Irtisanoutuminen ja työttömyys

Anonyymi

Olen koko aikuisikäni tehnyt myyjän töitä, 35 vuotta. En ole koskaan ollut päivääkään työttömänä, en äitiyslomalla enkä ole harrastanut sairaslomiakaan. Olen 52-vuotias lapseton nainen. Nyt tuntuu ettei vaan jaksaisi enää, teen työni tunollisesti ja hyvin, mutta kaikki energia menee siihen, eikä minulla ole aikaa tai intoa tehdä mitään muuta. Uskaltaiskohan sitä heittäytyä nauttimaan tästä loppuelämästä kun omaisuuttakin jonkun verran on, eikä siis perijöitäkään. Olen kuullut, ettei nykyään työttömänäkään saa olla vaan pakotetaan töihin. Onko näin? Olen ajatellut, että menisin staffpointin listoille. Silloin voin välillä tehdä töitä jos siltä tuntuu. Mutta jos teen töitä vain vähän, niin voinko saada työttömyyskorvausta tai jotain muuta tukirahaa lisäksi? 3 kk karenssihan tästä tulee kun itse olen irtisanoutumassa mutta se ei haittaa. Mutta pitäisiko jättäytyä ensin työttömäksi, jolloin kai saisi ansiosidonnaista? Jos menen suoraan Staffille ja teen vain vähän töitä, niin tulot varmaan romahtavat eikä sen jälkeen enää saa ansiosidonnaista tämän hetken tulojen mukaan? Kerro ihmeessä jos sinulla on tietoa, kokemuksia tai kommentteja asiaan liittyen. Kaikki asiaan liittyvä kiinnostaa.

12

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä joutilaaksi voi jättäytyä vaikka kuinka nuorena, mutta silloin pitää tajuta se, että on tultava säästöillä toimeen. Tuota sinun ajatusta on toteutettu paljonkin, mutta nykyisin on kaikki aktiivimallit jotka rajoittaa keinottelun. Siksi ne aktiivimallit on juuri kehitetty, että ei nämä lusmut lisääntyisi, jotka muiden rahoilla elelee mitään tekemättömänä.

On niitäkin paljon, jotka osaavat valituksen. Sinun tapauksessa voi tulla kyseeseen ihan oikea väsyminen, joka sairauslomien kautta kehittyy haluamaasi muotoon. Mene lääkäriin, ja ala valittaa väsymystäsi pitkäjänteisesti. Mutta se vaatii ammattivalittajan luonteen. Jos irtisanoutuu ensin, niin siinä voi käydä huonostikin, jos ei ole varautunut säästöillä riittävästi.

En tiedä onko vuorotteluvapaa enää voimassa, se olisi tuollaisessa tapauksessa aluksi paikallaan. Kyllä tuo osa-aikainen työ onnistuu myös, mutta tottakai tulot putoavat ja epävarmuus kasvaa, mutta sinähän olet jo ajatuksissakin jo varautunut siihen. Kannattaa myös varautua eläkkeen pienuuteen, jos yli kymmenen vuotta meinaa ottaa rennommin ennen eläkeikää.

• Anonyymi

Muista että eläkejärjestelmä on rakennettu siten, että jos ei ole aivan loppuun asti töissä, eläke pienenee merkittävästi pysyvästi

En tunne ansiosidonnaista mutta siinä on rajoja
      https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/ikaantyneiden-tyottomyysturva/

jotain jota tiedän
      Olemme laskeneet eri puolilta eri ryhmissä mikä on sijoitusomaisuuden oltava,
      jotta ei tarvitse tehdä palkkatyötä (sijoitustyötä on tehtävä)

minimi on 0,5 miljoonaa mutta silloin on oltava tarkkana ei saa tulla yhtään sijoitusvirhettä joten

sijoitusten varassa voi elää jos salkku on noin miljoonan
      ja siloin ei kahden hengen talouskaan nosta kuluja edellytys on että pariskunta on rehellinen rahankäytössä ja kummallakaan ei ole ongelmia pelialkoholivelkaongelmia tai menosalaisuuksia

• Anonyymi

Omaisuutta minulla on n. 200 tuhatta, osa asunnossa, jonka olen myymässä (myyntihinta n.185 000) ja n. 10 tuhatta osakkeissa ja rahastoissa. Osakepottia ajattelin kasvattaa asunnon myynnin jälkeen. Asun miesystäväni asunnossa ja hänelle tulen jatkossa maksamaan "vuokraa". Eli omaisuuteni ei toki ole 0,5 miljoonaa mutta en elä enkä haluakaan elää ylellistä elämää. Ja huomioon otettava asia tässä on se, että kuoleman kohdatessa tilillä ei tarvitse olla mitään koska perillisiä ei ole. Ratkaisu olisi helppo jos kuolinpäivänsä tietäisi. Mutta riittäisiköhän 200 000 n. 20 vuodeksi? Sitten voi "nauttia" siitä minimieläkkeestä, jolla pitkä työura palkitaan. T. Ketjun aloittaja

• Anonyymi

Onko sinulla suunitelmia, mitä teet sitten, kun aikaa on?
      35 v työelmässä voi saada ruohon näyttämään vihreämmältä aidan toisella puolella,

• Anonyymi

Olen introvertti ja viihdyn parhaiten yksin. Sellaiseksi ainakin olen tullut enkä kaipaa minkäänlaista toimintaa. Ehkä tästäkin "paranee" kun saa ympäriltään jatkuvan hälinän ja skarppina olon pois. Sitähän työelämä on. En usko siis että on ongelma.

• Anonyymi

Hei, "sielunsisko" ? Myyjän ammatissa varmaan hankalampi olla introvertti. Esitin kysymyksen, jonka itse sain, kun jäin eläkkeelle heti kun mahdollista, täytettyäni 60 v. Ja "neuvon", ettei jäisi neljän seinän sisälle. Nyt ollut n. puoli vuotta "vapaana". Siinä on puolensa ja puolensa mutta ikävä yli 35 v kestäneeseen työsuhteeseen ei ole!
        Jos aina pahaolo töihin mennessä, ei hyvä. Toivon. että löydät oikean ratkaisun! Pelkkää juhlaa ei ole, jos/kun tottunut rytmiin, mutta itsekin vielä vähän etsien uskon, että se löytyy.
        Harmi, ettei täällä voi vaihtaa ajatuksia "yksityisemmin".
        T. Introvertti myös

• Anonyymi

Jää vuorotteluvapaalle jos pystyt. Jos pystyt niin ota täysi irtiotto tavalliseen elämääsi ja tee jotakin aivan poikkeavaa. Nykyisin ei voi olla työttömänä ja niin sanotusti olla vain. Sinulla on velvollisuus joka päivä ilmoittaa mitä töitä olet etsinyt ja kuinka monta CV:tä lähettänyt mahdollisille työnantajille ja kuinka monessa työhaastattelussa olet käynyt.
      Eikö nykyisellä työnantajallasi olisi mitään muuta työtä tarjolla?

• Anonyymi

Lyhennettyä työaikaa tekevä sai ainakin minun aikanani soviteltua päivärahaa työttömyyskassasta. Näinä kiky aikoina en tiedä.

Olin 54v kun onnistuin järjestämään itselleni perusteettoman työsuhteen purkamisen. 6:n vuoden työsuhteen jälkeen esimieheni hermostui persoonani ja koska muodollista lopputilin perustetta ei löytynyt, hän purki työsopimuksen perusteetta. Toimenpide joka vaatii erittäin vahvat perusteet kuten varastanisen, fyysisen väkivallan yms. Tapahtuu välittömästi tai ainakin hyvin nopeasti.
      Olin yhteydessä liittoni toimitsijaan ja hänen ohjeensa mukaisesti jatkoin entiseen malliin.
      Parin päivän kuluttua jouduin puhutteluun jossa minulle tarjottiin loppuvuoden palkkaa ilman työvelvollisuutta = 4kk:n palkka kotiin.
      Kivusta ja nöyryytyksestä tarjottiin 156000mk, tapahtui siis markka-aikaan. Liittoni toimitsija suositteli tarjouksen hyväksymistä kuten teinkin.

Jatkossa tein eri mittaisia pätkiä lyhyempien ja pitempien työttömyysjaksojen väleissä. Yhden 3kk:n jakson olin Espanjassa "työn haussa" nostaen sinne ansiosidonnaisen.

Pidän itseäni onnekkaana mutta jos sinulla olisi mahdollisuus jonkin sortin sovellutukseen niin kannattaisi harkita.

• Anonyymi

Miksi möisit asunnon, kun voisit saada siitä vuokratuottoa?

• Anonyymi

Hei
      Olen sinun ikäinen otin lopputilin koska en jaksanut. Ovet paukkuen lähdin.enkä todella haikaile perään.ja töitäkin on tarjottu.kokeile ihmeessä staffpoint.tia. uskon ja toivon että löydät parempaa pitkä työkokemus on hyvä plussa. ja olet hyvä työntekijä
      T.kohtalotoveri. Hyvää kesää sinulle

• Anonyymi

Entä mitä mieltä olette työttömästä miehestä. joka on tyytyväinen työttömyyteensä ja elää perheensä siivellä! Avioero on takana, lapsuudenkotiin sitten on palattu.
      Kun työnhaku ei kelpaa. Kun työttömyyskorvaus on ainoa tulo, eikä se riitä mihinkään. Kun on vuosia ollut vailla työtä, niin menee kummalliseen tilaan, jossa voi olla mitään tekemättömänä. Ei kiinnostu mistään, tarttuu joihinkin rutiineihin, käy määräaikana jossakin kuntosalilla tms. ei tee mitään, vaikka muu perhe pyytää. Ei korjaa tavaroita perässään, on taantunut lapseksi jälleen. Joka asiaa on pyydettävä monta kerta, ja sitten on pyytäjä vain joutunut jäkättäjäksi, joka ei koskaan anna ihmisen olla rauhassa, aina vaan tuosta samasta asiasta . . .
      Suuttuu, kun joku yrittää päästä puheisiin työn hausta, työttömyyskorvauksesta, jostakin yrittämisestä, maksamattomista laskuista. Raivostuu vain.

Mitä neuvotte?
      Aina sanotaan, että juoppoa ei pidä hyysätä, vaan panna hänet vastaamaan omista asioistaan. Voiko ottaa saman käyttöön , kun kyseessä on yli viiskymppinen työtön. Minne perhe hänet voisi ajaa!
      Voiko perhe saada jotain avustusta tällaisen käenpojan ruokkimiseen? Eläkeläisten tulot ovat rajatut.

• Anonyymi

Aloittaja: "Omaisuutta minulla on n. 200 tuhatta, osa asunnossa, jonka olen myymässä (myyntihinta n.185 000) ja n. 10 tuhatta osakkeissa ja rahastoissa. Osakepottia ajattelin kasvattaa asunnon myynnin jälkeen ... kuoleman kohdatessa tilillä ei tarvitse olla mitään koska perillisiä ei ole ... Mutta riittäisiköhän 200 000 n. 20 vuodeksi?"

Kuulostaa hyvältä ja mietityltä. 200 000 ei riitä mutta mutta voi riittää ja silloin ei saa tehdä oleellisia virheitä ei saa hypettää, vaan
      ainoa menetelmä on korkoa korolle ja osakkeissa. Muista kuitenkin että täydelliseen riippuvaisuuteen ei saa jäädä toisesta henkilöstä pelikortit on pidettävä omissa käsissä mutta muuten yhteisasuminen ja siten kulujen vähintään puolitus osittain on täysin järkevää. Jos vielä noin 70 vuotaana omistaa velattoman asunnon eikä ole tarpeen jättää periintöjä sen voi käänteisellä asuntolainalla syödä parinkymmen vuoden kuluessa, koska panttina olevan asunnon myynti voi tuottaa järjestelyjä olisi hyvä että asunto olisi ns. varmassa ympäristössä eli että pitää naapureista ja palveluja on ympärillä, tällainen on kaikissa pankeissa http://www.hypo.fi/lainat/kaanteinen-asuntolaina/

Sijoittamisesta sen verran että on itse ymmärrettävä mihin sijoittaa eikä voi silmät kiinni olettaa

Itse odotan laskukautta joten varovaista sijoittelua arvo-osakkeisiin ja olen rollannut kolmanneksen kiinteistösalkkuun

Vihje: Nalle Wahlroosin Sampo käynnisti uuden välittäjän jossa on matalat välityspalkkiot, en ole vielä kokeillut mutta ...

Sampo on myös osake jota pidetään "varmana" ja tylsänä, vakuutuksissa tylsyys on ehdoton etu
      uusi välittäjä mandatum kokonaan ja saxo osittain on Sammon
      https://www.mandatumtrader.fi/usein-kysyttya

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      174
      4857
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      106
      3979
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3579
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3380
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      56
      3359
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      36
      2818
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2569
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2286
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      21
      1919
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      36
      1788
    Aihe