ammatinvalinta kaduttaa ja siitä nyt rangaistaan korkeakoulujen yhteishaussa ei-ensikertalaisena

Anonyymi

Pääsin opiskelemaan 19 vuotiaana suoraan lukion jälkeen sairaanhoitajaksi ammattikorkeakouluun, jotenkin oli aina sellainen tunne, että se ei ole minun lopullinen ammatti, mutta jatkoin kuitenkin opintoja. Nyt 9 vuotta ammatinvalinnasta on jäänyt asia harmittamaan. Minusta tuntuu kovasti etten halua työskennellä sairaanhoitajana. Olen siis kokeillut eri työpaikkoja tehohoidosta, päivystykseen, lasten sairaanhoitoon jne. mutta mikään ei ole kokonaan napannut.

Hain nyt tänä keväänä opiskelemaan uutta alaa ja luin ahkerasti kokeeseen, mutta koska minulla on jo ammattikorkeakoulututkinto minua rangaistaan siitä ei-ensikertalaisena hakijana ja mahdollisuudet päästä yliopistoon on todella huonot.

Masentaa kun ei hoitsun hommat yhtään nappaa tämän 9 vuoden kokemuksen jälkeen. Jos olisin tiennyt, että tällä tavalla muuttuu tää korkeakouluihin hakeminen, en olisi hakenut sairaanhoitajaksi opiskelemaan heti 19 vuotiaana.

9

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moni uusi opiskelija korkeakouluissa aloittaa opinnot kolmekymppisenä, ja vanhempiakin löytyy joukosta. Jos mahdollisuudet on huonot, niin pitää yrittää kovemmin. Se ei ole mikään syy jättää hakematta. Paremminkin sitä hienompi juttu on kun sitten pääsee opiskelemaan... Jos se on mitä haluaa... Jos uskoo omaan epäonnistumiseen eikä yritä kunnolla, niin se ainakin sulkee ovet tulevaisuudessa varmuudella.

      • Anonyymi

        Etkös voisi lukea avoimessa opintoja ja sitä kautta päästä sisään? Ja rahoitat opintos tekemällä hoitajana keikkaa kun sulle sopii? Voithan sä hakea muitakin duuneja koulutuksestas riippumatta. Mä oon entinen hoitsu ja se oli kans virhe opiskella se, niin vaihdoin alaa työkokeilujen ja freelanceduunien kautta muualle. Nyt en oo 6v tehnyt hoitsun hommia ja eikä musta oo siihen


      • Anonyymi

        joo no mä kokeilen sitä avoimen kautta. onneks on vaihtoehtoja.


      • Anonyymi

        Kai olet tietoinen ettet ole oikeutettu avoimen aikana opintotukeen ja tuskin työttömyysetuuteenkaan koska sinulla on jo ammatti johon olet työllistynyt. Kysy ammattilaisilta ennen kuin teet yhtikäs mitään!


      • Anonyymi

        En kyl ajatellut elää millään tuilla jos opiskelen avoimessa. Ihan vaan töissä kävisin opiskeluiden ohella ja niin tein myös amk-opintojen aikana :D


    • Anonyymi

      Samoja ajatuksia ja hyvin sama tilanne. 11v sitten valmistuin sairaanhoitajaksi ja olen kokenut, etten löydä paikkaani alalla, jossa kaikki päivät tuntuvat samalta. Alalla ei ole edes mahdollisuuksia aitoon urakehitykseen. Kadun että nuoruuden maailmanparannus vimmassani valitsin hoitoalan.
      Hain nyt yhteishaussa toista kertaa yliopistoon opiskelemaan. Pääsykokeisiin lukeminen oli jälleen haastavaa työn ja perheen ohella, mutta pakko yrittää jos niistä muutamista paikoista kilpailee.
      Uudistus on jollainlailla ymmärrettävä, mutta kyllä se syö tätä naista jos tämänkään vuoden urakka ei tuota tulosta.

      • Anonyymi

        onneksi on myös muita, jotka ymmärtää mun tilanteen.


    • Anonyymi

      Mä oon lähihoitaja ja en voi sietää tätä työtä. Oon ollut vanhustyössä, kehitysvammaisten ja lasten kanssa. En tiedä mikä on ollut vähiten uuvuttavaa ja kurjaa työtä. Mietin alan vaihtoa joka päivä ja ensi yhteyshaussa aion hakea jonnekin. Ihan sama, vaikka en millekään korkeakouluun pääse. Kunhan voisi tehdä jotain aivan muuta kuin lähärin hommia.

    • Anonyymi

      Muutaman vuoden sairaanhoitajan työtä tehneenä kannustan teitä alanvaihdosta haaveilevia hakemaan uudelleen kiinnostaville aloille! Tsemppiä, toivottavasti saatte aikaa ja jaksamista pääsykokeisiin lukemiseen jostain. : )

      Itse olen ajatellut irtisanoutua, jotta voin lukea pääsykokeisiin intensiivisesti. En näe muuta ratkaisua. En voi kuvitella tekeväni tätä työtä eläkeikään saakka, tämä vie terveyden ja yövuorojen tekeminen tuntuu aina vain vaikeammilta. Ymmärrän toki, että työpaikkavaihtoehtoja on paljon meillä. Olen tehnyt kolmivuorotyötä somaattisella puolella ja olen kurkkuani myöten täynnä huonoja työvuorolistoja (joihin ei itse ole saanut aina vaikuttaa), huonoa ja välinpitämätöntä johtamista, jatkuvien ilta- ja viikonloppuvuorojen vaikutusta sosiaaliseen elämään ja tuntuu, että työtehtäviä lisätään, vaikka palkka ei nouse, etkä saa enempää aikaa hommien tekemiseen. Työvuorot ovat myös usein niin kiireisiä ja rankkoja, että työt jäävät väkisin pyörimään mieleen kotiin tullessa.

      Sairaanhoitajan työssä on paljon ihania puolia ja tuntuu hyvältä, kun potilaat kiittävät hoidosta. On palkitsevaa kun vaativissa tilanteissa saadaan tiiminä potilas voimaan paremmin. Työkaverit ovat yleensä olleet aivan mahtavia! Jokaisen pitääkin punnita, onko niitä hyviä puolia enemmän kuin huonoja...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe