Olin koulun jälkeen kavereiden kanssa menossa ulos kun löysin sytkärin maasta. Täällä helsingissä on tullut puista semmoisia puiden siemeniä joissa on untuvaa tai jotain semmoista päällä. Sytytin pari sellaista ja sitten yksi leimahti vähän ja levisi VÄHÄN nurmikolle josta pelästyin ja yritin sammuttaa ja se sammui mutta olisin jäänyt vielä siihen jos joku mummo ei olisi tullut huutamaan meille. Juostiin sitten kauemmas ja lähdin kotiin. Pelottaa että joudun laitokseen ja saan isot sakot. Olen 13
Voinko joutua vaikeuksiin?
3
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ja mitään vahinkoja ei tullut paitsi nurmikko mustui
- Anonyymi
Vanhemmillesi olisi tullut noottia ja keskustelua sosiaaliviranomaisten kanssa.
Et ole rikosvastuu iässä, mutta vahingonkorvausvastuu on ja siirtyy vanhemmillesi koska olet ns. alaikäinen.
Hyvä tuulonen ja kuiva ruohikko, niin palo olisi saattanut levitä pahastikkin, aina kannattaa ajatella seuraamuksia eli opeitko mitään?
Vaikka tekis mieli kokeill kaikkea jänskää, niin joskus ne vaan kannattaa oman itsensäkin takia jättää kokeilematta.
Hyvä kuitenkin että jäit sammuttaan itse, moni olisi häipynyt ja hienoa että kysyit asiasta.
Ne sakot tulisi vanhemmillesi, ei sinulle, koska kyseessä on varomaton tulen käsittely.
Tiedätkö minkä puun siemeniä ne oli?
Se puu on tuomi, toinen on paju, mutta pajun kukinta on siellä ollut ohi jo kauan sitten ja ihan pari ei riitä leimahtaan- Anonyymi
"Et ole rikosvastuu iässä, mutta vahingonkorvausvastuu on ja siirtyy vanhemmillesi koska olet ns. alaikäinen."
Jestas, että tämä urbaanilegenda elää sitkeässä. Ei tietenkään siirry. Lähtökohtaisesti myös alaikäinen on vastuussa aiheuttamastaan vahingosta. Vanhemmat voivat olla korvausvastuussa lapsensa aiheuttamasta vahingosta vain laiminlyötyään valvontavastuunsa. Käytännössä siis yleensä pikkulasten kohdalla, joiden oletetaan olevan jatkuvasti valvonnassa. 13-vuotiaaseen itsenäisesti kaveriporukassaan liikkuvaan nähden vanhemmilla ei ole enää mitään sellaista valvontavastuuta, joka tähän aloittajan tapaukseen soveltuisi, ja 13-vuotias olisi itse vastuussa aiheuttamastaan vahingosta. Iän perusteella korvausta todennäköisesti kyllä soviteltaisiin.
"Ne sakot tulisi vanhemmillesi, ei sinulle, koska kyseessä on varomaton tulen käsittely."
Täh? 13-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten sakkoa ei tule kenellekään. Jos kyseessä olisi 15 vuotta täyttänyt, tulisi sakko hänelle itselleen, oli rikos sitten "varomaton tulen käsittely" ( eli luultavasti esimerkiksi vaaran aiheuttaminen) tai mikä muu tahansa.
Miksi pitää neuvoa aivan päin seiniä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1272333Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37950Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780