Valuharkkotaloko (Lammi, Lakka, Weber yms.) todella kallis toteuttaa?

Anonyymi

Olen aloittamassa taloni, tulevan kotini suunnittelua. Olen selvittänyt eri rakenneratkaisuja ja tonttini sijainnin ja profiilin perusteella olen päätynyt kivitaloon. Olen kysellyt tarjouksia suunnittelusta ja eteen on arkkitehdeilta tullut kysymys millä rakenteella aion talon tehdä... en minä tiedä vielä! Vastaava mestari sanoi että valuharkoilla 150m2 kaksikerroksinen kivirunkoni maksaisi pystytettynä n. 100t€ (kivet 40t€, betonit ja teräkset 25€t€ ja työt muut päälle). Mielestäni se ei kuulosta paljolta, mutta onko se?

21

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ei riitä tuo muihin kuin seiniin. Valuharkkorunko on kaikista kallein runko

      • Anonyymi

        Niin on. Ja nyt kun eletään "tassumuottien" aikaa tulee ensimmäinen kustannuslisä heti siitä ensimmäisestä harkkovarvista kun anturantekijät eivät osaa ennen valua laittaa niitä korkonauloja ja valaa laserin ja linjaarin kanssa. Eikä laittaa niitä harjateräspiiskoja oikeille paikoille. Poislukien tietysti n. kolme kymmenestä, joiden jäljiltä onkin sitten huippulaatua. Mutta miksi keskiluokka puuttuu? On vain kymppiä ja nelosta.


    • Anonyymi

      Talon rakentaminen on aina viisainta aloittaa tekemällä kysely tänne Suomi24:lle!

      • Anonyymi

        Kyllä. Tämä on paras palsta saada kansan syvien rivien kautta totuus selville. Tokihan nämä totuudet on yksittäisten yksilöiden esittämiä, mutta toistuvuuden kautta löytyy myös yleinen totuus. Miljoona kärpästä kun ei voi olla väärässä. Paska on hyvää.


    • Anonyymi

      Ei ole valubetoniharkkorunko kallein.. kallein tulee betonielementeistä... jopa tuplasti kalliimpi kuin esim. harkosta muuraamalla.

      • Anonyymi

        Asia on täsmälleen päin vastoin. Valukivi on yksi kalleimmista runkomateriaaleista. Kallein taitaa olla paikalla valettu betonitalo, mutta kaveri teki senkin 1500 euroa per m2. Minulla meni elkkutaloon 1636,91 euroa per m2. Eroa selittää tosin se, että tein talon "kaikilla herkuilla" ja passiivitasoon. Kaveri teki talon keskitasoisilla materiaaleilla. Omassa oli sitten myös kivetty ja asfaltoitu piha ja vähän muutakin ekstraa ns. vimpanpäälle.

        Laiskana yrittäjänä kilpailutin piirustukset kaikilla suuremmilla yrityksillä ja erilaisilla materiaaleilla. Kallein olisi ollut Lammi.

        150 m2 kivitalo maksaa kasvukeskukseen toteuttunapyöreästi puoli miljoonaa ja tarkasti laskien 555.0000 €. Hinnasta voi vähentää oman työn osuuden, joka on akateemisella ihmisellä maksimissaan 10.000 €. Jos kädessä pysyy muutakin kuin pippeli ja ballograf, niin hintalapusta voi vähentää maksimissaan 345.000 euroa. Hinta laskee tuosta sitten vain rakennustravikkeita varastamalla.

        Rungon osuus on koko hinnasta vain neljäsosa. Suurin lasku tulee veroista, seuraavaksi suurin talotekniikasta ja sisätöistä

        Työ maksaa kuluttajalle verollisena 60 tunti. Tunnissa ei paljon tapahdu. Sisätyöt ovat tuskallisen hitaita.

        Valukalikoiden pystytys maksaa noin 70.000 - 90.000 euroa loruili kalikkatehdas tai joku muu mitä tahansa. Moni laskee valubetonit ja raudat kokemukseni mukaan alakanttiin.


      • Anonyymi

        Elementtitalon ja valu-lämpöharkko-talon hinnat tasaantuu kun projekti valmistuu.

        -raksaaja(sh)


    • Anonyymi

      Kun alettiin rakentamaan 2003 minulla oli säästöjä noin 10t€. Ostettiin tontti syrjemmältä ja säästettiin sillä Lammi -talopaketin verran.

      Lammi valittiin koska se näytti teknisesti parhaalta.

      Talopeli laski kustannusarvioksi 380t€. Parin kympin etäisyydellä oli muutkin kustannusarviot.

      Lainaa nostettiin 150t.
      Perheen tulot oli 6500e brutto, sis nuukian bonukset.
      Käytin paljon palkattomia vapaita rakentamiseen ja työmiehiä oli mukana vaihtelevasti.
      Muuttamaan päästiin 2006-2007 vuodenvaihteessa, rinnetalon kellari oli vielä pintoja vailla. (Huomasin että mullahan on myös 6kk ikäinen esikoinen.)

      jne. Myöhemmin otettiin vielä velkaa 50t koska en jaksanut itse saada alakertaa autokatosta valmiiksi.

      Nyt jos alkaisin rakentamaan, 260neliön kivilinna-kompleksia, rahoitusta olisi oltava 200t riihikuivaa ja samanverran lainaa sovittuna pankin kanssa.

      (velkaa nyt 90t€ ja se jaetaan vaimon kaa, tämänpäivän kustannusarvio samalle talolle on 500t€)

      -raksaaja(sh)

    • Anonyymi

      Itserakentamista ja rakennuttamista muilla ei kannata vertailla. Jälkimmäinen tapa maksaa tuplat. Pienen max 110m2 talon rakentaa muualle kuin Hki-Espoo-Vantaa alueelle 200t€ ja rakennuttaa 300t€

      • Anonyymi

        Valuharkkotaloihin tuo kommentti osuu hyvästi esim. siinäkohdin että jos LVIS miehet päivystää sitä koska pitää taas pätkät putkia laittaa harkon sisään, se tulee kalliiksi.
        Me vaimon kanssa monasti illalla alettiin laittaa nuita seiniin, kun runkomiehet oli päivän osalta valmiit. pahimmillaan kesti klo21...06:00 ja 08:00 lähtö palkkatöihin -> FAIL.

        Tuttava ratkaisi haasteen sillä että heillä kaikki LVIS roilotettiin seiniin jälkikäteen.

        -raksaaja(sh)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valuharkkotaloihin tuo kommentti osuu hyvästi esim. siinäkohdin että jos LVIS miehet päivystää sitä koska pitää taas pätkät putkia laittaa harkon sisään, se tulee kalliiksi.
        Me vaimon kanssa monasti illalla alettiin laittaa nuita seiniin, kun runkomiehet oli päivän osalta valmiit. pahimmillaan kesti klo21...06:00 ja 08:00 lähtö palkkatöihin -> FAIL.

        Tuttava ratkaisi haasteen sillä että heillä kaikki LVIS roilotettiin seiniin jälkikäteen.

        -raksaaja(sh)

        Näin minäkin kerran "ratkaisin". En enää! Meinaan maksoi sen verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valuharkkotaloihin tuo kommentti osuu hyvästi esim. siinäkohdin että jos LVIS miehet päivystää sitä koska pitää taas pätkät putkia laittaa harkon sisään, se tulee kalliiksi.
        Me vaimon kanssa monasti illalla alettiin laittaa nuita seiniin, kun runkomiehet oli päivän osalta valmiit. pahimmillaan kesti klo21...06:00 ja 08:00 lähtö palkkatöihin -> FAIL.

        Tuttava ratkaisi haasteen sillä että heillä kaikki LVIS roilotettiin seiniin jälkikäteen.

        -raksaaja(sh)

        Se roilotus ja paikkaus sitten maksaakin. Oikein teitte, kun asensitte valmiiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se roilotus ja paikkaus sitten maksaakin. Oikein teitte, kun asensitte valmiiksi.

        Riippuu materiaalista johon roilotetaan. Betoniharkkoon kallista ja vaikeaa, kevytbetoniharkkoon edullista ja helppoa.


    • Anonyymi

      Pientalojen runkoja olen urakoinut 90-luvulta lähtien ja sanoisin näin: Puutalo on halvin. Betonielementit yleensä kallein. Eristeharkko (pääosin tehnyt lammilaisesta 400mm) siinä välimaastossa, mutta sen hintaa olen saanut pudotettua reilusti työkustannusten osalta seuraavasti:
      1 Arkkitehdiksi sellainen, joka todella on tutustunut siihen harkkotehtaan kotisivun "suunnittelijalle" osioon ja osaa suunnitella kaiken (niin pohja- kuin julkkaritkin) siihen 20mm:n ruutuun SISÄNURKISTA!!! katsoen.
      2 Naamakuvat kaikista seinistä sisä/ladontapuolelta katsoen. Niissä pitää olla:
      a) harkkojako tunnuksineen. Se vähentää työmaalla tehtävää määrälaskentaa ja
      nosturinkäyttöä.
      b) Kiintokalusterajat
      c) Edellistä apuna käyttäen kaikkien sähkö- ym. uppoasennusten paikat niin, että
      rasiat ja reikävaraukset on tehtävissä ladontavaiheessa. Karmein hinta- ja
      aikataulupommi piilee niiden jälkipiikkauksissa paikkauksineen.
      d) Telinetaso- ja juotosvalusuunnitelma kunkin juotosvalun kuutiomäärineen. Siitä
      on helppo tehdä se harkkonippujen nostosuunnitelma. !Tämä suunnitteluvaihe
      tapahtuu toteutusryhmän ja cad-(rakennesuunnittelijan) yhteistyönä.

      Näin tarkka ja yksityiskohtainen suunnittelu tontin vielä ollessa "risukkona" saattaa rakennuttajasta tuntua "tuskalliselta ja turhalta", mutta jos näkisit sen kustannusvaikutukset niin huomaisit sillä tienanneesi elämäsi ylivoimaisesti parhaan tuntipalkan.
      Lisäksi lähes mahdotonta on saada suunnitteluporras uskomaan että se kannattaa tehdä. Itse olen rak. mest. valm. -88 ja olen myös cad-taitoinen. Niillä omilla kohteillani, joiden työt olen urakoinut nostureineen (vuokra)telineineen olen laatinut nämä suunnitelmat itse, eikä minulla ole ollut varaa jättää niitä tekemättä. Kovin työ on poikkeuksetta ollut "potkia" rakennuttajaa niiden LVIS- ja kalustesuunnitelmien tekemiseen ajoissa.
      Etsi rungontekijöiksi pätevä porukka ja näytä nämä saamasi ohjeet heille. Tietävät kyllä mitä tarkoitan.
      Kivi on aina kiveä, mutta työtuntimäärää vähentämällä sekin kilpailee.

    • Anonyymi

      Sori edelliseen lipsahti virhe: Cad ruudutus on tietysti se 200mm, eikä 20mm.

    • Anonyymi

      unohtaisin täysin valu ( muovieriste) harkot. Kalliita, työläitä ja hitaita.

    • Anonyymi

      Työkustannuksiin voit eniten vaikuttaa suunnitteluvaiheessa.
      Olen Lammitaloprojekteissani onnistunut neljä kertaa teettämään rakennesuunnittelijalla jokaisesta harkkoseinästä naamakuvat teline- eli ladontapuolelta, jotka sisälsivät:
      1 KAIKKIEN (lvis ym.) tarkat mitoitetut paikat.
      2 harkkokuvat tunnuksineen ja menekkeineen (normaali, kulma, pääty, halkaistu)
      muutettuna täysiksi lavoiksi. jokaiselta haluamaltani telinetasolta, johon
      kulloinkin nosturi tilattiin niitä nostamaan
      3 Betonimenekit, jotka löytyvät lammikivitalojen sivulta /neliö

      Eli: Kun naamakuvat olivat ensin tehty viivoitin niihin telinesuunnitelmani mukaan kulloisetkin ladontakorkeudet ja valukorkeudet. Sitten cad-suunnittelija palautti ne vaihepiirustuksina MENEKKEINEEN.
      Tämä on ollut suunnittelukulutkin huomioiden ylivoimaiststi nopein ja halvin työtapa runkovaiheessa. länsiuudellamaalla tein oman myyntikohteeni viereen samana kesä runkovaiheen naapuritontillekin lähes identtiseen rinnetaloon v 2015 jossa mainittuja naamakuvia ei ollut ja n. puolet sähkön uppoasennuksista piikattiin ja paikattiin jälkikäteen. Oman projektini säästöt: 380h x 36x1,24=16963e, Telinevuokrat 2300e, nosturitunnit 4x122=488e. 19751e yht. Tästä pois naamakuvien hinta 3100, jäi viivan alle 16651e. Yllättävä potti.

      Ja sanoisin vielä että se kännykässä olo ja mahd rasianpaikkojen selvittely siellä kalliilla vuokratelineellä ei ole herkkuhommaa silloin, kun seinä olisi saatava kiireesti valukuntoon. Eikä se harkkomenekkien ja betonimenekkienkään. Siinä homma "puuroutuu" tuskallisesti.
      Jos aikomuksesi on rakentaa jo tulevalla kaudella, näitä suunnitelmia et enää ehdi saada. Ensin pitäisi löytää se huippu runkoammattilainen, joka siinä suunnittelutiimissä sinun ja rakennesuunnittelijan kanssa osaisi oikeille vaakasaumoille ne viivat vetää. Vielä mahdottomampaa on löytää suunnittelija, joka osaa tai edes uskoo ja ymmärtää, että ne naamakuvat kannattaa tehdä. Ja ne keittiö- ym. kalustekuvat, jotka suunnittelija siinä cad:ssään jokaiselle seinälle "istuttaisi" pitäisi siis jo olla.
      Mutta
      Jos projektisi on vasta 2021 niin laita mylly käyntiin, teetä ark-kuvat, asu niissä virtuaalina, lähde sitten sähkösuunnittelijan puheille ja etsimään kokenutta rakennesuunnittelijaa kysyen alkajaisiksi syntyykö tällaiset kuvat. Voitat rahassa, ajassa ja LAADUSSA. Edellä luettelemani hinnat ovat mapissani faktana ja krapulana jo kauan sitten pois sairastettuna.

      • Anonyymi

        Kilpailijani täällä pirkanmaalla aolittelevat juuri projektia tämän tapaisilla työkuvilla mutteivät tietenkään paljastaneet mistä olivat saaneet. Jos Jumala ja korona sallivat tulee minun projektille eka harkkokuorma jo ennen juhannusta. Kun täällä ilmoittautuis joku työkuvien piirtäjä, niin asiakas olisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailijani täällä pirkanmaalla aolittelevat juuri projektia tämän tapaisilla työkuvilla mutteivät tietenkään paljastaneet mistä olivat saaneet. Jos Jumala ja korona sallivat tulee minun projektille eka harkkokuorma jo ennen juhannusta. Kun täällä ilmoittautuis joku työkuvien piirtäjä, niin asiakas olisin.

        Nämä valuharkkorakentamisen "ihanuudet" on niin hauskaa luettavaa. Teen kivitaloja mutta en koskekaan valuharkkoon. Miksi koskisin? Muurattavilla harkoilla tekeminen on nopeampaa ja yksinkertaisempaa. Lopputulos on aivan yhtä hyvä ja ulkonäkö sama.


    • Anonyymi

      Voisiko talo olla eps talo? Rungon saa nopeasti pystyyn ja homma on huomattavasti kevyempää. Nudura elementillä saa valettua vissiin 6 metriä korkean seinän kerrallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe