Uuden ylioppilaan lahja ??

Anonyymi

Olen saanut kutsun sisareni kahden lapsenlapsen lakkiaisiin. Ruusu kortti O.K. mutta minkä kokoisen setelin laitan kuoreen ? Eli mikä on kohtuullista eläkeläisen näkökulmasta ?

76

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse ajattelisin niin että summa riippuu siitä kuinka läheinen on.

      • Anonyymi

        Eläkeläis sukulaisena olen antanut 50 e ylioppolaalle, rippijuhlijalle 20 e, samoin peruskoulun päättäneelle 20 e


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeläis sukulaisena olen antanut 50 e ylioppolaalle, rippijuhlijalle 20 e, samoin peruskoulun päättäneelle 20 e

        Kuulotaa iha sopevilta summilta. Samoissa euromäärissä minä myös. Tosin itse en ole antanut peruskoulun päättävälle mitään?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kuulotaa iha sopevilta summilta. Samoissa euromäärissä minä myös. Tosin itse en ole antanut peruskoulun päättävälle mitään?

        Nykyäänhän joutuu köyhä eläkeläinen laittamaan vähän toisella kymmenellä olevalle lapsenlapselle ja aikuisille lapsille joulu - ja syntymäpäivälahjaksi useita kymmeniä euroja. n. 40€.
        Tuntuu ettei mikään muu kiinnosta kuin tilillepanot. Turhaa krääsääkään ei viitsi ostaa mutta vaatteetkin pitää olla merkkivaatteita jo varhaismurrosiässä. Kyllä 20€ pitäis riittää pieneläkeläiseltä. Pakko on alkaa pienetää tilillepanojen summaa. Ei minullekaan kukaan laita koskaan tilillepanoja, paitsi Kela ja Keva.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyäänhän joutuu köyhä eläkeläinen laittamaan vähän toisella kymmenellä olevalle lapsenlapselle ja aikuisille lapsille joulu - ja syntymäpäivälahjaksi useita kymmeniä euroja. n. 40€.
        Tuntuu ettei mikään muu kiinnosta kuin tilillepanot. Turhaa krääsääkään ei viitsi ostaa mutta vaatteetkin pitää olla merkkivaatteita jo varhaismurrosiässä. Kyllä 20€ pitäis riittää pieneläkeläiseltä. Pakko on alkaa pienetää tilillepanojen summaa. Ei minullekaan kukaan laita koskaan tilillepanoja, paitsi Kela ja Keva.

        Ajat ja tavat muuttuvat. Vaike tämänikäisen tietää mitä tavaraa tai vaatetta otaa. Parempi kun antaa rahana niin saavat ostaa mitä haluavat. Minä lhjon omia lapsiani vähän runsaammalla kädella syntymäpäivinään ja jouluna. Vieraammille riittää 20 eurpoa yleensä vaikka aika harvoinhan noita enää onkaan. Itse minäkin panoni olen saanut tienata.

        Aamuaurinko vihdoin, vaikka tuulee <3


    • Anonyymi

      Rahan perään nykynuoret, jos parikymppiä per yo laittaa mielestäni ihan hyvä.

    • Anonyymi

      Hohhoijaa taas

      Mistä kukaan täällä voi tietää, mikä on kohtuullista sinun näkökulmastasi?

      Bessie

      • Anonyymi

        Ihme hohjoijettelija olet, hän kysyy eläkeläisen näkökulmasta, kerroppa oma eläkeläisen kohtuutesi äläkä nirise.
        Mulle kohtuus olisi 50-80 euroa per ylioppilas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme hohjoijettelija olet, hän kysyy eläkeläisen näkökulmasta, kerroppa oma eläkeläisen kohtuutesi äläkä nirise.
        Mulle kohtuus olisi 50-80 euroa per ylioppilas.

        Jos tarkkoja ollaan, niin aloittaja kysyy: "minkä kokoisen setelin laitan kuoreen? Eli mikä on kohtuullista eläkeläisen näkökulmasta?"

        Omille lapsenlapsilleni tuskin tulen antamaan rahaa kirjekuoressa. Sisarusteni lapsenlapsille (joiden päivitettyä määrää en edes tiedä, ja joista suurinta osaa en ole koskaan edes tavannut) hieman tilanteiden ja keskinäisten suhteidemme mukaan, mahdollisimman tasapuolisesti kuitenkin. Todennäköisin tasapuolinen "oma kohtuuteni" varmaan olisi 0 euroa, ja sillä taas ei ole mitään tekemistä eläkkeeni tai varallisuuteni kanssa.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkkoja ollaan, niin aloittaja kysyy: "minkä kokoisen setelin laitan kuoreen? Eli mikä on kohtuullista eläkeläisen näkökulmasta?"

        Omille lapsenlapsilleni tuskin tulen antamaan rahaa kirjekuoressa. Sisarusteni lapsenlapsille (joiden päivitettyä määrää en edes tiedä, ja joista suurinta osaa en ole koskaan edes tavannut) hieman tilanteiden ja keskinäisten suhteidemme mukaan, mahdollisimman tasapuolisesti kuitenkin. Todennäköisin tasapuolinen "oma kohtuuteni" varmaan olisi 0 euroa, ja sillä taas ei ole mitään tekemistä eläkkeeni tai varallisuuteni kanssa.

        Bessie

        Saithan sä puserrettua kohtuutes esiin ilman hohhottelujakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saithan sä puserrettua kohtuutes esiin ilman hohhottelujakin.

        Ihanhan tuo tuli pusertamatta, tuosta vain ykskaksniksnaks.

        Bessie


      • Anonyymi

        Mistä joku voi tietää ettei kukaan voi tietää?
        Tulihan tuolla ihan päteviä arvioita.


    • mää ostaisin lahjakortin johonkin nuorten vaateliikkeeseen
      rahat menee yleensä kaikkeen turhaan
      mutta vaatteita kaikki tarvii
      ei ehkä niin mieluinen lahja kun raha

      raha siinä tapauksessa jos ylioppilaalla on jotain suunnitelmia
      lähteä vaikka lomalle tai ajaa ajokortti ym ym
      että se menis todella johonkin tarpeelliseen.

      • Anonyymi

        En missään tapauksessa ostaisi lahjakorttia, koska se rajoittaa ihan väärällä tavalla ostopaikka. Raha on paljon parempi ja joustavampi lahja.

        Lahjakortti on hyvin itsekäs lahja, antaja haluaa tulla muistetuksi aina, kun lahjaa käyttää. Yök!


      • Anonyymi kirjoitti:

        En missään tapauksessa ostaisi lahjakorttia, koska se rajoittaa ihan väärällä tavalla ostopaikka. Raha on paljon parempi ja joustavampi lahja.

        Lahjakortti on hyvin itsekäs lahja, antaja haluaa tulla muistetuksi aina, kun lahjaa käyttää. Yök!

        Tuo nyt on taas sitä niin perisuomalaista "perinneväristä" vaatimattomuutta, ettei saisi mitenkään tulla huomatuksi tai muistetuksi.

        Minusta lahjan antamisen/saamisen pointti just onkin se, että lahjan saaja muistaa koko ikänsä, että tämän minä sain siltä ja tuon siltä silloin, kun pääsin yliopilaaksi.

        Mielestäni käteistä annetaan lahjaksi vain köyhille ja kerjäläisille. Sillä käteisellä niinkuin halutaan sanoa, että tässä sinulle joku kymppi almuja, kun vanhempasi ovat niin pirun köyhiä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuo nyt on taas sitä niin perisuomalaista "perinneväristä" vaatimattomuutta, ettei saisi mitenkään tulla huomatuksi tai muistetuksi.

        Minusta lahjan antamisen/saamisen pointti just onkin se, että lahjan saaja muistaa koko ikänsä, että tämän minä sain siltä ja tuon siltä silloin, kun pääsin yliopilaaksi.

        Mielestäni käteistä annetaan lahjaksi vain köyhille ja kerjäläisille. Sillä käteisellä niinkuin halutaan sanoa, että tässä sinulle joku kymppi almuja, kun vanhempasi ovat niin pirun köyhiä.

        "Tellukka"

        Tämä kommenttisi saa minulta seiso-peukun.

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En missään tapauksessa ostaisi lahjakorttia, koska se rajoittaa ihan väärällä tavalla ostopaikka. Raha on paljon parempi ja joustavampi lahja.

        Lahjakortti on hyvin itsekäs lahja, antaja haluaa tulla muistetuksi aina, kun lahjaa käyttää. Yök!

        sarjassamme vastaaja joka lyttää mun vastauksen
        oli se sit mikä tahansa ja mistä asiasta tahansa
        kuinka itsekäs kirjoittaja yök.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuo nyt on taas sitä niin perisuomalaista "perinneväristä" vaatimattomuutta, ettei saisi mitenkään tulla huomatuksi tai muistetuksi.

        Minusta lahjan antamisen/saamisen pointti just onkin se, että lahjan saaja muistaa koko ikänsä, että tämän minä sain siltä ja tuon siltä silloin, kun pääsin yliopilaaksi.

        Mielestäni käteistä annetaan lahjaksi vain köyhille ja kerjäläisille. Sillä käteisellä niinkuin halutaan sanoa, että tässä sinulle joku kymppi almuja, kun vanhempasi ovat niin pirun köyhiä.

        Eipä niitä hopealusikoita siellä synnyikodin kaapinperällä muista edes :). Tai ehkä silloin muistaa kun niistä tulee puhe tai että joko haluaa mukaansa.


    • Luin jostain julkisesta mediakommentista, että 50 euroa olisi sopiva summa ylioppilaalle sellaiselta
      henkilöltä, joka joutuu asiaa pohtimaan.

    • Minua ei varmaan edes kutsuta sisarusten lastenlasten juhliin, niin läheinen heidän kanssaan en ole. Mutta jos niin tapahtuisi, varmaan 50 € olisi sopiva summa. joko rahana tai lahjakorttina. Tuossa joku aiemmin tyrmäsi lahjakortin täysin, mutta minusta se on hyvä lahja, esim. jos nuorella on vaikkapa urheuiluharrastus niin lahjakortin voi antaa johonkin urheiluliikkeeseen. Pelkkä raha menee helposti ihan turhaan ja lahjoista ei jää mitään muistoa, puhumattakaan hyödystä.

      • Jos nuorilta iseltään kysyt he kyllä toivovat rahaa. Juuri tän päivän lehdessä oli juttua siitä.


      • siilivain kirjoitti:

        Jos nuorilta iseltään kysyt he kyllä toivovat rahaa. Juuri tän päivän lehdessä oli juttua siitä.

        Tottakai toivovat, sen kun voi törsätä ihan minne sattuu.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        Tottakai toivovat, sen kun voi törsätä ihan minne sattuu.

        No eikö se ole lahjan saajan oikeus? Sillä perusteellako kannattaa ostaa jotain heinä-sarjan hopealusikoita kun itse on sen ajan lapsi että niistä tykkää?
        Kyllä monet nuoret on fiksuja. He esimerkiksi keräävät rahaa jotain tavoitetta varten. Esim autokoulua tai matkaa.


      • siilivain kirjoitti:

        No eikö se ole lahjan saajan oikeus? Sillä perusteellako kannattaa ostaa jotain heinä-sarjan hopealusikoita kun itse on sen ajan lapsi että niistä tykkää?
        Kyllä monet nuoret on fiksuja. He esimerkiksi keräävät rahaa jotain tavoitetta varten. Esim autokoulua tai matkaa.

        Onko tässä ollut puhe jostain hopealusikoista, en ole huomannutkaan ennenkuin mainitsit? Sinun on ihan turha räkyttää jostain sellaisesta mitä en ole kirjoittanut, pidä vain mölyt mahassasi.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        Onko tässä ollut puhe jostain hopealusikoista, en ole huomannutkaan ennenkuin mainitsit? Sinun on ihan turha räkyttää jostain sellaisesta mitä en ole kirjoittanut, pidä vain mölyt mahassasi.

        Joopa joo. Räkytyksekishän se voidaan tietenkin luokitella eriävä asiallisesti esiintuotu mielipide. Hopealusikka oli vertaskuvallinen ilmaus siitä ostetaanko tavaraa vai annetaanko rahaa. Huono itsetunto, pitää hyökätä heti kun mahdollista?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Joopa joo. Räkytyksekishän se voidaan tietenkin luokitella eriävä asiallisesti esiintuotu mielipide. Hopealusikka oli vertaskuvallinen ilmaus siitä ostetaanko tavaraa vai annetaanko rahaa. Huono itsetunto, pitää hyökätä heti kun mahdollista?

        asiallisesti esiintuotu mielipide???????????????


      • Anonyymi kirjoitti:

        asiallisesti esiintuotu mielipide???????????????

        No vaikka kuinka luen en näe kommentissani mitään epä-asiallista. Tämän päivän nuoret ei välttämättä arvosta mummoje ostamia hopealusikoita vaan haluavat rahaa. Tiedän sen esim omasta pojastani. Mummonsa osti ihania hopealusikoita ym, jtoka valitettavasti kyllä edelleen lojuvat täällä meillä kotona kun poika ei ole niistä kiinnostunut ollenkaan. Näin se vaan menee, ajat ja arvot muuttuvat sukupolvilta toiseen.


      • siilivain kirjoitti:

        No vaikka kuinka luen en näe kommentissani mitään epä-asiallista. Tämän päivän nuoret ei välttämättä arvosta mummoje ostamia hopealusikoita vaan haluavat rahaa. Tiedän sen esim omasta pojastani. Mummonsa osti ihania hopealusikoita ym, jtoka valitettavasti kyllä edelleen lojuvat täällä meillä kotona kun poika ei ole niistä kiinnostunut ollenkaan. Näin se vaan menee, ajat ja arvot muuttuvat sukupolvilta toiseen.

        Nämä kommenttini kirvoitti kannanotto että lahjan saaja törsää rahan mihin sattuu.


    • Anonyymi

      Kyllä se vähintään on oltava 1000 euroa, jos haluaa tosissaan onnitella.
      Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin perseaukiset ja kateelliset sukulaisreppanat.
      Jos ei kerran ole varaa panostaa lahjasummaan, kannattaa suosiolla pysytellä poissa näistä juhlimisista.

      • Anonyymi

        Joo.
        Ei sellainen hikinen viisikymppinen paljon mieltä piristä.


      • Anonyymi

        Sulle pieni vinkki. Kun annat sen lakkiaislahjan eli niin annan setelien sijasta kolikoita eli 1000 euroa on 1000 kpl euron kolikoita. Se on komea ja painava pussukka.


    • Ensin mittailisin omaa likviditeettiä ja sitten miettisin suhdettani lahjottavaan tulevaan ylioppilaaseen.
      Paljon vaikuttaa myös jos satun tietämään mitä nuori seuravan vuoden aikana on suunnitellut tekevänsä.

      En koskaan ajattele, että onkohan tämä nyt liian vähän vai riittävästi, minkä lahjan annan , annan sen täydestä sydämestä, ei koskaan ole kehtaamisesta kyse.

      Harvoin laitan rahaa ruusukuoreen ja jos laitan se on ihan omituinen summa. katson onko kukkarossani vitosia vai kymppejä, viiskymppisiä siellä ei ole kuitenkaan.
      Toisaalta mietin montako ruusua niillä vitosilla saisi ja sen mukaan ne ruusukuoreen sitten laitan, voinhan tietysti ruusujakin kuskata,

      Ei ylioppilaan muistaminen ole yksi ja oikea kaava, jokainen on ihan oma juttunsa.
      Joskus olen tulevalle opiskelijalle pakettiin laittanut Iittalaa tai Pentikiä in.

      Ennen oli maalla helppoa kun, paikallispankissa oli lahjalista ja sinne sai soittamalla vain lisätä roposensa joukon jatkoksi, pankki sitten kokosi lahja-adressin, siinä oli sitten kaikki kylänmiehet jonossa. Eipä tarvinnut edes värssyä miettiä.

      • Se voipi vaan olla että nuori itse ei halua sitä Iittalaa. Penyikiä tai Kalevalakorua. Jäävät kaapinpohjalle pölyttymään.


      • siilivain kirjoitti:

        Se voipi vaan olla että nuori itse ei halua sitä Iittalaa. Penyikiä tai Kalevalakorua. Jäävät kaapinpohjalle pölyttymään.

        Voihan ne myydä myöhemmin, jos niin paha rahapula iskee, ettei saa leipää suuhunsa, eikä itse niitä arvosta.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Voihan ne myydä myöhemmin, jos niin paha rahapula iskee, ettei saa leipää suuhunsa, eikä itse niitä arvosta.

        Ei silloin arvosta eikä halua muistella kuka lahjan antoi. Paras saada rahana.


      • Tellukka kirjoitti:

        Voihan ne myydä myöhemmin, jos niin paha rahapula iskee, ettei saa leipää suuhunsa, eikä itse niitä arvosta.

        Kuka niitä enää ostaa :)?


      • siilivain kirjoitti:

        Kuka niitä enää ostaa :)?

        Näkyy hyvälläkin hinnalla olevan nettihuudossa sellaista, mitä ei enää valmisteta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Näkyy hyvälläkin hinnalla olevan nettihuudossa sellaista, mitä ei enää valmisteta.

        Joo ja tori.fi:ssä. Mutta aika huonosti menevät kaupaksi.


      • siilivain kirjoitti:

        Joo ja tori.fi:ssä. Mutta aika huonosti menevät kaupaksi.

        Omat kalevala-koruni olen koittanut hävittää niin että tytär sai valita päältä mitä ottaa. Loput oli myynnissä mutta eipä kelevannu kenellekkää:D.


      • siilivain kirjoitti:

        Omat kalevala-koruni olen koittanut hävittää niin että tytär sai valita päältä mitä ottaa. Loput oli myynnissä mutta eipä kelevannu kenellekkää:D.

        Niinkö on huonosti sinulla, että pitää yrittää myydä lahjaksi saamasi korut .
        Etkös sinä käy vieleä töissä? Pyydä palkankorotusta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Niinkö on huonosti sinulla, että pitää yrittää myydä lahjaksi saamasi korut .
        Etkös sinä käy vieleä töissä? Pyydä palkankorotusta.

        Minä en tarvitse niitä. En ole koskaan niitä käyttänyt. En tee niillä mitään. Haluatko? 😁


      • siilivain kirjoitti:

        Minä en tarvitse niitä. En ole koskaan niitä käyttänyt. En tee niillä mitään. Haluatko? 😁

        Olisit heti antanut takaisin lahjoittajalle ja sanonut, että työnnä sinne, mihin ei aurinko paista, minulle kelpaa vain käteinen, eikä mitkään muistoesineet.


      • Tellukka kirjoitti:

        Olisit heti antanut takaisin lahjoittajalle ja sanonut, että työnnä sinne, mihin ei aurinko paista, minulle kelpaa vain käteinen, eikä mitkään muistoesineet.

        En ollut sitä mjieltä että "minulle kelpaa vain käteinen". Epäkohteliasta olisi sanoa kuten ehdotuit vai eikö sinusta ;). Mutta nyt kun aikaa on kulunut ja vettä joessa virrannut, voisi vaivihkaa hankkiutua niistä eroon. Niin että haluatko?


    • Anonyymi

      Unohda kuori.

      Koitin aiemmin ehdottaa rahapelin raaputusarpaa, se oli sitten jotenkin sääntöjen vastainen. Kaikista halvimmalla kuitenkin pääset, kun laitat kukan ja kortin. Tollaseen tarvi rahaa tuhlata, ajatushan se tärkein on :D

      =DW=

    • Anonyymi

      100-150€.
      Itse annoin 150€ ylioppilaalle.

    • Anonyymi

      Ensin pitäisi jokaisen kysyä itseltään, mihinkä ylioppilas oikein valmistuu?? Ei niin yhtikäs mihinkään, itsekkin boikooinut kaikkia lakkiaisia, ja sellasen pipon nyt voi ostaa kuka tahansa itselleen käymättä 3 vuotta turhaa koulua, josta ei valmistu yhtikäs mihinkään.

      • Anonyymi

        Sinulle anonyymi, joka et arvosta ylioppilaaksi pääsyä tiedoksi, että siinä ei olekkaan kysymys, mihin valmistuu, vaan siitä, mihin Yliopistoon on sitten jatkokoulutus mahdollisuus.

        Onhan nykyisin rinnastettu Ammattikoulutkin samaan kastiin, joten sieltä valmistuu ammattiin, jota ilmeisesti pidät parempana.

        Minulla ei ollut ketään "valmistumassa", mutta lapsenlapseni täytti 14-v ja on hyvä jalkapallossa, joten lähetin hänelle 200,-€

        Nyt täällä odottelen (D) vain kiitoksia aivan turhaan, koska pojat ei paljon puhelimitse kiittele ja ei hän tiedä edes minun numeroa, kun en minäkään tiedä hänen. No,..äsken sain äidiltään hänen puh.nron, mutta ei 14-v poika halua, että mummi soittelee hänelle. Halataan, kun tavataan.


    • Anonyymi

      Riippuu kukkaron paksuudesta 50 - >
      Mietipä, kun hän saa useilta juuri rahalahjan, niin se on saajasta ihan kivaa. Vaikka menee kesätöihin, ei palkkaa saa ihan heti tai, jos menee kesäyliopistoon, kiva olla jemmassa. Niin ja preppauskurssit maksaa hunajaa.
      Yksi taitekohta nuoren elämässä, valmistuipa mistä ja miksi vaan.
      Ja onhan niitä harrastuksia, mihin rahoja voi tarvita.

      Beng

    • Anonyymi

      Kuinkahan moni meistä edes koskaan vaihtanut sanan sanaa sisarustemme lasten lasten kanssa. Mitä se haittaa vaikka veisit sen kukan kukkamaljakossa jonka otat mukaan kotoasi heille kummalekin. Tai kakkulapio tai muuta sellaista pientä, niitä he tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan.
      Nythän nuoret ajattelevat ympäristöä ja kierrätystä niin miksei voisi heidän mielestään olla hyväkin lahja?
      Hytinäx1

      • Anonyymi

        Kakkulapio?

        Tota, kuinka usein kukaan tarvinnut kakkulapiota edes kertaakaan elämässään , tuskin monikaan. Kakkulapio on kenties tarpeettomin lahja, mitä nuori, persaukinen, elämäänsä aloitteleva ihminen tarvitsee.

        Ylivoimaisesti karmein lahja tosin on Aaltovaasi. Ruma, erittäin epäkäytännöllinen yhtään mihinkään, vie tilaa, antaa juntin imagon, onneksi rikkoontuu helposti osakunnanpileissä. Ja järkyttävän kallis edes rumaksi koriste-esineeksi.

        Saat kuukauden aasinhatun tämän kuukauden äälimäsimmän kommentin kirjoittamisesta. Vai haluaisitko mieluummin kakkulapion?

        Paljon onnea kuitenkin voittajalle !


        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kakkulapio?

        Tota, kuinka usein kukaan tarvinnut kakkulapiota edes kertaakaan elämässään , tuskin monikaan. Kakkulapio on kenties tarpeettomin lahja, mitä nuori, persaukinen, elämäänsä aloitteleva ihminen tarvitsee.

        Ylivoimaisesti karmein lahja tosin on Aaltovaasi. Ruma, erittäin epäkäytännöllinen yhtään mihinkään, vie tilaa, antaa juntin imagon, onneksi rikkoontuu helposti osakunnanpileissä. Ja järkyttävän kallis edes rumaksi koriste-esineeksi.

        Saat kuukauden aasinhatun tämän kuukauden äälimäsimmän kommentin kirjoittamisesta. Vai haluaisitko mieluummin kakkulapion?

        Paljon onnea kuitenkin voittajalle !


        =DW=

        Tomaatin kannan poistaja, oliivilusikka tai rapusakset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kakkulapio?

        Tota, kuinka usein kukaan tarvinnut kakkulapiota edes kertaakaan elämässään , tuskin monikaan. Kakkulapio on kenties tarpeettomin lahja, mitä nuori, persaukinen, elämäänsä aloitteleva ihminen tarvitsee.

        Ylivoimaisesti karmein lahja tosin on Aaltovaasi. Ruma, erittäin epäkäytännöllinen yhtään mihinkään, vie tilaa, antaa juntin imagon, onneksi rikkoontuu helposti osakunnanpileissä. Ja järkyttävän kallis edes rumaksi koriste-esineeksi.

        Saat kuukauden aasinhatun tämän kuukauden äälimäsimmän kommentin kirjoittamisesta. Vai haluaisitko mieluummin kakkulapion?

        Paljon onnea kuitenkin voittajalle !


        =DW=

        Siinä oikea perämettäläinen arvio kakkulapiosta. Kapustallako kauhot täytekakkua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä oikea perämettäläinen arvio kakkulapiosta. Kapustallako kauhot täytekakkua?

        Juustohöylä tosin toimii kakkulapiona yhtä hyvin.
        Huomasin äitienpäivänä, kun kakkulapioni on pakattuna jonnekin vielä.

        Kyllä minun lapsillani ainakin on ollut kakkulapiot ahkerastikin käytössä jo heti "nuoresta persaukisesta elämäänsä aloittelevasta" lähtien.

        Kukkavaasikin varmasti ihan tarpeellinen ylioppilaalle, kun niitä kukkia varmaan saavat enemmän kuin vaasit riittää, ettei tarvitse kukkia ämpäreihin laittaa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Juustohöylä tosin toimii kakkulapiona yhtä hyvin.
        Huomasin äitienpäivänä, kun kakkulapioni on pakattuna jonnekin vielä.

        Kyllä minun lapsillani ainakin on ollut kakkulapiot ahkerastikin käytössä jo heti "nuoresta persaukisesta elämäänsä aloittelevasta" lähtien.

        Kukkavaasikin varmasti ihan tarpeellinen ylioppilaalle, kun niitä kukkia varmaan saavat enemmän kuin vaasit riittää, ettei tarvitse kukkia ämpäreihin laittaa.

        No, ne ilmaiset ämpärit on haettu pääkaupunkiseudulla juuri tätä varten.
        Sehän on hienoa brassailla ämpärillisellä ruusuja.

        Viimehetken ostos: korkinavaaja sekä että pulloihin.


    • Lahja on aina henkilökohtainen, oli se mitä tahansa.

      Minun lapsenlapseni pääsevät ylioppilaiksi vasta muutaman vuoden kuluttua, nyt eletään rippijuhlien aikaa.

      Yksi lapsenlapsistani pääsi ripille tänä keväänä. Juhliin oli kutsuttu vain ihan lähisuku, 18 henkeä. Hän sai rahalahjoja, ja esineitä. Hänellä ei ennemmin ollut yhtään minkäänlaista korua, nyt sai toisilta isovanhemmiltaan kultaisen kaulaketjun (en tiedä saiko muutakin), kummeiltaan hopeisen paksun kaulaketjun, toisilta kummeilta rannekorun. Itse annoin rahaa muutaman sata euroa ja rannekorun, huippumuotoilua, terästä ja mustaa nahkaa. Vanhemmiltaan sai hienon kellon, jossa oli myös mustaa ja terästä.

      Oli mukavaa, kun hän sanoi: "Oli hienoa saada rahalahjojen lisäksi jokin esine, josta jää muisto tästä päivästä." Ihana nuorukainen.

      Lakkiaisiinhan tulee aina suurempi joukko, mm. tyttäremme juhlissa oli 100 henkeä, heitä vaan tuli. Ruusujen kera poikia, joita en koskaan ollut tavannut, pääsi ylioppilaaksi yhdestä Suomen parhaimmista lukioista, laaja ystäväpiiri, miehelläni iso suku. Lahjoja tuli kaikenlaisia, ei niitä luokiteltu. Nappurit tulivat kahville mukanaan ruusu ja kortti, aivan riittävää. Niitä ruusuja oli ämpärikaupalla.

      Poikamme juhlat viisastuneena jaoin kahdelle päivälle. Lakkiaispäivänä ystävät ja naapurit. Seuraavana päivänä suku. En muista, että lahjat tai niiden suuruus, olisivat tulleet millään muotoa esille. Väkeä paljon, tärkeintä olivat onnittelut, ja juhlassa mukana olo. Iloinen tunnelma, hyvät tarjottavat.

      • Anonyymi

        Ootko sä ihan viisas? Korppis2?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko sä ihan viisas? Korppis2?

        Korppis2? Hänen viisauteensa en ota kantaa.
        Itseäni pidän yhä ihan viisasten kirjoissa. Entä itse?


    • Anonyymi

      Leivoitko itse, vai pitopalveluko hoiti koko revohkan?

      • Minultako kysyit?


      • Anonyymi

        Siulta suvenkorento 2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siulta suvenkorento 2

        Ennen tyttäremme lakkiaisia otin viikon kesälomastani. Valmistin kaikki tarjottavat itse, suolaiset herkut, voileipäkakut, leivoin karjalanpiirakat. Tein kahvikakut, pullakaranssin, pikkuleivät ja täytekakut. Talossamme oli iso kylmiö, jota saatoin hyödyntää. Lakkiaispäivänä apunani oli kahvinkeitossa tyttäremme serkku. Kaikki sujui hienosti, hieman rankkaa oli.

        Kuten kerroin, poikamme juhlat jaettiin kahdelle päivälle. Lakkiaispäivänä naapureille ja ystäville oli tarjolla kahvipöytä suolaisine ja makeine herkkuineen, kaikki tein itse. Pari lomapäivää ennen juhlia.

        Seuraavana päivänä, kun tuli suku, kaikki matkan päästä, oli ruokatarjoilu. Seisova pöytä kaikkine herkkuineen. Kaiken tein itse. Ei apujoukkoja.

        Muutamat muut isot juhlat olen järjestänyt noidenkin jälkeen. En ole ravitsemusalan ammattilainen, vaan Tipalan kasvatti, kotitalous 10 päästötodistuksessa. Myös työssäni organisoinut ja järjestänyt erilaisia tilaisuuksia.

        "korento"


      • Anonyymi

        Lapseni ylioppilasjuhlia ei vietetty mitenkään!


    • Anonyymi

      Vein yo:lle pari isoa mukia lahjaksi, niin voi ryystää poikakaverin kanssa kahvia.

      • Anonyymi

        Veitkö kaksi Muumimukia? Kai ne sentään maksoi muutaman tonnin kipale;D


    • Anonyymi

      Ennen annettiin uudelle ylioppilaalle lahjaksi tekohampaat

      • Anonyymi

        Eikös niitä annettu rippilahjaksi. Pohjanmaalla, kun jokiennvesi oli niin rautaisaa.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös niitä annettu rippilahjaksi. Pohjanmaalla, kun jokiennvesi oli niin rautaisaa.

        Beng

        joo olivat niin rautaisia, että veden juonti sai ruostumaan
        njjj


      • Eikö ne annettu jo rippilahjaksi?


    • Anonyymi

      Heipä hei! Minkä kokoinen rahalahja olisi. Se on juuri sen kokinen, kun lahjan antaja pystyy antamaan ilman, että itse joutuu pulaan. Tiedän eläkkeensaajia joilla on hyvin pieni eläke, silloin ei ole mahdollisuutta isoihin rahalahjoihin. Ruusu ja kahdenkymmenen euron rahalahja saattaa olla antajalle iso lahja, kaiken lisäksi, kun sen antaa ilolla ja hyvällä mielellä niin se tekee lahjan arvokkaaksi saajalle. Joku antaa tuhat euroa, joku satasen, joku viisikymppiä ja joku pari kymppiä. Kaikki arvokkaita. Pienistä summista kertyy iso tulos. Aloittajalle, anna se minkä voit ilolla antaa kauniin ruusun tai kortin kanssa.
      -Maijast-

      • Juuri noin, jokainen voimiensa mukaan. Tärkeintä on iloita nuoren puolesta, ja onnitella häntä.

        On todella väärin ja kieroutunutta, jos pitää ajatella: "En voi osallistua, koska ei ole siihen varaa." Kuullostaa ihan kamalalta.

        Jos olisin juhlien järjestäjä, iloitsisin jokaisesta, joka haluaa jakaa ilomme.


    • Anonyymi

      Olet tekevä ihminen "korento" . Voisit olla vaikka pitoemäntä, kuten ennen oli maaseudulla.

      • Anonyymi

        Nuorena jaksaa vaikka mitä, nyt en enää jaksaisi. Silloin tuli hoidettua työ, perhe, koti, siis kaikki, kuten naiset yleensä tekevät. Ohessa koko ajan opiskelua.

        "korento"


    • Anonyymi

      Itse vein Prisman lahjakortin. Summa riippuu suhteesta. Min. 20e -max 50e.
      Ei rajoita kovin oo paljon, kun vanhemmat kuitenkin ostavat Prismasta kaiken. Voi nuori vaihtaa vaikka vanhempien kanssa käteiseen.

      Kyllä tuo 20 e kuittaa kahvikupillisen.

      • Anonyymi

        Ja saman sai myös ammattiin valmistunut. Oli juhlia tai ei.

        Lisäys edelliseen.


    • Anonyymi

      Kortti ja 150€.Ylioppilaalle.
      Sitten ajattelin että olisihan voinut antaa 200€.

    • Anonyymi

      Kortti ja 150€, myös kaunis ruusu!, kaikille valmistuneille jos läheinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe