virustorjuntaohjelma ja palomuuri

sarssi

Mulla on laajakaista, mutta aina kun avaan koneen, se herjaa, että "tietoturva saattaa olla uhattuna, koska palomuuria ei ole otettu käyttöön". Kuitenkin kuulin, että laajakaistan mukana tulee oma virustorjuntaohjelma, onko näin? Onko siis virustorjuntaohj. ja palomuuri sama asia? Jos siis koneessani sellanen laajakaistan mukana on, mistä sen löydän? Kuulin, että joskus on hyvä manuaalisestikin skannata jotain tiedostoja läpi.F-secure...sekin kyllä löytyy mun koneelta, mutta en ole varma onko päällä. Taisi olla alussa niin, että joku sanoi, että mulla oli 2 palomuuria päällekkäin, jolloin laajakaista ei toiminut kunnolla, ota tästä nyt selvää, apua! Miten teillä muilla on?

7

843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle

Laajakaistan mukana ei tule mitään turvaohjelmia automaattimaattisesti. Ainakaan niin että ne olis asennettu toimintavalmiiksi. Sun olis nyt hyvä soittaa sinne operaattorin tukeen ja kysellä neuvoa, jos et itse ymmärrä, miten tarkistat sen toiminnan.

Jos sulla on F-secure (siis pitäis olla) niin ruudun oikeessa alalaidassa pitäis olla f-securen kuvake (kärjellään oleva kolmiomainen F). Mutta jos se on operaattorin oma versio siitä f-securesta, niin en tiedä onko siellä sitten f vai joku muu tunnus.

Sitä klikkaamalla kuitenkin näet mitä se pitää sisällään.

Täällä on aika paha neuvoo, kun ei nää sinne sun koneesees. Mutta jos sulla nyt ei ole se palomuuri päällä, voi olla, että kone on täynnä kaikkee haitallista roinaa. Eli ryhdy heti töihin asian selvittämiseksi.

Virustorjunta estää virusten tulon koneelle, palomuuri estää ketään hyökkäämästä koneellesi ja käyttämästä sitä vaikka hyökkäykseen muille koneille.

Mutta tosiaan, xp:n palomuuria ei voi pitää päällä jos on joku kunnollinen palomuuri. Nyt kun sulla ei ole ollut mitään palomuuria, xp:n palomuuri on suorastaan hyödytön ja haitallinen, koska koneellasi voi olla jo vaikka mitä ulospyrkiviä ohjelmia, joita xp:n palomuuri ei estä.

• Maco

XP:n oma muuri voi olla, ainakin Norton 2004 muurin ja ilmaisen Sygaten muurin kanssa. F-Secure ei sen sijaan hyväksy esim. muita virustorjunta ohjelmia samaan koneeseen yhtä aikaa...itselläni on Avast!virustorjunta(ilmainen)ja suomenkielinen...siinä on myös taustasuojaukset(6 eri moduulia), Sygaten ilmainen muuri XP:n muuri ja Prevx home mato troija suoja(ilmainen) Spyblaster...ei oo täkyjä näkynyt! :)

• Seppo
        Maco kirjoitti:

XP:n oma muuri voi olla, ainakin Norton 2004 muurin ja ilmaisen Sygaten muurin kanssa. F-Secure ei sen sijaan hyväksy esim. muita virustorjunta ohjelmia samaan koneeseen yhtä aikaa...itselläni on Avast!virustorjunta(ilmainen)ja suomenkielinen...siinä on myös taustasuojaukset(6 eri moduulia), Sygaten ilmainen muuri XP:n muuri ja Prevx home mato troija suoja(ilmainen) Spyblaster...ei oo täkyjä näkynyt! :)

Älä puhu soopaa!

Kahta palomuuria ei kannata pitää päällä samanaikaisesti.

• rgw
        Seppo kirjoitti:

Älä puhu soopaa!

Kahta palomuuria ei kannata pitää päällä samanaikaisesti.

Näinhän se useimmiten on?

Kuitenkin jos palomuurit toimivat eri tasoilla niin ei ole ainakaaan minun koneellani ollut mitään ongelmia. Käytän NETTI-KILPI versio 1.12p1 ja Windowsn omaa saman aikaisesti ja hyvin toimivat yhteen .Netti kilpi sanoo viimeisen sanan..
        T.rgw

• Kettu
        rgw kirjoitti:

Näinhän se useimmiten on?

Kuitenkin jos palomuurit toimivat eri tasoilla niin ei ole ainakaaan minun koneellani ollut mitään ongelmia. Käytän NETTI-KILPI versio 1.12p1 ja Windowsn omaa saman aikaisesti ja hyvin toimivat yhteen .Netti kilpi sanoo viimeisen sanan..
        T.rgw

Tätä oon aina ihmetellyt, että miksi pitää olla kaksi palomuuria yhtä aikaa?
        Ensinnäkin useimmiten siitä aiheutuu ongelmia. Toisekseen jos ongelmia ei tule niin, ei siitä minkäänlaista lisähyötyäkään ole. Toinen palomuuri kuluttaa vaan resursseja aivan turhaan.

• se pulma

>...kuulin, että laajakaistan mukana tulee oma virustorjunta...

ISP:n toimittamassa tietoturvassa ei huolehdita muusta kuin että se tulee laskutettua.

Osalla ei ole edes minkäänlaista mediaa mukana mistä softat asentaisi vaan sanotaan että "ne voi imuttaa netistä". Osa asiakkaista ei tiedä edes mitä tuo tarkoittaa ja winukan osalta ei toimi vaikka kuin tietäsi. Se ei pysy pystyssä niin kauan että tietoturvan saisi kuntoon tuolla tavalla.

• hjalliss

Joo, se on aika hyvä rahastus.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe