöt toimii yhtä hyvin kuin kasissakin. Muusta en tiedä...

• Anonyymi

Tuon hinnalla olisit saanut jo melko tuhdin käytetyn. Varmasti harmittaa.

Itse asiassa jo alle satasen voi saada paremman käytetyn kuin uuden 200-400 € maksavan.

• Kenties saisi joo.

Ajattelin vaan, että käytetyssä on vanhuuden vaivat lähempänä, eli käyttöikä lyhempi. Oletan, että uusi kestää jotain 5 -7 vuotta mun käytöllä, niinkuin kaks aikasempaakin.

Tää mun ostamani rakkine lienee poikkeus.,. ei toiminut kunnolla edes kahta kuukautta. Kaksi palautusta ja kaksi huoltoa, ja nyt lakkasi heräämästä kokonaan. Vien sen huomenna kolmannen kerran takaisin, toivottavasti viimeisen kerran.

• Anonyymi

Jos takuu pitää konetta ehjänä. Sulla on kotona laite joka saastuttaa sen.
        Siis windows saastuvuus ongelma.

• Koneessa on vuoden takuu, ja eipä tuo ehjä ole kuin ajoittain lyhyinä hetkinä. Nytkin tokan huollon jälkeen toimi päivän, nyt ei herää enää ollenkaan.

Koneeseen ei ole liitetty mitään ulkoista laitetta, paitsi optinen hiiri sen jälkeen kun koneen osoitin ja kosketulevy olivat jo kadonneet lopullisesti, sekä muutaman kerran kameran kortti koneen sd-lukijaan.

Kone on aina tasaisessa huonelämpötilassa. Tuuletusaukko pohjassa ei ole peittynyt.

• Ja toisaalta käytetyn koneen kans tulee todennäköisesti jotain räpläämistä. Tykkään siitä että on uus kone, joka toimii (niinkuin yleensä) mun itseni puuttumatta asiaan, eikä vaadi erkoisasiantuntemusta. Halua käyttää konetta, enkä puuhastella sen tenisissä ongelmissa. Hyvin toimi mun aiemmat kaksi uutena hankittua läppäriä.

• Anonyymi
        Orvaskesi kirjoitti:

Ja toisaalta käytetyn koneen kans tulee todennäköisesti jotain räpläämistä. Tykkään siitä että on uus kone, joka toimii (niinkuin yleensä) mun itseni puuttumatta asiaan, eikä vaadi erkoisasiantuntemusta. Halua käyttää konetta, enkä puuhastella sen tenisissä ongelmissa. Hyvin toimi mun aiemmat kaksi uutena hankittua läppäriä.

Käytetyn huolletun yritysmikron kanssa tuskin tulee sen kummempaa räpeltämistä kuin uuden halpakannettavan. Kunnolliset yrityskannettavat on lisäksi tehty niin että ne voi korjata, toisin kuin kertakäyttöhalpakannettavat.

Tässä itsellä on nokan alla nyt liki 10 v. vanha Thinkpad mistä kirpputorilla maksoin 10 € vai oliko se 15 €. Myyjä ei ilmeisesti älynnyt ettei koneessa mitään vikaa ole. Pientä laittoa oli kyllä, SSD-levy, jne. Kokonaishinta jäi joka tapauksessa reilusti alle 100 €. Mitään vikoja ei ole ilmennyt muutaman vuoden käytön aikana.

• Anonyymi kirjoitti:

Käytetyn huolletun yritysmikron kanssa tuskin tulee sen kummempaa räpeltämistä kuin uuden halpakannettavan. Kunnolliset yrityskannettavat on lisäksi tehty niin että ne voi korjata, toisin kuin kertakäyttöhalpakannettavat.

Tässä itsellä on nokan alla nyt liki 10 v. vanha Thinkpad mistä kirpputorilla maksoin 10 € vai oliko se 15 €. Myyjä ei ilmeisesti älynnyt ettei koneessa mitään vikaa ole. Pientä laittoa oli kyllä, SSD-levy, jne. Kokonaishinta jäi joka tapauksessa reilusti alle 100 €. Mitään vikoja ei ole ilmennyt muutaman vuoden käytön aikana.

Hyvä jos tuollaista osaa.

Mun suhde tietotekniikkaan on kyllä se että en ole kiinnostunut niitä fiksaamaan millään tavalla. Enkä edes osaisi. Mielummin vain käytän niitä.

(Mutta perinteisten autojen & muiden sähkö/mekaanisten laitteiden suhteen olen DIY-mies. Myös hitsaus ja metalli- ja puutyöt sujuu - sääli kun niitä taitoja ei voi hyödyntää tietotekniikan tapauksessa).

• Anonyymi
        Orvaskesi kirjoitti:

Hyvä jos tuollaista osaa.

Mun suhde tietotekniikkaan on kyllä se että en ole kiinnostunut niitä fiksaamaan millään tavalla. Enkä edes osaisi. Mielummin vain käytän niitä.

(Mutta perinteisten autojen & muiden sähkö/mekaanisten laitteiden suhteen olen DIY-mies. Myös hitsaus ja metalli- ja puutyöt sujuu - sääli kun niitä taitoja ei voi hyödyntää tietotekniikan tapauksessa).

Tietoteknisten vekottimien korjaamisessa on kyllä tärkein homma tiedonhaku, että osaa tulkita oikein, mikä vika laitteessa oikein mahtaisi olla. eikä kannata korjata hätäisesti ja kiireellä vaan ajan kanssa. Eli kärsivällisyyttä pitäisi jonkinverran olla.

Nykyään kun autoissakin on tietotekniikkaa niin alkaa muistuttaa jo tietokoneen korjausta sekin.

• Anonyymi

EU velvoittaa kauppiasta antamaan uuden laitteen tai samanarvoisen jos 2 korjauksen jälkeen ei vieläkään toimi. Asiakkaan täytyy pyytää tätä. Tiedä oikeutesi. Vaadi älä anna periksi.

• Pidän tuon mielessä, kun vien tänään koneen kolmannen kerran liikkeeseen!

• Juttu meneekin näin:

Olin taas yhteydessä ASUSiin ja sitten jälleenmyyjään. ASUS oli lähettänyt viestin jälleenmyyjälle, jossa mainittiin, että "laite on turhaan lähetetty kaksi kertaa huoltoon, koska ongelman ratkaisuna on näytönohjaimen ajurin päivittäminen ------- jos mahdollista, niin jälleenmyyjä auttaa tässä asiassa. Ohjelmistovirheet eivät kuulu takuunalaisiin töihin".

Joten ASUS ei tee asialle mitään, eikä muuten halunnut tehdä jälleenmyyjäkään. ASUSin viestissä, josta sain jälleenmyyjältä kopion, oli linkit noihin ajureihin.

Siis jos nyt vikaa taas ilmenee, niin ajureiden lataamista opettelemaan. Ihmettelen vaan, miksei huolto ajuroinut konetta kuntoon, jos kerran arvasivat missä vika.

Kysyin myös Carlsonin myyjältä, onko kaikissa näissä malleissa ilmennyt samaa vikaa. Ei ole. Onko siis kyseessä on tavallaan yhden koneen yksilöllinen vika, josta kumpikaan ei ota vastuuta?

• Anonyymi

kuulostaa, että läppärissä on vaan joku piilevä vika, jota huolto ei saa esille, onhan näitä autoissakin, jos vie merkkiliikkeeseen, ja testeri ei näytä, niin eihän siellä muuta osata . Uutena kyseisen hintaluokan koneet heppoisine rakenteineen on verrattavissa einhell/ gern/ deuzer työkalujen laatuun suhteessa vastaaviin ammattivehkeisiin

• Anonyymi kirjoitti:

kuulostaa, että läppärissä on vaan joku piilevä vika, jota huolto ei saa esille, onhan näitä autoissakin, jos vie merkkiliikkeeseen, ja testeri ei näytä, niin eihän siellä muuta osata . Uutena kyseisen hintaluokan koneet heppoisine rakenteineen on verrattavissa einhell/ gern/ deuzer työkalujen laatuun suhteessa vastaaviin ammattivehkeisiin

Anyway, vika on sellainen josta maahantuoja eikä jälleenmyyjä näköjään ota vastuuta.

Hyvinkin voi olla verrattavissa noihin merkkeihin! Toisaalta ajattelin että jos käyttö on vähäistä, ja että olen aiemminkin selvinnyt saman hintaluokan vehkeillä, niin mikä ettei. Kaipa pitäisi laittaa enemmän rahaa tiskiin.

No, eiköhän tästä selvitä eteenpäin! :)

PS. Kirjoitan nyt tän viestin tällä kyseisellä koneella. Yhden kerran tän istunnon aikana se pimeni, ja heräsi taas. Kokeilen vielä elokuvaa, miten se sen kestää.

• Anonyymi

Onko se näytönohjaimen ajuri sitten minkä tahon valmistama?

Ja eikös Windows 10:ssä ole ilmennyt sitä ongelmaa, että se vaihtaa käyttäjän asentamia ajureita "omiinsa" ja ominpäin, vaikka se "oma" ei sitten toimisikaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Onko se näytönohjaimen ajuri sitten minkä tahon valmistama?

Ja eikös Windows 10:ssä ole ilmennyt sitä ongelmaa, että se vaihtaa käyttäjän asentamia ajureita "omiinsa" ja ominpäin, vaikka se "oma" ei sitten toimisikaan?

Vaikeita kysymyksiä mulle, en tunne asiaa tolta osin.

Niin mulle vain on ilmaistu ASUSin taholta että kyseessä on vika joka ei kuulu takuun piiriin, ja myyjän taholta että kone ei ole identtinen muiden hyllyssä olevien samanlaisten koneiden kans, mutta sitä ei voi vaihtaa toiseen, koska myyjän pitää saada menetetystä koneesta korvaus ASUSilta, ja ASUS ei siihen suostu, koska kyse ei ole takuun piiriin kuuluvasta asiasta.

Viime yönä katselin Areenaa, ja kone ei nyt sentään (onneksi) jäätynyt tai kadottanut osoitinta tai kosketuslevyä, mutta pimeni/sammuili välillä. Oletan sen johtuvan siitä, että se todellakin on alimitoitettu elävälle kuvalle. Harmi. Myyjä olis voinut sanoa konetta valitessani, että jos aiot katsoa elävää kuvaa niinkuin kerroit, niin tämä kone ei jaksa sitä suorittaa tyydyttävästi.

Mikä specsi koneessa sitten kertoo sen, että kone pystyy toistamaan elävää kuvaa häiriöttä ? Pitäis vilkaista tuonne alottelijoiden osastolle, onko siitä ollut puhetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo
      Alkoholi
      139
      2747
    2. SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön

SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul
      Maailman menoa
      321
      1857
    3. Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."

Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1549
    4. En vaan jaksa

Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä
      Ikävä
      35
      1458
    5. Voin kertoa sinulle

Että olen todella rakastanut sinuun. Tämä on jotain mitä en ole koskaan ennen kokenut. Olen uskonut että tunnet samoin.
      Ikävä
      41
      1257
    6. Olisi mukavaa

Istua kahvilla ja jutella asioista.
      Ikävä
      50
      1006
    7. Mitä sinä nainen haluat elämältä

Minä haluan sinut mutta koska se on mahdoton haaveeni niin en voi muutakuin hiljaa ja kaukaa rakastaa epätoivoisesti sää
      Ikävä
      33
      984
    8. +10% palkankorotukset työntekijöille! hyvä ammattiliitot!

Niinhän sitä sanotaan että metsä vastaa niin kuin sille huudetaan. Ja oikeistohallitus ja työnantajat huutelivat sellais
      Maailman menoa
      275
      982
    9. It's a fairytale

"It's a fairytale I can't explain Full of words I don't know how to say And without a little twist of fate I know I'd st
      Ikävä
      9
      896
    10. Gallup: Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Vappu Pimiälle Maajussille morsian -juontajana?

Maajussille morsian on koko kansan suosikki. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Vappu Pimiälle juontajana? Erinomainen
      Maajussille morsian
      38
      885
    Aihe