C vitamiini määrät

Paljonko on paljon

Onko haittaa jos syö päivittäin 500 mg C vitamiinipillerin, kai se suositus on jotain 60 mg vuorokaudessa.

14

1967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jakke

      C-vitamiinia voi syödä ihan vapaasti. Se on vesiliukoinen vitamiini, eli ylimäärä poistuu itsestään. Jotkut syövät sitä grammakaupalla, mutta ihanteellinen määrä on ehkä 200mg-1000mg/vrk. Yhdessä kiivissä on 70mg C-vitamiinia ja samassa määrässä ruusunmarjoja ainakin 700mg.

      Se 60mg on minimi, jota alemmalla määrällä voi tulla keripukin oireita.

      • Kössi

        Luin jostain artikkelin, jossa varoitettiin ylettömistä c-vitamiinimääristä. Riskeiksi mainittiin munuaiskivet ja osteoporoosi. En osaa sanoa, onko 500 mg yletön määrä.


      • Samuel
        Kössi kirjoitti:

        Luin jostain artikkelin, jossa varoitettiin ylettömistä c-vitamiinimääristä. Riskeiksi mainittiin munuaiskivet ja osteoporoosi. En osaa sanoa, onko 500 mg yletön määrä.

        http://www.vitamincfoundation.org - tuolla asiasta innostunut porukka vetää parhaimmillaan tuollaista yli kymmentä grammaa(!) vuorokaudessa. Ja kroonisten sairauksien täydentävänä hoitona vieläkin enemmän. Että siitä jos lähdetään tutkiskelemaan niin 500mg on aika kohtuullista... Itse syön 3,5g päivässä, mikä on aika lähellä ko. järjestön päivittäissuositusta.


      • happo
        Samuel kirjoitti:

        http://www.vitamincfoundation.org - tuolla asiasta innostunut porukka vetää parhaimmillaan tuollaista yli kymmentä grammaa(!) vuorokaudessa. Ja kroonisten sairauksien täydentävänä hoitona vieläkin enemmän. Että siitä jos lähdetään tutkiskelemaan niin 500mg on aika kohtuullista... Itse syön 3,5g päivässä, mikä on aika lähellä ko. järjestön päivittäissuositusta.

        Missä kunnossa hampaat on vahvan, syövyttävän hapon jälkeen?


      • sairastellut
        Kössi kirjoitti:

        Luin jostain artikkelin, jossa varoitettiin ylettömistä c-vitamiinimääristä. Riskeiksi mainittiin munuaiskivet ja osteoporoosi. En osaa sanoa, onko 500 mg yletön määrä.

        Muutama vuosi sitten pidettiin riskirajana munuaiskivien kannalta 5000 mg/vrk.


      • Samuel
        happo kirjoitti:

        Missä kunnossa hampaat on vahvan, syövyttävän hapon jälkeen?

        Hampaat erittäin hyvässä kunnossa. Ei katsos kuomaseni ole ollut tapana pahemmin pureskella niitä tabletteja suussa, ei se sentään mitään karkkia ole! ;P


      • dfsdfasdf

    • Thunder in the east

      C-vitamiini toimii paljon tehokkaammin E-vitamiinin kanssa.Antioksidanttijärjestelmä perustuu suurelta osin yhteisvaikutukseen.Pelkästä C-vitamiinista voi olla jopa haittaa,esim. diabeetikoille.

    • johku75--

      Ei ehkä kannata jatkuvasti päivittäin syödä tuota määrää. Kuuriluonteisesti tai sitten "silloin tällöin", eli ei ihan joka päivä.
      Jatkuva yhden vitamiinin suuri annos voi häiritä muiden vitamiinien tasapainoa (esim. B12, B6 ja foolihappo).

      Tähän kyllä varmaan vastaa joku, ja kertoo taas useiden grammojen annoksista, mutta enpä usko, että ihminen historiansa aikana koskaan on ravinnostaan luonnollisesti saanut useita grammoja askorbiinihappoa päivittäin. Se on aika helppo päätellä, kun katselee eri kasvisten / hedelmien c-vitamiinimääriä..

    • medicin

      Olen itse käyttänyt noin 25 vuotta joka aamu 3000mg C-vitamiinia. Lisäksi nautin aamuisin myös 5-10 valkosipulin kynttä. En ole tänä aikana sairastanut minkäänlaista flunssaa,nuhaa tms. C-vitamiini on vesiliukoinen, joten "liika"poistuu elimistöstä. Voi edesauttaa munuaiskivien syntyä, niille joilla on jo muut edellytykset saada niitä. Sanotaan että kun syö "normaalisti" saa tarvittavan c-vitamiini määrän. Kuinkahan moni meistä syö joka päivä ns. ravinnekartan mukaisesti?? Suositus 60mg tarkoittaa sitä että jos saat alle tuon määrän, sairastut luultavasti keripukkiin. Kysykää omalta lääkäriltänne kuinka paljon hän käyttää C-vitamiinia näinä aikoina. Koska lääkäri ei voi suositella mitään vitamiini määrää. Yleensä he näihin aikoihin ottavat 3..5 g.

      • tytsy

        Ihan mielenkiinnosta kyselisin että missä muodossa syöt ne valkosipulinkynnet? Itsekin olen ajatellut että olisi hyvä niitä syödä mutta en ainakaan pureskelemaan rupea...Millä tavalla ne saa alas helpoiten?


      • medicin
        tytsy kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kyselisin että missä muodossa syöt ne valkosipulinkynnet? Itsekin olen ajatellut että olisi hyvä niitä syödä mutta en ainakaan pureskelemaan rupea...Millä tavalla ne saa alas helpoiten?

        Murskattuna paahdetun leivän päällä. Makuun tottuu vähitellen, ja sitten "jää koukkuun", eli aamupala ei ole mitään ilman valkosipulin makua. Jos et vielä pysty syömaan sitä, niin murskaa muutama kynsi, ja huuhte´le alas vaikka kahvin kera. HUOM. Valkosipuli pitää ehdottomasti murskata, muutoin sillä ei ole toivottua tehoa. Elikkä 1000...5000mg C-vitamiinia valkosipulia, niin saat unohtaa kaikki flunssat, ja muut räkätaudit. Itse olen viimeiksi sairastellut nuhakuumetta/flunssaa joskus 80-luvulla.


    • vitamin-c
      • Anonyymi

        Myydäänkö tuolla mitään laatumerkkejä vai onko suurin osa sitä purkitettua "kiinan"bulkkitavaraa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1643
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1300
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1100
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1077
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      878
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      871
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      840
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    10. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    Aihe